Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 31 دقیقه

اثر گوشت قرمز بر سرطان

اثر گوشت قرمز بر سرطان | تغذیه مناسب | سرطان و مواد غذایی | تاثیر غذا بر سرطان

اثر گوشت قرمز بر سرطان | سرطان و مواد غذایی | تغذیه مناسب | یکی از مواد غذایی پر کاربرد و خوشمزه که در جهان مورد اسفاده اکثر مردم قرار می گیرد گوشت قرمز است. این مواد غذایی فواید بسیار زیادی برای انسان دارد از جمله: درمان کم خونی، کاهش مشکلات حافظه، جلوگیری از آب مروارید، تعادل کلسترول خون و.. . اما مصرف بی رویه گوشت قرمز اثرات منفی زیادی را نیز در پی دارد از جمله: چاقی، کاهش انرژی، پیری زود رس، افزایش فشار خون، سرطان و... . ما در این مقاله سعی داریم تا کمی درمورد اثر گوشت قرمز بر به وجود آمدن سرطان از منظر دو مکتب پزشکی یعنی پزشکی اسلامی و پزشکی مدرن بحث کنیم؛

دوشنبه 23 تیر 1399 ساعت 13:46

سازمان بهداشت جهانی به تازگی تحلیلی را منتشر کرده که نشان می‌دهد مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده با احتمال ابتلا به سرطان در ارتباط است، اما ما به شما در خیریه سرطانی می گوییم این بدان معنا نیست که شما برای همیشه باید با برگرها و استیک‌ها خداحافظی کنید. خیریه به شما یادآوری می کند شایعات پیرامون سرطان زا بودن گوشت قرمز کم نیست. در خیریه سرطان شما می توانید با کمک به خیریه از استفاده از این مواد جلوگیری کنید.

 

گوشت قرمز (گوشت گاو، گوشت گوساله، گوشت خوک، گوشت گوسفند و گوشت بز) در دسته احتمالات سرطان زا برای انسان و گوشت فرآوری شده (بیکن، سوسیس و هات داگ) در دسته سرطان زا برای انسان قرار گرفتند. جالب است که گوشت فرآوری شده در کنار تنباکو به عنوان عامل سرطان زا قرار دارد اما این مسئله بدان معنا نیست که مصرف همبرگر به اندازه مصرف سیگار خطرناک باشد.

آیا اثر گوشت قرمز بر سرطان درست می باشد؟ و به چه گوشتی گوشت قرمز گفته می شود؟  به صورت کلی به گوشتی که از عضلات حیواناتی همچون: گاو ، گوسفند و گوساله و بره و... باشد گوشت قرمز گفته می شود. این نوع گوشت سرشار از پروتئین، ویتامین و چربی است. البته باید توجه داشت که گوشت قرمزی که سالم باشد این عناصر را داراست. 

 

آثار گوشت قرمز سالم موارد ذیل است:

 

- بوی طبیعی

- رنگ یک دست و بدون اثار ضربه خوردگی و خون مردگی (البته برخی اوقات ممکن است کل گوشت فاسد شده باشد که در آن صورت ممکن است رنگ کل گوشت از قرمزی به سفید بزند و یا هم بر عکس یعنی کل رنگ گوشت رو به تیرگی شدید باشد)

- لزج و چسبنده نباشد.

 

اثر گوشت قرمز بر سرطان در پزشکی مدرن

 

گوشت قرمز حاوی عناصر سمی و ارگانیکی مختلفی است که می توان گفت در بین آن عناصر «دیوکیسن» مهم ترین و سمی ترین است. بر اساس تحقیقات دانشمندان مختلف سراسر جهان این عنصر سمی باعث اختلال در عمل کرد سلول های بدن می شود؛ و از این رو یکی از مهم ترین عوامل سرطان به شمار می رود.

و علت دیگری که برخی از پزشکان بیان کرده اند «آمین‌های هتروسیکلیک» می باشد که به دنبال کباب کردن گوشت قرمز به وجود می آید. البته متهم دیگری هم وجود دارد و آن «ترکیبات نیتریت» می باشد. البته این ترکیبات در خود گوشت نیست بلکه اثر مواد نگه دارنده ای هست که در کارخانه جات به گوشت قرمز زده می شود.

 اما متهم دریگری نیز به نظر می رسد در بروز بیماری سرطان نقش دارد و آن ترکیب «هم» با «آهن» است. «هم» جزء اصلی هموگلوبین است و هموگلوبین هم جزء اصلی ساختار گلبول قرمز خون است. اما مشکل وقتی به وجود می اید که این ماده با «آهن» (که از مهم ترین مواد داخل گوشت قرمز است) ترکیب می شود که در آن موقع رشد سلول ها با مشکل مواجه می شود و باعث سرطان می شود.

 

دانشمندان و پزشکان در سراسر جهان به این موضوع پرداخته اند؛ به عنوان نمونه می توان به این موارد اشاره کرد:

 

- عده ای از دانشمندان اروپایی پانصد نفر انسان سالم و طبیعی را در طی یک مدت نسبتا طولانی مورد بررسی قرار دادند و در گزارش آن بررسی این چنین نوشتند: « در یک جمع بندی کلی می توان آن پانصد نفر را به  دوقسمت تقسیم کرد: کسانی که روزانه دو وعده هشتاد گرمی از فراورده های گوشتی استفاد می کنند، و کسانی که در هفته یک بار یا بدون استفاده از فراورده های گوشتی سر می کنند. و ما به این نتیجه رسیدیم که گروه اول یک سوم بیشتر در معرض سرطان قرار دارند.»

- عده ای از پزشکان سر شناس همین آزمایش را در مدت زمانی تقریبا یک سان بر روی صد و چهل و هشت نفر انجام دادند و آنها نیز اذعان کردند که کسانی که مصرف گوشتشات و یا فراورده های گوشتی شان بیشتر است سیزده الی پانرده درصد بیشتر در معرض سرطان قرار دارند.

- در سال های 1978 تا 1999 میلادی در آلمان چند تن از پزشکان و دانشمندان به اتفاق هم دو هزار نفر را که در بازه سنی 10 تا 85 سال قرار داشتند را مورد مطالعه قرار دادند.

 

افرادی که در معرض خطر سرطان قرار دارند به سه قسمت تقسیم کردند:

 

گروه اول: گروهی که لب به گوشت، ماهی، مرغ و لبنیات (ازجمله:شیر، پنیر، ماست، دوغ و...) نمی زدند.

گروه دوم: گروهی که به هیچ وجه گوشت (اعم از گوشت قرمز، گوشت ماهی و...) نمی خوردند ولی از لبنات و تخم مرغ در تغذیه شان استفاده می کردند.

گروه سوم: علاوه بر تخم مرغ و لبنات گوشت هم می خوردند.

 

اما نتیجه ای که اینها به دست آوردند چنین بود:

 

شصت و شش در صد از گروه اول در معرض سرطان قرار داشتند و در مقابل 50 درصد از گروه دوم در معرض سرطان بودند و در نهایت تنها 30 درصد از گروه سوم در معرض سرطان واقع شده بودند.

نتیجه ای که می توان از همه این مباحث گرفت (که این نتیجه مورد تایید نود درصد از پزشکان می باشد) این چنین است:

بیشترین نیازی که می تواند بدن به گوشت قرمز داشته باشد پانصد گرم در هفته یا به عبارتی دیگر تقریبا هفتاد گرم در روز است. اما اگر مصرف به بیش از این مقدار برسد علاوه بر سرطان (اعم از سرطان روده بزرگ، لنفاوی، پانکراس، معده، کیسه صفراء، کلورکتال، سینه، پروستات و...) آسیب هایی همچون: «بیماری نقرس ، بیماری روماتیسم مفصلی، برخی بیماری های قلبی عروقی، افزایش فشار خون، آسیب به بافت های پستانی دختران جوان و زنان، تغییر در فلور روده و ... را در پی دارد.

 

اما سوالی مهم! جانشین گوشت قرمز در سفره های ما جیست؟

 

در میان پرندگان که همه گوشت سفید دارند، پرنده ای است که گوشت قرمز دارد و از حیث بافت، رنگ  و مزه شبیه به گوشت گاو و گوسفند و امثال اینها است و تمام فایده هایی که گوشت اینها دارد گوشت این پرنده نیز دارد ولی در مقابل مضرات خیلی کمتری نسبت به گوش گاو و گوسفند دارد. و آن پرنده که در مزارع جهان مورد پرورش قرار می گیرد شتر مرغ است.

از ویژگی های مثبت گوشت این پرنده کم بودن چربی اشباع شده اش است. که در مقایسه با گوشت بقیه نه تنها نسبت به گاو و گوسفند بلکه حتی نسبت به مرغ هم چربی اشباع شده کم تری را دارا است.

همچنین کلسترول و سدیم کمتر گوشت شترمرغ نسبت به گوشت گاو و گوسفند وجه مثبت دیگری است که این ماده غذایی دارا است. و حتما میدانید که سدیم کمتر باعث می شود حتی کسانی که بیماری قلبی عروقی، کلیوی، دیابتی و... را دارند بتوانند از این گوشت استفاده کنند و آسیب نبینند.

و از وجهی دیگر «آهن» بسیر زیادی که در این گوشت وجود دارد باعث شده تا مورد استقبال ورزشکاران، افراد کم خون، زنان باردار، کودکان و همه کسانی که در بدن خود به آهن بیشتری نیاز دارند، قرار بگیرد.پروئین سرشاری که این گوشت دارد باعث شده تا یک انتخاب ایده آل برای ورزشکاران و افرادی که قصد کنتر وزن خود را دارند، باشد.

این گوشت برای سالمندان نیز مناسب است و باید در برنامه غذایی آنها قرار گیرد زیرا گوشت شتر مرغ حاوی «ویتامین B» (خصوصا ویتامین B6 و B12)، فسفر، منیزیم و روی می باشد.

 

اما اگر کسی بگوید ما به هر علتی نمیتوانیم گوشت قرمز گاو، گوسفند و… را از سفره مان برداریم ما به آنها این پیشنهاد را می کنیم:

 

در گوشت از شانه گوسفند و فیله گاو استفاده کنید زیرا دارای چربی کم تری است.

از گوشت های ارگانیک و گوشت هایی که کمتر در معرض هرمون های شیمایی بوده اند استفاده کنید.

پختن گوشت قرمز به همراه سبزیجات معطر از جمله: رزماری، جعفری، آویشن، جعفری، نعنا و… مضرات آن را کاهش می دهد. زیرا حاوی آنتی اکسیدان هستند.

استفاده این میوه هایی همچون: پرتقال، گوجه فرنگی، زرد آلو خشک، انجیر یا آلو خشک و… باعث کاهش مضرات گوشت قرمز می شود. زیرا این نوع میوه ها دارای ویتامین A، C و E می باشد. که این ویتامین ها احتمال برزو تومور را کاهش می دهند.

زرد چوبه، فلفل، زنجبیل و سیر علاوه بر رفع مضرات گوشت قرمز فواید بسیاری نیز دارد که این فواید عاملی است که همه به این چند مواد غذایی اهتمام بورزند و همیشه در خانه های خود داشته باشند.

و نکته دیگری هم قبلا اشاره کرده ایم و باز برای تاکید بیشتر بیان می کنیم کبابی نکردن گوشت قرمز است. زیرا یکی از مهم ترین عوامل بروز سرطان خوردن گوشت قرمز کبابی است.

در کنار گوشت قرمز حتما سالاد سرو کنید.

و اخرین توصیه استفاده از هویج، فلفل دلمه‌ای قرمز و سبز، کرفس، خیار و قارچ، تربچه، بروکلی و گل‌کلم در کنار گوشت قرمز است.

رابطه گوشت قرمز و سرطان در طب اسلامی

در بخش قبلی ما این بحث را از حیث تحقیقات و دست آورد های پزشکان معاصر یه به اصطلاح مدرن بررسی کردیم ولی همه اینهایی که گفته شد تجربه انسانی هست و ممکن است صد سال یا دویست سال بعد شخصی بیاید و بگوید که این حرف ها اشتباه بوده و مخالف این حرف ها را ثابت کند. همانظور که در سیر تاریخ از این اتفاق ها بسیار رخ داده است.

 

اما قرآن و روایت علومی هستند که هیچ وقت خلاف آنها ثابت نمی شود و کسی نمیتواند به رقابت با آنها بپردازد

 

زیرا این دو مستقیم از طرف خدای متعال می باشد.

 

کلمه گوشت (لَحم) و یا هم معنای آن 12 بار در قران آمده. که اکثر اوقات مذوموم بوده در چند مورد به عنوان غذایی ممدوح از ان یاد شده است. مثلا در آیه بیست و دوم سوره واقعه خداوند متعال  در مورد غذای بهشتیان می فرماید:

وَ أَمْدَدْناهُمْ بِفاکِهَةٍ وَ لَحْمٍ مِمَّا یَشْتَهُونَ

ترجمه: و [همواره‏] به آنان انواع میوه‏ها و گوشتهایى که دلخواه آنان است، میرسانیم.

از این آیه می توان دریافت که خوردن گوشت قرمز به خودی خود مذموم نیست و برخی مسائل دیگر هستند که باعث می شوند از طریق آن بیماری به وجود بیاید که از جمله آنها سرطان هست.

 

اما چگونه خود را از گزند آسیب های گوشت قرمز دور کنیم؟

 

در روایات ما مفصل در مورد گوشت و حواشی آن داریم که قطعا عمل به آنها باعث می شود اکثر بیماری هایی که از این راه به وجود می آیند از بین بروند که در اینجا به چند مورد از آن روایات اشاره می کنیم:

 

بهترین جای گوشت برای مصرف کردن:

 

امام علی علیه السلام: دوست داشتنی ترین عضو گوسفند برای پیامبر صلی الله علیه و آله، سردست بود.

امام رضا علیه السلام خطاب به غلام خود: در خریدن گوشت برای ما، قسمت های جلویِ لاشه را بخر و قسمتهای عقب را نخر؛ زیرا بخشهای جلو به چراگاه، نزدیکتر و از آفت، دورترند.

 

شستن گوشت پیش از پختن آن

 

رپیامبر خدا صلی الله علیه و آله: برادرم عیسی، از شهری گذر کرد و دید که مردمش رنگ چهره هایشان زرد و چشم هایشان کبود است. آنان از بیماری هایی که داشتند، نزد وی اظهار ناراحتی کردند. گفت:« درمانتان همراهتان است. شما هنگامی که گوشت می خورید، آن را ناشسته می پزید، در حالی که هیچ چیزی بدون نوعی جنابت، از دنیا نمی رود.» از آن پس، گوشت های مصرفیِ خود را شستند و در نتیجه بیماری هایشان از میان رفت.

پرهیز از خوردن گوشت خشکیده نمک سود:

امام صادق علیه السلام: چهار چیز، [انسان را] پیش از فرا رسیدن هنگام پیری، پیر میکند: خوردن گوشت خشکشده، نشستن بر جای مرطوب، بالا رفتن از پلکان، و آمیزش با پیرزنان.

 امام صادق علیه السلام: سه نوع از خوردنی ها، موجب لاغری است: گوشت خشکشده، پنیر، و شکوفه خرما.

پرهیز از مصرف بی رویه گوشت

امام علی علیه السلام: شکم هایتان را گورستان جانوران نکنید.

نوبت های مصرف گوشت

امام صادق علیه السلام: در هر هفته، یک بار گوشت بخورید و خود و فرزندانتان را بدان عادت ندهید؛ زیرا موجب اعتیادی همچون اعتیاد به شراب می گردد. نیز آنان را بیش از چهل روز، از آن محروم مدارید؛ چرا که آنان را بدخوی می کند.

 

 

اما توضیحی مختصر درمورد سرطان در اسلام

 

سرطان یکی از بیماری هایی است که در اسلام هم به آن پرداخته شده است سرطان از راه های مختلفی به وجود می اید که یکی از آنها عدم استفاده درست از گوشت قرمز است.

 

برای درمان سرطان در اسلام سه دارو گفته شده است:

 

- تکرار « یارئوف، یا رحیم، یارب، یاسیدی » که این ذکر در حدیثی از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است. (البته تکرار این ذکر به این معنا نیست که شخص بیمار خود را از سیر درمان خارج کند بلکه به عنوان کمک مضاعف برای درمان سریع و آسان از این ذکر استفاده کند.)

- مقدار خیلی کمی از تربت سید الشهدا را بخورد. که توصیه می شود مقدر خیلی کمی از آن را در آب مخلوط کند و آب را بنوشد.

- اگر همه مراحل درمانی را طی کرد و جواب نگرفت خرچنگی را گرفته و در ظرفی بگذارد و آن ظرف را در تنور بگذارد تا خرچنگ خشک شود سپس آن را آسیاب کند و بعد آن را کم کم مصرف کند. (البته نکته ای را باید توجه کرد که خوردن خرچنگ به خودی خود حرام است و آنچه که گفه شد برای موقعی است که شخص همه مراحل درمانی را طی کرده است و به نتیجه نرسیده است و در حال از دست دادن جان خود است.)

امیدواریم همیشه سرزنده و سلامت باشید.

 

سفارش‌ تاج گل مصنوعی خیریه و استند تسلیت خیریه موسسه خیریه محمدحسین رضوی

 

مردم برای شرکت در مراسم‌های عزاداری و شریک شدن در قسمت کوچکی از غم عزیزان اقدام به سفارش تاج گل و استند تسلیت می‌کنند. تاج گل‌های طبیعی و زیبایی که بعد از مراسم پلاسیده و یا استند تسلیتی که بعد از مراسم دور ریخته و یا در گوشه‌ای افتاده تا خاک بخورد.

چرا با سفارش تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از مؤسسات خیریه قدمی برای همدردی با حال بیماران سرطانی نمی‌کنید؟

ما به اطلاع شما می‌رسانیم که با سفارش تاج گل مصنوعی خیریه و استند تسلیت خیریه از موسسه خیریه علاوه بر اینکه گام بلندی برای کمک به خیریه سرطان (بیماران سرطانی) می‌کنید بلکه باعث جلوگیری از اسراف، هزینه‌های گزاف و صرفه‌جویی در وقت خود می‌کنید.

با سفارش تاج گل‌های بزرگ و استند تسلیت، کارکنان موسسه به‌ صورت کاملاً رایگان تاج گل اجاره‌ای و استند تسلیت را به محل مورد نظر شما برده و آن را تحویل خانواده عزادار می‌دهند و یا استند تسلیت را نصب می‌کنند. علاوه بر اینکه در صرف وقت و قیمت جلوگیری کرده‌اید، ارادت و بزرگی خود را برای کمک به کودکان نیازمند و بیماران موسسه خیریه نشان می‌دهید. با این کار لبخند را به موسسه خیریه و بیماران نیازمند هدیه دهید.

 

تعداد بازدید : 34239

نظرات

سرور رضایی

1 سال و 5 ماه و 6 روز پیش

سلام خسته نباشید من خواهرم ۴۲ سالش است سرطان مری دارد و تحت شیمی درمانی وپرتودرا مانی است وتورش نزدیک به ۷ سانت است ودکترش گفته اگر خدا بهش رحم کند خیلی ختر ناک است واز شما خواهش میکنم شانس زنده ماندش است یانه وچی کار ممنون

سرور رضایی

1 سال و 5 ماه و 6 روز پیش

سلام خسته نباشید من خواهرم ۴۲ سالش است سرطان مری دارد و تحت شیمی درمانی وپرتودرا مانی است وتورش نزدیک به ۷ سانت است ودکترش گفته اگر خدا بهش رحم کند خیلی ختر ناک است واز شما خواهش میکنم شانس زنده ماندش است یانه وچی کار ممنون

ثبت نظر

ارسال