Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 42 دقیقه

ورزش درمانی در سرطان

ورزش درمانی در سرطان | افراد مبتلا به بیماری سرطان |فعالیت های فیزیکی |پیشگیری از سرطان

ورزش درمانی در سرطان نه تنها موجب خستگی آن ها نمی شود بلکه باعث افزایش قدرت آن ها برای مبارزه با بیماری و انعطاف پذیری بیشتر بیماران خواهد شد. بسیاری از بیماران در روند درمان ، سیستم بدنی آن ها مختل شده و به درستی کار نمی کنند.

دوشنبه 9 دی 1398 ساعت 9:40

برای درمان سرطان راه ها و روش های گوناگونی وجود دارد که یکی از روش های درمانی ورزش درمانی در سرطان است که یکی از انواع درمان بشمار می رود  می تواند تاثیر بسیار زیادی در روند بهبودی شما داشته باشد. جدا از درمان هایی که پزشک برای شما در نظر می گیرد و می تواند بخشی از درمان برای بهبودی بیماری سرطان باشد.

بسیاری از روش ها وجود دارد که می تواند به بهبودی شما در روند درمان بیماری سرطان کمک کند. یکی از فعالیت هایی که بهبودی روند درمان کمک بسیاری می کند انجام فعالیت های فیزیکی است. به طور کلی ورزش کردن در هر شرایطی که هستید می تواند باعث سلامتی و نشاط شما می شود.

پس بهتر است قبل از مبتلا شدن به بیماری سرطان به طور منظم و روزانه ورزش کردن را در برنامه خود قرار دهید تا از همه بیماری ها به دور باشید.

 

تاثیر ورزش درمانی در سرطان

 

اگر شما اخیرا دچار بیماری سرطان شدید و تحت درمان قرار دارید نباید فعالیت های خود را کنار بگذارید. بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان بعد از متوجه شدن بیماری خود دست از بسیاری از کارها می کشند و بر این باورند که اگر فعالیتی در حین درمان داشته باشند موجب عود کردن بیماری آنها خواهد شد. اما این باور غلطی است.

انجام دادن فعالیت های فیزیکی در حین درمان نه تنها موجب افزایش بیماری نمی شود بلکه باعث کمک به روند بهبودی شما خواهد شد. منظور از انجام دادن فعالیت های فیزیکی به این معنی نیست که شما ورزش های سخت و طاقت فرسا را به طور روزانه انجام دهید.

بیماران مبتلا به سرطان می توانند ورزش های سبک مثل پیاده روی یا هوازی را به طور منظم و آهسته داشته باشند همچنین دوچرخه سواری می تواند گزینه خوبی برای آنها باشد.

اگر این فعالیت ها را به طور روزانه و مداوم انجام بدهید موجب می شود که شما سلامت جسمانی و روحی شما افزایش یابد در نتیجه با روحیه بهتر و بالاتری به روند درمان خود می پردازید. ورزش درمانی در سرطان یک روش موثر برای بیماران است که معمولا آن را دست کم می گیرند.

 

تاثیر ورزش درمانی در سرطان

 

آیا ورزش درمانی در سرطان باعث خستگی بیمار می شود؟

 

برخی از افراد تصور می کنند که انجام فعالیت های فیزیکی یا ورزش کردن منجر به خسته شدن بیماران مبتلا به سرطان می شود. اما تحقیقاتی که اخیرا انجام شده نشان می دهد که خستگی بیماران به دلیل روند درمان آن ها است و هیچ ارتباطی به ورزش کردن ندارد.

همچنین نتیجه تحقیقات نشان داد افرادی که در طول درمان ورزش می کنند، 40 تا 50 درصد خستگی کمتری نسبت به سایر افراد مبتلا به سرطان داشتند. بیشتر خستگی آن ها ناشی از طول درمان آن ها بوده است.

  ورزش درمانی در سرطان نه تنها موجب خستگی آن ها نمی شود بلکه باعث افزایش قدرت آن ها برای مبارزه با بیماری و انعطاف پذیری بیشتر بیماران خواهد شد.بسیاری از بیماران در روند درمان ، سیستم بدنی آن ها مختل شده و به درستی کار نمی کنند. ورزش می تواند کمکی برای بهبود عملکرد قدرت عضلانی شما، بهبود عملکرد قلب، محافظت کردن از استخوان ها و همچنین بر خلق و خوی شما می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

به طور کلی، ورزش می تواند وزن شما را متعادل نگه دارد. بسیاری از پزشکان بر این باورند که اضافه وزن در حین درمان و بعد از بهبودی باعث عود کردن بیماری سرطان خواهد شد پس باید به وزن خود توجه بیشتری داشته باشید.

 

ورزش درمانی در سرطان ، از چه زمانی باید شروع شود؟

 

بسیاری از پزشکان معتقدند که ورزش کردن برای بیماران مبتلا به سرطان بسیار تاثیر بسزایی داشته و به آن ها توصیه می کنند که در برنامه روزانه خود فعالیت های فیزیکی را قرار دهند. برای بسیاری سوال پیش می آید که بهترین زمان برای انجام ورزش های روزانه چه زمانی است؟

محققان در این باره می گویند که بهتر است ورزش درمانی در سرطان را قبل از درمان آن شروع کنند و سعی کنند اینگونه فعالیت ها را متوقف نکنند تا به روند بهبودی آن ها کمک کند. همچنین  در این باره توصیه می کنند که پزشکان علاوه بر داشتن برنامه هایی برای درمان، باید برنامه های اختصاصی برای انجام فعالیت های فیزیکی برای بیماران قرار دهند.

این ورزش ها باید به گونه ای باشد که در جهت نیاز های بیمار قرار گیرد به عنوان مثال در کسانی که مبتلا به سرطان سینه هستند باید تمرینات فیزیکی را انجام دهند که به غدد لنفاوی در سینه تاثیر گذار باشد. با این روند شما می توانید با تاثیر گذاری بیشتری به درمان خود ادامه دهید.

 

چه نوع ورزشی می تواند برای بیماران مبتلا به سرطان مفید باشد؟

 

نوع و سبک ورزشی که باید برای درمان سرطان انتخاب شود بسیار مهم است و باید در راستای نیاز بیماران باشد اما به طور کلی  دارای سه ویژگی است:

  • تمرینات هوازی برای همه افراد مبتلا بسیار موثر است. ورزش های هوازی سبب می شود که ضربان قلب شما بالا برود و در نتیجه اکسیژن و خون رسانی در بدن شما افزایش خواهد یافت. تمرینات هوازی را می توانید در منزل یا بیرون از خانه انجام داد.
  • این تمرینات شامل دوچرخه سواری، پیاده روی، شنا و دویدن روی تردمیل است. بهتر است این تمرینات هوازی را در محیط های نشاط آوری مانند پارک انجام دهید تا تمرینات هوازی علاوه بر سلامت جسم شما برای روحیه شما مثبت واقع شود.
  • نوع دیگری را که باید برای ورزش درمانی در سرطان انجام شود، تمرینات قدرتی برای قدرت و ایجاد عضله باید انجام شود. این تمرینات قدرتی را می توان با بلند کردن وزنه هایی متناسب با قدرت و وزن خود با رعایت اصول آن، انجام دهید.
  • حرکت های دیگری که باید انجام صورت گیرد، حرکات کششی است که به منظور عضلات و مفاصل شما باید انجام شود زیرا ممکن است در طی درمان اینگونه اندام ها دچار مشکلاتی شوند. شما با انجام این گونه درمان ها جلوی این مشکلات را خواهید گرفت.
  • شما در این باره می توانید با پزشک فیزیوتراپ خود در این خصوص صحبت هایی داشته باشید. از او بخواهید که بهترین نوع ورزش متناسب با مشکل شما را مشخص کند تا بتوانید با خیال راحت به انجام فعالیت های فیزیکی خود بپردازید تا دچار مشکلی نشوید.
  • شما لازم نیست که در روز اولی که تصمیم دارید ورزش کنید به خودتان فشار وارد کنید و موجب دلسردی شما از این فعالیت های فیزیکی شود. هر کسی نسبت به توانایی خود می تواند زمان ورزش کردن خود را در طول روز تعیین کند.

ممکن است برخی در روز اول با ده دقیقه پیاده روی شروع کنند و برخی دیگر با مدت زمان بیشتری، شما باید به تدریج زمان ورزش کردن خود را افزایش دهید. به طور کلی شما باید حداقل در طول روز سی دقیقه ورزش کنید تا به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

 

چه نوع ورزشی می تواند برای بیماران مبتلا به سرطان مفید باشد؟

 

چندین توصیه مهم در خصوص ورزش درمانی در سرطان

 

هنگام ورزش کردن در طول درمان سرطان باید به نکاتی توجه شود تا با مشکلی در این خصوص مواجه نشوید این نکات را برای شما ذکر خواهیم نمود.

  • ممکن است برخی از افراد مبتلا به سرطان انرژی کافی برای ورزش کردن مداوم در طول روز را نداشته باشند. نیاز نیست که فشاری به خودتان وارد کنید شما می توانید ورزش کردن در طول روز را تقسیم بندی کنید و در مدت زمان های کوتاه تری به فعالیت های فیزیکی خود بپردازید به عنوان مثال شما روزانه چندین پیاده روی ده دقیقه ای در طول روز داشته باشید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.
  • از ورزش کردن لذت ببرید تا تاثیر بیشتری برای شما داشته باشد. هر زمانی که تصمیم به ورزش درمانی در سرطان دارید بهتر است یک نفر را همراه خود ببرید تا با شما ورزش کند و با یکدیگر از ورزش کردن لذت ببرید.
  • ممکن است شما بخواهید در منزل ورزش را انجام دهید، شما می توانید با پخش کردن یک موزیک شاد به فعالیت فیزیکی خود را انجام دهید این کار باعث لذت بخش تر شدن ورزش کردن شما خواهد شد.
  • لباس هایی را برای خود انتخاب کنید که در هنگام ورزش کردن راحت باشید و دچار مشکلی در خصوص لباس های خود نشوید.
  • در حین انجام دادن فعالیت های فیزیکی زیاد آب بنوشید تا آب از دست رفته بدن شما تامین شود.
  • هنگامی که تصمیم دارید به ورزش کردن خود خاتمه دهید نباید یک مرتبه این کار را انجام دهید. باید کم کم سرعت ورزش کردن خود را کم کنید و در انتها با حرکات کششی بدن خود را سرد کنید. اگر این گونه حرکات کششی را انجام دهید ممکن است بعد از ساعتی دچار درد در قسمت هایی از بدن خود شوید.
  • بعضی از فعالیت هایی که در منزل خود انجام می دهید می تواند به نوعی ورزش درمانی در سرطان برای شما محسوب شود. به عنوان مثال باغبانی کردن و رسیدگی به باغچه خود فعالیتی است که تمام بدن درگیر فعالیت هایی هستند که می تواند برای بدن شما مفید باشد.
  • همچنین علاوه بر ورزش هایی که برای شما ذکر شد می توانید از ورزش های تمرکزی مانند یوگا بهره ببرید. این ورزش جز ورزش های هوازی نیست اما می تواند علاوه بر سلامت جسم شما بر مشکلات روحی شما موثر واقع شود.
  • برنامه هایی را دنبال کنید که برای بیماران مبتلا به سرطان طراحی شده است. برای دنبال کردن این برنامه ها می توانید از برخی از خیریه های سرطانی و انجمن هایی در خصوص بیماران مبتلا به سرطان مراجعه کنید تا نیاز های شما را برطرف کنند.

 

ازچه فعالیت های فیزیکی در حین درمان بیماری سرطان باید پرهیز شود؟

 

بیشتر فعالیت های فیزیکی برای درمان سرطان مناسب هستند اما باید از مواردی در حین درمان پرهیز کنید تا دچار مشکلی نشوید. برخی از افراد علاقه دارند که ورزش درمانی در سرطان را در استخر انتخاب کنند. شنا کردن گزینه خوبی برای انجام فعالیت های فیزیکی شماست اما نه در زمانی که شما تحت درمان هستید.

زمانی که شما پرتو درمانی را انجام می دهید باید از استخر رفتن خودداری کنید زیرا ممکن است باکتری های موجود در آب سبب عفونت در شما شود. همچنین کلر های موجود در آب برای پوست شما مضر است و ممکن است پوست شما را تحریک کند.

پس همه ورزش ها و فعالیت های فیزیکی می تواند برای شما مناسب نباشد و باعث بروز مشکلاتی برای شما شود بهتر است قبل از انجام دادن هرگونه فعالیتی با پزشک خود مشورت کنید تا ورزش های مناسب برای شما را پیشنهاد کند.

 

ازچه فعالیت های فیزیکی در حین درمان بیماری سرطان باید پرهیز شود؟

 

تاثیر ورزش درمانی در سرطان ، بر کاهش خستگی ناشی از آن

 

تحقیقاتی که اخیرا انجام شده نشان می دهد که این روش درمانی بر روی سرطان، در حین درمان این بیماری می تواند باعث کاهش خستگی و عملکرد بهتر درمان شود. همانطور که می دانید خستگی یکی از عوارض شایع سرطان است و پزشکان در این خصوص توصیه می کنند که ورزش درمانی در سرطان را در برنامه های روزانه خود بگنجانید.

 

تاثیرات ورزش

 

کاهش عوارض شیمی درمانی مانند حالت تهوع و استفراغ شود.

اضطراب های ناشی از مبتلا شدن به بیماری سرطان.

جلوگیری از پیشرفت بیماری و به وجود آمدن سرطان جدید در ناحیه های مختلف بدن.

تقویت قدرت بدنی بیمار خواهد شد.

از آن جا که پیشرفت بیماری و قدرت بدنی هر کسی متفاوت است پزشک متخصص در این خصوص برنامه های متفاوتی را برای شما در نظر می گیرد تا با مشکل خاصی روبرو نشوید.

 

نکته پایانی در خصوص ورزش درمانی در سرطان

 

در پایان، برای کمک به روش های درمانی این بیماران باید انجمن حمایت از بیماران سرطانی شکل بگیرد تا کمک های مالی که سایر افراد با خرید استند تسلیت و تاج گل خیریه از خیریه سرطانی خریداری می کنند صرف کمک به بیماران سرطانی شود.

یکی از درمان هایی که برای شما ذکر کردیم ورزش درمانی در سرطان ، خیریه ها می توانند هزینه ها را در خصوص تشکیل دادن مجموعه ای برای ورزش کردن این افراد تشکیل دهند تا بیماران مبتلا به سرطان بتوانند تحت نظر متخصص ورزش های مخصوص به خود را انجام دهند تا مشکلات خود را به سادگی هموار کنند.

اگر بیماران تحت نظر ورزش های مخصوص به خود را انجام دهند می توان از بروز خطا و اشتباه این افراد تا حد زیادی پیشگیری کرد. پس ورزش کردن در حین درمان مسئله مهمی است که باید سرمایه گذاری های لازم برای این افراد بشود تا دغدغه  هزینه مالی برای بهبود خود نداشته باشند و با خیال آسوده تری به درمان خود ادامه دهند.

 

تاثیرات ورزش

 

تعداد بازدید : 9573

ثبت نظر

ارسال