Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 3 و 20 دقیقه

معرفی آزمایش‌های چکاپ کامل بدن زنان

آزمایش| چکاپ پزشکی | چکاپ کامل بدن | معرفی آزمایش های چکاپ کامل بدن

برای آن که از سلامتی خود مطمئن شوید و بدانید درگیر یک سری نمی باشید، لازم است که هر چند سال یک بار یا حتی یک سال به چکاپ کامل بپردازیدو چکاپ کامل شما آزمایش قند خون، آزمایش فشار خون، تست ادرار و ... می باشد که در این مقاله برای شما به صورت کامل شرح داده شده است. آزمایش چکاپ کامل زنان شما موارد بسیاری است که سبب می شود پزشک معالج تمامی اجزای بدن بانوان را مورد بررسی قرار دهد تا دچار بیماری نشده باشند.

شنبه 18 بهمن 1399 ساعت 14:2

برای آن که از سلامت خود مطمئن شوید لازم است که هر چند سال یک بار و یا حتی هر سال آزمایش و چکاپ هایی را انجام دهید. آزمایش های چکاپ کامل برای بانوان بسیار متفاوت می باشد و انجام آن ها بسیار ضروری است به دلیل آن که امروزه بیماری های زنان افزایش یافته که اگر به موقع پیگیری نشود و تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است اتفاقات ناگواری را رقم بزند. بنابراین اهمیت آزمایش زنان بسیار بالا می باشد و قصد داریم در این مقاله به آزمایش های مربوط به زنان بپردازیم تا شما را با آن ها بیشتر آشنا کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

پزشکان متخصص اعتقاد دارند که انجام آزمایش و چکاپ کامل در دوره های زمانی مشخص و هر چند سال یک بار، برای هر فرد ضروری است. چکاپ یا همان غربالگری امری بسیار مهم و تاثیر گذار در تشخیص بیماری است و نباید به آن بی توجهی شود. امروزه و با پیشرفت علم و تکنولوژی و وجود مشکلاتی همچون هوای آلوده، آب آلوده به نیترات، آلودگی صوتی، استرس و... بیماری های مختلفی  انسان را تهدید می کند. لذا انجام آزمایش و تشخیص زود هنگام بیماری، کمک می کند تا پیشرفت بیماری متوقف شده و درمان آن نیز سریع تر صورت گیرد.

 

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، انجام آزمایش و چکاپ کامل بدن، تنها مختص سنین بالا و افراد میانسال نمی باشد و همه افراد از ابتدای دوره جوانی باید آزمایشات منظم انجام داده و به فکر پایش سلامتی خود باشند.چکاپ کامل، در فواصل زمانی مشخص باعث می شود فرد، زودتر از بیماری و مشکلات جسمی خود اطلاع پیدا کرده و در نتیجه درمان را هر چه سریع تر شروع کند.

 

لیست آزمایش چکاپ کامل :

 

بسیاری از افراد زمانی که صحبت از آزمایش چکاپ کامل می شود، نمی دانند که چه آزمایش هایی بر روی آن ها انجام می گیرد و یا این که آزمایش چکاپ کامل شامل چه مواردی می شود. باید بیان شود که به اعتقاد برخی از پزشکان چکاپ کامل شامل مواردی مانند:

 

  • معاینه فیزیکی کامل بدن
  • تست های آزمایشگاهی  
  • نوار قلب و مغز
  • معاینه چشم
  • تست ورزشی

 

اما بسیاری از پزشکان دیگر نیز معتقدند چکاپ کامل برای مردان و زنان شامل نه مورد می باشد که در ادامه به آن اشاره شده است.

 

  • پایش فشار خون
  • آزمایش کلسترول خون
  • پاپ اسمیر و آزمایش لگن
  • ماموگرافی و آزمایش سرطان سینه
  • آزمایش پوکی استخوان
  • تست قند خون
  • پایش سرطان روده بزرگ ضریب توده بدنی یا BMI
  • دندان پزشکی

 

 

برای آن که اطلاعات کامل تری نسبت به چکاپ کامل داشته باشید باید بیان کنیم که آزمایش چکاپ(check  up) کامل بدن به دو نوع تقسیم بندی می شوند. که در زیر به آن ها اشاره می شود :

  • چکاپ فردی
  • چکاپ آزمایشگاهی

در زیر به تشریح هر کدام از انواع چکاپ ها می پردازیم :

 

انجام چکاپ فردی:

 

چکاپ فردی به این صورت است که فرد باید هر سه چهار ماه یک بار به تنهایی یا به کمک اعضای خانواده، به بررسی پوست سر، پوست دست، نوک انگشتان، اطراف ریشه ناخن و زیر بغل خود بپردازد و در صورت مشاهده هر گونه تغییر شکل در پوست،  یا قرمزی آن و یا تغییر در ساختار و شکل ظاهری خال ها، فورا به پزشک مراجعه کرده تا آزمایشات لازم صورت گیرد.

 

انجام چکاپ آزمایشگاهی:

 

دومین روش برای انجام آزمایش، چکاپ پزشکی ( آزمایشگاهی و تخصصی ) می باشد. در این روش، منظور از چکاپ آزمایشگاهی،  همان تست هایی است که در آزمایشگاه و به صورت تخصصی جهت تشخیص بیماری صورت می‌گیرد. همان طور که به آن اشاره شد، این نوع تست ها معمولا به  ۸ یا ۹ دسته تقسیم بندی می شوند.لازم به ذکر می باشد که بسیاری از بیماری ها هستند که تشخیص آن ها پیچیده بوده و قابل پیشگیری نیستند. دلیل آن نیز می تواند این باشد که شاید عامل یا عوامل ناشناخته زیادی در پیدایش و ایجاد آن نقش داشته باشند. به همین علت، تشخیص زود هنگام و هم چنین اطلاع از وجود چنین بیماری در بدن، بسیار موثر بوده و می تواند در درمان و نتیجه بهتر بسیار تاثیر گذار باشد.

 

تشخیص زود هنگام و در نتیجه شروع درمان به موقع می تواند فرد را از هزینه درمان بالا و به دنبال آن عوارض ناشی از پیشرفت بیماری، نجات دهد. در واقع این موضوع در علم پزشکی بسیار مهم بوده و از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.پس می توان نتیجه گیری کرد که علاوه بر فرد بیمار، حتی افراد سالم که در سلامتی کامل قرار دارند و هیچ گونه بیماری یا سابقه فامیلی بیماری را ندارند نیز، باید هر ساله و در فواصل زمانی مشخص چکاپ کامل شده و از لحاظ بیماری مورد آزمایش قرار گیرند.

 

آزمایش| چکاپ پزشکی

 

همیشه پیشگیری بهترین و ساده ترین راه برای درمان سریع بیماری است. چکاپ کامل و انجام آزمایش ها به صورت منظم نیز یکی از راه های پیشگیری به شمار می آید. بدن زنان به دلیل داشتن شرایط فیزیولوژیکی خاص، بیشتر در خطر انواع بیماری ها مانند موارد زیر می باشد:

 

حال باید بیان شود که تشخیص انواع سرطان آن هم به موقع بسیار مهم است، به دلیل آن که سرطان یک بیماری می باشد که اگر به موقع تشخیص داده نشود و بیمار تحت درمان قرار نگیرد، آن گاه می تواند آسیب های جدی به بدن فرد وارد کند، به همین علت انجام آزمایش در دوره های منظم برای پیشگیری بیماری می تواند بسیار موثر باشد.

 

لیست آزمایش های مورد نیاز جهت چکاپ کامل بدن زنان :

 

در ادامه به توضیح آزمایشاتی که به منظور چکاپ کامل بدن زنان صورت می گیرد می پردازیم.

 

چکاپ جهت تشخیص سرطان سینه:

 

 برای تشخیص به موقع سرطان سینه به دو روش اقدام می کنند. روش اول ماموگرافی و دومین روش نیز معاینه توسط پزشک متخصص می باشد.

 

  • ماموگرافی:

برای همه افراد در سنین ۴۰ تا ۵۰ سال انجام ماموگرافی ضروری می باشد و سالی یک بار حتما باید انجام شود. در سنین بین ۵۰ تا ۷۵ سالگی این روش باید سالی دو بار صورت گیرد و از ۷۵ سالگی به بعد نیز،  باید آزمایش طبق نظر پزشک و در فواصل زمانی معین شده توسط پزشک، انجام شود. روش انجام این آزمایش نیز به این صورت است که ابتدا سینه ها تحت فشار نسبی قرار گرفته، سپس توسط اشعه ایکس از آن ها عکس برداری صورت می گیرد. در این روش توده های پنهان، یا توده های که با لمس دست، قابل تشخیص نیستند را می توان به راحتی پیدا کرد. البته لازم به ذکر است که انجام این آزمایش خطر سرطان را به صورت صد در صد رد نمی کند و باید این آزمایشات به صورت منظم تکرار شوند. خانم هایی که نتیجه آزمایش آن ها نامشخص یا مشکوک بوده باید برای تشخیص بهتر، ام آر آی و سونوگرافی انجام دهند.

 

  • معاینه توسط پزشک:

 در این روش نیازی به انجام آزمایشات تخصصی نیست و خانم های سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی باید هرچند سال یک بار توسط پزشک متخصص زنان این معاینه را انجام دهند. بعد از گذراندن ۴۰ سالگی نیز باید این معاینه به صورت هر ساله انجام شود. انجام معاینه در این روش به این صورت است که پزشک با لمس توسط انگشتان خود سعی می کند برآمدگی های غیر طبیعی و توده های شکل گرفته احتمالی را تشخیص دهد.

 

انجام آزمایش و چکاپ جهت تشخیص سرطان های جنسی :

 

  • آزمایش پاپ اسمیر:

 انجام آزمایش پاپ اسمیر جهت سنجش سلامت جنسی افراد صورت می گیرد. در واقع این آزمایش می تواند سلول های غیر طبیعی دهانه رحم را به خوبی تشخیص دهد. در نتیجه شما با برداشتن و درمان به موقع آن می توانید ازابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کنید. آزمایش پاپ اسمیر غالبا بعد از ازدواج و پس از برقراری اولین رابطه جنسی انجام می گیرد. روش انجام این آزمایش نیز به این گونه است که پزشک با استفاده از وسیله ای به نام اسپوکولوم و قرار دادن آن داخل واژن فرد بیمار، سعی می کند کانال واژن را باز کرده و به طور کامل مورد بررسی های تخصصی قرار دهد.

 

لازم به ذکر است که ۷۲ ساعت قبل از انجام این آزمایش باید از آب و مواد ضد عفونی کننده جهت شست و شوی واژن خود داری شود. هم چنین آزمایش پاپ اسمیر، زمانی که فرد دچار قاعدگی است یا خون ریزی های فعال دارد، نباید انجام شود. این آزمایش بعد از ازدواج، باید هر دو سال یکبار تا سن ۳۰ سالگی صورت گیرد و پس از آن نیز اگر سه بار پشت سر هم نتیجه آزمایش پاپ اسمیر طبیعی و نرمال باشد می توان آن را هر سه سال یک بار انجام داد.

 

  • آزمایش Hpv (زگیل تناسلی):

 

 

باید بیان شود که ویروس پاپیلومای انسانی یا همان زگیل تناسلی، یکی دیگر از آزمایشاتی هست که جهت چکاپ کامل خیلی ضروری است و باید حتما انجام شود. این آزمایش باید بعد از سن ۳۰سالگی و هر ۵ سال یکبار صورت گیرد. روش انجام آزمایش HPVنیز به این صورت است که پزشک مورد نظر از سلول های دهانه رحم، توسط یک دستگاه مخصوص نمونه برداری کرده و آن را جهت سنجش و تست، به آزمایشگاه تحویل می دهد.  در آزمایشگاه با انجام آزمایش های متعدد روی این نمونه، هر گونه تغییر سلول ها که به سرطان منجر شده را تشخیص می دهند. این ویروس می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود، بنابراین بسیار مهم است که شما اگر رابطه جنسی پر خطر داشته اید ،آزمایش های مربوطه را انجام دهید تا اگر به این ویروس گرفتار شده اید به سرعت تحت درمان قرار بگیرید. زگیل تناسلی معمولا از روابط جنسی کنترل نشده در افراد به وجود می آید بنابراین بسیار مهم است که در هنگام رابطه جنسی از وسایل پیشگیری استفاده کرده و هم چنین بهداشت را رعایت کنید.

 

  • آزمایش سنجش تراکم استخوان:

اکثر افراد و به خصوص خانم ها با افزایش سن و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن دچار بیماری هایی نظیر پوکی استخوان، نرمی استخوان یا شکستگی خود به خودی استخوان و امثال آن می شوند. به همین جهت برای هر خانم لازم و ضروری است که بعد از سن ۶۵ سالگی، آزمایش سنجش تراکم استخوان را انجام دهد تا از لحاظ سلامتی استخوان مورد بررسی قرار گیرد.

 

  • انجام آزمایش دیابت:

 دیابت از شایع ترین بیماری ها برای زنان و البته مردان محسوب می شود و هر دو جنس را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین جهت افراد باید بعد از سن ۴۵ سالگی در فواصل زمانی معین، از نظر میزان هموگلوبین AIC و قند خون ناشتا، مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و میزان قند خون آن ها به طور مرتب کنترل شود.

 

  • آزمایش کلسترول:

 افزایش کلسترول از جمله بیماری هایی است که در صورت کنترل نکردن و درمان به موقع می تواند بسیار خطرناک شود. افزایش کلسترول می تواند ایجاد پلاکت در عروق را افزایش داده و بیماری های قلبی را به وجود آورد. از این رو انجام آزمایش کلسترول و کنترل آن برای خانم های بالای بیست سال امری بسیار ضروری می باشد. این آزمایش باید هر ۵ سال یکبار انجام شود.

 

  • آزمایش اندازه گیری فشار خون:

لازم به ذکر می باشد که یکی از بیماری هایی که در ایجاد و هم چنین بروز سکته های قلبی و مغزی نقش مهمی ایفا می کند ، فشار خون است. به همین جهت افراد باید با کنترل و اندازه گیری منظم فشار خون، از بالا رفتن غیر طبیعی آن جلوگیری کنند. افرادی نیز که دچار بیماری فشار خون بالا هستند باید با رعایت رژیم غذایی صحیح و مصرف غذا های سالم و کم نمک، سعی کنند آن را کنترل کرده تا به بیماری های پیشرفته منجر نشود.

 

آزمایش| چکاپ پزشکی

 

  • آزمایش سرطان کولونوسکوپی ( روده بزرگ ):

سرطان روده بزرگ از جمله شایع ترین بیماری هایی است که اکثرا افراد بالای ۵۰ سال را درگیر می کند. البته این بیماری تنها مختص سن خاصی نیست و ممکن است افراد جوان تر نیز در معرض خطر باشند، مخصوصا افرادی که سابقه فامیلی این بیماری را دارند وامکان بروز این بیماری در خانواده آن ها زیاد است، پیشنهاد می شود حتما تست کولونوسکوپی را انجام دهند.

 

  • آزمایش بررسی سلامت پوست:

 بسیاری از اوقات سرطان پوست ممکن است خود را به صورت قرمزی و لک روی پوست نشان دهد. بنابراین باید هر چند سال یک بار نزد متخصص پوست رفته تا پزشک پوست شما را از لحاظ انواع بیماری های پوستی مورد بررسی قرار دهد.

 

  • انجام آزمایش بررسی سلامت چشم:

 برای بررسی چشم از نظر بیماری آب مروارید یا آب سیاه،  برای این منظور هر چند ماه یکبار باید تست آب سیاه چشم صورت گیرد. در واقع این تست باعث می شود بیماری های چشمی زودتر تشخیص داده شود و از مشکلاتی مانند کوری و امثال آن پیشگیری شود.

 

رعایت نکات بسیار مهم :

 

  • اگر سابقه یک بیماری در خانواده شما وجود دارد و بیماری هایی همچون فشار خون، انواع سرطان ها، چربی خون،  پوکی استخوان، و.... شما را تهدید می کند، پیشنهاد می شود طبق نظر پزشک و از سنین بسیار پایین تر و در دوره های زمانی کوتاه، نسبت به چکاپ و انجام آزمایشات مختلف اقدام کنید. در این مورد نیز حتما باید با پزشک مورد نظر خود در ارتباط باشید.
  • لازم به ذکر است که هنگام مراجعه به پزشک باید آزمایشات و چکاپ هایی که در گذشته انجام دادید را نیز همراه خود ببرید تا پزشک نحوه رشد و پیشرفت بیماری تان را مورد بررسی قرار دهد. بسیاری از اوقات بررسی و مقایسه تست ها و چکاپ های قبلی با تست های جدید، در تشخیص بیماری تاثیر گذار است و به پزشک کمک می کند بیماری را بهتر تشخیص دهد. بنابراین نگه داری از آزمایشات قبلی و بردن آن ها هنگام مراجعه به پزشک امری بسیار ضروری است.
  • برای تشخیص بیماری هایی نظیر ایدز، هپاتیت نوع cو bانجام چکاپ و آزمایش های دوره ای بسیار ضروری و مهم است. همچنین برای انجام بسیاری از چکاپ ها و آزمایش های خاص نیاز است که فرد بیمار حدود ۸تا۱۰ساعت ناشتا باشد.البته خوردن آب و مایعات در نتیجه نهایی آزمایشات تاثیری ندارد.
  • لازم به ذکر است که استفاده از بسیاری از داروها نیز می تواند در نتایج نهایی آزمایشات اختلال ایجاد کرده و تشخیص بیماری برای پزشک نا معلوم باشد. از این رو توصیه می شود اگر بیمار در حال استفاده از داروی خاصی است، حتما این مسئله را به مسئولین آزمایشگاه اعلام کنید.

 

آزمایش چکاپ کامل شامل چه آزمایشاتی است ؟

 

باید بیان شود که در بالا به صورت کامل درباره آزمایش چکاپ کامل مواردی را بیان کردیم، اما برای آن که اطلاعات جامع تری درباره آزمایش چکاپ کامل داشته باشید باید بیان شود که این آزمایش شامل موارد زیر است :

 

  • آزمایش قند خون
  • پروفایل چربی
  • تست تیروئید
  • آزمون ویتامین D
  •  شمارش گلبول های قرمز خون (  CBC)
  • پانل کلیه
  •  پانل کبد
  •  آزمایش ادرار

 

خیریه سید محمد حسین رضوی

 

خیریه رضوی یک خیریه سرطانی بسیار بزرگ برای کمک به بیماران سرطانی می باشد که با فروش استند گل و هم چنین استند تسلیت ، هزینه درمان افراد سرطانی می پردازد. شما می توانید برای کمک به بیماران سرطانی و بیماری های خاص با تهیه استند تسلیت گامی بزرگ در یاری به عزیزان سرطانی بردارید.

 

آزمایشات پزشکی| چکاپ بدن

 

تعداد بازدید : 8953

ثبت نظر

ارسال