Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 11 و 26 دقیقه

شایع ترین عوارض درمانی سرطان های ناحیه سر و گردن

تومورهای سر و گردن|سرطان های سر و گردن|درمان سرطان سر و گردن|ابتلا به سرطان سر و گردن|علائم شایع سرطان سر و گردن|

شایع ترین عوارض درمانی سرطانهای ناحیه سر و گردن | متاسفانه یکی از مشکلاتی که در اثر سرطان های سر و گردن و یا پس از درمان آن به وجود می آید، مشکل بلع یا اختلال بلع است که البته این اختلال توسط متخصص اختلال بلع قابل درمان و کنترل است.

دوشنبه 1 دی 1399 ساعت 5:45

کیست‌ها و ناهنجاری‌های عروقی به عنوان عوامل مادرزادی ایجاد توده‌های گردنی می باشند و غده‌های لنفاوی گردن بر اثر عفونت بزرگ شده، به صورت توده‌هایی در گردن قابل لمس هستند. شایع‌ترین علل عفونی ایجاد توده در گردن را لوزه‌ها، دندان‌ها و سینوس‌ها، ابتلا به بیماری سل و توکسوپلاسموز (بیماری عفونی که افراد در معرض تماس با گربه به آن مبتلا می‌شوند) شامل می شوند.

سرطان‌های بدخیم به ۲ صورت اولیه و ثانویه ظهور می‌یابند که نوع اولیه آن شامل سرطان غدد تحت فکی، تیروئید و غدد لنفاوی است.

 

تومورهای سر و گردن چیست؟

 

تومورهای سر و گردن به تومورهایی گفته می شوند که اغلب در دهان، حنجره، سینوس ها و گلو به وجود می آیند.به وجود آمدن این تومورها اغلب دست خود فرد نیست و بر عوامل مختلفی بستگی دارد.اغلب ممکن است که این تومورها با روش هایی مانند دارو درمانی و مصرف داروها بر طرف شوند. اما برخی از آنها نیاز به جراحی و پرتو درمانی دارند.اغلب این تومورها توسط پزشک متخصص، تشخیص داده می شود و خود فرد امکان تشخیص آن را ندارد؛ اما می توان گفت که دارای برخی علائم و نشانه ها هستند.

 

چه افرادی در معرض ابتلا به سرطان سر و گردن می باشند؟

 

برخی عوامل باعث بالا رفتن احتمال سرطان های سر و گردن می شوند. ولی در صورت وجود یک یا چند عامل نمی توان گفت که فرد حتماً به سرطان سر و گردن مبتلا می شود. از سوی دیگر ممکن است هیچ کدام از عوامل زیر وجود نداشته باشد ولی فرد به تومورهای سر و گردن مبتلا شود. در زیر به برخی از عوامل اشاره می کنیم:

استفاده از مواد مخدر – افراد سیگاری با احتمال بیشتری به این نوع سرطان ها مبتلا می شوند.

مصرف الکل – افرادی که دو تا سه بار در روز الکل مصرف می کنند با احتمال بیشتری به این نوع سرطان ها مبتلا می شوند.

جنسیت – سرطان های سر و گردن ۲ تا ۳ برابر در مردان نسبت به زنان شایع تر است.

نژاد – این نوع سرطان ها در برخی نژادها بیشتر مشاهده می شود. 

اشعه آفتاب – افرادی که زمان زیادی از روز بدون محافظت از پوست خود در معرض آفتاب قرار می گیرند بیشتر به سرطان های سر و گردن مبتلا می شوند.
برخی عفونت های خاص مانند ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV

سن – افراد بالای ۴۰ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان ها هستند.
بهداشت دهانی ضعیف

رژیم غذایی کم کیفیت – رژیم غذایی که حاوی ویتامین ها و مینرال های کمی می باشد احتمال ابتلا به این سرطان ها را بالا میبرد.
سیستم ایمنی ضعیف
در معرض مواد شیمیایی خاصی بودن

 

تومورهای سر و گردن چیست؟

 

نشانه های ابتلا به سرطان سر و گردن

 

پدیدار شدن سرطان در ناحیه سر و گردن می تواند به شکل گیری التهاب چشمگیر منجر شود. اگر مشکلی جدی در حال گسترش باشد، بیمار ممکن است تورم در آرواره یا در قسمت زیر چانه را تجربه کند.سرطان سر و گردن شامل انواع مختلفی از سرطان ها می شود که قسمت های مشخصی از این دو ناحیه بدن انسان را تحت تأثیر قرار می دهند. اغلب سرطان سر و گردن به معنای سرطان هایی است که دهان، گلو و بینی را تحت تأثیر قرار می دهند. اگر چه ظهور سرطان در این بخش ها اغلب از کنترل فرد تحت تأثیر قرار گرفته خارج هستند، اما برخی رفتارها می توانند نقش چشمگیری در ابتلا به سرطان سر و گردن داشته باشند.

 

همانند دیگر انواع سرطان، تشخیص سرطان سر و گردن در مراحل اولیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر همین اساس، تشخیص نشانه ها و علائم سرطان هایی که گلو، بینی و دهان را تحت تأثیر قرار میدهند، مهم است. این مسأله به طور ویژه برای افرادی که سابقه خانوادگی یا سبک زندگی آنها می تواند خطر ابتلا به این نوع از سرطان را افزایش دهد، حیاتی است.

 

درد دهان یکی از علائم شایع در سرطان سر و گردن

 

همانند بسیاری دیگر از نشانه های این فهرست، درد دهان لزوماً به معنای بروز موردی نگران کننده نیست. این شرایط می تواند به واسطه دلایل بسیاری شکل بگیرد، که از سوختن زبان به واسطه خوردن غذای داغ تا استفاده نادرست از مسواک را شامل می شوند. البته، درد دهان می تواند به واسطه بهداشت ضعیف دهان و دندان نیز شکل بگیرد.اما این درد باید پس از گذشت مدتی از بین برود، به ویژه در افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند.

 

نشانه های جدی دیگر نیز می توانند به بروز مشکلی جدی اشاره داشته باشند، که از آن جمله می توان به وصله های قرمز و سفید روی لثه ها، زبان، یا پوشش داخلی دهان اشاره کرد. خونریزی لثه و درد در آرواره می توانند از نشانگرهای دیگر باشند، که درد دهان به واسطه دلیلی جدی، مانند سرطان سر و گردن، شکل گرفته است. اگر با این قبیل نشانه ها مواجه شده و درد دهان پس از گذشت چند روز بهبود نیافت، بهترین گزینه مراجعه به پزشک یا دندانپزشک برای بررسی دقیق شرایط است.

 

نکاتی در ارتباط با درمان تومورهای سر و گردن

 

سرطان های مرتبط با سر و گردن، ششمین سرطان رایج در بین افراد است و مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، امکان ابتدا به سرطان سر و گردن را تا 7 برابر افزایش می دهند.بنابراین زندگی به سبک سالم می تواند مهم ترین عامل جلوگیری از بروز سرطان های دهان و حنجره باشد.

 

استعمال دخانیات و مشروبات الکلی یکی از مهم ترین دلایل بروز سرطان است اما دلایل دیگری چون ارث، سابقه اشعه درمانی، ویروس HPV و غیره نیز می توانند زنگ خطری برای مبتلا شدن به تومورهای سر و گردن باشند.

 

این گونه بیماری های بیشتر در دوره میانسالی و در افراد بالای 45 سال بروز می کند به همین دلیل اگر بیش از 45 سال دارید و با لمس گردن، حس می کنید توده ای در گردن است یا گردن برجسته شده است، حتماً به یک متخصص و جراح سر و گردن مراجعه کنید.

 

نکاتی در ارتباط با درمان تومورهای سر و گردن

 

تعداد بازدید : 1281

ثبت نظر

ارسال