Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 15 و 44 دقیقه

عوامل افزایش دهنده ی سرطان روده بزرگ در مردان

درمان سرطان روده | سرطان روده بزرگ | انواع سرطان | علائم سرطان

سرطان روده بزرگ | سرطان | علائم سرطان | سرطان روده ی بزرگ مربوط به روده بزرگ می‌شود که بخش انتهای دستگاه گوارش شما را تشکیل می دهد. سرطان روده بزرگ معمولاً از تومورهای غیر خوش خیم به نام پولیپ های آدنوماتوز تشکیل می شود. چاقی، مصرف کم میوه و سبزیجات و گوشت قرمز می تواند ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. برای درمان نیز از جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده می شود.

شنبه 13 اردیبهشت 1399 ساعت 20:29

 سرطان روده ی بزرگ مربوط به روده بزرگ می‌شود که بخش انتهای دستگاه گوارش شما را تشکیل می دهد. سرطان روده بزرگ معمولاً از تومورهای غیر خوش خیم به نام پولیپ های آدنوماتوز تشکیل می شود.

 

زمانی که این پولیپ ها به مرور زمان رشد می کند سرطان روده ی بزرگ رخ می دهد. این پولیپ ها معمولا علائم ندارند. بنابراین پزشکان توصیه می کنند که افراد باید تحت ازمایشاتی قرار بگیرند و روده ی بزرگ خود را معاینه کنند.

 

 

 

 علل ابتلا به سرطان روده بزرگ :

 

 

 علت ابتلا به سرطان روده بزرگ توسط پزشکان مشخص نشده است. اما آن ها معتقدند سرطان روده بزرگ زمانی اتفاق می ‌افتد که سلول ‌های سالم در روده بزرگ خطراتی را در DNA  به وجود بیاورند. زمانی که سلول ها سالم هستند، رشد می‌کنند و به طور مستقیم و منظم در کل بدن تقسیم می‌شوند، اما اگر DNA این سلول‌ها آسیب ببینند، آن ها سرطانی می‌شوند.

 

 

 در نتیجه این سلول ها همچنان به رشد و تقسیم شدن خود ادامه می دهند و می توانند در کل بدن تقسیم شوند و به بافت طبیعی بدن نفوذ کنند. از این رو سرطان روده بزرگ به وجود می آید.

 

معمولاً ژن های ارثی که از خانواده ها انتقال پیدا می کند می تواند علت ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. اما تنها درصد کوچکی از سرطان روده بزرگ با جهش های ارثی ارتباط دارد.

 

 

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند؟

 

 

 معمولا افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند، بالای ۵۰ سال دارند اما این سرطان ممکن است در افراد جوان نیز بروز دهد، اما این اتفاق بسیار نادر است. معمولاً نژاد آفریقایی آمریکایی بیشتر به این سرطان مبتلا می شوند. کسانی که یک بار تجربه سرطان روده و یا پولیپ آدنوماتوز را داشتند، در آینده خطر آنها برای ابتلا به سرطان روده بزرگ بیشتر است.

 

زمانی که فرد دچار التهاب روده و یا بیماری های مزمن مانند کرون باشد، بیشتر در خطر ابتلا به این سرطان قرار دارد. افرادی که سیگار می کشند باید بیشتر مواظب خود باشند چون می توانند به این سرطان مبتلا شوند. الکل و داشتن رژیم غذایی با فیبر کم می‌تواند ابتلا به این سرطان را در افراد افزایش دهد.

 

 

 افرادی که دچار چاقی بیش از حد هستند نسبت به کسانی که وزن طبیعی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان قرار می گیرند. فردی که دچار مریضی قند یا دیابت است، باید بیشتر حواسش را جمع کند و معایناتی را در ارتباط با روده بزرگ خود انجام دهد.

 

سابقه ی خانوادگی نیز در ابتلا به این بیماری همانند بیماری های نقش اساسی دارد، پس اگر سابقه ی خانوادگی برای ابتلا به سرطان روده بزرگ دارید، شانس شما برای ابتلا به این بیماری زیاد می باشد.

 

 

عوامل افزایش دهنده سرطان روده بزرگ در مردان کدام است؟

 

 

 مصرف زیاد گوشت قرمز: در جامعه امروزی مردان به مقدار زیادی از گوشت قرمز استفاده می‌کنند. پزشکان پی بردند گوشتی که در دمای بالا پخته شده است احتمال ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهد.

 

زیرا هترو سیلیک هایی که سرطانزا هستند در گوشتی که در دمای بالا پخته می شود بسیار زیاد است. مردان باید سعی کند از رژیم های غذایی استفاده کنند که گوشت کمتری در آنها وجود دارد و به جای استفاده از گوشت قرمز از ماهی استفاده کند، زیرا می تواند جایگزین خوبی برای گوشت قرمز باشد.

 

 

 چاقی: پزشکان پی بردند که چاقی می تواند خطر ابتلا به سرطان را مخصوصاً در مردان بالا ببرد. به همین دلیل مردان باید سعی کنند که وزن خود را در حالت طبیعی نگه دارند و با داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن تا حد زیادی از چاق شدن جلوگیری کنند و خطر ابتلا به این سرطان را در خود به حداقل برسانند.

 

 

 مصرف کم سبزیجات و میوه در ابتلا به سرطان: میوه و سبزیجات مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان دارد که آن را به بدن منتقل می کند. مردان امروزه از میوه و سبزیجات کمی استفاده می کنند. در این صورت می‌توانند شانس ابتلا به این سرطان را در خود افزایش دهند.

 

سبزیجات مانند یک حفاظ در برابر سرطان عمل می کند و به طور میانگین روزانه هر فرد باید ۳۰ گرم فیبر مصرف کند که فیبر مفید تنها در میوه و سبزیجات وجود دارد.

 

 

 مصرف مشروبات الکلی: شایع ترین دلیلی که ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افراد بالا می ‌برد مصرف مشروبات الکلی است. تحقیقات نشان می‌دهد که مردان بیشتر از زنان از مشروبات الکلی استفاده می‌کنند، به همین دلیل بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

 

 

 مصرف الکل می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و بدن در برابر عفونت ها مقاوم نباشد. آبجو نسبت به سایر مشروبات الکلی خطر جدی تری برای ابتلای مردان به بیماری کلون است. اگر می خواهید که در آرامش زندگی کنید و درصد ابتلای خودتان به سرطان روده ی بزرگ را کاهش دهید باید از مصرف مشروبات الکلی دوری کنید.

 

 

راه های پیشگیری و جلوگیری از سرطان روده بزرگ:

 

 

در تمام بیماری ها پیشگیری بهتر از درمان است. افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند و قبلاً تجربه ی سرطان روده بزرگ را داشتند باید به طور مداوم تحت نظر دکتر باشند و مورد معاینه قرار بگیرد و افرادی که سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ دارند، بیشتر در خطر ابتلا به این سرطان هستند پس بنابراین آنها باید تحت آزمایش و غربالگری قرار بگیرند تا اگر علائم سرطان در آنها وجود دارد قبل از گسترش سرطان ان را پیشگیری کنند.

 

 

 همچنین شما می توانید با تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی خود از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری کنید. شما باید خوردن انواع میوه و سبزیجات و غلات که حاوی ویتامین و مواد معدنی هستند را در برنامه ی روزانه و رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

زیرا میوه و سبزیجات می‌تواند به عنوان حفاظی در بدن شما با بیماری و با این سرطان مبارزه کند. شما باید میوه و سبزیجاتی را انتخاب کنید که انواع ویتامین ها و مواد غذایی را از آن دریافت کنید.

 

 

سرطان روده بزرگ چه علائمی دارد؟

 

 

  • اگر در عادات روده شما ازجمله اسهال یا یبوست تغییراتی به وجود بیاید که بیش از ۴ هفته طول  بکشد.
  •  
  • مشاهده ی خون در مدفوع و یا خونریزی مستقیم
  •  
  •  ناراحتی مداوم شکم مانند نفخ شکم درد و گرفتگی
  •  
  •  احساس خالی نشدن کامل روده
  •  
  •  ضعف یا خستگی
  •  
  •  کاهش وزن نامعلوم

 

 

  این علائم در هر فردی متفاوت است و به مکان و اندازه سرطان در روده بزرگ هر فرد بستگی دارد. بعضی از افراد در مراحل اولیه ی این بیماری هیچ علائمی ندارند. اگر فردی متوجه علائم فوق شد باید به پزشک مراجعه کنند. به طور کلی توصیه می شود افرادی که بالای ۵۰ سال دارند بیشتر باید تحت مراقبت و غربالگری قرار بگیرند.

 

 

سرطان روده از چه طریقی تشخیص داده میشود؟

 

 

  کولونوسکوپی: در این روش لوله ی بزرگی وارد روده ی شما می شود که دکتر توسط مانیتوری که در خارج وجود دارد کل روده شما را بررسی می‌کند و اگر منطقه ای مشکوک به سرطان یافت شد از روده ی شما نمونه برداری می شود.

 

 

 پروکتوسکوپی: در این روش توسط دستگاهی کل راست روده و قسمت‌های تحتانی روده بزرگ قابل مشاهده است. با این روش تقریباً نیمی از سرطان ها تشخیص داده می‌شود. در این روش بیمار احساس فشار کند اما دردی را احساس نمی کند.

 

 

 بیوپسی: قسمت مشکوک موجود در روده ی شما نمونه برداری می شود و یا قسمتی از توده برداشته می‌شود تا در زیر میکروسکوپ بررسی شود.

 

 

 مشاوره ژنتیک: افرادی که به صورت ژنتیکی به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند باید تحت مشاوره ژنتیک قرار بگیرند. مشاوره پیشنهاد می کند افرادی که به سن پنجاه سال می رسند باید هر ۱۰ سال یکبار آندوسکوپی انجام دهند. زیرا سرطان روده بزرگ جزء بیماری هایی است که باید زود تشخیص داده شوند و به نوعی می‌توان گفت که بیماری پنهان است.

 

 

درمان سرطان روده بزرگ

 

 

 برای درمان این سرطان نیز از جراحی، شیمی درمانی و اشعه استفاده می کند. اگر توده کوچک باشد، توسط عمل جراحی توده را از روده در می‌آورند. اما اگر سرطان به غددهای لنفاوی گسترش پیدا کرده باشد در این صورت شیمی درمانی هم در کنار جراحی انجام می گیرد.

 

گاهی ممکن است شیمی درمانی قبل از عمل جراحی انجام شود تا سلول های سرطانی را در روده فرد کاهش دهند و سپس توسط عمل جراحی آن را بردارند.

 

 

 معمولا پرتو درمانی برای از بین بردن علائم سرطان روده بزرگ استفاده می شود. این روش یا به تنهایی یا به همراه شیمی درمانی قابل استفاده است. گاهی ممکن است برای راحت تر کردن عمل جراحی، قبل از عمل پرتو درمانی انجام دهند تا برداشتن تومورها را راحت تر کند‌.

 

تعداد بازدید : 2534

ثبت نظر

ارسال