Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 28 دقیقه

اسیدهای چرب امگا ۳ مانع پیشرفت سرطان

نشانه های کمبود امگا ۳|میزان مصرف امگا ۳ در روز|عوارض خطرناک قرص امگا ۳|مضرات قرص امگا ۳ برای قلب

اسیدهای چرب امگا ۳ به دلیل وجود آنها در غشای سلولی ، در فعالیت های فیزیولوژیکی بدن نقشی حیاتی دارند. این اسیدهای چرب همچنین در تنظیم همه عملکردهای بیولوژیکی ، سیستم قلبی عروقی ، تولید مثل ، ایمنی و عصب شناسی استفاده می شود.

پنجشنبه 17 تیر 1400 ساعت 20:30

این روزها افراد کمتری کلمه امگا ۳ را نشنیده اند. به طور کلی ، روغن ها و چربی ها مهمترین اجزای غذای انسان هستند. چربی ها در سلول ها و بافت های بدن وجود دارند و نقش مهمی در ساختار غشای سلولی دارند.از آنجا که یک گرم چربی در بدن معادل 9 کیلوکالری انرژی تولید می کند ، این مقدار بیش از دو برابر کربوهیدرات (قند) و پروتئین است ، بنابراین برای کودکانی که رشد خوبی ندارند ، می توان چربی ها را به رژیم غذایی آنها هر زمان افزود.اسیدهای چرب جز تشکیل دهنده چربی ها هستند. بدن قادر به تولید ملزومات نیست و باید از طریق غذا از جمله امگا ۳ و امگا‌ ۶ تأمین شود.

 

اسیدهای چرب امگا ۳ به دلیل وجود آنها در غشای سلولی ، در فعالیت های فیزیولوژیکی بدن نقشی حیاتی دارند. این اسیدهای چرب همچنین در تنظیم همه عملکردهای بیولوژیکی ، سیستم قلبی عروقی ، تولید مثل ، ایمنی و عصب شناسی استفاده می شود.نام دیگر اسید لینولنیک امگا ۳ و نام دیگر اسید لینولئیک امگا‌ ۶ است. برای اینکه بدن ما مشتقات مورد نیاز امگا3 و امگا‌ ۶ را در غذا تولید کند ، باید آن دو ماده را متناسب با یکدیگر دریافت کند.

 

نسبت ایده آل امگا‌ ۶ به امگا ۳ باید 1 به 1 و حداکثر 4 به 1 باشد ، اما متأسفانه این مقدار در جمعیت عمومی 11 به 1 تا 30 به 1 است ، به این معنی که مصرف امگا‌ ۶ اغلب 30 برابر بیشتر از امگا ۳ است.لازم به ذکر است که مصرف جداگانه هر یک از این دو ماده به تنهایی مشکلات زیادی در بدن ایجاد می کند زیرا وقتی امگا‌ ۶ بیش از امگا ۳ مصرف می شود ، بدن نیز فقط از امگا 6 استفاده می کند.


نشانه های کمبود امگا ۳


اسیدهای چرب در بسیاری از غذاها از جمله آووکادو ، ماهی ، بادام زمینی ، تخم مرغ و زیتون یافت می شود ، اما بسیاری از افراد از ترس افزایش وزن از مصرف آنها اجتناب می کنند. با این حال ، اسیدهای چرب امگا ۳ برای بسیاری از فرآیندهای حیاتی ، از جمله سوخت و ساز بدن ، ضروری است. از امروز مصرف این اسید چرب را شروع کنید تا علائم هشداردهنده کمبود آن مشاهده نشود.

 

چربی های امگا ۳ برای سلامتی و سلامتی ما ضروری است. اما تحقیقات اخیر نشان داده است که بسیاری از افراد ، به ویژه زنان ، کمبود آن دارند که می تواند منجر به برخی علائم تحریک کننده مانند بی خوابی و خشکی پوست و همچنین افزایش خطر بیماری های قلبی شود. اما نگران نباشید. در بسیاری از موارد ، این کمبود با تغییر ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی قابل رفع است.

 

در ادامه نشانه‌هایی را می‌آوریم که در صورت مشاهده آن‌ها متوجه کمبود امگا ۳ در خود می‌شویم:
•    خستگی شدید
•    احتمال ابتلا به بیماری‌های التهابی
•    خشکی پوست
•    زایمان زودرس
•    موی بی‌جان
•    ناخن‌های شکننده
•    بی‌خوابی
•    ضعف تمرکز
•    ناتوانی در یادگیری
•    افسردگی
•    آرتروز
•    اگزما
•    چاقی
•    بیماری‌های قلبی

 

میزان مصرف امگا ۳ در روز


مقدار امگا ۳ که روزانه به آن نیاز دارید بستگی به سن و جنس شما دارد. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که ۵ الی ۱۰ درصد از کالری مورد نیاز خود را از امگا ۳ به دست آورید.


عوارض خطرناک قرص امگا ۳

 

اگرچه امگا ۳ برای بسیاری از افراد توصیه می شود ، اما در صورت مصرف بیش از حد قرص های امگا ۳ می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.محققان دریافته اند که اسیدهای چرب امگا ۳ که معمولاً در ماهی یافت می شوند ، در صورت مصرف بیش از حد ، پیامدهای خطرناکی به همراه دارند.اسیدهای چرب امگا ۳ دارای خواص ضد التهابی است که برای سلامت قلب و مسائل التهابی بسیار مفید است. با این حال ، محققان می گویند مصرف بیش از حد اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند عملکرد ایمنی بدن را مختل کند. مصرف برخی از غذاها مانند تخم مرغ ، نان ، کره ، روغن و آب پرتقال که حاوی امگا ۳ هستند ، همراه با مکمل روغن ماهی باعث افزایش سطح این ماده در بدن می شود.


مضرات قرص امگا ۳ برای قلب


نتایج مطالعه اثر روغن ماهی در درمان یا پیشگیری از آریتمی های قلبی که ممکن است منجر به مرگ شود نشان می دهد که روغن ماهی در برخی موارد آریتمی را در افراد تشدید می کند.اگر سابقه بیماری قلبی دارید ، قبل از مصرف روغن ماهی با متخصص قلب خود مشورت کنید. آریتمی قلبی زمانی اتفاق می افتد که تکانه های الکتریکی قلب که ضربان قلب را تنظیم می کنند مختل شود.قلب شما با انقباض به این تکانه های الکتریکی پاسخ می دهد. انقباض دهلیزها و بطن های قلب باعث پمپاژ خون و انتقال آن به سایر قسمت های بدن می شود. اگر دهلیزها و بطن ها در زمان مناسب منقبض نشوند ، قلب نمی تواند خون را به درستی پمپ کند.


مضرات قرص امگا ۳ برای بیماران دیابتی


تغییر سطح قند خون یکی دیگر از عوارض جانبی امگا ۳ است. بنابراین اگر دیابت دارید یا از گیاهان ، داروها و مکمل هایی برای تغییر سطح قند خون استفاده می کنیدمراقبت بیشتری لازم است. همچنین ، اگر از امگا ۳ استفاده می کنید ، قند خون خود را بررسی کنید تا از بروز هرگونه عوارض جانبی یا مشکلی جلوگیری کنید.

 

بهترین منبع خوراکی امگا ۳


بهترین منبع خوراکی امگا ۳

 

گردو: مقادیر زیاد امگا ۳


افزودن گردو به یک وعده صبحانه سریل یا مخلوط کردن آن با یک میان وعده آسان است. گردو سرشار از اسید آلفا-لینولنیک است ، یکی از سه اسید چرب امگا ۳ که معمولاً در گیاهان یافت می شود. سایر مغزها مانند پسته حاوی آلفا-لینولنیک اسید هستند ، اگرچه بادام چنین نیست.


تخم مرغ های غنی شده با امگا ۳


تخم های غنی شده با امگا ۳ به راحتی در فروشگاه ها موجود است. زرده این تخمها نسبت به تخمهای طبیعی تیره تر است. اسید چرب امگا ۳ DHA فقط در زرده تخم مرغ یافت می شود. سفیده تخم مرغ فاقد اسیدهای چرب است. اگر صبحانه تخم مرغ غنی شده با امگا ۳ می خورید ، روز خود را با بهره گیری از مزایای امگا ۳ مانند محافظت از قلب و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل آغاز می کنید.


ماهی، یک منبع غنی از امگا ۳


ماهی های آب سرد بیشترین میزان DHA  و EPA ، دو اسید چربی که برای سلامتی قلب مفید هستند، را در خود دارند. انجمن قلب آمریکا  توصیه می کند حداقل دو وعده در هفته از ماهی قزل آلا، ماهی تن، شاه ماهی، قزل آلای دریاچه ای، ساردین و ماهی های مشابه مصرف شود. چرا؟ مطالعات نشان داده که امگا ۳ های  DHA  و EPA  تری گلیسرید را که موجب مسدود شدن سرخ رگ ها می شوند را کاهش می دهند. و امگا ۳ها می توانند خظر ضربان نامنظم قلب را کاهش دهند.


یک کاسه امگا ۳


دانه سویا، لوبیا های خال خالی و لوبیای گرد را در سوپ ها، خوراک لوبیا و سالاد مخلوط کنید تا رژیم غذایی خود را با اسید چرب امگا ۳ ALA تقویت کرده باشید. دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد امگا ۳ های موجود در ماهی (EPA  و DHA) برای سلامتی مفید هستند اما بدن می تواند مقداری ALA گیاهی را به EPA  و DHA  تبدیل کند.


شیر و لبنیات تقویت شده با امگا ۳


کودکان همچنین باید اسیدهای چرب امگا ۳ را مصرف کنند ، اگرچه در مورد هیچ توضیحی در مورد آن داده نشده است. منابع غذایی به مکمل ها ترجیح داده می شوند. در میان محصولات لبنی ، شیر و ماست غنی شده امگا ۳ گزینه های خوبی برای کودکانی است که ماهی دوست ندارند. بسیاری از غذاهای کودک حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ DHA هستند زیرا تحقیقات نشان می دهد که به رشد مغز آنها کمک می کند.


روغن سالم یعنی روغن دارای امگا ۳


برای سرخ کردن ، پخت و پز و سالاد از روغن هایی با اسیدهای چرب امگا ۳ بالا استفاده کنید. روغن کلزا ، روغن سویا و روغن گردو انتخاب های خوبی هستند. به یاد داشته باشید اگرچه امگا ۳ چربی های خوبی هستند ، اما کالری بالایی دارند و آنها را با احتیاط می خورند. اما نگران نباشید: دمای بالای پخت منافع آنها را از بین نمی برد.


اسفناج ، کلم و سبزیجات برگی


اسید چرب امگا ۳ در بسیاری از سبزیجات برگ دار یافت می شود. سالاد اسفناج ، سبزیجات سرخ شده و کاهو در ساندویچ باعث افزایش مصرف ALA می شود. اسیدهای چرب نه تنها به سلامت قلب کمک می کنند ، بلکه تحقیقات نشان داده است که برای سایر بیماری ها مانند سرطان ، بیماری التهابی روده ، لوپوس و روماتیسم نیز مفید است.


جلبک دریایی


همان اسید چرب امگا ۳ موجود در ماهیان آب سرد (DHA) در جلبک ها و جلبک های دریایی نیز یافت می شود. اگرچه سالاد جلبک دریایی اغلب در رستوران های سوشی یافت می شود ، همچنین می توانید آن را به صورت منجمد در فروشگاه ها پیدا کنید. شما احتمالاً ترجیح می دهید از مزایای جلبک دریایی از مکمل استفاده کنید. هر دو منبع خوبی از امگا ۳ برای گیاهخواران هستند.


نان و حبوبات


نان و حبوبات غنی شده امگا ۳ در حال حاضر موجود است. این غذاهای اساسی به افراد امکان می دهد اسیدهای چرب را در طول وعده های غذایی خود مصرف کنند. با این حال ، برای دریافت امگا ۳ ، بهتر است آن را از غذاهای کامل مانند ماهی ، بذر کتان ، آجیل و سبزیجات تهیه کنید.


بذر کتان، روغن بذر کنان و سایر دانه ها


بذرپاش ها حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ هستند. اما قبل از خوردن غذا ، آنها باید کمی آسیاب شوند تا از مزایای آن استفاده کنند. برخی از دانه های کتان آسیاب شده برای حفظ اسیدهای چرب خود در بسته بندی های ویژه به فروش می رسند. روغن بذر کتان منبع دیگری از امگا ۳ است. دانه های خشخاش ، کدو تنبل و کنجد امگا ۳ را تأمین می کنند اما در مقادیر کمتری می توانند در نان و سالاد استفاده شوند.


غذاهای حاوی سویا


قفسه های سوپرمارکت پر از غذاهای حاوی سویا است. محصولات سویا فواید زیادی از جمله وجود اسیدهای چرب گیاهی ALA دارند. پروتئین گیاهی سویا را جایگزین گوشت چرخ کرده کنید ، از شیر سویا و سویا سرخ شده استفاده کنید تا مقدار سویا در غذاها افزایش یابد.


مکمل های امگا ۳


اکثر آمریکایی ها به اندازه کافی امگا ۳ در رژیم های غذایی خود دریافت نمی کنند. بهتر است امگا ۳ را از غذا دریافت کنید ، اما مکمل ها نیز می توانند کمبودها را جبران کنند. می توانید از کپسول روغن ماهی یا مکمل های گیاهی ساخته شده از جلبک دریایی استفاده کنید. مقدار توصیه شده روزانه برای امگا ۳ بین 500 میلی گرم تا 3 گرم است. مقادیر بالاتر امگا ۳ خطر خونریزی را افزایش می دهد و در برخی داروها تداخل ایجاد می کند ، بنابراین در مورد مصرف مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید.

 

نسبت امگا ۶ به امگا ۳

 

نسبت امگا ۶ به امگا ۳


اسیدهای چرب امگا -6 مانند اسیدهای چرب امگا ۳ اثرات مهمی بر بدن دارند. هر دوی این اسیدهای چرب برای تولید مولکول های پیام رسان (به نام ایکوزانوئیدها) استفاده می شوند که تأثیرات مهمی بر التهاب و لخته شدن خون دارند.اگرچه اسیدهای چرب امگا ۳ ضد التهاب هستند. دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده اند که استفاده بیش از حد از امگا 6 این اثرات مفید را خنثی می کند.

 


تاریخچه مصرف اسید‌های چرب امگا – 3 در ارتباط با سرطان

 

روغن کبد ماهی  (Cod Liver Oil) در قرن نوزدهم در انگلیس به عنوان مکمل ویتامین D برای کودکان محروم از آفتاب محبوب شد. در دهه 1950 دانشمند آلمانی به نام دکتر جوهانا بودویگ (Johanna Budwig) اسیدهای چرب ضروری را کشف کرد و رژیم غذایی ایجاد کرد که به گفته وی می تواند برای مقابله با سرطان استفاده شود. دکتر بودویگ ادعا کرد که در بسیاری از بیماران تومور طی سه ماه کوچک می شود و خاطرنشان کرد که در برخی از بیماران حتی نتایج چشمگیر تری نیز بدست آمده است. گفته می شود دکتر بودویگ از اسیدهای چرب امگا 3 به همراه سایر مواد مغذی برای درمان هزاران نفر مبتلا به سرطان و بیماری های دیگر استفاده کرده است.

 

در سال 1996 ، انجمن قلب آمریکا گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه خوردن غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 منطقی است و می تواند در کاهش خطر بیماری های قلبی مفید باشد. توصیه های جدید شامل خوردن دو وعده ماهی چرب در هفته و خوردن غذاهای غنی از آلفا-لینولنیک اسید مانند بذر کتان ، روغن کانولا ، سویا و گردو برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی است. به افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود که بیشتر از این مواد استفاده کنند یا مکمل مصرف کنند.


اسیدهای چرب امگا ۳ مانع پیشرفت سرطان

 

مطالعه اخیر محققان دانشگاهایلینوی آمریکا بر روی موش‌ها نشان داد که مولکولهایی به نام اندوکانابینوئیدها به طور طبیعی توسط بدن تولید می شوند و دارای خواصی مشابه کانابینوئیدهای موجود در ماری جوانا هستند ، اما هیچ اثر روان درمانی ندارند.محققان دریافتند که در موش های مبتلا به استئوسارکوم ، شایع ترین نوع بدخیم سرطان استخوان ، اندوکانابینوئیدها رشد تومورها و رگ های خونی را کند می کنند ، از حرکت سلول های سرطانی جلوگیری کرده و سلول های سرطانی را از بین می برد.

 

آدیتی داس ، رئیس تیم تحقیقاتی گفت: "ما یک سیستم تولید اندوکانابینوئید داریم که دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد است." "ما دریافتیم که این سیستم ضد سرطان است و سلولهای سرطانی را از تکثیر یا حرکت متوقف می کند."

 

"این مولکول ها می توانند بر مشکلات مختلف غلبه کنند: سرطان ، التهاب و درد."

در سال 2017 ، محققان گروهی از متابولیت های اسید چرب امگا 3 را به نام "اپوکسیدهای اندوکانابینوئید" یا EDP-EA شناسایی کردند. آنها دریافتند که این مولکول ها دارای خواص ضد التهابی هستند و مانند کانابینوئیدها عمل می کنند. محققان اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا EDP-EA بر سلول های سرطانی نیز تأثیر می گذارد.آنها همچنین دریافتند که در موش هایی که تومورهای استئوسارکوما به ریه های آنها گسترش یافته است ، 80 درصد افزایش EDP-EA در بافت سرطانی ریه در مقایسه با ریه های موش های سالم وجود دارد.

 

دوس گفت: "این افزایش قابل توجه نشان می دهد که این مولکول ها بر روی سرطان تأثیر می گذارند ، اما ما هنوز نمی دانستیم که این مواد خوب یا مضر هستند."

وی گفت: "با مطالعه خواص خاص آن ، دریافتیم که آنها از چندین طریق علیه سرطان عمل می کنند."

محققان دریافته اند که وجود EDP-EA در غلظت های بالاتر سلول های سرطانی را از بین می برد ، اما به اندازه داروهای شیمی درمانی موجود در بازار موثر نیستند. »

 

همچنین با استئو سارکوما از راه های دیگر خنثی می شود: با جلوگیری از تشکیل عروق خونی جدید برای تأمین مواد مغذی تومور ، رشد تومور را کند می کند ، از فعل و انفعالات سلولی جلوگیری می کند و حتی به نظر می رسد سلول های سرطانی را از حرکت متوقف می کند. به قسمتهای دیگر بدن رفت.

داس گفت: مصرف یک رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می تواند منجر به تشکیل این مواد در بدن شود و اثرات مفید دیگری نیز به دنبال دارد. "اما در مورد بیماران سرطانی ، این رژیم همراه با درمان مناسب بسیار موثر خواهد بود."

تعداد بازدید : 1737

ثبت نظر

ارسال