Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 19 دقیقه

سرطان پاراتیروئید

سرطان پاراتیروئید | سرطان گلو | سرطان کلیه | پیشگیری از سرطان

سنگ کلیه که در 20-25% از بیماران مشاهده می شود، اختلال در قدرت تغلیظ کلیه به علت هیپرکلسمی مزمن که باعث پلی اوری، پلی دیپسی و ناکچوری می شود. در بیش از 50% بیماران هیپرتنشن (فشارخون بالا) گزارش شده است

سه شنبه 16 شهریور 1400 ساعت 18:53

شایع‌ ترین مشکلی که برای غدد پاراتیروئید رخ می دهد ، مشکل پرکاری می باشد که در این حالت مقدار هورمون‌های پاراتیروئیدی ترشح شده بیش از میزان لازم می باشد. به این بیماری هیپرپاراتیروئیدیسم یا پرکاری پاراتیروئید می گویند. غده های پاراتیروئید چهار غده کوچک چسبیده به تیروئید در گلوی شما می باشند، این غدد نیز مانند سایر غدد درون ریز بدن وظیفه ترشح برخی هورمونها و کنترل عملکرد بدن را به عهده دارند، از بیماری های کمیاب مرتبط با این غدد سرطان پاراتیروئید می باشد.همانگونه که می دانیم شیوع سرطان های مختلف از جمله سرطان پاراتیروئید را می توان از جمله بیماری ترسناکی به حساب آورد که در چند دهه اخیر افزایش پیدا کرده است.

 

از آنجایی که این بیماری به درمان ها و مراقبت های ویژه ای احتیاج دارد، باید در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرد تا در زمان های اورژانسی بتوان به این بیماران کمک کرد. در حقیقت این نوع از سرطان به بافت ها و غدد پاراتیروئید در افراد آسیب میزند. ممکن است این نوع از سرطان به صورت اولیه و در این غده ایجاد شود یا در بعضی از موارد به صورت سرطان ثانویه از دیگر اندام های افراد به این قسمت از بدن فرد مبتلا به سرطان نفوذ یابد. این سرطان هنگامی به وجود می آید که سلولهای غدد از کنترل خارج شوند و رشد غیر معمول داشته باشند.

 

با این حال هنوز پزشکان نتوانسته اند دلیل این اتفاق و خارج شدن رشد سلولها از کنترل و در حقیقت دلیل این که چرا سرطان پاراتیروئید به وجود می آید را بیابند ولی خبر خوب این است که در اکثر موارد بدخیمی در توده های به وجود آمده پاراتیروئید مشاهده نمی شود و در واقع کنسر پاراتیروئید یک امر نا شایع است، با این وجود نگرانی بسیاری از بیماران با توده های پاراتیروئید همین بیماری می باشد به همین علت ما این مطلب را به موضوع مورد نظر اختصاص داده ایم. 

 

سرطان پاراتیروئید چگونه بوجود می آید؟ 

 

برخی موارد وجود دارد که می تواند سبب تشکیل سرطان پاراتیروئید شود از جمله این مواردسایز بزرگتر توده پاراتیروئید که معمولا بیشتر از سه چهار سانتی متر می شود ،PTH خیلی بالا و شکل های خاص غده که در یک سونوگرافی دقیق و اختصاصی پارتیروئید مشاهده می شود. در واقع این بیماری نوعی نادر از سرطان است که در اثر عوامل مختلفی می تواند در افراد ایجاد شود. با توجه به نوع بدخیمی که در این نوع از سرطان وجود دارد، سلول های سرطانی می توانند به غدد پاراتیروئید حمله کنند و این غدد را با اختلالاتی مواجه کنند.

 

هورمون پاراتیروئید می تواند به فعالیت های بدن کمک کند تا سطح کلسیم را در حد نرمال و طبیعی در بدن نگه دارد و بتواند ذخیره سازی کلسیم مورد نیاز بدن را نیز از این طریق انجام دهد. غدد پاراتیروئید در اطراف غده تیروئید به صورت چهار عضو کوچک قرار دارند. این غدد در اطراف غده پروانه ای شکل تیروئید دیده می شوند. جای قرار گیری این غدد در گردن افراد است و وظیفه ترشح هورمون های پاراتیروئید و PTH را بر عهده دارند.

  

گاهی اوقات غده تیروئید می تواند پرکار شود در این صورت سبب ترشح بیش از حد هورمون PTH می گردد. در همچین مواقعی معضلی به نام هیپرپاراتیروئیدیسم ممکن است در افراد رخ دهد. این امر هنگامی ایجاد می شود که سلول های خوش خیم سرطانی به نام آدنوما بر روی یکی از غدد پاراتیروئید مشاهده شود. در این صورت این غدد رشد پیدا می کنند و بزرگتر می شوند و می توانند به پرکاری تیروئید بیانجامند. در برخی از مواقع پرکاری تیروئید ممکن است در اثر ایجاد سرطان پاراتیروئید باشد که این امر بسیار کم رخ میدهد. 

 

هایپرپاراتیروئیدیسم اولیه

 

هایپرپاراتیروئیدیسم اولیه به علت مشکل در یک یا چند غده از چهار غده پاراتیروئید رخ می دهد، هایپرپاراتیروئیدیسم اولیه معمولاً به طور اتفاقی رخ می دهد ولی  برخی از افراد ژنی را به ارث می برند که موجب بروز این اختلال می گردد.برخی از مواردی که سبب ایجاد هایپرپاراتیروئیدیسم اولیه می شوند عبارتند از:

 

  • رشد غیر سرطانی (آدنوم) در غده پاراتیروئید، شایع ترین دلیل هایپرپاراتیروئیدیسم اولیه می باشد.
  • بزرگ شدن (هایپرپلازی) دو یا چند غده پاراتیروئید
  • تومور سرطانی، دلیل بسیار نادر پرکاری پارا تیروئید اولیه می باشد.

 

پرکاری تیروئید ثانویه

 

به طور کلی هایپرپاراتیروئیدیسم ثانویه،سطح کلسیم را کم می کند و در آخر موجب پر کاری غدد پاراتیروئید خواهد شد تا از دست دادن کلسیم را جبران کنند. عواملی زیادی موجود هست که سبب این موضوع می شود ، در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

سرطان پاراتیروئید چگونه ایجاد می شود؟

 

سرطان پاراتیروئید چه نشانه هایی دارد؟ 

 

 علائم سرطان پاراتیروئید شامل موارد بسیار زیادی است که می تواند سبب هایپرکلسمی یا افزایش کلسیم در خون گردد و یکی از آنها سرطان هایپرتیروئید می باشد. هر نوع سرطانی که در بدن افراد بوجود می آید دارای علائمی است که در صورت مشاهده آنها باید در کوتاه ترین زمان ممکن به پزشک رجوع کنید تا بتوانید به علت های ایجاد آن پی ببرید. در بسیاری از مواقع این علائم خیلی دیرتر از موعد خود را نشان می دهد. 

 

 در این صورت امکان دارد که بیماری سرطان تا حدود زیادی پیشرفت کرده باشد. با توجه به اینکه علائم سرطان پاراتیروئید ممکن است با سایر علائم بیماری های دیگر مشابه باشد باید در این زمینه دقت و توجه بیشتری را از خود نشان دهید. با این وجود در صورت دیدن علائم زیر در سریع ترین زمان ممکن جهت چکاپ پزشکی به پزشک متخصص مراجعه نمایید. 

 

  • تشنگی
  • اختلال در مجاری ادراری
  • عدم تمرکز مناسب در فکر
  • وجود یک توده در گلو (به ندرت)
  • احساس ضعف و خستگی در بدن
  • تهوع و استفراغ به طور مداوم
  • بی اشتهایی و بی میلی به خوردن غذا
  • کاهش وزن بدون هیچ علتی
  • تشنگی بیش از اندازه معمول
  • ادرار کردن در حالت غیر طبیعی و به دفعات زیاد
  • ایجاد یبوست
  • ایجاد درد در استخوان ها
  • درد در معده و کمر
  • مشکلات کلیوی
  • ایجاد توده ای در گردن
  • تغییرات در صدای افراد مبتلا به این بیماری
  • مشکلات در بلع و خوردن غذا
  • شکستگی استخوان ها در حالت غیر عادی

 

در صورتی که همچین نشانه هایی را در خود مشاهده کردید برای رفع سریع آنها به سرعت اقدام کنید. پزشک مورد نظر آزمایشات متفاوتی را از شما خواهد گرفت تا اطمینان حاصل کند که به این نوع از سرطان مبتلا هستید یا خیر. 

 

علت های ایجاد سرطان پاراتیروئید در افراد چیست؟ 

  

دانستن علت وجود سرطان مورد نظر می تواند تا حدود زیادی پزشک مورد نظر را مطلع کند تا درمان هایی متناسب با هر مرحله از این سرطان به افراد ارائه دهد.  افرادی که به این نوع از سرطان مبتلا می شوند در واقع ممکن است دلایل متفاوتی در آنها باعث بروز این بیماری مهلک شده باشد. از آنجایی که شیوع بیماری سرطان در نوع بدخیم آن به سرعت اتفاق می افتد، می تواند در صورت درمان نشدن به موقع، افراد مبتلا به این بیماری را در معرض خطر مرگ قرار دهد. 

  

 چه مواردی ممکن است سبب ایجاد این بیماری شود 

 

هیپوپاراتیروئیدیسم  یا کاهش سطح هورمون PTH نیز یکی دیگر از دلایلی است که ممکن است افراد را به این  نوع از سرطان مبتلا کند. در بسیاری از مواقع دلایل ارثی می تواند این سرطان پاراتیروئید را در افراد ایجاد کند. این دلیل یکی از مشخص ترین دلایلی است که ممکن است افراد را به این بیماری دچار کند. کسانی که در سابقه خانوادگی خود شاهد این بیماری بوده اند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به آن قرار دارند. داشتن رژیم های غذایی نامتعادل و خطر آفرین در طول عمر افراد ممکن است که خطر ابتلا به این بیماری  را افزایش دهد.

 

 مبتلا شدن به سندروم MEN 1 که بر روی غدد پاراتیروئید تاثیرات منفی برجای می گذارد. ایجاد تحرک بسیار زیاد در غدد تیروئید که منجر به افزایش ترشح هورمون PTH در بدن افراد می شود. به این بیماری هیپرتیروئیدیسم نیز گفته می شود. در اثر این بیماری کلسیم بیش از حد در خون تولید می شود و منجر به ایجاد هیپرکلسمی می شود. در صورتی که این بیماری درمان نشود ممکن است به ایجاد سرطان پاراتیروئید بیانجامد. سرطان های نوع ثانویه یکی دیگر از دلایل ایجاد این نوع از سرطان در غدد پاراتیروئید هستند. سلول های سرطانی بدخیم از آنجایی که می توانند در این نوع از سرطان جابه جا شوند ممکن است که به این غدد نفوذ پیدا کنند و در آنجا تکثیر شوند. در این صورت این بیماری می تواند شیوع پیدا کند. 

 

خطرات احتمالی پرکاری تیرویید :

 

  • کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان
  • شکستگی استخوان
  • سنگ کلیه
  • زخم معده
  • پانکراتیت (التهاب پانکراس)
  • اختلالات سیستم عصبی
  • تشخیص پرکاری پاراتیروئید

 

تشخیص پرکاری پاراتیروئید نسبتا راحت می باشد  چرا که غدد پاراتیروئید مقادیر بسیار زیادی هورمون را به شکل سرم کلسیم تولید می نماند و تشخیص و اندازه گیری این ماده در خون نیز کار ساده و آسانی می باشد.


از راه‌های تشخیص پرکاری پاراتیروئید، اندازه‌گیری میزان کلسیم موجود در ادرار طی یک شبانه ‌روز می باشد. البته، اندازه گیری میزان کلسیم در ادرار یک روش غیر مستقیم برای بررسی عملکرد پاراتیروئید می باشد که بطور کلی میزان صحت آن تنها 25 تا 40 درصد می باشد.

 

چگونه میتوان سرطان پاراتیروئید را تشخیص داد؟ 

 

اکثر بیمارانی که  به سرطان پاراتیروئید مبتلا می‌شوند، بعد از طی مراحل اولیه جراحی احتمال عود و بازگشت بیماری در آنها وجود دارد. با این وجود در حال حاضر هیچ سیستم قابل‌قبولی برای شناسایی احتمال برگشت بیماری در افراد وجود ندارد. در حقیقت، برای این کار، به یک سیستم مرحله‌ بندی تشخیصی برای سرطان پاراتیروئید مورد نیاز می باشد. تشخیص این نوع از سرطان در حقیقت امری است مشکل و تخصصی که هر پزشکی نمی تواند از عهده آن بر آید.

 

به همین دلیل در صورتی که شاهد علائم غیرطبیعی در خود شدید، می بایست در ابتدا به پزشکی مراجعه کنید که دارای تخصص در این زمینه است. زمان تشخیص درست این بیماری می تواند به بیمار کمک کند تا درمان های مورد نیاز را دریافت کند و از شیوع این سرطان در خود جلوگیری کند. همانگونه که می دانیم همه سرطان ها به نوعی مشخص ایجاد می شوند و نشانه ها و نحوه تکثیر سلولی در آنها به یک روش تقریبا مشابه انجام می شود.

 

به همین دلیل تشخیص به هنگام سرطان پاراتیروئید می تواند درمان این نوع سرطان را سریع تر امکان پذیر کند. با این وجود انجام کلیه کارهای زیر توسط پزشک می تواند در تشخیص به موقع این بیماری به شما کمک نماید. معاینه بیمار اولین کاری است که باید توسط پزشک صورت گیرد. در صورتی که این امر محقق نشود تشخیص نمی تواند به درستی انجام شود. همچنین پزشک با معاینه بدنی سوالات مشخصی را در مورد سابقه خانوادگی و پزشکی شما خواهد پرسید. بسیار ضروری است که به طور صحیح به این سوالات پاسخ دهید تا نوع مرحله بیماری شما بتواند مشخص شود. 

 

دلایل ایجاد سرطان پاراتیروئید در افراد چیست؟

 

در مراحل بعدی آزمایشات مختلفی مانند آزمایش خون و ادرار از شما گرفته خواهد شد که به طور دقیق تر سطح کلسیم و ترشح سایر هورمونهای بدن شما مانند PTH مورد بررسی قرار گیرد. اسکن پاراتیروئید یکی دیگر از راه هایی است که می تواند سرطان پاراتیروئید را به درستی نمایش دهد. با استفاده از این اسکن می توان فهمید که  ترشح PTH در چه میزانی ایجاد شده است. در واقع این اسکن در کمترین زمان ممکن و به صورت سرپایی برای افراد انجام می شود. با استفاده از این روش عکس هایی از سر و گردن شما توسط اشعه رادیواکتیو گرفته می شود که هر نوع ضایعه ای در غدد پاراتیروئید از این طریق قابل مشاهده خواهد بود.

 

اسکن CT(CAT) با استفاده از اشعه ایکس و یک کامپیوتر صورت میگیرد. برای گرفتن عکس هایی دقیق تر از گردن و بدن از این روش استفاده می شود. MRI یا تصویربرداری از بدن با استفاده از مغناطیس می تواند تصاویری دقیق را از نوع ضایعه ایجاد شده در بدن شما نمایش دهید. این روش با استفاده از اشعه ایکس، آهنربا و یک کامپیوتر به راحتی قابل انجام شدن می باشد. 

 

سونوگرافی نیز نوعی دیگر از تصویربرداری می باشد که از امواج صوتی خاصی برای این منظور استفاده می شود. آنژیوگرام به تزریق رنگی مخصوص به داخل رگ های خونی گفته می شود. این رنگ می تواند در رگ های شما حرکت کند. با استفاده از اشعه ایکس به بدن می توان فهمید که سرطان پاراتیروئید در چه مرحله ای قرار دارد. 

 

اقدامات لازم برای درمان سرطان پاراتیروئید  

  

درمان سرطان امری است مشکل و در بیشتر مواقع سرطان های بدخیم نمی توانند درمان شوند و فقط می توان از شیوع آنها جلوگیری کرد و اقدامات لازم را برای کنترل آن انجام داد. با این حال در چند دهه اخیر با توجه به پیشرفت علم پزشکی درمان های متعددی برای کاهش این بیماری انجام شده است. البته همه این درمان ها در مراحل اولیه شیوع بیماری می توانند تاثیرات بیشتری داشته باشند. ممکن است بنا به تشخیص پزشک از نوعی خاص از درمان استفاده شود یا به صورت ترکیبی چند نوع درمان هم زمان با هم مورد استفاده قرار گیرد.

 

این امر به مرحله ای که بیمار در آن قرار گرفته است بستگی دارد. در حالت کلی می توانید درمان های زیر را برای جلوگیری از شیوع این سرطان انجام داد. انجام جراحی اولین راهکاری است که می توانید از این طریق به درمان و کنترل بیماری سرطان پاراتیروئید بپردازید. در اکثر مواقع و در 95 درصد بیماران این روش جوابگو است. در واقع در جراحی، غددی که تحت تاثیر این نوع سرطان قرار دارند و به میزان قابل توجهی بزرگ شده اند برداشته می شود.

 

ممکن است این عارضه در هر 4 غده پاراتیروئید مشاهده شود که در این صورت سه غده و بخشی از غده چهارم توسط جراح برداشته می شود تا بافت های دیگر بدن تحت تاثیر سرطان پاراتیروئید قرار نگیرند. استفاده از هورمون درمانی می تواند به افرادی که دچار این بیماری هستند کمک کند. در این روش هورمونهای مورد نیاز برای حفظ کلسیم استخوان ها به بدن تزریق می شوند. البته این درمان مشکلات اساسی غدد پاراتیروئید را از بین نمی برد. 

 

شیمی درمانی به صورت تزریقی یا خوراکی یکی دیگر از روش های از بین بردن تومورهای بدخیم است. در این روش ممکن است ریزش در موهای خود را شاهد باشید که بعد از گذراندن دوره های مربوط به شیمی درمانی این عارضه به خودی خود از بین می رود. ممکن است در صورت شیوع این بیماری در بدن از روش های ترکیبی شیمی درمانی و پرتو درمانی به طور همزمان استفاده شود.

 

 دارو درمانی نیز یکی از درمان هایی است که در مراحل ابتدایی شیوع بیماری برای این افراد تجویز می شود. استفاده از داروی بین فسفات می تواند از کلسیم موجود در استخوان ها محافظت کند و در برخی از مواقع پوکی استخوان را در افراد مبتلا به سرطان پاراتیروئید کاهش می دهد. استفاده از پرتو درمانی بر روی غدد پاراتیروئید می تواند سلول های سرطانی بدخیم در این نواحی را از بین ببرد. برای این منظور می تواند درمانی بسیار قوی محسوب شود. 

 

عوارض کم‌کارى پاراتیروئید
 

آب مروارید، آسیب‌ مغزی‌، اختلالات‌ ضربان‌ قلب، نارسایی‌ احتقانی‌ قلب‌، مشکل‌ در تنفس ، ناهنجاری‌ دندانی‌ و صرع و تشنج از عوارض‌ احتمالی‌ کم‌کارى پاراتیروئید می باشد.

 

 درمان کم‌کاری پاراتیروئید

 

اصلی‌ترین روش درمان کم‌کاری پاراتیروئید، صرف نظر از علت بیماری، مصرف مکمل‌های ویتامین D و کلسیم می باشد. اکثر بیماران نیاز دارند که قرص کلسیم را چند بار در روز و قرص‌های ویتامین D با دوز بالا را یک بار در روز مصرف نمایند.

 

چگونگی تشخیص سرطان پاراتیروئید

 

آزمایشهای تشخیصی سرطان پاراتیروئید 

 

اسکن پاراتیروئید 

در روش اسکن برای تشخیص و تعیین محل غدد پاراتیروئید پرکار استفاده می کنند، این کار می تواند عمل جراحی و دسترسی به غدد را برای پزشک بسیار آسانتر نماید.

 

سی تی اسکن 

 

یک تصویر با استفاده از اشعه ایکس از غدد میگیرد 

 

آنژیوگرافی 

 

بررسی سوابق خانوادگی و معاینات بالینی 

 

پزشک برای تشخیص وجود توده و یا برآمدگی گردن شما را معاینه می کند و نیز سوابق خانواده و گذشته شما را خواهد پرسید تا درصد احتمال و ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری را مورد بررسی قرار دهد. 

 

ام آر آی 

 

سونوگرافی

 

اولین نقش سونوگرافی در بیماریهای پاراتیروئید  تشخیص و حدس وجود توده های تیروئید می باشد و در درجه دوم تعیین محل وجود ضایعه استفاده از سونوگرافی در نمونه برداری و هدایت جراح استفاده می شود سونوگرافی برای هدایت آر اف به محل دقیق توده صورت می پذیرد پی بردن به وجود یافته های همراه از جمله توده های تیروئید و کمک به رویکرد عمل جراحی 

 

نمونه برداری از رگ 

 

به منظور اندازه گیری دقیق تر از رگهای مختلف نمونه برداری می شود تا میزان هورمون موجود در آن برآورد و نسبت به هایپرپاراتیروئیدی بررسی گردد. 

 

نمونه برداری و بیوپسی 

 

برای اثبات خوش خیم و یا بدخیم با استفاده از سونوگرافی و بیوپسی سوزنی استفاده می شود. 
 

آزمایش خون و ادرار 

 

بررسی افزایش میزان هورمون PTH و نیز کلسیم در خون و ادرار انجام می شود، قبل از اینکه برای انجام آزمایش ادرار و یا خون مراجعه کنید توصیه های پزشک را در مورد غذای مصرفی، زمانی که نباید غذا خورده باشید و داروهایی که از قبل مصرف می کنید مشورت نمایید. 

 

استفاده از سونوگرافی در نمونه برداری و هدایت جراح

 

سونوگرافی برای هدایت آر اف به محل دقیق توده

آنژیوگرافی

 

نکاتی درباره سرطان پاراتیروئید 

  

با توجه به درمان هایی که در این مطلب گفته شد می توان تا اندازه ی قابل قبولی این بیماری را کنترل کرد. از آنجایی که هزینه های درمانی این بیماری  ممکن است بیش از اندازه برای برخی از افراد سنگین باشد، به این جهت انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان بوجود آمده است که می تواند با کمک به بیماران مبتلا به سرطان در کاهش هزینه های مربوط به درمان این بیماری موثر واقع شود. 

 

به علاوه شما می توانید با خرید استند تسلیت و تاج گل خیریه از این انجمن ها به خیریه بیماران مبتلا به سرطان کمک نمایید تا از این طریق بیماران مبتلا به این بیماری بتوانند هزینه های درمان خود را تهیه نمایند. در حقیقت هزینه های ناشی از خرید این امکانات به صورت مستقیم به موسسه ها و خیره های ایجاد شده در این زمینه واریز می گردد و شما می توانید در این کار خیر سهم بزرگی داشته باشید. 

 

تعداد بازدید : 12345

ثبت نظر

ارسال