Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 57 دقیقه

نشانه های خاموش سرطان خون کدام است؟

سرطان خون| درمان سرطان خون| علائم سرطان خون| پیشگیری از سرطان خون

سرطان خون به دلایل مختلفی که ممکن است ژنتیکی یا محیطی باشد به وجود می آید و نقطه آغاز آن نیز از مغز استخوان است. رشد بی رویه گلبول های سفید خون یکی از نمونه های سرطان خون است این بیماری گاهی در مراحل اولیه علائمی ندارد ولی به مرور علائمی مانند خستگی، ضعف، کبودی های بی دلیل در بدن، خونریزی، زردی چهره، تنگی نفس بروز می کند که باید پیگیری شود.

سه شنبه 15 تیر 1400 ساعت 23:36

هنگامی که سرطان خون رخ می دهد، معمولاً درنتیجه تولید مثل غیرطبیعی و بیش از حد گلبول های سفید خون است. سرطان های خون (از جمله لوسمی، لنفوم و میلوما) در مردان بیشتر از خانم ها شایع است. سرطان خون به دلایل مختلفی که ممکن است ژنتیکی یا محیطی باشد به وجود می آید و نقطه آغاز آن نیز از مغز استخوان است.رشد بی رویه گلبول های سفید خون یکی از نمونه های سرطان خون است این بیماری گاهی در مراحل اولیه علائمی ندارد ولی به مرور علائمی مانند خستگی، ضعف، کبودی های بی دلیل در بدن، خونریزی، زردی چهره، تنگی نفس بروز می کند که باید پیگیری شود.

 

مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرند عبارت اند از:

 

  • سرطان خون چیست؟
  • انواع سرطان خون
  • انواع سلول خون
  • علائم عمده سرطان
  • سرطان لنفوم
  • علائم سرطان خون در نوع لوسمی چیست؟
  • نشانه های خاموش سرطان خون
  • روند تشخیص بیماری سرطان خون

 

عامل اصلی و واقعی بیماری سرطان خون ناشناخته می باشد ولیکن دانشمندان و پزشکان بر این باورند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در این بیماری نقش دارند. عوامل خطر شامل مواردی همچون سیگار کشیدن، پرتو یونی، برخی مواد شیمیایی از جمله بنزین، سابقهٔ شیمی‌درمانی و نشانگان داون می گردد.

 

نقطه آغاز سرطان خون  نیز از مغز استخوان است. رشد بی رویه گلبول های سفید خون یکی از نمونه های سرطان خون است این بیماری گاهی در مراحل اولیه علائمی ندارد ولی به مرور علائمی مانند خستگی، ضعف، کبودی های بی دلیل در بدن، خونریزی، زردی چهره، تنگی نفس بروز می کند که باید پیگیری شود.

 

هنگامی‌که سرطان خون رخ می‌دهد، معمولاً درنتیجه تولیدمثل غیرطبیعی و بیش از حد گلبول‌های سفید خون است. سرطان‌های خون (از جمله لوسمی، لنفوم و میلوما) در مردان بیشتر از خانم‌ها شایع است. لوسمی کودکان حدود 25 درصد از کل سرطان‌های کودکان را تشکیل می‌دهد. سرطان‌های خون بر سلول‌های خونی و مغز استخوان تأثیر می‌گذارند. امروزه خیریه های سرطانی به کمک بیماران آمده اند تا خیرین با کمک به خیریه بتوانند به بیماران سرطانی کمک کند. می توانید برای خرید استند استند تسلیت نیز به لینک درج شده مراجعه کنید.

 

این سرطان‌ها شیوه رفتار سلول‌های خونی و عملکرد آنها را تغییر می‌دهند. استفاده از خدمات پرستاری، در تشخیص به‌موقع علائم سرطان خون و بهبود در روند درمان آن می‌تواند مؤثر است.

 

درحالی‌که عامل اصلی و واقعی بیماری سرطان خون ناشناخته است؛ اما پژوهشگران و پزشکان بر این باورند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در این بیماری نقش دارند. عوامل خطر شامل مواردی همچون سیگار کشیدن، پرتو یونی، برخی مواد شیمیایی (از قبیل: بنزین)، سابقه شیمی درمانی می‌شود. افرادی که در خانواده خود سابقه بیماری سرطان خون را داشته‌اند، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان خون قرار دارند. استفاده از حشره کش‌های خانگی احتمال ابتلای کودکان به سرطان خون را ۴۷ درصد و لنفوم را ۴۳ درصد افزایش می‌دهند.

 

مطالعات محققان کالج بهداشت عمومی بوستون آمریکا نشان می‌دهد که تأثیر مخرب آفت کش‌ها بر بدن کودکان بیشتر از بزرگسالان است، زیرا سیستم ایمنی کودکان هنوز به طور کامل شکل نگرفته است و نمی‌تواند سم زدایی کند.سرطان خون به نوعی از بیماری گفته می شود که در اثر آن رشد و تکثیر سلول ها از کنترل بدن خارج شده و شکل گیری تومور و یا توده یاخته (سلول های سرطانی) در بدن آغاز می شود. به زبانی ساده تر می توان گفت که در این نوع بیماری سلول های نافرمان، خود را در دستگاه گردش خون انسان جای داده و شروع به آسیب رساندن به بافت ها و اندام های بدن می کنند.

 

همان طور که می دانید تولید و جدا نمودن سلول های خونی بدن بر عهده مغز استخوان و گره های لنفاوی می باشد که در واقع نقطه شروع و آغاز بیماری سرطان خون نیز در مغز استخوان و گره های لنفاوی می باشد. سرطان خون هنوز علت مشخصی ندارد و معلوم نیست که چه عواملی باعث شکل گیری این بیماری در بدن می شود اما می توان گفت که ژنتیک و محیط زندگی نقش بسیار مهمی در به وجود آمدن این بیماری ایفا می کنند. افراد مبتلا به سرطان خون، ممکن است علایمی همچون خستگی، بی حالی، خونریزی های غیر عادی عفونت های مداوم، ایجاد کبودی در بدن، تورم غدد لنفاوی را تجربه کنند. 


انواع سرطان خون 


نقطه شروع بیماری سرطان خون در سلول های بنیادی مغز استخوان می باشد. مغز استخوان بافتی بسیار نرم و اسفنجی دارد که مرکز تولید سلول های خونی نیز در این محل می باشد. خون دارای سه بخش شامل گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها است که وظیفه دفاع از بدن در برابر بیماری ها بر عهده گلبول های سفید می باشد. گلبول های قرمز وظیفه اکسیژن رسانی به بافت های بدن و جمع آوری مواد زاید از بافت های بدن را بر عهده دارد. پلاکت ها نیز انعقاد خون را انجام می دهند. سرطان خون به دو نوع لوسمی و لنفوم تقسیم بندی می شود.

 

سه نوع سلول خون داریم:

 

  • گلبول‌های سفید به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن که با عفونت مبارزه می‌کنند.
  • گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌ها و اندام‌های بدن شما منتقل می‌کنند و دی‌اکسیدکربن را به ریه‌های شما می‌رسانند تا بتوانید آن را از بدن خارج کنید.
  • پلاکت‌ها هنگام آسیب‌دیدگی و جراحت به لخته شدن خون کمک می‌کنند.

 

علائم عمده سرطان خون عبارتند از:


درد استخوان: سلول‌های بدخیم در مغز استخوان ساخته می گردند، بنابراین درد خفیف تا شدید در استخوان‌ها می تواند نشانه ای از لوک می باشد.
 ورم غدد لنفاوی: گردن، زیر بغل، کشاله ران و مناطق دیگر بدن را جهت پیدا کردن ورم قابل توجه، اما بدون درد غدد لنفاوی بررسی داشته باشید. برای غدد در طول یک عفونت طبیعی می باشد که متورم شوند، اما باقی ماندن در این حالت و یا رشد روز به روز می‌تواند نشانه‌ی لوسمی و یا لنفوم باشد.

خونریزی غیرمعمول: خونریزی غیرعادی از بینی، لثه، روده، ریه و یا حتی سر می تواند دلیلی برای کمبود پلاکت و مشکلات انعقاد خون و نوع حاد سرطان خون باشد.


سرطان لنفوم 


به سرطان سیستم لنفاوی لنفوم گفته می شود و همچنین به عبارتی دیگر لنفوم مجموعه ای از تومور های یاخته های خونی می باشد که به وسیله لنفوسیت ها ایجاد می شود. این بیماری ممکن است علایمی همچون بزرگ شدن غدد لنفاوی، تب، تعریق بیش از حد، خارش،  کاهش وزن و خستگی را به همراه داشته باشد. لوسمی نقطه آغاز سرطان لوسمی به طور معمول در مغز استخوان می باشد که این بیماری موجب افزایش تعداد گلبول های سفید در خون شده و این گلبول ها به صورت غیر طبیعی شروع به رشد می کنند.

 

در واقع در مرحله ای که گلبول های سفید مورد نظر هنوز مراحل رشد و شکل گیری خود را به طور کامل طی نکرده اند بلاست یا لوسمی نامیده می شوند.این سلول ها نمی توانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند و با سلول های عادی خون بسیار متفاوت هستند که در نتیجه عدم کارکرد صحیح این سلول ها، تولید سلول های سفید خون  متوقف شده و توانایی فرد در برابر بیماری ها به طور کامل از بین می رود. علاوه بر موارد ذکر شده، سلول‌های لوسمی باعث ایجاد اختلال در سایر سلول های خون از جمله گلبول های قرمز و پلاکت می‌گردد.

 

بنابراین فرد بیمار با علایمی همچون ضعف سیستم ایمنی، ایجاد کم خونی و ایجاد اختلال در انعقاد خون مواجه می شود. علایم مهم این بیماری شامل مواردی نظیر خونریزی، کبود شدگی، خستگی مداوم و شدید، تب و افزایش عفونت می باشند. هنوز دلیل مشخصی برای ایجاد لوسمی در بدن وجود ندارد اما عوامل ژنتیکی و محیطی نمی توانند در ایجاد این بیماری بی تاثیر باشند. 

انواع سرطان خون 

 

علائم سرطان خون در نوع لوسمی چیست؟

 

شایع‌ترین علائم سرطان خون لوسمی بستگی به نوع آن متفاوت هستند. ولی علائم و نشانه‌های مشترک سرطانِ خون شامل موارد زیر است

 

  • ضعف و خستگی مداوم
  • عفونت‌های مکرر یا شدید
  • کاهش وزن ناخواسته و بدون تلاش
  • تورم گره‌های لنفاوی و بزرگ شدن کبد یا طحال
  • خونریزی‌های آسان یا کبودی
  • تب و لرز
  • لکه‌های قرمز ریز در پوست شما (petechiae)
  • خون‌ریزی مکرر بینی 
  • تعریق شبانه بیش از حد


نشانه های خاموش سرطان خون 


نشانه های سرطان خون در بسیاری از مواقع بسیار غافلگیر کننده هستند و در واقع به دلیل اینکه سرعت بیماری بسیار کند می باشد علایم نیز ممکن است به آرامی شکل بگیرد. البته نوع حاد این بیماری به شدت پیشرفت کرده و علایم آن در بدن فرد نمایان می شود اما نوع مزمن این بیماری علایمی بسیار خفیف به همراه دارد که در بسیاری از اوقات نادیده گرفته می شوند. مواردی که در ادامه بیان می شود از جمله علائم بیماری سرطان خون می باشند که اغلب مورد بی توجهی قرار می گیرند.

 

خستگی و ضعف اندام 


در واقع خستگی همیشگی و مداوم می تواند از علایم شایع سرطان خون باشد و دلیل آن نیز کم خونی ناشی از کمبود گلبول های قرمز در خون می باشد. هیچ فرقی ندلرد که فرد به بیماری سرطان خون حاد و یا مزمن دچار شده باشد، ضعف یا خستگی کم و یا شدید در هر دو حالت ممکن است مشاهده شود که اگر این علایم نادیده گرفته شوند به تدریج شدت می گیرند.

 

احساس تنگی نفس 


در افراد مبتلا به سرطان خون همراه با ضعف و یا خستگی ممکن است علایمی همچون تنگی نفس نیز مشاهده شود که این تنگی نفس نیز می تواند دلایل متعددی داشته باشد. در بسیاری از موارد کم خونی و یا شکل گیری توده در قسمت قفسه سینه می تواند باعث تنگی نفس شود. در چنین شرایطی راه رفتن برای فرد بیمار امکان پذیر نیست و در صورت راه رفتن های کوتاه، تنگی نفس در فرد شدت می گیرد. البته تنگی نفس می تواند از علایم سرطان ریه نیز باشد اما به هر حال باید مورد بررسی قرار گیرد. 

 

کبودی بیش از حد 


اگر در بدنتان همیشه کبودی هایی شکل می گیرد که نمی توانید دلیل روشنی برای آن پیدا کنید و یا این کبودی ها بدون هیچ گونه آسیب و یا ضربه ای شکل می گیرد، باید حتما جهت آزمایشات و بررسی آن به پزشک مراجعه کنید تا با انجام چکاپ های پزشکی مطمئن تا جای ممکن جلوی پیشرفت بیماری گرفته شود. چرا که کبودی خود به خودی و بیش از حد یکی از نشانه های سرطان خون به شمار می رود.

 

همچنین بروز درد های شدید و یا خفیف در قسمت چپ و بالای شکم نیز از علایم سرطان خون می باشد که این درد ها در اثر بزرگ شدن طحال به وجود می آیند. ممکن است کاهش تعداد پلاکت ها و ایجاد مشکل در لخته شدن خون، باعث شکل گیری این کبودی های غیر عادی در جای جای بدن باشند. لازم به ذکر است که این کبودی ها اغلب در دست ها و پاها ظاهر می شوند. 

 

خونریزی غیر عادی 


در اثر بیماری سرطان خون، ممکن است فرد علایمی همچون خونریزی غیر معمول از بینی، لثه،  روده ها، ریه و حتی داخل سر  را تجربه کند که این نشانه ها ممکن است در اثر کاهش پلاکت خون و یا ایجاد مشکل در انعقاد خون بروز کنند. این علایم اغلب در نوع حاد سرطان خون به چشم می خورند. 

 

پتشی 


به لکه های قرمزی که در زیر پوست و در اثر خونریزی شکل می گیرند، پتشی گفته می شود. در واقع می توان گفت که وقوع این نقاط کوچک در بدن می تواند به دلیل کاهش یافتن پلاکت خون باشد. این عارضه بیشتر در قسمت مچ پا دیده می شود که دلیل آن نیز نیروی جاذبه زمین می باشد چرا که نیروی جاذبه زمین باعث جمع شدن مایعات تمام بدن در مچ پا می شود. 

 

درد استخوان

 

به گفته دکتر لوویس، درد استخوان‌ها یک علامت نسبتاً غیرمعمول اما اغلب واضح از انواع مزمن و حاد لوسمی است. سلول‌های لوسمیک در داخل مغز استخوان ساخته می‌شوند، بنابراین اگر از احساس خفیف تا درد شدید در استخوان خود چیزی احساس کردید، بهتر است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

 

تورم غدد لنفاوی

 

مناطق گردن، زیربغل و کشاله ران را برای تورم قابل‌توجه اما بدون درد در غدد لنفاوی خود بررسی کنید. طبیعی است که غدد در طی دوره‌های عفونت از اندازه معمول کمی بزرگ یا کوچک‌تر شوند، اما اگر بزرگ شوند یا رشد کنند، ممکن است نشانه‌ای از لوسمی یا لنفوم باشد

 

تورم لثه ها 


اگر چه ایجاد تورم در لثه ها می تواند ناشی از بیماری هیپرپلازی باشد اما در واقع یکی از نشانه های مهم و بارز سرطان خون و یا لوسمی حاد نیز خونریزی از لثه می باشد. لوسمی نیز یک نوع از سرطان خون می باشد که تولید گلبول های سفید به صورت غیر طبیعی و کنترل نشده ای به رشد و پیشرفت خود ادامه می دهند. فرد مبتلا به بیماری سرطان خون ممکن است، تورم لثه ها و همچنین احساس فشردگی در دهان خود را تجربه کند. 

 

احساس پر بودن 


بزرگ شدن طحال یکی از نشانه های سرطان خون مزمن و یا حاد می باشد که ممکن است کاهش اشتها را به دنبال داشته باشد. چرا که بزرگ شدن طحال باعث ایجاد فشار به معده شده و در نتیجه فرد همیشه احساس سیری دارد و مایل به خوردن غذا نیست. 

 

نشانه های خاموش سرطان خون 

 

ایجاد درد و یا ناراحتی در شکم 


بزرگ شدن طحال ناشی از سرطان خون، علاوه بر فشار بر روی معده، ممکن است درد های بسیار شدید را در قسمت بالایی سمت چپ شکم ایجاد کند. در واقع درد طحال می تواند آنقدر شدید باشد که در اثر آن بسیاری از سلول های موجود در طحال، نابود شده و از بین  بروند. 

 

تب و لرز 


تب و لرز و یا بی قراری به طور معمول در یک چهارم افراد مبتلا به لوسمی حاد مشاهده می شود و می توان گفت که این علائم شایع نیستند و ممکن است فرد مبتلا به نوع مزمن این بیماری، علایم مذکور را هیچ وقت تجربه نکند. 

 

عرق کردن به صورت شبانه

 
تعریق شبانه می تواند با ایجاد عفونت در بدن ارتباط داشته باشد. در واقع عرق کردن ممکن است آنقدر شدت داشته باشد که بستر فرد بیمار به طور کامل خیس شود فرد در زمان وقوع هریک از این علایم پزشک حتی با گرفتن آزمایش خون جهت تشخیص سرطان نیز می تواند از پیشرفت این بیماری تا حد امکان جلوگیری کند. 

 

سردرد 


سردرد های همراه با ضربان و یا تکرار شونده می تواند یکی دیگر از نشانه های سرطان خون باشد. این نشانه ممکن است در اثر کم خونی شدید و یا ایجاد خونریزی در قسمت سر، ایجاد شود. 

 

رنگ پریدگی 


رنگ پریدگی در افراد مبتلا به سرطان خون را  به وضوح می توان مشاهده نمود که از این رنگ پریدگی از دلایل کم خونی در بدن می باشد. بسیاری از نشانه های سرطان خون با سایر بیماری ها شباهت دارد، به همین دلیل در این بیماری، شمارش سلول های خونی و بیوپسی مغز استخوان انجام می گیرد. خیریه ها امروزه به بیماران سرطانی کمک بسیاری می کنند.

 

کاهش وزن ناگهانی و غیر قابل توجیه

 

کاهش وزن، باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. مگر اینکه کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش بوده باشد.  شایع ترین علائم سرطان ها در معده، ریه یا لوزالمعده است.

 

سرفه ناخوشایند

 

بیش از 50٪ افرادی که سرفه های ناخوشایند دارند و با دارو درمان نمی گردد، سرفه شدید با سرطان حنجره و تیروئید همراه می باشد.

 

کبودی خود به خودی و طولانی مدت: 


کبودی‌های بدون دلیل ممکن است نشانه سرطان خون باشد. این کبودی‌ها ممکن است در هر جای بدن وجود داشته باشند، اما بیشتر در پاها و دست‌ها مشاهده می گردد.

 

بثورات پوستی 

 

لوسمی پوست یا بثورات، ناشی از سندروم شیرین می باشد که معمولاً به سرطان خون مربوط می باشد. لوسمی پوست تقریباً همیشه طوری به نظر می‌ رسد که در زیر پوستتان یک توده قرار دارد و این توده شروع به رشد می نماید و گاهی شبیه پلاک می گردد. از سوی دیگر، بثورات سندروم شیرین به نظر خشن و قرمز می ‌آیند، درست شبیه یک واکنش آلرژیک. با این حال که بثورات در تمام بیماری‌ها از نظر خارش و اندازه مشترک می باشند ، اما راش‌ های مرتبط با سرطان خون روز به روز گسترش می‌یابند و رشد می نماید. 

 

 سردرد ضربان دار


 
این نشانه اگرچه معمول نیست، اما سردرد نبض دار مکرر ممکن است نشانه ی کم خونی ناشی از لوسمی و یا یک مشکل تهدید کننده ی حیات مانند خونریزی سر باشد.
 

درمان سرطان خون

شیمی درمانی

پرتودرمانی

پیوند سلول های بنیادی

درمان بیولوژیکی یا سیستم ایمنی

 

عواملی که خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان خون را افزایش می دهد عبارتند از:

 

درمان قبلی سرطان

اختلالات ژنتیکی

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص

سیگار کشیدن

سابقه خانوادگی سرطان خون

 

روند تشخیص بیماری سرطان خون

 

روند تشخیص بیماری سرطان خون

 

همانطور که متوجه شده اید سرطان خون یکی از بیماری های خطرناک است و در بین انواع سرطان ها یکی از سرطان هایی سات که فرد به احتمال خیلی زیاد نمیتواند جان سالم به در ببرد.بهترین کار این است که همه افراد به طور سالیانه حدقال یکبار در سال چک آپ کلی بروند و از سلامت تمام اجزای بدن خود اطمینان حاصل کنند.

 

 با سالی یکبار چک آپ کلی رفتن، اگر بیماری و یا عارضه ای وجود داشته باشد میتوان آن را خیلی سریع تشخیص داد.هرچه زودتر یک بیماری را تشخیص دهیم راحت تر میتوانیم از رشد آن جلوگیری کنیم.بهتر است که بیماری ها را بسیار جدی بگیرد، مخصوصا بیماری سرطان خون را.

 

برای تشخیص بیماری سرطان خون باید مراحلی را دنبال کنیم که عبارت اند از:

 

  • آزمایشات جسمانی

 

بدین صورت است که تنها با توجه به ویژگی های ظاهری افراد مانند، رنگ پریدگی، ورم غده های لنفاوی، ورم طحال و یا کبد. این مرحله یکی از مراحل ساده و ابتدایی است که دکتر ها میتوانند تنها با یک آزمایش خون متوجه بیماری سرطان خون بشوند. میتوان گفت که 25 درصد از گونه های لوکمی را حتی پزشکات بالینی تشخیص دهند.

 

  • آزمایش خون

 

بدین صورت است که دکتر ابتدا با مشاهده نشانه های فیزیکی و جسمانی فرد، تجویز به یک آزمایش خون میکند تا مطمئن شود. در آزمایش خون، تعداد گلبول های سفید و یا پلاکت های خون شمارش میشوند.

 

  • آزمایش سیتوژنتیک

 

مرحله بعدی آزمایشات بیماری سرطان خون آزمایش سیتوژنتیک است که تغیرات ایجاد شده بر روی کروموزوم ها را بررسی می کند.

 

  • و اما در مرحله آخر آزمایش مغز استخوان است که میتواند جواب نهایی را بدهد.

 

البته این نکته را فراموش نکنید که برای اطمینان بیشتر از بیماری سرطان خون باید آزمایشات بیشتری انجام شود.

 

عفونت های مکرر یا در بازه زمانی مشخص


 
اگر بعد از مصرف داروها هنوز هم عفونت بدن تان رفع نشده است، بهتر است یک آزمایش کامل شمارش هموگلوبین، گلبول سفید و پلاکت انجام نمایید. سطح گلبول های سفید غیر طبیعی منجر به اختلال سیستم ایمنی شده و می تواند عفونت های مکرر بوجود آورد ، در صورتی که فرد همیشه گمان می کند دچار یک بیماری مانند آنفلوآنزا شده که همراه است با سایر نشانه های لوسمی مانند کبودی و خستگی. از آنجا که بسیاری از علائم لوسمی با علائم سایر بیماری ها مشترک می باشد، شمارش سلول های خونی و بیوپسی مغز استخوان به تشخیص نوع سرطان خون کمک می نماید.

 

سخن پایانی

 

اگر چه افزایش حجم لثه را می توان هیپرپلازی دانست، ولی به طور معمول  یکی از بارزترین نشانه های ابتلا به بیماری لوسمی حاد می باشد. لوسمی یک نوع سرطان خون بوده که باعث تولید غیرطبیعی و بیش از حد سلول های سفید خونی می گردد. اگر شما یک بیمار مبتلا به سرطان خون هستید، همیشه به لثه هایتان دقت داشته  باشید  تا متوجه تغییر اندازه ی آن ها شوید چنانچه لثه ها متورم باشند، فرد همیشه یک احساس فشردگی در دهان خود دارد.

 

امروزه  با توجه به افزایش بیمار ی سرطان ، هزینه های  درمان آن بسیار افزایش یافته است. در صورتی که بتوان بیماری را به سرعت شناخت و برای درمان اقدام کرد ، در بسیاری از هزینه های درمان صرفه جویی می گردد. ولی به طور کلی درمان سرطان بسیار پرهزینه بوده و بسیاری از خانواده های درگیر را با مشکل تامین مالی مواجه کرده می باشد. از این جهت موسسه های حمایتی بسیاری در این جهت فعالیت کرده و افراد مبتلا را یاری می رسانند. شما برای کمک های غیرمستقیم به این انجمن های خیریه می توانید استندهای تسلیت و تاج گل خیریه را از این مراکز اجاره نموده و از این طریق به بیماران سرطانی در خرید دارو و تامین هزینه های شیمی درمانی یاری نمایید.

 

تعداد بازدید : 57251

نظرات

زهرا کهنه یاب

2 سال و 9 ماه و 29 روز پیش

با سلام من سرطان مغز استخوان گرید4هستم

مهدی

2 سال و 8 ماه و 14 روز پیش

من چند وقتیه رو پاهام زخم ایجاد میشه ولی خونریزی نداره و حدود 5 سالی هست روی پاهام یک یا دوتا قسمت شبیه به کبودی هست و داخل گردنم 3 تا غدد لنفاوی دارم ک اونم حدود 5 سالی هست ک هست ولی بزرگ نشده و زود مریض میشم و بیشتر وقتا نشانه هایی مثل سرماخوردگی دارم ک فک کنم ماله سینوزیت باشه و کف دست چپ هم یک دونه پتشی هست و 20 سالم هست ،اینا میتونه سرطان خون باشه؟

مهراد

2 سال و 0 ماه و 23 روز پیش

سلام من پارسال ازمایش خون دادم و تعداد پلاکت ها و گلبول های سفید خونم خیلی پایین بود..یکی دو سالی هست ک دچار ضعف شدید و خستگی همیشگی هستم..چندماهی هست شدیدا وزنم کم شده و کلا از ریخت افتادم،یه حالت همیشگی مث سرماخوردی و ابریزش و عطسه و لرز دارم،حس سیری و کم اشتهایی دارم.یه نقطه قرمز هم سمت چپ سینم هست. خود ب خود روی دستم خال میافته قبلا خال نداشتم الان ایجاد شده همیشه سردمه و یه لرزی باهامه حتی وقتی بقیه گرمشونه و هوا خوبه کسی میتونه کمکم کنه؟

بهاره مختار یان

1 سال و 10 ماه و 23 روز پیش

سلام دونه های قرمز رنگ همراه با سوزس و خارش امکان داره نشانه سرطان خون یاشه

علی محمد نبی زاده

1 سال و 10 ماه و 18 روز پیش

سلام.برادرمن 18سال است نزدیک به شش ماه میشه که به سرطان خون مبتلا شده و تشخیص آن AMLبوده به پنج دوره واکسن گرفته بعد یک ماه دوباره WBCاش به 86000هشتاد شش هزار رسیده و حالا دکترا میگن که دوباره واکسن شود و واکسن اش هم از ایران گفتن بگو بیاره و من احل افغانستان هستم قبلا سیترابینو دوناروبیسین میگرفت و نتیجه نداد آیا قابل درمان است بیدون اینکه پیوند استخوان کنیم...تشکر

ثبت نظر

ارسال