Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 2 و 56 دقیقه

برنامه ریزی برای درمان سرطان

برنامه ریزی برای درمان سرطان | افراد مبتلا به سرطان | پیشگیری از سرطان

برنامه ریزی برای درمان سرطان توسط پزشک متخصص انجام می گیرد. در واقع در برنامه ای که برای شما در نظر می گیرند، نوع درمان، تعداد جلسات و عوارض های جانبی آن برای شما به طور کلی شرح داده می شود.

دوشنبه 30 دی 1398 ساعت 12:57

جهت درمان بیماری سرطان باید برنامه ریزی های دقیقی انجام شود تا بتوان بیماری را به طور کلی درمان کرد. کلیه برنامه ریزی برای درمان سرطان توسط پزشک متخصص انجام می گیرد. در برنامه ریزی هایی که برای بیماران انجام می شود کلیه روند درمان و عوارض های جانبی که ممکن است برای بیمار رخ دهد، توضیح داده شده است.

برنامه ریزی برای درمان سرطان متناسب با شرایط جسمانی و روند پیشرفت بیماری انجام می شود. به طور کلی می توان گفت که با داشتن برنامه ریزی دقیق می توانید از روند درمان خود مطلع شوید.

در ادامه در خصوص برنامه ریزی در دوره درمان سرطان بیشتر توضیح خواهیم داد تا در خصوص روند درمان اطلاعات کافی داشته باشید.

 

برنامه ریزی برای درمان سرطان چگونه شکل می گیرد؟

 

برنامه ریزی برای درمان سرطان توسط پزشک متخصص انجام می گیرد. در واقع در برنامه ای که برای شما در نظر می گیرند، نوع درمان، تعداد جلسات و عوارض های جانبی آن برای شما به طور کلی شرح داده می شود. در نهایت شما باید پس از مطالعه برنامه ریزی و موافقت با آن، فرم ایجاد شده را امضا کنید. گاهی پزشک متخصص لازم می داند که شما با پرستار یا داروساز در طی درمان خود ملاقات داشته باشید تا آنها نیز بتوانند کمک های لازم را در خصوص روند بهبودی شما داشته باشند.

ممکن است پرستاران در حین درمان بیماری سرطان نتایجی را مشاهده کرده و لازم بدانند که برنامه ریزی برای درمان سرطان شما تغییراتی را ایجاد کنند. هنگامی که تصمیم به تغییراتی در برنامه ریزی داشته باشند به طور کامل دلایل خود را برای شما توضیح خواهند داد.

گاهی اوقات ممکن است در طی شیمی درمانی بدن شما دچار تغییراتی شده باشد به همین جهت لازم می دانند که تغییراتی را در برنامه شما ایجاد کنند. در نتیجه ممکن است تعداد جلسات باقی مانده و دوز داروها را بسته به شرایط شما کاهش یا افزایش دهند.

گاهی اوقات ممکن است برخی از پزشکان به طور کلی نوع درمان و برنامه ریزی برای درمان سرطان را تغییر دهند تا با شرایط جسمانی بیماران سازگاری بیشتری داشته باشند.

 

برنامه ریزی برای درمان سرطان چگونه شکل می گیرد؟

 

دوره های شیمی درمانی به جهت درمان بیماری سرطان

 

دوره های شیمی درمانی در اغلب مواقع برای بیماران مبتلا به سرطان در نظر گرفته می شود. شیمی درمانی فقط یک درمان واحد نیست. در واقع این نوع درمان دارای چرخه های درمانی گوناگونی است که متناسب با بیماری هر فرد و نوع سرطان آنها برنامه ریزی می شود.

معمولاً در برنامه ریزی هایی که برای درمان به وسیله شیمی درمانی انجام می شود بین ۳ تا ۶ ماه در نظر گرفته می شود که بیمار روند بهبودی خود را بدست آورد. گاهی اوقات ممکن است روند درمان به بیش از ۶ ماه نیز به طول بینجامد.

درمان بیماری سرطان با شیمی درمانی می تواند به روش های گوناگونی انجام گیرد. برای برخی از بیماران با استفاده از داروهای مصرفی مانند کپسول یا قرص، برخی نیز با استفاده از داروهایی که داخل رگ زده می شوند، به درمان بپردازند.

پس از انجام هر شیمی درمانی یک مدت زمانی برای استراحت و دوران نقاهت در برنامه ریزی برای درمان سرطان قرار می دهند. معمولاً پس از شیمی درمانی بیماران دچار عارضه هایی می شوند، به همین جهت پزشکان یک دوره ای را برای استراحت در نظر گرفته اند تا بیماران به طور کامل بهبود یابند.

مدت نقاهت و استراحت بیماران با یکدیگر متفاوت است. بیماران معمولاً بین ۴ الی ۲۸ روز نیاز به استراحت دارند تا به طور کامل برای مرحله بعدی درمان خود آماده باشند.

 

علت ایجاد وقفه در روند شیمی درمانی

 

بر اساس تحقیقاتی که سالیان متمادی انجام شده، برنامه ریزی هایی در خصوص درمان بیماری سرطان برای بیماران در نظر گرفته شده است. پزشکان متخصص براساس آزمایش هایی که از شما می گیرند بهترین برنامه و روند درمان را برای شما در نظر می گیرند.

هدف از وقفه در دوره های شیمی درمانی از بین رفتن سلول های سرطانی و کمتر آسیب رسیدن به سلول های سالم بدن است. همانطور که گفته شد شیمی درمانی به عنوان یک دوره درمانی است که طی چندین دوره و مرحله صورت می گیرد.

در روند شیمی درمانی وقفه ای ایجاد می شود تا بیمار بتواند در مقابل سلول های سرطانی مبارزات لازم را انجام دهد و سپس دوره های بعدی درمان آغاز شود. هنگام مبارزه با سلول های سرطانی بدن بیمار دچار تغییراتی می شود به همین جهت پزشکان دوره ای جهت بهبودی و استراحت بیماران در نظر می گیرند تا روند درمان کامل آنها شکل بگیرد.

به طور کلی می توان گفت چرخش هایی که در روند شیمی درمانی وجود دارد، به این منظور است که سلول های عادی که دچار آسیب شده اند، ترمیم شوند تا بتوان مراحل بعدی درمان را انجام داد. در اغلب مواقع سلول های عادی نسبت به سلول های سرطانی زودتر قادر به ترمیم خود هستند.

در نتیجه پزشک متخصص باید به گونه ای برنامه ریزی برای درمان سرطان را انجام دهد تا در دوره بعدی، سلول های سرطانی ترمیم نشده باشند. باید در حین ترمیم سلول های سرطانی چرخه بعدی یا دوره بعدی درمان را آغاز کنند تا سلول های سرطانی به طور کلی از بین بروند.

 

بیماران هرچند وقت یک بار باید روند درمان خود را از سر بگیرند؟

 

طبق برنامه ریزی هایی که پزشکان برای شما در نظر گرفته اند، مدت زمان درمان برای هر فرد می تواند متفاوت باشد. در واقع بسته به نوع و ترکیب داروهایی که برای شما در نظر می گیرند شما باید درمان خود را از سر بگیرید.

ممکن است برخی از بیماران درمان خود را هر ۲ یا ۳ یا ۴ هفته یک بار از سر بگیرند. به طور کلی ممکن است درمان شما به طور مداوم، پس از طی چند روز یا پس از طی چند هفته انجام شود. برای ملاقات بعدی با پزشک خود جهت درمان مشورت داشته باشید.

 

بیماران هرچند وقت یک بار باید روند درمان خود را از سر بگیرند؟

 

بررسی نتایج درمان پس از هر دوره شیمی درمانی

 

پزشکان و پرستاران قبل از انجام دوره های درمان به طور کلی حالات شما و تغییراتی که در شما رخ می دهد را بررسی می کند. این بررسی ها سبب می شود تا از عارضه های احتمالی که بعد از درمان رخ می دهد، جلوگیری شود. در نهایت می توانند برنامه ریزی دقیقی را برای درمان بیماری سرطان شما در نظر بگیرند.

پس از چندین مرحله از درمان آنها به طور کامل بررسی می کنند که نحوه و نتایج درمان شما چگونه است. در صورتی که از نتایج درمان رضایت داشته باشند همین روند را برای شما ادامه خواهند داد. در صورتی که تغییراتی در شما به وجود آید، تصمیم به تغییر برنامه می گیرند.

تغییر در برنامه می تواند در مدت زمان درمان، نوع آن، کاهش یا افزایش داروهایی که برای درمان استفاده می کنند، تاثیرگذار باشد. در نهایت بررسی هایی که قبل و پس از درمان انجام می گیرد، می تواند سبب تغییراتی در برنامه ریزی برای درمان سرطان داشته باشد.

همه این بررسی ها برای بهبودی بیماران مبتلا به سرطان شکل می گیرد تا آنها بتوانند به بهترین شکل ممکن درمان خود را ادامه دهند. همچنین شما می توانید با خرید استند تسلیت از انجمن حمایت از بیماران سرطانی سهمی را در تامین هزینه های درمانی بیماران مبتلا به سرطان داشته باشید.

با چنین کمک هایی می توانیم در روند درمان بیماران مبتلا به سرطان نقش پررنگی را در درمان و بهبودی آنها داشته باشیم.

 

برچه اساسی برنامه ریزی دوره درمان سرطان شکل می گیرد؟

 

همانطور که گفته شد پزشکان برای درمان بیماری سرطان برنامه ریزی های دقیقی را انجام می دهند. برنامه ریزی هایی که توسط پزشکان انجام می گیرد برای هر فرد متفاوت بوده و بسته به عواملی برنامه ریزی برای درمان سرطان انجام می شود.

 

برنامه های درمانی به طور کلی بسته به موارد زیر شکل می گیرد:

 

نوع بیماری سرطانی

 نواحی که تومور سرطانی در آن شکل رشد کرده است

 در صورت گسترش تومور سرطانی در بدن به کدام نواحی دیگر منتقل شده است

علاوه بر موارد ذکر شده پزشکان موارد مهم دیگری را مانند سلامت جسمانی، وزن و سن شما را مدنظر قرار می دهند تا متناسب با این موارد ذکر شده بهترین برنامه ریزی برای درمان سرطان را داشته باشند. با در نظر گرفتن این موارد پزشکان به خوبی تشخیص خواهند داد که کدام درمان برای بیماری شما مناسب بوده و آیا بدن شما قادر به کنار آمدن با عارضه های احتمالی را دارد یا خیر.

با در نظر گرفتن چنین مواردی بهترین برنامه درمانی را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین پس از هر درمان معاینه هایی را انجام می دهند تا نتایج آن را به طور کلی بررسی کنند. در صورتی که از برنامه ریزی انجام شده رضایت داشته باشند برنامه خود را بدون هیچ تغییراتی ادامه خواهند داد تا بیمار به طور کلی بهبود یابد.

 

برنامه های درمانی به طور کلی بسته به موارد زیر شکل می گیرد:

 

برنامه ریزی برای درمان سرطان برچه اساسی تغییر می کنند؟

 

روند درمان شما در مدت زمان مشخصی انجام می شود. همانطور که گفته شد پس از انجام هر درمان پزشکان و پرستاران بررسی های نهایی را انجام می دهند تا تغییرات ایجاد شده را مشاهده کنند. به طور کلی نتایج درمان برای هر فرد متفاوت بوده و بسته به نوع بیماری می تواند نتایج متفاوتی را به همراه داشته باشد.

پزشکان براساس داروها و درمان هایی که در نظر گرفته اند و با توجه به نتایج آنها ممکن است تغییراتی را در برنامه ریزی برای درمان سرطان شما ایجاد کنند. زیرا ممکن است بیمار نتواند با عارضه درمانی که ایجاد شده، مقابله کند و نتایج مثبتی از درمان را مشاهده نکند.

در نتیجه پزشکان برنامه ریزی های انجام شده را تغییر خواهند داد. همچنین آنها بررسی می کنند که سلول های سرطان در برابر درمانی که برای آنها در نظر گرفته شده چه پاسخی را می دهند در صورتی که پاسخ مثبت و رضایت بخشی حاصل شود مسلماً تغییراتی را در برنامه ایجاد نخواهند کرد.

اما هنگامی که روند بهبودی مشاهده نشود پزشک به طور قطع تغییراتی را در برنامه شما ایجاد خواهد کرد. برخی از بیماران مبتلا به سرطان بودجه کافی برای درمان خود را ندارند به همین جهت انجمن حمایت از بیماران سرطانی شکل گرفته تا خیرین با خرید استند تسلیت و تاج گل برای عزیزان از دست رفته خود کمکی به بیماران مبتلا به سرطان کرده باشند.

 

چه اطلاعاتی می بایست در خصوص روند درمان برای شما بازگو شود؟

 

قبل از هرگونه برنامه ریزی در خصوص درما، پزشک متخصص باید به طور کامل اهداف خود از برنامه ریزی برای درمان سرطان را بازگو کند تا شما به طور کامل در خصوص روند درمان خود اطلاعات کافی داشته باشید. باید اطلاعاتی در خصوص نوع و مدت زمان درمان، خطرات و عارضه های احتمالی و درمان های جایگزین را برای شما بازگو کند.

ممکن است شما متوجه برخی از اطلاعات در خصوص درمان خود نشوید در این صورت باید از پزشک خود در خواست کنید تا مجدداً برای شما توضیح دهد. زیرا شما پس از متوجه شدن باید فرمی که در نظر گرفته شده را امضا کنید. ممکن است شما به دلیل عارضه هایی که برخی از درمان ها ایجاد می کنند، تمایل به انجام آن را نداشته باشید.

پرستاران و پزشکان موظف هستند که بازگو کنند در صورتی که این نوع درمان برای شما انجام نگیرد چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد تا شما با اطلاعات کافی تصمیم به انتخاب درمان خود داشته باشید.

در نتیجه، جهت درمان بیماری سرطان باید برنامه ریزی های دقیقی صورت گیرد تا طبق برنامه های ایجاد شده بتوان روند درمان را طی کرد. در برنامه های ایجاد شده تمامی درمان هایی که برای شما در نظر گرفته شده است، تمام عوارض و نتایج احتمالی نیز ذکر شده تا شما با آگاهی کامل رضایت درمان خود را انجام دهید.

در صورتی که از برنامه ریزی برای درمان سرطان خود رضایت نداشته باشید، پزشکان و پرستاران اجازه درمان نخواهند داشت. اگر شما تمایل دارید تا به بیماران مبتلا به سرطان کمک کنید تا روند درمان آنها بدون دغدغه مالی انجام گیرد، می توانید با خرید استند تسلیت خیریه و تاج گل خیریه از انجمن حمایت از بیماران سرطانی سهم بزرگی در روند بهبودی و درمان این بیماران داشته باشید.

 

چه اطلاعاتی می بایست در خصوص روند درمان برای شما بازگو شود؟

تعداد بازدید : 2495

ثبت نظر

ارسال