Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 51 دقیقه

رابطه بین کلسترول بالا و ابتلا به سرطان

کلسترول|کلسترول بالا|عوامل مؤثر در افزایش کلسترول خون|عوارض کلسترول بالا چیست|درمان کلسترول خون بالا چیست|

اگر مقدار کلسترول در خون زیاد باشد ، می تواند در مناطق خاصی از دیواره شریان جمع شود و باعث تنگی شریان (یا شریان) یا حتی گاهی انسداد شود. این ممکن است ما را در معرض خطر بیماری عروق کرونر قلب و سایر بیماری های قلبی عروقی قرار دهد.

سه شنبه 25 خرداد 1400 ساعت 8:40

تا به امروز، ما چیزهای زیادی در مورد لیپیدها و کلسترول شنیده ایم ، اما ممکن است هنوز در مورد نقش غذای سالم در کنترل چربی خون سؤالاتی داشته باشیم. بدن ما برای انجام صحیح برخی کارها به برخی از کلسترول ها نیاز دارد.با این حال ، اگر مقدار کلسترول در خون زیاد باشد، می تواند در مناطق خاصی از دیواره شریان جمع شود و باعث تنگی شریان (یا شریان) یا حتی گاهی انسداد شود. این ممکن است ما را در معرض خطر بیماری عروق کرونر قلب و سایر بیماری های قلبی عروقی قرار دهد. کلسترول برای حرکت در خون نیاز به ترکیب با نوعی پروتئین دارد.

 

به ترکیب کلسترول و هر نوع پروتئین لیپوپروتئین گفته می شود. یک نوع از لیپوپروتئین LDL "کلسترول بد" نیز نامیده می شود. اگر سطح LDL در خون ما زیاد باشد ، منجر به رسوب کلسترول در دیواره عروق می شود. نوع دیگری از لیپوپروتئین در خون HDL نام دارد که با نام "کلسترول خوب" نیز شناخته می شود. وظیفه بازگشت کلسترول به کبد از تمام قسمت های بدن را دارد. سپس کبد کلسترول برگشتی را از طریق مدفوع دفع کرده و از بدن دفع می کند.

 

عوامل مؤثر در افزایش کلسترول خون


مهمترین عواملی که موجب بالا رفتن کلسترول خون می شوند عبارتند از:


رژیم نامناسب غذایی


خوردن چربی‌ اشباع‌ شده در محصولات حیوانی و چربی‌های ترانس موجود در غذاهای آماده و غذاهایی مثل گوشت قرمز و لبنیات پرچرب می‌توانند کلسترول خون شما را بالا ببرند.


 چاقی


اگر شاخص توده‌ی بدنی (BMI) بالاتر از ۳۰ باشد شما در خطر کلسترول بالا هستید.


 عدم تحرّک


ورزش باعث افزایش HDL یا همان کلسترول «خوب» می‌شود و همزمان، اندازه‌ی ذرّاتی که LDL یا کلسترول «بد» را می‌سازند بزرگ‌تر می‌کند که باعث می‌شود خطر کمتری داشته باشند.


 سیگار


مصرف سیگار باعث آسیب به دیواره‌ی رگ‌های خونی می‌شود و آن‌ها را برای رسوب چربی مستعد می‌کند. همچنین ممکن است سیگار کشیدن، سطح HDL یا همان کلسترول «خوب» را پایین بیاورد.


 سن


با افزایش سن، متابولیسم بدن تغییر می‌کند و خطر افزایش کلسترول بیشتر می‌شود. برای مثال، هرچه سن بالاتر می‌رود، کبد کمتر می‌تواند کلسترول LDL را از خون بردارد.


 دیابت


افزایش قند خون باعث افزایش سطح کلسترول خطرناکی در خون به نام VLDL و همین طور کاهش HDL می‌شود. قند خون زیادی همچنین به دیواره‌ی  شریان‌ها آسیب می‌زند.


عوارض کلسترول بالا چیست؟


افزایش کلسترول باعث تجمع خطرناک کلسترول و دیگر رسوبات در دیواره‌ی شریان‌ها می‌شود که به آن آترواسکلروز می‌گویند. این رسوبات (پلاک‌ها) می‌تواند جریان خون را در شریان‌ها کم کند که باعث عوارض زیر می‌شود:


۱- درد قفسه‌ی سینه


در صورت درگیری شریان‌ هایی که به قلب شما خون پر می‌رساند (شریان‌های کرونر) ممکن است دچار درد قفسه سینه (آنژین) و سایر علائم بیماری شریان کرونر شوید.


۲- حمله‌ی قلبی


اگر پلاک‌ها پاره شوند ممکن است در محل پارگی پلاک، لخته ایجاد شود که می‌تواند باعث انسداد در مسیر جریان خون شود. متوقف شدن جریان خون به بخشی از قلب، باعث حمله‌ی قلبی می‌شود.


۳- سکته‌ی مغزی


مشابه‌ حمله‌ی قلبی، زمانی اتفاق می‌افتد که لخته‌ی خون، مسیر جریان خون به بخشی از مغز را مسدود کند.

 

عوامل مؤثر در افزایش کلسترول خون


درمان کلسترول خون بالا چیست؟


کنترل و تنظیم مناسب کلسترول خون عبارت است از:

 

کاهش کل کلسترول (یا کلسترول کل) خون ، در حالی که سطح LDL را کاهش می دهد و درصد HDL را افزایش می دهد.

 

برای درمان کلسترول بالا دو راه وجود دارد:

 

مصرف دارو و یا تغییر سبک زندگی برای اطمینان از سلامت قلب و عروق. تغییر در سبک زندگی شامل خوردن غذاهای مناسب ، کنترل وزن و فعالیت بدنی منظم است.


چطور با رژیم غذایی کلسترول خون را پایین بیاوریم؟


یکی از اجزای تغییر شیوه زندگی مناسب برای سلامت قلب، رژیم غذایی کم ‌کلسترول است.رژیم‌ های متنوعی برای کاهش کلسترول وجود دارد که ما در این نوشتار به رژیم TLC که مختصر شده عبارت Therapeutic Lifestyle Changes است، می‌پردازیم.


برای درمان کلسترول بالا چربی سالم‌تر را انتخاب کنیم


در حالی که ما باید میزان چربی مصرفی خود را کاهش دهیم ، باید سعی کنیم مصرف چربی اشباع شده را کاهش دهیم. چربی های رژیم غذایی نباید بیش از 25 تا 35 درصد کالری روزانه مورد نیاز ما را تأمین کنند و در این بین ، بیش از 7 درصد انرژی روزانه نباید با خوردن چربی اشباع تأمین شود.چربی اشباع مضر است زیرا LDL یا کلسترول بد را بیش از هر ماده غذایی دیگر افزایش می دهد. چربی های اشباع شده در برخی گوشت ها ، محصولات لبنی ، شکلات ، شیرینی ها ، غذاهای سرخ شده و غذاهای فرآوری شده وجود دارد.


چربی ترانس نوع دیگری از چربی مضر است که باعث افزایش LDL و کاهش HDL خوب یا کلسترول می شود. چربی های ترانس در غذاهایی که با روغنهای جامد (هیدروژنه) تهیه می شوند بیشتر دیده می شوند مانند کره مارگارین، بیسکوییت‌ها و سیب‌زمینی سرخ‌شده.می‌توانیم به جای چربی بد، از چربی خوب استفاده کنیم، مانند گوشت فاقد چربی قابل دیدن، مغزیات مانند گردو و بادام و روغن‌های غیراشباع مانند روغن کُلزا، زیتون یا آفتابگردان.


کمتر غذاهای دارای کلسترول بخوریم


اگر می خواهیم میزان کل کلسترول خون خود را کاهش دهیم ، نباید بیش از 200 میلی گرم کلسترول خوراکی در روز مصرف کنیم. کلسترول در غذاهای با منشأ حیوانی مانند مغز، جگر و سایر احشای حیوانی، زرده تخم‌مرغ، میگو و محصولات لبنی پرچرب به فراوانی وجود دارد.

 

برای درمان کلسترول بالا فیبر محلول زیاد بخوریم


برخی فیبرها جامد هستند، مانند الیاف سبزی‌ها. برخی فیبرها به صورت الیاف گیاهی نیستند، ولی در مواد غذایی خاصی به صورت محلول یافت می‌شوند.
غذاهایی که سرشار از فیبر محلول هستند، از جذب کلسترول در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کنند. این خوراک‌ها عبارتند از:
•    محصولات تهیه شده با غلات کامل (سبوس‌دار)
•    میوه‌ها مانند سیب، موز، مرکبات، گلابی و انواع آلو
•    حبوبات مانند لوبیا، عدس، نخود فرنگی و نخود

 

زیاد میوه و سبزی مصرف کنیم


یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات حاوی موادی است که به کنترل خون کلسترول کمک می کند. این مواد که استول های گیاهی و استرول ها نامیده می شوند مانند الیاف محلول عمل می کنند.


برای درمان کلسترول بالا ماهی بخوریم


برخی ماهی‌ها سرشار از امگا سه هستند، مانند: سالمون، تن (تازه یا کنسروشده) و ماهی خال مخالی. اسیدهای چرب موسوم به امگا سه در کاهش LDL نقشی ندارند، اما می‌توانند باعث افزایش درصد HDL بشوند.این مواد رگ‌ها و قلب را از التهاب و ایجاد لخته خون مصون نگه می‌دارند و ممکن است خطر سکته قلبی را کم کنند. خوب است در هفته دو نوبت ماهی بخوریم.


کمتر نمک بخوریم


نمکی که روزانه در تمام غذاها دریافت می کنیم نباید بیش از یک قاشق چای خوری باشد. نمک کل مجموع نمکی است که در حین پختن به غذا ریخته می شود و نمکی که هنگام غذا اضافه می شود و نمکی است که قبل از خرید به غذا اضافه می شود. مصرف کم نمک کلسترول را تنظیم نمی کند ، اما با کاهش فشار خون خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.


پرهیز از مصرف نوشیدنی ‌های الکلی


الکل کالری اضافی دارد و باعث افزایش وزن می شود. اضافه وزن باعث افزایش LDL و کاهش HDL در خون می شود. مصرف بیش از حد الکل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. زیرا فشار خون و سطح تری گلیسیرید خون را افزایش می دهد.

 

تست کلسترول و تشخیص


کلسترول خون بالا فقط از طریق آزمایش خون قابل تشخیص است. پزشکان توصیه می کنند افراد بالای 20 سال هر 5 سال آزمایش کنند تا مطمئن شوند که سطح کلسترول خون آنها بالا است.


پیش از انجام آزمایش خون، لازم است بین ۹ تا ۱۲ ساعت پیش از دریافت خون، هیچ نوع خوردنی مصرف نشود تا میزان LDL و HDL کاملا صحیح به دست آید و تحت تأثیر عاملی لحظه ای قرار نگیرد. اگر اخیراً آزمایش خون داده اید یا با خواندن این مقاله متقاعد شده اید که بیشتر به سلامتی خود اهمیت می دهید ، حتی قبل از مراجعه به پزشک می توانید تا حدودی میزان کلسترول خون خود را تعیین کنید. (البته توجه داشته باشید که اگر خودتان تخصصی ندارید، قطعاً صلاحیت آن را ندارید که با خواندن چند عدد و رقم تصمیم گیری کنید و حتماً باید به پزشک خود مراجعه نمایید).


کلسترول LDL


•    ایده آل: کمتر از ۱۰۰mg/dL
•    نزدیک به ایده آل ۱۰۰ تا ۱۲۹mg/dL
•    مرز رسیدن به حد بالایی: ۱۳۰ تا ۱۵۹mg/dL
•    بالا: ۱۶۰ تا ۱۸۹mg/dL
•    بسیار بالا: ۱۹۰mg/dL و بالاتر


کلسترول کلی


•    ایده آل: کمتر از ۲۰۰mg/dL
•    مرز رسیدن به حد بالایی: ۲۰۰ تا ۲۳۹mg/dL
•    بالا: ۲۴۰mg/dL یا بیشتر


کلسترول HDL


•    پایین: کمتر از ۴۰mg/dL
•    بالا: ۶۰mg/dL یا بیشتر


معمولاً پزشک پس از مشاهده آزمایش خون و بررسی آن ، به وی می گوید چه فعالیت هایی برای سلامتی مهم است. اگر کلسترول در خون زیاد باشد ، مواردی مانند تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی بررسی می شود و اگر شرایط غیرقابل قبول باشد ، معمولاً داروهایی تجویز می شوند.اگر مسن نیستید ، می توانید از خطر بزرگی که متأسفانه بسیاری از ایرانیان درگیر آن هستند ، جلوگیری کنید. کاهش سیگار کشیدن (به خصوص سیگار کشیدن) و خوردن غذاهای سالم و ورزش منظم می تواند بدن شما را برای دهه ها سالم نگه دارد.


در صورتی که باید تست کلسترول را انجام دهید، از پزشک خود حتماً این سؤالات را بپرسید:
•    آیا من در معرض بیماری قلبی هستم؟
•    چند بار باید کلسترول خود را آزمایش کنم؟
•    سطح کلسترول من چیست؟ زیاد است؟
•    برای کمک به بهبود سطح چربی خون و سلامت قلب، من باید چه تغییراتی در شیوه زندگی انجام دهم؟
•    آیا به داروی چربی خون احتیاج دارم؟
•    عوارض جانبی داروها چیست؟


کودکان و بزرگسالان جوان که هیچ خطری برای بیماری های قلبی ندارند، معمولاً یک بار در سنین 9 تا 11 سالگی و دوباره بین سنین 17 تا 19 سال آزمایش چربی خون را می دهند.اگر نتایج آزمایش شما در محدوده مطلوب نباشد، ممکن است پزشک برای شما آزمایش های مکرر را توصیه کند. پزشک ممکن است در صورت داشتن سابقه چربی خون، بیماری قلبی یا سایر عوامل خطرناک مانند سیگار کشیدن، دیابت یا فشار خون بالا در خانواده، آزمایشات بیشتر را انجام دهد.

 

رابطه بین کلسترول بالا و ابتلا به سرطان

 

رابطه بین کلسترول بالا و ابتلا به سرطان


کلسترول زیاد برای انسان وضعیت مطلوبی نیست. در یک مطالعه جدید ، محققان دانشگاه کالیفرنیا ارتباط بین کلسترول و سرطان را نشان داده اند. این مطالعه که در مجله پزشکی Cell Stem Cell منتشر شده است ، اطلاعات بیشتری در مورد این پیوند مشکوک ارائه می دهد.محققان دریافتند که کلسترول غذایی با افزایش تکثیر برخی از سلولهای روده (سلولهای بنیادی) ارتباط دارد ، که خطر ابتلا به تومور در روده را افزایش می دهد. دانشمندان مکانیزمی را در بدن شناسایی کرده اند که با افزایش خطر ابتلا به سرطان به کلسترول رژیم غذایی پاسخ می دهد. اما شاید تکان دهنده ترین مسئله ، خطر ابتلا به تومور در افراد حیوانی که رژیم غذایی پرچربی داشتند ، 100 برابر شد.


نتایج این مطالعه نشان می دهد که یک رژیم غذایی کم کلسترول می تواند برای درمان سرطان ها ، به ویژه سرطان های دستگاه گوارش ، مانند سرطان روده بزرگ و مقعد مهم باشد. رژیم های استاندارد آمریکایی ، اکثر رژیم های کتوژنیک و اکثر رژیم های غذایی با پروتئین بالا ، مانند آتکینز ، به طور معمول دارای محتوای کلسترول بالا هستند ، این دقیقاً برعکس رژیم غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از سرطان است.

 

کلسترول ماده ای چربی و ارگانیک است که در بدن وجود دارد و برای دستیابی به اهداف مهمی مانند تولید ویتامین D ، تولید بسیاری از هورمون ها در بدن و تشکیل دیواره های سلولی استفاده می شود. مطمئناً ، بیشتر مشکلات وقتی رخ می دهد که بیش از حد کلسترول مصرف کنید. بسیاری از مطالعات ارتباط بین کلسترول بیش از حد و افزایش خطر مشکلات سلامتی ، مانند بیماری های قلبی و سرطان را نشان داده است.

 

و در شرایطی که بیشتر مردم داستان کلسترول را معمولا به دو بخش کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) تقسیم می کنند، پژوهشی که در نشریه Journal of the American Medical Association (JAMA) Cardiology  منتشر شده است، نشان می دهد کلسترول خوب ممکن است به هیچ وجه از ما در برابر بیماری قلبی محافظت نکند.همچنین ، برخی از کارشناسان معتقدند که کلسترول غذای مشکلی نیست ، اما برخی از مطالعات ، از جمله یک مطالعه منتشر شده در مجله Cell Stem Cell ، خلاف این را نشان می دهد. رژیم غذایی کلسترول 100 برابر خطر ابتلا به تومورهای دستگاه گوارش را افزایش می دهد و این چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد، و کلسترول رژیم غذایی را به گزینه ای کاملاً بی خطر تبدیل می کند.


از جمله مواد غذایی با محتوای کلسترول زیاد می توان به تخم مرغ، کره، مارگارین، غذاهای سرخ شده، گوشت گاو، گوشت گوسفند، مرغ، بوقلمون، سوسیس، هات داگ، پنیر، شیر، خامه و دیگر محصولات حیوانی اشاره کرد.افزون بر کاهش مصرف این قبیل مواد غذایی، شما می توانید با افزایش مصرف برخی مواد غذایی دیگر مانند حبوبات، مغزهای خوراکی، دانه های خوراکی، جو دوسر و سبوس جو دوسر، جو، سبزیجات، میوه ها و دیگر غذاهای گیاهی به کاهش سطوح کلسترول خود کمک کنید.


درمان کلسترول با آب هویج و اسفناج:


مواد لازم:
•    3عدد هویج
•    2برگ اسفناج


طرز تهیه:
هویج و اسفناج را به قطعات کوچک تبدیل کنید و آب را به ترکیب اضافه کنید تا ترکیب مورد نظرمان بدست بیاید.ترکیب بدست آمده را بعد از هر وعده غذایی بنوشید که این کار برای مبارزه با کلسترول بسیار تأثیرگذار می باشد و می توانید از آن با خیال راحت استفاده کنید.استفاده از این غذاها در رژیم غذایی بسیار ضروری می باشد و اگر می‌خواهید که این نوشیدنی ها در کاهش و از بین بردن کلسترول مؤثر باشد ، باید بتوانید که سبک زندگی خود را تغییر دهید. برای انجام اینکار باید واقع بین باشید که ممکن است مقداری سخت و مشکل باشد ولی این رفتار بعدها یک روند تدریجی خواهد شد.


لازم نیست که شما خوردن گوشت را متوقف سازید، تنها کار مهم این است که شما غذاهای با چربی بالا را کنار بگذارید و نخورید و لازم نیست گوشت را کنار بگذارید و یا کاملاً از برنامه رژیمی خود کنار بگذارید.


درمان مشکل کلسترول بالا با سیر


تعدادی از مطالعات نشان می دهد که سیر ممکن است سطح کلسترول خون را کاهش دهد ، پیشرفت تصلب شرایین را کند  و فشار خون را کاهش دهد. سیر حاوی ماده فعال گوگردی به نام آلیسین است که طبق نتایج مطالعات ، آلیسین مانع تولید کلسترول در کبد می شود.سیر همچنین به عنوان عامل کاهش دهنده طبیعی کلسترول بدن شناخته می شود. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تکه های سیر را به غذای خود اضافه کنید ، که نه تنها باعث خوشمزه شدن غذا می شود بلکه باعث کاهش کلسترول بدن می شود.

تعداد بازدید : 1697

ثبت نظر

ارسال