Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 8 و 49 دقیقه

امید به فردا و نقش آن در بهبودی بیماران مبتلا به سرطان

امید به فردا و نقش آن در بهبودی بیماران مبتلا به سرطان

امید به فردا و نقش آن در بهبودی بیماران مبتلا به سرطان یکی از مباحث مهمی است که باید در افراد مبتلا به سرطان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. همانطور که می دانیم سرطان یکی از مهلک ترین بیماری هایی است که می تواند فرد را در مدت کمی از پای درآورد. با توجه به درمان های سخت و طولانی که برای سرطان وجود دارد امید به فردا و نقش آن در بهبودی بیماران مبتلا به سرطان کاملا ضروری است. افراد مبتلا به سرطان برای اینکه بتوانند این بیماری را تحمل کنند و یا دوره درمان خود را به طور کامل سپری کنند نیاز به روحیه بالای دارند.

سه شنبه 15 مرداد 1398 ساعت 15:10

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی امید به بهبودی و درمان در این افراد تا حدودی بالاتر رفته است. همچنین کادر پزشکی که خود دارای روانشناس است برای این افراد در نظر گفته شده است که امید به فردا را در این افراد بالاتر ببرند تا آنها بتوانند شرایط ایجاد شده را با ذهنی باز بپذیرند و از درون خود این امید را در خود پرورش دهند که می توانند بعد از طی کردن دوره درمان مانند بسیاری از افراد سالم به زندگی خود ادامه دهند و به فردا ها و همچنین بهبودی کامل خود امیدوار باشند.

 

 بررسی چگونگی امید به فردا و نقش آن در بهبودی بیماران مبتلا به سرطان

 

شاید در ابتدا تصور کنید که دادن انگیزه و روحیه به این افراد نمی تواند در درمان همچین بیماری خطرناکی موثر باشد و امید به فردا و نقش آن در بهبودی بیماران مبتلا به سرطان بی فایده است. می توان گفت که این تصور در واقع از لحاظ علمی نیز ثابت شده است، که امید به درمان و ایجاد انگیزه می تواند در درمان و بهبودی انواع بیماری ها از جمله سرطان نقش موثری را ایفا کند. در واقع امید پایه بسیاری از درمان هاست. از این جهت مشاوران و روانشناسان بسیاری بر روی این موضوع تحقیقات و آزمایشات متنوعی را انجام داده اند تا به واسطه آن بتوانند نقش روحیه در بهبودی سرطان را در این افراد ثابت کنند.

امروزه می دانیم که تاثیر حرف ها می تواند تا چه اندازه در بهبودی افراد موثر باشد. برای این منظور افراد سرطانی در اثر تضعیف روحیه شدن به راحتی می توانند امید خود را از دست بدهند و حتی درمان های خود را نیز ادامه ندهند. در ایجاد روحیه بالا در این افراد باید تا حد امکان بیماران را از شرایطی که باعث ناامیدی آنان می شود دور کرد. در نتیجه امید به فردا و نقش آن در بهبودی بیماران مبتلا به سرطان کاملا پررنگ است.

 

نقش موسیقی در بهبودی بیماران مبتلا به سرطان

 

یکی از تاثیرگذارترین روش ها برای ایجاد امید به فردا در افراد مبتلا به سرطان و بهبودی در آنها را می توان گوش دادن به موسیقی و همچنین نواخت آن دانست. از آنجایی که موسیقی با روح و روان انسان ها سروکار دارد می تواند در مدت کوتاهی تاثیر شگفت انگیزی در درمان و بهبودی افراد مبتلا به سرطان داشته باشد.

از لحاظ علمی نیز تاثیر موسیقی بر روحیه افراد و امید به بهبودی در آنها بررسی شده است. بیماران با استفاده از موسیقی می توانند توانایی های ذهنی خود را بیشترکنند و این امر می تواند امید به زندگی را در همه افراد به خصوص کسانی که روحیه خود را از دست داده اند بالا برد.

 

انجام مدیتیشن در بهبود بیماران سرطانی

 

یکی از عواملی که می تواند در بهبودی افراد نقش داشته باشد کم کردن استرس و اضطراب است. افراد مبتلا به سرطان مدام در ذهن خود دچار این استرس و نگرانی می شوند که ممکن است درمان ها  بی اثر باشد و عمر آنها به پایان برسد. این افکار می تواند امواج منفی را در آنها تشدید کند. در نتیجه بهبودی بعد از درمان در آنها مشاهده نشود.

 در واقع امید به فردا و نقش آن در بهبودی بیماران مبتلا به سرطان بسیار پر رنگ بوده و می تواند در ایجاد انگیزه و روحیه تاثیر داشته باشد. یکی از راه هایی که می توان استرس را در این افراد کم کرد و به آنها در کاهش استرس و کم کردن ترشح هورمون کورتیزول کمک کرد، تمرین مدیتیشن است. مدیتیشن در فضایی آرام و به طور از تنش می تواند افکار را آزاد کند و انرژی های مثبت جهان را به سمت فرد بکشاند.

 در صورت تمرین مداوم این عمل در دراز مدت افکار مثبت در ذهن جای می گیرد. این افکار می توانند امید به فردا و بهبودی را در بیماران مبتلا به سرطان بیشتر کنند. در واقع مدیتیشن به عنوان علمی در درمان کلیه بیماری های روحی و روانی و همچنین جسمی در افراد می تواند نقش مفیدی را داشته باشد. در واقع فواید مدیتیشن پایه علمی دارد و اثبات شده است.

 

ورزش و نتیجه آن در بهبودی بیماران

 

ورزش های سبک می تواند در ایجاد انرژی در این افراد موثر باشد. از آنجایی که بدن این افراد دارای ضعف است و نمی توانند ورزش های سنگین را انجام دهند، انجام ورزش های کششی می تواند بسیار کارآمد باشد. ورزش می تواند جریان خون در بدن را سریع تر کند و در نتیجه بدن می تواند از طریق ورزش و تحرک ایمنی خود را بالاتر ببرد. در نتیجه افراد با داشتن بدنی قوی تر می توانند ذهن خود را نیز قوی کنند و از این طریق بهبودی در طول درمان و بعد از آن به وضوح مشاهده می شود.

 

انجام سرگرمی های مختلف در ایجاد بهبودی سریع تر

 

پرت کردن حواس بیماران سرطانی و همچنین تمرکز آنان بر روی مسائل دیگر می تواند تا حدود زیادی افکار ناامید کننده را از این بیماران دور کند. از آنجایی که محیط های درمان دارای جذابیت و تنوع نیستند و اغلب محیطی سرد است. از این رو می توان با ایجاد سرگرمی های متفاوت و تفریحات این چنینی روحیه افراد مبتلا به سرطان را بالا برد و آنها را برای ساعتی از مشغله بیماری و فردا ها دورکرد. این تفریحات می تواند همراه با دوستان ، کادر پزشکی و بسیاری از بیماران دیگر محیطی شاد و به دور از استرس را برای این بیماران ایجاد کند.

 

هم صحبتی با افراد درمان شده

 

هم صحبتی و ملاقات با افرادی که قبلا دچار بیماری سرطان بوده اند و در حال حاضر درمان شده اند می تواند نقش مفیدی در ایجاد روحیه در افرادی که در طول دوره درمان قرار دارند شود. در واقع این راه یکی از روش های  این افراد می توانند از حال خوب خود و امید به فردا صحبت کنند و با کلام مثبت خود روحیه و امید به بهبودی را در افراد مبتلا بالاتر ببرند. تجربیات این افراد می توان در تازه ای را بر روی بیماران مبتلا بگشاید و به آنها در تحمل شرایط ایجاد شده کمک کند. علاوه بر آن این افراد می توانند دوستان خوبی برای هم باشند، زیرا تجربیات مشترک فراوانی را در طی کردن بیماری سرطان دارند. شناخت امید به فردا و نقش آن در بهبودی بیماران مبتلا به سرطان به شما کمک می کند تا در درمان فرد مبتلا به سرطان بتوانید موثرتر واقع شوید.

 

سخن آخر

 

سرطان از آن دست بیماری هایی است که بستگی زیادی به روحیه فردی بیمار داشته و می تواند به راحتی فردی را از پای در آورد. در واقع توجه به مسائل روانی و روحی این بیماری نباید در درجه دوم قرار گرفته و به اندازه درمان های شیمیایی مورد توجه باشد. معمولاً پزشکان روش های زیادی را برای بهبود روحیه بیماران توصیه کرده تا خستگی های ناشی از روند درمانی در آن ها تاثیر منفی نداشته باشد. انجام ورزش های مستمر، شرکت در جلسات مدیتیشن، صحبت با مبتلایان بهبود یافته و... از جمله فعالیت هایی است که می تواند در بهبود روحیه بیماران مبتلا به سرطان تاثیرات مهمی داشته باشد. داشتن یک روحیه قوی و مثبت می تواند به روند بهبودی و تاثیرگذاری داروها و پروسه های درمانی کمک کند. یکی از دغدغه های بیشتر بیماران، بحث هزینه های درمانی بوده که توسط انجمن های حمایتی متنوعی مورد توجه قرار گرفته است. این موسسات روش های متنوعی را برای جذب کمک های بیشتر به این بیماران به کار برده اند. به اجاره گذاشتن استندهای تسلیت خیریه و تاج گل خیریه در این انجمن های خیریه مبالغ قابل توجهی را به این بنیادهای خیریه سرازیر کرده است. در واقع انجمن های حمایت از بیماران سرطانی با این اقدام توانسته اند نگرانی مهمی را از این بیماران گرفته و امید آن ها را به فردا زنده نگه دارند. علاوه بر کمک هایی که به نفع بیماران مبتلا به سرطان جمع آوری می شود، می توان خدمات بزرگی را جهت حفظ محیط زیست نیز به جریان انداخت.

تعداد بازدید : 4105

ثبت نظر

ارسال