Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 9 و 44 دقیقه

انواع سرطان های قابل درمان

درمان سرطان|انواع سرطان|سرطان های قابل درمان|سرطان پروستات|سرطان بیضه|سرطان تیروئید|سرطان لنفوم|سرطان دهانه رحم|

سرطان های قابل درمان به سرطان هایی اطلاق می شود که در مقابل درمان های تهاجمی و غیر تهاجمی پاسخ مثبت داده و تکثیر سلول های سرطانی در بدن متوقف می شود. انواع مختلفی از سرطان از جمله سرطان سینه، سرطان لنفوم، سرطان پروستات و ... قابل درمان هستند ولی تشخیص به موقع بیماری تاثیر بسزایی در موفقیت درمان دارد.

دوشنبه 5 آبان 1399 ساعت 3:18

سرطان یکی از بیماری های تهدید کننده سلامتی انسان به شمار می رود. این بیماری کارایی سیستم ایمنی بدن را به شدت پایین می آورد تا حدی که تعداد گلبول های خون کاهش چشم گیری  پیدا می کنند. در واقع می توان گفت علت اصلی سرطان، تکثیر زیاد سلول هاست که ابتدا در یک قسمت از بدن شروع و رفته رفته در تمامی نقاط بدن گسترش می یابد. این بیماری بسته به اینکه در کدام قسمت از بدن ریشه داشته باشد، به انواع خوش خیم و بد خیم تقسیم می شود. در انواع سرطان های خوش خیم می توان تا درصد زیادی انتظار درمان را داشت اما در انواع بدخیم قابلیت درمان پیچیده تر می شود.

 

منظور از درمان این بیماری خطرناک ریشه کن کردن کامل آن در بدن می باشد.  چنانچه درصورت عدم ریشه کن کردن آن مجدد در بافت های دیگر شیوع یابد احتمال درمان بسیار ناچیز است. نکته قابل توجه این است که در همه انواع سرطان، در صورتی که تشخیص و درمان سریع اتفاق بیفتد، شانس درمان بالاتر است اما اگر ریشه دار شود به همان نسبت احتمال کمتری برای درمان وجود دارد.

در این مقاله سعی شده است انواعی از سرطان های قابل درمان که حداقل در 5 سال اخیر با درمان های موفقیت آمیزی روبرو بوده اند به خوانندگان و دانش پژوهان محترم، معرفی گردد.


سرطان های قابل درمان


سرطان پروستات:

 

به دلیل اینکه سلول های سرطانی در بافت های پروستات دارای سرعت رشد بسیار کمی هستند، احتمال بیشتری برای درمان آن ها وجود دارد.سرطان پروستات خطر جدی محسوب نمی شود و تا حدودی می توان گفت درمان 99% موفقیت آمیزی برای آن وجود دارد.

 

یکی از ویژگی های این نوع از سرطان این است که بیشتر آقایان مبتلا به این بیماری نسبت به مشکل خود هیچگونه اطلاع و آگاهی ندارند و بدون اینکه با عوارض و پیامد های خطرناک آن رو به رو باشند، به زندگی عادی خود ادامه می دهند. اگرچه درمان های متفاوتی مانند پرتو درمانی، شیمی درمانی یا جراحی برای این سرطان وجود دارد اما پزشکان و متخصصین سرطان معتقدند همه این درمان ها شانس برابری دارند و نتیجه هیچ کدام بیشتر از دیگری نیست.


سرطان دهانه رحم :

 

همانطور که از نام این بیماری مشخص است، سلول های سرطانی در بافت های رحم رشد می کنند. این بیماری نیز تا 99% قابل درمان می باشد. تشخیص این بیماری از طریق تست پاپ اسمیر به آسانی انجام می گیرد. ویژگی سلول های سرطانی در قسمت دهانه رحم، سرعت بسیار کند در تکثیر و رشد آنها می باشد. به همین دلیل احتمال درمان بالا می رود و امیدواری بیشتری به درمان این نوع سرطان وجود دارد.برای تشخیص سرطان دهانه رحم از روش های غربالگری استفاده می شود.

 

سرطان های قابل درمان


سرطان  سینه:

 

سلول های سرطانی در بافت سینه رشد می کنند که با استفاده از تست خود ارزیابی سینه و روش ماموگرافی قابل تشخیص است. سرطان سینه در دو مرحله رخ می دهد، مرحله اول، کارسینوم مجرایی درجا یا به اصطلاح غیر سرطانی می باشد که سلول های سرطانی در مجاری سینه تکثیر می یابند. مرحله دوم: سرطان لوبولار درجا نام دارد که در این مرحله سلول های سرطانی در لوبول رشد می کنند.

 

نکته حائز اهمیت این است که اگر سلول های سرطانی در مرحله اول تشخیص داده شوند از طریق به کار بردن روش های درمانی متفاوت می توان از تکثیر و رشد آن جلو گیری نمود و مانع از بروز سرطان در مرحله دوم گردید.

 

سرطان بیضه:

 

از دیگر سرطان های قابل درمان که شانس زیادی برای موفقیت آمیز بودن نتیجه دارند، می توان به سرطان بیضه اشاره کرد. بلاخص اگر این سلول های سرطانی در مراحل اولیه تکثیر تشخیص داده شوند، احتمال درمان کامل بیماری بالا می رود. در جهت درمان سرطان بیضه، معمولا عمل جراحی، گزینه انتخابی می باشد. پزشکان در موارد حاد هر دو بیضه را جراحی می کنند.

 

البته شایان ذکر است پزشکان حتی الامکان سعی بر جراحی یکی از بیضه ها  دارند  تا بیضه دیگر بتواند هورمون جنسی ترشح کند و خللی در ایجاد رابطه جنسی و تولید مثل وارد نشود.امار ها حاکی از درمان های موفقیت آمیز تا 95.3% طی 5 سال اخیر هستند.


سرطان تیروئید:

 

یکی دیگر از انواع سرطان های قابل درمان، سرطان تیروئید است. همانطور که می دانید، تیروئید، غده ای است که در گردن قرار گرفته است و با تولید و ترشح هورمون های خود، باعث سوزاندن کالری بدن شده و جریان ضربان قلب را منظم می سازد. سلول های سرطانی در بافت های تیروئید معروف ترین نوع سرطان تیروئید یعنی پاپیلاری را ایجاد می کنند. با توجه به اینکه سلول های سرطانی تیروئید رشد بسیار کندی دارند امکان موفقیت آمیز بودن نتیجه درمان بسیار زیاد است. معمولا پزشکان شانس درمان کامل سرطان تیروئید را 98% می دانند.

 

نکته قابل توجه این است که اگر سلول های سرطانی بافت تیروئید در مراحل اولیه تشخیص داده نشوند و تبدیل به تومور بزرگ گردد، پزشکان و متخصصین با استفاده از عمل جراحی برای برداشتن غده تیروئید استفاده می کنند. به جهت اینکه برداشتن غده تیروئید می تواند موجب خلل در کارکرد بدن شود، بیمار الزاما باید دارو هایی را که پزشک تجویز می کند به طور مرتب مصرف نماید تا جای خالی تیروئید در بدن وی احساس نگردد و عملکرد بدن با مشکل روبرو نشود.

 

سرطان های قابل درمان

 

سرطان ملانوما:

 

این نوع سرطان، به غشا و پوست بدن مربوط می شد.ملانوما یا سرطان پوست به جهت اینکه در ناحیه قابل مشاهده بدن یعنی پوست رخ می دهد، بسیار سریعترتشخیص داده می شود و در همان مراحل اولیه قابل درمان است. با توجه به تغییر رنگ پوست بدن می توان خود ارزیابی انجام داد و با مشاهده لکه های سیاه رنگ که بدون دلیل بیرونی ایجاد شده اند به پزشک مراجعه نمایید.

 

اگرچه درمان ملانوما به راحتی انجام می گیرد اما اگر به موقع تشخیص داده نشوند با مرور زمان به دیگر نقاط بدن سرایت می کند و امکان درمان کمتر و حتی غیر ممکن می شود. در نظر داشته باشید که پوست سر، کیسه بیضه، لای انگشتان دست و پا مهمترین نقاطی هستند که می توانند نشان دهنده این لکه های رنگی باشند.


سرطان لنفوم:

 

لنفوم ها دارای انواع مختلف هستند که برخی قابل درمان و برخی دیگر، غیرقابل درمان می باشند. از موارد قابل درمان آن، لنفوم هوچکین می باشد. در این نوع از سرطان، سلول های سرطانی در گلبول های سفید نفوذ پیدا می کنند و با تشخیص زودرس احتمال درمان موفقیت آمیز به طور کامل وجود دارد.

 

پزشکان احتمال درمان کامل بیماری سرطان لنفوم را 95% می دانند و به بیماران مبتلا به این نوع سرطان امیدواری زیادی به درمان کامل می دهند.امروزه با پیشرفت علم می توان اکثر سرطان ها را قابل درمان دانست اما درمان قطعی سرطان با تشخیص به موقع آن ارتباط مستقیم دارد.


نکته:

 

سرطان به هر شکلی اعم از قابل درمان و غیر قابل درمان که باشد، تهدید جدی برای سلامتی بدن به شمار می رود و ممکن است باعث مرگ بیمار شود. بنابراین بهتر است تا حد امکان از مواردی که پزشکان جهت جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری معرفی می کنند، اجتناب کرد و نکات بهداشتی را رعایت نمایید. سرطان قابل درمان به معنای این است که با مشاهده هر گونه علائم بیماری نسبت به آن غافل نشده و نسبت به درمان اطمینان داشته باشید.

 

توصیه می شود با مشاهده هر علامت مشکوکی در بدن خود به پزشک مراجعه نموده و اقدامات لازمه را انجام دهید.کمک به خیریه های سرطانی می تواند تا حد قابل توجهی به درمان بیماری سرطان در افراد مبتلا موثر باشد. با کمک به خیریه سرطان می توانید بجای استند گل ترحیم سلامتی و شادی را به بیمار و خانواده وی  هدیه دهید.

تعداد بازدید : 8548

ثبت نظر

ارسال