Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 23 و 14 دقیقه

تاثیر موسیقی در درمان سرطان

تاثیر موسیقی در درمان سرطان

اگر چه موسیقی در بین تمام ملت ها و فرهنگ های جهانی به عنوان هنری آرامش بخش و معنوی شناخته شده است اما کمتر کسی از اثرات موسیقی در درمان سرطان و سلامتی ما آگاه است. در مطالعات و تحقیقاتی که از آغاز قرن بیستم صورت گرفته است این مسئله به وضوح به اثبات رسیده است که موسیقی و اصوات علاوه بر تاثیری که روی احساسات ما انسان ها دارند اثرات پیچیده تری هم از خود برجای می گذارند.

شنبه 20 مهر 1398 ساعت 15:57

از جمله این اثرات می توان به تحریک سلول های بدن اشاره کرد که این تحریک را در مورد سلول های مویی به وضوح می توان مشاهده کرد.

موسیقی درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان بسیار مفید واقع شده است. استفاده از موسیقی در درمان سرطان در کنار داروهای سرطان به یاری این بیماران می آید. استفاده از موسیقی در درمان سرطان می تواندروحیه بیماران را تقویت کرده و تا حد زیادی از استرس این بیماران بکاهد.

 از این گذشته این روش درمانی با ایجاد فضایی آرامش بخش از میزان درد و اضطراب این بیماران می کاهد. موسیقی درمانی در طول درمان های مربوط به سرطان به یاری بیماران می آیند. استفاده از موسیقی در درمان سرطان می تواند قسمتی از برنامه توانبخشی این بیماران باشد تا به روند بهبودی بیماران سرعت بخشیده و سلامت عمومی بیماران را بهبود ببخشد.

 

 

روحیه فرد مبتلا به سرطان

 

تشخیص بیماری سرطان برای یک فرد می تواند ترسناک ترین و سخت ترین مرحله زندگی فرد باشد که استرس زیادی را برای فرد بیمار و خانواده او به همراه خواهد داشت. ابتلا به سرطان روی بخش های مختلف زندگی فرد تاثیر می گذارد. این بیماری فردرا از حضور در فعالیت های اجتماعی باز می دارد و سلامت فیزیکی و روانی او را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه احساسات ناخوشایندی نظیر ترس، غم، احساس گناه، شرم و خجالت را برای بیمار به وجود می آورد.

از جمله شایع ترین احساساتی که در این بیماران به وجود می آید حس ترس از مرگ و یا بازگشت بیماری، عوارض جانبی کوتاه مدت و یا بلند مدت درمان های سرطان و یا تغییر نوع تعامل این افراد با اطرافیان است. بر اساس آخرین مطالعات انجام شده پیرامون سرطان نگرش جامعه پزشکان نسبت به استفاده از موسیقی در درمان سرطان تغییر کرده است. تحقیقاتی که پیرامون بررسی تاثیر موسیقی در درمان سرطان انجام شده، فواید این روش درمانی را به اثبات رسانده است. 

 

موسیقی درمانی

 

استفاده از موسیقی در درمان سرطان نه تنها به بیماران کمک می کند تا با احساسات منفی ناشی از بیمار کنار بیایند بلکه در  بهبود بسیاری از مشکلات روحی ،احساسی، اجتماعی و جسمی بیماران سرطان بنیز کمک می کند. موسیقی درمانی از طریق روش های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. اما به طور کلی می توان گفت موسیقی بسیاری از نیاز های احساسی، اجتماعی، شناختی و جسمانی بیمار را هدف قرار می دهد.  موسیقی با برخورداری از قابلیت های غیر زبانی خلاق و حسی در بهبود توانایی بیمار برای برقراری ارتباط با سایرین به کمک وی می آید. از این گذشته موسیقی بر خود آگاهی فرد نسبت به وضعیتی در آن قرار گرفته است هم کمک می کند.

موسیقی درمانی در تومور شناسی و در پیشگیری از افزایش سلول های سرطانی و درمان و تسکین درد موثر است. موسیقی درمانی شاید در درمان خود بیماری تاثیری نداشته باشد اما روحیه فردرا بسیار بهبود می بخشد و به بیمار این امکان را می دهد که با شرایط تازه خود کنار بیاید و ابتلا به بیماری سرطان را بپذیرد. این حقیقت بر هیچکس پوشیده نیست که زمانی که فرد مبتلا به بیماری سرطان و یا هر بیماری دیگری وضعیت خودرا بپذیرد و با تصورات مثبت به بهبودی امیدوار باشدروند بهبودی را بهتر و سریعتر طی خواهد کرد.

 

چگونگی روش موسیقی درمانی

 

از موسیقی در درمان سرطان با هدف برآورده کردن نیاز های جسمانی و روانی فرد در کنار  کاهش میزان عوارض جانبی دارو های سرطان استفاده می شود. مطالعات انجام شده در این حوزه نشان می دهند که استفاده از موسیقی علایم درد و اضطراب در بیماران را کاهش می دهد و تاثیرات جانبی شیمی درمانی را تقلیل می دهد و عوارض پرتو درمانی را تا حد زیادی پایین می آورد.

موسیقی در مقایسه با دیگر روش های درمانی عارضه خاصی ندارد. اما ممکن است برخی افراد از شنیدن موسیقی با صدای بلند احساس ناراحتی کنند و یا اینکه برخی از موسیقی ها برای بیمار یادآور احساس ناخوشایندی باشند که شایدروحیه او را ضعیف تر کند. درمانگر وظیفه دارد تا این مواردرا شناسایی و از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.

موسیقی درمانی شیوه درمانی نوینی است که هرروز با پیشرفت هایی همراه است و روش ها و تکنیک های متفاوتی توسط درمانگران سراسر دنیا برای استفاده از این روش ارائه می شود. استفاده از این روش درمانی در کشورهای پیشرفته مدتهاست که رواج دارد . اما استفاده از موسیقی در درمان سرطان شاخه نوینی به شمار می آید.

 

درمان های سرطان

 

در درمان برخی از انواع سرطان تنها از یک روش درمانی استفاده می شود اما در بسیاری  از انواع سرطان هم مجموعه ای از روش های درمانی مورد استفاده قرار می گیرد که از این میان می توان به شیمی درمانی، پرتو درمانی و عمل جراحی اشاره کرد.

از موسیقی می توان در بخش های مختلف درمان استفاده کرد. موسیقی عاملی خواهد بود که آرامش و امنیت بیمار را فراهم می سازد. لذا می توان از موسیقی در پروسه تشخیص بیماری و در طول درمان استفاده کرد. ممکن است از موسیقی در درمان سرطان برای گروه هایی از بیماران و یا برای یک بیمار خاص استفاده می شود تا به بیمار کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته و درد قابل تحمل تری را حس کند.

 

انواع روش های موسیقی درمانی

 

موسیقی درمانی به دو بخش کلی تقسیم می شود. درمان پویا که بیمار فعالانه در آن حضور پیدا می کند و یا درمان منفعل که بیمار واکنشی از خود نشان نداده و تعاملی صورت نمی گیرد. دردرمان پویا بیماران تشویق می شوند که شخصا وارد عمل شوند و قطعه ای را بنوازند و یا احساسات خودرا با ایجاد اصوات موسیقایی بیان کنند.

 بیماران نیاز به دانش موسیقی نخواهند داشت و در خلال برگزاری جلسات پویا بیمار با موسیقی درگیر شده و از این طریق دردهای خودرا فراموش می کند و در فرصتی که بدست آورده با حقیقت مشکل خودروبرو می شود و رفته رفته آن را پذیرفته و احساسات خودرا به سادگی بر زبان می آورد. چنین امری برای بیمار و خانواده او از اهمیت بالایی برخوردار است.

در روش درمانی منفعل، موسیقی در قالب اجرای زنده و یا قطعه های ضبط شده برای بیماران پخش می شود و بیماران به این موسیقی گوش می سپارند. انتخاب نوع روش درمانی ارتباط مستقیمی با نوع شخصیت بیمار تحت درمان و موسیقی درمانگر دارد. این روش ها می تواند شامل نواختن موسیقی با استفاده از آلات موسیقی توسط فرد مبتلا به سرطان باشد و یا تنها گوش فرا دادن به یک قطعه موسیقی زنده و یا ضبط شده و یا استفاده از موسیقی در قالب تکنیک های آرامش بخش.

 

بررسی عمیق روش های موسیقی درمانی

 

گوش فرا دادن به موسیقی برای بیماران سرطان تجربه ای بسیار خوشایند خواهد بود. بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند با عوارض ناخوشایندی همچون تهوع، اختلال در تنفس و عوارض ناخوشایندی شبیه به سرماخوردگی دست و پنجه نرم می کنند.

 بیمارانی که تحت درمان های پرتو درمانی قرار می گیرند از احساساتی نظیر ترس، اضطراب، استرس و یا تنهایی رنج می برند. گوش دادن به موسیقی می تواند به این بیماران کمک کند تا با حس ترس و وحشتی که از انجام این روش درمانی بر آنها مستولی می شودرهایی یافته و اندکی آرامش پیدا کنند.

در این روش درمانی به بیماران و خانواده آنها پیشنهاد می شود که در کنسرت های زنده موسیقی شرکت کنند و از  فضای آرامش بخش آن بهره مند شوند. در این روش درمانی درمانگر و بیمار در کنار یکدیگر آلات موسیقی را بدست می گیرند و بدون اینکه به دنبال نت خاصی برای نواختن بگردند شروع به نواختن می کنند.

 نواختن یک آلت موسیقی به بیمار کمک می کند تا حس بهتری به خود پیدا کند حتی اگر نداند که چطور باید بنوازد. اما از آنجایی نقش فعالی در تولید صدا و موسیقی ایفا می کند این حس به او القا  می شود که می تواند شرایط و اوضاع خود و پیرامونش را تحت کنترل بگیرد و این  قدرتی به او می بخشد که در مبارزه با بیماری سرطان به آن نیاز خواهد داشت.

 

تکنیک های آرامش بخش

 

با استفاده از تکنیک های آرامش بخش برای موسیقی در درمان سرطان عوارض جانبی این بیماری تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. تحمل برخی از روش های درمانی سرطان بسیار سخت است و موسیقی به بیماران می آموزد که چگونه آرامش خودرا حفظ کنند و  بر علایمی چون اضطراب، نگرانی، افسردگی، تهوع و درد چیره آیند.

گروهی از محققان درباره تاثیر موسیقی بر بیماران مبتلا به سرطان پستان بررسی هایی انجام داده و به این نتیجه رسیدند که برنامه تلفیقی از موسیقی و حرکات بدنی می تواند به این بیماران کمک کند. کسانی که پس از ابتلا به بیماری سرطان درمان شده و دچار نقص عضو شدند با استفاده از این روش درمانی احساس بهتری نسبت به خودشان پیدا کرده و روحیه بهتری پیدا می کنند.

 این بیماران با استفاده از این روش درمانی شاهد افزایش دامنه حرکت در قسمت بالا تنه بودند. چرا که عادت به قوز کردن از بین رفته و از سطح انرژی بهتری برخوردار شده و در نتیجه احساس بهتری به خودشان پیدا کردند. عموما زنانی که به این بیماری مبتلا می شوند با احساس شرم مواجه بوده و با تغییراتی که در بدنشان روی داده است کنار نمی آیند و این مسئله برای آن ها عذاب آور خواهد بود. این روش درمانی به این بانوان کمک می کند تا شرایط خودرا بپذیرند.

 

دیگر تاثیرات موسیق در درمان سرطان

 

موسیقی تاثیرات فیزیکی و فیزیولوژیکی بسیاری روی شرایط جسمی و روانی بیمار می گذارد. اما از این گذشته همواره نگرانی هایی به دلیل بستری شدن در بیمارستان گریبان بیمار را می گیرد. موسیقی این نگرانی ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

مهم ترین بخش در موسیقی بر رابطه درمانگر و بیمار معطوف می شود. درمانگر در راستای کاهش استرس بستری شدن به انجام بازی هایی با موسیقی می پردازد و بیمار در بخش های مختلف بیمارستان در معرض موسیقی قرار می دهد.

 موسیقی به بیماران کمک می کند تا در خلال برنامه های موسیقی که با حضور سایر بیماران برگزار می شود تجربیات خود درباره بیماری و درد هایشان و همینطور ترس از بستری شدن دربیمارستان را  بر زبان آورده و با درمانگر و دیگر بیماران در میان بگذارند.

انتقال احساسات بین خانواده های بیماران به دلیل تفاوت های فرهنگی و پیش زمینه های اجتماعی متفاوت می تواند بسیار سودمند باشد. گاهی تنها شنیدن رویکرد فردی دیگر در مواجه با یک بیماری می تواند بر نگرش دیگری تاثیر بگذارد.

 

 

سخن آخر

 

موسیقی درمانی روش بسیار موثری برای التیام بخشیدن به بیماران در تمام مراحل بیماری است. بر اساس آخرین مطالعات انجام شده موسیقی در کنار کاهش میزان درد و اضطراب در بیماران مبتلا به سرطان مزایای دیگری نیز دارد. برای مثال احساس خستگی را در بیمار از بین می برد و از این گذشته به تنظیم ضربان قلب و تنفس بیمار کمک می کند. موسیقی در تنظیم فشار خون بیماران مبتلا به سرطان موثر است و کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان را افزایش می دهد.

استفاده از موسیقی در درمان سرطان و یا هر بیماری دیگری نمی تواند بیماری را ریشه کن و یا درمان کند. اما با توجه به مطالعات انجام شده در این زمینه موسیقی درمانی در کاهش استرس مبتلایان به سرطان مفید واقع می شود. و از این رو می تواند تا حد زیادی از درد ها و عوارض جانبی درمان های سرطان بکاهد.

محققان هنوز از تمام تاثیرات موسیقی بر جسم انسان اطلاعات دقیقی در دست ندارند.  اما از این مسئله اطمینان دارند که زمانی که موسیقی در درمان سرطان متناسب با شرایط جسمی و روحی هر فرد مورد استفاده قرار بگیرد، موجب احساس رضایت در بیمار شده و شخص حس بهتری نسبت به بیماری و وضعیت خود پیدا خواهد کرد.

با گسترش  بیماری هایی نظیر سرطان، محققان در زمینه های مختلف به دنبال روش ها و شیوه هایی هستند که به بهبودی وضعیت بیماران کمک کند. موسیقی یکی از همان روش هایی است که در آن تحقیقات گسترده ای صورت گرفته و به نظر می رسد که این هنر اثرات درمانی از جمله درمان سرطان نیز دارد. در واقع موسیقی ها به تنهایی اثر گذار نبوده و تنها قادر هستند که روند اثرگذاری داروها را بهبود ببخشند. از طرفی یکی از مهم ترین مسائل در پیشرفت بیماران مبتلا به سرطان، برخورداری از روحیه قوی است. موسیقی با تاثیر مستقیمی که بر این جنبه از افراد خواهد داشت، می تواند در فرایند بهبودی بیماران تاثیرات شگرفی داشته باشد. امروزه به کارگیری موسیقی به یکی از رایج ترین برنامه های توانبخشی این دسته از بیماران اضافه شده است. سرطان از آن دست بیماری هایی است که باید پیگیری های مستمری داشته و برنامه های مختلفی را شامل شود. شرکت در تمام این برنامه ها و پروسه های درمانی نیازمند صرف هزینه هایی است. بنابراین بسیاری از افراد مبتلا به انواع سرطان همواره با این بخش بیماری مشکل داشته و درپی دریافت کمک هایی هستند. موسسات و انجمن های خیریه حمایت از بیماران سرطانی که در حال کمک به این بیماران هستند، معمولا از استندهای تسلیت خیریه و تاج گل خیریه برای جذب کمک های بیشتر استفاده می کنند. این وسایل علاوه بر فوایدی که در حفظ محیط زیست دارند می تواند مبالغ زیادی را به نفع بیماران مبتلا به سرطان جمع آوری کرده و به هزینه های درمان آن ها کمک شایانی نماید.

تعداد بازدید : 4361

ثبت نظر

ارسال