Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 32 دقیقه

ندول یا گره تارصوتی چیست؟

ندول چیست|علائم ندول یا گره تار صوتی چیست|تشخیص ندول حنجره یا گره تار صوتی|درمان ندول یا گره تار صوتی با چه روش های امکان پذیر می باشد|

ندول چیست ؟ | گره تار صوتی چیست ؟ | تشخیص ندول | درمان ندول | ندول حنجره ،بیماری شایعی بین خانم ها و آقایان است اما بیشتر ،افرادی که بیشتر از حنجره خود کار میکشند مانند معلمان و سخنرانان و ...در معرض این بیماری قرار دارند و باید نکاتی را برای پیشگیری از این بیماری رعایت نمایند .همراه ما باشید تا بیشتر با این بیماری آشنا شوید.

دوشنبه 27 بهمن 1399 ساعت 22:27

تارهای صوتی یا طناب‌های صوتی در درون حنجره قرار دارند و زمانی که ما صحبت می کنیم ،هوا از طریق شش ها از بین تارهای صوتی نیمه بسته عبور می‌کند و سبب ارتعاش تارهای صوتی و تولید صدا می‌گردد. هر چیزی که در ارتعاش تارهای صوتی مشکل ایجاد کند باعث اختلال صوت و یا صدا خواهد شد. ندول ها عموماً برآمدگی سفید رنگ دوطرفه‌ای می باشند که روی لبه‌های تارآواها قرار دارند.

ندول تارهای صوتی، شایع‌ترین ضایعات خوش‌خیم تارهای صوتی در کودکان و بزرگ‌سالان می باشد.  ندول ها می‌توانند تکی ، دوتایی ، سه‌تایی و حتی چهارتایی باشند. اگرچه شایع‌ترین حالت ندول ها دوتایی است. اگر به مدت طولانی رفتارهای بد استفاده کردن صدا را انجام بدهید ندول ها بر روی تارصوتی شما نمایان می‌گردد. اگر این رفتارها را ادامه دهید ممکن است ندول ها بزرگتر هم شوند.

 

ندول ها و یا گره های صوتی در مراحل اولیه تشکیل ، توده ای نرم و انعطاف پذیر هستند و بر اثر بد و نادرست به کار بردن مداوم تارآواها ، این ضایعه سفت می‌شود و امکان دارد تا اندازه ای بزرگتر شود و یا احتمال دارد کوچکتر و سخت تر گردد و در یک نقطه تمرکز پیدا کند. در بیشتر موارد علت ندول تیروئید قابل تشخیص نیست؛ ولی عواملی مانند کمبود ید وجود دارد که می‌تواند باعث بروز این بیماری شود. ید برای تولید هورمون تیروئید ضروری می باشد. آیا ندول حنجره خطرناک است با ما همراه باشید تا عوامل این بیماری را بررسی نماییم و به پاسخ پرسشتان برسید.

 

ندول حنجره با نام های دیگر گره حنجره یا گره تار صوتی، یکی از ضایعات خوش خیم حنجره می باشد که در اثر رشد غیر طبیعی سلول‌های تارهای صوتی به صورت سخت و خشن به وجود می آیند. به طور کلی ضایعات خوش خیم حنجره به سه دسته پلیپ، کیست و ندول تقسیم بندی می شوند که کیست نسبت به سایر ضایعات از شیوع کمتری برخوردار می باشد.

 

از طرف دیگر میتوان اینطور گفت که ندول یا گره تیروئید به خوشه‌های غیر طبیعی سلول‌های تیروئید گفته می‌شود که درون غده‌ی تیروئید ایجاد می‌شوند. این توده‌ها میتوانند به صورت جامد، کیست حاوی مایع، یا ترکیبی از هر دو حالت باشند. اکثر گره‌ های تیروئید خوش ‌خیم هستند؛ خوش خیم بودن به این معنی است که بی‌خطرند و تاثیر منفی بر روی عملکرد بدن ندارند. البته در مواردی نادر ممکن است ندول تیروئید سرطانی باشد.

در این مقاله خواهید خواند که علائم ندول بدخیم تیروئید چیست و چگونه باید درمان شود. ندول ها به صورت کوچک یا بزرگ رشد می کنند که در اثر عوامل متعددی به وجود می آیند.

 

تحت تنش قرار گرفتن حنجره، استفاده بیش از حد از صدا، صحبت با صدای بسیار بلند، صحبت های طولانی مدت، فریاد زدن، استفاده غیر صحیح از حنجره و تارهای صوتی، مصرف مشروبات الکلی، استفاده زیاد از تنباکو و مواد مخدر، وجود بیماریهای زمینه ای چون سینوزیت، قرار گرفتن در معرض آلرژن های مختلف و دچار شدن به آلرژی، مشکلات مربوط به تیروئید خصوصاً کم کاری تیروئید، جیغ کشیدن زیاد، عوارض جانبی برخی از داروها، تقلید صدا به صورت مکرر و غیر حرفه ای، ناراحتی های معده که اسید معده را زیاد کرده و باعث رفلاکس یا برگشت اسید از معده به مری می شود، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و گازها به عنوان مثال قرار گرفتن در معرض بخارات اسید سولفوریک و نیکل، کار با پنبه نسوز بدون محافظ از جمله عوامل ایجاد ندول یا گره تار صوتی می باشد.

 

حنجره که در بالای نای قرار دارد جعبه صوتی بدن بوده که تارهای صوتی به شکل عدد ۷ در وسط حنجره قرار داشته و از دو لایه ماهیچه ای تشکیل شده است، حنجره همانند دیگر اندام های بدن به مراقبت و محافظت نیاز داشته و در صورت عدم مراقبت مشکلاتی از قبیل ظهور ندول یا گره تار صوتی برای آن به وجود می آید.همانطور که گفته شد فریاد زدن و صحبت های طولانی مدت از شایع ‌ترین علل ایجاد ندول در حنجره می باشد؛ بنابراین افرادی که شغل آنها به گونه ای است که از طریق صدا کار می کنند باید نحوه مراقبت از حنجره و نحوه صحیح صحبت کردن را فرا بگیرند؛

 

از آنجا که عده زیادی از این افراد این موضوع را جدی نمی گیرند؛ندول یا گره تار صوتی در بین آنها بسیار شایع می‌شود؛ به همین سبب شاهد شروع این بیماری در بین معلمان، واعظان و سخنرانان، مداحان و خوانندگان می باشیم از این رو به این ضایعات گره یا گرهک خوانندگی، گره های فریادی یا گره های معلمی نیز می گویند. این بیماری جزو شایع ترین بیماری ها در بین مردان و زنان است

 

علائم ندول یا گره تار صوتی چیست؟ 

 

اکثر گره‌‌های تیروئید معمولا بدون علامت هستند؛ این به این معنی است که بیمار حتی ممکن است از داشتن آن آگاه نباشد. اما اگر گره بزرگ شود، ممکن است گره ها را در محل پایین گردن خود ببینید یا احساس کنید. در این حالت ممکن است دیگر علائم ندول تیروئید را هم تجربه کنید.

با توجه به علائم این بیماری می‌توان به وجود آن تا حدودی پی برد اما برای تشخیص دقیق تر باید به پزشک مراجعه نمود و از راه های تشخیص دقیق تر را که در ادامه در خصوص آن بیان می شود؛ استفاده نمود.دقت نمایید که تمامی علائم ندول یا گره تار صوتی همزمان با هم اتفاق نمی افتد و در هر بیمار این علائم می تواند متفاوت باشد. سرفه های دردناک و دائمی که دلیل خاصی چون عفونت و سرماخوردگی ندارند، می‌تواند از علائم ندول حنجره باشد.

 

خستگی صدا و بدن، صدای خسته، صدای نفس آلود، خشکی دهان و گلو به طور مکرر خصوصاً در هنگام صحبت کردن زیاد، گلو صاف کردن به طور مکرر در هنگام صحبت کردن، ایجاد خش و خراش در صدا، گرفتگی صدا به مدت طولانی، تغییر در تن صدا که اغلب صدا بم تر می شود، درد در ناحیه گردن و گلو، احساس داشتن خلط به صورت دائم در حنجره خصوصاً در زمانی که فرد دارای بیماری عفونی نباشد و شکست صوتی از علائم شایع ندول یا گره تار صوتی است.در صورت مشاهده این علائم بهتر است به پزشک متخصص گوش حلق و بینی یا گفتار درمانگر متخصص حنجره مراجعه نمایید.

 

علائم ندول یا گره تار صوتی چیست؟ 

 

تشخیص ندول حنجره یا گره تار صوتی : 

 

در صورتی که دچار علائم ذکر شده شدید باید به متخصص مربوطه مراجعه نمایید؛ متخصص گفتار درمانگر یا گوش و حلق و بینی با بررسی دقیق چون آینه انداختن در حنجره با استفاده از آینه حنجره ای و یا انداختن نور به صورت متناوب و با استفاده از روش های دقیق تر چون استروبوسکوپی، لارنکوسگوپی و آندوسکوپی حنجره اقدام به تشخیص می نماید.روشهای دقیق ذکر شده نوعی تصویربرداری رنگی از حنجره بوده که در بین آن ها استروبوسکوپی از دقت بالاتری برخوردار می باشد. پس از تشخیص پزشک با توجه به وضعیت بیمار و پیشرفت بیماری روش درمانی را انتخاب می نماید.

 

درمان ندول یا گره تار صوتی با چه روش های امکان پذیر می باشد؟ 

 

با توجه به تشخیص پزشک، وضعیت بیماری، سلامت عمومی بیمار روش درمانی انتخاب می شود. استراحت صوتی، صوت درمانی، گفتار درمانی، ماساژ درمانی، منوال تراپی و عمل جراحی از جمله روشهای درمانی ندول یا گره تار صوتی می باشد.

اگر رشد غیر طبیعی سلولهای تارهای صوتی در مراحل اولیه باشد و علائم اولیه در بیمار بروز پیدا کرده باشد، گفتار درمانگر استراحت صوتی را برای بیمار تجویز می نماید. در استراحت صوتی بیمار از انجام فعالیت هایی از قبیل آواز خواندن، جیغ کشیدن، سخنرانی های طولانی مدت، تدریس و زمزمه کردن منع می شود؛ منع این فعالیتها تا زمان بازگشت به حالت عادی ادامه دارد.

 

اصلاح الگوی تنفسی یا آموزش صحیح تنفس، اصلاح سبک زندگی، آموزش صداسازی صحیح، دادن تمریناتی برای تقویت تارهای صوتی توسط گفتار درمانگر در گفتار درمانی انجام می شود.نحوه استفاده صحیح از حنجره و تارهای صوتی در صوت درمانی به بیمار آموزش داده می شود.

در منوال تراپی پزشک با استفاده از تجهیزات و دست اقدام به ماساژ عضلات ناحیه گلو و گردن می‌کند و در این روش درمانی تارهای صوتی بدون دردسر به فعالیت خود ادامه داده و استرس و فشار از روی عضلات گردن و گلو برداشته شده و فرد به حالت آرامش می رسد. منوال تراپی حنجره در واقع فیزیوتراپی حنجره می باشد.

 

در ماساژ درمانی نقاط خاصی از گلو که مربوط به حنجره و تارهای صوتی می باشد، به صورت تخصصی ماساژ داده می شود. ماساژور با شناختی که از نقاط فشاری در این قسمت از بدن دارد؛ می‌تواند به بهبود وضعیت تارهای صوتی کمک نماید.روش های درمانی ذکر شده وقتی موثر می باشد که ندولها بافتی نرم داشته باشند؛ در صورتی که گره تار صوتی سخت و فیبروز شود پزشک با عمل جراحی باعث بهبود تارهای صوتی خواهد شد.

 

آیا پیشگیری از ندول یا گره تار صوتی  امکان پذیر هست؟

 

آیا ندول تیروئید کشنده است؟

 

تنها تعداد کمی از ندول‌ها سرطانی می باشند. ولی برای تشخیص سرطانی بودن یا نبودن گره‌ها نمی‌توان به علائم بالینی بسنده نمود. بسیاری از این گره‌های سرطانی کوچک هستند و با سرعت کمی رشد می‌کنند. ولی در سرطان‌های تهاجمی تیروئید در موارد نادر گره‌ها می‌توانند بزرگ، ثابت، سخت و با سرعت رشد زیاد باشند.

 

آیا پیشگیری از ندول یا گره تار صوتی  امکان پذیر هست؟

 

خیلی از افراد در خصوص ندول یا گره تار صوتی اطلاعات لازم ندارند؛ به همین سبب توصیه می شود تا جایی که می‌توانید افراد را از این نوع بیماری آگاه نمایید زیرا این بیماری می تواند کودکان، جوانان، نوجوانان و سالخوردگان را درگیر خود نماید.

یکی از سوالاتی که ذهن افراد آگاه از این بیماری را درگیر خود می‌کند این است که آیا می ‌توان از  ندول یا گره تار صوتی پیشگیری کرد یا خیر؟ جواب این سوال بله است. با روش هایی میتوان از این بیماری به طور موثری جلوگیری کرد.اگر جزو افرادی هستید که به بیماری های کم کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا هستید؛ حتماً درمان خود را به طور جدی پیگیری نمایید.

 

عدم درمان مشکلات تیروئیدی باعث ایجاد ندول یا گره تار صوتی میشود. اگر دچار ناراحتی معده هستید و مدام رفلاکس را تجربه می کنید، حتماً از داروهایی استفاده نمایید که از رفلاکس جلوگیری نماید.اگر مدام به مواد مختلف یا به انواع بو و انواع آلرژن ها حساسیت نشان می دهید حتما به یک متخصص ایمونولوژیست مراجعه نمایید؛ زیرا آلرژی های طولانی مدت به تارهای صوتی آسیب زده و باعث ایجاد ندول حنجره می شود. یادگیری بهداشت دهان می تواند از موثر ترین روش ها برای پیشگیری از ندول حنجره باشد.

 

اگر می توانید حتماً در کلاس های فن بیان شرکت نمایید. اگر جزو افرادی هستید که با صدای خود کار می کنید؛ به این کلاس قطعاً نیاز پیدا خواهید کرد. به عنوان مثال مدرسان، معلمان، گویندگان، مداحان و سخنرانان جزو افرادی می باشند که بیشتر از همه از حنجره و تارهای صوتی خود کار میکشند؛ فعالیت بیش از حد حنجره خصوصاً اگر غیر اصولی باشد؛ فرد را دچار ندول خواهد کرد. در کلاس های فن بیان و گویندگی به افراد آموزش داده می شود که چگونه به نحو صحیح از حنجره خود برای صحبت کردن استفاده نمایند و چگونه فشار وارد بر حنجره را کاهش دهند.

آموزش لحن صحیح، آموزش تنفس صحیح، تمرینات آواشناسی در این کلاس ها تدریس می شود که همگی در پیشگیری از ندول حنجره موثر می باشند.اگر جزو افرادی هستید که به خواندن علاقه مند می باشند؛ حتماً به کلاس خوانندگی مراجعه کرده و آواز خواندن را اصولی فرا بگیرید زیرا تمرینات غیر اصولی آواز خود باعث ندول حنجره می شود.بعد از صحبت کردن طولانی و سخنرانی های طولانی مدت به حنجره خود استراحت دهید. توجه داشته باشید که ندول حنجره ضایعات غیر سرطانی بوده و نباید با تومورهای سرطانی حنجره اشتباه گرفته شود. در صورتی که صوت درمانی، منوال تراپی و گفتاردرمانی در درمان گره تار صوتی موثر واقع نشود؛ این ندولها از طریق عمل جراحی خارج میشوند.

 

دقت نمایید که در هنگام صحبت کردن ، برخورد هوا به تارهای صوتی و برخورد کامل تارهای صوتی به یکدیگر به میزان ۱۰۰ بار در ثانیه صدا را تولید می نماید؛ در گره تار صوتی امکان برخورد کامل تارها به یکدیگر وجود نداشته عوارض و علائم گفته شده پدیدار می شود.ندول تیروئید که به آن گرهک تیروئید هم گفته می‌شود، بسیار شایع است. بر اساس مطالعات انجام شده، با استفاده از سونوگرافی می‌توان گره تیروئید را در ۲۰ تا ۷۰ درصد افراد بالغ دید. همچنین گره تیروئید در زنان ۴ برابر شایع‌تر از مردان است.

 

بررسی علائم ندول تیروئید

 

بررسی علائم ندول تیروئید

 

اکثر گره‌‌های تیروئید معمولا بدون علامت هستند؛ این به این معنی است که بیمار حتی ممکن است از داشتن آن آگاه نباشد. اما اگر گره بزرگ شود، ممکن است گره ها را در محل پایین گردن خود ببینید یا احساس کنید. در این حالت ممکن است دیگر علائم ندول تیروئید را هم تجریه کنید.

 

تشخیص ندول های تیروئید

 

ندول‌های تیروئید معمولا حین انجام آزمایش‌ های بی‌ ربط به این موضوع تشخیص داده می‌شوند. در برخی مواقع هم ندول به اندازه‌ ای رشد کرده است که برای پزشک به راحتی قابل مشاهده یا قابل لمس و تشخیص می باشد. در دیگر مواقع، معمولا وجود ندول هنگام انجام سونوگرافی یا سی تی اسکن تشخیص داده می‌ شود.به محض تشخیص گره تیروئید، پزشک شروع به انجام آزمایش هایی برای تفکیک نوع ندول خوش ‌خیم از بد خیم می کند تا بتواند بهترین روش را برای درمان آن انتخاب کند.

 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته شده و نتایجی که از این تحقیقات به دست آمده است، دقت نتایج نمونه‌ بردای از گره تیروئید برای تشخیص سرطانی یا غیرسرطانی بودن آن رقمی بیش از ۹۵ درصد را نشان می دهد. در حقیقت نمونه‌ برداری اطلاعات مهمی در مورد گره تیروئید در اختیار پزشک قرار می‌دهد. این آزمایش نوعی بیوپسی (بافت‌برداری) است که طی آن با استفاده از یک سوزن و سرنگ مقداری از سلول‌های ندول برداشته می‌شود تا مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

 

سپس سلول‌ها جهت بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی (آسیب ‌شناسی) فرستاده می‌شوند. در پاتولوژی سلول‌ها را زیر میکروسکوپ کاملا بررسی می‌ کنند تا بد خیم یا خوش‌ خیم بودن آن ‌ها را تشخیص دهند. معمولا نمونه‌ برداری با سوزن به کمک سونوگرافی انجام می‌شود و در بیشتر اوقات دردی به همراه ندارد.در نهایت با تشخیص نوع ندول و انتخاب بهترین روش درمان توسط پزشک متخصص، گام نهایی عملی کردن شیوه ی درمان بر روی بیمار می باشد.خیریه های سرطانی به بیماران کمک می کنند.

 

پیشگیری، مراقبت از خود و مدیریت صدا:

 

برای جلوگیری از عود مجدد ندول ها در آینده، مواردی همچون سیگار کشیدن، استرس و استفاده ی بیش از حد از صدا را باید کنار بگذارید.

 

سیگار کشیدن

 

اگر میخواهید سیگار نکشید یا مصرف آن را کاهش دهید، از پزشک خود در مورد روش هایی مانند دارو درمانی و مشاوره سوال نمایید. دود سیگار تارهای صوتی شما را خشک و تحریک می کند و از ارتعاش آنها هنگامی که صحبت می کنید جلوگیری به عمل می آورد. سیگار کشیدن می تواند موجب آسیب رساندن اسید معده شود تا اسید به گلویتان برسد و آن را تحریک نماید.

 

فشار و استرس

 

استرس همچنین می تواند به ندول تار صوتی کمک کند. وقتی افراد تحت فشار قرار می گیرند، ممکن است عضلات را در گلو و گردن خود سفت کنند.

از بین بردن استرس با تکنیک های آرام سازی مانند:

 

  • مدیتیشن
  • یوگا
  • تنفس عمیق
  • تصویرسازی ذهنی هدایت شده

 

برای یادگیری نحوه مراقبت از صدای خود، به گفتاردرمانگر مراجعه نمایید. آنها می توانند به شما در مورد نحوه تنظیم صدای شما هنگام صحبت کردن یا آواز خواندن برای جلوگیری از آسیب رساندن به تارهای صوتی را آموزش دهند.

تعداد بازدید : 14324

نظرات

شقایق مهدی نیا

2 سال و 11 ماه و 18 روز پیش

سلام،میخواستم بدونم اگه گره صوتی داشته باشیم و جراحی نکنیم چ اتفاقی میفته؟ یعنی حتما باید جراحی کرد

هانیه

2 سال و 10 ماه و 26 روز پیش

واقعا توضیحات عالی بود نودل حنجره کاملا بی خطر وباتیرو‌یید متفاوت البته تیرویید هم خیلی بین خانم ها رایج و خیلی کم ونادر پیش میاد خطرناک باشه

سعیده انصافی

2 سال و 8 ماه و 16 روز پیش

سلام ، من بعد از واکسن فایزر که حدود سه ماه پیش دوز اول فایزر رو تزریق کردم ، یک توده در سمت راست گلوم دیدم و دکتر آزمایش خون گرفت ازم که همه جی نرمال بود و الان منتظر وقت اولتراسونداسکن هستم که دو روزی میشه که گلوم درد گرفته و گردنم ، خیلی نگرانم و وقتم دوهفته آینده هست ، می شه لطفا نظر و تشخیصتون رو بفرمایید ، سپاس

رز سفید

2 سال و 5 ماه و 28 روز پیش

نودل حنجره کاملا بی خطر هستش وبهتر که با گفتار درمانی رفع بشه گفتار درمانی باعث میشه عادت به درست صحبت کردن بکنیم هر کسی میتونه مراحل گفتارودرمانی وخودش انجام بده.

سهلا

2 سال و 5 ماه و 4 روز پیش

من چند سال پیش بچه ها م شلوغ می کردن یه داد بلندی زدم همون لحظه صدام عوض شد ازاون به بعد هر وقت حرمراجهعه نکردمنم صدام میگره وقتی حرف مزنم با فشار حرف مزنم نظرتون چیه یعنی چی شده تا حالا به پزشک مراجه

سارا درخشان

2 سال و 0 ماه و 17 روز پیش

سلام خسته نباشید من حدود ۱۵ سال شده که کم کاری تیرویید دارم واز بچگی هم با گریه یا فشا رو داد زدن گلوم میگرفت دکتر برای تیروییدم رفتم دارو لووتکسین میدادن که الان ید فولیک هم اضافه کردن وسال ۹۵ به بعد صدای من طوری میشد که تنفس هم نداشتم فقط رو کاغذ بیان میکردم اسپری وگفتاردرمانی رو تو یک سال شروع کردم کمی بهتر شدم ولی الان کاملا مزمن شده ودرطول روز چندین ساعت با بدترین شکل ممکن میتونم منظورمو برسونم اونم با فشار زیاد که حتی اطرافیانم فکر میکنند من عمدی اینجوری بلند وخشن وعصبی واخراش هم که نمیفهمن سوتفاهم پیش اومده بعد از کلی عکس ازمایش اسکن نوار صوتی فیزوتراپی ۶ ماهی خوب شدم که کم کاریم عود کرد ویهو تو یه سال ۲۵ کیلو وزنم اضافه شد اصلا دیگه از اون بدن ورزشکاریم هیچی جز ورم وگنده شدن نمونده الان چند ساله دارو میخورم اما کم کاریم کنترل نشده هنوز وهی روبه چاقی میرم هم رژیم دارم هم درهفته چند ساعتی فعالیت اما طاسی سکه ای ریزش شدید مو وپر از موهای زائد شدم خستگی مزمن کسلی از اینکه هر کاری میکنم از پسشون بر نمیام ندولهای جنجره م ۴ تا بود بعد از یک سال گفتار درمانی وفیزوتراپی دیدیم اوضا تغیر نکرده تازه بدترهم شده کارم وگذاشتم کنار الان ۵ ماه عقد کردم که همیشه تنهام وشوهرم هم ساعت ۸ صبح میره ۱۲ شب میاد همش خودمو سر گرم میکنم ولی هر وقت خانواده همسرم یا خوانواده خودم همشون رو میبینم با مشکلات وتیکه ها وبی احترامیاشون حنجره م دوباره صداش قطع میشه هر دکتری غدد هم میرم هیچی درمورد تیروییدم وارتباط این دو مریضی وراهکار جدید رو بهم نشون نمیدن ایا برداشتن وعمل جراحی ندول وبرداشتن غده ی تیرویید صدام وکم کاری تیروییدم خوب میشه واین وزن کاذب هم پایین میاد

مجتبی 52ساله

2 سال و 0 ماه و 2 روز پیش

سلام بعد از تزریق واکسن چینی صدام میگرفت واین گرفتگی درطول روز بیشتر وبیشتر شد باکلی هزینه وسی تی وعکس نودل گردن برروی تارهای صوتی بود که عمل لیزر کردم والان هم خوب هستم بعد از عمل دیگر واکسن نزدم

امیریون

2 سال و 0 ماه و 0 روز پیش

سلام من خواننده هستم بر اثر فشار بر تارهای صوتی و عکس حنجره تشخیص ندول ونهایتا دو روزه لیز درمانی کردم آیا شرایط برای من جهت آواز و سخنرانی محدویت پیدا میکنه ‌.تشکر

ثبت نظر

ارسال