Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 23 و 4 دقیقه

سرطان لوزه و علائم آن

سرطان لوزه  و علائم آن | سرطان لوزه | درمان سرطان لوزه | پیشگیری از سرطان لوزه

سرطان لوزه یا (Tonsil cancer) نوعی سرطان نادر با علائمی مشابه اغلب سرطان ها است. مانند بسیاری از سرطان ها، علل دقیق این سرطان نامشخص است، اما برخی از عوامل وجود دارند که خطر ابتلا به سرطان لوزه را کاهش می‌دهند. با خواندن این مقاله درباره علائم، درمان و چشم انداز این بیماری نادر اطلاعات بیشتری در این باره به دست خواهید آورد.

شنبه 23 مرداد 1400 ساعت 23:33

سرطان لوزه یا (Tonsil cancer) نوعی سرطان نادر با علائمی مشابه اغلب سرطان ها است. مانند بسیاری از سرطان ها، علل دقیق این سرطان نامشخص است، اما برخی از عوامل وجود دارند که خطر ابتلا به سرطان لوزه را کاهش می‌دهند. با خواندن این مقاله درباره علائم، درمان و چشم انداز این بیماری نادر اطلاعات بیشتری در این باره به دست خواهید آورد.

 

یکی از اسامی بیماری هایی که میتوان گفت همه آن را شنیده اند، بیماری سرطان است. شاید دوست داشته باشید بدانید که سرطان چیست و نحوه شکلگیری آن به چه صورت است؟فعالیت طبیعی بدن بدین صورت است که برای ادامه حیات باید مقداری از سلول ها که با گذشت زمان پیر شده اند و یا آسیب دیده اند از بین بروند و بمیرندف سپس باید این مرحله بدین صورت باشد که به جای سلول های پیر، سلول های جدید به وجود بیایند.

 

اما سرطان این نوع از فعالیت و روند طبیعی بدن را مختل می کند و به صورت کلی روند را تغییر میدهد. بدین صورت که سلول های آسیب دیده و پیر از بین نمیروند و از طرفی سلول های جدید رشد می کنند. با این عمل تعادل و توازن بدن از بین میرود.این رشد روز افزون سلول ها و از بین نرفتن سلول های قدیمی و پیر منجر به تولید یک تومور میشود که در آخر منجر به بیماری سرطان خواهد شد.

 

این سلول ها در هر نقطه ای از بدن میتوانند انباشته شوند و یک سلول سرطانی شوند. با توجه به مقدار و نوع سلول های سرطانی، انواع بیماری های سرطان به وجود می آید. در این مقاله قصد داریم تا درمورد یکی از بیماری های سرطان به اسم سرطان لوزه صحبت کنیم و اطلاعات دقیقی را در مورد این بیماری در اختیارتان قرار دهیم. پس با ما تا آخر این مطالب همراه باشید.خبر خوش این است که سرطان لوزه یکی از انواع سرطان ها است که بسیار رایج نبوده و همه گیر نیست، پس جای نگرانی نیست. اما این دلیل نمیشود که از این نوع بیماری اطلاعاتی نداشته باشیم.

 

سرطان لوزه یا (Tonsil cancer) نوعی سرطان نادر با علائمی مشابه اغلب سرطان ها است. مانند بسیاری از سرطان ها، علل دقیق این سرطان نامشخص است، اما برخی از عوامل وجود دارند که خطر ابتلا به سرطان لوزه را کاهش می‌دهند. با خواندن این مقاله درباره علائم، درمان و چشم انداز این بیماری نادر اطلاعات بیشتری در این باره به دست خواهید آورد.

 

مواردی که در این مقاله مورد مطالعه قرار میگیرند عبارت اند از:

 

  • سرطان لوزه چیست؟
  • سرطان لوزه و علائم آن  چیست؟
  • انواع سرطان گلو
  • علائم سرطان لوزه
  • برخی از علائم سرطان لوزه  و اطلاعاتی در مورد این نشانه ها
  • تشخیص سرطان لوزه
  • چه چیزی شما را در معرض خطر سرطان لوزه قرار می‌دهد؟
  • مراحل سرطان لوزه 
  • درمان سرطان لوزه به چه صورت است؟
  • روش تشخیص دادن سرطان لوزه 
  • برای تشخیص سرطان دهان به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟
  • بررسی سوابق پزشکی بیمار
  • بیوپسی سرطان دهان
  • چند نکته مهم برای پیشگیری از سرطان لوزه

 

سرطان دهان ازجمله سرطان‌هایی است که سریعاً در بدن پخش می‌شود. در ابتدا سرطان به‌صورت آفت غیر سرطانی و یا جوشی قرمزرنگ و یا زخم‌هایی دردهان ظاهر شود، که به‌تدریج به‌صورت تومور سرطانی تغییر می‌کند. این نوع سرطان در بین زنان و مردان رایج اما بیشتر در زنان میان‌سال که سن آن‌ها مابین 40 تا 60 سال است، شایع هست.سرطان گلو به تومور سرطانی اشاره دارد که در گلو (حلق، حنجره یا لوزه) رشد می‌کند و باعث ایجاد اختلالات و مشکلاتی در تنفس و بلعیدن می‌شود. گلو یک لوله ماهیچه‌ای است که از پشت بینی شروع می‌شود و به مری و نای ختم می‌شود.

 

سرطان گلو اغلب سلول‌های صافی که در داخل گلو قرار دارند را درگیر می‌کند. حنجره یا جعبه صدا درست زیر گلو قرار گرفته‌ و هم چنین مستعد سرطان گلو است حنجره از غضروف‌های متعددی ساخته شده و حاوی تارهای صوتی است که هنگام صحبت کردن ارتعاش می‌یابد رشد سلول‌های غیرطبیعی در حنجره باعث ایجاد مشکلات صوتی و صحبت کردن می‌شود.

 

سرطان گلو نیز می‌تواند بر غضروف اپی گلوت تاثیر بگذارد که این غضروف به عنوان یک دریچه برای نای عمل می‌کند. و رشد تومور در اپی گلوت، تنفس و دستگاه ریوی را دچار اختلال می­کند، سرطان لوزه، شکل دیگری از سرطان گلو است. اگر تومور سلول­های حلق را درگیر کند مشکلاتی برای بلع غذا یا  قورت دادن ایجاد می شود.

 

لوزه ها ، باکتری ها و ویروس ها را جذب کنند و آن ها را از بین می برند. همچنین لوزه ها می توانند در سایز خود تغییر ایجاد کنند و معمولا برای به دام انداختن میکروب ها ، با استفاده از خون متورم شده میکروب بیشتری را جذب کرده و از بین ببرند، درست مثل وقتی که شخص سرما خورده است. دو نوع سرطان به صورت کلی بر لوزه ها تاثیر گذارند : سرطان کارسینوم سلول سنگفرشی و سرطان لنف.

 

یک نوع نادر از سرطان، سرطان لوزه است  که غالبا علائمی شبیه دیگر بیماری ها دارد به همین علت تشخیص این نوع سرطان کمی سخت می باشد. سرطان لوزه از شایع ترین نوع سرطان دهان محسوب می شود. مانند دیگر نوع  از سرطان ها ، علت این سرطان نیز نامشخص است، اما برخی از عوامل به عنوان عوامل خطر سازی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند، معرفی شده اند ویروس HPV و شیوع ویروس آن از جمله عواملی هستند که باعث افزایش سرطان لوزه می شوند.

 

وجود ویروس HPV،یکی از پیش آگهی های سرطان لوزه است. ، از جمله سرطان های مربوط به دهان و گلو سرطان لوزه است. متاسفانه باید بگوییم که سرطان لوزه کشنده تر از نوع دیگر سرطان های دهان و گلو است. با این وجود احتمال درمان این بیماری در مراحل اولیه آن نیز وجود دارد. این سرطان ها به عنوان سرطان های دهان و دندان شناخته می شوند و جزو گروه سرطان سر و گردن می باشند.

 

گفتیم که سرطان لوزه نوعی نادر از سرطان است تشخیص سرطان لوزه بسیار سخت است و شایع ترین نوع سرطان دهان می باشد علت این سرطان مشخص نیست بعضی از افراد می گویند که ممکن است ارثی باشد اما برخی از عوامل مانند ویروسHPV باعث افزایش سرطان لوزه نیز می شوند. میزان کشندگی در سرطان لوزه از بقیه سرطان ها بیشتر است اما احتمال درمان آن در مراحل اولیه بیماری وجود دارد. 

 

هر چه قدر سرطان زودتر تشخیص داده شود بهتر است بنابراین از هزینه های سرطان نترسید افراد خیری وجود دارند که این نگرانی را با برپایی خیریه های سرطانی رفع کرده اند و افراد داوطلب بسیاری برایکمک به خیریه و خیریه های سرطانی پیش قدم هستند.شاید شما  در باره سرطان لوزه مطالبی خوانده باشید و یا اطلاعاتی در رابطه با این بیماری داشته باشید ما شما را در این مقاله با سرطان لوزه و علائم آن بیشتر آشنا خواهیم کرد. در این مواقع خیریه ها به کمک افراد می آیند.

 

سرطان لوزه و علائم آن  چیست؟

 

سرطان ها معمولاً با علائمی که در بدن ایجاد می کنند شناخته می شوند البته گاه این علائم ها کاملا مشابه به بیماری های ساده ای هستند که در بدن ما ایجاد می شوند.در بدن ما سه نوع لوزه وجود دارد ، لوزه های معروف به آدنوئیدها که در پشت بینی قرار دارند ، لوزه های کام دهان ، که در کناره های گلو به شکل دو بیضی دیده می شوند و لوزه های زبانی که در قسمت پشت زبان قرار دارند.

 

انواع سرطان گلو 

 

سرطان گلو واژه‌ای کلی و عمومی است که به سرطانی اطلاق می‌شود که در حلق (Throat cancer) یا حنجره (laryngeal cancer) ایجاد می‌شود. حلق و حنجره به هم متصل هستند و حنجره درست زیر حلق یا گلو قرار دارد.با وجود اینکه بیش‌تر سرطان‌های گلو، سلول‌های مشابهی را درگیر می‌کنند؛ بر حسب اینکه سرطان در چه ناحیه‌ای از گلو ایجاد شده، به آن نام‌های مختلفی نسبت داده می‌شود.

 

  • سرطان بینی – حلقی در نازوفارنکس یا بخشی از گلو که درست پشت بینی قرار دارد آغاز می‌شود.
  • سرطان دهانی – حلقی  که در اوروفارنکس یا بخشی از گلو که درست پشت دهان قرار داشته و لوزه را هم شامل می‌شود، آغاز می‌شود
  • سرطان زیر حلقی در هیپوفارنکس یا پایین‌ترین قسمت گلو، درست زیر مری و لوله‌ی هوایی آغاز می‌شود.
  • سرطان  گلوتیس که در تارهای صوتی آغاز می‌شود.
  • سرطان سوپراگلوت در قسمت بالایی حنجره آغاز می‌شود و نوعی از سرطان را شامل می‌شود که اپی گلوت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اپی گلوت قطعه‌ای غضروفی است که به عنوان دریچه‌ای برای راه هوایی عمل می‌کند.
  • سرطان زیر اپی گلوت که در پایین‌ترین بخش حنجره، زیر تارهای صوتی آغاز می‌شود.

 

سرطان لوزه|درمان سرطان

 

علائم سرطان لوزه

 

سرطان لوزه، اغلب شامل لوزه های کام یا پالاتین می شوند. علائم سرطان لوزه ممکن است شامل گلودرد مزمن و طولانی، مشکل در بلع، احساس سنگینی در محدوده گردن است، البته لازم به ذکر است که برخی از این علائم نشان دهنده ابتلا به بیماری دیگری می باشند. همان طور که از نام این سرطان مشخص است ، این بیماری از سرطانی شدن سلول های لوزه ، یا توموری در لوزه شروع می شود.باید بدانید که این سرطان حتی در افرادی که لوزه های خود را برداشته اند هم نیز پیش می آید، زیرا بعد از برداشتن لوزه ، برخی از بافت های آن باقی می ماند. بسیاری از علائم بیماری سرطان لوزه، می تواند شبیه به دیگر بیماری ها باشد ، به طور مثال علائم آن می تواند شبیه بیماری گلودرد میکروبی ، یا التهاب لوزه ها باشد. با این حال گلودرد میکروبی در افراد 5 تا 15 سال متداول است ، در حالی که سرطان لوزه  بیشتر در افرادی با سن بالای 50 سال دیده می شود.

 

برخی از علائم سرطان لوزه  و اطلاعاتی در مورد این نشانه ها

 

گرفتگی صدا یا تغییرات عجیب در صدا

 

رشد سلولی غیر طبیعی در گلو می تواند در تارهای صوتی آغاز شود. بر همین اساس، یکی از نخستین نشانه های سرطان گلو تغییر مشهود در تن صدای فرد است.گرفتگی طولانی مدت صدا برای بیش از سه هفته و یا تغییر ناگهانی در صدا علت مشخص و  کافی برای مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق‌تر شرایط می باشد. گاهی اوقات، ممکن است یک عفونت یا مشکلات مرتبط با سیگار کشیدن زمینه ساز این شرایط شده باشند، اما امکان بروز مساله ای جدی‌تر مانند سرطان نیز وجود دارد.

 

احساس درد در گلو

 

در نظر گرفتن یک گلو درد ساده به عنوان نشانه یا علامتی از سرطان سخت است. اغلب، این ناراحتی به واسطه یک عفونت ناشی از بیماری تنفسی شکل می گیرد.با این وجود، گلو درد پایدار یا آنچه متناوب به نظر می رسد باید زنگ خطر را به صدا درآورده و در پی شناسایی دلیل این شرایط باشید. ظهور تومورها در منطقه گلو می تواند موجب عود این نشانه باشد. همینطور، ممکن است هنگام بلع یا فریاد زدن درد بیشتر شود.

 

تشخیص سرطان لوزه  :

 

طبق آمارها ، سرطان لوزه  حدود 3.5 درصد از کل سرطان های دهان را تشکیل می دهد. پزشک در مورد تاریخچه پزشکی ، علائم و عوامل بیماری زا از فرد سوال می کند تا راحت تر بتوانند در رابطه با احتمال وقوع این سرطان برای بیمار مراجعه کننده تصمیم بگیرند.معمولا این بیماری در افراد 50 سال به بالا تشخیص داده می شود ، ولی سرطان لوزه در هر سنی ممکن است رخ دهد.دستیابی به یک تاریخچه صحیح از سلامتی ، یکی از اولین قدم های شناخت بیماری می باشد. سپس پزشک بیمار را معاینه کرده ، به دنبال احساس توده یا چیز غیرمعمول در دهان و حلق می گردد.

 

اگر پزشک ، احتمال ابتلا به بیماری را بدهد ، مراجع را به نزد دکتر متخصص می فرستد و دکتر متخصص سایر آزمایشات و معاینات تخصصی از جمله نمونه برداری ، آزمایش خون ، ام آی آر ، اسکن را برای بررسی سرطان لوزه انجام می دهد. نمونه برداری ، در واقع برداشتن نمونه کوچکی از بافت در ناحیه آسیب دیده است. در این حالت از لوزه ها نمونه کوچکی برداشته شده و در زیر میکروسکوپ برای مشاهده سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین از آزمایش های تصویربرداری نیز برای تعیین میزان بیماری استفاده می شود. با استفاده از تصویربرداری ، مشخص می شود که بیماری تا چه حد گسترش یافته است. مرحله سرطان ، بستگی به شدت بیماری و میزان گستردگی آن در داخل بدن دارد که پزشکان با توجه به علائم و آزمایشات مرحله بیماری را تشخیص می دهند.

 

 چه چیزی شما را در معرض خطر سرطان لوزه قرار می‌دهد؟

 

  • استفاده از تنباکو به مدت طولانی. سیگار کشیدن و جویدن تنباکو بزرگترین عوامل خطر برای تمام سرطان‌های سر و گردن از جمله سرطان گلو هستند.
  • نوشیدن منظم الکل. مصرف منظم و بیش از حد الکل می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان گلو را افزایش دهد.
  • مصرف الکل و سیگار کشیدن میزان خطر ابتلا به سرطان گلو را هرچه بیشتر افزایش می‌دهد.
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV). این ویروس با سرطان‌های پشت گلو از جمله سرطان‌های زبان و لوزه مرتبط است.
  • برای محافظت از فرزند خود در برابر ویروس پاپیلومای انسانی در آینده می‌توانید واکسن زدن را مد نظر قرار دهید. کودکان باید دریافت واکسن‌ها را بین ۱۱ تا ۱۲ سالگی آغاز کنند.

 

از عوامل خطر دیگر برای سرطان گلو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • جنسیت. مردان نسبت به زنان پنج برابر احتمال بیشتری دارد به سرطان گلو مبتلا شوند.
  • سن. بیشتر افرادی که سرطان گلو در آن‌ها تشخیص داده می‌شود بیش از ۶۵ سال سن دارند.
  • نژاد. مردان آفریقایی-آمریکایی تبار در معرض بیشترین خطر قرار دارند.
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی. این شامل گاز‌های آزبست، نیکل، و اسید سولفوریک می‌شود.

 

آگاهی از مرحله بیماری :

 

در واقع دانستن مرحله بیماری به پزشکان برای تشخیص درمان مناسب این سرطان کمک خواهد کرد.

مراحل سرطان لوزه  :

مرحله 0 : در صورت وجود سلول های غیرطبیعی که امکان دارد به سلول های سرطانی تبدیل شوند ، که مرحله پیش سرطان نامیده می شود.

مرحله اول : وجود توموری که کمتر از 2 سانتی است و بیش از آن گسترش نیافته است.

مرحله دوم : وجود تومور با سایزی بین 2 تا 4 سانتی متر

مرحله سوم : وجود تومور بزرگتر از 4 سانتی متر که به یک غده لنفاوی گسترش یافته باشد.

مرحله چهارم : سرطان به مناطق دیگر دهان ، گلو یا بدن سرایت نموده باشد.

 

سرطان لوزه|تشخیص سرطان

 

درمان سرطان لوزه به چه صورت است؟

 

درمان سرطان لوزه متفاوت است و بستگی به مرحله سرطان و محل وجود تومور سرطانی دارد. درمان سرطان لوزه ، در مرحله اول معمولا شامل جراحی برای از بین بردن بافت سرطانی می باشد. البته در برخی موارد نیز ، پرتو درمانی و شیمی درمانی توصیه می شود. البته تمامی این درمان ها با توجه به تشخیص و صلاحدید پزشک تجویز می شوند.برخی از افرادی که دچار این بیماری می باشند ، در مرحله اول یا دوم بیماری ، ممکن است به درمانی بیش از جراحی نیاز نداشته باشند و با برداشتن بافت مبتلا به سرطان ، بیماری آن ها درمان گردد.

 

اگرچه پس از جراحی حتی اگر سرطان به صورت کامل از بین رفته باشد، پرتو درمانی توصیه می شود .چون در صورتی که سلول سرطانی پس از جراحی باقی مانده باشد ، می تواند تبدیل به یک تومور سرطانی شود و برای اطمینان یافتن از اینکه راهی برای برگشت سرطان وجود ندارد، درمان های مکمل انجام می شوند.به همین منظور بعد از جراحی بسیاری از بیماران تحت تابش قرار می گیرند تا بافت سرطانی باقی مانده از بین برود. انواع مختلفی از تشعشع وجود دارد و آنچه برای بیمار مورد استفاده قرار خواهد گرفت ، بستگی به موقعیت خاص فرد و تشخیص پزشک معالجش خواهد داشت. اگر بیمار در مراحل سوم یا چهارم بیماری باشد ، به احتمال زیاد به شیمی درمانی احتیاج خواهد داشت.

 

امروزه درمان های جدید سرطان به نام شیمی درمانی القایی برای کوچک کردن تومورها به کار می روند. برای معالجه سرطان لوزه، اکثر پزشکان درمان جراحی و به دنبال آن اشعه موضعی را تجویز می نمایند. برخی از پزشکان از روش هایپرترما به معنای گرم کردن بدن برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. البته امروزه روش های بیشتری برای درمان سرطان وجود دارد که هر کدام از روش ها با توجه به تشخیص پزشک معالج شما تعیین می شود.

 

بوی بد در دهان

 

اگر با بوی بد دهان مواجه هستید و با رعایت بهداشت دهان و دندان نیز تغییری در این شرایط ایجاد نمی شود، این می تواند نشانه ای از بروز مساله ای جدی‌تر باشد. اگرچه نباید خیلی سریع نتیجه گیری کرده و نگران سرطان شوید، اما نباید آن را نیز نادیده بگیرید.بیماران مبتلا به سرطان گلو به طور معمول با دشواری در کنترل بوی بد دهان و نفس خود مواجه هستند. این شرایط حتی پس از مسواک زدن یا استفاده از محصولات بهداشت دهان و دندان نیز همچنان وجود دارد.

 

دشواری در تنفس

 

دشواری در تنفس که به نام تنگی نفس شناخته می شود می تواند یکی از نشانه های اولیه سرطان حنجره و گلو باشد. این شرایط ممکن است به بروز یک انسداد در دستگاه تنفسی اشاره داشته باشد.دشواری در تنفس می تواند به واسطه یک عفونت شدید شکل بگیرد، اما می تواند نشانه ای از وجود تومورها نیز باشد.

 

تورم در گردن

 

تورم گردن می تواند به علل مختلفی شکل بگیرد. سرطان گلو یکی از دلایل نگران کننده تورم گردن است زیرا تومور می تواند به غدد لنفاوی اطراف گلو گسترش پیدا کند.این نشانه دلیل خوبی برای مراجعه فوری به پزشک است زیرا می تواند نشانه ای از وخیم‌تر شدن شرایط سرطان باشد.

 

به صورت مداوم سرفه کردن

 

بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی یا آلرژی ها به طور معمول با سرفه مکرر در نتیجه واکنش سیستم ایمنی به وجود عامل خارجی مواجه هستند. زمانی که مشکلی در گلو وجود دارد، این شرایط می تواند حالت مزمن به خود بگیرد. در ابتدا، ممکن است سرفه ای خشک به نظر برسد که با سوزش و تحریک همراه است. سپس، زمانی که تومور رشد می کند، این شرایط می تواند موجب بروز زخم یا خونریزی شود.

 

تنفس پر سر و صدا

 

زمانی که در مراحل اولیه به تومور رسیدگی نشود، سلول های سرطانی به تقسیم شدن ادامه می دهند و باعث ایجاد درد شدید در اطراف بافت ها می شوند. در نتیجه، تکثیر سلول های سرطانی می تواند موجب بروز یک انسداد در دستگاه تنفسی شود که ایجاد صدا هنگام تنفس را به همراه دارد.این سر و صدا به نام سوت تنفسی حنجره ای شناخته می شود و تنگی فضای بین تارهای صوتی دلیل شکل گیری آن است. در صورت عدم درمان به موقع، سرطان می تواند باعث انسداد کامل و در نتیجه خفگی و مرگ شود.

 

دشواری در بلع

 

بیشتر بیماران مبتلا به سرطان گلو به واسطه دشواری در بلع با کاهش وزن چشمگیری مواجه می شوند.ظهور تومور باعث باریک شدن دهانه مری شده و گیر کردن غذا در این اندام را به همراه دارد. این شرایط به نوبه خود موجب ضعف ماهیچه ای و افزایش عود بازگشت اسید معده به مری می شود. پس از شناسایی این علائم، مراجعه فوری به پزشک اهمیت دارد.

 

اگر هر کدام از این علائم گفته شده در بالا بیش از دو هفته طول بکشند ، باید به پزشک مراجعه کنید و به پزشک خود در رابطه با مدت زمانی که این درد ها را تجربه کرده اید اطلاع دهید تا پزشک شما بر اساس چک کردن علائم تصمیم بگیرد که شما احتمال ابتلا به سرطان لوزه را دارید یا بیماری شما یک بیماری عادی است و می توان آن را به سادگی درمان کرد.

 

روش تشخیص دادن سرطان لوزه  

 

طبق آمارها ، سرطان لوزه  حدود 3.5 درصد از کل سرطان های دهان را تشکیل می دهد. پزشک در مورد تاریخچه پزشکی ، علائم و عوامل بیماری زا از فرد سوال می کند تا راحت تر بتوانند در رابطه با احتمال وقوع این سرطان برای بیمار مراجعه کننده تصمیم بگیرند. معمولا این بیماری در افراد 50 سال به بالا تشخیص داده می شود ، ولی سرطان لوزه امکان دارد در هر سنی برادی فرد به وجود بیاید.اگر پزشک، احتمال ابتلا به بیماری را بدهد ، مراجع را به نزد دکتر متخصص می فرستد و دکتر متخصص سایر آزمایشات و معاینات تخصصی از جمله نمونه برداری ، آزمایش خون ، ام آی آر ، اسکن را برای بررسی سرطان لوزه انجام می دهد. نمونه برداری ، در واقع برداشتن نمونه کوچکی از بافت در ناحیه آسیب دیده است. در این حالت از لوزه ها نمونه کوچکی برداشته شده و در زیر میکروسکوپ برای مشاهده سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دستیابی به یک تاریخچه صحیح از سلامتی ، یکی از اولین قدم های شناخت بیماری می باشد. سپس پزشک بیمار را معاینه کرده ، به دنبال احساس توده یا چیز غیرمعمول در دهان و حلق می گردد.همچنین از آزمایش های تصویربرداری نیز برای تعیین میزان بیماری استفاده می شود. با استفاده از تصویربرداری ، مشخص می شود که بیماری تا چه حد گسترش یافته است. مرحله سرطان، بستگی به شدت بیماری و میزان گستردگی آن در داخل بدن دارد که پزشکان با توجه به علائم و آزمایشات مرحله بیماری را تشخیص می دهند.

 

سرطان لوزه|تشخیص سرطان

 

اطلاع دقیق از مرحله بیماری سرطان لوزه

 

در واقع دانستن مرحله بیماری به پزشکان برای تشخیص به درمان مناسب این سرطان کمک خواهد کرد.

 

مراحل سرطان لوزه  :

 

 مرحله 1 : در صورت وجود سلول های غیرطبیعی که امکان دارد به سلول های سرطانی تبدیل شوند ، که مرحله پیش سرطان نامیده می شود.

مرحله 2 : وجود توموری که کمتر از 2 سانتی متر است و بیش تر از آن پیشرفت نکرده است.

مرحله 3 : وجود تومور با سایزی بین 2 تا 4 سانتی متر

مرحله 4 : وجود تومور بزرگتر از 4 سانتی متر که به یک غده لنفاوی گسترش پیدا کرده باشد.

مرحله 5 : سرطان به مناطق دیگر دهان ، گلو یا بدن سرایت کرده باشد.

 

برای تشخیص سرطان دهان به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟

 

برای غربالگری سرطان دهان نیاز به معاینه‌ی جسمی کامل و بررسی دقیق سابقه‌ی پزشکی توسط دندانپزشک متخصص پاتولوژی است. متخصصان باید به صورت چشمی و لمسی نواحی سر، گردن، زخم های دهان و فارینژیال را معاینه کنند.این نوع معاینه شامل معاینه‌ی انگشتی گره‌های گردنی، معاینه‌ی دو انگشتی سقف و کف دهان و زبان، و معاینه‌ با لمس و مشاهده‌ی مخاط دهان و فارینژیال با منبع نورانی است.استفاده از آینه‌های دهانی برای این معاینه کاملاً ضروری است.زبان باید کاملاً بیرون کشیده شود تا بتوان به طور کامل مناطق پشتی و انتهایی و پایه‌ی زبان را مشاهده کرد.

پزشکان از ابزارهای مختلفی برای کمک به تشخیص سرطان لوزه استفاده می‌کنند. اگر پزشک می‌گوید شما ممکن است به سرطان لوزه مبتلا باشید ، اولین قدم در این فرآیند دریافت شرح‌حال پزشکی مناسب برای شماست. سپس ، پزشک شمارا با دقت معاینه می‌کند. پس‌ازاین ، در صورت لزوم ، پزشک شما یک یا چند مورد از معاینات زیر را انجام می‌دهد:

  • آسپیراسیون با سوزن خوب (مقدار کمی بافت با استفاده از سوزن از لوزه‌ها برداشته می‌شود و سلول‌ها تحت میکروسکوپ بررسی می‌شوند)
  • آزمایش خون
  • اشعه ایکس
  • ام آر آی
  • اسکن PET

 

سپس ، پزشک وضعیت شمارا به چند مرحله طبقه‌بندی می‌کند. بررسی سرطان در 4 مرحله به متخصصان بهداشت امکان می‌دهد پیشرفت سرطان را به‌طور واضح و مختصر بیان کنند. اما این طبقه‌بندی فقط برای پزشک مفید است ، او شمارا به‌عنوان یک بیمار گیج خواهد کرد. گفته می‌شود این طبقه‌بندی متفاوت است.

 

  1. فاز اول: سرطان کوچک است (کمتر از 2 سانتی‌متر) ، محدود به یک قسمت ، به غدد لنفاوی اطراف گسترش نمی‌یابد.
  2. فاز دوم: سرطان بین 2-4 سانتی‌متر اما گسترش نیافته است.
  3. مرحله سوم: سرطان بیش از 4 سانتی‌متر طول دارد و به گره لنفاوی همان گردن گیاهان گسترش می‌یابد. اندازه غدد 3 سانتی‌متر یا کمتر است.
  4. مرحله چهارم: این مرحله پیچیده‌ترین مرحله و پیش‌آگهی بهترین مرحله است.

 

 هرقدر سرطان زودتر تشخیص داده شود بهتر است بنابراین از هزینه‌های سرطان نترسید افراد خیری وجود دارند که این نگرانی را با برپایی خیریه‌های سرطانی برطرف کرده‌اند و افراد داوطلب بسیاری برای کمک به خیریه و خیریه‌های سرطان پیش‌قدم می‌شوند.

بررسی سوابق پزشکی بیمار

 

متخصص سرطان دهان باید سوابق پزشکی، خانوادگی و اجتماعی افراد را مرور کنند و برای افراد پرونده‌ای شامل رفتارهای پرخطر (مثل مصرف تنباکو و الکل)، سابقه‌ی رادیوتراپی سر و گردن، سابقه‌ی فامیلی سرطان سر و گردن، و سابقه‌ی شخصی سرطان را تشکیل دهند. بیماران بالای چهل سال به علت احتمال ابتلای بیش‌تر به سرطان دهان باید مورد بررسی قرار بگیرند.

 

بیوپسی سرطان دهان

 

در صورتی که متخصصان بدون بررسی و معاینه کامل جسمی بیمار به تشخیص دیگری غیر از سرطان دهان دست پیدا کنند و به دنبال آن به تجویز دارو بپردازند تشخیص سرطان ممکن است چندین ماه به تاخیر بیفتد .بیمارانی که مشکل آن‌ها بیش از ۲ تا ۴ هفته طول کشیده، باید به سرعت و بدون فوت وقت به یک متخصص مناسب ارجاع داده شوند تا تشخیص قطعی برای آنان صورت بگیرد. در صورتی که پزشک با ضایعه‌ی دهانی مواجه شود، بی‌درنگ و بدون تاخیر باید بیوپسی انجام شود.

 

درمان سرطان لوزه چگونه است؟

 

درمان سرطان لوزه بسیار متفاوت است و بستگی به مرحله سرطان و محل وجود تومور سرطانی دارد. درمان سرطان لوزه ، در مرحله اول معمولا شامل جراحی برای از بین بردن بافت سرطانی است. البته در بعضی موارد نیز ، پرتو درمانی و شیمی درمانی به بیمار توسط پزشک توصیه می شود. البته تمامی این درمان ها با توجه به تشخیص و صلاحدید پزشک تجویز می شوند.برخی از افرادی که دچار این بیماری هستند ، در مرحله اول یا دوم بیماری ، ممکن است به درمانی بیش از جراحی نیاز نداشته باشند و با برداشتن بافت مبتلا به سرطان ، بیماری آن ها درمان گردد. اگرچه پس از جراحی حتی اگر سرطان به صورت کامل از بین رفته باشد، پرتو درمانی توصیه می گردد .

 

امروزه درمان های جدیدی به نام شیمی درمانی القایی برای کوچک کردن تومورها به کار می روند. برای معالجه سرطان لوزه  ، اکثر پزشکان درمان جراحی و به دنبال آن اشعه موضعی را تجویز می نمایند. برخی از پزشکان از روش هایپرترما به معنای گرم کردن بدن برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند.البته امروزه روش های بیشتری برای درمان سرطان وجود دارد که هر کدام از روش ها با توجه به تشخیص پزشک معالج شما تعیین می شود.چون در صورتی که سلول سرطانی بعد از جراحی باقی مانده باشد، می تواند تبدیل به یک تومور سرطانی شود و برای اطمینان یافتن از اینکه راهی برای برگشت سرطان وجود ندارد، درمان های مکمل انجام می شوند.

 

به همین منظور بعد از جراحی بسیاری از بیماران تحت تابش قرار می گیرند تا بافت سرطانی باقی مانده از بین برود. انواع مختلفی از تشعشع وجود دارد و آنچه برای بیمار مورد استفاده قرار خواهد گرفت ، بستگی به موقعیت خاص فرد و تشخیص پزشک معالجش خواهد داشت. اگر بیمار در مراحل سوم یا چهارم بیماری باشد ، به احتمال زیاد به شیمی درمانی احتیاج خواهد داشت.

درمان سرطان لوزه متفاوت است و بستگی به مرحله و محل تومور دارد. سرطان می‌تواند پیچیده باشد، بنابراین پزشکان ، متخصصان متفاوتی در درمان فرد درگیر هستند. جراحی برای برداشتن تومور معمولاً اولین درمانی است که بر سرطان و دهان و گلو تأثیر می‌گذارد. در صورت شیوع سرطان، احتمالاً لوزه‌ها برداشته می‌شوند.

جراح در طول عمل جراحی علاوه بر لوزه‌ها برخی از بافت‌های اطراف تومور را حتی اگر طبیعی به نظر برسد، خارج خواهد کرد.پرتودرمانی ممکن است برای جلوگیری از رشد تومور یا از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده شود.

 

شیمی درمانی نیز ازجمله پروسه‌هایی است که برای درمان این شرایط نیز به کار خواهد آمد. شیمی‌درمانی  اهداف زیر به کار می‌رود:

 

  • از بین بردن سلول‌های سرطانی
  • کند کردن گسترش آن‌ها
  • یا کوچک کردن اندازه
  • شیمی‌درمانی غالباً در کنار پرتودرمانی برای مدیریت و درمان سرطان دهان و گلو استفاده می‌شود.

 

دلایل سرطان لوزه و راه های پیشگیری از آن 

 

افرادی که سیگار میکشند افرادی  هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان لوزه می باشند و یا افرادی که  به بیماری ویروس HPV  مبتلا هستند. در واقع همانطور که می دانید استعمال دخانیات به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به این نوع سرطان محسوب می شود. همچنین افرادی که مشروبات الکلی می نوشند نیز در معرض این بیماری قرار می گیرند.

 

چند نکته مهم برای پیشگیری از سرطان لوزه

 

نکاتی را برای پیشگیری از سرطان لوزه  را در این قسمت بررسی خواهیم کرد:

 

باید این را بدانید که استعمال دخانیات ، بزرگترین دلیل اصلی سرطان های سر و گردن می باشد. به شما پیشنهاد می شود که از نزدیک شدن به افراد سیگاری و مکان هایی که سیگار کشیدن در آن ها رایج است ، خودداری کنید. زیرا دود ، ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را در شما افزایش دهد.رابطه دهانی با فردی که دچار ویروس HPV می باشد هم امکان ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهد ، پس از رفتارهای پرخطر پرهیز کنید. همچنین پیشنهاد می شود که به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه نمایید. معاینات منظم به تشخیص زودهنگام این بیماری کمک می کند

 

اولین و بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به سرطان لوزه ، ترک سیگار یا هرگونه ماده دخانی می باشد. جویدن تنباکو یا استفاده از ماری جوانا نیز جزو عوامل بیماری زای سرطان لوزه می باشد که اگر شما مصرف آنها را انجام می دهید برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان جلوگیری نمایید.

 

سفارش تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از موسسه خیریه برای بیماران خاص :

 

تاج گل و استند تسلیت از آن مواردی است که هنگام شرکت در مراسم عزاداری نزدیکانمان، در اکثر مواقع سفارش داده و به همراه خود برای تسکین دل بازماندگان آن مرحوم می‌بریم.شاید برای شما هم سؤال باشد که کدام مورد هم از نظر صرف هزینه و هم حمل ‌و نقل به ‌صرفه‌تر و آسان‌تر است.تاج گل‌های طبیعی از نظر اندازه بزرگ‌تر و حمل‌ و نقل آن سخت‌تر است و گل‌های طبیعی بعد از چند ساعت حالت زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل باعث شده استندهای تسلیت طرفداران بیشتری در بین مردم داشته باشد.

 

موسسه خیریه با فراهم آوردن تاج گل‌های مصنوعی در اندازه‌های مختلف و استندهای متنوع در طرح‌های زیبا با متن‌های مناسبت عزاداری این امکان را به شما می‌دهد تا به‌صورت آنلاین بدون هیچ صرف وقتی و با کمترین هزینه تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه خود را از موسسه سفارش داده تا به محل مورد نظر با نام شما در آنجا تحویل داده و حتی در صورت نیاز استندها را برایتان نصب می‌کنند.با سفارش تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از موسسه خیریه محمدحسین رضوی علاوه بر اینکه احساس همدردی را برای بازماندگان به‌جا آورده‌اید، باعث برداشتن یک گام بلند در کمک به بیماران سرطانی  شده‌اید. تمامی هزینه‌های اجاره استند و تاج گل در موسسه خیریه صرف بیماران خاص و نیازمندان می‌شود.

 

سرطان لوزه|تشخیص سرطان

 

انواع مختلف عفونت ها و التهابات لوزه


التهاب لوزه می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد ، اما بیشتر آنها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:


1. تورم شدید


شاید رایج ترین شکل لوزه باشد. این بیماری با شروع ناگهانی علائم مشخص می شود که ممکن است از چند روز تا دو هفته طول بکشد. در موارد شدید ، التهاب شایع تر می شود و ممکن است بر حلق (گلو) نیز تأثیر بگذارد. وقتی تورم لوزه ها با گلو درد همراه باشد ، به آن لوزه می گویند.
بیمار ممکن است:


۱. تب شدید و دمای بالایی داشته باشد.
۲. گلو درد داشته باشد.
۳. غدد لنفاوی حساس در گلو و حلق
۴. مشکل در بلع
۵. مشکل در تنفس


لوزه های حاد بیشتر در کودکان و بزرگسالان شایع است ، معمولاً در اثر عفونت ویروسی ایجاد می شود و معمولاً در اثر استرپتوکوک های کلاس الف ایجاد می شود.


۲. تونسیلیت عود کننده


این زمانی است که بیماری پس از بهبود عود می کند. چندین قسمت از التهاب لوزه حاد که در طول سال رخ می دهد به عنوان لوزه های مکرر شناخته می شود.


3. تورم مزمن


التهاب طولانی مدت معمولاً بیش از دو هفته طول می کشد. افراد مبتلا به التهاب مزمن یا علائم طولانی مدت ندارند یا پس از بهبود عود می کنند. این نوع طولانی مدت لوزه معمولاً ناشی از عفونت سرسختی است که می تواند منجر به تشکیل سنگ لوزه (تونسیلیتیس) شود. در چنین موارد مزمن ، لوزه متورم اغلب با جراحی برداشته می شود.


مراقبت های بعد از عمل


در برخی موارد ، مشکلات لوزه آنقدر شدید است که با دارو برطرف نمی شود و نیاز به جراحی دارد. در هنگام انجام عمل جراحی ، رعایت مجموعه ای از نکات و مراقبت ها برای تسریع روند بهبود بسیار موثر است. این درمانها عبارتند از:


بعد از یک هفته استحمام خوب است.

پس از جراحی لوزه ، مطمئن شوید که داروهای توصیه شده توسط پزشک را تهیه کرده و طبق توصیه پزشک به طور مرتب از آنها استفاده کنید. به یاد داشته باشید که باید تا پایان دوره از آنها استفاده کنید و خودسرانه دارو مصرف نکنید. داروهای استروئیدی مانند وارفارین و ژلوفن خون را نازک کرده و احتمال خونریزی را افزایش می دهند ، بنابراین آنها را تا دو هفته پس از جراحی لوزه مصرف نکنید.
بیمار باید حداقل یک هفته پس از جراحی لوزه برای معاینه و معاینه مجدد به پزشک خود مراجعه کند.
پس از جراحی لوزه ، به خوبی استراحت کنید و از فعالیتهای شدید روزانه خودداری کرده و ورزش کنید.
حداقل یک هفته از مایعات سرد ، بستنی ، فرنی ، سوپ و موارد مشابه در رژیم غذایی خود استفاده کنید. بعد از این مدت می توانید به تدریج غذاهایی مانند پودینگ برنج ، پودینگ برنج و کیک خامه ای را بچشید. خوردن غذاهای دیگر پس از حداقل 15 روز مشکلی ندارد.
طبیعی است که علائمی مانند مشکل در غذا خوردن و صحبت کردن ، یک لکه سفید روی زخم ، تورم طناب و گلودرد که به گوش می رسد و معمولاً بعد از حدود دو هفته برطرف می شود ، طبیعی باشد.
توصیه می شود دهان خود را بعد از هر وعده غذا با آب نمک سرد شستشو دهید تا روند بهبودی تسریع شود.
شما باید حداقل یک سال پس از جراحی لوزه مراقبت دریافت کنید.
به مدت 6 ماه از داروهایی که می توانند آلرژی ایجاد کنند مانند ترشی ، ادویه جات ، سس ، نوشابه ، آجیل ، پفک ، چیپس ، ترکیبات کاکائو خودداری کنید.
اگر با تنفس دهانی ، خروپف شبانه ، کاهش شنوایی ، ترشحات چرکی از بینی و گلو ، احتقان بینی مواجه هستید ، حتماً باید به پزشک خود مراجعه کنید.

تعداد بازدید : 136429

نظرات

یاسمن

4 سال و 0 ماه و 22 روز پیش

من یه رگ قرمز خیلی تیره روی لوزم میبینم میتونه علاءمش باشه؟

موسسه

4 سال و 0 ماه و 19 روز پیش

سلام موسسه پاسخ گویی آنلاین در ارتباط با موضوعات پزشکی ندارد .

روابط عمومی

3 سال و 8 ماه و 23 روز پیش

با سلام ضمن تشکر از از شما به استحضارتون می رسانم متاسفانه در حاضر امکان پاسخگویی انلاین امکان پذیر نمی باشد

معصومه

3 سال و 1 ماه و 17 روز پیش

لوزه های من متورم شده پراز چرکه و در بلع اب دهانم حتی مشکل دارم و گلورم پاز غده های بزگ وکوچیکه ودرد میکنع آیا سرطانه یا سر ماخوردگی

مهراب رشیدی

2 سال و 12 ماه و 3 روز پیش

سلام پنج سال بود از سرفه رنج میبردم به انواع دکتر ریه و گوش حلق بینی رفتم نتیجه نگرفتم مشهد رفتم پیش دکتر بندی یک عدد استخوان از گلویم در آورد منو نجات داد و دیگر سرفه نمیکنم

مهسا

2 سال و 11 ماه و 22 روز پیش

با سلام من ۲۱سالمه وقتی سه ساله بودم لوزم ازبین رفته و فکم بزرگ شده ایاازلوزس ک اینجوری شده؟

حکیمه اذرپندار

2 سال و 8 ماه و 5 روز پیش

سلام خانمی هستم 28ساله دوتاهم بچه دارم الان سه ساله درد گلوم دارم هرچه هم دارو میخورم خوب نشدم نمیشه بهم کمک کنید که کامل حلقم چک کنم وضع مالیم خرابه شوهرم هم کارگره ممنون میشم منطزره جوابتونم

حکیمه

2 سال و 8 ماه و 5 روز پیش

سلام خانمی هستم 28ساله دوتاهم بچه دارم الان سه ساله درد گلوم دارم هرچه هم دارو میخورم خوب نشدم نمیشه بهم کمک کنید که کامل حلقم چک کنم وضع مالیم خرابه شوهرم هم کارگره ممنون میشم منطزره جوابتونم

یوسف رخشانی

2 سال و 7 ماه و 23 روز پیش

سلام من تو گلوم یک چیزه سفید رنگ در اومده آیا

مریم

2 سال و 7 ماه و 10 روز پیش

سلام نزدیک به یک سال ونیم است که در کنار دو تا از لوزه ام مانند ورم قرمز ودانه ی سفید هم داخلشه چندین بار هم دکتر رفته ام اما نه از بین میرود نه بزر گتر میشود گاهی اوقات هم گلویم درد میگیرد لطفا راهنمای کنید ممنون

بهرام تقتمش

2 سال و 6 ماه و 21 روز پیش

سلام ۳۰سالمه من الان دو هفته هست از دهانم سفید رنگ دارم وزعه مایلم بد هست و۲تا بچه دارم دکتر هم نتونستم برم لطفا کمک کنید ۰۹۱۹۲۵۹۳۰۳۳

فاطمه پناه زاده

2 سال و 4 ماه و 22 روز پیش

من حدود دو سال میشه ترشح پشت حلق دارم و تقریبا تو این دو سال سه بار لوزه هام چرکی شدن هر کار کردم هر چی رفتم دکتر ترشحات پست حلق ام قطع نمیشن چیکار کنم باید ؟

شیدا

2 سال و 2 ماه و 8 روز پیش

سلام 19سالمه حدود دوسال گلوم درد درد میکن و درگلوم عفونت های سفید محکم دیده میشه درمی آورم با دستم فشار میدم بوی بد میده گلوم بد جور درد میکنه این عفونت هاهم یکم سرما بخورم یا گلوم درد کن پیدا میشه لطفا کمکم کنید

ثبت نظر

ارسال