Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 54 دقیقه

چه رابطه ای بین لوازم آرایشی و سرطان وجود دارد ؟

چه رابطه ای بین لوازم آرایشی و سرطان وجود دارد ؟

لوازم آرایشی و سرطان موضوع بسیار مهمی است که بحث در مورد ان به شدت داغ است. محققان و پزشکان بسیاری ثابت کرده اند که لوازم آرایشی نامناسب می تواند در ایجاد سرطان در افراد نقش به سزایی داشته باشد. مواد شیمیایی که در لوازم آرایشی استفاده می شود تا حدود زیادی این نگرانی را در افرادی که از این لوازم در حد بسیار زیادی استفاده می کنند بالا برده است. ترکیبات مواد آرایشی در واقع می تواند دارای مواد شیمیایی باشد که برای پوست و در نتیجه بدن مضر است. انجمن پزشکان آمریکا در مورد آگاه سازی مردم در مورد علل پیدایش سرطان مطالبی را به اشتراک گذاشته اند تا افراد را به آگاهی لازم برساند.

یکشنبه 7 مهر 1398 ساعت 9:47

می توان گفت که لوازم آرایشی به مواد شیمیایی می گویند که بر روی پوست بدن برای ایجاد زیبایی به کار برده می شود. این مواد می توانند دارای ترکیبات متفاوتی باشند. همه این ترکیبات طی فرآیند های شیمیایی در آزمایشگاه به وجود می آیند. این لوازم آرایشی می تواند از انواع وسیله های آرایشی در صورت گرفته تا انواع اسپری های خوشبو کننده، عطرها، تافت های مو و غیره مورد استفاده کاربران قرار گیرد.

 

 

 

 

در بسیاری از این لوازم آرایشی استانداردهای لازم برای ساخت محصولی درجه یک و بدون آسیب رساندن به بدن رعایت نمی شود. متاسفانه این نوع از لوازم آرایشی می توانند به صورت غیر قانونی تولید شوند و با قیمت کمتر در اختیار مصرف کننده قرار گیرند. مواد آرایشی که دارای مجوز لازم از FDA نمی باشد می تواند در ایجاد سرطان و بیماری های پوستی نقش اساسی را ایفا نماید. این مواد ممکن است با پوست شما واکنش دهند در نتیجه حساسیت و سوزش را در پوست شما ایجاد نماید.

 واکنش های آلرژیک می تواند بر روی سلول های بدن تاثیر بگذارد و در مواقعی که شرایط مهیا باشد باعث ایجاد جهش در تولید سلول ها شود در نتیجه رشد غیر طبیعی این سلول ها می تواند منجر به ایجاد تومورهای سرطانی در بدن شود. در بعضی از موارد نیز بیماری های دیگر پوستی می تواند از اثرات استفاده از لوازم آرایشی باشد.

در واقع نمی توان به طور حتم عنوان نمود که استفاده از لوازم آرایشی می تواند منجر به ایجاد سرطان شود زیرا برخی از ترکیبات استفاده شده در لوازم آرایشی در غلظت های بالا ممکن است سمی باشند اما این مقادیر در لوازم آرایشی به حد بسیار کمی استفاده می شود و نمی توان به طور حتم گفت که می تواند باعث ایجاد سرطان شود.

 همچنین اطلاعات کافی برای اثبات این ادعا که مواد آرایشی از طریق پوست جذب بدن می شوند وجود ندارد. به همین دلیل ممکن است  رابطه ای بین لوازم آرایشی و سرطان وجود نداشته باشد. برخی از مواد شیمیایی و آرایشی مانند رنگ مو در دراز مدت می تواند ایجاد سرطان نماید. زیرا این مواد به طور مستقیم در سر و مو تاثیر می گذارند و دارای اثرات مخرب بسیار طولانی هستند. نسبت به سایر لوازم آرایش دیگر این مواد رنگ مو می تواند باعث ایجاد سرطان در افراد شود و این ادعا تا حدود زیادی مورد آزمایش قرار گرفته و ثابت شده است.

 

مطالعات آزمایشگاهی در مورد لوازم آرایشی و سرطان

 

دانشمندان و محققان بسیاری در مورد رابطه لوازم آرایشی و سرطان تحقیقات گسترده ای ار انجام داده اند که بتوانند به اطلاعات دقیقی در مورد تاثیر لوازم آرایشی و سرطان دست پیدا نمایند. آنها این مواد آرایشی را بر روی حیوانات استفاده کرده و مورد آزمایش قرار داده اند.

 در واقع دانشمندان در مورد ساختار و ترکیبات مواد شیمیایی که در لوازم آرایشی استفاده می شود در آزمایشگاه های مخصوص به این کار آزمایشاتی را انجام داده اند. آنها با توجه به دیدن ساختار مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و مقایسه آن با ساختار مواد شیمیایی که باعث ایجاد سرطان می شود تحقیقات خود را ارائه می دهند. تا به این نکته پی ببرند که آیا رابطه ای بین لوازم آرایشی و سرطان وجود دارد یا خیر.

 با آزمایشاتی که بر روی حیوانات انجام شد این مواد شیمیایی که تقریبا روی بدن انسان ها اثرات مخربی را دارد در بدن حیوانات نیز همان اثر را می گذارد. برای این منظور آزمایشات بر روی حیوانات انجام گرفته است. اما به صورت عکس این قضیه می تواند درست نباشد. یعنی مواد شیمیایی که به بدن حیوانات وارد می شود و باعث ایجاد سرطان می شود ممکن است در بدن انسان ها سرطان ایجاد ننماید.

این امر به سه دلیل ممکن است به وجود بیاید.

 

  • اول اینکه در مطالعات آزمایشگاهی دوز های بالایی از مواد شیمیایی سرطان زا به حیوانات زده می شود. به دلیل اینکه بتوان علت ایجاد سرطان را در گونه هایی از حیوانات تشخیص داد. مقادیر دوز بالا می تواند باعث ایجاد سم در بدن شود. اما در دوز های پایین نمی تواند آسیبی به بدن برساند.در اکثر لوازم آرایشی که تولید می شود دوز های موجود در ترکیبات شیمیایی این مواد بسیار پایین می باشد.
  • دلیل دوم محل استفاده از این مواد می باشد. شرایطی که در آزمایشگاه وجود دارد با شرایطی که فرد از ماده شیمیایی استفاده می کند با هم تفاوت دارد. در واقع جذب یک ماده شیمیایی که بر روی پوست مالیده می شود نتیجه کمتر و اثرات مخرب کمتری نسبت به ماده شیمیایی که به طور مستقیم در بدن تزریق می شود و یا استنشاق می شود وجود دارد. علاوه بر آن مدت زمان استفاده از این مواد نیز با هم فرق دارند. بنابراین نمی توان به طور حتم آزمایشاتی که بر روی لوازم آرایشی و سرطان ایجاد شده در اثر آن را تایید کرد.
  • دلیل سوم در مورد سیستم بدنی موجود در بدن حیوانات و انسان ها می باشد. ممکن است ماده شیمیایی که بر روی حیوانات آزمایش می شود بتواند باعث بروز سرطان در آنها شود. ولی این ماده برای انسان خطری را ایجاد ننماید. در نتیجه اثر لوازم آرایشی و سرطان هنوز به طور علمی ثابت نشده است.

با توجه به این محدودیت ها و تحقیقات آزمایشگاهی می توان گفت که بهترین روش برای تشخیص اینکه آیا ماده شیمیایی موجود در ترکیبات لوازم آرایشی، می تواند باعث بروز سرطان در انسان شود، قبل از انتشار گسترده سرطان در بدن می باشد.

 

 

 

 

مواد شیمیایی خطرناک در لوازم آرایشی و سرطان ناشی از این مواد

 

  • در واقع 11 نوع ماده شیمیایی می تواند حاوی سموم مواد شیمیایی باشد که در رژ لب، لوسیون و سایه های پودری چشم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مواد شیمیایی که در لوازم آرایشی استفاده می شود می تواند مختل کننده غدد باشند. در نتیجه ترشح هورمون های مفید در بدن را با مشکلات بسیاری روبرو نمایند.
  • وجود ماده خطرناک آزبست در کانسیلر های دور چشم می تواند باعث ایجاد سم شود.
  • سرب موجود در رژ لب ها می تواند خورده شوند و در دراز مدت خطر ایجاد سرطان را در بدن بیتر نمایند. سرب کی ماده شیمیایی نوروتوکسین می باشد که می تواند باعث ایجاد آسیب های مغزی در فرد شود.
  • سازمان FDA در مورد باکتری های خطرناکی که در فوم های تمیز کننده بدون شستشو وجود دارد به بیماران هشدار داده است.
  • جوهری که در خالکوبی ها استفاده می شود می تواند آلوده به میکروارگانیسم ها باشد. و باعث ایجاد جهش های سلولی در بدن شود. در نتیجه می تواند عاملی برای ایجاد سرطان مطرح شود.
  • برخی از ترکیباتی که در مواد آرایشی استفاده می شود ممکن است در بدن واکنش ایجاد نماید و احتمال بروز سرطان را با تولید و تکثیر سلولی بیشتر نماید. این ترکیبات می توانند باعث درخشش در پوست شوند. این مواد شیمیایی می تواند بعدا در ادرار فرد نیز خود را نشان دهد.
  • فرمولی که برای تولید لوازم آرایشی استفاده می شود در واقع خطرناک نیست ولی این مواد ممکن است در هر پوست و بدنی با هم تفاوت داشته باشند و بعضا در ارتباط با یکدیگر واکنش نشان دهند.
  • وجود ماده ای به نام فتالات(Phthalates) که دارای دوام و انعطاف پذیری مانند پلاستیک می باشد هنوز هم در ترکیبات مواد آرایشی نظیر: اسپری مو، لاک ناخن، عطر، لوسیون، و غیره دیده می شود. طبق اعلام موسسه ملی بهداشت وجود یک فتالات می تواند باعث ایجاد سرطان در افراد شود. همچنین مطالعات نشان داده است که این ماده در رشد کودکان نیز اختلال ایجاد می نماید.
  • ممکن است مواد شیمیایی مانند عطر در دراز مدت اثرات مخربی را به همراه داشته باشد و استشمام آن باعث بروز سرطان شود.
  • استفاده از پارابن ها در بسیاری از لوازم آرایشی مانند کرم ها اصلاح و مرطوب کننده ها و سایر لوازم آرایشی دیگر بسیار رایج می باشد. به طور حتم نمی توان گفت که این ماده می تواند باعث ایجاد سرطان شود ولی در کل به عنوان ماده شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • استفاده زیاد از ماده شیمیایی آلرژن های حساس مانند متل کلروزوتیاازوینون می تواند باعث ضایعات و تورم پوستی شود. استفاده از این ماده شیمیایی می تواند رابطه ی لوازم آرایشی و سرطان را بیشتر نشان دهد.
  • دیوکسان ماده شیمیایی است که به طور معمول در ترکیبات لوازم آرایشی قرار نمی گیرد. اما به عنوان بخشی از ترکیبات موجود در لوازم آرایشی می تواند باعث ایجاد خطراتی شود. طبق گفته FDA دیوکسان می تواند نقش مستقیمی در لوازم آرایشی و سرطان را ایفا نماید.
  • در بعضی از لوازم آرایشی رنگ هایی که در سایه های چشمی استفاده می شود از مواد زغال سنگ استخراج می شوند. این مواد می توانند باعث تحریک چشم شوند و در موارد حادتر افراد را نابینا نمایند.
  • طبق اطلاع رسانی FDA هیچ گونه ماده افزودنی رنگی که به صورت دائمی برای ابرو و مژه تایید شده باشد وجود ندارد.
  • در ترکیبات سخت کننده ناخن ها و جلا دهنده آنها ماده ای به نام فرمالدئید وجود دارد. همچنین در برخی از محصولاتی نرم کننده مو نیز این ماده استفاده می شود. این نرم کننده ها با گرم شدن گاز فرمالدئید را آزاد می نمایند. طبق تحقیقات بین المللی آژانس سرطان، این ماده به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته می شود.
  • ماده هیدروکسی آنیزول بوتیله(BHA) و هیدروکسی بوتیله(BHT) در ترکیبات رژگونه ها و مرطوب کننده ها مشاهده می شود. طبق نظریه سازمان بهداشت جهانی BHA به عنوان ماده سرطان زا شناخته می شود.
  • رنگ موها تقریبا دارای 5000 ماده شیمیایی می باشند. بعضی از این مواد می تواند باعث ایجاد سرطان شود. در مورد ارتباط استفاده از لوازم آرایشی و سرطان به طور حتم مدرکی در دسترس نیست.

 

آیا ترکیبات طبیعی در لوازم آرایشی و سرطان ناشی از این مواد نقش دارند؟

 

مواد شیمیایی که در ترکیبات لوازم آرایشی استفاده می شود ممکن است در بعضی از موارد ایجاد حساسیت در پوست فرد را شامل شوند. این بدان معناست که حساسیت های ایجاد شده می تواند باعث ایجاد واکنش در بدن افراد شود و این امر به واکنش های شیمیایی بانجامد در نتیجه می تواند باعث اختلال در سیستم تکثیر سلولی شوند و موجب ایجاد سرطان در بدن افراد باشند.

در واقع ترکیباتی که در روی محصولات آرایشی به عنوان ترکیب طبیعی استفاده می شود در واقع وجود ندارد و این ترکیبات در فرمولاسیون خود دارای بیش و پایه شیمیایی می باشند و این نوشته ها در واقع فقط برای تبلیغ و فروش محصولات صورت می گیرد. در واقع در بازار شما نمی توانید محصول آرایشی را پیدا نمایید که از ترکیبات طبیعی در آنها استفاده شده باشد.

برخی از مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و سرطان ایجاد شده از این مواد می تواند در سیستم هورمونی افراد اختلال ایجاد نماید. بعضی از این ترکیبات دارای غدد درون ریز یا (EDC) هستند. این مواد می توانند با این سیستم هورمونی تداخل داشته باشند و در ایجاد سرطان هایی که پایه هورمونی دارند مانند سرطان سینه سرطان پروستات، سرطان تخمدان و آندومتر نقش اساسی را داشته باشند.

از آنجایی که مواد شیمیایی سرطان زا در لوازم آرایشی در دوز های پایین استفاده می شود هنوز نمی توان گفت که این مواد می توانند از سطح پوست عبور نمایند و به اندام های داخلی بدن آسیب برسانند و باعث ایجاد سرطان شوند. ولی طبق توصیه پزشکان و محققان در این زمینه باید از مصرف مواد آرایشی حتی در دوز های پایین از ترکیبات شیمیایی اجتناب شود. زیرا ممکن است در دراز مدت اثرات مخربی را بر روی بدن بر جای بگذارد.

امید به فردای بهتر برای بیماران مبتلا به سرطان با اجاره تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه 

 

موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی با اجرای یک طرح جدید در طی سال‌های اخیر موجب شده تا با همیاری شما، بخشی از هزینه‌های بالای بیماران مبتلا به سرطان را جمع‌آوری کند تا صرف دارو و درمان آن‌ها شود. موسسه با اجرای طرح اجاره دادن تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه به شما برای تقدیم و ایجاد حس همدردی به اقوام و نزدیکانی که عزادار شده‌اند، باعث شد تا علاوه بر اینکه هزینه‌ای از اجاره تاج گل و استند تسلیت کمکی برای بیماران باشد، شما نیز به‌صورت آسان‌تر و با هزینه بسیار کمتر و در جهت کمک به خیریه سرطان (بیماران سرطانی) تاج گل و استند تسلیت را آنلاین سفارش دهید و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای رایگان تحویل بگیرید.

 

اقداماتی که موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی انجام داده است.

 

موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی با کمک شما می‌تواند اندکی از هزینه درمان بیماران مبتلا به سرطان را جمع‌آوری و با گسترش این طرح امید دارد تا فردای بهتری در انتظار کودکان و بیماران مبتلا به سرطان باشد. این موسسه در تمام این سال‌ها خدمات رایگان و ویژه خود را شامل حال بسیاری از افراد خیر کرده است. حمل‌ونقلتاج گل خیریهو استند تسلیت خیریه در تمامی نقاط تهران بر عهده موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی است و شما هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه حمل‌ونقل آن ندارید.

تعداد بازدید : 4733

ثبت نظر

ارسال