Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 15 و 21 دقیقه

شیمی درمانی تومور خوش خیم

شیمی درمانی| درمان تومور| عارضه شیمی درمانی|درمان سرطان با شیمی درمانی|مراقبت های شیمی درمانی

شیمی درمانی | شیمی درمانی توده های خوش خیم | تومور | تومورهای خوش‌خیم در شرایطی پدید می‌آید که سلول‌های بدن فرد بدون وقفه تقسیم شوند.تومورهای خوش‌خیم همیشه به درمان نیاز ندارند.

شنبه 9 مرداد 1400 ساعت 11:42

توده های خوش خیم بر خلاف توده های بدخیم و سرطانی قابلیت پخش شدن و درگیر گردن تمام اعضای بدن را ندارد و رشد بسیار کمی دارد توده های خوش خیم قابل درمان است و اغلب با عمل جراحی و شیمی درمانی بهبود پیدا می کنند با استفاده از شیمی درمانی از رشد و تکثیر مجدد توده ها جلوگیری میکنند . کسانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند عوارضی مانند ریزش مو، استفراغ، بدن درد و کوفتگی بدن را تجربه می کنند.شیمی درمانی با هدف نابودی تومور ها صورت میگیرددر شیمی درمانی  از داروهایی استفاده می شود که رشد و نمو تومور را متوقف کنند و مقدار دوز دارو در شیمی درمانی بستگی به اندازه و نوع تومور دارد.

 

داروهای شیمی درمانی به صورت مستقیم وارد خون می شوند و بافت را مورد هدف قرار می دهند. بسیاری از بیماران دارای تومور خوش خیم با استفاده از شیمی درمانی به بهبودی کامل رسیده اند. هزینه این بیماری ها بالاست که خیریه ها هزینه آن را بر عهده میگیرند .درمان تومور خوش خیم اهمیت بسیاری بالایی دارد و بلافاصله باید اقدام به درمان نمود به این منظور  به دلیل ترس از هزینه های سرطان آن را پشت گوش نیندازید زیرا افراد خیری وجود دارند که این نگرانی را برپایی خیریه های سرطان برطرف کرده اند و افراد داوطلب بسیاری برای کمک به خیریه  و خیریه سرطانی پیش قدم می گردند.

 

تومورهای خوش خیم در شرایطی  ایجاد می شوند که سلول‌های بدن بدون وقفه در بدن تقسیم شود. معمولاً این تومورها طبق محل تقسیم شدنشان نام گذاری می‌ شوند، مثلاً تومور چربی از سلول‌های چربی به وجود می آید. تومورهای خوش خیم همیشه به درمان احتیاج ندارند. تومورهای خوش خیم مانند سلولهای سرطانی به قسمت های دیگر بدن سرایت نمی‌کنند و تمام اعضای بدن را درگیر نمی کنند. این تومورها می توانند در هر جایی که فکر می کنید از بدن  ایجاد شود . گاهی امکان دارد در قسمتی از بدن خود متوجه ی یک توده شوید که از بیرون مشخص باشد و نگران شوید که سرطان است.

 

اکثر زنان توده ای را در سینه خود احساس می‌کنند وگمان می‌کنند که غده ی سرطانی می باشد. باید اضافه کرد که بیشتر توده های سینه خوش خیم هستند. از هر ۱۰ زنی که در سینه ی خود متوجه توده می‌شوند، ۹ تای آنها دارای توده ی خوش خیم هستند.درصد ابتلا به توده ی خوش خیم استخوان از بدخیم بیشتر می باشد . تومور خوش خیم این توانایی را ندارد که به بافت مجاور حمله کند. گاهی اوقات تومور خوش خیم بسیار بزرگ است. زمانی که تومور خوش خیم برداشته می شود امکان رشد دوباره آن وجود ندارد. تومور خوش خیم رشد بسیار کندی در بدن دارد.

 

دلایل بروز تومور خوش خیم :

 

 به صورت کلی علت اصلی بروز تومور خوش خیم ناشناخته است. اما پزشکان می گویند این تومور زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های بدن بی وقفه رشد و تکثیر کنند. زمانی که سلول ها پیر و مرده می شوند، از بین می‌روند و سلول های جوان جایگزین آن ها می شود.هنگامی که در بدن تومور ایجاد می شود، سلول های مرده از بین نمی روند و سر جای خود باقی می ‌مانند و به شکل تومور در بدن رشد می کنند. رشد سلول‌های سرطانی هم در بدن به همین شکل است اما سلول های سرطانی به سلول های اطراف بدن سرایت می کند و میتواند کل بدن را درگیر کند.

 

تومور خوش خیم

 

انواع مختلف تومور خوش خیم :

 

تومور ها را بر طبق محلی که در آن بوجود آمده اند نام گذاری میکنند. مثلاً تومور چربی از سلول‌های چربی و یا تومور مایوس از ماهیچه نشات می گیرد. تومورهای خوش خیم در قسمت های مختلف بدن به وجود می آید.

انواع مختلف تومور خوش خیم عبارت است از:

 

ادنوماس که لایه ی نازک غدد، ارگان ها و بخش های داخلی بدن را درگیر می کند. بیشترین نوع تومور خوش خیم تومور چربی است که از سلو ل های چربی نشأت می گیرد. این نوع تومور معمولاً در کمر دست یا گردن بروز می دهد. این تومورها  نرم هستند و می توانند در زیر پوست به حرکت در آیند.

 

  •  مایوموس از ماهیچه ها سرچشمه می گیرد. این تومورها می توانند در دیواره رحم یا معده ایجاد شوند.
  •  بافت های گوشتی هم جزء بافت های غیر سرطانی هستند که بر روی پوست ایجاد می شوند.
  •  فیبر یا فیبروم که در بافت های فیبری ارگان ها شکل می گیرند.

 

در اکثر  موارد تومورهای خوش خیم مورد بررسی قرار می گیرند، زیرا ممکن است به سلول‌های سرطانی تبدیل شود. این تومور می تواند در بزرگسالان و کودکان هم ایجاد شود اما با بالا رفتن سن احتمال بروز آن بیشتر می شود.

 

تومور مغزی خوش خیم غیر سرطانی

 

تومور مغزی خوش خیم (غیر سرطانی) یک توده از سلول هایی است که رشد نسبتاً آهسته ای در مغز دارند.تومورهای مغزی خوش خیم بیشتر در یک ناحیه باقی می مانند و گسترش پیدا نمی کنند. برای جلوگیری از عود، باید تمام تومور را با جراحی خارج کرد.اگر تومور به طور کامل برداشته نشود، خطر عود مجدد آن وجود دارد. در این شرایط با استفاده از اسکن باید تحت نظر قرار بگیرد یا با رادیوتراپی درمان شود.


شایع ترین علائم تومور مغزی

 

وجود هر بیماری در بدن با علائم و نشانه هایی همراه است که نشان دهنده ی وجود اختلال در بدن است. علائم تومور مغزی بر اثر فشار به داخل جمجمه در اثر بزرگ شدن تومور به وجود می آید نشان داده می شود. این اختلال عبارتند از:

 

  • مشکلاتی در تکلم و گفتار
  • عدم حفظ تعادل
  • مشکلات شنوایی
  • انحراف در صورت
  • ضعف دست و پا
  • مشکلات بینایی
  • تهوع
  • احساس ضعف در صورت
  • سردرهای مداوم که دفعات و شدت آن به مرور افزایش می یابد
  • سردرد های شدید که هر بار به یک شکل بروز می کند.
  • تشنج به خصوص در افرادی که سابقه ی تشنج ندارند.

 

تومورهای خوش خیم را بر چه اساسی طبقه بندی میکنند ؟ 

 

نئوپلاسم ها از جمله تومور های خوش خیم محسوب میشوند،اما همیشه نمیتوان آنهارادر دسته تومور های خوش خیم قرار داد.ساختار تشکیل دهنده آنها سلول می باشد که شباهت زیادی به نوع سلول معمولی در ارگان ارثی دارند. این تومورها طبق نوع سلول یا بافت که از آنها تولید می شود، نامگذاری می شوند و پسوند “oma”دارند. به طور مثال، لیپوما یک تومور خوش خیم رایج از سلول های چربی (لیپوسیت ها) می باشد و کاندروما یک تومور خوش خیم است که  از سلول های تشکیل دهنده غضروف بوجود آمده است (chondrocytes). 

 

آدنومها تومورهای خوش خیم  هستند که بر روی سلولهای تشکیل دهنده غدد ایجاد می شوند وبه طور معمول توسط سلول یا ارگان اولیه آنها مشخص می شوند، همانند  آدنوم های کبدی (تومور خوش خیم از هپاتوسیت ها یا سلول های کبدی). تراتوم ها بسیاری از انواع سلول ها نظیر پوست، عصب، مغز و تیروئید  را در بر میگیرند ، مخصوصا اینکه آنها از سلول های اصلی مشتق می گردند.  هامارتوما گروهی از تومورهای خوش خیم می باشند که تمایز سلولی نسبتا نرمالی دارند اما بافت سلولی جداگانه دارند. چند نوع  سرطان با نام “خوش خیم” وجود دارند که با علل  تاریخی محفوظ است، همانند  سینموما (سرطان سلول های تناسلی مردان)  و ملانوم (سرطان سلول های پوستی رنگدانه یا ملانوسیت ها)

 

تومورهای خوش خیم

 

تومور های خوش خیم چگونه تشخیص داده می شوند ؟

 

 پزشکان برای تشخیص تومور خوش خیم  از ابزارآلات مختلفی استفاده می‌کنند. در ابتدا پزشک باید مطمئن شود که آیا تومور به وجود آمده خوش خیم است یا غده سرطانی. پزشک این کار را با معاینات فیزیکی و سوال هایی درباره ی سابقه بیماری خانوادگی از بیمار شروع می کند.آزمایشات مرتبط با تشخیص تومور خوش خیم همچون سی تی اسکن، ام ار ای، ماموگرافی، اشعه ایکس و التراسوند می باشد.تومور خوش خیم از جمله توده هایی است که تغییر شکل می دهد، بنابراین تغییر شکل به پزشک کمک می کند تا تشخیص آن آسان تر شود. پزشک ممکن است برای تشخیص تومور خوش خیم آزمایش خون یا نمونه برداری را تجویز کند.

 

تومورهای خوش خیم چگونه درمان می شوند ؟

 

به طور معمول  تومورهای خوش خیم نیاز به درمان ندارند، مخصوصاً اگر تومور کوچک باشد و علائم زیادی به همراه نداشته باشد، پزشک عمل خاصی را تجویز نمی کند. در صورتی که تومور نیاز به درمان داشته باشد پزشک بر اساس محل تومور نوع درمان را مشخص می کند.اگر تومور بر روی صورت و یا گردن ایجاد شده باشد عمل زیبایی به شمار می رود اما اگر در ارگان ها و اعصاب ایجاد شده باشد عمل جراحی انجام می شود.

 

گاهی جراحی تومور با اندوسکوپی صورت میگیرد. اگر عمل جراحی نتواند تومور را از بین ببرد از روش پرتو درمانی یا شیمی درمانی استفاده می شود که در این روش توده کوچک می‌شود و رشد متوقف می گردد. اغلب تومورهای خوش خیم را توسط جراحی از بین می برند‌ و  از شیمی درمانی فقط در موارد محدود استفاده می‌شود.

 

چرا شیمی درمانی برای درمان تومور خوش خیم تجویز می شود؟

 

 شیمی درمانی یکی از روش هایی است که به نابودی تومور کمک می کند. در مرحله ی شیمی درمانی از داروهایی استفاده می شود که رشد تومور را متوقف می کند و آن را از بین می برد. مقدار و دوز دارو در شیمی درمانی به نوع و مقدار تومور بستگی دارد.داروها ترکیبی از چند داروست که یا به صورت مستقیم به خون وارد می‌شود و یا قسمت مورد نظر را هدف قرار می‌دهد. نابودی و اثر گذاری شیمی درمانی بر روی تومور خوش خیم به میزان و سطح پیشرفتگی تومور بستگی دارد. اغلب بیماران با عمل جراحی و شیمی درمانی به بهبودی کامل رسیده اند.

 

شیمی درمانی

 

اکنون شیمی درمانی تومور خوش خیم  مغز را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

در تومور خوش خیم مغز عمل جراحی و شیمی درمانی از پرکاربردترین درمان هاست. زیرا با این که تومور خوش خیم به بافت‌های اطراف در مغز سرایت نمی‌کند اما رشد آن در مغز می تواند فشار ایجاد کند و اختلالاتی را برای مغز به وجود بیاورد.درمان اولیه برای تمام تومورها مخصوصاً تومور مغز عمل جراحی است اما اگر طی عمل جراحی کل تومور برداشته نشود و یا از منطقه مورد نظر تخلیه نشود در این صورت فرد نیاز به شیمی درمانی دارد.

 

هدف عمل جراحی و شیمی درمانی برای تومور خوش خیم مغز از بین بردن تومور از مغز است. اولین روش برای برداشتن تومور خوش خیم مغز، عمل جراحی است. پزشکان سعی می‌کنند تا با عمل جراحی تومور را بردارند تا فرد نیاز به شیمی درمانی نداشته باشد. مغز جزء قسمت های حساس و مهم بدن به حساب می آید و در عمل جراحی باید کم تهاجمی ترین روش استفاده شود.

 

 امروزه روش لیزری برای برداشتن تومور خوش خیم مغز به وجود آمده است که بدون برش دادن جمجمه و یا اطراف آن با انرژی لیزر تومور را از بین می برند. بیشتر مبتلایان به تومور خوش خیم مغز با عمل جراحی به بهبودی کامل می رسند و نیاز به شیمی درمانی ندارند.پزشکان باید سعی کنند تا تمام تومور را از مغز خارج کنند تا دیگر فرد تحت شیمی درمانی قرار نگیرد. اگر تمام تومور از مغز خارج نشود و تکه هایی از آن در مغز باقی بماند، فرد نیاز به شیمی درمانی دارد و باید چند دوره تحت شیمی قرار بگیرد.

بنابراین از شیمی درمانی در چه شرایطی برای از بین بردن تومور خوش خیم مخصوصاً تومور خوش خیم مغز استفاده می شود؟

 

 زمانی که تومور به طور کامل از منطقه مورد نظر در عمل جراحی خارج نشده باشد.تومور در قسمت‌هایی از مغز یا دیگر اعضا قرار گرفته باشد که با عمل جراحی نمی توان به آن دسترسی پیدا کرد. تومور هایی که دارای رشد بالایی هستند و با عمل جراحی نمی توان رشد آنها را متوقف کرد.با این حال قبل از شیمی درمانی فرد باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد. زمانی که پزشک تشخیص دهد که رشد و بازگشت تومور قابل امکان هست باید علاوه بر جراحی، شیمی درمانی نیز انجام شود.

 

هدف شیمی درمانی برای تومورهای خوش خیم عبارت است از:

 

  •  داروهای شیمی درمانی منبع غذایی تومور را هدف قرار می دهد و این باعث می شود که تومور از بین برود.
  • داروهای شیمی درمانی جلوی تقسیم سلولی را می گیرند و این می‌تواند از تشکیل مجدد تومور جلوگیری کند.
  • جلوی پیشرفت تومور را می‌گیرد و از رشد مجدد آن جلوگیری می‌کند.

 

مدت زمان انجام شیمی درمانی برای تومور خوش خیم توسط پزشکان تعیین می‌شود. این مدت زمان بر اساس شرایط پیشرفتگی و مقدار تومور در قسمت مورد نظر است. معمولاً از یک دوز در یک روز شروع می‌شود و تا چندین هفته ادامه دارد.اما شیمی درمانی برای فردی که دارای تومور مغزی خوش خیم است و تحت عمل جراحی قرار گرفته، معمولاً یک تا دو جلسه تجویز می شود.

 

شیمی درمانی  چه عوارضی دارد

 

شیمی درمانی  چه عوارضی دارد؟

 

 شیمی درمانی یک روش تهاجمی می باشد  و امکان دارد  بیمار پس از انجام آن دچار عوارضی شود. عوارض و درد های شدید پس از شیمی درمانی باعث می شود تا بیمار تصور کند که بیماری او بازگشت کرده است. شایع ترین عوارض بعد از شیمی درمانی حالت تهوع، استفراغ، ریزش مو و خستگی مفرط می باشد.عوارض بسیار نادر شیمی درمانی شامل بروز مشکلات شنوایی، بی اشتهایی و بروز مشکلات گوارشی، مشکلات بارداری و باروری در خانم ها و آقایان و کم شدن تعداد گلبول سفید و گلبول قرمز خون می باشد. داروهایی که فرد باید برای درمان تومور خوش خیم در حین شیمی درمانی استفاده کند، شامل داروهای خوراکی شیمی درمانی و یا داروهای شیمی درمانی از طریق داروی وریدی می باشد.

 

سرطان زایی چند مرحله ای چگونه صورت میگیرد؟

 

شکل گیری تومورها به وسیله سرطان زایی صورت میگیرد، مراحل تغییرات سلولی سبب تشکیل سرطان می گردد. سرطان زایی چند مرحله ای دارای تغییرات ژنتیکی یا اپی ژنتیکی ترتیبی به DNA سلولی می گردد که هر مرحله سبب تولید تومور پیشرفته تر می شود. این فرایند به سه مرحله تقسیم می شود: آغاز، ارتقاء و پیشرفت، و امکان دارد  چند جهش  در هر مرحله اتفاق بیافتد.شروع اولین جفت جهش ژنتیکی در سلول می باشد. ارتقاء گسترش کلونال سلول تبدیل شده به یک تومور قابل مشاهده است که به طور معمول خوش خیم است.

 

پس از ارتقاء، پیشرفت ممکن است رخ دهد که در آن جهش های ژنتیکی در زیر مجموعه سلول های تومور ایجاد شوند و پیشرفت تومور خوش خیم را به یک تومور بدخیم تغییر می دهد. یک نمونه ای که تحقیقات زیادی بر روی آن صورت گرفته است آدنوم لوله ای است که یک نوع معمول پولیپ روده ای می باشد که پیشروی مهم سرطان روده بزرگ است. سلولهای آدنوم های لوله ای، همچون بسیاری از تومورهایی که اغلب به طرف سرطان پیشرفت می کنند، اختلالات خاصی از بلوغ و ظاهر سلول را نمایش می دهد که به صورت کلی به نام دیسپلازی شناخته می شود.

 

این ناهنجاری های سلولی در تومورهای خوش خیم مشاهده نمی شود که به ندرت یا هرگز سرطان ایجاد نمی کنند، اما در دیگر موارد غیرطبیعی بافت های پیش سرطانی که توده های گسسته را تشکیل نمی دهند، مانند ضایعات پیش سرطانی رحم دیده می شود. بعضی از متخصصین ترجیح می دهند به تومورهای دیسپلازی به عنوان “پیش از بدخیم” در نظر بگیرند  و واژه “خوش خیم” را برای تومورهایی که به ندرت یا هرگز به سرطان ختم می شود، به کار بگیرند. 

تعداد بازدید : 54923

نظرات

امین محمدی

2 سال و 7 ماه و 17 روز پیش

سلام خسته نباشید من فکمو سه بار عمل کردم در تهران دوبار در بیمارستان بوعلی ویک بار دربیمارستان پانزده خرداد ولی ریشه کن نشد توده خوشخیم است به شما التماس میکنم منو درمان کنید من از بیمارستان های دولتی نا امید شدم این هم شماره من 09106216323

ثبت نظر

ارسال