Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 5 و 30 دقیقه

موسیقی درمانی و سرطان

موسیقی درمانی و سرطان | سرطان مغز | پیشگیری از سرطان | ورزش درمانی در سرطان

موسیقی درمانی و سرطان برای بالا بردن سطح سلامت افراد مبتلا به سرطان، کاهش استرس، کاهش در درد عضلات، ایجاد بستری مناسب برای بیان احساسات، بهبود حافظه این افراد، ایجاد ارتباط مناسب با دیگر افراد و در کل بالا بردن قوای جسمانی بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.

شنبه 14 دی 1398 ساعت 9:50

موسیقی درمانی را می توان استفاده از موسیقی برای بیان عواطف و احساسات دانست. در واقع استفاده از موسیقی در هر زمینه ای می تواند نتایج مثبت و قابل قبول تری را ایجاد کند. امروزه موسیقی درمانی و سرطان را می تواند در درمان این بیماری مهلک راهکاری برای ایجاد بهبودی در نظر گرفت. با استفاده از موسیقی می توانید کارایی خود را بالاتر ببرید و از این طریق احساسات ناگفته خود را به گوش اطرافیان برسانید.

زمانی که شما به موسیقی درمانی می پردازید این امر می تواند شامل گوش دادن به موسیقی و نواختن آن در نظر گرفته شود. روش های دیگری که در موسیقی درمانی مورد استفاده قرار می گیرند را می توان خواندن و نوشتن آهنگ دانست. در واقع هر کاری که به واسطه موسیقی قابل انجام شدن باشد می تواند در موسیقی درمانی واقع شود. این درمان ممکن است در کنار درمان های دیگر مانند هنر درمانی نیز به وفور قابل مشاهده باشد.

برای اینکه بتوانید از موسیقی درمانی استفاده کنید نیاز به داشتن مهارت خاصی در موسیقی نیست و این امر می تواند توسط افراد مبتدی و شنونده موسیقی نیز انجام شود. ثابت شده است که مغز ما می تواند به طور طبیعی به صدا واکنش نشان دهد و ریتم و ضرب موسیقی را شناسایی کند.

 

تاریخچه موسیقی درمانی و سرطان

 

استفاده از موسیقی را می توان به دوران باستان ارجاع داد. در واقع از زمان های قدیم افراد توانسته اند تاثیر موسیقی در زندگی خود را حس کنند و از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کنند. باید گفت که موسیقی درمانی و تاثیر آن در درمان بیماری ها به طور رسمی از سال 1950 میلادی شروع شد و بعد از آن در مراقبت های پزشکی مورد استفاده قرار گرفت.

یکی از تاثیرات شگفت انگیزی که موسیقی درمانی بر بیماری ها دارد را می توان درمان بیماری سرطان دانست. البته این درمان شامل مراحل روحی و روانی است که می تواند از این طریق امید به زندگی را در افراد مبتلا به سرطان افزایش دهد و باعث بهبود کیفیت زندگی این افراد شود. این عوامل می تواند غم، ترس و کلیه احساسات منفی را در این بیماران از بین ببرد و از این طریق به درمان این بیماری منجر شود.

تاثیر موسیقی درمانی و سرطان را می توان در مقابله با بیماران مورد بررسی قرار داد. در واقع هدف از موسیقی درمانی پشتیبانی از بیمارانی است که رنج های جسمی و روانی و عاطفی بسیاری را تجربه می کنند. در واقع متخصصینی که از موسیقی درمانی  استفاده می کنند به دنبال ایجاد بستری مناسب برای بیماران مبتلا به سرطان هستند تا از این طریق بتوانند این بیماران را با درمانگر مورد نظر درگیر کنند.

 

تاریخچه موسیقی درمانی و سرطان

 

موسیقی درمانی و سرطان به عنوان درمانی مکمل

 

امروزه از موسیقی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری سرطان استفاده می شود. البته در این مورد هنوز مدرک موثقی وجود ندارد و بر طبق یک سری از آزمایشاتی که به صورت پایه در این مورد انجام شده است می توان گفت که موسیقی درمانی و سرطان می توانند تاثیر به سزایی در کاهش بیماری سرطان و افزایش روحیه افرادی که مبتلا به سرطان هستند داشته باشد.

با توجه به اینکه درمان سرطان با استفاده از روش های متفاوتی انجام می شود قابل ذکر است که موسیقی درمانی می تواند در زمانی که این درمان ها برای افراد مبتلا به سرطان انجام می شود تاثیر این درمان ها را بیشتر کند. همچنین استفاده از موسیقی زمانی که این افراد از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند، می تواند عوارضی مانند حالت تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی را کمتر کند.

درد و ناراحتی که به واسطه درمان های سخت برای افراد مبتلا به سرطان ایجاد می شود، می تواند تاثیر مخربی را بر زندگی این افراد بر جای بگذارد. افراد مبتلا به سرطان با توجه به نوع سرطانی که به آن مبتلا هستند، شدت و پیشروی بیماری ممکن است که از روحیه ضعیف و شکننده ای برخوردار باشند.

برای اینکه بتوانیم تا حدودی روحیه این افراد را بالاتر ببریم و آرامش را بعد از دوره های درمانی سخت برای این افراد ایجاد کنیم استفاده از موسیقی درمانی و سرطان می تواند بحثی تاثیر گذار باشد.

 

آیا نتایج موسیقی درمانی و سرطان بر یکدیگر ثابت شده است؟

 

در مورد نحوه تاثیر موسیقی درمانی بر روی این بیماران منابع کتبی در دسترس نیست و این نتایج به صورت دیداری مشاهده شده است. با این حال استرس و اضطراب دو عامل بسیار مهمی است که می تواند به کلی روحیه بیماران مبتلا به سرطان را تحت تاثیرات منفی قرار دهد. این افراد برای اینکه بتواند امید خود را از دست ندهند به درمان های روحی و روانی در این زمینه احتیاج دارند.

در واقع اثرات موسیقی درمانی و سرطان که تاثیرات متقابل بر یکدیگر می گذارند بر کسی پوشیده نیست. از این طریق استرس که برای این بیماران مانند سم است می تواند از این طریق از بین برود. بهتر است که از فردی که در زمینه موسیقی شناخته شده است برای درمان بیماری سرطان استفاده کنید. این افراد با نوع موسیقی آشنایی کامل دارند و می دانند که از چه نوع موسیقی برای ایجاد آرامش و از بین بردن استرس در این بیماران استفاده کنند.

 

موسیقی درمانی و سرطان به عنوان تکنیک درمانی به صرفه

 

با توجه به اینکه درمان های مربوط به افرادی که مبتلا به سرطان هستند در حد بسیار طاقت فرسایی قرار دارد. این افراد می توانند روش های دیگری را برای درمان خود استفاده کنند. موسیقی درمانی می تواند به عنوان روشی بسیار کم هزینه و کارآمد در نظر گرفته شود. افرادی که مبتلا به بیماری سرطان هستند نیاز به درمان های روحی و روانی نیز در کنار درمان های دیگر دارند.

به همین دلیل در دهه گذشته موسیقی درمانی توانسته است تاثیرات شگفت انگیزی را در روند بهبودی این افراد بر جای بگذارد. شواهد بسیاری وجود دارد که می تواند گواه بر این ادعا باشد که موسیقی درمانی و سرطان می توانند رابطه متقابل با یکدیگر داشته باشند. همانطور که می دانیم مشکلات روحی بیش از نیمی از درمان های مربوط به این بیماری را می تواند از بین ببرد.

روحیه ضعیف در بیماران مبتلا به سرطان باید در ابتدا افزایش پیدا کند و بعد از آن و همراه با آن درمان های روحی و روانی نیز برای بالا بردن روحیه این افراد مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل موسیقی درمانی بهترین روش برای این منظور است. با توجه به این موضوع موسیقی درمانی در بیش از 30 مرکز مربوط به درمان بیماری های سرطان توسط اساتید برجسته ای در این حرفه برای بیماران ارائه می شود تا از خدمات آن به نحو احسن استفاده کنند.

 

موسیقی درمانی و سرطان به عنوان تکنیک درمانی به صرفه

 

چگونگی تاثیر موسیقی در درمان بیماری سرطان

 

همانطور که می دانیم موسیقی درمانی برای آرامش روح انسان است. از این طریق اضطراب و آشفتگی های روحی و روانی افراد می تواند درمان شود. در واقع در مورد نحوه تاثیر موسیقی بر مکانیسم های بدن می توان گفت که به طور مستقیم سیستم های عصبی افراد را درگیر می کند و با تغییرات عملکردی در این نواحی، درد، افسردگی، خستگی و استرس را از بیماران مبتلا به سرطان دور می کند.

همچنین طبق شواهد موجود در تاثیر موسیقی و سرطان بر یکدیگر افرادی که مبتلا به سرطان بودند و این عارضه مشکلات تنفسی  یا درد در نواحی مختلفی از بدن آنها را ایجاد کرده بود، توسط موسیقی درمانی توانستند بر این معضلات فایق آیند.

 همچنین موسیقی می تواند ضربان قلب و فشار خون افراد را در حد متعادلی نگه دارد و از این طریق به کاهش استرس بیانجامد. البته این موضوع با توجه به نوع موسیقی که برای این افراد پخش می شود نیز تا حدود زیادی بستگی دارد.

به طور کلی می توان گفت که اهداف موسیقی درمانی و سرطان برای بالا بردن سطح سلامت افراد مبتلا به سرطان، کاهش استرس، کاهش در درد عضلات، ایجاد بستری مناسب برای بیان احساسات، بهبود حافظه این افراد، ایجاد ارتباط مناسب با دیگر افراد و در کل بالا بردن قوای جسمانی بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.

 

برنامه های موسیقی درمانی و سرطان

 

با توجه به مراکز موسیقی درمانی که در سطح جهان ایجاد شده است می توان گفت که درمان بیماری سرطان از این طریق بسیار راحت تر صورت می گیرد. برای این منظور برنامه های متفاوتی از موسیقی درمانی در این مراکز انجام می شود که می تواند زمینه ای را ایجاد کند تا در آن بیماری های جسمی، عاطفی و روحی بتواند با عناصر مختلف موسیقی مانند ریتم، ملودی، لحن و اشعار موجود در موسیقی ترکیب شود و از این طریق تاثیر خود را در درمان بیماران مبتلا به سرطان بر جای بگذارد.

این برنامه های ایجاد شده در این مراکز از طریق موسیقی درمانی می تواند خلاقیت این افراد را تقویت کند و با مدیریت درست علائم بیماری سرطان و ایجاد آرامش روحی و روانی برای بیماران مبتلا به این بیماری شرایط مناسبی را برای درمان ایجاد کند. از این طریق افرادی که مبتلا به سرطان هستند می توانند دور هم جمع شوند و از تجربیات خود و عواطف و احساسات خود با زبان موسیقی صحبت کنند.

بازدید هایی که در این مراکز انجام می شود یکی از نکات مورد توجه برنامه های موسیقی درمانی در این مناطق است. در واقع متخصصان موسیقی درمانی در کنار سایر متخصصان دیگر مانند فیزیوتراپ ها، درمانگرها، مددکاران اجتماعی به این کار مشغول هستند. آنها با جلساتی که برای بیماران برگزار می کنند می توانند در مورد نحوه درمان از طریق موسیقی و تاثیر آن در خلق و خوی افراد با آنها گفت و گو کنند.

 

برنامه های موسیقی درمانی و سرطان

 

موسیقی درمانی در کدام بخش های بیمارستان ارائه می شود؟

 

می توان موسیقی درمانی را در بخش های مختلفی از بیمارستان به خصوص بخش مراقبت های ویژه پس از بیهوشی و بخش قبل از عمل های جراحی ارائه کرد. زیرا یکی از مکان هایی که ممکن است ایجاد استرس در بیماران مبتلا به سرطان را بیشتر کند بنابراین می توان بخش های جراحی و ریکاوری بعد از آن دانست. همچنین تاثیر موسیقی درمانی و سرطان را می توانیم در این مکان ها بهتر احساس کنیم.

محیط هایی که بیماران سرطانی برای شیمی درمانی در آنجا قرار داده می شوند نیز تا حدود زیادی می تواند تنش زا باشد. به همین دلیل  در این مکان ها نیز تا حد ممکن درمانگران و متخصصین موسیقی می توانند فعالیت مربوط به خود را داشته باشند.

این افراد در بخش های مربوط به افراد مبتلا به سرطان نیز باید حتما حضور داشته باشند تا درمان های روحی و روانی را از طریق موسیقی درمانی برای افراد بیمار انجام دهند.

 در واقع قبل از اینکه درمان هایی نظیر شیمی درمانی، پرتودرمانی و درمان هایی از این نظیر برای افراد انجام شود متخصصان موسیقی درمانی باید درمان مربوط به شرایط روحی و عاطفی را در این افراد آغاز کنند. در این صورت روحیه افراد بالاتر می رود و با خاطری جمع تر درمان های سخت تر را می پذیرند.

همچنین کیفیت زندگی این افراد بعد از موسیقی درمانی در حد بالاتری قرار خواهد گرفت. برای این منظور بهتر است افرادی که مبتلا به بیماری سرطان هستند تا حد امکان روحیه خود را از دست ندهند و امید به زندگی داشته باشند. این عوامل می تواند نتیجه موسیقی درمانی را در حد شگفت انگیزی بالا ببرد.

بیماران آموزش های لازم را برای استفاده از موسیقی از درمانگران دریافت می کنند. این درمان می تواند یکی از جذابترین و در عین حال تاثیر گذارترین درمان برای بیمارانی باشد که مبتلا به بیماری های مهلکی همچون سرطان هستند.

 

چه نوع موسیقی برای افراد مبتلا به سرطان توصیه می شود؟

 

طبق بررسی های بالینی که در تاثیر موسیقی درمانی و سرطان انجام شده است، نشان می دهد که حدود 3731 بیمار توانستند اثرات مثبت موسیقی درمانی را در زندگی خود مشاهده کنند و این اثرات شامل از بین رفتن خستگی و سستی عضلات، کاهش اضطراب و بالا رفتن کیفیت و بهبود زندگی این افراد شده است.

در واقع نوع موسیقی که برای این بیماران استفاده می شود همراه با مفاهیم عمیقی است که طی سالیان زیاد توسط اساتید برجسته موسیقی مورد مطالعه و تحقیقات گسترده ای قرار گرفته است. این موسیقی می تواند در درمان بیماری سرطان نقش مفید و اساسی را ایفا کند. در واقع استفاده از موسیقی با انواع ریتم تند و خشن برای درمان این بیماران توصیه نمی شود و می تواند اثرات عکسی را نیز در طول دوره درمان برجای بگذارد.

در پایان شما می توانید برای کمک به هزینه های درمانی بیماران مبتلا به سرطان با خرید استند تسلیت و تاج گل از انجمن حمایت از بیماران سرطانی و همچنین خیریه این بیماران در تامین هزینه های درمانی کمک نمایید.

 

چه نوع موسیقی برای افراد مبتلا به سرطان توصیه می شود؟

 

کلام آخر

 

با گسترش  بیماری هایی نظیر سرطان، محققان در زمینه های مختلف به دنبال روش ها و شیوه هایی هستند که به بهبودی وضعیت بیماران کمک کند. موسیقی یکی از همان روش هایی است که در آن تحقیقات گسترده ای صورت گرفته و به نظر می رسد که این هنر اثرات درمانی از جمله درمان سرطان نیز دارد. در واقع موسیقی ها به تنهایی اثر گذار نبوده و تنها قادر هستند که روند اثرگذاری داروها را بهبود ببخشند. از طرفی یکی از مهم ترین مسائل در پیشرفت بیماران مبتلا به سرطان، برخورداری از روحیه قوی است. موسیقی با تاثیر مستقیمی که بر این جنبه از افراد خواهد داشت، می تواند در فرایند بهبودی بیماران تاثیرات شگرفی داشته باشد. امروزه به کارگیری موسیقی به یکی از رایج ترین برنامه های توانبخشی این دسته از بیماران اضافه شده است. سرطان از آن دست بیماری هایی است که باید پیگیری های مستمری داشته و برنامه های مختلفی را شامل شود. شرکت در تمام این برنامه ها و پروسه های درمانی نیازمند صرف هزینه هایی است. بنابراین بسیاری از افراد مبتلا به انواع سرطان همواره با این بخش بیماری مشکل داشته و درپی دریافت کمک هایی هستند. موسسات و انجمن های خیریه حمایت از بیماران سرطانی که در حال کمک به این بیماران هستند، معمولا از استندهای تسلیت و تاج گل خیریه برای جذب کمک های بیشتر استفاده می کنند. این وسایل علاوه بر فوایدی که در حفظ محیط زیست دارند می تواند مبالغ زیادی را به نفع بیماران مبتلا به سرطان جمع آوری کرده و به هزینه های درمان آن ها کمک شایانی نماید.

 

تعداد بازدید : 3103

ثبت نظر

ارسال