Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 11 و 10 دقیقه

نشانه های خاموش ام اس کدام است

بیماری ام اس| درمان ام اس| پیشگری از بیماری ام اس| علائم ام اس

در بیماری ام اس سیستم ایمنی بدن به بافت های بدن حمله میکند و در نتیجه بافت های مغز و نخاع دچار آسیب شده و علائم مشخصی بروز خواهد کرد که نیاز به پزشک متخصص در این شرایط ضروری است.

سه شنبه 12 مرداد 1400 ساعت 19:37

نشانه های خاموش ام اس کدام است؟بیماری ام اس چیست؟آیا بیماری ام اس دارای نشانه و علائم خاصی است؟نشانه ها و علائم بیماری ام اس کدام اند؟همه این ها سوالاتی هستند که در این مقاله قصد داریم در مورد آن ها توضیح دهیم و توضیح دهیم که چگونه میتوانید این بیماری را با توجه به نشانه  ها و علائم خیلی زود متوجه بشوید.اگر به دنبال این هستید که علائم و نشانه های درست بیماری ام اس را متوجه شوید، بهتر است که این مقاله را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید.

 

مواردی که در این مقاله مورد بحث قرار میگیرند عبارت اند از:

 

  • بیماری ام اس
  • دستگاه عصبی مرکزی
  • ام اس چیست؟
  • چه افرادی به ام اس مبتلا می شوند؟
  • علائم و نشانه های بیماری ام اس
  • علل بیماری ام اس
  • عوامل خطر
  • حمله ام اس به چه صورت است؟
  • انواع ام اس را می شناسید؟
  • تاج گل و استند خیریه
  • داروهای موثر برای بیماری ام اس

 

یکی از بیماری هایی که در این سال های اخیر بسیار فراگیر شده است، بیماری ام اس است. در این  بیماری ام اس سیستم ایمنی بدن به بافت های بدن حمله میکند و در نتیجه بافت های مغز و نخاع دچار آسیب شده و علائم مشخصی بروز خواهد کرد که نیاز به پزشک متخصص در این شرایط ضروری است.ام اس نوعی بیماری اتو ایمیون می باشد که در اثر آن سیستم ایمنی بدن به بافت های خود حمله ور شده و به آن ها آسیب می رساند.

 

همچنین در نتیجه این فرآیند غشاء چربی به نام میلین که فیبرهای عصبی مغز و نخاع را پوشانده و وظیفه محافظت از آن ها را بر عهده دارد، از بین می رود.در واقع کارکرد و وظیفه میلین شباهت زیادی به سیم های الکتریکی دارد. به طوری که اگر به میلین آسیبی وارد شود ارسال پیغام صادره به عصب مربوطه متوقف شده یا به کندی ارسال می گردد. 


بیماری اسکلروز یا همان ام اس بخش هایی از مغز و نخاع را درگیر کرده که عوارضی همچون ضعف و گرفتگی عضلات را به دنبال دارد. این بیماری عارضه ای است که در دستگاه اعصاب مرکزی ایجاد می شود و یکی از ناتوان کننده ترین بیماری های عصب شناختی به شمار می رود.ام اس بیشتر در افراد ۲۰ الی ۴۰ ساله مشاهده شده است. البته این بیماری از جمله شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب بوده و ممکن است در هر سنی اتفاق بیافتد.

 

  لازم به ذکر است که احتمال ابتلای این بیماری در زنان حدود ۲ درصد بیشتر از مردان می باشد. همچنین بیماری ام اس از بیماری هایی می باشد که تمام عمر با فرد بیمار می ماند و هیچگونه درمان قطعی برای آن وجود ندارد.در هر صورت بسیاری از داروها و مراقبت های تخصصی می تواند در کاهش علائم بیماری تاثیر گذار باشد. بیماری ام اس علت مشخصی ندارد و به صورت ناشناخته می باشد. اما متخصصین و دانشمندان در سراسر جهان در حال تحقیق در این زمینه می باشند. 

 

بیماری ام اس| درمان ام اس| پیشگری از بیماری ام اس| علائم ام اس

 

دستگاه عصبی مرکزی 


برای اینکه بیماری ام اس را بهتر درک کرده و آن آشنا شویم، باید ابتدا وظایف سیستم عصبی مرکزی را به درستی بشناسیم. این سیستم از اجزایی مانند مغز و نخاع تشکیل شده است. همچنین مقدار زیادی از رشته های عصبی که عصب جمجمه ای نامیده می شوند نیز به مغز متصل می باشند.در واقع این رشته های عصبی شامل اعصاب بینایی بوده و وظیفه پیوند دادن چشم ها به مغز را بر عهده دارند. مغز وظیفه کنترل فعالیت های بدن مانند حرکت کردن و اندیشیدن را بر عهده دارد و پیام رسانی از مغز به سایر اندام های بدن نیز به وسیله طناب نخاعی انجام می گیرد. 


پیام های انتقال یافته به مغز به بخش های مربوطه بدن رفته و اعمال خودآگاه و ناخودآگاه فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. در واقع سیستم مرکزی اعصاب متشکل از میلیون ها عصب می باشد که وظیفه انتقال پیام بین مغز و سایر اجزای بدن را بر عهده دارند. این اعصاب نیز به وسیله الیاف هایی محافظ به نام میلین (نوعی چربی) به طور کامل پوشیده شده اند و از تداخل اعصاب با یکدیگر جلوگیری می کنند. در بیماری ام اس سیستم ایمنی بدن شروع به تخریب و آسیب رساندن به این چربی ها کرده و در عملکرد انتقال پیام توسط اعصاب، اختلال ایجاد می کند که در نتیجه آن کنترل مغز بر اعضا و اندام های بدن از بین می رود .

 

ام اس چیست؟ 


بیماری مولتیپل اسکلروز یا همان ام اس یک بیماری ناتوان کننده مغز و نخاع می باشد که عملکرد این دو اجزا را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.  این بیماری در مراحل اولیه ابتلا علائمی همچون از دست دادن کنترل، تاری دید، از دست دادن تعادل و حواس (بی حسی) را به دنبال دارد. در این بیماری سیستم مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی بدن آسیب می بینند که به آن بیماری خود ایمنی نیز گفته می شود.در بیماری ام اس سیستم ایمنی بدن که وظیفه محافظت از بدن و نابود کردن عوامل خارجی را بر عهده دارد، شروع به تخریب مغز و نخاع کرده و باعث می شود  مشکلات ارتباطی بین مغز و دیگر اجزای بدن رخ دهد. در واقع در حال حاضر هیچ گونه درمان قطعی برای بیماری مولتیپل اسکلروز (ام اس) وجود ندارد.علائم خاموش بیماری ام اس که نادیده گرفته می شوند بیماری ام اس بسیار آهسته و بدون هیچ گونه علامت خاصی به رشد و پیشرفت خود ادامه می دهد. در واقع علامت های ابتلا به بیماری ام اس ممکن است در بیمار وجود داشته باشند اما اغلب اوقات نادیده گرفته می شوند.

 

چه افرادی به ام اس مبتلا می شوند؟

 

حمله ام اس سبب درگیر شدن  یک قسمت از بدن می شود  بنابراین اگر فردی دو طرف بدنش خواب رفت و یا دچار بی حسی شد نیازی نیست نگران بیماری ام اس باشد.بیماری ام اس در جوانان بیشتر از افراد میان سال و حتی سالخورده رخ می دهد و معمولا در خانم هایی با رده سنی 29 تا 35 سال بیشتر مشاهده می شود. این بیماری یک عارضه بی صداست و عموما به آن ام اس خاموش گفته می شود. این بیماری شاید در ابتدا خود را با علائمی مانند مور مور شدن و یا سوزن سوزن شدن دست و پا و یا حمله های ضعف بینایی نشان دهد و حتی گاها با حملات ام اس شدید مانند تشنج خود را نمایان میکند .

 

 متاسفانه علت این بیماری هنوز ناشناخته است. این بیماری از جمله بیماری های خود ایمنی به شمار می رود که در اثر آن سیستم ایمنی بدن به بافت های خودی حمله کرده و آن ها را تخریب می سازد.محققین و دانشمندان زیادی در دانشگاه های مختلف دنیا در حال تحقیق در این زمینه هستند. اما هنوز به پاسخ قطعی نرسیده اند که چرا بیماری ام اس در بعضی از افراد توسعه می یابد.برخی از محققین عقیده دارند که ترکیبی از ژنتیک و عوامل محیطی در به وجود آوردن این بیماری نقش دارند.

بیماری ام اس| درمان ام اس| پیشگری از بیماری ام اس| علائم ام اس

 

از جمله علائم خاموش بیماری ام اس می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 

 علت این بیماری هنوز ناشناخته است. این بیماری از جمله بیماری های خود ایمنی به شمار می رود که در اثر آن سیستم ایمنی بدن به بافت های خودی حمله کرده و آن ها را تخریب می سازد. محققین و دانشمندان زیادی در دانشگاه های مختلف دنیا در حال تحقیق در این زمینه هستند. اما هنوز به پاسخ قطعی نرسیده اند که چرا بیماری ام اس در بعضی از افراد توسعه می یابد. برخی از محققین عقیده دارند که ترکیبی از ژنتیک و عوامل محیطی در به وجود آوردن این بیماری نقش دارند.


مشاهده رنگ ها به صورت غبارآلود:

 

بیماری نوریت اپتیک یک نوع بیماری خاص عصبی می باشد و عصب بینایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و آن را مختل می سازد. در واقع این بیماری اولین نشانه از درگیری شدید دستگاه عصبی (ام اس ) می باشد. بیماری نوریت اپتیک معمولا در خانم ها بسیار شایع است و بیشتر در بین افراد سنین ۲۵ تا ۵۰ سال دیده می‌شود. این بیماری اغلب فقط یک چشم را درگیر کرده و منجر به کاهش دید آن می شود. در واقع کاهش دید فرد به حدی است که فرد تنها توانایی درک نور را دارد. همچنین فرد با چرخاندن چشم ها احساس درد می کند و رنگ ها را به صورت رنگ و رو رفته و غبار آلود می بیند. 

 

ادرار دردناک:

 

از دیگر علائم بیماری ام اس می توان به دفع ادرار دردناک و استفاده زیاد از مایعات اشاره کرد. در واقع این گزینه از اولین نشانه های بیماری ام اس می باشد. 
بنابراین با مشاهده هر گونه اختلالی در دستگاه ادراری همچون ادرار مکرر و ناگهانی و اختلال کنترل تخلیه روده باید به پزشک مراجعه کرده تا آزمایشات تکمیلی برای تشخیص بیماری صورت گیرد. 

 

از بین رفتن تعادل:

 

عدم تعادل یا از دست دادن تعادل تنها نشانه ضعف نمی باشد. اما احساس ضعف در یک یا دو پا می تواند ناشی از رشد و تخریب سلول های عصبی و آغاز بیماری ام اس باشد. 

 

احساس سوزن سوزن شدن:

 

احساس سوزن سوزن در پاها ممکن است به دلیل ایستادن طولانی مدت روی یک عضو یا عدم تحرک ماهیچه های پا ایجاد شود. چرا که جریان خون قطع شده و اندام ها دچار بی حسی می شوند. اما هنگامی که بی حسی، سوزن سوزن شدن و یا احساس خارش در پاها بدون هیچ دلیل روشنی پیش آمد، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا شما را از لحاظ بیماری ام اس چک کند و مورد چکاپ های مهم پزشکی قرار دهد. 

 

سرگیجه بدون دلیل:

 

احساس کردن سرگیجه به صورت ثابت و بدون دلیل می تواند از نشانه های بیماری ام اس باشد. 

 

ناتوانی و بی حسی در تغییرات دما :

 

این نشانه نیز از عوارض درگیری سیستم عصبی و آسیب عصبی در نتیجه بیماری ام اس می باشد. در این عارضه ممکن است بی حسی به حدی شدید باشد که فرد با دست گرفتن لیوان چای داغ و یا قهوه داغ تغییرات دمایی آن را حس نکند. 

 

گرفتگی عضلات:

 

اسپاسم یا گرفتگی عضلات از نشانه های آزاردهنده و دردناک ام اس می باشد. این اسپاسم ها در بخش انتهایی بدن مانند دست ها و پاها ایجاد می شوند و به صورت شدید و بسیار دردناک می باشند که بعد از چند دقیقه برطرف می شوند. 

 

افسردگی:

 

یکی از مشکلات رایج در بیماران مبتلا به ام اس، ایجاد علائمی همچون احساس افسردگی تغییرات خلق و خو و تحریک پذیری می باشد. چرا که بیماری ام اس علاوه بر آسیب رساندن به جسم می تواند ابزاری جهت آسیب روحی باشد. 

 

پایین آمدن سطح حافظه:

 

از اختلالات رایج در بیماری ام اس می توان به ایجاد مشکلات زبانی، کاهش و ضعف حافظه،  ناتوانی در تمرکز و صحبت کردن اشاره نمود. این علائم می تواند در اثر پیشرفت بیماری ام اس یا شروع این بیماری ایجاد شود. 

 

بیماری ام اس| درمان ام اس| پیشگری از بیماری ام اس| علائم ام اس

 

علل بیماری ام اس


 علت این بیماری هنوز ناشناخته است. این بیماری از جمله بیماری های خود ایمنی به شمار می رود که در اثر آن سیستم ایمنی بدن به بافت های خودی حمله کرده و آن ها را تخریب می سازد. محققین و دانشمندان زیادی در دانشگاه های مختلف دنیا در حال تحقیق در این زمینه هستند. اما هنوز به پاسخ قطعی نرسیده اند که چرا بیماری ام اس در بعضی از افراد توسعه می یابد. برخی از محققین عقیده دارند که ترکیبی از ژنتیک و عوامل محیطی در به وجود آوردن این بیماری نقش دارند.

 

عوامل خطر 


فاکتورهایی که ریسک ابتلا به بیماری ام اس را افزایش می دهند به شرح زیر می باشند: 

  • سن: ام اس ممکن است در هر سنی رخ دهد اما افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله بیشتر در معرض خطر هستند. 
  • جنسیت: ابتلا به بیماری ام اس در زنان دو برابر بیشتر از مردان می باشد.
  • وراثت: ام اس در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به ام اس در آن ها وجود دارد در معرض خطر این بیماری قرار دارند.  به طور مثال اگر یکی از اعضای خانواده شما مانند خواهر و یا برادرتان بیماری ام اس را تجربه کرده باشد،  احتمال این بیماری در شما ۱ تا ۳ درصد می باشد. 
  • عفونت: چند نمونه از ویروس وجود دارد که با ام اس ارتباط مستقیمی دارند. ویروسی که باعث ایجاد بیماری منونوکلئوز (افزایش منوسیت ها در خون) است نیز در به وجود آمدن بیماری ام اس نقش دارد. 
  • نژاد: افراد سفید پوست به خصوص خانواده های دارای نژاد اروپای شمالی در معرض خطر بیشتری قرار دارند. 

 

حمله ام اس به چه صورت است؟

 

ام اس انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها علائم و نشانه های به خصوصی را شامل می شود که حملات ام اس در برخی شدیدتر و در برخی دیگر حتی دیده نمی شود  حمله ام اس در یک نقطه از بدن ایجاد می شود  و غشا عصبی همان بخش را درگیر می کند که حداقل برای 24 ساعت ادامه دارد بنابراین تاری دید و یا ضعف عضله ای که بعد از چند ساعت بهبود پیدا میکند را نمی توان از نشانه های حمله ام اس در نظر گرفت.

 

انواع ام اس را می شناسید؟

 

هیچگاه دو بیمار وجود ندارند که در زمان شروع بیماری علائم آنها باهم یکسان باشد چرا که در هر فرد سر آغاز این بیماری، نوع ام اس و علائم آن متفاوت است از این رو با شناخت نوع بیماری خود، بهتر می توانید روند درمان ام اس را در پیش بگیرید و این بیماری خاموش را کنترل کنید. ام اس خاموش به صورت کلی به  4 دسته تقسیم می شود:

 

ام اس پیش رونده اولیه 

 

حالت عود کننده و آرام را نداشته ونشانه های آن در فرد مبتلا ممکن است به مرور متوقف شده و یا تشدید یابد. حدود 10 درصد از افراد مبتلا به ام اس در این دسته قرار دارند.

 

ام اس پیش رونده ثانویه 

 

ام اس نوع پیش رونده ثانویه روند نوع ام اس پیش رونده اولیه را ادامه می دهد به صورتی که بیمار پس از دست و پنجه نرم کردن با حملات و آرامش این بیماری در سالیان متمادی به تدریج ضعیف تر می گردد.

 

ام اس خوش‌خیم 

 

در ام اس خوش خیم حملات کمیاتفاق می افتد و با گذشت زمان پیشرفت چندانی نمی کند. ام اس خوش خیم عموما ناتوانی ماندگاری را در فرد مبتلا ایجاد نمی کند و به طور معمول به درمان ام اس ختم می شود.

 

ام اس عود کننده و فردکش یابنده

 

روند بیماری در این دسته از افراد به  صورتی می باشد که هر حمله ام اس یک دوره تشدید و یک آرام دارد که در این دوره بیمار هیچ مشکلی ندارد و حملات ام اس در نوع عود کننده و فروکش کننده به طور معمول ناگهانی و غیر قابل پیش بینی هستند. تنها حدود ۵٪ از افراد مبتلا به ام اس به این نوع دچار می باشند. 

 

تاج گل و استند تسلیت خیریه

 

اگر به دنبال این هستید که برای مراسم تسلیت و تشیع یک استند و یا یک تاج گل زیبا و مناسب تقدیم به خانواده داغدار کنید، میتوانید از استند تسلیت خیریه سایت smhcharity استفاده کنید که مناسب ترین قیمت ها و زیباترین استند ها را در اختیار مشتریان خود قرار میدهند.

 

داروهای موثر برای بیماری ام اس

 

در این قسمت از مقاله قصد داریم تا داروها و قرص هایی که در روند بیماری ام اس توسط دکتران و متخصصان پیشنهاد میشوند را معرفی کنیم.

 

  • کورتیکواستروئید

 

یکی از داروهایی که در روند بیماری ام اس به فرد مبتلا کمک می کند، دارو کورتیکواستروئید است که سیستم ایمنی را متوقف میکند و از طرفی برای مواقعی بیشتر تجویز میشود که علائم ناگهانی اتفاق می افتد.

 

  • اینترفرون بتا 1a یا 1b
  • کوپاکسون (گلاتیرامر)
  • تایسبری با نام ژنریک Natalizumab
  • میتوکسانترون
  • عصاره شاهدانه (تتراهیدروکانابینول)
  • آباگیو (تریفلونومید)

 

تعداد بازدید : 58340

نظرات

زینب حسین زاده

3 سال و 2 ماه و 12 روز پیش

سلام من دختر ۱۷ساله هستم هروز یک یا دوبار سمت چپ سرم یا گیج گاه م درد میکنه دندون درد هم دارم فک نکنم ازاونه مادرم سال ها پیش ام اس داشت فوت کرد آیا ممکنه ارسی باشه من رفتم آزمایش جواب دادم ۸تا دیابت دیده شده ولی ام اس نیست باید برم ام آر آی دکترش گفته بود احتمال داره وقتی بزرگ بیارید پیش من

زینب حسین زاده

3 سال و 2 ماه و 12 روز پیش

سلام من دختر ۱۷ساله هستم هروز یک یا دوبار سمت چپ سرم یا گیج گاه م درد میکنه دندون درد هم دارم فک نکنم ازاونه مادرم سال ها پیش ام اس داشت فوت کرد آیا ممکنه ارسی باشه من رفتم آزمایش جواب دادم ۸تا دیابت دیده شده ولی ام اس نیست باید برم ام آر آی دکترش گفته بود احتمال داره وقتی بزرگ بیارید پیش من

زینب حسین زاده

3 سال و 2 ماه و 11 روز پیش

آیا ممکنه ام اس ارسی باشه آخه مادر من ام اس داشت فوت کرد من دختر ۱۷ساله هستم

رسولی

3 سال و 1 ماه و 22 روز پیش

سلام من حدود یکماه پیش یبار سمت چپ صورتم برای چند لحظه بیحس شد البته قبلش گوش چپم داغ شد بعد از اون تو این یکماه دست چپم ساقش گاهی حس میکنم حس نداره با انگشتان دست چپم .و شبا صاستخوان صورتم درد میکنه حالت تهوع هم دارمانگار به چشمام فشار میاد من سی سالمه بهنظرتون میتونه مرتبط باشه با ام اس

حجت مهرانفر

3 سال و 1 ماه و 7 روز پیش

سلام بنده حدود دوماه است که ران پا گازگرفتگی عضلانی شدم وبه پزشک متخصص رفتم ولی خوب نمیدونستم است ام اس باشد

معصومخ عبدالهی

2 سال و 11 ماه و 26 روز پیش

سلام من 32سالمه تو سرم چند تا لکه وجود سمت چپ صورتم هم پف میکنه بعضی وقتا سردرد بیش از حد دارم دلیل این چی میتونت باشه

فخری خداوردی

2 سال و 11 ماه و 26 روز پیش

سلام خسته نباشیدمن ۴۶ ساله عضلات پشتم همیشه میگیره بیشتر اوقات دست و پام چنان تیری میکشه که اگه خواب هم باشم بیدار میشم اگه مدت یک ساعت یه جا بشینم بعد که میخوام بلند بشم پاهام بد جوری میگیره احساس گز گز دست وپا هم دارم ممنون میشم اگه جواب بدید

راد

2 سال و 10 ماه و 22 روز پیش

سلام من خانمی ۳۴ساله هستم ابتدا پای چپم گزگز کرد وبعد دست چپم بعد کمرم آیا این ها نشانه ام اس است الان حدود یک هفته است که ادامه داره

مرضیه نوری

2 سال و 10 ماه و 12 روز پیش

سلام من خانومی هستم ۴۰ ساله..حتی ی مداد یا ی چاقو دستم می گیرم .خیلی دستام خسته میشن وبعضی وقتا هم سرم هی تکون ولرزش داره دستام خیلی می لرزه تمام بدنم ازتو می لرزه..کلا بدنم لرزش داره.ی بارم فکم گرفته بود انگار قفل کرده بود..می تونید راهنمایم کنید .این چی هست امکان داره ام اس داشته باشم

مینو

2 سال و 9 ماه و 22 روز پیش

سلام من یه مدت هست توی قسمت پاهام از مچ پا به بعد احساس خواب رفتگی دارم اول پای چپم بود حالا پای راستم هم شده میتونه از علائم ام اس باشه بدن هم یه دفعه حالت گور گرفتی داره به طوری که خیس عرق میشم

زهرا

2 سال و 9 ماه و 5 روز پیش

سلام من ٢٠سالمه چند وقته که حافظم کم شده ینی وقتی ی نفرو حتی چند بار ببینم بازم وقتی میبینمش نمیتونم بشناسمش یا اصلا نمیتونم تمرکز کنم الانم دو هفته هست که بی حال افسرده شدم حتی تکرر ادرارم دارم به نظرتون بیماری ام اس دارم ممنونم

عاطفه

2 سال و 8 ماه و 6 روز پیش

میلین چیست؟

موسسه خیریه

2 سال و 8 ماه و 6 روز پیش

میلین یک غلاف چربی است که رشته‌های عصبی را می‌پوشاند و از آن‌ها محافظت می‌کند. در بیماری ام اس میلین یا رشته‌های عصبی آسیب می‌بینند و این موضوع سبب می‌شود تا پیام‌هایی که سیستم عصبی وظیفه انتقال آن‌ها را برعهده دارد درست منتقل نشوند و یا به طور کلی ارسال نشوند. در حقیقت در ام اس سیم‌های اتصال بین گیرنده و فرستنده اندام‌های بدن درست عمل نمی‌کنند. به همین دلیل بسته به اینکه کدام قسمت از سیستم عصبی آسیب دیده است علائم در بیماری ام اس متفاوت می‌شود و مبتلایان ام اس روزهای مختلفی با ام اس را تجربه می‌کنند. رایج ترین علائم گزارش شده در ایران و سایر کشورها شامل دو‌بینی، تاری‌ دید، بی حسی، گزگز، عدم تعادل در راه رفتن، سرگیجه و … است. لی هر نوع گزگز یا بی حسی نشانه بیماری ام اس نیست و می‌تواند دلایل ساده‌ای مانند بد قرار گرفتن بدن در خواب یا قرار گرفتن بدن‌تان در حالت نامناسب باشد. از دیگر دلایل گزگز و بی حسی می‌توان به کم‌خونی، فشارها و استرس‌های عصبی اشاره کرد.

علی

2 سال و 8 ماه و 6 روز پیش

مشکلات شناختی بیماری مولتیپل اسکلروزیس چه هستند؟

موسسه خیریه

2 سال و 8 ماه و 6 روز پیش

تقریباً نیمی از افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس نوعی مشکل در عملکرد شناختی خود دارند. این ها می توانند شامل موارد زیر باشد : مشکلات حافظه طول توجه را کوتاه کنید مشکلات زبان دشوار بودن در سازماندهی افسردگی و سایر مشکلات بهداشت عاطفی نیز شایع است.

فاطمه

1 سال و 8 ماه و 9 روز پیش

سلام من20سالمه و خیلی آدم عصبی هستم هربارکه ناراحت یا عصبی استرس این حسامیاد سراغم دستم درد میگیره بعد یک روز خوب میشه خودش یکی ازدوستام بهم گفت به ام اس واکنش نشون میدی برودکتر راهنماییم کنید لطفا

مهسا جم

1 سال و 7 ماه و 27 روز پیش

لطفا یکی توضیح بده ...ضعف عضلانی تو پاها و کم شدن حافظه تاری دید علایم چیه

حسن

1 سال و 7 ماه و 17 روز پیش

سلام ضعف عصلانی کاهش حافضه تاری دید ام اس هست برو ام آرای سر گردن بده

ثبت نظر

ارسال