Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 2 و 16 دقیقه

مدیریت و درمان سرطان سینه در بارداری

سرطان سینه| درمان سرطان| سرطان سینه در بارداری | عوارض داروهای درمان سرطانی

سرطان پستان را در دوران بارداری سرطان سینه می گویند. سرطان سینه در دوران بارداری قابل کنترل و مدیریت است، به شرط اینکه مدیریت و درمان سرطان سینه به بهترین شکل و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. بارداری ربطی به ابتلا به سرطان سینه در این دوران ندارد بلکه اگر فردی زمینه قبلی ابتلا به این بیماری را داشته، ممکن است در این دوران به سرطان سینه مبتلا شود که تماما در حد احتمال است، تشخیص و درمان این بیماری در دوران بارداری کمی پیچیده است.

پنجشنبه 22 مهر 1400 ساعت 16:6

سرطان یک بیماری خطرناک است که در جوامع امروزی به طور چشمگیری افزایش یافته است.هزینه های درمان این بیماری بالاست به همین دلیل خیریه های زیادی  به هدف کمک به بیماران مبتلا سرطان تشکیل شده اند که تحت عنوان خیریه سرطان فعالیت می کنند. شما می توانید با کمک به خیریه سرطانی، از نظر روحی و مالی، خیریه سرطانی را در این کار یاری کنید. بسیاری از خیرین این حوزه در خیریه سرطان، با ارسال تاج گل و استند تسلیت برای خانواده داغدار بیمار سرطانی،  به بازماندگان این بیماران تسلی خاطر می دهند.

تشخیص سرطان پستان و سینه در دوران بارداری چندان شایع نیست. اگر فردی در هر زمان از دوران بارداری و یا در سال اول بعد از زایمان به سرطان پستان مبتلا شود، به این بیماری سرطان سینه می گویند. سرطان سینه در دوران حاملگی نادر است و تقریبا ۱ در ۱۰۰۰تا ۱ در ۱۰۰۰۰ بارداری ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. اگر فردی  قبلا زمینه ابتلا به این بیماری و برخی از سلول های سرطانی را داشتید، تغییرات هورمونی در دوران حاملگی می تواند سبب رشد سلول های سرطانی شوند.

 

روش تشخیص سرطان سینه در دوران بارداری

 

تشخیص سرطان پستان در دوران بارداری دشوار و پیچیده است. هدف اصلی پزشک این است که در صورت امکان سرطان را به طور کامل ریشه کن نماید و یا از گسترش و متاستاز سرطان به بقیه اندام ها جلوگیری کند، همچنین از سلامتی نوزاد نیز اطمینان حاصل کند.تاکنون هیچ مورد شناخته شده ای وجود نداشته که ثابت کند سرطان سینه مادر بتواند به جنین هم گسترش پیدا کند، هر چه شواهدی از گسترش سرطان به جفت مشاهده شده است.

 

در یک تحقیق که به تازگی انجام شده است، بچه هایی که بالای ۱۸ سال سن داشتند و مادرانشان در دوران حاملگی این بچه ها سرطان داشتند و تحت درمان با شیمی درمانی بودند، بررسی شدند. هیچ کدام  از این بچه ها مبتلا به سرطان نشده بودند.برخی از درمان های سرطان ممکن است برای جنین خطرناک باشد که به بعد از تولد نوزاد موکول می شود. و هدف پزشک  این است تا دوران بارداری به درستی طی شود و هیچ گونه آسیبی به نوزاد و جنین نرسد.

 

یک دلیل احتمالی برای ابتلا به سرطان سینه در بارداری

 

از آنجایی که  امروزه بیشتر زنان دیر باردار می شوند ممکن است یکی از دلایل سرطان سینه در دوران بارداری همین باشد. خطر ابتلا به سرطان سینه و پستان با افزایش سن بیشتر می شود. اگر علاقمند به دانستن روش های مدیریت و درمان سرطان سینه در بارداری هستید پس با ما همراه باشید.

 

سرطان سینه و شیردهی| درمان سرطان سینه

 

انواع روش های درمان سرطان سینه در بارداری

 

تهیه یک برنامه درمانی به شدت و پیشرفت آن و نیز به زمان بارداری بستگی دارد. پزشک برای تهیه این برنامه  موارد زیر را در نظر میگیرد؛

·         تعداد و اندازه تقریبی تومور

·         درجه تومور که  نشان می دهد چقدر طول می کشد تا سرطان رشد کند و متاستاز دهد.

·         نوع ویژه سرطان پستان

·         مدت زمان باقی مانده تا زایمان

·         سلامت عمومی و وضع جسمی بیمار

·         ملاک ها و اولویت های شخصی

 

1)  جراحی؛ اولین خط درمان برای سرطان سینه، جراحی است. حتی اگر فرد باردار باشد. این جراحی ممکن است به معنای حفظ پستان و برداشتن توده( لامپکتومی) یا ماستکتومی( برداشتن پستان) همراه با حذف غدد لنفاوی می باشد. جراحی پستان در مراحل اولیه سرطان، بی خطر است.  اگر چه بیهوشی عمومی ممکن است خطراتی را برای نوزاد ایجاد کند که پزشک متخصص برای تمام این نکات راهکار مناسبی دارد.

2)  شیمی درمانی؛ شیمی درمانی در سه ماهه اول بارداری، هنگامی که اندام های داخلی کودک در حال رشد هستند، ممنوع است و انجام نمی شود. برخی از تحقیقات  نشان داده اند که استفاده از برخی از داروهای شیمی درمانی، در سه ماهه دوم و سوم بارداری ایمن تر و کم خطر می باشند.  اما معمولا در سه هفته آخر بارداری تجویز نمی شوند. استفاده از شیمی درمانی به شدت و نوع سرطان پستان هم بستگی دارد. در برخی از افراد به سبب شرایط خاصی که دارند انتظار تا زمان زایمان هم یک گزینه برای درمان محسوب می شود.

3)  پرتو درمانی؛ دوز های بالای پرتو درمانی در هر رمانی در دوران بارداری خطرناک بوده و می تواند برای جنین آسیب های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. این خطرات شامل؛

 

  • سقط جنین
  • رشد کند جنین
  • نقص در هنگام تولد
  • سرطان  های دوران کودکی

 

به خاطر این خطرات است که  معمولا پرتودرمانی تا بعد از تولد نوزاد به تعویق می افتد.

 

4) هورمون درمانی و هدف درمانی؛ هورمون درمانی و هدف درمانی برای استفاده در دوران بارداری ایمن نیستند این درمان ها شامل موارد زیر است؛

 

  • داروهای مهار کننده آروماتاز
  • داروهای اورو لیموس یا افینیتور
  • دارو های بواسیزوماب یا آواستین
  • داروی لاپاتینیب یا تیکرب
  • داروی یالبوسیکلیپ یا ایبرانس
  • داروی تراستوزوماب یا هرسپتین

 

5)  ماستکتومی یا جراحی برداشتن سینه در بارداری

لامپکتومی ( جراحی برداشتن توده) به همراه پرتو درمانی تجویز می شود اما برای پرتو درمانی باید تا هنگام تولد نوزاد صبر کرد اگر فرد  نزدیک به زایمان باشد و پر تو درمانی برای مدت طولانی به تعویق نیفتد، این روش یک گزینه برای درمان سرطان سینه در دوران بارداری است. در غیر این صورت ماستکتومی یا همان برداشتن سینه  معمولا گزینه مناسب تری است.

 

هنگامی که فرد ماستکتومی داشته باشد، پزشک غدد لنفاوی زیر بغل فرد را نیز بررسی می کند تا مطمئن شود که سرطان به این ناحیه رسیده یا خیر. بسته به زمان بارداری شما پزشک ممکن است به این جراحی رای ندهد.بیهوشی عمومی ممکن است خطراتی را برای نوزاد داشته باشد. در این هنگام متخصص زنان و متخصص بیهوشی امن ترین و بهترین روش جراحی را با همکاری یکدیگر انتخاب می کنند.

 

سرطان سینه و بارداری| شیردهی و سرطان سینه

 

شیردادن نوزاد و درمان سرطان

 

شیر دادن به شیرخوار بعد از لامپکتومی  امکان پذیر است. اما بافت زخمی و کاهش حجم شیر می تواند در شیر دادن با سینه زخمی برای مادر مشکل ایجاد کند اما برای پستان دیگر مادر مشکلی ایجاد نمی شود، برای اطمینان از ایمنی شیری که به نوزادان می دهید با انکولوژیست و متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید.

 

واکنش زنان باردار در زمان بارداری در مقابله با سرطان سینه

 

دانستن اینکه فرد  در زمان بارداری دچار سرطان سینه شده است برای فرد و نیز خانواده فرد سخت و استرس آور است. پس بهتر است در این هنگام با یک روانشناس مشورت کنید تا زودتر با این مشکل کنار آمده و با امید و انگیزه فراوان درمان را شروع کند چرا که امید خود نقش بسزایی در درمان موثر این بیماری دارد.هدف پزشک اول سلامت مادر و بعد سلامت جنین است و بر این اساس برنامه درمان را تهیه می کند.

 

خط اول درمان سرطان سینه جراحی است حتی اگر فرد باردار باشد. شیمی درمانی معمولا در سه ماهه دوم و سوم بارداری و نیز پرتو درمانی بلافاصله بعد از تولد نوزاد، روش های بعدی درمان سرطان سینه است.  شما باید بدانید که سرطان سینه در دوران بارداری کشنده و یا برای جنین خطرناک نیست بلکه نیاز به یکسری مراقبت ها و مدیریت های خاص دارد که با رعایت نکاتی که پزشک متخصص تجویز می کند، بیماری بدون آسیب به جنین از بدن مادر به طور کامل ریشه کن خواهد شد.

 

آیا می‌توانم بعد از سرطان پستان باردار شوم؟

 

خیلی از خانم‌ها می‌توانند بعد از درمان سرطان پستان باردار شوند؛ ولی بعضی از درمان ‌ها می‌توانند باردار شدن را مشکل ساز کند. اگر فکر می ‌کنید ممکن است روزی بخواهید باردار شوید، یا اینکه فقط می‌ خواهید در مورد امکان بچه‌ دار شدنتان بیشتر بدانید، بهترین زمان برای صحبت در این مورد با پزشک، پیش از شروع درمان سرطان سینه‌ تان داشته باشید.

گاها بعضی از درمان ها ممکن هست بر توانایی باروری یک زن تاثیر زیادی بگذارند. مثلاً شیمی‌ درمانی برای سرطان پستان ممکن است به تخمدان‌ها آسیب بزند که گاهی می ‌تواند منجر به نازایی در کوتاه‌مدت یا بلند مدت گردد ولی  باز هم خیلی از خانم‌ ها می‌ توانند بعد از درمان سرطان پستان باردار شوند. بهترین زمان برای مشورت با پزشک درباره‌ی بارداری، پیش از شروع درمان سرطان پستان می باشد.

 

 حاملگی پس از سرطان پستان

 

 با توجه به اینکه بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان پستان در سنین باروری هستند، یک سؤال مهم برای بیماران مطرح می شود: «آیا من می توانم پس از درمان سرطان پستان، حامله بشوم؟»

 

 یک قانون کلی در سرطان سینه

 

سرطان هایی که در زمان غیر حاملگی تشخیص داده شوند، می بایست بطور مناسبی درمان گردند  و قبل از اقدام به حاملگی، بطور صحیح و تا زمان مناسب پیگیری گردند. در خانم هایی که قبل از شروع درمان ها، پریود های منظم داشته اند، حتی با قطع قاعدگی احتمال تخمک گذاری وجود دارد بنابراین در صورت شروع درمان هورمونی باید از روش های پیشگیری از بارداری به نحو مناسب بهره بردار کنید.درمان های هورمونی چنانچه که امکان حاملگی باشد، ممکن است اختلالات جنینی را افزایش می دهند، بنابر این  استفاده از روش های صحیح جلوگیری با دقت کافی اکیداً سفارش می گردد.

 

به علت اینکه اغلب موارد عود طی 2 سال اول پس از اتمام درمان رخ می دهد، توصیه می شود که حاملگی تا 3-2 سال پس از اتمام درمان به تعویق بیافتد و چنانچه  که قصد بارداری وجود دارد باید تاموکسیفن قطع گردد. با این وجود راجع به این موضوع کاملاً با احتیاط و بر اساس شرایط هر بیمار بایستی تصمیم گیری کنید. در صورتی که شواهدی از عود بیماری وجود نداشته باشد، خانم هایی که به دنبال سرطان پستان حامله می شوند باید مانند هر خانم حامله دیگری پیگیری شوند.

 

در نهایت

 

سرطان سینه شایع ‌ترین سرطان در زنان است و سالانه حدود ۲ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند. غربالگری منظم و تشخیص به موقع مهمترین عوامل موفقیت در درمان است.سرطان یک بیماری خطرناک است که در جوامع امروزی به طور چشمگیری افزایش یافته است.هزینه های درمان این بیماری بالاست به همین دلیل خیریه های زیادی  به هدف کمک به بیماران مبتلا سرطان تشکیل شده اند که تحت عنوان خیریه سرطان فعالیت می کنند. شما می توانید با کمک به خیریه سرطانی، از نظر روحی و مالی، خیریه سرطانی را در این کار یاری کنید. بسیاری از خیرین این حوزه در خیریه سرطان، با ارسال تاج گل و استند تسلیت برای خانواده داغدار بیمار سرطانی،  به بازماندگان این بیماران تسلی خاطر می دهند.

تعداد بازدید : 3247

ثبت نظر

ارسال