Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 5 دقیقه

سرطان تیروئید و علائم آن

سرطان تیروئید| تیروئید| درمان تیروئید| پیشگیری از تیروئید| تیروئید کم کار| تیروئید پرکار

سرطان تیروپید | علائم سرطان تیروئید چیست؟ | سرطان غده تیروئید یکی از انواع سرطان می باشد که ممکن است برای اشخاص به وجود بیاید بنابراین افرادی که به این بیماری دچار هستند باید به موقع تحت نظر پزشک معالج قرار گیرند.

پنجشنبه 14 مرداد 1400 ساعت 19:17

سرطان زمانی شروع می‌شود که سلول‌ها در بدن شروع به رشد خارج از کنترل می‌کنند. سلول ها تقریباً در هر بخشی از بدن می‌توانند تبدیل به سرطان شوند، و می‌توانند به نواحی دیگر بدن گسترش یابد.سرطان تیروئید سرطانی است که در غده تیروئید شروع می‌شودسرطان (کانسر) تیروئید رشد کنترل نشده ی سلول های تیروئید است. غده تیروئید به عنوان بخشی از سیستم اندوکرین، هورمون های تنظیم کننده متابولیسم را ترشح می کند.

 

تغییر در اندازه و یا شکل غده تیروئید در معاینه فیزیکی، باعث می شود که پزشک به سرطان تیروئید مشکوک شود. ازآنجایی که برخی موارد دیگر نیز سبب تغییر در شکل و اندازه تیروئید می شود، گاهی ارزیابی های بیشتری از قبیل آزمایش خون جهت بررسی عملکرد تیروئید و سونوگرافی جهت بررسی ساختار این غده لازم است.بزرگ شدن غده تیروئید علاوه بر سرطان می تواند در مواردی مانند کمبود ید و التهاب ناشی از بیماری هاشیموتو نیز ایجاد شود.

 

بسیاری از اوقات، ارزیابی بیشتر تیروئید، وجود ندول در تیروئید را نشان میدهد. حدود 90% از ندول ها و یا تومورهای تیروئید خوش خیم هستند. میزان تشخیص سرطان تیروئید در یک دهه گذشته به علت وجود تکنیک های تشخیصی حساس، افزایش یافته است. این بیماری در زنان سه برابر مردان شایع تر است. اغلب موارد سرطان تیروئید پیش آگهی خوبی دارند و درمان می شوند، به ویژه اگر به سایر نقاط بدن گسترش نیافته باشد.

 

تیروئید شکلی مانند یک پروانه کوچک دارد و در جلوی گردن قرار گرفته است. وظیفه این غده تنظیم متابولیسم  و سوخت و ساز بدن می باشد. هم چنین این غده هورمون هایی را که عملکرد های زیادی در بدن را برعهده دارند، ترشح می نماید. از جمله عمل کرد های این هورمون ها می توان به نحوه تولید گرما ، نحوه مصرف اکسیژن اشاره نمود. یکی از مشکلاتی که به واسطه اختلال در عملکرد تیروئید ایجاد می شود سرطان تیروئید است.

 

در واقع سرطان تیروئید با تغییر یا جهش سلولی در این عضو در بدن ما ایجاد می شود.در واقع سرطان با تکثیر سلول های غیرطبیعی در غده تیروئید ایجاد شده و در نهایت این تکثیر تومور را ایجاد می نماید ، در کل سرطان ها تکثیر بی اندازه و رشد سلول ها می باشد که عمل کرد سلول ها را به خطر می اندازد و موجب می شود تا نحوه کار سلول ها با مشکل مواجه شود.

 

گستردگی شیوع بیماری سرطان تیروئید بین بانوان است یا آقایان ؟

 

 درصد شیوع بیماری سرطان غده تیروئید در بین خانم ها سه برابر بیشتر از آقایون می باشد و جزو سرطان های شایع در بین زنان و مردان می باشد. سرطان تیروئید ممکن است افراد در هر سنی را مبتلا کند. اگرچه این سرطان بعد از 30 سالگی شایع تر و بیشتر می باشد و شیوع آن در میان سالی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

 

تقریبا 1.2 درصد از کل زنان و مردان در طول عمر خود به سرطان تیروئید دچار خواهند شد. بنابراین بهتر است که درباره این بیماری و نحوه تشخیص و روند درمان آن آشنایی بیشتری داشته باشیم تا اگر با این مسئله مواجه شدیم درباره آن اطلاعات کافی و لازم را بدانیم.

 

انواع سرطان تیروئید عبارتند از:

 

سرطان پاپیلاری

 

معمول ترین نوع سرطان تیروئید، پاپیلاری می باشد که در سلول های فولیکول ایجاد می شود. وظیفه سلول های فولیکول تولید و ذخیره هورمون های تیروئید می باشد. سرطان پاپیلاری در هر سنی رخ خواهد داد اما بیشتر در افراد بین رده سنی 30 تا 50 سال شایع می باشد. پزشکان گاهی سرطان پاپیلاری تیروئید و سرطان فولیکولار تیروئید را به عنوان دو سرطان مجزا به حساب می آورند.

 

سرطان فولیکولار تیروئید

 

سرطان فولیکولار تیروئید معمولا در سلول های فولیکولار تیروئید ایجاد می شود. این نوع از سرطان معمولا بر افراد بالای 50 سال تاثیر می گذارد. سرطان هرتل تیروئید بسیار نادر است و بسیار تهاجمی تر از سرطان فولیکولار تیروئید می باشد.

 

سرطان آناپلاستیک تیروئید

 

سرطان آناپلاستیک تیروئید یک نوع نادر سرطان تیروئید است که از سلول های فولیکولار آغاز می گردد. این نوع سرطان به سرعت رشد می کند و درمان آن بسیار مشکل است. سرطان آناپلاستیک تیروئید معمولا در بزرگسالان 60 ساله یا مسن تر اتفاق خواهد افتاد.

 

سرطان مدولاری تیروئید

 

سرطان مدولاری تیروئید در سلول هایی از تیروئید که سی نامیده می شوند آغاز می گردد. این سلول ها هورمون کالسیتونین ترشح می کنند. بالا بودن سطح کالسیتونین خون می تواند موجب ایجاد سرطان مدولاری در مراحل اولیه گردد. سندروم ژنتیک خاص ریسک ابتلا به سرطان مدولاری تیروئید را افزایش می دهد اگرچه، ارتباط آن با ژنتیک امری غیر معمول است.

 

انواع نادر دیگر

 

انواع بسیار نادر دیگر سرطان که از تیروئید شروع می شود شامل لنفوم تیروئید است که از سلولهای سیستم ایمنی تیروئید شروع می شود و سارکوم تیروئید که از سلولهای بافت همبند تیروئید آغاز می شود.

 

سرطان تیروئید| تیروئید| درمان تیروئید| پیشگیری از تیروئید| تیروئید کم کار| تیروئید پرکار

 

تشخیص سرطان غده تیروئید:

 

 نحوه تشخیص سرطان تیروئید معمولا با نمونه برداری با استفاده از ورود یک سوزن به گره تیروئید ، خواهد بود. پس از نمونه گیری به روش ذکر شده، این نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود و در نهایت این نمونه در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد. پس انجام بررسی های لازم ، نتیجه اعلام می گردد. در 95 تا 99 درصد مواقع ، این گره خوش خیم می باشد و تنها در 1 تا 5 درصد از کل گره ها، بدخیم هستند.

 

متخصصین آزمایشگاهی نوع سرطان تیروئید را تشخیص داده و به پزشک معالج اعلام می نمایند. پس از این مرحله بیمار باید برای تشخیص دقیق تر سونوگرافی را انجام دهد و بر اساس سونوگرافی، توده ایجاد شده با وضوح بالاتری مورد ارزیابی و تشخیص قرار بگیرد.

 

در نهایت پزشک بتواند با توجه به اطلاعات دریافت شده توسط این بررسی روند بیماری و مرحله رشد تومور را تشخیص داده و درمان لازم برای بیماری را تجویز نماید. البته این ارزیابی تنها شامل تیروئید نمی شود و کل غدد لنفاوی گردن باید مورد بررسی قرار بگیرند تا تشخیص قابل اعتماد و استناد باشد.

 

لازم به ذکر است که غالبا خانم ها در سنین 40 و 50 سالگی به سرطان تیروئید مبتلا می شوند ، در حالی که شیوع بیماری برای آقایان در دهه 60 یا 70 سالگی می باشد. هم چنین سرطان فولیکول تیروئید ، بیشتر در سفیدپوستان رخ می دهد و شیوع آن در سیاه پوستان کم تر از سفید پوست ها می باشد. سرطان پاپیلری ، افراد جوان تر را مبتلا می نماید و بیشتر افراد مبتلا به این سرطان در سنین بین 30 تا 50 سالگی قرار دارند.

 

سرطان تیروئید غالبا بدون علامت می باشد و تشخیص آن کمی مشکل تر از بقیه سرطان ها است. بنابراین باید پزشک معالج به آزمایشات انجام شده بیشتر استناد کند. حال با سرطان تیروئید و علائم آن بیشتر آشنا خواهید شد.

 

سرطان تیروئید و علائم آن چیست ؟

 

شایع ترین علامت سرطان، وجود توده در گردن افراد می باشد، البته وجود هر توده ای در گردن به منزله ابتلا به این سرطان نیست و نباید اضطراب این موضوع را داشته باشید. به طور معمول ، بیماران ممکن است علائمی از جمله خشکی یا تغییر صدا را احساس کنند. علامت درد ، به جز در شرایط التهابی تیروئید و در سرطان های نادر تیروئید که به نام سرطان ماجولار تیروئید شناخته می شود، معمولا دیده نمی شود. سرطان ماجولار غده تیروئید ،سرطان شدید آن می باشد.

 

وجود گره ها و غده ها در قسمت تیروئید رایج است و بر اساس آمار  75 درصد از جمعیت جهان دارای گره تیروئیدی هستند ، اما اغلب این گره ها خوش خیم می باشد و هیچ مشکلی برای فرد در طول زندگی اش ایجاد نخواهد کرد. جوانان معمولا گره های تیروئیدی ندارند. کودکان و نوجوانان مبتلا به گره های تیروئیدی معمولا خوش خیم هستند و جای نگرانی برای آن ها وجود ندارد به دلیل آن که تأثیری بر روند زندگی افراد نخواهد داشت.

 

شیوع این نوع سرطان بیشتر در جمعیت بالغ می باشد. با افزایش سن ، احتمال ابتلا به گره تیروئیدی بیشتر می شود. تا آنجا که درسن 80 سالگی ، معمولا 90 درصد از انسان ها دچار گره های تیروئیدی هستند. کمتر از 1 درصد از کل گره های تیروئیدی ، بدخیم و سرطانی می باشند. از جمله عوامل ابتلا به بیماری سرطان تیروئید ، دی ان ای است که از والدین به شما به ارث رسیده است. باید بیان کنیم که در کل اکثر سرطان هایی که افراد با آن ها مواجه خواهند شد ، درصد بسیاری از آن ها به عامل وراثت آن مربوط می شود.

 

به عنوان مثال ، 2 مورد از 10 مورد مبتلایان به سرطان ماجولاری تیروئید ، نتیجه یک ژن غیرطبیعی و خاص بوده است که به فرد به ارث رسیده است. اگر در رژیم غذایی خود ، ید را به میزان کافی دریافت نکرده باشید ،ممکن است در معرض برخی از انواع بیماری سرطان تیروئید قرار بگیرید. از دیگر عوامل می توان به قرار گیری سر و گردن بیمار در معرض پرتودرمانی در کودکی اشاره کرد.

 

ممکن است علائم سرطان تیروئید در افراد متفاوت باشد. علائم زیر می تواند نشانه های ابتلا به سرطان تیروئید باشد:

 

  • تغییر صدا: از آنجایی که عصب های مربوط به تارهای صوتی در پشت غده تیروئید قرار دارد، لذا هر تغییر در غده تیروئید از جمله تورم می تواند باعث تغییر صدا در فرد شود.
  • پیدایش توده در گردن: هر توده ای که روی گردنتان پیدا شود، و در عرض حداکثر چند هفته بطور خود به خود از بین نرود، می تواند از علائم سرطان باشد، لذا توصیه می شود در صورت مشاهده چنین غده ای فورا به پزشک مراجعه نمایید. چرا که ممکن است سرطان به غدد لنفاوی سرایت کرده باشد که در این صورت توده هایی اطراف گردن ایجاد خواهد شد.
  • اختلالات بلع: در صورت وجود توده یا تومور سرطانی، فرد دچار اختلالاتی در بلع خواهد شد. در صورت مشاهده هر گونه تورم گلو یا اختلالات بلع فورا به پزشک مراجعه نمایید.
  • مشکلات تنفسی: ایجاد مشکلاتی از جمله تنگی نفس، احساس سنگینی سینه و درد سینه می تواند از علائم ابتلا به این بیماری باشد. البته مشکلات تنفسی فقط در مرحله پیشرفته این سرطان مشاهده می شود.
  • احساس درد در ناحیه گلو و گردن.

 

سرطان تیروئید| تیروئید| درمان تیروئید| پیشگیری از تیروئید| تیروئید کم کار| تیروئید پرکار

 

تشخیص سرطان تیروئید و انواع آن

 

گره های تیروئیدی با معاینات روتین و یا با بررسی اشعه ایکس ، قابل تشخیص می باشند. 4 نوع سرطان تیروئیدی به عنوان شایع ترین انواع سرطان های تیروئیدی در نظر گرفته می شوند. نوع اول این سرطان با نام پاپیلری یا مختلط پاپیلری / فولیکول تیروئید شناخته می شود که شایع ترین نوع سرطان تیروئید است و 85 درصد از سرطان های تیروئید را به خود اختصاص می دهد.

 

این نوع سرطان به آرامی رشد می کند در این نوع سرطان ، شما شانس زیادی برای بهبودی دارید. نوع دوم مربوط به سرطان تیروئید سلول فولیکولی می باشد که 10 درصد از کل این نوع سرطان مربوط به این نوع است.

 

این بیماری می تواند به غدد لنفاوی گسترش پیدا کند و احتمالا در رگ های خونی شما نیز پخش شود. نوع سوم ، سرطان ماجولاری تیروئید با 3 درصد از کل این سرطان می باشد. نوع چهارم ، سرطان آنوپلاستیک تیروئید است که تنها 1 درصد از انواع سرطان تیروئید از این نوع می باشد. این نوع سرطان ، می تواند شدیدترین نوع می باشد، به دلیل آن که به دیگر نقاط بدن حمله می کند.

 

البته باید گفت که این نوع سرطان، نادر است و بسیار کم اتفاق می افتد اما درمان آن  از جمله سخت ترین نوع درمان می باشد. با این وجود خبر خوب این است که  بیشتر سرطان های تیروئید قابل درمان هستند و اگر شما مبتلا به یکی از انواع این سرطان ها هستید ، نگران نباشید زیرا درمان این سرطان نسبت به سایر سرطان ها قطعی تر است.

 

در حقیقت شایع ترین انواع این سرطان که نوع پاپیلری و فولیکول تیروئید می باشد ، قابل درمان هستند. با توجه به این که هنوز علت مشخصی برای سرطان تیروئید تشخیص داده نشده است و پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آن می شود. بنابراین راه کاری برای جلوگیری از سرطان تیروئید در افرادی که میانگین خطر ابتلا به این بیماری را دارند ، وجود ندارد. 

 

درمان سرطان تیروئید

 

اگر بخواهیم میزان شیوع انواع این بیماری را در افراد بررسی کنیم باید بگوییم که  در بیماران با سنی کمتر از 50 سال ، هر دو سرطان پاپیلری و فولیکول تیروئید که بیشترین درصد این نوع بیماری را نیز به خود اختصاص می دهند.البته در صورت درمان مناسب ، بیش از 98 درصد مبتلایان به این نوع از سرطان تیروئید احتمال بهبودی دارند و سرطان آن ها  درمان خواهد شد.

 

هر دو نوع سرطان تیروئید ، پاپیلری و فولیکول تیروئید ، با برداشتن کامل لوب غده تیروئید که دچار سرطان است ، درمان می شوند. غده تیروئید که دارای گره سرطانی است ، یا چندین گره دیگر که در دو طرف تیروئید قرار دارند ، یا وقتی که سرطان به غدد لنفی سرایت کرده است ، برای درمان باید غده تیروئید به طور کامل برداشته شود.در درمان سرطان خوشخیم با استفاده از برداشتن قسمت آسیب دیده می توان بیماری را درمان و کنترل نمود. این روش یک درمان قطعی نخواهد بود ولی چنانچه  ورم به شکلی باشد که در بلعیدن و نفس کشیدن یا زیبایی گردن ایرادی درست کند، می توان این روش را به کار گرفت.

 

اما در در مان تومور های سرطانی بدخیم بعد از ازبین بردن سلول های سرطانی روش درمان با یُد رادیواکتیو باید انجام شود به این صورت که برای زنان پس از سن یائسگی صورت می گیرد. ضمن اینکه روش جراحی نیز روشی دیگر می باشد که اماکن پذیر می باشد.لازم به ذکر است که بعد از جراحی نیز نیاز  استفاده از روش ید رادیواکتیو برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده استفاده نمود.

 

سرطان تیروئید| تیروئید| درمان تیروئید| پیشگیری از تیروئید| تیروئید کم کار| تیروئید پرکار

 

طول عمر سرطان تیروئید پاپیلاری بعد از درمان

 

متخصصین تیروئید عمل جراحی برداشتن تیروئید را انجام می دهند. نکته قابل توجه برای بیماران مبتلا به سرطان تیروئید این است که این سرطان از جمله درمان پذیر ترین سرطان ها می باشد و باید نگرانی های خود را نسبت به درمان این سرطان کاهش دهند و پس از درمان طول عمر بیماران سرطان تیروئید کاهش نخواهد یافت. 98 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پاپیلری تیروئید ، تا بعد از 5 سال از تشخیص سرطان نیز زنده می مانند.

 

متاسفانه ، حدود 11 درصد از بیماران مبتلا به سرطان تیروئید پاپیلری بعد از عمل جراحی نیز ، بهبود کامل نیافته و هم چنان مبتلا به سرطان خواهند ماند. پس مهم ترین چیز برای بیماران ، تشخیص به هنگام سرطان تیروئید می باشد. سرطان ماجولار تیروئید، هرچند شیوع کم تری دارند، اما پیش آگهی بدتری نیز دارند.

 

این نوع سرطان تیروئید، خیلی زود در تعداد زیادی از غدد لنفاوی گسترش پیدا می کند و به عمل بسیار گسترده تری برای برداشتن بافت های سرطانی احتیاج دارد.بنابراین لازم است که پزشک مورد اعتماد آن ها سرطان را به موقع و زود هنگام تشخیص دهند و به درمان آن بپردازد.به طور کلی ، جراحان تیروئید ، همه اعصاب اصلی ، رگ های خونی و ماهیچه های مربوط به بافت سرطانی را در حین عمل جراحی از بین می برند تا امکان عود مجدد سرطان به حداقل برسد و بیمار به بهترین شکل ممکن بهبود یابد.

 

سرطان ماژولاری تیروئید چیست ؟

 

سرطان ماژولاری تیروئید ممکن است یک سرطان ارثی و ژنتیک باشد. مشاوره برای نزدیکان بیمارانی که به این نوع سرطان دچار بوده اند ، توصیه می شود تا اگر امکان ابتلا به این نوع سرطان و وجود ژنی که سبب ایجاد این سرطان می شود وجود داشته باشد، قبل از ابتلا تشخیص داده شده و پیشگیری های مورد نیاز برای افرادی که احتمال ابتلا به این بیماری را دارند در نظر گرفته شود.

 

همان گونه که ذکر شد و می دانید عامل وراثت در سرطان ها ، مهم ترین عامل برای دچار شدن افراد به انواع سرطان می باشد به همین دلیل است که پزشکان درباره ابن موضوع سوالاتی را از بیماران خود می پرشند و بیماران باید با دقت کامل در جلسه مشاوره ،به پزشکان خود پاسخ دهند.

 

با انجام آزمایش و مشاوره مشخص می شود که آیا خطر این بیماری ارثی است یا خیر. برای از بین بردن سرطان ماجولاری تیروئید لازم است که کل غده تیروئید به علاوه غدد لنفاوی جلو و طرفین گردن ، برداشته شوند تا سرطان و تکثیر آن در بدن انجام نشود و از شیوع آن جلوگیری به عمل آید. کمترین شیوع سرطان تیروئید ، مربوط به سرطان آناپلاستیک تیروئید می باشد که پیش آگهی ضعیفی هم دارد.

 

در صورتی که این نوع سرطان به موقع تشخیص داده شود ، منجر به مرگ نخواهد شد. شانس درمان قطعی در این نوع سرطان ، در صورتی که تیروئید به طور کامل خارج شود و اثری از سرطان در دیگر نقاط بدن مشاهده نشود ، بسیار زیاد است اما همان گونه که ذکر شد باید به موقع تشخیص داده شود و بیمار تحت نظر پزشک معالج و درمان و دارو ها قرار بگیرد تا از طول عمر ایشان کم نشود.

 

بیماران مبتلا به سرطان آناپلاستیک تیروئید ، برخلاف دیگر بیماران مبتلا به سرطان تیروئید ، نیاز به شیمی درمانی و پرتودرمانی دارند. بعد از برداشتن تیروئید ، بیمار دیگر غده تیروئید برای تولید هورمون تیروئید ندارد ، پس باید تا آخر عمر از قرص لووتیروکسین ، مصرف کند تا اختلالی در متابولیسم ها و سوخت و ساز بدن فرد ایجاد نشود .

 

نگران تامین این دارو نباشید به دلیل آن که این دارو ، بسیار رایج می باشد و به راحتی در دسترس عموم مردم قرار دارد. هر 6 تا 12 ماه یک بار بیمار باید به متخصص غدد خود مراجعه کند تا دوز مورد نیاز روزانه مورد بررسی قرار بگیرد و پزشک اطمینان حاصل کند که تومور برنگشته است و تمامی متابولیسم های بدن به خوبی انجام می شود و فرد در حین درمان دپار مشکلات خاص نشود

 

سرطان تیروئید| تیروئید| درمان تیروئید| پیشگیری از تیروئید| تیروئید کم کار| تیروئید پرکار

 

انواع درمان سرطان تیروئید

 

سرطان تیروئید در بین دیگر سرطان ها ، منحصر به فرد می باشد. در واقع سلول های تیروئید در بین تمام سلول های بدن ، بی نظیر هستند. سلول های تیروئید تنها سلول های بدن هستنند که توانایی جذب ید را دارند. ید برای تولید هورمون تیروئید لازم است ، بنابراین سلول های تیروئید این عنصر را از جریان خون جذب می کنند و در دورن سلول ذخیره می نمایند. شایع ترین سرطان های تیروئید ، شامل سلول هایی است که این توانایی را در جذب و تمرکز ید حفظ می کنند.

 

بنابراین برای آن که بدن شما با کمبود ید مواجه نشود باید رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید و حتما در رژیم خود از مواد غذایی حاوی ید استفاده کنید تا عمل کرد غده تیروئید شما بهتر شود.این موضوع یک استراتژی هدفمند را برای درمانگران فراهم آورده است. به بیماران با سرطان پاپیلری و فولیکول تیروئید، بعد از برداشتن کامل غده تیروئید ، ید رادیواکتیو داده می شود.

 

اگر سلول های طبیعی تیروئید یا سلول های سرطانی تیروئید در بدن بیمار باقی مانده باشد ، این ید رادیواکتیو را جذب و ذخیره می کند. از آنجایی که دیگر سلول های بدن ، توانایی جذب ید را ندارند ، پس این ید رادیواکتیو نمی تواند به آن ها آسیبی برساند.سلول های سرطانی تیروئید ، ید رادیواکتیو را جذب کرده ، و این ید رادیواکتیو سلول را مسموم کرده و از درون نابود می کند.

 

بیماران در این حالت هیچ علائم جانبی از جمله ریزش مو ، تهوع یا اسهال و درد را حس نخواهند کرد.این نوع از درمان سرطان تیروئید ،یک درمان مناسب می باشد و عوارض آن در بدن افراد به حداقل مقدار خود خواهد رسید.پس نگران نباشید.

 

برخی از علائم سرطان تیروئید چیست ؟

 

در برخی از بیماران ممکن علائمی چون خشکی دهان ، خشکی چشم و خستگی در اثر جذب ید رادیواکتیو رخ دهد. برخی از سلول های طبیعی مانند سلول های بزاقی ، مغز استخوان و بافت سینه ، مقداری ید را جذب می کند و احتمال کمی برای آسیب دیدن دارند. کمتر از 20 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پاپیلری یا فولیکول تیروئید نیاز به این مرحله ، یعنی استفاده از ید رادیواکتیو دارند.

 

اکثر ید رادیواکتیو ، در چند روز اول پس از درمان ، از طریق ادرار دفع خواهد شد. شیمی درمانی یک درمان دارویی می باشد که از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. شیمی درمانی معمولا از طریق تزریق وریدی انجام می گردد. این ماده شیمیایی در طول بدن حرکت کرده و سلول های در حال رشد ، از جمله سلول های سرطانی را از بین می برد و عمل کرد سلول های سرطانی را با اختلال روبه رو خواهد کرد.

 

شیمی درمانی معمولا در معالجه سرطان تیروئید به کار نمی رود، اما ممکن است برای برخی از افراد که به دیگر درمان ها پاسخ نداده ، یا امکان جراحی برای آن ها وجود ندارد استفاده شود. برای افراد مبتلا به آناپلاستیک تیروئید ، شیمی درمانی ممکن است با پرتو درمانی همراه شود.

 

تزریق الکل به سلول سرطانی نیز از دیگر راه های درمانی می باشد که در صورتی که سرطان در بخش کوچکی از گردن شما عود کرده باشد ، پزشک با استفاده از سونوگرافی برای تزریق دقیق الکل ، از این روش استفاده کند. از دیگر روش های درمانی ، دارو درمانی هدفمند می باشد. این دارو ها در درمان افراد مبتلا به سرطان تیروئید پیشرفته استفاده می شود.

 

سرطان تیروئید| تیروئید| درمان تیروئید| پیشگیری از تیروئید| تیروئید کم کار| تیروئید پرکار

عوامل مؤثر در سرطان تیروئید

 

جنسیت و سن

 

بنابر دلایل نامشخص، سرطان تیروئید (مانند تقریباً تمام بیماریهای تیروئید) در زنان حدود 3 برابر بیشتر نسبت به مردان رخ می‌دهد. سرطان تیروئید می‌تواند در هر سنی فرد را مبتلا سازد، اما در زنان (اغلب در دهه‌های 40 و 50 زندگی) زودتر از مردان (معمولاً در دهه های 60 و 70 زندگی) به اوج خطر خود می‌رسد.

 

یک رژیم غذایی کم ید

 

سرطان فولیکولار تیروئید در مناطقی از جهان که دارای رژیمهای غذایی کم ید هستند، شایع تر است.

 

قرار گرفتن در معرض تابش زیاد

 

در معرض اشعه قرار گرفتن به خصوص در دوران کودکی، اشعه هایی مثل اشعه ایکس که در دندان پزشکی و… کاربرد دارد نیز خطر ابتلا به بیماری سرطان تیروئید را افزایش می دهد.

 

سندرم های خاص ژنتیکی ارثی

 

 سندرم های ژنتیکی که خطر ابتلا به سرطان تیروئید را زیاد می کند   مانند سرطان مدولاری خانوادگی تیروئید ، نئوپلازی غدد درون ریز متعدد ، سندرم کودن و پلی پوز آدنوماتوز خانوادگی می باشد.

 

سرطان تیروئید چه علائمی دارد؟

 

به طور معمول بیماران، کاملا اتفاقی متوجه بیماری سرطان تیروئید می شوند اما به طور کلی اگر بخواهیم به چند نمونه از نشانه‌های سرطان تیروئید اشاره کنیم می‌توانیم نکات زیر را ذکر کنیم:

 

  • احساس اینکه چیزی در گلو گیر کرده. (این علامت یعنی توده موجود در تیروئید در حال بزرگ شدن است.)
  • احساس مشکل در بلع آب دهان یا بلع مواد غذایی
  • خشن شدن ناگهانی صدا. (این مورد نشانه درگیری توده موجود در تیروئید با تارهای صوتی می باشد.)
  • سرفه‌های مکرر و بدون دلیل

همچنین لازم به ذکر این موضوع است که سرفه ‌های ناشی از سرطان تیروئید عفونی نمی باشند بنابراین با تب و خلط همراه نمی باشند.

 

سفارش تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از موسسه خیریه برای بیماران خاص

 

تاج گل و استند تسلیت از آن مواردی است که هنگام شرکت در مراسم عزاداری نزدیکانمان، در اکثر مواقع سفارش داده و به همراه خود برای تسکین دل بازماندگان آن مرحوم می‌بریم.شاید برای شما هم سؤال باشد که کدام مورد هم از نظر صرف هزینه و هم حمل ‌و نقل به ‌صرفه‌تر و آسان‌تر است. تاج گل‌های طبیعی از نظر اندازه بزرگ‌تر و حمل‌ و نقل آن سخت‌تر است و گل‌های طبیعی بعد از چند ساعت حالت زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل باعث شده استندهای تسلیت طرفداران بیشتری در بین مردم داشته باشد.

 

موسسه خیریه با فراهم آوردن تاج گل‌های مصنوعی در اندازه‌های مختلف و استندهای متنوع در طرح‌های زیبا با متن‌های مناسبت عزاداری این امکان را به شما می‌دهد تا به‌صورت آنلاین بدون هیچ صرف وقتی و با کمترین هزینه تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه خود را از موسسه سفارش داده تا به محل مورد نظر با نام شما در آنجا تحویل داده و حتی در صورت نیاز استندها را برایتان نصب می‌کنند.

 

با سفارش تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از موسسه خیریه محمدحسین رضوی علاوه بر اینکه احساس همدردی را برای بازماندگان به‌جا آورده‌اید، باعث برداشتن یک گام بلند در کمک به بیماران سرطانی شده‌اید. تمامی هزینه‌های اجاره استند و تاج گل در موسسه خیریه صرف بیماران خاص و نیازمندان می‌شود.

تعداد بازدید : 36842

نظرات

حامد نژاد

3 سال و 1 ماه و 21 روز پیش

متوجه نشدم اول ميگين عمر بيماران مبتلا به پاپيلاري پس از درمان كاهش نميابد ،بعد ميگين تا ٥ سال بعد از درمان عمر ميكنند! من اشتباه متوجه شدم يا همينه

علی

2 سال و 8 ماه و 11 روز پیش

دلایل ابتلا به سرطان تیروئید چه هستند؟

موسسه خیریه

2 سال و 8 ماه و 11 روز پیش

تغییرات کروموزمی و بدنی در معرض اشعه قرار گرفتن به خصوص در دوران کودکی. اشعه هایی مثل اشعه ایکس که در دندان پزشکی و… کاربرد دارد نیز خطر ابتلا به بیماری سرطان تیروئید را افزایش می دهد. عوامل ژنتیکی و سابقه وجود سایر سرطان ها در بدن.

سحر

2 سال و 8 ماه و 11 روز پیش

سرطان تیروئید چه مراحلی دارد؟

موسسه خیریه

2 سال و 8 ماه و 11 روز پیش

پزشکان معمولاً از سیستم TNM برای مرحله بندی بیماری سرطان تیروئید استفاده می‌کنند. این ترکیبی از حروف و اعداد است که اندازه آن و میزان گسترش سرطان را توضیح می‌دهد. T (تومور): از یک تا چهار است که اندازه تومور را توصیف می‌کند. N (غدد): از صفر تا یک است که تا نشان می‌دهد سرطان به غدد لنفاوی مجاور نزدیک شده است یا خیر. M (متاستاز): از صفر تا یک است تا نشان دهد سرطان در قسمت دیگری از بدن گسترش یافته است یا خیر. دانستن سطح پیشروی سرطان به پزشکان کمک می‌کند تا بهترین درمان را برای بیمار تجویز کنند.

فاطمه

2 سال و 6 ماه و 0 روز پیش

سلام من ازمایش دادم اندازه تیروئید برای من ۹۶.۶اهستش یعنی خطرناکه

ثبت نظر

ارسال