Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 0 و 28 دقیقه

واکسن گارداسیل چیست و بر بدن چه تاثیری دارد؟

 واکسن گارداسیل

اگر نگران بیماری های مقاربی هستید و دوس دارید احتمال ابتلا به هرگونه از بیماری های جنسی را کاهش دهید، بهتر است که این مقاله را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید چرا که اطلاعات مفیدی در مورد واکسن گارداسیل، تاثیرات واکسن گارداسیل بر روی بدن، عوارض واکسن گارداسیل و مقدار تعداد دوز این واکسن صحبت شده است. بیان شده است که واکسن گارداسیل چگونه میتواند از بیماری های خاص جلوگیری کند.

سه شنبه 11 آبان 1400 ساعت 8:47

قبل از شروع به فعالیت های جنسی بهتر است که واکسن های مورد نیاز و واجب را حتما تزریق کنید تا ریسک خطر را به کمترین میزان خود برسانید. اگر از زگیل تناسلی، انواع سرطان های رحم، آلت و ... حراس دارید، بهتر است که این مقاله را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید.بسیاری از فعالیت های جنسی پرخطر بوده و منجر به بیماری هایی میشود که درمان کردن آن ها بسیار سخت و یا پر هزینه میشود، به همین خاطر بهتر است که قبل از شروع هرگونه فعالیت جنسی واکسن های مورد نیاز و ضروری را تزریق کنید.

 

مواردی که در این مقاله مورد بحث قرار می­گیرند عبارت اند از:

  • واکسن گارداسیل چیست؟
  • تاثیرات واکسن گارداسیل بر روی بدن چیست؟
  • فواید و مضرات واکسن گارداسیل
  • آیا مرد ها هم باید واکسن گارداسیل را بزنند؟
  • تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا
  • حساسیت به واکسن گارداسیل
  • چه کسانی نباید واکسن گارداسیل بزنند؟
  • ناباروری با تزریق واکسن گارداسیل
  • خلاصه

 

واکسن گارداسیل چیست؟

 

اگر از آن دسته افرادی هستید که از سرطان رحم میترسید و میخواهید که تمام پیشگیری های لازم را انجام دهید حتما واکسن گارداسیل را قبل از ابتلا به این بیماریها تزریق کنید.واکسن گارداسیل در واقع باید قبل از شروع هرگونه رابطه جنسی و قبل از ابتلا به بیماری های جنسی تزریق شود. معمولا این واکسن را از بین سنین 9 الی 26 سال باید هم مردان و هم زنان تزریق کنند.

 

واکسن گارداسیل را برای پیشگیری از بیماری هایی مانند: ویروس پاپیلومای انسانی خصوصاً تیپ ۶،۱۱،۱۶،۱۸ تزریق می کنند.واکسن گارداسیل یکی از اولین واکسن هایی است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا تایید کرده است و به منظور پیشگیری از بیماری های سرطان گردن رحم بسیار مناسب است.

 

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر قبل از تزریق این واکسن به هیچگونه از بیماری های ( ویروس پاپیلومای انسانی خصوصاً تیپ ۶،۱۱،۱۶،۱۸)  مبتلا نشده باشید، تا 99 درصد احتمال ابتلا به این ویروس ها برایتان کاهش پیدا می کند.شاید شنیده باشید که زگیل تناسلی نیز یکی از بیماری های جنسی باشد که میتوان آن را با این نوع از واکسن درمان کرد، اما باید گفت که واکسن گارداسیل به طور قطع زگیل تناسلی را از بین نمیبرد اما برخی از افراد آن را تجویز می کنند.

 

تاثیرات واکسن گارداسیل بر روی بدن چیست؟

 

تاثیراتی که این واکسن بر روی بدن افراد می گذارد میتواند آن قدر مفید و خوب باشد که همه افرادی که تا اکنون از آن اطلاعی نداشته اند به زدن آن ترغیب بشوند. چرا که این واکسن از خانم ها در مقابل بیماری هایی مانند:

  • زگیل تناسلی
  • سرطان های دهانه ی رحم
  • واژن
  • دستگاه تناسلی خارجی
  • مقعد
  • 9 نوع ویرویس اچ پی وی

محافظت می کند.

 

دقت داشته باشید که آقایان هم از سنین 9 الی 26 سالگی باید این واکسن را تزریق کنند تا از بیماری هایی مانند: سرطان های مقعد و زگیل تناسلی پیشگیری کنند.بسیاری از افراد برایشان سوال پیش می آید که آیا این واکسن به بازو تزریق میشود یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که بله واکسن گارداسیل بر روی بازو تزریق میشود و تعداد دوز هایی که باید این واکسن را تزریق کنید 2 الی 3 مرتبه است.

 

فواید و مضرات واکسن گارداسیل

 

درمورد فواید واکسن گارداسیل که گفته شد و متوجه شده اید که به چه اندازه مهم و حیاتی برای فعالیت های جنسی هستند اما این واکسن نیز میتواند عوارض جانبی نیز داشته باشد که البته نمیتوان آن ها را به عنوان مضرات یاد کرد بلکه تاثیراتی است که بعد از تزریق بر روی بدن افراد میگذارند.

 

عوارضی که واکسن گارداسیل بر روی بدن میگذارد:

  • امکان دارد که در روزهای اول احساس حالت تهوع کنید
  • گرمای بدن و یا تب ( لرز)
  • کاملا طبیعی است که در محل تزریق کمی احساس درد، قرمزی و گز گز کنید
  • کبودی و یا خارش بر روی محل تزریق
  • احساس تنگی نفس
  • امکان دارد که کمی سر درد احساس کنید که کاملا گذرا است.
  • اگر احساس سرگیجه و ضعف کردید، نگران نباشید کاملا طبیعی است که معمولا تذکر داده میشود که 15 دقیقه بعد از تزریق واکسن دراز کشیده و یا بنشینند.
  • تورم غدد لنفاوی یکی دیگر از عوارض این واکسن است که در برخی از افراد دیده شده است
  • استفراغ و تشنج

 

البته موضوعی که باید به آن دقت کنید این است که همه این عوارض را به صورت یکجا تجربه نخواهید کرد و بلکه این ها عوارضی هستند که در افراد متفاوت مشاهده شده اند. اگر احساس ناخوشایند بسیار کردید و به عبارتی حالتان بسیار بد بود بهتر است که به دکتر مراجعه کنید.

 

 واکسن گارداسیل

 

آیا مرد ها هم باید واکسن گارداسیل را بزنند؟

 

همانطور که در قسمت ها فوق به شما عزیزان گفته شد، باید واکسن گارداسیل را همه افراد چه خانم و چه مرد از بین سنین 9 الی 26 سال تزریق کنند و دوره خود را کامل بگذرانید.اما پس اینکه واکسن را تزریق کرده باشند شاید عوارض کمتری نشان دهند چرا که مردان عموما بدن قوی تری نسبت به خانم ها دارند.نکته که نباید فراموش کنید این است، مردانی که با همجنس خود روابط جنسی برقرار می کنند احتمال بسیار بیشتری به ابتلا به بیماری هایی مانند: ویروس پاپیلومای انسانی تیپ ۶،۱۱،۱۶،۱۸ و سرطان معقد و آلت تناسلی را دارند.

 

تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا

 

همانطور که میدانید اگر به یکی از بیماری هایی که ذکر شده است مبتلا بشوید و سپس برای زدن واکسن گاردایل اقدام کنید نمیشود آن بیماری را درمان کرد چرا که واکسن گارداسیل به منظور پیشگیری از چنین بیماری هایی تزریق میشود و برای درمان توصیه نمیشوند.البته برای کسانی که دچار زگیل تناسلی نیز شده اند این واکسن تجویز میشود و شاید بتواند تاثیرگذار باشد اما به همین دلیل است که باید قبل از شروع فعالیت های جنسی این واکسن را تزریق کنید.اما اگر تا به حال به هیچگونه از بیماری هایی که در قسمت فوق ذکر شده است تا به حال دچار نشده اید، با زدن این واکسن ( واکسن گارداسیل) میتوانید به سادگی از احتمال ابتلا به این بیماری ها را به 1 درصد برسانید و بدن خود را 99 درصد در مقابل این بیماری ها مقاوم کنید.

 

حساسیت به واکسن گارداسیل

 

برخی از افراد هستند که بدنشان نسبت به برخی از واکسن ها، دارو ها و ... واکنش شدیدتری نشان می­دهند و همین موضوع باعث میشود که کمی ازافراد از زدن این واکسن خودداری کنند اما نگران نباشید بلکه این حساسیت ها تنها واکنش های آنافیلاکتیک هستند و میتوان از آن ها جلوگیری کرد.

 

افرادی که بدنشان به واکسن گارداسیل واکنش های آنافیلاکتیک نشان میدهند، بلافاصله بعد از زدن واکسن علائم زیر را تجربه می کنند:

  • افتادن و غش کردن
  • بالا رفتن سرعت ضربان قلب
  • پوست مرطوب و سرد
  • به هنگام نفس کشیدن احساس خس خس کنید
  • تنفس سریع و سطحی
  • احساس سرگیجه و ضعف

 

اما همانطور که گفته شد، جای نگرانی نیست بلکه پرستاران و دکتران با بیان چند نکته آموزشی به سادگی در مدت چند ساعت حال شما را به حالت طبیعی برمیگردانند.

 

چه کسانی نباید واکسن گارداسیل بزنند؟

 

دقت داشته باشید که همه افراد چه خانم و چه آقا باید این واکسن را از بین 9 الی 26 سالگی تزریق کنند اما در این موارد افرادی هستند که استثنا هستند و میتوانند این واکسن را در آن برهه زمانی نزنند به طور مثال، خانم ها باردار و یا کودکان زیر 9 سال نباید این واکسن را بزنند.افرادی نیز هستند که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارد و احتمال بروز عوارض شدید پس از زدن واکسن گارداسیل بسیار شدید است که این افراد هم قبل از قوی شدن سیستم امینی خود نباید این واکسن گارداسیل را تزریق کنند.

 

*اگر بدنتان به مخمر حساسیت نشان میدهد و آلرژی دارید از زدن واکسن گارداسیل خود داری کنید.

 

تزریق واکسن گارداسیل

 

ناباروری با تزریق واکسن گارداسیل

 

بسیاری از خانم ها و آقایان برایشان سوال پیش می آید که آیا با تزریق واکسن گارداسیل فرد مبتلا به ناباروری میشود؟ اگر برای شما هم سوال پیش آمده است که آیا بعد از زدن واکسن گارداسیل نابارور میشوید و یا خیر؟ بهتر است که این مقاله را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید.خبرخوش این است که تحقیقات و پژِوهش ها هیچگونه رابطه مستقیمی بین ناباروری تخمدان ها چه در زنان و چه در مردان را پیدا نکرده اند و پس به همین دلیل، دیگر نگران این موضوع نباشید چرا که تزریق واکسن گارداسیل هیچگونه منجر به ناباروری نمیشود.

 

خلاصه

 

اطلاعات کاملی در مورد واکسن گارداسیل در اختیارتان قرار گرفت و گفته شد که واکسن گارداسیل چیست و چه تاثیراتی بر روی بدن افراد میگذارد؟ واکسن گارداسیل به منظور پیشگیری از بیماری هایی مانند: ویروس پاپیلومای انسانی خصوصاً تیپ ۶،۱۱،۱۶،۱۸ برای هم خانم ها و هم آقایان در بین سنین 9 تا 26 سال بر روی بازو تزریق میشود.خوب است که بدانید این واکسن برای درمان زگیل هم توسط دکتران تجویز میشود که میتواند تاثیرگذار باشد.فراموش نکنید که این واکسن را باید در تعداد دوز 2 الی 3 بار در 8 ماه تزریق شود.

تعداد بازدید : 1209

ثبت نظر

ارسال