Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 2 و 11 دقیقه

علائم سرطان سینه در شیردهی

سرطان سینه| درمان سرطان| علائم سرطان سینه

خانم هایی که در دوران شیردهی به سر می برند، از احساس سینه های خود آگاه هستند و بنابراین متوجه هر گونه تغییر فیزیکی خواهند شد. کاملا طبیعی است که توده هایی در سینه در طول شیردهی مشاهده شود، که می تواند منجر به بروز نگرانی در خصوص ابتلا به سرطان پستان شود.

سه شنبه 30 آذر 1400 ساعت 11:38

این امکان وجود دارد که در دوران شیردهی سرطان پستان تشکیل گردد اما این اتفاق نادر است. زنان شیرده سه درصد از موارد سرطان پستان را به خود اختصاص می دهند. برخی تحقیقات نشان می دهند خطر سرطان پستان در سال های اول پس از بارداری و زایمان، موقتا بیشتر می شود. این افزایش خطر امکان دارد حاصل تغییرات هورمونی در دوران بارداری باشد.با این حال به طور کلی  شیردهی، خطر سرطان پستان را به خصوص در سن پیش از یائسگی کاهش می دهد. ماه های بارداری و شیردهی شمار سیکل های قاعدگی را کم می کند.

 

این باعث می شود بدن فرد کمتر در معرض هورمون هایی که خطر برخی سرطان ها را افزایش می دهند، قرار بگیرد.علیرغم این کاهش خطر، در صورتی که هر گونه نگرانی در مورد سلامت پستان خود دارید باید به پزشک مراجعه نمایید.بنابر گفته پزشکان تصمیم به بچه دار شدن روی امکان مبتلا نشدن به سرطان پستان تاثیر بسیار زیادی دارد. این تاثیر عمدتا به دلیل تغییر عملکرد هورمون ها درون بدن خانم ها می باشد. با اینکه خانم های باردار نیز ممکن است در خطر سرطان پستان باشند اما شیردهی می تواند جان یک خانم را نجات دهد.


اگر در دوران شیردهی هستید، احتمال دارد که مبتلا به سرطان سینه شوید، اگرچه بسیار این امر نادر است. تنها در 3 درصد زنان شیرده مبتلا به سرطان پستان وجود دارد. تحقیقات موسسه ملی سرطان نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان سینه در سال های پس از بارداری و زایمان بالاتر است. این افزایش خطر در نتیجه تغییرات هورمونی در دوران بارداری است. با این حال، به طور کلی، شیردهی و خطر ابتلا به سرطان سینه، به ویژه در زنان پیش از یائسگی را کاهش می دهد. دوره بارداری و شیردهی، موجب کاهش تعداد چرخه های قاعدگی می شود که زن میتواند در طول زندگی داشته باشد و این امر قرار گرفتن زن در معرض هورمون هایی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند، کاهش می دهد.

 

علائم سرطان سینه در شیردهی

 

تعداد زنان شیردهی که به سرطان سینه مبتلا می شوند بسیار اندک است. در دوران بارداری و شیردهی سینه به صورت طبیعی و نرمال سفت می شود اما ممکن است بنا بر دلایل مختلفی توده هایی در سینه به وجود بیاید اما نباید هر توده ای را توده ی سرطانی فرض کرد اما این امکان وجود دارد که زنان باردار به سرطان سینه مبتلا شوند.

 

علائم سرطان سینه در دوران اولیه چیست؟ 

 

تغییر در شکل نوک پستان، دردی که در سینه با تمام شدن دوره عادت ماهیانه از بین نخواهد رفت. وجود ترشحات شفاف، قرمز، قهوه ای یا زرد رنگ کم رنگ از نوک پستان، به وجود آمدن قرمزی، خارش، جوش روی سینه، وجود توده سفت در سینه، وجود توده در زیر بازوها. درصورتی که هر کدام از علائم گفته شده  را در دوران شیردهی مشاهده نمودید باید به پزشک مراجعه و از نظر وجود توده مورد بررسی قرار بگیرید.

 

کاهش بدون دلیل وزن بدن

 

کاهش وزن و لاغری برای خانم ها خوشحال کننده است، اما این لاغری باید در اثر رژیم غذایی درست و تلاش اتفاق بیافتد. کاهش وزن ناگهانی و بدون دلیل می تواند نشان دهنده ی وجود مشکلی در بدن باشد. اگر به طور ناگهانی و بدون دلیل مشخصی، پنج کیلوگرم و یا بیشتر کاهش وزن داشتید ، می تواند یکی از نشانه های این سرطان باشد. به پزشک مراجعه کرده و وضعیت خود را بررسی کنید.

 

 تغییراندازه در پستان


گاهی اوقات به علت بزرگی بیش از حد تومور در یک پستان، پستان ها از حالت متقارن خارج شده و بطور واضحی پستان یک طرف بزرگتر از طرف مقابل می شود. البته اندازه دو پستان در افراد سالم نیز کاملاً مشابه نیست ولی بزرگی یک پستان نسبت به طرف دیگر که اخیراً ایجاد شده باید مورد توجه قرار گیرد و با انجام معاینه، از عدم وجود توده و سلامت پستان مطمئن شد. گاهی توده های خوش خیم و کیست های بزرگ نیز باعث این عدم تقارن می شود که با معاینه و استفاده از روش های تشخیصی،می توان آنها را تشخیص داد

 

کمک به خیریه

 

در رابطه با سرطان ها افراد خیر دست به کار شده و خیریه های سرطانی را بنا کرده اند این خیریه ها به افراد نیازمند کمک بسیار زیادی  می کنند اگر قصد کمک به خیریه را دارید، خیریه سرطان  گزینه مناسبی است تا در این کار خدا پسندانه سهیم شوید و گامی در راستای سلامتی هم وطنان بردارید.این کمک را می توانید با سفارش استند تسلیت به انجام رسانید و از این طریق به بودجه خیریه سرطانی را افزایش دهید.

 

سرطان سینه جزء سرطان هایی می باشد که هم در زنان و هم در مردان رخ می‌دهد، اما درصد ابتلای زنان به این سرطان بیشتر از مردان است. اکنون می‌خواهیم سرطان سینه در زنان در دوران شیردهی را مورد بررسی قرار دهیم. در این خصوص خیریه محمدحسین رضوی شما را یاری می رساند.این احتمال وجود دارد که خانم ها در دوران شیردهی خود به سرطان سینه مبتلا  شوند. تقریبا از بین زنانی که به سرطان سینه مبتلا می شوند، 3 درصد از آنان را زنان شیرده تشکیل می دهد.

 

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، پزشکان به این نتیجه رسیدند که احتمال ابتلا به سرطان سینه در سال های پس از بارداری و زایمان بیشتر است. دلیل این موضوع هم این است که در دوران بارداری تغییرات هورمونی در بدن زنان ایجاد می گردد. به طور کلی شیردهی زنان خطر آن ها را برای ابتلا به سرطان سینه به ویژه در سن پیش از یائسگی کاهش می دهد.

 

زیرا بارداری و شیردهی باعث می شود که چرخه های قاعدگی کند شود و این باعث می شود که بدن فرد کمتر در معرض سلول‌های سرطانی قرار بگیرد. اما اگر شما در مورد سلامتی پستانتان دچار مشکل و یا نگرانی شده اید، حتماً باید به پزشک مراجعه نمایید. 

 

کیست سینه در دوران شیردهی

 

چند دلیل وجود دارد که زنان شیرده در تشخیص علائم سرطان سینه در زمان شیردهی با مشکل مواجه می شوند. این دلایل عبارتند از:

  • شیردهی مشکلاتی را به وجود می آورد که بسیار شبیه به مشکلات سرطان سینه است.
  • نتایج ماموگرافی و سونوگرافی در دوران شیردهی امکان دارد نتایج نامشخص و نامرتبط را نشان دهد.
  • گاهی اوقات پزشک با تشخیص توده در پستان زنان شیرده بررسی های بیشتر را انجام نمی دهد.

 

درمان سرطان بدخیم:


اولین قدم در درمان سرطان بدخیم پستان، برداشتن تومورهای سرطانی با جراحی است.
پزشک برای درمان بیماران مبتلا به سرطان بدخیم پستان از روش های درمانی زیر استفاده می کند.
جراحی
لومپکتومی
برداشتن لنف فودها به کمک عمل جراحی
ببیوپسی

 

در دوران شیردهی چه عواملی منجر به ایجاد توده در سینه می شوند؟

 

علاوه بر سرطان سینه عوامل دیگری نیز می توانند باعث ایجاد توده در دوران شیردهی در سینه شوند.که در ادامه بررسی خواهیم نمود.

 

احتقان پستان

 

در هفته‌های اولیه شیردهی پر شدن سینه‌ها از شیر موضوعی طبیعی است که در اکثر موارد موجب ناراحتی مادر می‌شود. معمولا با مرتب شدن روند شیردهی این مشکل برطرف می شود اما در برخی زنان همچنان در طول شیردهی این مشکل وجود دارد. علائم و درد ناشی از احتقان سینه با خالی شدن آن باید از بین برود اما اگر اینطور نبود باید به سرطان پستان شک کرد.

 

التهاب پستان

 

التهاب و عفونت پستان با مسدود شدن مجاری شیری رخ میدهد. زمانی که شیر در پستان گیر می‌افتد پروتئین‌های شیری ساخته شده و در نهایت به بافت‌های اطراف نشت می‌کند. در این شرایط توده‌ای سخت در پستان ایجاد می‌شود که علایم دیگری از جمله قرمزی و تب و لرز و درد را به همراه خواهد داشت. زنان مبتلا به التهاب پستان باید شیردهی را انجام دهند یا با دوشیدن شیر اقدام به تخلیه پستان‌ها کنند.

 

بسته شدن مجاری شیری

 

قبل از آنکه شیر وارد مجاری شیری شود، برخی سلول‌ها در سینه آن را می‌سازند. اگر شیرخوار شیر کمی بخورد یا شیر غلیظ باشد مجاری شیری مسدود می‌گردد و این موضوع سبب بروز توده‌ای دردناک در سینه خواهد شد. شیردهی مکرر و ماساژ پستان در کنار استفاده از کمپرس گرم به برطرف شدن علائم کمک می نماید.

 

انسداد مجاری

 

در دوران شیردهی وظیفه تولید شیر به عهده سلول های اختصاصی است و شیر به مجاری کوچکی در سینه به نام نوک سینه راه می یابد. در این زمان شیر غلیظ است و باعث می شود که در مجاری سینه احساس لختگی و گرفتگی اتفاق بیفتد.هنگامی  که این اتفاق می افتد ممکن است شیر در بافت های سینه گیر کند و توده ایجاد شود. در بیشتر مواقع وقتی که این اتفاق برای سینه می افتد با ماساژ و گرم کردن سینه می توان آن را برطرف نمود.

 

ماستیت

 

التهاب یا عفونت پستان را ماستیت می گویند. زمانی که احتقان پستان رخ می دهد و یا انسداد مجاری گرفته شد، ماستیت به وجود می‌آید. در صورتی که شیر در سینه بماند یا پروتئین‌های شیر در سینه جمع شود، شیر در بافت های اطراف نشت می یابد. استیت علاوه بر ایجاد توده ممکن است قرمزی، تب، کهیر و احساس ناخوشی بر روی سینه را وجود بیاورد.توصیه می شود خانم های شیرده که دچار عفونت یا التهاب سینه شدند، به شیردهی خود ادامه دهند. زیرا شیردهی باعث می شود شیر تجمع یافته در پستان تخلیه گردد و این می تواند به درمان التهاب و عفونت کمک کند.

 

آبسه

 

آبسه عارضه ی بسیار نادری می باشد. اما اگر بر روی بدن به وجود آید و درمان نشود به یک عارضه خیلی خطرناک تبدیل می شود. آبسه کیسه های پر از چرک و باکتری است. آبسه راهی است که عفونت از طریق آن از بین می رود. آبسه نیاز به درمان دارد. درمان آبسه را با مصرف آنتی بیوتیک و یا تخلیه چرک انجام می دهند.

 

کیست

 

گاهی مواقع ممکن است کیست های کوچکی که به آنها گالاکتوسل می‌گویند در پستان به وجود آید. این کیست ها پر از شیر هستند و در زمان شیردهی معمولا رخ می دهد.  بعد از اینکه شیردهی زنان به پایان برسد خود به خود از بین می‌رود و معمولاً دردی ندارد. زنانی که در سینه هایشان توده ایجاد می شود، فکر می کنند که مبتلا به سرطان سینه شده اند.اما باید گفت که هر توده ای سرطان سینه نیست.  منشا 90 درصد توده های پستانی، تغییرات هورمونی در سن نوجوانی و یا بافت‌های آسیب‌ دیده چربی در سن 50 سالگی و 20 سالگی است.  توده های پستانی غیر سرطانی و خوش خیم می باشند.

 

علائم سرطان سینه در دوران شیردهی | توده شیردهی | شکل توده های بدخیم سینه | علائم سرطان سینه در شیردهی | خیریه | کمک به خیریه | خیریه سرطانی | خیریه سرطان

 

علت تیر کشیدن پستان ها در دوران شیردهی

 

درد یا تیر کشیدن پستان ها در دوران شیردهی دارای علل مختلفی است که می توان به بسته شدن مجاری شیری توسط شیر لخت و سفت، عفونت بافت و مجاری شیری و ماندن بیش از حد شیر در مجاری شیری یا نوک پستان اشاره کرد که در تمامی این موارد تیر کشیدن و سوزش خاصی در سینه احساس می شود که تا هر دو پستان از طریق شیردهی تخلیه نشوند وضعیت درد و تورم در سینه های مادر به همان روال می باشد.

 

اما در بعضی موارد ممکن است سینه ها دچار عفونت قارچی شده باشند که با علائمی نظیر :

  • تیر کشیدن و سوزش در زمان شیردهی
  • درد های عمیق و طولانی در پستان
  • درد شدید در سینه و نوک سینه که با جابجایی و گرفتن نوزاد از شیر نیز ناراحتی برطرف نخواهد شد.
  • ترک، خارش های پوستی، قرمزی نوک پستان، رنگ صورتی، جوش یا تاول

 

همه این موارد و مواردی دیگر از مشکلات بیماری عفونت قارچی در زمان شیردهی در مادران می باشد که بسیار باعث آزار و اذیت در هنگام شیردهی به نوزاد می شود.

 

در صورت ابتلا به سرطان پستان در دوران شیردهی میتوان به شیردهی ادامه داد؟

 

در بیشتر موارد پزشک ها توصیه می کنند بعد از تشخیص سرطان پستان، شیردهی متوقف گردد. بسیاری از درمان های سرطان پستان بر شیر سینه تاثیر می گذارند یا تاثیر منفی بر کودک می گذارند. پزشک مشخص می کند چه درمانی برای زنان شیرده مبتلا به سرطان پستان بهتر است. روش درمانی در هر فرد ممکن است متفاوت باشد. درمان های سرطان پستان عبارتند از: 

 

عمل جراحی

 

عمل جراحی برای برداشتن توده سرطانی لازم و ضروری می باشد. در برخی موارد عمل جراحی ماستکتومی است که در آن تمامی پستان برداشته می شود. ماستکتومی ممکن است در یک سینه و یا هر دو سینه انجام شود. گستردگی جراحی مشخص می کند آیا فرد میتواند به شیردهی ادامه دهد یا خیر.

 

شیمی درمانی

 

شیمی درمانی به معنای مصرف داروهای قوی برای تخریب سلولهای سرطانی موجود در بدن است. زنانی که شیمی درمانی دارند باید شیردهی را متوقف نمایند.

 

پرتو درمانی

 

 برخی از زنان ممکن است علیرغم پرتو درمانی برای درمان سرطان، بتوانند به شیردهی خود ادامه بدهند. این بستگی به نوع درمان دارد. پزشک میتواند خطرات این کار را به بیمار توضیح بدهد تا تصمیم گیری آگاهانه انجام گردد. شیردهی در دوران درمان سرطان ممکن است، اما حتما باید پزشک این کار را تایید نماید.یک پزشک معمولاً به سرطانی شدن یک زن شیرده شک می‌کند، زیرا بروز توده های سینه در دوران شیردهی امری بسیار طبیعی است. درست است که توده درون سینه جزء علائم سرطان سینه است اما معمولاً در دوران شیردهی این توده ها نتیجه ی مثبت برای ابتلا به سرطان سینه محسوب نمی شود. زنان در دوران بارداری کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می گیرند.

 

علائم سرطان سینه در دوران ابتدایی:

 

  • تغییر شکل در نوک سینه
  • دردی که بعد از تمام شدن عادت ماهیانه از بین نرود.
  • توده تازه ای که بعد از تمام شدن عادت ماهیانه تا شروع دوباره از بین نرود.
  • ترشحات شفاف، قرمز و قهوه‌ای یا زرد رنگ از نوک یک سینه
  • قرمزی، خارش، حساسیت یا بروز جوش بدون هیچ دلیلی بر روی سینه
  • تورم یا وجود توده ای در زیر بازو ها یا در اطراف استخوان ترقوه
  • وجود توده سفت در سینه

 

علائم سرطان سینه در مراحل بعدی:

 

  • تورفتگی یا برگشت نوک سینه به داخل
  • بزرگ شدن یکی از سینه ها
  • فرو رفتگی در سطح سینه
  • توده قدیمی که بزرگتر شده باشد
  • بافت پوست سینه به شکل پوست پرتقال درآمده باشد
  • درد در اندام تناسلی
  • کاهش وزن بی دلیل
  • رگ قابل رویت بر روی سینه
  • تورم غدد لنفاوی زیر بغل در شیردهی 

 

 در صورت مشاهده هر کدام از علائم فوق باید با پزشک معالج خود صحبت کنید. اما این را بدانید که داشتن علائم فوق به این معنی نیست که شما به سرطان سینه مبتلا شده‌اید. مثلاً ترشح از نوک سینه ممکن است به دلیل عفونت باشد.

 

سن سرطان سینه زنان

 

سرطان سینه یکی از شایع ‌ترین انواع سرطان در میان زنان می باشد. از هر 9 زن، یکی در طول زندگی‌اش به سرطان سینه دچار می‌شود. همانطور که گفتیم سرطان سینه در مردان هم ممکن است رخ بدهد اما بروز آن نادر است. سرطان سینه معمولا در زنان بالای 50 سال ایجاد می‌شود اما زنان جوان‌تر نیز مصون نیستند. برخی گزارش‌ها سنِ بروز سرطان سینه در ایران را پایین‌تر از معیارهای جهانی دانسته‌اند. برای پیشگیری از سرطان سینه در زنان، توصیه می‌شود زنان معاینات شخصی سینه را بیاموزند و از 25 سالگی به طور مرتب این کار را انجام بدهند.

 

در دوران شیردهی چه زمانی باید برای توده پستان به پزشک مراجعه کنیم؟

 

در دوران شیردهی توده هایی که در پستان به وجود می‌آید که سرطانی نیستند و جای نگرانی نیست و بعد از اینکه دوران شیردهی به پایان رسید معمولا از بین می روند. اما زمانی که توده شیردهی شما ادامه ‌دار شود و موارد زیر را داشته باشد باید به پزشک مراجعه نمایید:

  1. توده بعد از دوران شیردهی از بین نرفته باشد
  2. رشد توده ادامه دار شده باشد
  3. با  فشار اوردن به توده حرکت نکند
  4. در سینه شما فرورفتگی ایجاد شده باشد و یا تغییر شکل داده باشد.

 

پزشکان توصیه می‌ کنند که اگر مادری که شیرد می دهد به سرطان سینه مبتلا شده باشد، باید دیگر به نوزادش شیر ندهد. روش های درمانی سرطان سینه بر شیر و کودک تاثیر منفی می‌گذارد. پزشک معالج تشخیص می دهد که چه درمانی برای زنان شیرده مبتلا به سرطان سینه مناسب خواهد بود.

 

آیا سرطان بدخیم سینه قابل درمان است؟


باید با قاطعیت گفت؛ هر بیماری، از جمله سرطان و سایر بیماری ها، اگر زودتر تشخیص داده شود، بهتر درمان می شود.در واقع تشخیص و درمان به موقع سرطان سینه و برداشتن توده های سرطانی بسیار مهم و حیاتی است. در صورتی که پزشک با کمک آزمایشات مربوطه تشخیص دهد که توده سرطانی کوچک است، می تواند با انجام عمل جراحی، توده سرطانی را خارج کند تا فرد به زندگی عادی بازگردد.اما آیا سرطان بدخیم سینه نیز قابل درمان است و آیا افراد مبتلا به سرطان بدخیم با برداشتن کامل توده های سرطانی قابل درمان هستند؟


در پاسخ به این سوالات باید گفت که بله، امروزه با پیشرفت علم و فناوری می توان سرطان بدخیم سینه را درمان کرد. اما نکته مهم این است که در صورت تشخیص زودهنگام بیماری، امکان درمان سرطان وجود خواهد داشت، زیرا در مراحل اولیه، پزشک می تواند با روش های درمانی و در صورت کوچک بودن تومورهای سرطانی، از رشد سلولی جلوگیری کند.اگر فرد به دلیل ترس از بیماری و عوامل دیگر در صورت بروز علائم و نشانه ها برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نکند، سلول های سرطانی در سراسر بدن رشد کرده و تکثیر می شوند و با تجمع این سلول ها تکثیر می شوند. تومورها در برخی از قسمت های بدن تشکیل می شوند. یا به اصطلاح وقتی تومورهای سرطانی در تمام بدن ریشه می گیرند، درمان آن دشوارتر می شود و این افراد شانس کمتری برای زنده ماندن خواهند داشت.

 

درد و سفت شدن سینه در دوران شیردهی چگونه درمان می شود؟

 

درد و سفت شدن سینه ها در دوران شیردهی می تواند دارای دلایل بسیار زیادی باشد. درمان درد سینه در شیردهی به علت ایجاد کننده آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد مادر یک توده سفت و دردناک را در داخل سینه خود احساس می کند که احتمالا به دلیل انسداد مجرای شیری و تجمع شیر ایجاد گردیده است. در این موارد برای درمان درد و سفت شدن سینه در دوران شیردهی باید مادر به علائم و نشانه ها توجه نشان دهد که آیا توده ایجاد شده دچار عفونت شده است یا خیر؟ آیا درد فقط و فقط ناشی از تجمع شیر است؟ برای رسیدن به این هدف ابتدا لازم است از دلایل دردناک شدن پستان آگاه شوید.

 

اگر مجاری شیرتان گرفته شده باشد، متوجه می‌شوید، زیرا برآمدگی سفتی در آن ناحیه خاص از پستان لمس می‌شود. درست بر خلاف پری پستان به دلیل فراوانی شیر که پُری را در همه پستان احساس می‌کنید. در این موارد برای درمان درد سینه در دوران شیردهی از ماساژ آرام و انواع روغن و یا کرم های گیاهی استفاده نمایید.شیردهی با سرطان پستان اگر در طول بارداری تشخیص داده شده باشد که مبتلا به سرطان پستان هستید، باید درباره شیردادن به کودک در حالی که تحت درمان هستید بدانید. چنین مواردی را باید بدانید: گفته می شود اگر پس از بارداری همچنان در حال انجام تست برای سرطان پستان هستید شیردهی مشکلی ندارد.

 

 آزمایش ها معمولا عبارتند از ماموگرافی، اسکن CAT، اشعه ایکس، ام آر آی یا بافت برداری ( بیوپسی ). اگر گفته شد برای درمان باید تحت ایزوتوپ رادیواکتیو یا شیمی درمانی قرار بگیرید شیردهی باید متوقف شود. در حالی که پرتو درمانی می کنید گاهی می توانید شیردهی هم داشته باشید. به خاطر داشته باشید پستان زمانی که در معرض پرتو قرار می گیرد مقدار تولید شیرش کم می شود. اگر با شیمی درمانی دارو نیز مصرف می کنید، بسیار مهم است که قبل از شروع مجدد شیردهی این داروها به کلی از سیستم بدنتان خارج شده باشند. اگر با ماستکتومی یکی از پستان ها تا قسمتی یا کامل برداشته شده بود، همچنان با پستان دیگر می توانید به کودک خود شیر دهید.

علائم سرطان سینه در دوران شیردهی | توده شیردهی | شکل توده های بدخیم سینه | علائم سرطان سینه در شیردهی | خیریه | کمک به خیریه | خیریه سرطانی | خیریه سرطان

 

همچنین می‌توانید پارچه‌ای گرم روی آن نقطه قرار دهید. بهتر است هنگام تغذیه نوزاد به آرامی آن را ماساژ دهید، زیرا این عمل به رفع گرفتگی کمک می‌کند. دقت کنید که آیا احساس درد در نوک سینه است یا در خود بافت پستان زیرا درمان درد نوک سینه در شیردهی به روش های دیگری باید انجام شود.اما این احتمال که در دوران بارداری مبتلا به سرطان سینه باشند امری غیر ممکن نیست. زنان باید بدانند که باردار شدن عامل بروز سرطان سینه نمی باشد. در دوران حاملگی تغییرات هورمونی در بدن اتفاق می افتد که پیشروی سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

 

معمولاً در دوران بارداری سینه های زن سفت می شود و تشخیص توده در آن بسیار سخت می‌شود و زمانی فرد متوجه ی توده می شود که توده به اندازه ی کافی رشد کرده و درمان آن بسیار دشوار شده است.توصیه ی پزشکان به زنان باردار این است که در دوران بارداری مورد معاینه قرار بگیرند و نسبت به توده‌های غیر طبیعی و یا واکنش های غیر عادی سینه شان حساس باشند و سریعاً به پزشک مراجعه نمایند.

 

شیر دادن به نوزاد

 

بیشتر مواقع، ماستیت طی سه ماه اول بعد از تولد نوزاد در مادران شیرده بروز می کند، اما می تواند بعدا نیز در مدت شیردهی بروز کند.عفونت پستان در مادران شیرده باعث احساس خستگی و بدحالی در آنها می شود که مراقبت از نوزاد را برای آنها سخت می کند.

 

 راه های تشخیص برای علائم سرطان سینه

 

  •  معاینه ی سینه به صورت فیزیکی:

 

 پزشک ،سینه ها و پوست آن را معاینه می‌کند و به دنبال مشکل و یا ترشح در سینه است و ممکن است به دنبال توده در زیر بغل باشد.

 

  • بررسی سابقه پزشکی بیمار:

 

امکان دارد پزشک درباره ی داروهایی که مصرف می کنید یا درباره ی بیماری خانوادگی از شما سوال نماید. زیرا ژن هم ممکن است در ابتلا به سرطان نقش داشته باشد. پزشکتان ممکن است درباره ی اینکه اولین بار چه زمانی علائم سرطان سینه در شما بروز داد نیز سوال کند. 

 

  • ماموگرافی:

 

زنان باردار در طول دوران حاملگی از این تکنیک تشخیصی بهره می گیرند اما شاید برای تشخیص سرطان سینه چندان تأثیرگذار نباشد زیرا سینه‌ها دارای بافت حجیمی هستند و به همین خاطر تشخیص توده‌های سرطانی احتمالی توسط ماموگرافی کار ساده‌ای نخواهد بود. در عین حال توصیه می‌شود که از ماموگرافی سه بعدی به عنوان گزینه‌ای مؤثرتر استفاده گردد. درصورتی که توده غیرطبیعی در سینه‌ها مشاهده شد، پزشک متخصص شروع به نمونه برداری از آن می‌کند. این کار با ایجاد خراشی مختصر در پوست سینه و به وسیله سوزن مخصوصی صورت می‌گیرد. در ادامه پزشک ،نمونه به دست آمده را در زیر میکروسکوپ‌های قوی مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد تا سرطانی یا غیرسرطانی بودن توده  مشخص گردد.

 

  •  سونوگرافی:

 

عکسی که از بافت سینه شما را برای پزشک نمایان می کند.

 

  •  MRI:

 

در کنار تمام آزمایش هایی که انجام داده اید، ممکن است لازم باشد که ام آر آی نیز انجام دهید. ام آر آی بافت سینه ی شما را بررسی می کند.

 

  •  بیوپسی:

 

 در این روش قسمتی از بافت سینه ی شما برداشته می‌شود تا مورد آزمایش قرار گرفته شود.توجه داشته باشید اگر نسبت به تغییرات و واکنش های غیر عادی پستانتان حساس شوید و آن را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه نمایید تا علائم سرطان سینه را در شما تشخیص بدهند، می توانید به درمان موفق و بهتر سرطان کمک کنید.

 

کنترل سرطان سینه از طریق بارداری و شیردهی

 

بارداری قبل از سن سی سالگی و شیردهی، تعداد دفعات قاعدگی را کم می کند که یکی از دلایل کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه است. هورمون استروژن، ایجاد 80 درصد سرطان های سینه را تحریک می کند. بارداری و شیردهی باعث کاهش میزان این هورمون می شود.

 

در صورت داشتن توده سینه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

 

در بیشتر موارد ، توده های پستان در زنان شیرده سرطانی نیستند و جای نگرانی نیست.

 

با این حال ، یک زن با داشتن توده با مشخصات زیر باید به پزشک خود مراجعه کند:

 

  • از بین نمی رود.
  • همچنان رشد می کند.
  • فشار دادن آن باعث نمی شود که درون بافت پستان حرکت کند.

 

آیا در صورت جراحی پستان ، امکان شیردهی وجود دارد؟‌ 

 

بدیهی است وقتی پستان به طور کامل برداشته می شود و یا قسمتی از آن برداشته و مابقی آن پرتو درمانی شود، امکان شیردهی وجود نخواهد داشت. توجه داشته باشید که این نوع جراحی ها مانعی برای شیردهی از پستان مقابل نمی باشند.جراحی های کوچک پستان که برای توده های خوش خیم انجام می شوند و نیازی به انجام پرتو درمانی ندارند، معمولا اشکالی در شیردهی ایجاد نمی کنند، مگر اینکه جراحی انجام شده همراه با برداشتن قسمت مرکزی پستان بوده باشد.نکته مهم این است که در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه شیردهی بعد از درمان سرطان پستان، برای نوزاد خطری داشته باشد، وجود ندارد. به عبارت دیگر این بیماری از طریق شیر انتقال نمی یابد.

 

انواع مختلف سرطان سینه

 

سرطان مجرایی

 

 85 تا 90 درصد افراد مبتلا به سرطان سینه، دچار این نوع سرطان هستند. در این نوع، فقط در داخل مجرای سینه، سلول‌های سرطانی رشد می‌کنند. اگر توده کوچکی را در سینه احساس کردید و یا از نوک سینه ترشحاتی خارج شد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

سرطان لوبولی

 

8  درصد افراد مبتلا به سرطان سینه، دچار این نوع هستند. شیر مادر درون این لوبول ها جمع می‌شود. گاهی اوقات این لوبول ها پر می‌شوند، اما سرطان سینه نمی‌باشد. وجود توده سفت، تورم، تغییر ظاهر سینه و نوک سینه برگشته همه جزو علائم این سرطان می‌باشد. از طریق بیوپسی سینه (نمونه‌برداری از بافت سینه) می‌توان این سرطان را تشخیص داد.

 

سرطان التهابی سینه

 

 این نوع سرطان در پوست رخ می‌دهد و موجب قرمزی و ورم سینه می‌شود و ظاهر سینه را ملتهب می‌کند. اگر علائم زیر را داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید: اندازه سینه به طور ناگهانی بزرگ شود، پوست سینه شبیه پوست پرتقال بود، پوست سینه دائما در حال خارش بود، سینه گرم و سفت شده باشد، درد سینه داشته باشید، نوک سینه تو رفته باشد و ورم گره لنفاوی زیر بغل وجود داشته باشد.

 

بیماری پاژه نوک سینه

 

در این بیماری که معمولا در یک سینه وجود دارد، نوک سینه خارش دار و فلس‌مانند و قرمزرنگ می‌شود و به راحتی با جوش اشتباه گرفته می‌شود. بثورات قرمزی که در نوک سینه وجود دارند ممکن است به سمت پوست قهوه ای اطراف نوک سینه گسترش یابد و یا ممکن است موجب یک زخم باز در نوک سینه شود و یا علائمی شبیه اگزما در نوک سینه داشته باشد.

 

منشا سرطان سینه بدخیم


در واقع وقتی از سرطان سینه صحبت می شود، ذهن افرادی که روی سرطان سینه تمرکز می کنند بدتر می شود زیرا درمان این نوع بیماری ها دشوارتر است و افراد مبتلا به این بیماری شانس کمتری برای درمان و زنده ماندن دارند.


اما منشا اولیه سرطان سینه بدخیم از کدام سلول ها شروع می شود؟ منشا این بیماری از سلول های لوبولار پستان شروع می شود، در واقع غدد تولید کننده شیر که به آنها مجاری شیر نیز می گویند از شیر لوبولار عبور کرده و از نوک پستان ترشح می شود.


سرطان سینه در سلول‌های لوبولار، جایی که شیر از پستان عبور می‌کند، شروع می‌شود و شامل رشد و تکثیر سریع بافت سالم پستان، مانند غدد لنفاوی زیر بغل می‌شود. با ورود این سلول‌ها به غدد لنفاوی، سایر قسمت‌های پستان با این سلول‌های سرطانی مخلوط می‌شوند و با رشد و تجمع بیش از حد این سلول‌های سرطانی، تومورهای بدخیم در تمام قسمت‌های پستان تشکیل می‌شوند.

تعداد بازدید : 102689

نظرات

سحر

2 سال و 6 ماه و 27 روز پیش

نحوه تشخیص سرطان پستان به چه صورت است؟

موسسه خیریه

2 سال و 6 ماه و 27 روز پیش

اگر پزشک شما به سرطان پستان مشکوک باشد، آزمایش‌های خاصی را برای تشخیص انجام می‌دهد. ماموگرافی یا سونوگرافی تصاویری از توده به دست می‌دهد که به پزشک، در تشخیص توده مشکوک، کمک کند. همچنین ممکن است به بیوپسی نیاز داشته باشید که شامل برداشتن نمونه کوچکی از توده برای آزمایش سرطان است. اگر در دوره شیردهی هستید، پزشک شما ممکن است توصیه کند قبل از انجام آزمایش‌های تشخیصی، شیردهی را متوقف کنید، اما این توصیه تا حدودی بحث برانگیز است. اکثر خانم‌ها می‌توانند در حین شیردهی به کودک، روش‌های غربالگری مانند ماموگرافی، نمونه برداری با سوزن و حتی انواع خاصی از جراحی را انجام دهند. بهتر است هنگام دریافت آزمایشات تشخیصی، در مورد مزایا و خطرات شیردهی با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

یسنا

2 سال و 6 ماه و 27 روز پیش

در دوران شیردهی چه علائمی روی سینه را باید جدی گرفت؟

مهدی

2 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

در دوران شیردهی چه علائمی روی سینه را باید جدی گرفت؟

موسسه خیریه

2 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

غده های شیری که در دوران شیردهی بیشترین فعالیت را دارند غالبا با توده‌های سرطانی اشتباه گرفته می‌شوند، ضمن این که ایجاد کیست در سینه، التهابات ناشی از احتباس شیر و عفونت مجاری شیری از جمله مواردی است که باعث تورم، قرمزی، درد و التهاب در سینه می شود، این موارد نیز ممکن است علائمی مشابه با سرطان سینه در بانوان شیرده ایجاد کند.

مینو

2 سال و 5 ماه و 11 روز پیش

آیا در صورت ابتلا به سرطان پستان میتوان به شیردهی ادامه داد؟

موسسه ی خیریه

2 سال و 5 ماه و 11 روز پیش

در بیشتر موارد پزشک توصیه میکند پس از تشخیص سرطان پستان، شیردهی متوقف شود. بسیاری از درمانهای سرطان پستان بر شیر سینه تاثیر گذاشته یا تاثیر منفی بر کودک میگذارند. پزشک مشخص میکند چه درمانی برای زنان شیرده مبتلا به سرطان پستان بهتر است.

خاطره واقف تنها

2 سال و 0 ماه و 20 روز پیش

سلام زیر سینه چپم سیخ میزند مدت دوسال است که از پا درآورد مرا حال کلآ از قفس سینه بازو ها شکایت دارم ستون فقراتم را هم به تکلیف کرده هیچ تشخیص نشد هر روز زیاد شده میرخ تکلیفم بگوید چه کار کنم

حریر

1 سال و 7 ماه و 17 روز پیش

مریض هستم یک کمک کنین

مرضیه سه کرمی

1 سال و 3 ماه و 3 روز پیش

تازه زایمان کرده ام نوزاد ام دارم باشیرخ شک میدم و شوهرم ناراحتی قلبی داردودوتاا فرزند محصل و خودم به این مریض وازالحاظمالی ضعیف هستم

ثبت نظر

ارسال