Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 1 و 31 دقیقه

پیشرفته ترین و جدید ترین درمان سرطان

انواع ایمونوتراپی|براکی تراپی|ایمونو تراپی|درمان های نوین و پیشرفته سرطان|انتخاب نوع درمان سرطان|درمان سرطان|پیشرفته ترین و جدید ترین درمان سرطان

سرطان همواره یکی از بیماری های بسیار چالش برانگیز بوده است، در نتیجه همواره پزشکان و محققان به دنبال روش هایی تاثیر گذار برای درمان سرطان هستند. امروزه پیشرفته ترین و جدید ترین روش های درمان سرطان توانسته این بیماری را تا حدقابل توجهی درمان و کنترل نماید.

دوشنبه 5 آبان 1399 ساعت 3:17

درمان سرطان در افراد مختلف و بسته به نوع سرطانی که به آن مبتلا هستند می تواند متفاوت باشد. در یک سری از افراد امکان این که سرطان به کمک اقدامات درمانی کنترل شده و امکان عود مجدد آن کاهش یابد وجود دارد و معمولا هم این اشخاص به سلامت پروسه درمان را طی کرده و به زندگی عادی و روزمره خود که پیش از ابتلا به سرطان پیش گرفته بودند بازگشته و جایگاه اجتماعی و فعالیت های مفید خود در عرصه جامعه را از سر می گیرند.

 

اما گاهی سرطان به قدری پیشرفت می کند و به قسمت اعظم اجزای بدن هجوم می برد که درمان آن نا ممکن شده و برای پزشکان راهی جز درمان علامتی بیمار مبتلا باقی نمی گذارد تا فرد مبتلا بتواند در مدتی که از عمرش باقیست، زندگی بدون درد و ناراحتی را در کنار دوستان و عزیزانش سپری کند.

 

خیریه هایی که در زمینه کمک به بیماران سرطانی فعالیت دارند اغلب با شناسایی نیازهای عاطفی و روانی یا حتی مادی این بیماران، به آنان کمک می کنند تا بتوانند از لحظات زندگی خود نهایت استفاده و بهره را ببرند. البته ناگفته نماند با استفاده از پیشرفته ترین و جدید ترین درمان ها امکان بهبودی افراد سرطانی تا حد قابل توجهی افزایش یافته است.

انتخاب نوع درمان سرطان


در انواعی از سرطان که قابلیت محدود سازی دارند، مقصود از کنترل سرطان، برداشتن توده به طور کامل، کوچک نمودن اندازه آن یا به کار بردن روش هایی جهت متوقف سازی فرایند رشد و تکثیر آن توده سرطانی می باشد.

 

انتخاب نوع به خصوصی از درمان و تعیین طول مدت زمان لازم جهت اثرگذاری شیوه مورد استفاده با توجه به عوامل مختلفی نظیر نوع سرطان، محل درگیری، میزان گسترش به بافت های اطراف در بدن (متاستاز)، وضع عمومی سلامت فرد و قوای بدنی او، دوز و میزان داروی تجویز شده یا اشعه به کار رفته، وضعیت روحی و حمایت های اطرافیان و همچنین میزان مشارکت و همکاری فرد بیمار در پیگیری دوره درمانی خود متغیر بوده و بنا به نظر پزشک تعیین می شود.

 

دارو ها و روش های نوین درمان سرطان مدام در حال گسترش و پیشرفت در عرصه پزشکی می باشند که تا به امروز راه های بسیار مفید و کارامدی را پیش روی نیازمندان خدمات درمانی در این حوزه نهاده است که در ادامه به بررسی چند مورد از این اقدامات موثر در درمان سرطان خواهیم پرداخت.

 

اهداف درمانی سرطان در جدیدترین روش های درمان سرطان

 

اهداف درمانی سرطان در جدیدترین روش های درمان سرطان


اولین و اساسی ترین هدف درمان سرطان، از بین بردن بیماری و رهایی از آن می باشد تا فرد بتواند به فعالیت های معمول خود در جامعه ادامه دهد. این هدف با در نظر گرفتن شرایط فرد، وضعیت بیماری وی و وخامت آن تعیین می شود که احتمال بهبودی کامل در هر فردی با دیگر مبتلایان متفاوت است. هدف دوم از درمان سرطان، درمان مقدماتی آن می باشد. بدین شکل که با از بین بردن سلول های سرطانی و انهدام آن ها، بیماری را تحت کنترل در می آورند.

 

شایع ترین نوع درمان مقدماتی سرطان که در موارد بیشتری اندیکاسیون دارد، عمل جراحی می باشد. پرتو درمانی و شیمی درمانی هم می توانند در این حوزه قرار گیرند اما به اندازه جراحی کاربرد ندارند.


هدف سوم به کار گیری درمان های کمکی جهت از بین بردن بقایای سلول های سرطانی حاصل از درمان های مراحل قبل می باشد که از این طریق، مانع عود و پیشرفت دوباره سرطان پس از تکمیل دوره درمان می شوند. از جمله درمان هایی که در این طبقه قرار می گیرند به شیمی درمانی، پرتودرمانی و هورمون درمانی می توان اشاره کرد.

 

هدف چهارم و نهایی از درمان سرطان، درمان تسکینی برای کاهش علائم پس آیند ابتلا به بیماری و گسترش آن در بدن و همچنین تخفیف عوارض جنبی ناشی از آن می باشد که تمامی مواردی که در درمان های پیشین ذکر کردیم (شیمی درمانی، پرتو درمانی، جراحی و هورمون درمانی) به این گروه نیز تعلق دارند چون هر یک به گونه ای، درد و رنج بیمار را تخفیف بخشیده و تحمل بیماری را برایش آسان تر می کنند. به زبان ساده تر، این روش درمانی کیفیت و طرز زندگی بیمار مبتلا را بهبود می بخشد.


درمان های نوین و پیشرفته سرطان


نحوه بروز و گسترش سرطان در هر فردی نسبت به دیگری متفاوت است و در هر یک تظاهرات گوناگونی را بروز می دهد. این تغییرات الگوی ابتلا در افراد مختلف به تفاوت در جهش های ژنتیکی انجام گرفته در سلول هایشان بر می گردد. با انجام گرفتن تحقیقات وسیع تر بر روی این تغییرات ژنتیکی، دانشمندان قادر خواهند بود تا تنها همان گروه از سلول های دچار جهش شده را درمان کرده و به سایر سلول های سالم بدن کاری نداشته باشند.

 

به این شیوه از درمان، درمان هدفمند می گویند. این روش از جمله روش های با کارایی بالا و کم خطر می باشد که تنها سلول های سرطانی را هدف گرفته و رشد و تقسیم غیر قابل کنترل آن ها را محدود می کند.

 

در این روش همچنین به این دلیل که سلول های سالم دست نخورده باقی می مانند، عوارض جانبی کمتری نیز بروز می کند. از جمله ژن های تغییر شکل یافته ای که امروزه کشف شده و سرطان ها توسط تحت کنترل در آوردنشان درمان می شوند عبارتند از: ژن HER-2 جهش یافته در سرطان پستان، ژن BRAF جهش یافته در ملانوما و ژن EGFR که در اثر جهش، سرطان روده را ایجاد می کند.

ایمونو تراپی


یکی از روش های جدید درمان سرطان ایمونوتراپی است . سیستم ایمنی بدن انسان وظیفه شناسایی عوامل خطرزا برای بدن و حمله به آن ها و در صورت کفایت، از بین بردن آن عامل مهاجم را دارد. سلول های سرطانی هم همچون ویروس و باکتری عامل بیماری زا برای بدن به شمار می آیند اما بدن اغلب آن ها را تهدید محسوب نکرده و به آن ها حمله نمی کند بنابراین سلول ها به تکثیر و رشد خود ادامه داده و توده های سرطانی را به وجود می آورند.

 

در روش ایمونوتراپی اقدام به تقویت و توانمند سازی سیستم ایمنی بدن در برابر این سلول ها می کنند تا بتوانند سلول های سرطانی را هم به عنوان عاملی بیگانه تلقی کرده و با آن ها مبارزه کنند. 

 

ایمونو تراپی

 

انواع ایمونوتراپی


آنتی بادی ها: این پروتئین در آزمایشگاه به گونه ای طراحی شده که با شناسایی آنتی ژن مخصوص هر نوع سرطان بر روی سلول ها، به آن ها حمله کرده و به سایر سلول های دفاعی سیستم ایمنی بدن نیز دستور مشابهی می دهند. 
سایتوکین ها: مواد پروتئینی هستند که حفاظت و کمک به فعالیت صحیح سلول های ایمنی در بدن را بر عهده دارند و واکنش بدن در برابر عوامل سرطانی را تقویت می کنند. انواع آن شامل اینترلوکین ها، اینترفرون ها، سلول T و T-CAR می باشد.

 

براکی تراپی

 

براکی تراپی یکی دیگر از درمان های جدید سرطان است. برخلاف پرتو درمانی معمولی که اشعه رادیو اکتیو از خارج عضو تابانده می شود در براکی تراپی با قرار گیری منبع اشعه رادیواکتیو در داخل بافت تومور، اشعه فقط به محدوده مشخص شده که تومور در آن قرار دارد تابیده می شود و بافت های مجاور را تحت الشعاع قرار نمی دهد. به این ترتیب بافت های اطراف تومور آسیب نمی بینند.


در نهایت می توان گفت در صورت تمکن مالی بیمار امکان درمان وی با استفاده از روش های جدید و مناسب افزایش می یابد. اما افرادی که شرایط مالی خوبی ندارند ممکن است به دلیل این بیماری جان خود را از دست بدهند. ایا تا بحال از خرید استند تسلیت برای افرادی که در اثر سرطان از دنیا رفته اند متاثر شده اید؟  با کمک به خیریه سرطانی می توانید جان انسان های زیادی را که درگیر سرطان هستند نجات دهید و شادی و زندگی دوباره را به این افراد و خانواده هایشان بازگردانید.

تعداد بازدید : 7642

ثبت نظر

ارسال