Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 23 و 29 دقیقه

سرطان گلو

سرطان گلو| درمان سرطان گلو| ابتلا به سرطان گلو و حنجره | علت سرطان گلو

سرطان گلو |‌علت سرطان گلو | علائم سرطان گلو | سرطان گلو در افراد مبتلا بخش های مختلف گلو و هنجره را درگیر میکند در انواع مختلف و با علائم مخصوصی همراه است که تشخیص به موقع آن میتواند روند درمان را اثربخش نماید.

سه شنبه 28 مرداد 1399 ساعت 15:13

سرطان گلو نمونه ای از سرطان می باشد که بخش هایی از گلو، حنجره، حلق و لوزه را هدف قرار می دهد و در بسیاری از موارد نیز باعث آسیب رسیدن به تارهای صوتی می شود.این نوع سرطان همچون سایر بیماری ها با علائم خاصی خود را نشان می دهد.

 

در حالی که سرطان گلو امکان دارد اقشار مختلف جامعه را درگیر کند اما افرادی که مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی هستند یا افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری می باشند. در واقع  تشخیص سرطان گلو در مراحل اولیه کار بسیار دشواری می باشد اما اگر به علائم هشدار دهنده بیماری توجه شود و فرد بیمار به موقع درمان را شروع کند نتیجه درمان  نیز رضایت بخش خواهد بود. 

 

انواع سرطان گلو 

 

همان طور که می دانید همه سرطان ها در نتیجه رشد و تکثیر غیر طبیعی سلول های بدن ایجاد می شوند.  سرطان گلو نیز از این قاعده مستثنی نیست. سرطان گلو نیز در انواع مختلفی وجود دارد که پزشکان جهت درمان بهتر باید نوع آن را تشخیص داده و روش درمانی متناسب با آن را انجام دهد.

در واقع سرطان گلو به طور کلی به دو بخش اصلی تقسیم بندی می شود که به شرح زیر می باشد: 

 

کارسینوم سلول سنگفرشی:

 

این نوع سرطان از شایع ترین سرطان ها در ایالات متحده آمریکا به شمار می رود و سلول های صاف گلو را تحت تاثیر قرار می دهد. 

 

آدنوکارسینوم:

 

این گونه  از سرطان بسیار نادر بوده و اغلب سلول های غدد لنفاوی را هدف قرار می دهد. 

به طور کلی انواع سرطان را به دسته های مختلفی طبقه بندی می کنند که عبارتند از: 

 

سرطان فارنژیال:

 

محل درگیری این نوع از سرطان در حلق و گلو می باشد.  در واقع سرطان فارنژیال در گذرگاه هوایی که محل اتصال پشت بینی به بخش بالایی نای می باشد رخ می دهد.سرطان هایی که گردن و گلو را درگیر می کنند می توانند بخش های دیگری از گلو را نیز تحت الشعاع خود قرار دهد که به شرح زیر می باشند: 

 

سرطان گلو| درمان سرطان گلو| ابتلا به سرطان گلو و حنجره

 

1. قسمت بینی و حلق (نازوفارنکس) 

2. قسمت حلق دهانی (اورفارنکس) 

3. قسمت پایینی گلو (هیپوفارنکس) 

 

علائم هشداردهنده  

 

نشانه های سرطان گلو در هر شخصی ممکن است به صورت متفاوتی مشاهده شود اما اگر هر کدام از علائم بیماری به مدت دو هفته ادامه داشت حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. علائم سرطان گلو عبارتند از: 

• به وجود آمدن مشکل در جویدن یا بلعیدن غذا 

• احساس درد در گلو 

• نمایان شدن زخم یا توده در دهان، گلو و لب ها 

• ایجاد لکه قرمز یا سفید در دهان 

• نفس کشیدن همراه با صدا

• ایجاد مشکل در تکان دادن فک و یا زبان 

• کاهش وزن بدون دلیل و غیر منتظره 

• به وجود آمدن زخمی که خونریزی کند و به راحتی درمان نشود 

• ایجاد جوش در هر نقطه از دهان یا لب 

• سرفه مداوم و همیشگی که در بعضی مواقع امکان دارد فرد خون بالا بیاورد. 

 

لازم به ذکر است که تمام علائمی که در بالا به آن اشاره شد از علائم قطعی سرطان گلو نمی باشند و ممکن است عفونت و آلرژی های مختلف نیز باعث به وجود آمدن این نشانه ها باشد.  اما در هر صورت  علائمی که بیش از دو هفته طول بکشد به آزمایشات تکمیلی و بررسی تخصصی نیاز دارد.

 

علت ابتلا و راههای تشخیص 

 

درصد ابتلای سرطان گلو در مردان بسیار بیشتر از زنان می باشد.  می توان گفت سبک زندگی و رژیم غذایی نقش مهمی در ابتلا به سرطان ایفا می کند. از جمله عوامل تاثیر گذار سرطان گلو می توان به سیگار کشیدن و مصرف الکل،  تغذیه نادرست،  قرار گرفتن در معرض ماده خطرناک آزبست،  عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و سندروم های ژنتیکی اشاره نمود. 

 

سرطان ریه،  مثانه و مری علائمی مشابه با علائم سرطان گلو دارند.  به همین علت بسیاری از افرادی که به سرطان گلو مبتلا هستند به صورت همزمان به سرطان ریه و سرطان مثانه نیز دچار می شوند. از آنجایی که سرطان گلو انواع مختلفی دارد، جهت تشخیص و درمان آن پزشک با توجه به نشانه ها و علائم بیماری روش های درمانی مرتبط با آن را انجام می دهد. 

 

در واقع برای تشخیص اولیه سرطان گلو باید لارنگوسکوپی (حنجره بینی) مستقیم یا غیرمستقیم انجام شود تا پزشک از وضعیت گلو و حنجره دید بهتری داشته باشد. بعد از انجام حنجره بینی، در صورتی که پزشک مورد مشکوک و غیر عادی را مشاهده کند،  جهت بررسی های بیشتر ناچار می شود بیوپسی یا همان نمونه برداری از بافت گلو را انجام دهد. 

 

پزشک بر اساس نوع بیماری و محل درگیری نمونه برداری مرتبط با آن را انتخاب می کند که در ادامه به آن می پردازیم. 

 

بیوپسی متعارف:

 

بیوپسی متعارف با بیهوشی کامل و در اتاق عمل انجام می گیرد و در آن پزشک تکه ای بسیار کوچک از بافت گلو را به عنوان نمونه برمی دارد. 

 

بافت برداری آسپیراسیون (FNA):

 

در این روش از نمونه برداری، پزشک به صورت مستقیم یک سوزن باریک را وارد تومور کرده و از سلول های تومور نمونه برداری می کند. 

 

بیوپسی آندوسکوپیک:

 

در این روش یک لوله باریک از راه دهان و بینی یا ایجاد برش وارد گلو می شود و عمل نمونه برداری انجام می گیرد. 

 

سرطان گلو| درمان سرطان گلو| ابتلا به سرطان گلو و حنجره

 

راههای درمان

 

جهت درمان سرطان گلو شما باید با پزشکان  مختلفی همچون سرطان شناس، آسیب شناس یا پاتولوژیست و متخصص بیهوشی در ارتباط باشید و متخصصین زیادی در نتیجه گیری انتخاب روش درمان نقش دارند. به طور مثال سرطان شناس برداشتن تومور و کار جراحی را بر عهده دارد.  آسیب شناس و پاتولوژیست کار بیوپسی یا همان نمونه برداری را بر عهده دارد. متخصص بیهوشی نیز هنگام انجام عمل جراحی و پس از آن کنار شما خواهد بود. از جمله گزینه هایی که جهت درمان سرطان گلو پیش روی شما قرار دارد می توان به جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی اشاره کرد. پزشک متخصص نیز با توجه به نوع سرطان و سطح پیشروی آن، یکی از روش های درمانی را انتخاب می کند. 

 

روش های جراحی

 

 اگر تومور سرطانی گلو پیشرفت زیادی نکرده و کوچک باشد پزشک به روش جراحی آن را خارج می کند.  این جراحی با بیهوشی کامل و در بیمارستان انجام می گیرد. بعد از انجام عمل جراحی و جهت ادامه درمان پزشک یکی از روش های درمانی زیر را انتخاب می کند.

 

جراحی آندوسکوپیک:

 

در این روش یک لوله باریک و بلند به نام آندوسکوپ وارد بدن فرد بیمار می شود. سر این لوله مجهز به نور و دوربین می باشد و پزشک  با مشاهده تومور می تواند به روش جراحی و یا لیزر سلول های سرطانی را از بین ببرد. 

 

کوردکتومی:

 

کوردکتومی نیز یکی از روش های درمان سرطان گلو به شمار می رود که در آن تمام تارهای صوتی فرد بیمار به طور کامل برداشته می شود. 

 

لارنژکتومی:

 

در این روش درمان با توجه به شدت و پیشرفت بیماری ممکن است کل حنجره یا قسمتی از آن برداشته شود . بسیاری از افراد بعد از انجام این جراحی می توانند به راحتی صحبت کنند اما برخی دیگر ناچارند صحبت کردن بدون حنجره را یاد بگیرند. 

 

فارنژکتومی:

 

با انجام عمل جراحی به روش فارنژکتومی قسمتی از گلو که با سرطان درگیر است برداشته می شود. 

 

برش گردن:

 

در بسیاری از مواقع سرطان تمام گردن را درگیر کرده و در آنجا پخش می شود.  در چنین شرایطی پزشک مجبور است با برش گردن بخشی از گره های لنفاوی را از آن خارج کند. 

 

روش پرتودرمانی

 

معمولا پرتو درمانی پس از انجام عمل جراحی صورت می گیرد که در طی آن سلول های سرطانی به وسیله اشعه های پرانرژی تخریب می شوند.همچنین سلول هایی که در بدن باقی می ماند به وسیله عمل جراحی و توسط اشعه ها از بین می روند. پرتو درمانی نیز انواع مختلفی دارد که عبارتند از: پرتودرمانی پر شدت و رادیوتراپی تطبیقی سه بعدی :این دو روش درمانی  از جمله رایج ترین روش ها جهت درمان سرطان ناحیه پایین گلو یا سرطان لارنژیال به شمار می روند.  در این روش، اشعه متناسب با شکل و حالت تومور تنظیم می شود. 

 

نزدیک درمانی یا براکی تراپی:

 

در این روش موادی به نام دانه های رادیو اکتیو در نزدیکی تومور یا به طور مستقیم روی آن قرار می گیرند.  براکی تراپی در درمان سرطان لارنژیال و سرطان هایی که نواحی تحتانی گلو را درگیر می کند،  مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

روش شیمی درمانی 

 

در مواقعی که سلول های سرطانی به اندازه کافی پیشرفت کرده و به غدد لنفاوی و سایر بافت ها سرایت کرده باشند،  پزشک در کنار پرتودرمانی، از روش شیمی درمانی نیز کمک خواهد گرفت. در روش شیمی درمانی از داروهایی استفاده می شود که سلول های بدخیم را نابود کرده و رشد آن ها را متوقف می سازد. 

 

درمان مولکولی هدفمند:

 

در این روش از داروهایی استفاده می شود که در فرآیند مولکول های بزرگ کننده تومور اختلال ایجاد کرده و از رشد و توزیع آن ها جلوگیری می کند.از جمله داروهایی که جهت مولکول درمانی استفاده می شود می توان به داروی ستوکسیماب یا اربیتوکس اشاره نمود. 

 

تعداد بازدید : 3307

نظرات

ghobadi

2 سال و 8 ماه و 16 روز پیش

سلام.من یه هفتس که صدام بد شده انگار داد زدم.در عوضی که اینجوری نبوده(هفته ی قبل یه حالتی شبیه سرما خوردگی داشتم و گلوم درد میکرد.چند سالم هست که وقتی شکلات یا خوراکی های خیلی شیرین میخورم گلوم سوزش پیدا میکنه.ینی امکان داره سرطان داشته باشم؟

ثبت نظر

ارسال