Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 8 و 26 دقیقه

سرطان کلیه

سرطان کلیه | پیشگیری از سرطان | سرطان پوست | سرطان کبد

سرطان کلیه  شایع ترین نوع سرطان در بزرگسالان بوده و در نوجوانان و جوانان کمتر رخ می دهد آمار نشان داده است که در90 درصد مواقع بزرگسالان بیشتر  به این نوع از سرطان مبتلا می شوند. همچنین لازم به ذکر است که میزان بروز آن در حال افزایش است.

سه شنبه 5 آذر 1398 ساعت 13:3

شاید باورتان نشود اما اگر بسیاری از سرطان ها ازجمله سرطان کلیه در مراحل اولیه تشخیص داده شوند هیچ فردی به جهت ابتلا به سرطان از بین نمی رود. اما شناخت و تشخیص این سرطان کاری آسان نیست و تنها شما می توانید با مطالعه در رابطه با آن اطلاعات خود را افزایش دهید. افزایش اطلاعات در این زمینه سبب می شود که شما در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده ابتلا سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرده و نگرانی خود را با پزشک در میان بگذارید.

نگران نباشید مطالبی که در ادامه می خوانید قطعا نشان دهنده ابتلا به این سرطان نیستند و تنها به شما کمک می کنند تا در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید. بیماری های زیادی در دنیا وجود دارند که تنها با یک داروی ساده حل می شوند اما علائم آن ها مشابه به سرطان است. در نتیجه به هیچ وجه با خواندن این مقاله در رابطه با ابتلا به سرطان نگران نشوید.

 

شناخت سرطان کلیه ، کلیدی برای تشخیص زودهنگام

 

نکات کلیدی در شناخت این نوع سرطان وجود دارد. روند شروع، گسترش و سایر موارد در رابطه با هر سرطانی علاوه بر آنکه اطلاعات علمی شما را افزایش می دهد می تواند به تشخیص زودهنگام مشکل نیز کمک کند. شاید اگر بسیاری از افراد مبتلا به این سرطان نکاتی را می دانستند در مراحل اولیه می توانستند بیماری خود را درمان کنند.

 همانطور که از نام این سرطان پیداست، این نوع سرطان از اندام های کلیه شروع شده و در صورت عدم درمان به سایر اندام ها سرایت می کند. همانطور که می دانید اندام های کلیه  به شکل لوبیا هستند و هرکدام از آنها تقریبا به اندازه  یک مشت می باشد.

سرطان کلیه  شایع ترین نوع سرطان در بزرگسالان بوده و در نوجوانان و جوانان کمتر رخ می دهد آمار نشان داده است که در90 درصد مواقع بزرگسالان بیشتر  به این نوع از سرطان مبتلا می شوند. همچنین لازم به ذکر است که میزان بروز آن در حال افزایش است.

یکی از مهم ترین راه ها به جهت تشخیص این نوع از سرطان استفاده از عکسبردای و اسکن است. شاید باور نکنید اما در بسیاری از افراد ابتلا به این سرطان به صورت تصادفی و در زمان اسکن های نواحی نزدیک بوده است. اگر که تشخیص این نوع از سرطان در مراحل اولیه که تومور کوچک است صورت پذیرد، درمان آن بسیار راحت بوده و امکان سرایت توده به سایر نقاط بدن به صورت قابل توجهی کاهش می یابد.

 

شناخت سرطان کلیه ، کلیدی برای تشخیص زودهنگام

 

چه علائمی در سرطان کلیه به شما در تشخیص کمک می کند؟

 

اطلاع داشتن از علائم هر سرطانی از جمله این سرطان مهم ترین قدرت شما در پیشگیری خواهد بود. همانطور که بارها شنیده ایم سرطان ها علائم اولیه مشخصی ندارند و معمولا زمانی تشخیص داده می شوند که در بدن پخش شده یا اندام مربوطه را آلوده کرده اند.

 اما برخی از نکات می توانند در شناخت سرطان های متفاوت کمک کننده واقع شوند. در ادامه مهم ترین نکاتی که هشدار دهنده ابتلا به این نوع سرطان هستند را برای شما فهرست کرده ایم. بازهم تاکید می کنیم که این علائم صرفا به معنای ابتلا به سرطان نبوده و گاها علائم بیماری های دیگری هستند به همین جهت باید تشخیص نهایی را به پزشکی متخصص و حاذق بسپارید.

* وجود خون در ادرار (هماتوری)

* احساس درد در یک ناحیه خاص از کمر، که ناشی از آسیب دیدگی نباشد.

* وجود یک توده در کمر یا پهلو

* احساس خستگی مداوم، این خستگی با استراحت کردن برطرف نمی شود.

* کم اشتهایی یا بی اشتهایی

* کاهش وزنی که ناشی از رژیم غذایی یا ورزش نباشد.

* تبی که ناشی از عفونت نیست و از بین نمی رود و مداومت دارد.

* کم خونی ( کاهش تعداد گلبول قرمز)

 این علائم ممکن است در اثر ابتلا به سرطان کلیه ایجاد شود ، اما در بیشتر مواقع مربوط به بیماری خوش خیم دیگری است، به عنوان مثال، خون در ادرار می تواند مشکل از مثانه باشد یا سنگ کلیه باشد. پس اگر این علائم را دارید جای نگرانی نیست ، به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم علت را پیدا کرده و درمان شوید.

 

چه عواملی سبب ایجاد سرطان کلیه می شود؟

 

هنوز به طور دقیق مشخص نیست چه عواملی باعث به وجود آمدن این نوع سرطان می شود، گرچه عوامل خطر ساز زیادی در این زمینه وجود دارد که می تواند ابتلا به سرطان را افزایش دهد. در ادامه به بررسی مهم ترین عوامل در ابتلا به این سرطان خواهیم پرداخت.

 

افزایش سن

 سلول های سرطانی  زمان زیادی را طی می کنند تا رشد کنند و تقسیم شوند، گاهی ده سال یا حتی بیشتر این روند به طول می انجامد، به همین علت در کهن سالی خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

 

دخانیات

درافرادی که سیگار می کشند یا در معرض دود سیگار هستند خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد، پس بهتر است برای جلوگیری، این عادت غلط را ترک کرده و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

 

افزایش وزن

افرادی که تحرک کمی دارند دچار افزایش وزن شده و این افزایش وزن باعث می شود خطر ابتلا به سرطان کلیه  نسبت به افرادی که وزن متناسبی دارند افزایش یابد پس بهتر است ورزش یا پیاده روی را در عادات وسبک زندگی خود قرار دهید تا دچار بیماری نشوید.

 

فشار خون

 کسانی که فشار خون دارند بیشتر در معرض انواع مختلفی از بیماری ها قرار دارند نه فقط سرطان. گاهی اوقات فشارخون نتیجه ی اضافه وزن هم می باشد. پس در صورتی که دچار فشار خون هستید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و پیاده روی روزانه داشته باشید.

 

نارسایی کلیه

 افرادی که مشکل کلیوی دارند و مدت زمان طولانی دیالیز می شوند، بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.

 

بیماری های ارثی

 افرادی  که با سندرم های ارثی خاص به دنیا آمده اند مانند بیماری ون هیپل –لینداو، سرطان ارثی سلول کلیه پاپیلری ،به سرطان کلیوی خانوادگی مبتلا هستند.

 

سابقه خانوادگی

حتی در صورت عدم وجود سندرم های ارثی ذکر شده، افرادی که سابقه خانوادگی قوی در سرطان کلیه دارند خطر بیشتری آن ها را تهدید می کند.

 

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

 اگر در محیط کاری هستید که با مواد شیمیایی سروکار دارید باید بیشتر مراقب  سلامتی  خود باشید زیرا قرار گیری در معرض مواد شیمیای خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. به عنوان مثال کادمیوم  و یا علف کش های خاص.

 

چه عواملی سبب ایجاد سرطان کلیه می شود؟

 

چگونه به سرطان کلیه مبتلا نشویم؟

با انجام اقداماتی در طول زندگی خود کمتر در معرض  ابتلا به این سرطان قرار بگیرید. برای کاهش این خطرات تلاش کنید مواردی که در ادامه گفته می شود را رعایت کنید.

ترک سیگار

 اگر فردی هستید که سیگار می کشید، باید آن را ترک کنید. سیگار کشیدن موجب ابتلا به بسیاری از بیماری ها می شود نه فقط سرطان.  راه های زیادی برای ترک آن وجود دارد مانند: برنامه های پشتیبانی، داروها و محصولاتی که بتوان جایگزین نیکوتین کرد.

 

وزن متعادل خود را حفظ کنید

 برای حفظ وزن متعادل خود بی تحرک نباشید، ورزش را در فعالیت روزانه خود قرار دهید که بتوانید وزن متعادلی داشته باشید. اگر دچار اضافه وزن هستید مصرف کالری خود را روز به روز کاهش دهید وسعی کنید در طول هفته فعالیت فیزیکی داشته باشید. پیشنهاد می شود که به دکتر تغذیه نیز مراجعه کنید تا روش های مناسب تری را برای شما انتخاب کند.

 

فشار خون بالا کنترل شود

 بهتر است هر ماه فشار خون شما کنترل شود. اگر دچار فشار خون هستید  بهتر است به پزشک مراجعه کنید و در مورد کاهش آن صحبت کنید که  راه های مناسبی  به شما پیشنهاد دهد. اقداماتی جهت تغییر سبک زندگی مانند: ورزش ، حفظ وزن متعادل و تغذیه سالم و... می تواند به حفظ سلامتی شما کمک کند.

 

آیا سرطان کلیه درمان دارد؟

 

زمانی که یک فرد متوجه می شود که مبتلا به این سرطان است شاید تصور کند که هیچ راهی برای ادامه زندگی وجود ندارد. اما باعث خوشحالی است که بگوییم درمان های متعددی به جهت درمان این نوع سرطان وجود دارد که با پیگیری های مداوم می توانید مشکل خود را به ساده ترین حالت ممکن حل کنید.

در مراقبت و درمان سرطان، تیم پزشکی حرفه ای تشکیل می شود تا به طور کامل بررسی شود. برای این نوع سرطان ، تیم مراقبت های بهداشتی همراه با پزشک متخصص مربوط به دستگاه تناسلی که شامل کلیه ها، مثانه، دستگاه تناسلی، پروستات وبیضه ها است تشکیل می شود.

همچنین ازدستیاران پزشک، پرستاران، مدد کاران اجتماعی، داروسازان، مشاوران، متخصصان رژیم غذایی و... به جهت تکمیل تیم استفاده می شود تا همه ی جوانب به خوبی بررسی شود. در ادامه به بررسی اجمالی روش های درمان این نوع سرطان خواهیم پرداخت.

این بیماری اکثر مواقع با جراحی، درمان هدفمند، ایمونوتراپی، ویا ترکیبی از این موارد درمان می شود. به ندرت از روش های شیمی درمانی و پرتودرمانی برای درمان این سرطان استفاده می شود. افرادی که بیماری در بدنشان گسترش یافته خط درمانی را دریاف می کنند، خط درمانی به این معنا است که درمان ها یکی پس از دیگری انجام می شود.

 

آیا سرطان کلیه درمان دارد؟

 

عمل جراحی در درمان سرطان کلیه

 عمل جراحی مواقعی صورت می گیرد که بیماری فرد گسترش یافته است ، اگر بیماری فراتر از کلیه نباشد معمولا نیازی به عمل جراحی نیست و با درمان های ساده تر حل می شود.گاهی اوقات برای سلامت عمومی بیمار عمل جراحی پیشنهاد  نمی شود.ا گر جراحی انجام شود انواع مختلفی از آن وجود دارد که برای هر بیمار با توجه به مرحله پیشرفت و شرایط جسمی متفاوت است.

 

رادیولوژی در درمان سرطان کلیه

 بیمارانی که عمل جراحی انجام نمی دهند می توانند به روش های مختلفی درمان شوند که یکی از این روش ها به این صورت است که سوزنی  وارد تومور می شود که سرطان را با جریان الکتریکی از بین ببرد. این روش توسط رادیولوژیست یا متخصص اورولوژی انجام می شود.

 

دارو درمانی

 در این روش درمانی سرطان کلیه، از درمان سیستمیک استفاده می شود. این نوع دارو از طریق جریان خون وارد سلول های سرطانی می شود.این روش معمولا توسط پزشک متخصص در معالجه صورت می گیرد.

روش های درمان سیستمیک عبارتند از:

  • درمان هدفمند: این نوع درمان روشی است که ژن های خاص سرطان یا محیط بافتی که به رشد و بقای سرطان کمک می کند، مورد هدف قرار می گیرند.
  • ایمونوتراپی: به این روش درمان بیولوژیک نیز گفته می شود. این روش اینطور است که سیستم دفاعی بدن در مقابل بیماری سرطان تقویت می شود. این ماده می تواند توسط بدن ساخته شود یا به وسیله ماده ای که در آزمایشگاه ساخته می شود و وارد بدن شده و عملکرد سیستم دفاعی بدن را بهبود می بخشد.
  • شیمی درمانی: در این روش از داروهایی برای از بین بردن این سلول های سرطانی استفاده می شود به این صورت که توانایی رشد سلول های سرطانی گرفته می شود. شیمی درمانی برای همه ی درمان های سرطان مناسب نیست زیرا گاهی اوقات این بیماری مقاومت نشان می دهد. عوارض شیمی درمانی به سیستم ایمنی بیمار و میزان مصرف آن بستگی دارد اما عوارض عمومی آن شامل خستگی، ریزش مو،عفونت، حالت تهوع و استفراغ، بی اشتهایی و اسهال می باشد. این عوارض در بیشتر مواقع پس از اتمام درمان بهبود می یابد.

 

مراقب علائم و عوارض سرطان کلیه  باشید

 

سرطان و درمان آن در بیشتر مواقع عوارضی نیز دارد. علاوه بر این که درمان هایی صورت می گیرد که بیمار بهبود یابد و رشد سلول های سرطانی کند یا متوقف شود بخش مهم تر این است که چه مراقبت هایی صورت گیرد که عوارض کمتری پدیدار شود، این مراقبت ها شامل: نیاز های درمانی جسمی، اجتماعی و عاطفی  وی می باشد.

داروهای مسکن برای هر فرد متفاوت است که معمولا شامل داروها، تغییرات تغذیه ای، پشتیبانی عاطفی وروش های دیگر است. قبل از شروع درمان سرطان کلیه در مورد عوارض آن آگاهی کامل پیدا کنید که اگر در حین درمان و یا پس از آن با مشکلی روبه رو شدید با تیم مراقبتی درمیان بگذارید که در اسرع وقت به آن  رسیدگی شود.

در آخر این را در نظر بگیرید که همه عوامل وعلائمی که ذکر شد اگر به آن دچار شدید به طور قطعی شما دچار سرطان نیستید این علائم می تواند علائم مشابه با بیماری های خوش خیم دیگر باشد که به سادگی معالجه و درمان می شوند.چه خوب است  تا آن جایی که در توان است آگاهی خود را نسبت به این گونه بیماری ها بالا برده  تا بتوانیم سبک درست زندگی و راه های پیش گیری صحیح را به کار گیریم تا جامعه سالم و سلامتی داشته باشیم.

 

 

سفارش استند تسلیت خیریه یا تاج گل خیریه، کدام بهتر است؟

 

تقدیم تاج گل به بازماندگان متوفی سال ها است که در بین ما ایرانیان رواج دارد. اما از آنجا که همه چیز تغییر کرده است، به دلیل پژمرده شدن گل ها و دردسرهایی که برای جا به جایی برای خانواده متوفی ایجاد می کند، تاج گل های طبیعی جای خود را به تاج گل های مصنوعی و استندهای تسلیت دادند.

اما این که میان تاج گل و استند تسلیت کدام یک بهتر است باید گفت با این که تاج گل ها در نگاه اول زیباتر و تأثیرگذارتر به نظر می رسند، اما یک پیام زیبا و آرامش بخش روی استند می تواند تأثیری چند برابر بیش از گل ها حتی گل های تازه داشته باشد.

سفارش استند تسلیت خیریه یا تاج گل خیریه هر دو با هدف همدردی با بازماندگان و کمک به مؤسسات خیریه هستند. در نهایت این شما هستید که انتخاب می کنید از چه طریق در این امر مشارکت داشته باشید.

 

امید به فردای بهتر برای بیماران مبتلا به سرطان با اجاره تاج گل مصنوعی و استند تسلیت از موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی

 

موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی با اجرای یک طرح جدید در طی سال‌های اخیر موجب شده تا با همیاری شما، بخشی از هزینه‌های بالای بیماران مبتلا به سرطان را جمع‌آوری کند تا صرف دارو و درمان آن‌ها شود.

موسسه با اجرای طرح اجاره دادن تاج گل و استند تسلیت به شما برای تقدیم و ایجاد حس همدردی به اقوام و نزدیکانی که عزادار شده‌اند، باعث شد تا علاوه بر اینکه هزینه‌ای از اجاره تاج گل و استند تسلیت کمکی برای بیماران باشد، شما نیز به‌صورت آسان‌تر و با هزینه بسیار کمتر تاج گل و استند تسلیت را آنلاین سفارش دهید و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای رایگان تحویل بگیرید.

موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی با کمک شما می‌تواند اندکی از هزینه درمان بیماران مبتلا به سرطان را جمع‌آوری و با گسترش این طرح امید دارد تا فردای بهتری در انتظار کودکان و بیماران مبتلا به سرطان باشد. این موسسه در تمام این سال‌ها خدمات رایگان و ویژه خود را شامل حال بسیاری از افراد خیر کرده است. حمل‌ونقل تاج گل و استند تسلیت در تمامی نقاط تهران بر عهده موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی است و شما هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه حمل‌ونقل آن ندارید.

 

اجاره تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه قدمی برای بهبودی حال بیماران سرطانی

 

موسسه خیریه محمدحسین رضوی با سال‌ها سعی و تلاش فراوان در راستای کمک به درمان بیماران سرطانی تلاش کرده است تا هزینه درمان این بیماران را تأمین نماید. شما هم می‌توانید به‌ نوبه خود قسمتی از این هزینه را تقبل کنید. موسسه خیریه محمدحسین رضوی در اقدامی جالب، دست به تهیه تاج گل و استند تسلیت در ابعاد و شکل‌های فراوان زده است. در تمام مراسم‌های عزاداری اصولاً رسم بر این است که برای عرض تسلیت و شریک شدن در گوشه‌ای از غم صاحبان مجلس گل و بنرهایی با متون عرض تسلیت هدیه داده می‌شود.

مراقب علائم و عوارض سرطان کلیه  باشید

 

تعداد بازدید : 3557

ثبت نظر

ارسال