Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 12 و 30 دقیقه

تشخیص سرطان با قلم MacSpes

تشخیص سرطان|درمان انواع سرطان|قلم MacSpes|تشخیص سرطان با قلم MacSpes|پیشگیری از سرطان|

تشخیص سرطان فقط در ۱۰ ثانیه به هنگام عمل جراحی بافت سرطانی به لطف یک وسیله جدید که محققان بر این باورند که تاثیر فوق العاده‌ای بر درمان سرطان خواهد گذاشت. در یک مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهند که چگونه دستگاهی که MasSpec Pen نامیده می‌شود، در تشخیص سرطان در بافت نمونه‌های انسانی بسیار دقیق است و این کار را در کمتر از ۱۰ ثانیه انجام می‌دهد.

سه شنبه 1 مهر 1399 ساعت 14:54

اکنون در دنیا شناسایی تومورهای شیمیایی بسته به نوع سرطان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. از جمله با بیوپسی یا نمونه برداری، آزمایش خون، معاینه بالینی و تشخیص تومور سرطانی، عکسبرداری سی تی اسکن و ام آر آی و روش‌هایی از این دست که برخی از آن‌ها تهاجمی هستند. یکی از بخش های مشکل ساز در جراحی بافت سرطانی، تشخیص سرطان در بافت مذکور و جداسازی آن از سلولهای سالم در بیمار است. اما به لطف پیشرفت تکنولوژی جدید تشخیص سرطان با حداکثر دقت امکان پذیر می باشد.

 

تشخیص سرطان فقط در ۱۰ ثانیه به هنگام عمل جراحی بافت سرطانی به لطف یک وسیله جدید که محققان بر این باورند که تاثیر فوق العاده‌ای بر درمان سرطان خواهد گذاشت.در یک مطالعه جدید نشان می‌دهند که چگونه دستگاهی که MacSpes نامیده می‌شود، در تشخیص سرطان در بافت نمونه‌های انسانی بسیار دقیق است و این کار را در کمتر از ۱۰ ثانیه انجام می‌دهد. این دستگاه که  MacSpes نام دارد  ساخت دانشمندان آمریکایی دانشگاه تگزاس است.

 

این قلم نوری دارای میزان دقتی برابر با ۹۶ درصد است و می‌تواند به تجزیه و تحلیل انواع تومورها بپردازد.روش کار با این وسیله به این شکل است که جراح قلم را برروی بافت‌های مختلف درحال جراحی قرارمی دهد و آنالیزمولکولی را بر صفحه نمایش می‌خواند و به این ترتیب می‌تواند با دقت بیشتری بافت‌های سالم را از سرطانی شناسایی کند.بسیاری از بیماران سرطانی پس ازجراحی به دلیل حذف بافت‌های وسیعی از بدن با عوارض جانبی مواجه شده و حتی جان خود را از دست می‌دهند، اما با این قلم تشخیص تومور، عوارض جانبی ناخواسته جراحی به میزان زیادی کاسته می‌شود.

 

اکنون شیوه شناسایی تومورهای سرطانی در حین جراحی از طریق نمونه برداری و کاشت است که در کوتاهترین زمان ۳۰ دقیقه به طول میکشد که برای برخی از بیماران زمان بسیار طولانی و با احتمال نشر بافت سرطانی به سایر بخش‌های بدن همراه است.اما با استفاده از این فناوری نوظهور در عرض کمتر از ۱۰ ثانیه نوع تومور و اجزای شیمیایی تشکیل دهنده آن شناسایی و جراحان می‌توانند به سرعت نسبت به نجات جان بیمار اقدام کنند

 

عملکرد قلم MacSpes چگونه است؟

 

عملکرد قلم MacSpes چگونه است؟


این دستگاه دارای یک نوک پلاستیکی است و مقداری آب به روی سطح تومور و بافت‌های مشکوک به سرطان می‌ریزد و سپس به سرعت ترکیب شیمیایی آن ناحیه را اندازه گیری کرده و به جراح برروی صفحه نمایش نشان می‌دهد، اگر بافتی سرطانی باشد آن را به سرعت شناسایی می کند. محققان دقیق بودن تشخیص بافت سرطانی توسط این قلم را برروی ۲۵۳ بیمار مبتلا به انواع سرطان از جمله ریه، تخمدان، تیروئید و سینه آزمایش و به اثبات رسانده اند. این فناوری در زمره اختراعات پزشکی جهانی به ثبت رسیده است.

 

این گروه تحقیقاتی معتقدند که قلم MacSpes می‌تواند سریعتر و دقیق‌تر بافت سرطانی را در طول عمل جراحی انجام دهد.دستگاهی پیشرفته با شناسایی متابولیت‌های بافتی که منحصر به سلول‌های سرطانی هستند، با استفاده از تکنیکی به نام اسپکترومتری جرم کار می‌کند.سلول‌های سرطانی متابولیسم نامنظمی دارند به طوری که رشد آنها خارج از کنترل می‌شود. از آنجا که متابولیت‌های سرطانی و سلول‌های طبیعی بسیار متفاوت است، ما آنها را با کمک قلم MacSpes  استخراج و تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا اثر انگشت مولکولی بافت را بدست آوریم.

 

اثر انگشت ملکولی که از بافت استخراج می‌شود، با استفاده از نرم افزار طبقه بندی کننده آماری، ارزیابی میگردد.تیم تحقیقاتی این نرم افزار را برای تشخیص بین اثر انگشت ملکولی بافت سرطانی و غیر سرطانی به وسیله تغذیه آن داده‌ها  از صدها نمونه بدست آمده از بافت‌های سالم و سرطانی انسان، از جمله بافت ریه، پستان و تخمدان استفاده کردند.

 

تشخیص سرطان با دقت ۹۶ درصد

 

این دستگاه زمانی که بافت را ارزیابی کرد، کلمات عادی یا سرطان را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر مشخص می‌کند. دقت دستگاه بیش از ۹۶ درصد است. وقتی ۲۵۳ نمونه بافت از بیماران سالم و بیماران مبتلا به سرطان آزمایش شد، دستگاه برای تشخیص سرطان در بافت سرطانی حدود ۱۰ ثانیه زمان برد و بازده ۹۶/۳ درصد دقت، ۹۶/۲ ویژگی و ۹۶/۴ درصد حساسیت را نشان داد.علاوه بر این  قلم MacSpes به خوبی تشخیص سرطان در مدل های موش زنده را بدون هیچ گونه آسیبی به بافت سالم پیدا کرد.باورنکردنی است که از طریق این فرایند شیمیایی ساده و آرام، قلم MacSpes به سرعت تشخیص اطلاعات ملکولی را بدون هیچ گونه صدمه به بافت بدن، تامین می‌کند.

 

تعداد بازدید : 3109

ثبت نظر

ارسال