Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 55 دقیقه

شایع ترین سرطان ها کدام اند ؟

سرطان| درمان سرطان| ابتلا به سرطان| سرطان های شایع

شایع ترین سرطان ها | علت شیوع سرطان | بعد از بیماری های قلبی، سرطان یکی ازمهمترین عوامل مرگ و میر در بین بزرگسالان می باشد. شمار زیادی از اشخاص به بیماری های مزمن تنفسی، سکته مغزی ودیابت مبتلا هستند اما حدود 600 هزارنفر در سال در آمریکا از بیماری سرطان می میرند.

سه شنبه 3 تیر 1399 ساعت 14:47

برخی ازسرطان ها کشنده نیستند اما درمان‌ بیماری سرطان بسیار کار سختی می باشد. در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم شایع ترین سرطان ها کدام اند ؟ تا با تشخیص زود هنگام بتوانید از پیشرفت آن جلوگیری نمایید.

 

شایع ترین سرطان ها در مردان :

 

سرطان نای و ریه:

 

سرطان نای و ریه در میان مردان وزنان یکی از کشنده ‌ترین سرطان ها است که این سرطان جان 87 هزار زن و72 هزار مرد را در سال گذشته گرفته است. سرطان ریه  کشنده تر از سرطان پانکراس، سینه و سرطان روده بزرگ می باشد.

 

با توجه به این واقعیت که علائم سرطان ریه اغلب خاموش هستند و زمانی خود را نشان می دهند که سرطان در مراحل پایانی است. سرفه، تنگی نفس، درد در قفسه سینه و کاهش وزن همگی نشانه هایی از سرطان ریه هستند که بسیاری از افراد آن را جدی نمی گیرند.

 

 سرطان پروستات :


سرطان پروستات، دومین دلیل مرگ ناشی از سرطان در مردان است. میزان بقا به صورت مستقیم با تشخیص زود هنگام ارتباط دارد، بنابراین به مردان توصیه می شود هر سال غربالگری انجام بدهند. مردانی که این مشکل را زود تشخیص می دهند, درصد بهبود بیشتری دارند.

 

 سرطان پانکراس:

 

از آنجا که سرطان پانکراس با سرعت زیادی پیشرفت می کند و هیچ روش تشخیص زود هنگامی برای این نوع سرطان کشف نشده است، یکی از خطرناک ترین انواع سرطان در بین آقایان است. میزان بهبود یک ساله این سرطان برابر با 25 درصد است و میزان بهبود 5 ساله تنها 6 درصد است. در حالی که علت سرطان پانکراس هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما چاقی و مواد مخدر باعث افزایش خطر ابتلا به این نوع سرطان می شود.

 

سرطان کبد و مجاری صفراوی داخل صفرا :

 

سرطان کبد در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد و اغلب افراد مبتلا به آسیب کبدی ناشی از مصف زیاد الکل، نقص های مادرزادی و یا عفونت مزمن مرتبط با بیماری ها از جمله هپاتیت سی و سیروز را تحت تاثیر قرار می دهند. سرطان کبد خطرناک است زیرا تا وقتی که در مراحل بعدی نباشد علائمی ایجاد نمی کند و تشخیص اولیه مشکل می باشد.

 

سرطان کولون و رکتوم :


یکی دیگر از سرطان های شایع در مردان و زنان, سرطان کولون و مقعد است که به عنوان خوشه های خوش خیمی به نام پولیپ آغاز می شوند و در طول زمان، این سلول ها سرطانی می شوند. غربالگری برای مردان در سنین قبل از 50 سالگی توصیه می شود.

 

سرطان های شایع| درمان سرطان

 

سرطان شایع در بین زنان :

 

سرطان سینه :

 

 از هر ۸ زن، خطر ابتلای یک زن به سرطان سینه وجود دارد و خبر خوب این است که به لطف استفاده از هورمون درمانی برای علائم یائسگی، احتمال ابتلا به این سرطان در خانم ها کاهش یافته است. تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه شانس بهبود را تا ۱۰۰ درصد افزایش می دهد. سرطان های کوچک سینه، به گره های لنفاوی و ریه ها و مغز کمتر پخش می شوند. اگر شما ۲۰ تا ۳۰ سال دارید و عوامل خطر سرطان سینه را ندارید، بهتر است که هر سه سال یک بار برای معاینه سینه به نزد پزشک بروید.

 

برای پیشگیری از سرطان سینه، زنان ۵۰ تا ۷۴ ساله، باید هر دو سالی یک بار ماموگرافی سینه را انجام بدهند. روش ماموگرافی می تواند ۳ سال پیش از بروز علائم سرطان، وجود توده را در سینه نشان بدهد. اما ماموگرافی به صورت کامل جلوی ابتلا به سرطان سینه را نخواهد گرفت.

 

عوامل خطر سرطان سینه در بانوان :

 

  • افزایش سن
  • سابقه خانوادگی
  • جهش‌های ژنی
  • سن قاعدگی کمتر از ۱۱ سال
  • سن یائسگی بالای ۵۴ سال
  • زمینه نژادی و قومی
  • وضعیت اجتماعی اقتصادی بالا و سابقه برخی بیماری‌های خوش‌خیم سینه
  • شاخص توده بدنی بالای ۳۰ (چاقی)
  • مصرف الکل
  • سن بالا در زمان اولین زایمان
  • سابقه مواجهه با اشعه
  • مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی
  • هورمون درمانی جایگزین پس از سن یائسگی و مصرف بالای چربی‌های اشباع‌ شده

 

به عنوان عوامل خطر سرطان سینه شناخته می شوند.

 

 علائم سرطان سینه چیست؟

 

  • توده در سینه و یا زیر بغل
  • تغییرات پوستی سینه شامل پوست پرتقالی، قرمزی و یا زخم پوست، پوسته‌پوسته شدن و اگزمای پوست
  • تغییرات نوک سینه شامل فرو رفتگی و یا خراشیدگی، ترشح نوک سینه

 

 می توانند از علائم ابتلا به این نوع سرطان سینه باشند.

 

سرطان تیروئید در خانم ها :

 

 شانس ابتلا به این سرطان از ۲۰ سال گذشته تا امروز دو برابر شده است و زنان دو برابر بیش از مردان به آن مبتلا می شوند اما دلیلی برای ترس وجود ندارد. خوشبختانه تشخیص سرطان تیروئید به راحتی و بسیار موثر می باشد. از آنجایی که بیماری به کندی پیش می رود حتی در موارد شدید بیماری نیز معمولا پیشرفت جدی در بیماری رخ نمی دهد و درمان معمولا موثر واقع می شود.

 

 صرف نظر از انواع آناپلاستیک سرطان تیروئید که خیلی هم نادر هستند، سرطان تیروئید به ندرت کشنده خواهد بود. به طور کلی ۹۷ درصد مبتلایان به سرطان های تیروئید به درمان پاسخ مثبت خواهند داد. در صورت هر گونه مشکل در بلع، اختلالات تنفسی، خشن شدن و تغییر صدا، سرفه های مکرر، درد در ناحیه گردن و گلو و تورم در ناحیه غدد لنفاوی باید به پزشک مراجعه نمایید.

 

در بیشتر موارد، جراحی تیروئید برای درمان سرطان تیروئید ضروری می باشد. البته باز هم انتخاب روش جراحی و سایر راهکارهای درمانی به نوع بیماری و شدت پیشرفت آن وابسته می باشد.

 

سرطان لوزالمعده :


سرطان لوزالمعده یا پانکراس به دلیل آنکه از زمان تشخیص به سرعت رشد می‌کند یکی از کشنده‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است، همچنین این سرطان نسبت به شیمی درمانی مقاومت نشان می دهد. چاقی و استعمال دخانیات ریسک خطر سرطان لوزالمعده را افزایش می دهد.

 

 سرطان تخمدان :
 

بیش از 20.000 مورد جدید سرطان تخمدان هر ساله شناسایی می شود. از آنجا که سرطان تخمدان معمولاً نشانه ای ندارد که با موضوعات دیگری مرتبط باشند، تشخیص زودهنگام آن دشوار است. این نوع سرطان تخمدان در زنان مسن بسیار شایع است، در حدود نیمی ازافرادی که تشخیص داده شده اند 63 سال و یا بیشتر بودند.

 

زنانی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، کسانی هستند که سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه و یا تخمدان را دارند. جراحی پیشگیرانه برای حذف تخمدان ها و لوله های فالوپ می تواند این خطر را به حدی چشمگیری کاهش دهد. زنانی که سیگار می کشند و اضافه وزن دارند، در خطر بالایی برای ابتلا به سرطان تخمدان قرار میگیرند.

 

علائم هشدار دهنده سرطان در افراد :

 

ابتلای به سرطان در اقوام درجه‌یک، تغییر در خال‌های پوستی، زخم‌های بدون بهبودی در طی گذشت دو هفته، توده در هر جای بدن، سرفه و یا گرفتگی صدای طولانی، اختلال بلع یا سوءهاضمه طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال طولانی یا بروز یبوست جدید، خونریزی غیرطبیعی ادرار، مدفوع، بی‌اشتهایی یا کاهش وزن بی‌دلیل تمامی این ها علائم هشدار دهنده سرطان هستند.

 

در آخر :

 

اگرچه به نظر می رسد سرطان های کشنده دربسیاری موارد غیر قابل پیشگیری می باشند اما تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر در شیوه زندگی و غربالگری زود هنگام کلیدی برای پیشگیری از سرطان است. 

 

برای کاهش ابتلا به سرطان و مرگ ومیر لازم است که  آموزش ها وهشدارهایی در خصوص سیگار کشیدن، تغذیه نامناسب، چاقی و عدم فعالیت بدنی کافی در رسانه ها اعلام شود را جدی بگیرید. علاوه بر موارد ذکر شده که در پیشگیری از سرطان نقش بسزایی دارند، انجام آزمایشات وتست‌های دوره ای و منظم، درمان عفونت هایی که عامل سرطان هایی مثل سرطان دهانه رحم هستند اهمیت بسیاری در کاهش ابتلا به شایع ترین سرطان های کشنده را دارد.

 

تعداد بازدید : 9120

نظرات

M. m

2 سال و 2 ماه و 19 روز پیش

خیلی نکات خوبی گذاشتین تشکر میکنم

ثبت نظر

ارسال