Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 15 و 49 دقیقه

سیگار کشیدن و سرطان

سیگار کشیدن و سرطان

یکی از دلایا افزایش سرطان، استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان است. سیگار و قلیان باعث ایجاد سرطان های مختلف در بدن افراد می شوند که در بسیاری از وقت ها جبران پذیر نمی باشد. دود سیگار حاوی ذرات بسیار خطرناک و مضری است که می تواند به ریه و کلیه و قلب و ... آسیب وارد کند و عمر انسان ها را کوتاه کند. برای جلوگیری از خطرات سیگار بهتر است که همین حالا برای ترک آن اقدام فرمایید.

دوشنبه 31 خرداد 1400 ساعت 9:49

یکی از دلایل افزایش سرطان، استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان است. سیگار و قلیان باعث ایجاد سرطان های مختلف در بدن افراد می شوند که در بسیاری از وقت ها جبران پذیر نمی باشد.دود سیگار حاوی ذرات بسیار خطرناک و مضری است که می تواند به ریه و کلیه و قلب و ... آسیب وارد کند و عمر انسان ها را کوتاه کند. برای جلوگیری از خطرات سیگار بهتر است که همین حالا برای ترک آن اقدام فرمایید.همه میدانیم که کشیدن سیگار چه آسیبی میتواند بر روی بدن بگذارد و از طرفی بر روی بسته های سیگار سعی شده است تا آگاهی کامل را به افراد بدهند و با به تصویر کشیدن کلیه و ریه های فرد سیگاری این کار انجام شده.

 

متاسفانه امروزه استعمال دخانیات نسبت به گذشته افزایش بسیاری داشته است و جوانان نیز حتی به کشیدن سیگار یا قلیان مشغول هستند. این که در سنین پایین افراد به کشیدن سیگار روی می آورند دلیل بر آن است که آموزش درستی در این باره وجود ندارد و به آن ها یاد آوری نمی شود که سیگار منجر به سرطان های مختلفی خواهد شد که می تواند بسیار آسیب زننده باشد و جان افراد را به خطر بیاندازد.همان گونه که بیان شد، سیگار کشیدن و سرطان به یک دیگر مرتبط بوده و مواد شیمیایی موجود در سیگار می تواند سبب بروز سرطان شود.

 

عدم استفاده از دخانیات بزرگترین عامل پیشگیری از سرطان های مختلف است. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار وارد جریان خون می شوند و سپس می توانند بر کل بدن تاثیر بگذارند ، به همین دلیل است که سیگار کشیدن باعث ایجاد انواع سرطان می شود.

 

سرطان هایی که در افراد به دلیل کشیدن سیگار به وجود می آید می تواند بسیار خطرناک و غیر قابل جبران باشد و حتی جان اطرافیان شخص را به خطر بیاندازند. پس لازم است که بیان کنیم اگر جزء افرادی هستید که از سیگار یا قلیان استفاده می کنید، از همین حالا برای ترک آن تلاش کنید.

 

ترک سیگار به طور کامل ، بهترین کاری است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید. هم چنین روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. بدن انسان به گونه ای طراحی شده که می تواند در برابر آسیب های کم از خود مقاومت نشان دهد اما اغلب نمی تواند با مقدار زیاد مواد شیمیایی مضر موجود در دود تنباکو مقابله کند. در این مقاله برای شما رابطه بین سیگار و سرطان را بیان می کنیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

خطر سیگار کشیدن و سرطان

 

این که چه مدت زمانی است که فرد سیگار را استعمال می کند ، به شدت بر روی احتمال ابتلا به سرطان تاثیر دارد. به طور مثال می توان گفت که استعمال سیگار به اندازه ی یک بسته در  روز به مدت 40 سال خطرناک تر از استعمال سیگار به اندازه ی دو بسته به مدت 20 سال است. هرچه تعداد روزهایی که بیشتر سیگار می کشید بیشتر باشد ، به نسبت خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد.

 

بنابراین کاهش تعداد سیگار هایی که در روز می کشید ، می تواند قدم بسیار خوبی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان باشد. تحقیقات نشان می دهد که به ازای هر 15 سیگاری که فرد سیگاری می کشد ، یک تغییر در DNA فرد رخ می دهد که این امر می تواند یک سلول سرطانی را در بدن فرد ایجاد کند. بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان این است که مصرف سیگار را به طور کامل متوقف کنید.

 

سیگار کشیدن چه نوع سرطانی را در بدن ایجاد می کند؟

 

 ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان کاملا مشخص است و طبق تحقیقاتی که صورت گرفته بیان می شود که سیگار کشیدن می تواند حداقل 15 نوع سرطان را ایجاد کند. سرطان هایی که بر اثر وجود سیگار در بدن افراد به وقوع می پیوندد بسیار حساس و خطرناک است. از جمله سرطان هایی که می تواند در اثر کشیدن سیگار به وجود بیاید و فرد را درگیر کند، سرطان ریه می باشد.

 

سیگار اغلب منجر به کدام سرطان می شود ؟

 

استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان و ... احتمال ابتلا به سرطان ریه را به میزان زیادی افزایش می دهد. بنابراین همان گونه که بیان شد، سرطان ریه شایع ترین علت مرگ در اثر سرطان است. استعمال دخانیات سرطان های دیگری از جمله سرطان های زیر را در بدن افراد به وجود می آورد :

 

  • سرطان دهان
  • سرطان حلق
  • گلوی فوقانی
  • سرطان  بینی و سینوس ها
  • سرطان حنجره
  • سرطان مری ، کبد ، لوزالمعده ، معده
  • سرطان کلیه ، روده  
  • سرطان تخمدان ، مثانه
  • سرطان دهانه ی رحم
  • برخی از سرطان ها خون و ...

 

در ضمن استعمال دخانیات بیماری های دیگری مانند بیماری های قلبی و بیماری های مختلف ریوی را نیز در بدن افراد ایجاد می کند. بیماری های قلبی نیز می تواند به اندازه سرطان خطرناک باشد و بدن افراد را تحت الشعاع قرار دهد.

 

چگونه مواد شیمیایی موجود در تنباکو سبب ایجاد سرطان می شود؟

 

روش های زیادی وجود دارد که ترکیب مواد شیمیایی مضر در دود تنباکو ، می توانند از طریق آنها باعث آسیب به بدن شود:

 

  • برخی از آن ها به DNA آسیب می رسانند. DNA در همه ی سلول های بدن وجود داشته و نحوه ی رفتار سلول ها را کنترل می کند. چنانچه دی ان ای دچار آسیب شود می تواند تاثیر سوئی بر سلول ها داشته و سبب رشد بیش از حد و هم چنین تقسیم سلولی بیش از حد سلول های آسیب دیده شود. که این موضوع نمی تواند ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان را نشان دهد.
  • کروم موجود در دود تنباکو می تواند مواد شیمیایی مضر را به DNA بچسباند. این امر باعث می شود تا سلول های آسیب دیده راحت تر به سلول های سرطانی تبدیل شوند.
  • هم چنین مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به سیستم ایمنی بدن که وظیفه ی از بین بردن سموم را دارد ، آسیب وارد کرده و به همین دلیل است که افراد سیگاری نسبت به سایر افراد توانایی کمتری برای از بین بردن مواد شیمیایی سمی دارند.

 

سیگار کشیدن چه نوع سرطانی را در بدن ایجاد می کند؟

 

ارتباط سیگار کشیدن و سرطان چگونه است؟

 

لازم به ذکر می باشد که سموم موجود در دود سیگار می تواند سیستم ایمنی بدن افراد را تضعیف کرده و کشتن سلول های سرطانی را سخت تر می کند. وقتی این اتفاق بیفتد سلول های سرطانی بدون اینکه متوقف شوند ، رشد می کنند.

 

به طور کلی بیان می شود که 9 تا از 10 سرطان ریه ناشی از استعمال سیگار و یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار است. اگرچه درمان های مختلفی برای بهبود سرطان ریه وجود دارد اما می توان گفت که این نوع سرطان مهم ترین علت مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان است. این امر نشان دهنده  ی اتباط بین سیگار کشیدن و سرطان است.

 

دود تنباکو چه مواد شیمیایی مضری را شامل می شود؟

 

دود سیگار حاوی مواد شیمیایی مضری است که هم برای افراد سیگاری و هم برای افراد غیر سیگاری می تواند زیان بار باشد. تنفس حتی میزان کمی دود تنباکو می تواند بسیار خطر آفرین باشد. بیش از 7000 ماده ی شیمیایی در دود تنباکو وجود دارد که حداقل 250 مورد از آنها مضر هستند که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • هیدروژن سیانید
  • مونوکسید کربن
  • آمونیاک

 

از دیگر مواد موجود در دود سیگار که ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان را نشان می دهد ، موارد زیر هستند:

  • استالدهید
  • آمین های معطر
  • آرسنیک
  • بنزن
  • بریلیم (فلز سمی)
  • 1،3- بوتادین (یک گاز خطرناک)
  • کادمیوم (فلز سمی)
  • Chromium یک عنصر فلزی
  • کامین
  • اکسید اتیلن
  • فرمالدئید
  • نیکل (یک عنصر فلزی)
  • ) Polonium-210 یک عنصر شیمیایی رادیواکتیو)
  • هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای
  • نیتروسامین های مخصوص توتون و تنباکو
  • وینیل کلرید

 

بررسی برخی از مشکلات ناشی از سیگار کشیدن و سرطان

 

استعمال دخانیات عامل اصلی مرگ زودرس در دنیاست، برای آن که بتوان جلوی این مرگ و میر را گرفت لازم است که به افراد آموزش هی بسیاری داده شود تا آن ها طبق آموزش رفتار کرده و مصرف سیگار و دخانیات دیگر را کنترل کنند. استعمال سیگار و قرار گرفتن در معرض دود سیگار باعث می شود که هر ساله حدود 480،000 مرگ زودرس در ایالات متحده رخ دهد. از بین این مرگ و میر های زودرس حدود 36 درصد مربوط به سرطان ، 39 درصد بیماری های قلبی و سکته ی مغزی و 24 درصد نیز ناشی از بیماری های ریوی است.

 

میزان مرگ و میر در بین افراد سیگاری حدود 3 برابر بیشتر از افرادی است که هرگز سیگار نکشیده اند. سیگار کشیدن هم چنین می تواند باعث بیماری های زیر شود:

  • پوکی استخوان
  • دیابت
  • آب مروارید
  • ایجاد علائم آسم در بزرگسالان

 

افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ذات الریه ، سل و سایر عفونت های هوایی هستند. با بررسی های صورت گرفته خطر ابتلا به سرطان در افراد سیگاری از  سال 1960 رو به افزایش بوده و نوع سرطان با توجه به تغییراتی که در سیگار ها صورت گرفته ، دچار تحول شده است. شایان به ذکر می باشد که استعمال دخانیات بارداری را برای زنان سخت تر می کند.

 

افراد بارداری که سیگاری هستند ، در معرض خطر سقط جنین ، داشتن حاملگی خارج از رحم ، تولد زودرس نوزاد با وزن کم و غیر طبیعی قرار دارند. از طرفی زنانی که در دوره ی بارداری و یا پس از آن سیگار می کشند ، خطر مرگ نوزاد را افزایش می دهند. هم چنین کشیدن سیگار در دوران بارداری یا حتی در معرض دود سیگار بودن، خطرات ایجاد عارضه و نواقص در جنین را افزایش می دهند. بنابراین مادران باردار و شیرده باید از دود سیگار دوری کنند و هرگز جان خود و فرزندشان را به خطر نیاندازند.

 

آیا فرآورده های تنباکو خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

 

تنباکو بدون دود شامل محصولاتی است که می توان آنها را از طریق جویدن (تنباکو خشک جویدنی ) ، مکیدن ( تنباکو خوراکی مرطوب) و یا استنشاق مصرف کرد. دخانیات بدون دود نیز باعث بروز سرطان می شوند. ممکن است که برخی از افراد تصور کنند که استفاده از این نوع تنباکو تاثیری در مبتلا شدن به سرطان ندارد ،در حالی که در این محصولات همان مواد شیمیایی مضر وجود داشته و می تواند DNA سلول را تحت تاثیر قرار دهند. اما یک گزینه مناسب برای ترک سیگار به شمار می رود. استفاده از این نوع محصولات می تواند خطر ابتلا به سرطان های پانکراس و یا سرطان تخمدان ها را افزایش دهد.

 

سیگار های مختلف:

 

همانطور که می دانید بین سیگار کشیدن و سرطان ارتباط وجود دارد به خصوص سیگار و سرطان ریه رابطه مستقیمی با یک دیگر دارند. انواع مختلفی از سیگار ها وجود دارند که برای جذب جوانان از اسانس های مختلف در آنها استفاده شده است. در واقع این نوع سیگار ها نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. چرا که اساس این نوع سیگار ها را توتون و تنباکو تشکیل می دهد. استعمال سیگار سبب بروز سرطان دهان ، ریه و حنجره می شود و از این طریق ارتباط بین سیگار کشیدن وسرطان مشخص می شود.

 

دود تنباکو چه مواد شیمیایی مضری را شامل می شود؟

 

قلیان :

 

وسیله ای است که برای دود کردن تنباکو مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه برخی از افراد تصور می کنند که زیان قلیان کمتر از سیگار است و استعمال آن اعتیادآور نیست اما تحقیقات نشان می دهد که این تصور کاملا اشتباه بوده و دود قلیان به اندازه ی دود سیگار سمی است و می تواند سبب بروز سرطان در افراد شود.

 

سیگار چگونه باعث سرطان می شود؟

 

همان گونه که بیان شد، سیگار می تواند DNA افراد را تغییر دهد و همین موضوع سبب ایجاد سرطان می شود. حال تأثیر سیگار بر روی DNA انسان ها از طریق دود سیگار که حاوی مواد سمی و مضر است، می باشد. این مواد سمی زمانی که وارد بدن افراد می شوند می تواند خطرات بسیاری را برای افراد داشته باشد و سبب شود که فرد سیگاری به بیماری های قلبی و ریوی و کلیوی دچار شود. بنابراین برای جوگیری از این مشکلات بهتر است که هیچ گاه سراغ دخانیات نروید و اگر از دخانیات مصرف می کنید، برای ترک آن اقدام فرمایید.

 

راهنمایی ترک سیگار

 

سیگار کشیدن و سرطان ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند بنابراین ترک سیگار می تواند تاثیر بسزایی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان داشته باشد. علاوه بر سرطان استعمال سیگار خطر ابتلا به بیماری های مانند آمفیزم و برونشیت را افزایش می دهد. همچنین خطر حمله ی قلبی ، سکته ی مغزی ، بیماری های عروق خونی و بیماری های چشم را افزایش می دهد.نیمی از تمام افرادی که سیگار می کشند ، بر اثر بیماری های ناشی از استعمال دخانیات می میرند. ترک سیگار مهم ترین قدم برای افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی است. اعتیاد به دخانیات هم از لحاظ جسمی است و هم به لحاظ روحی اتفاق می افتد. بهترین روش برای ترک سیگار استفاده از روش های ترکیبی است که با استفاده از دارو صورت می پذیرد. ترک سیگار اثرات ناشی از سیگار کشیدن و سرطان را کاهش می دهد.

 

ترک عادات شخصی می تواند تاثیر مهمی در ترک سیگار داشته و پشتیبانی عاطفی نیز نقش بسزایی در توانایی فرد برای ترک این ماده دارد. گروه ها و انجمن های بسیاری نیز وجود دارند که افراد را در این راه همراهی می کنند.

 

 تاثیر سیگار کشیدن و سرطان برای افراد غیر سیگاری

 

دود ثانویه ی  سیگار که می تواند ناشی از سوختن تنباکو و یا بازدم فرد سیگاری باشد به عنوان یک عامل سرطان زا شناخته شده است. قرار گرفتن در معرض دود تنباکو می تواند سبب مرگ زودرس در کودکان شده و راه های هوایی آنها را تحریک کرده و از طرفی اثرا مضر آنی بر قلب و رگ های خونی فرد دارد. همچنین سیگار کشیدن و سرطان تاثیر مستقیمی بر هم دارند.در ضمن دود سیگار می تواند بر روی DNA افراد غیر سیگاری نیز تاثیر گذاشته و در نتیجه سبب بروز جهش در آنها شود.

 

بنابراین لازم است که افراد غیر سیگاری از محیط های آلوده دور بوده و دود حاوی مواد شیمیایی مضر را استنشاق نکنند. از طرفی کودکانی که در معرض دود سیگار قرار دارند ممکن است که سریع تر از سایر کودکان به بیماری هایی مانند سرماخوردگی ، ذات الریه ، عفونت گوش و برونشیت مبتلا شوند.همچنین دود سیگار می تواند علائم ناشی از آسم را در کودکان بدتر کرده و سبب ضعیف شدن ریه های کودکان شود که این امر سبب سرفه ، خس خس و احساس تنگی نفس در کودکان می شود.

 

فواید آنی ترک سیگار چیست؟

 

فواید آنی ترک سیگار بسیار زیاد بوده که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می کند. در واقع هنگام استعمال سیگار ضربان قلب و فشار خون به طور غیر طبیعی افزایش می یابند و هنگامی که فرد سیگار را ترک می کند این دو مورد ، شروع به بازگشت به حالت عادی می کنند.
  • طی چند ساعت ، سطح مونوکسید کربن موجود در خون شروع به کاهش می کند. وجود این ماده در خون ، توانایی خون در حمل اکسیژن را کاهش می دهد.
  • در طی چند هفته ترک سیگار سبب بهبود گردش خون شده و خلط و سرفه و خس خس را در افراد کاهش می دهد. هم چنین پس از گذشت چندین ماه از ترک سیگار افراد می توانند انتظار پیشرفت چشمگیر را در عملکرد ریه ها داشته باشند.
  • طی چند سال پس از ترک سیگار ، خطر ابتلا به سرطان ، بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن کاهش می یابد.

 

آیا ترک سیگار خطر ابتلا و مرگ ناشی از سرطان را کاهش می دهد؟

 

ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان و مرگ بر اثر سیگار کشیدن و سرطان را کاهش می دهد. هر چند که هیچ زمانی برای بهره مندی از آثار ترک سیگار دیر نیست ، اما بهتر است که این کار در سنین جوانی اتفاق بیفتد. خطر مرگ زودرس و احتمال ابتلا به سرطان در افراد سیگاری به عواملی متعددی بستگی دارد که از جمله ی آنها می توان به تعداد سال هایی که فرد سیگار استعمال کرده است ، تعداد سیگار هایی که فرد در روز مصرف می کند ، سن شروع استعمال سیگار می توان اشاره کرد.

 

سیگار های مختلف:

 

برای بیماران مبتلا به سرطان ترک سیگار می تواند خطر مرگ را 30 تا 40 درصد کاهش دهد. هم چنین ترک سیگار می تواند برای کسانی که قصد بهبودی و درمان سرطان از طریق جراحی و شیمی درمانی را دارند ، موثر بوده و احتمال بهبود را به میزان چشمگیری افزایش دهد. به طور کلی ترک سیگار اثرات سوء سیگار کشیدن و سرطان را کاهش می دهد.

 

سیگار کشیدن از جمله کارهایی است که می تواند به ایجاد سرطان و شیوع آن در بدن بیانجامد. اعتیاد به این ماده می تواند در دراز مدت منجر به بروز سرطان ریه، سرطان دستگاه گوارش، سرطان دهان و بسیاری از سرطان های دیگر شود. ممکن است با گسترش این بیماری در بدن افراد سیگاری، سرطان به سرعت بتواند روند رو به رشدی را به خود بگیرد. به همین منظور در ابتدا باید این افراد سیگار کشیدن را ترک کنند تا به تدریج درمان ها برای آنان انجام شود.

 

سیگار می تواند مواد شیمیایی سرطان زا در افراد ایجاد کند، به همین دلیل یکی از عوامل ایجاد بیماری های مهلکی همچون سرطان در افراد است. برای اینکه بتوانید درمان سرطان را انجام دهید، نیاز است که در ابتدا در مورد روند درمان و هزینه های ناشی از آن از پزشک مربوطه اطلاعات مناسبی را کسب کنید.

 

در صورتی که توان مالی شما برای پرداخت هزینه های درمانی این بیماری بسیار پایین است می توانید از روش های مختلفی اقدام به پرداخت هزینه ها کنید.با مراجعه به موسسات خیریه و انجمن های حمایت از بیماران مبتلا به سرطان می توانید برای تامین این هزینه ها اقدام کنید. افراد خیر نیز می توانند با خرید استند تسلیت و محصولات دیگری نظیر تاج گل خیریه برای عزیزان از دست داده خود به این افراد کمک های مالی خود را برسانند.

 

چگونه سیگار را ترک کنیم؟

 

تا این قسمت از مقاله متوجه شده اید که کشیدن سیگار بسیار آسیب و ضرر برای بدنتان است. با این حال به دنبال این هستید که یک روشی برای ترک کردن سیگار پیدا کنید. در این قسمت به شما راهکار هایی را توضیح خواهیم داد که ترک سیگار را بسیار آسان تر خواهد کرد.

 

راهکارهایی برای ترک سیگار

 

  • هر روز با خود آسیب هایی که سیگار برایتان دارد را مرور کنید
  • مواردی که موجب انگیزه تان برای ترک سیگار و داشتن زندگی سالم میشوند را هر روز مرور کنید.
  • سعی کنید خود را از اخبار بد و منفی دور کنید
  • در صورت احساس نیاز به سیگار کمی آب بنوشید و سعی کنید قدم بزنید
  • از دوستان و اطراینتان که سیگار می کشند تا مدتی دوری کنید( زمانی که آن ها اقدام به سیگار کشیدن می کنند)
  • زمانی اقدام به ترک سیگار کنید که از لحاظ روحی در موقعیت و شرایط خوبی هستید.
  • هر چیزی که ممکن از شما در حین سیگار کشیدن از آن استفاده کنید را از خود دور کنید.
  • هربار که خواستید سیگار بخرید پول آن مقدار سیگار را داخل قلک بریزید که نتوانید به آن دست بزنید ( پس از یک ماه متوجه مقدار زیادی از پول میشوید)
  • ورزش کنید و سعی کنید تغذیه سالمی را برای خود ایجاد کنید.
  • خود را مشغول به کار کنید و بیکار ننشینید.
  • چای سبز خریداری کنید و به صورت روزانه از آن مصرف کنید.

 

تعداد بازدید : 24563

نظرات

من یک سیگاری هستم

2 سال و 5 ماه و 16 روز پیش

عالی بود

Noora

1 سال و 10 ماه و 20 روز پیش

سلام من مبتلا ب سرطان لنفوم هستم ، قلیان و سیگار خیلی ‌مضره برام؟

ثبت نظر

ارسال