Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 5 و 16 دقیقه

نشانه های خاموش سرطان کیسه صفرا کدام اند؟

سرطان کیسه صفرا| سرطان کیسه صفرا| درمان سرطان کیسه صفرا| علائم سرطان کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا یکی از سرطان های شایع است که به دنبال رشد سلول های بدخیم در این عضو به وجود می آید و علائمی مانند نفخ، تهوع، بی اشتهایی، کاهش وزن و... دارد و در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است. درمان آن نیز با توجه به پیشرفت و نوع بیماری توسط جراحی، شیمی درمانی و ... انجام می شود.

جمعه 4 مهر 1399 ساعت 0:9

سرطان به گروهی از بیماری ها گفته می شود که از رشد و تکثیر نامنظم و مهارنشده  سلول های بدن ایجاد می شود. در واقع به زبانی ساده تر می توان گفت که سلول هایی که دچار سرطان می شوند از رشد طبیعی و عملکرد عادی عقب می افتند و این عقب افتادن باعث ایجاد اختلال در کارکرد سایر اعضای بدن می شود.

 

بیماری سرطان علاوه بر هزینه های سنگین و رنج زیادی که برای بیمار ایجاد می کند، ممکن است عوارض روحی و روانی بی شماری را نیز به دنبال داشته باشد. به همین دلیل در طی چند سال اخیر خیریه های زیادی در سراسر ایران به منظور حمایت و پشتیبانی از بیماران سرطانی در کشور افتتاح شده اند که در زمینه سرطان به بیماران مشاوره می دهند و آن ها را از نظر عاطفی، اجتماعی و همچنین مالی مورد حمایت خود قرار می دهند.

 

کمک به خیریه سرطانی توسط افراد توانمند در واقع نجات جان یک فرد است.سرطان کیسه صفرا نیز همانند سایر سرطان ها در اثر رشد و تکثیر بیش از حد و غیر طبیعی سلول ها ایجاد می شود و در اثر آن، یاخته های بدخیم در کیسه صفرا شروع به شکل گیری می کنند. یک نوع از سرطان کیسه صفرا وجود دارد که در قسمت میانی صفرا تشکیل شده و در قسمت های خارجی به رشد و تکثیر خود ادامه می دهد که این نوع سرطان  به سرطان مقدماتی صفرا نیز معروف است.

 

 شکل ظاهری کیسه صفرا به صورت گلابی مانند بوده و در قسمت بالای شکم و در زیر کبد قرار دارد. در واقع صفرا به صورت یک مایع غلیظ می باشد که به وسیله کبد ساخته می شود و وظیفه هضم چربی های موجود در غذا را بر عهده دارد و از طریق مجرای مشترکی که محل اتصال صفرا به کبد و روده کوچک می باشد،  آزاد می شود. سرطان کیسه صفرا از جمله سرطان هایی می باشد که شیوع آن در زنان دو برابر بیشتر از مردان می باشد. 

علل و عوامل مهم ابتلا به سرطان کیسه صفرا 

 

بیماری ها و عوامل متعددی می توانند در ایجاد این نوع بیماری دخیل باشند. از عوامل مهمی که در شکل گیری سرطان کیسه صفرا نقش دارند می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

 

سنگ کیسه صفرا:

 

ممکن است در شرایط خاص مایع موجود در صفرا به صورت یک ماده جامد و سنگ مانند تبدیل شود و این سنگ های شکل گرفته با بستن جریان صفرا باعث به وجود آمدن مشکلات و بیماری های زیادی می شوند. در واقع افراد میانسال بیشتر دچار سنگ کیسه صفرا می شوند و افرادی که سنگ کیسه صفرا ندارند، احتمال ابتلای آن ها به سرطان کیسه صفرا نیز بسیار کم می باشد. 

 

کیست های(choledochal): این نوع از کیست ها پر از صفرا می باشند که ممکن است در مجاری صفرا تشکیل شوند. در واقع جداره این کیست ها احتمال دارد در بسیاری از موارد یاخته های پیش سرطانی را به وجود آورند که فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان کیسه صفرا قرار می دهند. 

 

کیسه صفرای (porcelain):

 

در این نوع از بیماری دیواره کیسه صفرا به وسیله یک نوع رسوب کلسیمی به طور کامل پوشانده می شود. 

 

پولیپ کیسه صفرا:

 

ممکن است در اثر انباشته شدن بافت های غشای مخاطی، مواد غیر طبیعی در کیسه صفرا شروع به شکل گیری کرده که به آن ها پولیپ گفته می شود. این نوع از پولیپ ها در انواع مختلفی وجود دارند و پولیپ هایی که اندازه آن ها از یک سانتی متر کوچک تر باشد به طور معمول خوش خیم هستند. اما احتمال شکل گیری پولیپ های بزرگ نیز وجود دارد که طبیعتاً  با خطر بیشتری همراه هستند.

 

در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن:

 

بر اساس مطالعات و بررسی های انجام گرفته، قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی به خصوص صنعت لاستیک و یا بافندگی، امکان ابتلا به سرطان کیسه صفرا را تا چندین برابر افزایش می دهد.

 

سن و جنسیت:

 

در واقع افرادی که سن بالایی دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کیسه صفرا قرار دارند.  به ویژه افرادی که بالاتر از ۶۵ سال سن دارند و دچار اضافه وزن هستند، قابلیت زیادی برای مبتلا شدن به این نوع سرطان دارند.

 

همچنین خطر ابتلای این بیماری در زنان دو برابر بیشتر از مردان می باشد و می توان ابن بیماری را جزو سرطان های شایع در بین زنان و مردان دانست. لازم به ذکر است که هر عامل مرتبط با تورم کیسه صفرا می تواند باعث شکل گیری این بیماری باشد. 

 

علل و عوامل مهم ابتلا به سرطان کیسه صفرا 

 

 

نشانه های خاموش سرطان کیسه صفرا 

 

از جمله نشانه های اولیه این بیماری که اغلب نادیده گرفته می شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

1. احساس درد در قسمت بالا و راست شکم 

2. ایجاد نفخ شکم به صورت مداوم 

3. احساس خارش روی پوست 

4. تب 

5. کاهش میل به غذا 

6. کاهش وزن بدون دلیل مشخصی 

7. احساس حالت تهوع

8. سفیدی بیش از حد چشم ها و زرد شدن رنگ پوست (بیماری یرقان) 

 

انواع سرطان کیسه صفرا

 

اغلب سرطان های کیسه صفرا از نوع سرطان های cderocalcinomasبوده و باعث به وجود آمدن لایه های پوشاننده در سیستم گوارش بیمار می شوند. در واقع این نوع از سرطان ابتدا در زیر میکروسکوپ مورد آزمایش قرار می گیرد و با توجه به ظاهر متفاوتی که دارد نامگذاری می شوند. تومور این نوع سرطان بر اساس شکل ظاهری به سه دسته تقسیم می شوند که به شرح زیر می باشند:

 

1. سرطان دارای برآمدگی 

2. سرطان گره دار 

3. سرطان لوله ای مانند 

 

راههای تشخیص سرطان کیسه صفرا 

 

 راه های مختلفی برای اینکه سرطان کیسه صفرا به درستی تشخیص داده وجود دارد که در ادامه به روش های تشخیص این نوع بیماری می پردازیم. 

 

تست خون:

 

تست خون یا آزمایش خون به منظور بررسی نحوه عملکرد کبد انجام می گیرد که در تشخیص سرطان کیسه صفرا نیز بسیار کارآمد می باشد. 

 

عکس برداری از کیسه صفرا:

 

در بسیاری از موارد جهت تشخیص این نوع بیماری پزشک اقدام به تصویر برداری از کیسه صفرا می کند که از روش های تصویر برداری می توان به سونوگرافی،  سی تی اسکن و MRIاشاره نمود. 

 

راههای تشخیص سرطان کیسه صفرا 

 

راه های درمان 

 

روش های درمانی زیادی برای سرطان کیسه صفرا وجود دارد که پزشک بعد از انجام مراحل مختلف چکاپ و با در نظر گرفتن مرحله سرطان،  سلامت عمومی بیمار و میل خود بیمار یکی از روش های متناسب با شرایط بیمار را انتخاب کرده و درمان را آغاز می کند. در واقع هدف اصلی انجام درمان های مختلف، حذف سرطان کیسه صفرا به طور کامل می باشد اما در صورتی که درمان های مورد نظر جوابگو نباشند پزشک ناچار می شود روش های دیگری جهت کنترل و یا متوقف ساختن تومور سرطانی انتخاب کند. 

 

جراحی 

 

جراحی معمولا در مراحل اولیه بیماری صورت می گیرد و کاربرد های زیادی دارد که در ادامه به اهداف عمل جراحی و کاربردهای آن می پردازیم. جراحی به منظور خارج کردن کیسه صفرا: اگر سرطان کیسه صفرا در مراحل اولیه قرار دارد و به سایر بافت ها سرایت نکرده است، می توان با عمل جراحی که کولکتومی نامیده می شود، کیسه صفرا را به طور کامل از بدن خارج نمود.

 

جراحی به منظور خارج کردن کیسه صفرا و قسمتی از کبد: در بسیاری از موارد سرطان کیسه صفرا از صفرا عبور کرده و قسمت هایی از کبد را نیز درگیر کرده است که در این صورت پزشک با خارج کردن کیسه صفرا و بخش درگیر شده کبد، آن را درمان می کند.

 

در واقع هنوز به طور کامل مشخص نیست که آیا اعمال روش های دیگر پس از جراحی می تواند برای جلوگیری از بازگشت مجدد یا عود دوباره بیماری مفید باشد یا خیر. بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی بیماران مبتلا به سرطان کیسه صفرا پزشکان به این نتیجه رسیدند که روش های درمانی نظیر شیمی درمانی و رادیو تراپی پس از انجام عمل جراحی می تواند مفید و مثمر ثمر باشد.

 

البته این روش ها معمولا در سرطان پیشرفته کیسه صفرا انجام می گیرند. بنابراین بسیاری از پزشکان این روش ها را پس از جراحی به بیمار توصیه می کنند. البته پیشنهاد می شود قبل از انتخاب این روش ها در مورد مزایا و معایب هر کدام از آن ها از پزشک خود مشورت بگیرید. 

درمان سرطان در مراحل پیشرفته

 

همان طور که می دانید انواع سرطان های مختلف قادرند علاوه بر آسیب به عضو درگیر شده به سایر بافت های بدن نیز گسترش یافته و در روند کارکرد آن ها اختلال ایجاد کنند. در واقع در چنین شرایطی می توان گفت که سرطان به مرحله بسیار پیشرفته رسیده است که پزشک متناسب با مرحله ای که سرطان قرار دارد، نوع درمان را انتخاب می کند که این درمان ها شامل شیمی درمانی و رادیو تراپی می باشند.

 

شیمی درمانی:

 

شیمی درمانی همان طور که از اسمش پیداست، با استفاده از داروهای خاصی جهت کشتن و از بین بردن سلول های سرطانی انجام می گیرد که در بسیاری از موارد با توجه به میزان پیشرفت بیماری می تواند جوابگو باشد. 

 

رادیو تراپی:

 

در رادیو تراپی از اشعه های مخصوص به ویژه اشعه ایکس برای از بین بردن یا متوقف ساختن رشد تومورهای سرطانی استفاده می شود که این روش نیز همانند شیمی درمانی علاوه بر اثرات مفید درمانی، می تواند مزایا و معایبی را نیز به دنبال داشته باشد. 

 

کارآزمایی بالینی:

 

در این روش از داروهای جدید و آزمایش نشده سرطان کیسه صفرا برای بیماران استفاده می شود و پزشک نتیجه آن ها را بررسی می کند که این روش برای بسیاری از بیماران مفید واقع شده است.

 

 

تعداد بازدید : 7409

نظرات

سعیده محبی

1 سال و 3 ماه و 2 روز پیش

خدا خیرتون بده که توو این اوضاع خراب اقتصادی به فکر هم نوعانتون هستید روح آقای محمدحسین رضوی شاد و با تشکر فراوان از خواهر ایشون به خاطر کار خداپسندانه و خوبی که انجام دادن !! خداوند سعادت دنیا و آخرت رو نصیبتان کند انشاالله

ثبت نظر

ارسال