Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 5 و 8 دقیقه

تاثیر رادیولوژی بر افزایش خطر سرطان کودکان چقدر است؟

تأثیر رادیولوژی بر افزایش خطر سرطان کودکان

دستگاه رادیولوژی و اشعه ایکس نوعی آزمایش تصویربرداری است. آنها اطلاعات مربوط به ساختارهای داخل بدن را به ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما ارائه می دهند. این آزمایشات کودکان را در معرض دوزهای کم تابش قرار می دهد. در حقیقت اشعه X اشکال انرژی تابشی است، مانند نور یا امواج رادیویی. انرژی اشعه ایکس بیشتر از اشعه نور مرئی یا امواج رادیویی است. آنها می توانند به بدن شما نفوذ کنند، این به رادیولوژیست اجازه می دهد عکس های اشعه ایکس دریافت کند. سپس می توانید این تصاویر را روی یک فیلم عکاسی یا مانیتور کامپیوتر مشاهده کنید. در این راستا تاثیر رادیولوژی بر افزایش خطر سرطان کودکان امری است که باید بدان توجه جدی گردد.

چهارشنبه 12 خرداد 1400 ساعت 16:33

ممکن است نگران تأثیر رادیولوژی بر افزایش خطر سرطان کودکان باشید. اما تابش همیشه در اطراف ما است. هر روز، مقدار کمی تابش از خورشید و سایر منابع دریافت می کنیم. افرادی که در ارتفاعات زندگی می کنند و یا پروازهای زیادی انجام می دهند، در معرض تابش بیشتر قرار دارند. اما اشعه می تواند به بافت زنده آسیب برساند و DNA را تغییر دهد، خصوصاً در دوزهای زیاد. در دوزهای بسیار زیاد، می تواند باعث بیماری شدید و مرگ شود.

 

آزمایش های پزشکی از دوزهای  بسیار کمتری از اشعه استفاده می کنند. آنها چنین مشکلی ایجاد نمی کنند، این دوزهای کمتری از تابش، ممکن است کاملاً بدون خطر باشد. نگرانی اصلی این است که قرار گرفتن در معرض اشعه ممکن است خطر ابتلا به سرطان در فرزند شما در زندگی را کمی افزایش دهد. برخی از این اشعه ها ممکن است از منابع طبیعی حاصل شود. اما برخی از آن می تواند از طریق آزمایش های پزشکی خاصی مانند اشعه ایکس حاصل شود.

 

انواع خاصی از عکسبرداری با اشعه ایکس، کودک شما را بیشتر از سایرین در معرض تابش قرار می دهد. اشعه ایکس مداوم (فلوروسکوپی) ممکن است کودک شما را بیشتر از یک اشعه ایکس در معرض اشعه قرار دهد. سی تی اسکن نوع دیگری از آزمایش تصویربرداری است که از فناوری اشعه ایکس استفاده می کند. سی تی اسکن کودک شما را در معرض اشعه بسیار بیشتر از یک عکس اشعه ایکس (رادیوگرافی) قرار می دهد.

 

نیازمندی کودک به رادیولوژی و اشعه ایکس

 

کودک شما ممکن است برای تعدادی از مشکلات مختلف سلامتی، از شکستگی استخوان گرفته تا درد معده، به اشعه ایکس نیاز داشته باشد، لذا تأثیر رادیولوژی بر افزایش خطر سرطان کودکان بر کسی پوشیده نیست.. اشعه ایکس به ویژه در ارائه اطلاعات در مورد بافت های سخت بدن مانند استخوان ها مهارت دارد. در بعضی موارد، اشعه ایکس می تواند به سایر اقدامات پزشکی کمک کند. آنها می توانند محل لوله را در بدن هدایت کنند، یا اطلاعات مداوم در مورد آناتومی در حین جراحی را بدهند.

 

علائم تابش اشعه ایکس در کودک

 

قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس هیچ علائمی ایجاد نمی کند.

 

مخاطرات در معرض تابش اشعه ایکس و رادیولوژی برای کودکان

 

افزایش قرار گرفتن در معرض اشعه ممکن است خطر ابتلا به سرطان در کودک را افزایش دهد. انواع مختلف آزمایش های اشعه ایکس از مقادیر مختلف تابش استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک رادیوگرافی استاندارد از قفسه سینه، تقریباً همان میزان اشعه را فراهم می کند که به طور معمول طی 2 تا 3 روز از تابش محیط پس زمینه دریافت می کنید.

 

این تابش خیلی زیاد نیست، کمتر از آن است که در پرواز هواپیما قرار بگیرید. به همین دلیل است که اکثر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی نگران قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس نیستند. در مقابل، CT استاندارد قفسه سینه ممکن است چند صد برابر این میزان اشعه را تأمین کند. این تقریباً برابر با میزان  تابشی است که معمولاً طی دو سال دریافت خواهید کرد. برخورداری از محافظ می تواند به کاهش تابش اشعه کمک کند. (این شامل استفاده از دستگاهی مانند پیش بند سربی برای محافظت از سایر قسمت های بدن کودک در برابر اشعه ایکس است.)

 

قرار گرفتن در معرض اشعه اضافی، بسته به نوع، قدرت و سایر عوامل آن، تأثیر رادیولوژی بر افزایش خطر سرطان کودکان را افزایش می دهد. به طور کلی، کودکی که ده ها سی تی اسکن داشته است در مقایسه با کودکی که فقط چند عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس داشته است، در معرض خطر بیشتر مشکلات ناشی از اشعه قرار دارد. به نظر می رسد خطرناک بودن در معرض تابش اشعه ترسناک باشد، در نظر گرفتن مزایای اشعه ایکس و سایر آزمایشاتی که ممکن است کودک شما را در معرض اشعه قرار دهد، مهم است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک شما در نظر می گیرد که چه آزمایش هایی برای کودک شما مفید است تا آن را بگیرد.

 

اندازه گیری قرار گرفتن در معرض تابش اشعه X در کودک

 

هر اشعه ایکس، فلوئوروسکوپی یا سی تی اسکن میزان مشخصی از تابش را فراهم می کند. اگر می دانید آزمایشاتی که کودک شما انجام داده است، به چه صورت ارزیابی می شود، می توانید میزان تابش اشعه ایکس و آزمایشات دیگر را بدست آورید. اما مهم است که درک کنیم مقدار کمی تابش در مدت زمان طولانی بسیار ایمن تر از قرار گرفتن در معرض زیاد است.

 

درمان قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس در کودک

 

درمان قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس در کودک

 

هنگامی که تأثیر رادیولوژی بر افزایش خطر سرطان کودکان بررسی شد و هم چنین قرار گرفتن در معرض اشعه اتفاق افتاد، هیچ راهی برای درمان آن وجود ندارد. شما فقط می توانید در جهت به حداقل رساندن میزان تابش فرزند خود عمل کنید. مطمئناً، اگر فرزند شما در اواخر عمر به سرطان مبتلا شود (احتمالاً تا حدودی به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه)، این نیاز به درمان خاص خود دارد.

 

عوارض احتمالی قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس در کودک

 

خطر اصلی قرار گرفتن در معرض اشعه، ابتلا به سرطان در مراحل بعدی زندگی است. محققان هنوز کاملاً مطمئن نیستند که میزان اشعه در معرض خطر ابتلا به سرطان در آینده کودک شماست. برای اکثر کودکان، قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، احتمالاً خطر ابتلا به سرطان را در صورت وجود، افزایش می دهد.با ابتلا به اشعه، احتمال ابتلا به سرطان افزایش می یابد. ممکن است در کودکی که چند عکس اشعه ایکس انجام داده است، خطر بیشتری وجود نداشته باشد. کودکی که سی تی اسکن زیادی داشته است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان در آینده است.

 

اما این هنوز هم ممکن است افزایش نسبتاً کمی از خطر باشد. بخاطر داشته باشید که افراد به دلایل زیادی به سرطان مبتلا می شوند. کودک شما ممکن است در اواخر زندگی به سرطان مبتلا شود، حتی اگر تابش اشعه ایکس نداشته باشد. از لحاظ تئوری، تابش اشعه ایکس ممکن است به سلولهای تولید مثل آسیب برساند. این می تواند جهشی ایجاد کند که ممکن است نسل های آینده به ارث ببرند. این خطرات احتمالاً  بسیار ناچیز است. افرادی که به یکباره در معرض تابش زیاد قرار می گیرند، ممکن است بسیار بیمار شوند و حتی بمیرند. این ممکن است هنگام حادثه هسته ای یا بمب اتفاق بیفتد. سطح تابش حاصل از آزمایشات پزشکی (از جمله اشعه X ) بسیار کمتر از این است. آنها چنین اثراتی ایجاد نمی کنند.

 

بعضی اوقات، اشعه ایکس لازم است و از سلامتی خوبی برخوردار است. در این موارد، خطرات نداشتن اشعه ایکس بیشتر از خطرات کوچک خود اشعه ایکس است. هنوز هم منطقی است که میزان اشعه ای را که فرزند شما می گیرد به حداقل برسانید. برای انجام این:

 

اگر نگران این هستید که کودک شما آزمایش های اشعه ایکس را بیش از حد انجام می دهد، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

اشعه ایکس، فلوئوروسکوپی یا سی تی اسکن را فقط در صورت وجود بیماری برای کودک خود بگذارید.

برای به دست آوردن تصاویر مورد نیاز از کمترین میزان تابش ممکن (براساس اندازه کودک خود) استفاده کنید.

فقط اشعه ایکس منطقه مورد نیاز است.

در صورت امکان از محافظ استفاده کنید (مخصوصاً برای مناطق بسیار حساس مانند غده تیروئید و اندام تناسلی).

اسکن ها را تکرار نکنید، مگر اینکه لازم باشد.

برای رسیدن به این اهداف از همکاری با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود نترسید. رادیولوژیست شما باید در این زمینه ها نیز آموزش های خوبی داشته باشد.

 

کنترل تابش اشعه ایکس در کودکان

 

در نظر گرفتن خطرات و مزایای هر آزمایشی که ممکن است کودک شما را در معرض اشعه قرار دهد، برای جلوگیری از مواجهه غیرضروری مهم است، لذا در این زمینه تأثیر رادیولوژی بر افزایش خطر سرطان کودکان بسیار حایز اهمیت است که باید بدان توجه جدی گردد.نگران نباشید از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بپرسید که آیا آزمایش دیگری که از اشعه کمتری استفاده می کند، می تواند همین اطلاعات را ارائه دهد. به عنوان مثال سونوگرافی از هیچگونه اشعه ای استفاده نمی کند و CT با دوز پایین نسبت به CT استاندارد تابش کمتری را تأمین می کند. به یاد داشته باشید که بسیاری از اوقات خطرهای بسیار ناچیز ناشی از تصویربرداری با اشعه ایکس ارزش آن را دارد.

 

نکات کلیدی در مورد تابش اشعه ایکس در کودکان

 

اشعه ایکس نوعی انرژی تابشی است. رادیوگرافی ساده با اشعه ایکس، فلوروسکوپی و سی تی اسکن آزمایشاتی هستند که از انرژی تابشی استفاده می کنند. این تماس با اشعه ممکن است برخی از خطرات را به همراه داشته باشد، بنابراین کودک شما فقط باید این آزمایشات را در صورت نیاز انجام دهد.قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس ممکن است خطر ابتلا به سرطان بعدی را کمی افزایش دهد، به خصوص در کودکانی که آزمایش های زیادی با قرار گرفتن در معرض پرتوی زیاد انجام داده اند.

 

قرار گرفتن در معرض تابش اشعه X هیچ مشکلی در کوتاه مدت ایجاد نمی کند. مشکلات طولانی مدت بسیار ناچیز است.رادیوگرافی ساده با اشعه X در معرض تابش بسیار کمی قرار می گیرد. بنابراین، در صورت وجود، خطر بسیار کمی دارند.سی تی اسکن در معرض تابش بسیار بیشتری قرار دارد و ممکن است خطر بیشتری ایجاد کند.خطرات ناشی از تابش اشعه ایکس با گذشت زمان افزایش می یابد. اما این هنوز فقط خطر کلی سرطان برای کودک شما را کمی افزایش می دهد.

با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود کار کنید تا در مورد تأثیر رادیولوژی بر افزایش خطر سرطان کودکان، راهکارهایی را به شما ارئه دهد.

 

سرطان کودکان

 

مراحل بعدی

 

نکاتی برای کمک به شما در استفاده بیشتر از بازدید از ارائه دهنده خدمات بهداشتی:

دلیل بازدید خود و آنچه می خواهید اتفاق بیفتد را بدانید.

قبل از بازدید، سؤالاتی را که می خواهید به آنها پاسخ داده شود، یادداشت کنید.

شخصی را با خود بیاورید تا به شما کمک کند سؤال کنید و آنچه ارائه دهنده  به شما می گوید را به خاطر بسپارید.

در هنگام مراجعه، نام یک تشخیص جدید و سایر داروها، روش های درمانی یا آزمایشات را بنویسید. همچنین دستورالعمل های جدیدی که ارائه دهنده به شما می دهد، را یادداشت کنید.

بدانید چرا یک دارو یا درمان جدید تجویز شده است و چگونه به شما کمک می کند. همچنین بدانید که عوارض آن چیست.

بپرسید آیا بیماری شما به روش های دیگری قابل درمان است.

بدانید چرا آزمایش یا روشی توصیه می شود و نتایج ممکن است به چه معنا باشد.

بدانید که در صورت عدم استفاده از دارو یا انجام آزمایش یا روش، چه انتظاری می توانید داشته باشید.

اگر قرار ملاقات بعدی دارید، تاریخ، زمان و هدف آن دیدار را یادداشت کنید.

بدانید که اگر سؤالی دارید چگونه می توانید با ارائه دهنده خود تماس بگیرید.

 

در حقیقت پرتودرمانی می تواند در درمان تقریباً هر نوع سرطانی که ممکن است کودکان را در هر نقطه از بدن تحت تأثیر قرار دهد، مفید باشد. پرتودرمانی غالباً برای درمان تومورهای جامد در اندام ها توصیه می شود و همچنین می تواند برای درمان سرطان در بافت های نرم (مانند عضلات)، استخوان ها، مغز یا خون (مانند سرطان خون) استفاده شود. کودکان در هر سنی می توانند از پرتودرمانی، از نوزادان گرفته تا کودکان در سن مدرسه، بزرگسالان و نوجوانان بهره مند شوند. در بیمارستان کودکان متخصصان انکولوژی تجربه درمان انواع رایج و بسیار نادر سرطان های کودکی را با پرتودرمانی دارند.

 

بسته به تشخیص خاص هر کودک، پرتودرمانی ممکن است به عنوان شکل اصلی درمان استفاده شود، یا ممکن است قبل یا بعد از سایر انواع درمان از جمله جراحی، شیمی درمانی یا پیوند مغز ساقه استفاده شود.

 

نتیجه گیری:

 

پرتودرمانی و تأثیر رادیولوژی بر افزایش خطر سرطان کودکان از نوع خاصی از اشعه X با انرژی بسیار بالا برای از بین بردن سلولهای سرطانی و کوچک شدن تومورها استفاده می کند. برای اینکه به کودکان و والدین آنها مؤثرترین گزینه های درمانی برای تأمین نیازهای آنها ارائه شود، بسیاری از مؤسسات مجموعه کاملی از خدمات انکولوژی پرتوی را برای کودکان ارائه می دهند.

تعداد بازدید : 8239

ثبت نظر

ارسال