Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 18 و 27 دقیقه

پت اسکن چیست؟

پت اسکن| دلیل استفاده از پت اسکن| تشخیص سرطان| عکسبرداری از سلول ها| تشخیص زودهنگام سرطان با کمک پت اسکن

پت اسکن یک روش آزمایش تصویری است که به پزشک شما این امکان را می دهد تا از وجود بیماری های مختلف در بدن شما اطلاع یابد. در این روش ردیاب هایی به داخل بدن شما فرستاده می شوند.

چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 ساعت 1:46

موسسه خیریه رضوی با هدف کمک به بیماران سرطانی ۱۶ تا ۳۰ سال بنا نهاده شده است که با کمک خیرین در راستای کمک به خیریه این مبالغ صرف کمک به بیماران سرطانی نیازمند می شود. به این منظور این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی شما خواننده گرامی می باشد و موسسه ما هیچ گونه خدماتی در این زمینه ارائه نمی کند و تنها کمک هزینه ای برای کمک به شما پرداخت می گردد. 

پیشرفت تکنولوژی و علم فناوری بسیاری از ابزار ها به کمک انسان آمده اند تا در درمان و شناخت بسیاری از بیماری ها کمک کنند و حتی میتوان با شناخت و بررسی درست و به موقع بسیاری از بیماری ها میتوان از شدت آن جلوگیری کنیم.

یکی از ابزار هایی که با تکنولوژی و پیشرفت علم و به روز شدن فناوری که به خدمت انسان در آمده اند، پت اسکن است.شاید از خود بپرسید که پت اسکن چیست و منظور از پت اسکن چیست؟

قبل از توضیح و بررسی کامل تعریف پت اسکن باید گفت که برای شناخت منشا بسیاری از بیماری ها باید داخل بدن انسان را مورد آزمایش قرار دهند والبته با برخی از مشاهدات و تصاویر میتوان فهمید که بیماری چیست و چگونه ان را مهار کرد؟

حتما شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است و در واقع همینطور است، شما هرچه پیشگیری های بهتری انجام دهید و مراقبت های ویژه را رعایت کنید خیلی بهتر است تا دچار بیمار یو مشکل شوید و سپس به دنبال راه حل برای رفع و درمان آن باشید.امروزه استفاده از دستگاه  پت اسکن به یکی از روش‌های معمول برای تشخیص انواع سرطان در اکثر کشورها تبدیل شده است.

این دستگاه با استفاده از روش‌های نوین و پیشرفته پزشکی هسته‌ای نقش به سزایی در تشخیص به موقع و پیشگیری از گسترش سرطان در بدن بیماران را دارد. توجه به این که در طی سالیان اخیر پیشرفت سرطان گروه‌های سنی مختلف را درکشورها درگیر کرده، استفاده از این دستگاه می‌تواند از مرگ و میر بسیاری از بیماران با قدرت تشخیص زود به هنگام جلوگیری کند.

متاسفانه درحال حاضر اکثر بیماران سرطانی کشور زمانی از بیماری خود مطلع می‌شوند که تومور اکثر سلول های بدن آنان را درگیر کرده و به نوعی کار ازکار گذشته است.

خیریه های سرطانی امروزه با کمک خیرین توانسته اند به کمک بیماران سرطانی بیایند تا باری از روی دوش آنها برداشته شود تا بتوانند با این بیماری مبارزه کنند.

پت اسکن چیست؟

 

باید گفت که، پت اسکن یک روش آزمایش تصویری است که به پزشک این امکان را می دهد تا از وجود بیماری های مختلف در بدن فرد مریض اطلاع پیدا کند. بسیاری از این بیماری ها و مشکلات در واقع به صورت ظاهری و در بدن خود را نشان میدهند و از طرفی برخی دیگر از بیماری ها باید حتما آزمایش هایی گرفته شود و مانند پت اسکن که آزمایش تصویری است و داخل بدن را با تمام ناهنجاری ها و بیماری ها نشان خواهد داد.پت اسکن در واقع دارای ردیاب هایی است که در این روش ردیاب هایی به داخل بدن شما فرستاده می شوند.

 

پت اسکن یک تکنیک تصویربرداری پزشکی هسته ای است که یک تصویر 3 بعدی از عملکرد بافت های بدن تولید می کند.برای استفاده از اسکن پت از مقدار کمی داروهای رادیو اکتیو یا ردیاب استفاده می شود تا تفاوت بین بافت سالم و بافت های غیرسالم را نشان دهد. از پت اسکن می توان برای تشخیص بیماری ، و مقدار توسعه بیماری در بدن استفاده کرد.

پت اسکن اغلب برای دیدن چگونگی مراحل پیشرفت در درمان بیماری  نیز کاربرد دارد.قبل از انجام پت اسکن ، داروی رادیواکتیو در سیکلوترون تولید شده است. داروی رادیواکتیوی که به مواد شیمیایی طبیعی بدن می پیوندد. این ماده شیمیایی طبیعی می تواند گلوکز ، آب ، آمونیاک و یا … باشد  که به عنوان مواد شیمیایی  طبیعی شناخته شده اند. رادیو دارو به بدن بیمار تزریق می شود و در این حال  radiotracer ساخته می شود.

 

در بیشتر موارد ، نیازی به بستری بیمار در شب قبل از آزمون پت وجود ندارد. به اکثر بیماران گفته خواهد شد از مصرف هر گونه مواد غذایی برای حداقل چهار تا شش ساعت قبل از اسکن  بپرهیزند، اما به نوشیدن مقدار زیادی آب سفارش می شوند. گاهی هم  از بیماران خواسته خواهد شد که از مصرف کافئین به مدت حداقل 24 ساعت قبل از پت اسکن خودداری کنند.

مقدار کمی از رادیودارو یا به بازوی بیمار تزریق می شود و یا به صورت  گاز تنفس میشود. رسیدن هر دارویی به هدف مورد نظر در بدن ممکن است از 30 دقیقه تا 90 دقیقه طول بکشد. در زمان انتظار کشیدن برای رسیدن رادیو دارو به محل مورد نظر بیمار باید ثابت بماند و صحبت نکند. ممکن است به برخی از بیماران برای آرامش دارو یی مثل دیازپام داده شود.


هنگامی که بیمار آماده است او را به اتاقی که در آن پت اسکن قرار دارد می برند برای دراز کشیدن روی  میز cushioned. دستگاه دارای یک تونل بزرگ در انتهاست که بیمار درون آن برده میشود.

سپس از بدن تصویر برداری میشود. در مراکز بسیاری  بیماران قادرند در طول اسکن موسیقی گوش دهند.در طول اسکن بی حرکت بودن بیمار بسیار حائز اهمیت است. با توجه به این که چه  بخشی از بدن اسکن میشود، کل فرایند از حدود 30 تا 60 دقیقه طول می کشد.


اگر بیمار احساس ناخوشایندی داشته باشد می تواند زنگ را فشار دهد. در طی کل فرآیند بیمار توسط کارشناس نظاره می شود. پروسه تصویر برداری اصلا  دردناک نیست. بیشتر بیماران می توانند بعد از انجام اسکن به خانه بروند. پزشک بیمار رابه مصرف مقدار زیادی مایعات به منظور دفع سریعتر مواد رادیو اکتیو  از بدن سفارش می کنند. کارشناسان معتقدند که radiotracers باید به طور کامل در عرض سه تا چهار ساعت پس از ورود به بدن  آن را ترک کنند.

 

نحوه کار پت اسکن به چه صورت است؟

 

پت اسکن شامل تزریق بدون درد مقدار کمی از مواد رادیواکتیو ساطع شده توسط پوزیترون (به نام رادیو دارو) است. سپس تصاویر بدنه با استفاده از یک اسکنر PET گرفته می شود. این دوربین میزان انتشار گازهای گلخانه ای از رادیوتراپی تزریقی را تشخیص می دهد. سپس کامپیوتر متصل به دوربین ، تصاویر دو و سه بعدی از منطقه مورد بررسی را، ایجاد می کند.آن مناطقی از بدن که رادیو داروی تزریقی را جمع آوری می کند برای مثال سلول های سرطانی سریع در رشد بر روی تصاویر طبیعی روشن تر ظاهر می شوند. به این طریق پزشک می تواند این مناطق را از دیگر بخش های بدن تمییز دهد.

 

تقریباً همه اسکنرهای PET امروزه با یک اسکنر سی تی اسکن ترکیب شده اند تا تصاویر PET با آنها ترکیب شوند. تصاویر CT به متخصصین هسته ای این امکان را می دهد تا اطلاعات ساختاری حاصل از CT اسکن را با اطلاعات عملکردی PET ترکیب کند و دقت آزمایش را بهبود بخشد.این دستگاه برای تشخیص انواع مختلف بیماری‌های سرطانی‌ و حتی در ابعاد وسیع برای عارضه‌های قلبی، ریوی، واسکولیت‌ها و بیماری‌های عفونی کاربرد دارد و برای تشخیص اولیه و یا پیگیری‌های بعد از درمان بسیار مفید و مؤثر است که بستگی به نظر پزشک، زمان استفاده از این دستگاه برای بیمار فرق می‌کند.

 

نحوه کار پت اسکن به چه صورت است؟

 

تشخیص زودهنگام سرطان با کمک پت اسکن

 

پت اسکن می تواند تغییر در متابولیسم و ​​نحوه عملکرد اندام ها و بافت ها را نشان دهد. قبل از اینکه با استفاده از دیگر روش های تصویربرداری پزشکی ، بسیاری از سرطان ها با استفاده از PET شناسایی شوند، اسکن PET می تواند تصویری از کل بدن ایجاد کند.این بدان معنی است که ، برای برخی از سرطانها ، آنها می توانند نشان دهند که آیا سرطان، در سایر نقاط بدن گسترش یافته است. ممکن است از PET نیز استفاده شود تا تومورها بدخیم (سرطانی) باشند و تفاوت بین تومور فعال را نشان دهند.

 

سلول های سرطانی متابولیسم سریع تری نسبت به سلول های غیر سرطانی دارند. به دلیل این میزان بالای فعالیت های شیمیایی، سلول های سرطانی در نتیجه ی پت اسکن به صورت نقاط سفید رنگ مشخص می گردند. به همین دلیل است که اسکن پت  می تواند علاوه بر تشخیص وجود سرطان در تشخیص موارد زیر نیز مفید باشد:

  • بررسی میزان پیشرفت بیماری سرطان
  • بررسی میزان کارآمدی درمان سرطان
  • اطلاع از عود بیماری

 

نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که نتایج این اسکن ها باید به طور دقیق توسط پزشک بررسی شوند.چرا که این امکان وجود دارد که سلول های غیر سرطانی نیز باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی شما شوند.

 

چرا نیاز است که از پت اسکن استفاده کرد؟

 

پت اسکن معمولا در کنار اشعه ایکس  و یا MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) استفاده میشود. پزشکان  از پت اسکن به عنوان یک تست تکمیلی  در کنار روش های اصلی دیگر استفاده میکنند. آنها برای به دست آوردن اطلاعاتی بیشتر درباره سلامتی بیمار از این روش استفاده میکنند.

اطلاعات بیشتر اطلاعاتی هستند که پزشک را در جهت انتخاب و یافتن روش درمانی موثر تر یاری میکند. استفاده از فن آوری های تصویربرداری ترکیبی ممکن است کلیدی به منظور متوقف کردن و حتی جلوگیری از بیماری های دیگر هم باشد.از بزرگترین مزایای پت اسکن ، در مقایسه با MRI اسکن و یا اشعه ایکس می توان به این نکته اشاره داشت که  عملکرد بدن بیمار را نسبت به آنچه به ظاهر سالم می آید نشان بدهد.

 

کاربرد پت اسکن

 

کاربرد پت اسکن

 

پت اسکن کاربرد های متنوعی دارد و در تشخیص بیماری ها و اختلالات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

از میان این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرطان های مختلف
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • اختلالات مغزی از جمله اختلالات مربوط به سیستم عصبی مرکزی

 

تفاوت بین پت اسکن و MRI یا سی تی اسکن چیست؟

 

سی تی اسکن یا MRI می تواند  اندازه و شکل اندام بدن و بافت را ارزیابی کند. با این حال ، آنها نمی توانند عملکرد اندام را نشان دهند اما پت اسکن عملکرد فیزیولوژیک اندام را نشان می دهد. به عبارتی دیگر ، MRI یا سی تی اسکن به شما آنچه که به نظر میرسد را نشان میدهد ، در حالی که پت اسکن می تواند آنچه که در عملکرد عضو واقعا وجود دارد نشان دهد.

 

چه کسانی نباید از پت اسکن استفاده نماید؟

 

زنان باردار و زنانی که به نوزاد خود شیر می دهند باید پت اسکن را  به عنوان یک خطر برای نوزاد خود بدانند و هر زنی باید حاملگی خود را قبل از اسکن به پزشک اطلاع دهد و افرادی هم که پت اسکن انجام داده اند باید در ساعات اولیه از خانم های باردار و نوزادان و کودکان خردسال فاصله بگیرند.

تعداد بازدید : 59140

نظرات

اااااا

3 سال و 2 ماه و 15 روز پیش

با سلام سوالی داشتم دلیل اینکه ابتدا سی تی اسکن میکنن و بعد پت اسکن انجام میدن چیه؟

زهرا

2 سال و 10 ماه و 16 روز پیش

مطالب خوب و مفید بود .سپاس

فرانک

2 سال و 6 ماه و 11 روز پیش

میشه لطفا مرکزی که پت اسکن انجام میده رو معرفی کنید ؟ ترجیحا خصوصی باشه

علی اکبر رفعت نژاد

2 سال و 10 ماه و 1 روز پیش

چجوری میشه نوبت پت اسکن گرفت از بیمارستان شریعتی

گل

2 سال و 9 ماه و 3 روز پیش

سلام باید حضوری به ساختمان پزشکی هسته ای در بیمارستان شریعتی مراجعه کنید

فرید قندی

2 سال و 5 ماه و 13 روز پیش

ممنون از اطلاعاتی که دادید آیا همه بدن دیده میشود؟

محمدآزاد

2 سال و 4 ماه و 3 روز پیش

مریض قط درمانی ازسرطان که سی تی انجام داده سالم بودآیاباپت اسکن هم سالم میشه

رضا

2 سال و 2 ماه و 18 روز پیش

سلام. عبدالهی هستم از دفتر دانشگاه و بیمارستانهای آجی بادم ترکیه در ایران بیماری اگه لازم بود ترکیه بره میتونین ب من معرفی کنید. با دستگاه هایی مثل گامانایف و سایبرنایف و .. انواع تومورهای بدخیم قابل درمان هستند. بجای جراحی+ شیمی درمانی + ده هاجلسه رادیوتراپی و تهيه داروهاي ناياب شيمي درماني ایمیل کاری من: [email protected] 09124070957

گلزار کنشلو

1 سال و 6 ماه و 8 روز پیش

سلام .ببخشید مادر من پت اسکن مغز انجام داده حواسش نبوده بعداز ۴ساعت بچه دوساله پیشش اومده .ایا برای بچه مشکلی ایجاد میشه؟

ثبت نظر

ارسال