Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 15 دقیقه

چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن | سیستم دفاعی بدن | تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی بدن | سیستم ایمنی بدن | پزشکان تاکید می ‌کنند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از مهمترین کار این است که استرس را از خود دور کنید. موادی مانند میوه ها، سبزیجات، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها و قندها می تواند سیستم ایمنی را تقویت کنند.

شنبه 20 اردیبهشت 1399 ساعت 21:51

 امروزه که ویروس ها و مریضی در جهان در حال شیوع و گسترش است ما باید از سیستم ایمنی بدن خود محافظت کنیم و آن را تقویت کنیم تا بتوانیم با این بیماری‌ها مبارزه کنیم. پزشکان تاکید می ‌کنند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از مهمترین کار این است که استرس را از خود دور کنید.

 

این کار در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیرگذار است. ما به کمک مواد غذایی موثردر تقویت بدن می توانیم بر سلامت بدن خود تاثیر بسزایی بزاریم، موادی مانند میوه ها، سبزیجات، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها و قندها می تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن شما ارتباط مستقیم داشته باشد.

 

 

 پزشکان بسیار تاکید می کنند که از عصاره استخوان استفاده کنید. زیرا عصاره استخوان دارای مواد معدنی، منیزیم، کلسیم و فسفر است که می ‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

 

 

 مصرف پروبیوتیک ها و ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی فراموش نشود. شما می توانید ویتامین C خالص را از میوه‌هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، گریپ فروت، لیمو ترش و نارنگی یافا دریافت کنید.

 

فلفل دلمه ای قرمز، کلم بروکلی، اسفناج، زردچوبه و چای سبز و یا استفاده دارچین در دمنوش می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن شما بسیار موثر باشد.

 

ایمنی بدن

 

 ۱۹ ماده غذایی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود کدام اند؟

 

 

 بلوبری: این میوه دارای فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین است که نوعی آنتی‌اکسیدان محسوب می شود. این میوه در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، محققان پی بردند که فلاونوئیدها در تقویت دستگاه تنفسی نقش بسیار اساسی دارند.

 

کسانی که غذاهای غنی ازفلاونوئید مصرف می کنند، احتمال ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی و سرماخوردگی در آنها بسیار پایین است.

 

 

 مرکبات: افرادی که سرما می ‌خورند ویتامین C مصرف می کنند. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند زیرا ویتامین C تولید گلبول های سفید خون را بالا می برد. این امر باعث می ‌شود که عفونت در بدن از بین برود.

 

به این نکته توجه کنید که بدن به طور طبیعی ویتامین C تولید و ذخیره نمی کند. بنابراین مصرف روزانه از ویتامین C برای همه ی افراد توصیه می ‌شود و به این دلیل که نیمی از مرکبات دارای ویتامین C هستند، شما در انتخاب نوع میوه بسیار آزاد هستید.

 

 

پاپایا: این میوه دارای ویتامین C است. شما می توانید حدود ۲۲۴ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه‌تان را از این میوه دریافت کنید. این میوه همچنین دارای ماده پاپائین نیز است که اثر ضد التهابی دارد. این میوه همچنین دارای ویتامین های گروه b، فولات و پتاسیم می باشد که برای بدن بسیار مفید است.

 

 

 کیوی: کیوی هم مانند پاپایا سرشار از مواد مغذی مانند فولات، پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C می باشد. ویتامین C موجود در کیوی باعث می شود تا تعداد گلبول های سفید خون افزایش پیدا کند و از یک طرف با عفونت مبارزه می کند و از طرف دیگر به دلیل مواد مغذی که دارد می ‌تواند عملکرد بقیه اعضای بدن را تقویت کند.

 

 

 ماست:  به دنبال ماست هایی باشید که حاوی باکتری های زنده و فعال باشند. به عنوان مثال ماست یونانی گزینه بسیار مناسبی است. زیرا این باکتری ها سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری ‌ها تحریک می کنند. شما می ‌توانید از ماست ساده نیز استفاده کنید و آن را با میوه یا عسل کمی شیرین کنید.

 

 

 ماست سرشار از ویتامین D است. شما باید مارک هایی از ماست را انتخاب کنید که با ویتامین D غنی شده باشد. ویتامین D باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و یک سد دفاعی طبیعی در مقابل با بیماری هاست.

 

 

تخمه آفتابگردان: آفتابگردان سرشار از ویتامین E است. می ‌توان این مغز تخمه را به سالاد و یا صبحانه و یا هر وعده غذایی اضافه کرد. این تخمه نوعی آنتی اکسیدان نیز به شمار می آید و ویتامین E موجود در آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

 

ویتامین E رادیکال های آزاد شده در بدن را از بین می ‌برد. رادیکال‌های آزاد به مولکول‌هایی گفته می شود که در تماس با آلودگی ها تولید می ‌شود و می ‌تواند به سلول‌های بدن آسیب بزند ویتامین E این مولکول ها را از بین می برد.

 

 

 بادام: بادام هم مانند تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین E است و می ‌تواند منیزیم، فیبر و منگنز بدن شما را نیز تامین کند. یک مشت کوچک یا یک چهارم فنجان بادام می تواند میان وعده خوبی باشد که در تقویت سیستم ایمنی بدن شما نیز تاثیر می گذارد.

 

 

 شکلات تلخ: شکلات تلخ دارای موادی به نام تئوبرومین است که می تواند از سلول های بدن در برابر بیماری و عفونت محافظت کند. به دلیل اینکه شکلات تلخ دارای کالری و چربی اشباع شده بالایی است، باید در مصرف آن رعایت کرد.

 

خیلی از این مواد غذایی که نام برده می شود بدن ما را در برابر ابتلا به سرطان مقاوم و ایمن می سازد که با آشنا شدن با آنها می توانیم سالیان سال بدنی ایمن و سالم داشته باشیم.

 

 

  زردچوبه: زردچوبه موادی است که همه ی ما از ان در آشپزی استفاده می ‌کنیم و به عنوان ادویه ایست که در پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. زردچوبه به دلیل مواد کورکومینی که دارد در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است کورکومین حاوی اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می باشد.

 

 

 ماهی چرب: ماهی چرب مانند تن، سالمون و ساردین دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که مصرف طولانی مدت از ماهی های چرب می تواند از احتمال ابتلا به روماتیسم مفصلی جلوگیری کند. روماتیسم مفصلی بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به اعضای دیگر بدن حمله می کند و آنها را از کار می ‌اندازد.

 

 

 کلم بروکلی: بروکلی یکی از سالم ترین سبزیجات به حساب می ‌آید، زیرا سرشار از ویتامین، مواد معدنی و ویتامین‌های C،A و E و آنتی اکسیدان است. کلم بروکلی می‌ تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن کمک افرین باشد. تا جایی که سعی دارید باید کلم بروکلی را خام مصرف کنید.

 

 

 سیب زمینی شیرین: سیب زمینی شیرین دارای موادی به نام بتاکاروتن است. این مواد باعث تغییر ایجاد رنگ در پوست سیب زمینی شیرین می شود. با خوردن سیب زمینی شیرین و رساندن مواد بتاکاروتن به بدن باعث می شود که پوست شما در برابر اشعه ماورای بنفش سالم بماند.

 

 

 اسفناج: اسفناج باعث تقویت بدن مخصوصاً سیستم ایمنی می شود زیرا دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی مثل کاروتئونید، فلاونوئید و ویتامین های C و E می باشد. توجه داشته باشید که ویتامین‌های C و E نقش حفاظتی از بدن را دارند و فلاونوئیدها نیز از سرماخوردگی پیشگیری می‌ کنند.

 

 

چای سبز: چای سبز و چای سیاه دارای فلاونوئید هستند. اما دلیل برتری چای سبز این است که سطح بالایی از آنتی اکسیدان به نام اپی گالوکاتچین گالات دارد. این آنتی اکسیدان می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. چای سیاه را به صورت تخمیری تولید می ‌کنند و این باعث می ‌شود که این آنتی اکسیدان در چای سیاه از بین برود. چای سبز سرشار از آمینو اسید ال تیانین نیز می باشد. آمینو اسید ترکیبات ضد میکروبی را در لنفوسیت های T تولید می کند.

 

 

 فلفل دلمه ای قرمز: افرادی که به دلیل قند موجود در میوه از میوه خوردن خودداری می ‌کنند، می ‌توانند از فلفل دلمه ای قرمز به عنوان منبع غنی از ویتامین  D استفاده کنند. تحقیقات نشان داده است که فلفل دلمه ای سرخ شده و یا کبابی می تواند بیشتر از خام و یا بخارپز مواد مغذی داشته باشد.

 

 

طیور: گوشت مرغ و بوقلمون دارای ویتامین B6 است. ۸۵ گرم از گوشت مرغ و بوقلمون می تواند به طور کامل حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B6 را تامین کند. تامین B6 باعث می شود تا سلول های قرمز جدید و سالم در بدن تشکیل شود. سوپ یا غذایی که با مرغ تهیه شود سرشار از ژلاتین، مواد مغذی و کندروایتین است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

 

 

 کفیر: کفیر مواد تخمیری است که به عنوان نوشیدنی استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که کفیر می‌ تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. زیرا موادی که در کفیر استفاده شده است باعث کاهش التهاب، مقابله با باکتری های مضر و افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن می‌ شود.

 

 

  زنجبیل: همه ی ما از زنجبیل در دسر، غذا و چای استفاده می کنیم. زنجبیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و برای سلامتی و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

 

 

 

سیر:  ما از سیر به عنوان داروی خانگی برای پیشگیری از سرماخوردگی و دیگر بیماری ها استفاده می کنیم. بنابراین استفاده از سیر هم می ‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن ما تاثیر داشته باشد.

 

 

حتی می توانید به جای استفاده از میوه، از آب میوه هایی هم برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنید. آب کلم، آب گوجه فرنگی، کدو تنبل، هویج، پرتقال، توت فرنگی و کیوی جزء اب میوه هایی هستند که می‌ تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

 

 

 

 کارها و یا عاداتی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن انجام می شود کدام اند؟

 

  •  خواب کافی
  • دوری از دخانیات
  •  حفظ وزن مناسب
  •  ورزش منظم
  • دوری از استرس
  •  شستن صحیح دست و بهداشت دهان
  •  ترک و یا کم کردن نوشیدن الکل
تعداد بازدید : 6517

ثبت نظر

ارسال