Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 6 و 56 دقیقه

آمار زنده ماندن از بیماری سرطان پستان

سرطان پستان| سرطان سینه| علائم سرطان پستان| ابتلا به سرطان پستان| پیشگیری از سرطان پستان| سرطان سینه در بارداری

سرطان پستان | آمار سرطان پستان | سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها می باشد که با درمان به موقع آن می توان جان افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند را نجات داد.

پنجشنبه 20 شهریور 1399 ساعت 22:29

سرطان یکی از بیماری هایی است که امروزه به صورت شایع در میان انسان ها وجود دارد، سرطان رشد بی اندازه و تکثیر سلول ها می باشد. این تکثیر ممکن است که به دیگر بافت های بدن سرایت کند و به آن ها آسیب وارد کند. سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها در میان بانوان و آقایان است، البته این بیماری در میان زنان بسیار گسترده تر و بیشتر است و در صورت عدم توجه به آن و یا عدم درمان درست و به موقع احتمال فوت فرد افزایش می یابد.

 

در صورتی که سرطان پستان به موقع تشخیص داده شود و بیمار تحت نظر پزشک و درمان های موجود قرار بگیرد، از طول عمر بیمار کاسته نخواهد شد. راه های بسیاری وجود دارد که شما می توانید به وسیله آن پستان را معاینه کنید و در صورت وجود هر گونه موارد مشکوک به پزشک معالج مراجعه کنید.

 

لازم به ذکر است که در گذشته آمار مرگ و میر ناشی از سرطان پستان بسیار بالا بود اما در سال های اخیر با پیشرفت علم و ارائه راه کار های پزشکی کارآمد و تلاش های صورت گرفته توسط خیریه امکان زنده ماندن افرادی که مبتلا به سرطان پستان هستند بسیار افزایش یافته است و هم چنین با پیشرفت دارو ها می توان از گسترده شده توده های سرطانی جلوگیری به عمل آورد، اما همان گونه که توضیح داده شد، باید این بیماری و حتی سایر سرطان های دیگر به موقع تشخیص داده شود و تحت درمان قرار بگیرد.اما هزینه های درمان مشکل اساسی افراد بی بضاعت است.

 

خیریه سرطانی  که در زمینه حمایت از بیماران سرطانی فعالیت می کند می تواند با تلاش در این زمینه امکان  درمان افرادی که در مراحل  مختلف بیماری قرار دارند را افزایش دهد.دیگر افراد جامعه هم می توانند با کمک به خیریه در این زمینه سهیم بوده و مانع از فوت حتمی بیمارانی شوند که به دلیل ناتوانی مالی قادر به تامین هزینه های درمان خود نیستند.

 

در واقع نقش چشم گیر خیریه سرطان در افزایش آمار زنده ماندن بیماران سرطانی از جمله سرطان پستان را نمی توان نادیده گرفت. خیریه ها می توانند هزینه های بیماران سرطانی را پرداخت کنند و در زمینه های درمان بیماری و از بین رفتن آن به افرادی که از سرطان رنج می برند .همان طور که می دانید ،یکی از سرطان های رایج در سراسر دنیا سرطان پستان است.

 

با وجود باور های رایج و آمار مرتبط با این بیماری، اکثر تصورات بر این مبناست که این بیماری تنها در زنان بروز می کند، اما با این وجود شواهد حاکی نشان می دهد که که این نوع از سرطان گاهی نیز در مردان بروز می کند اما در زنان این بیماری به دلیل بافت پستان آن ها بیشتر یافت می شود به همین دلیل زنان باید بیشتر مراقب باشند و هر سال یک بار برای معاینه به پزشک مراجعه کنند و همیشه خود را تحت نظر پزشک زنان و چکاپ های مهم سرطان  باشند.

 

لازم به ذکر است که با این وجود گسترش بیماری در مردان بسیار محدود تر است .درست است که بیشترین آمار و ارقام منتشر شده از این بیماری مختص زنان است اما گاهی در مردان نیز بنا بر دلایل مختلف پدید می آید. این بیماری در دهه های گذشته آمار مرگ و میر بالایی را نشان داده است. اما به لطف تلاش های صورت گرفته موفقیت هایی در این زمینه به دست آمده است.تلاش ها و تحقیقات محققان در راستای کمک به بیماران سرطانی و همچنین فعالیت های بشر دوستانه خیریه های سرطانی که با فروش و اجاره تاج گل و استند تسلیت کمک هزینه هایی را برای درمان بیماری های سرطان در نظر گرفته اند.

 

از این رو با توجه به راهکارهای ارائه شده در صورت تشخیص به موقع و زود هنگام بیماری در مراحل صفر و یک بیماری، می توان آن را درمان کرد و به این ترتیب این سرطان را در دسته انواع قابل درمان سرطان قرار داد.طبق آمار منتشر شده سرطان پستان بعد از سرطان ریه یکی از شایع ترین نوع سرطان در بین زنان در ایالات متحده آمریکا بوده و بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان را به خود اختصاص داده است.

 

احتمال مرگ در سرطان سینه در صورتی کاهش می یابد که افراد به موقع به بیماری خود پی ببرند و به دکتر مراجعه کنند ،بیماری سرطان سینه نیز علائمی دارد ،که با دانستن علائم آن می توانید به موقع به پزشک مراجعه کنید و اگر با نظر ایشان به سرطان پستان دچار شدید ،تحت درمان قرار بگیرید و دارو های مربوطه را استفاده کنید.

 

با این حال شانس زنده ماندن برای افرادی که بیماری آن ها در مراحل اولیه تشخیص داده می شود، در پنج سال اول بروز بیماری، حدود ۹۰ درصد است و می توان امیدوار بود با به کار بردن راه کار های اساسی میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری کشنده را به حداقل رساند.انجمن های حمایت از بیماران سرطانی که در راستای کمک به بیماران سرطانی فعالیت دارند می توانند در این زمینه تلاش های بسیاری را صورت دهند تا به این طریق به بیماران که در هر مرحله ای از بیماری هستند، به بهبودی و کسب نتایج مطلوب درمانی کمک کنند.

 

آمار زنده ماندن از  بیماری سرطان پستان

 

اطلاعات و آمار ناشی از سرطان پستان :

 

در خصوص اطلاعات و آمار دقیق ابتلا به این نوع از سرطان و میزان اثر بخشی درمان در مراحل مختلف بیماری داده های زیادی در دسترس است. تحقیقات و بررسی های مکرر که در این خصوص صورت گرفته است اطلاعات تکمیلی و مفیدی را در این زمینه ارائه می دهد.برای مثال در صفحه Cancer. Net هر ساله اطلاعات کاربردی در خصوص تعداد افرادی که به سرطان پستان مبتلا شده، ارائه گردیده است. علاوه بر این سالانه داده های آماری که نشان گر آمار بقا و زنده ماندن از این سرطان بوده، در دسترس است.

 

در خصوص آمار بقا و زنده ماندن از سرطان پستان باید به این نکته توجه داشته باشیم که این مورد به فاکتور های بسیار متعددی مربوط می شود. عوامل متعددی از جمله مرحله ای از سرطان که بیمار در آن قرار داشته و درمان را شروع می کند از جمله موارد اساسی و تاثیرگذار در میزان اثر بخشی درمان و زنده ماندن بیماران است.آمار ارائه شده در خصوص زنان در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که میزان ابتلا زنان به سرطان پستان بعد از سرطان پوست و سرطان ریه بسیار بالا است. سالانه چیزی بالغ بر ۲۶۸ هزار زن در آمریکا به این نوع مهاجم از سرطان مبتلا می شوند. آمار ها هم چنین نشان گر ابتلا سالانه حداقل ۲۶۰۰ مرد به این نوع از سرطان نیز است.

 

در برخی موارد آمار، نشان دهنده تشخیص زود هنگام بیماری در زنان است. از تعداد زنانی که سالانه در آمریکا به این نوع از سرطان مبتلا می شوند، حدود شصت هزار نفر است که بیماری آن ها در مراحل اولیه تشخیص داده می شود. با این حال میزان مرگ و میر نیز بالاست و مرگ و میر به دلیل شیوع بیش تر بیماری در زنان نسبت به مردان، میزان بیش تری دارد.

 

تاثیر مرحله بیماری و میزان شیوع و گسترش آن در آمار ارائه شده :

 

سرطان ها کلاً منجر به بروز نا هنجاری در بدن می شوند. هر سرطان با توجه به مکان بروز و شیوعی که دارد بخشی از سیستم بدن و بافت های به خصوصی را تحت تاثیر قرار می دهد. در مواردی بیماری تنها به بافت یا بخش خاصی محدود می شود.این در حالی است که به صورت کلی سرطان بیماری پیش رونده ای است و می تواند از یک بافت یا بخش به خصوص فراتر رفته و دیگر بافت ها را نیز درگیر کند.

 

این گسترش به بافت های اطراف که معمولاً در مراحل پیشرفته تر بیماری رخ می دهد، تاثیر عمده ای در روند درمان و آمار مرگ و میر دارد. گاهی اوقات نیز زمانی که تومور سرطانی  پیشرفت می کند ممکن است به بقیه قسمت های بدن نفوذ کند ،و به قسمت هایی مانند ریه،کلیه،معده و ... آسیب جدی وارد کند .

 

این نکته در خصوص سرطان پستان نیز صادق است. در صورتی که بیماری در مراحل اولیه خود قرار داشته باشد و تومورها و سلول های سرطانی تنها به خود بافت سینه محدود شوند، بیماری شانس درمان موفقیت آمیز بالایی را در پنج سال اولیه خود دارد. در این حالت شانس زنده ماندن و درمان کامل تا ۹۹ درصد است. این در حالی است که در صورت گسترش سرطان سینه به بافت های مجاور و درگیر شدن دیگر ارگان ها، خصوصاً در صورت گسترش و درگیری غدد لنفاوی اطراف بافت سینه، شانس درمان موثر و زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان ۸۵ درصد کاهش می یابد.

 

به همین ترتیب در صورت گسترش سرطان به دیگر بافت ها و همچنین بافت های دورتر از بافت سینه، آمار مرگ و میر ناشی از سرطان پستان افزایش یافته است. سرطان سینه در اغلب زنان در مراحل اولیه بیماری، حالت تهاجمی نداشته و به سایر بافت ها گسترش نمی یابد.حتی در مواردی با وجود گسترش بیماری به بافت های مجاور از جمله غدد لنفاوی، درمان ها و روش های درمانی جدید می تواند نتایج رضایت بخشی را برای بیماران به دنبال داشته باشد. انجمن های حمایت از بیماران سرطانی می توانند در این زمینه به بیماران کمک زیادی کنند.

 

آیا آمار ارائه شده در خصوص بیماری سرطان سینه ثابت است؟

 

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد آمار ارائه شده در خصوص هر نوع از سرطان آماری نسبی است. میزان بهبودی و اثر بخشی روش های درمانی تا حد زیادی به شرایط متفاوت بیمار بستگی دارد. از این رو باید گفت که تمامی آماری که در این خصوص ارائه می شود، نسبی است.عوامل متعددی می توانند روی این آمار تاثیر داشته باشند. از جمله این عوامل می توان به اندازه تومور اشاره کرد. این که تومور تا چه حدی رشد یافته و در چه مرحله ای از بیماری قرار دارد می تواند تاثیر بسزایی روی روند درمان بیماری داشته باشد.

 

نکته حائز اهمیت دیگری که در خصوص این آمار وجود دارد، تعداد غدد لنفاوی است که در مجاورت بافت سینه قرار گرفته و با سرطان سینه درگیر شده اند. در نتیجه با توجه به تمامی عواملی که در تعیین مرحله بیماری و میزان پیشرفت سرطان پستان تاثیر دارند، میزان آمار ارائه شده در خصوص درمان و روند بیماری و شانس زنده ماندن بیماران متفاوت است.

 

تاثیر مرحله بیماری و میزان شیوع و گسترش آن در آمار ارائه شده

 

 

چه نکاتی در خصوص آمار ارائه شده در رابطه با سرطان سینه وجود دارد؟

 

در خصوص آماری که در خصوص میزان زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان پستان وجود دارد، این است که این آمار بر اساس میانگین تجربه افراد بر اساس تشخیصی که داده شده است، ارائه می شود و این آمار روی هر مورد به صورت مجزا متمرکز نیست.هم چنین آمار و ارقام ارائه شده به صورت متوسط بیان گر این موضوع است که بیشتر افراد تا پنج سال اول ابتلا به بیماری شانس زنده ماندن و بقا را دارند.

 

اما این مساله به این معنی نیست که الزاماً بعد از گذشت این دوره افراد شانسی برای زنده ماندن ندارند. در مواردی حتی افراد تا چند سال بعد از ابتلا به بیماری نیز زنده مانده و درمان می شوند.از طرف دیگر روش های درمانی روز به روز در حال افزایش است. اما نکته ای که در خصوص آمار ارائه شده در خصوص میزان بقای ناشی از این سرطان وجود دارد این است که شاید در ارائه این آمار نقش روش های درمانی اخیر در افزایش بقا و چگونگی تاثیر آن بر افزایش شانس زنده ماندن افراد تعیین نشده باشد.

 

آمار های ارائه شده در خصوص میزان بقای افراد مبتلا به سرطان پستان، تحت تاثیر عوامل مختلف متغیر است، اما به صورت کلی روند سرعت و شیوع هر نوع سرطانی نقش تعیین کننده ای را در نحوه درمان و میزان اثر بخشی آن داشته و می تواند عامل موثری در تعیین میزان شانس زنده ماندن این نوع از سرطان باشد. یک نکته اساسی دیگر نیز در خصوص آمار و ارقام ارائه شده در خصوص میزان بقای ناشی از سرطان سینه وجود دارد، آن هم این مساله است که در برآورد این آمار ها عواملی مانند سن بیمار، سلامت عمومی فرد و داشتن دیگر بیماری های زمینه ای و همچنین عوامل بهداشتی و میزان دسترسی به مراکز درمانی معتبر لحاظ نشده است.

 

برای مثال در برخی از کشورها شاید میزان دسترسی به برخی دارو ها و درمان ها محدود باشد. مراکز خیریه سرطانی نیز در تمامی جهان فعالیت یکسانی ندارند. برخی مواقع حمایت های کامل مالی و درمانی از جانب سازمان ها و انجمن های حمایت از بیماران سرطانی برای تمامی بیماران به صورت یکدست ارائه نمی شود.باید بیان شود با توجه به درمان های نوینی که در حیطه درمان سرطان پستان به وجود آمده، مرگ در اثر سرطان سینه به صورت قابل توجهی کاهش یافته است. افرادی که به سرطان سینه مبتلا شده اند، نگران درمان خود نباشند و اگر تحت درمان قرار بگیرند بیماری آن ها بهبود پیدا خواهد کرد و باید کاملا تحت نظر پزشک باشند تا از سلامت خود اطمینان حاصل کنند.

 

 

چه نکاتی در خصوص آمار ارائه شده در رابطه با سرطان سینه وجود دارد؟

 

نقش مراکز درمانی در روند بهبودی بیماران مبتلا به سرطان :

 

با وجودی که سرطان سینه به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی، اخیراً در دسته سرطان های قابل درمان قرار گرفته است، اما میزان مرگ و میر ناشی از این سرطان آمار بالایی را نشان می داد. با این وجود نقش ارگان های مختلف که در راستای ارائه کمک به بیماران سرطانی فعالیت دارند قابل تقدیر است.انجمن های خیریه سرطانی در مراحل مختلف بیماری از افراد مبتلا به سرطان پستان و خانواده های آن ها حمایت های زیادی را صورت می دهند. این خدمات از ارائه برنامه های درمانی و فراهم آوری کمک هزینه های درمانی با  فروش و اجاره استند تسلیت و تاج گل متنوع به مردم است.

 

انجمن های حمایت از بیماران سرطانی نیز نقش مهمی را در حمایت و کمک به مبتلایان به سرطان سینه دارد. خصوصا این که آمار مبتلایان به این سرطان، آمار رو به افزایشی است و به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا، حدود سه میلیون زن مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شده است. باز هم یادآوری این نکته ضرورت دارد که آمار ارائه شده در خصوص میزان بقا مبتلایان به سرطان پستان تنها در حد یک تخمین و برآوردی میانگین است. برای مثال، برخی داده های ارائه شده در این خصوص طبق آمار مبتلایان به سرطان سینه در ایالات متحده آمریکا است.

 

خیریه های موجود در درمان سرطان

 

خیریه های بسیاری وجود دارد که در درمان بیماری سرطان به افرادی که به سرطان مبتلا شده اند کمک می کند و تا زمان بهبود بیماری در منار این افراد هستند. بنابراین اگر به سرطان مبتلا شده اید و در درمان هزینه های خود دچار مشکلات متعددی هستید، می توانید به خیریه ها مراجعه کنید.

 

اهمیت به آمارهای ارائه شده در رابطه با سرطان پستان :

 

در خصوص پاسخ به این سوال باید تاکید کرد که توجه به این داده ها و آماری که در خصوص میزان شانس بقا از این سرطان وجود دارد، نقش بسیار مهمی را در تهیه و ارائه رویکرد های درمانی دارد. پزشکان با توجه به این آمار ها می توانند چشم انداز روشنی را در خصوص درمان مبتلایان به سرطان سینه داشته باشند. این آمارها همچنین می تواند میزان امید به زندگی را در افراد مبتلا افزایش دهد. افراد مبتلا با مشاهده و توجه به این آمار می توانند انگیزه کافی را برای دریافت درمان مناسب و تلاش برای تشخیص زودهنگام بیماری داشته باشند. افراد با توجه به تاثیر و اهمیت تشخیص زود هنگام بیماری در روند درمان، نسبت به آزمایش ها و بررسی های لازم توجه بیش تری نشان می دهند.

 

این توجه کافی به اهمیت تشخیص زود هنگام همچنین در روند برنامه های ارائه شده در خصوص پیشگیری از بروز و ابتلا به سرطان سینه نیز اهمیت دارد. از این رو انجمن های حمایت از بیماران سرطانی و خیریه های سرطان می توانند علاوه بر فراهم آوردن خدماتی برای بیماران مبتلا به سرطان پستان از طریق هزینه هایی که از فروش یا اجاره استند تسلیت و تاج گل خیریه بدست می آورند نقش مهمی را تامین هزینه های درمانی این بیماران داشته باشند.

اهمیت به آمارهای ارائه شده در رابطه با سرطان پستان

 

تعداد بازدید : 31810

نظرات

محمدی

3 سال و 4 ماه و 6 روز پیش

سلام میشه لطفا کمکم کنید من حتا پول نمونه گیری رو ندارم واسع نمونه گیری از پستان موندم چکار کنم باچهار تا بچه

ثبت نظر

ارسال