Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 18 و 25 دقیقه

مواد شیمیایی سرطان زا کدام اند؟

مواد شیمیایی سرطان زا کدام اند؟

امروزه خواسته یا ناخواسته هر روز در معرض مواد شیمیایی مختلف و مضر قرار می گیریم، حتی مواد شیمیایی سمی زیادی در خانه هایمان یافت می شود. سرطان یک بیماری در حال گسترش است و یکی از علل این بیماری عادات غذایی نادرست است.از نظر بیماری های خطرناک، سرطان در صدر فهرست قرار دارد.

سه شنبه 9 آذر 1400 ساعت 17:6

مواد شیمیایی سرطان زا ترکیباتی هستند که انواع مختلفی از سرطان را در انسان ایجاد می کنند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان زا در نتیجه کار، آلودگی محیط زیست، شیوه زندگی یا مصرف مواد مخدر است.تحقیقات علمی نشان داده است که بیشتر مواد شیمیایی یا مواد شیمیایی سرطان‌زا از طریق مکانیسم‌های «ژنوتوکسیک»، از جمله چسبندگی کووالانسی ماده شیمیایی به DNA آسیب می‌رسانند. قرار گرفتن در معرض سرطان معمولا در طی سالیان متمادی و تجمع آسیب DNA یا تشکیل ترکیبات اضافی در DNA برای القای تومور رخ می دهد. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه خواهد شد.


انواع مواد شیمیایی سرطان زا در محصولات خانگی


ظروف نچسب


ظروف نچسب رایج ترین ظروف پخت و پز هستند، اما عوارض جانبی ناخواسته ای بر سلامت ما دارند. نشان داده شده است که آنها در طول پخت و پز مواد شیمیایی سمی را در غذا آزاد می کنند. وقتی ظروف نچسب گرم می شود، پوشش آن در سطح مولکولی آسیب می بیند.با برداشتن این پوشش، انواع مختلفی از ذرات سمی و گازهای حاوی فلوراید آزاد می‌شوند که بیشتر آنها سرطان‌زا هستند (باعث سرطان می شوند). به جای ظروف سمی نچسب، ظروف شیشه ای یا سرامیکی بخرید که بخارات مضر تولید نکنند.


شیرین کننده های مصنوعی


بسیاری از مردم فکر می کنند که کار بسیار خوبی برای جایگزینی شکر با شیرین کننده های مصنوعی انجام می دهند. در حالی که شیرین کننده های طبیعی زیادی وجود دارد، شیرین کننده های مصنوعی برای شما بدتر از شکر هستند. اگر هر یک از شیرین کننده های زیر را دارید، فوراً از شر آنها خلاص شوید:


آس سولفام k-ممکن است سرطان زا باشد، باعث ایجاد تومور شود و بر بارداری تأثیر بگذارد
آسپارتام - با سرطان پوست مرتبط است و می تواند برای افراد مبتلا به فنیل کتونوری کشنده باشد
ساخارین - می تواند باعث سرطان مثانه شود، قابل هضم نیست و بدون تغییر از طریق کبد دفع می شود.
سوربیتول - فقط تا حدی در روده هضم می شود و باعث اسهال، نفخ و گاز می شود.


در عوض، این شیرین کننده های مصنوعی را با شیرین کننده هایی جایگزین کنید که به طور طبیعی یافت می شوند و بدون فیلتر کردن رشد می کنند. از جمله آنها به شرح زیر است:


استویا - می تواند فشار خون و قند خون را کاهش دهد
اریتریتول - هیچ تاثیری بر قند خون، انسولین یا کلسترول ندارد
زایلیتول - می تواند تراکم استخوان را افزایش دهد و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.
شربت بیکن - باکتری های خوب روده را بارور می کند و می تواند به مبارزه با یبوست کمک کند.


بطری های پلاستیکی و ظروف غذا


وقتی مایعات می نوشید یا از ظروف پلاستیکی غذا می خورید، مواد شیمیایی سرطان زا در این پلاستیک ها وارد دهان شده و در نهایت توسط بدن هضم می شوند. این مواد شیمیایی شامل بیس فنول A است که برای سخت شدن پلاستیک در محصولاتی مانند بطری های آب استفاده می شود.بسیاری از مطالعات بیس فنول A را با اثرات نامطلوب سلامتی مرتبط دانسته اند. در سال 2010، FDA موضع خود را در مورد این ماده شیمیایی تغییر داد و در مورد اثرات آن بر مغز، رفتار و غده پروستات در جنین ها، نوزادان و کودکان خردسال با "نگرانی" ابراز کرد.


به جای استفاده از بطری های آب پلاستیکی یکبار مصرف، بطری های فلزی یا شیشه ای قابل استفاده مجدد را انتخاب کنید. در مورد ظروف غذا هم همینطور. شما نه تنها محیط زیست را نجات می دهید، بلکه بدن خود را نیز ایمن نگه می دارید.

 

بطری های پلاستیکی و ظروف غذا


خوشبو کننده هوا


خوشبو کننده های هوا معمولاً به عنوان می توانند خانه شما را از بوهای نامطبوع و گازهای مضر تمیز کنند تبلیغ می شود. اما مطالعات اخیر نشان می دهد که بخار آزاد شده از قوطی های خوشبو کننده هوا در واقع مضرتر از دود سیگار است. همچنین نشان داده شده است که این بخار باعث بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله مشکلات تنفسی مانند آسم، عدم تعادل هورمونی و انواع مختلف سرطان می شود. قرار گرفتن بیش از حد در معرض خوشبو کننده های هوا با سرطان بینی و گلو مرتبط است.


یک جایگزین طبیعی برای خوشبو کننده های معمولی هوا، استفاده از روغن های ضروری است. این نه تنها در تولید بوی مطبوع موثر است، بلکه فواید بسیاری برای سلامتی نیز به اثبات رسیده است. یک مطالعه نشان داد که استنشاق روغن رزماری می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و سیستم عصبی شما را تحریک کند.


برای استفاده از روغن های ضروری به عنوان خوشبو کننده هوا، 10 تا 15 قطره روغن را در یک بطری اسپری با حدود یک فنجان آب مقطر مخلوط کنید و مانند یک خوشبو کننده هوای معمولی در اطراف خانه اسپری کنید.


محصولات پاک کننده تجاری


خانواده ها معمولاً انواع مواد شوینده برای قسمت های مختلف خانه دارند. در حالی که شوینده‌ها برای جلوگیری از تشکیل باکتری‌های مضر در خانه شما مهم هستند، اکثر محصولات تمیزکننده تجاری با مشکلات سلامتی بسیاری از جمله اختلالات تنفسی و آسم و همچنین اختلالات هورمونی مرتبط هستند. مطالعات نشان داده است که این محصولات پاک کننده حاوی موادی مانند پارابن، تریکلوزان، فتالات و BPA هستند.


خوشبختانه، سرکه و جوش شیرین دارای خواص پاک کنندگی ضد میکروبی طبیعی و بدون عوارض جانبی خوبی هستند. یک مطالعه نشان داد که آنها در برابر انواع باکتری ها از جمله استاف، سالمونلا و E. coli موثر هستند.


خمیر دندان


متأسفانه خمیردندانی که به نظر بی خطر است و در خانواده های معمولی یافت می شود، رازهای ترسناک زیادی دارد! با داشتن موادی مانند ساخارین و فلوراید که هر دو سرطان‌زا هستند، خمیردندان چیزی نیست که بخواهید در دهان خود استفاده کنید.
ساخارین - یک شیرین کننده مصنوعی است و گفته می شود حدود 350 برابر شیرین تر از شکر است و برای انسان سرطان زا است.
فلوراید - یکی دیگر از سرطان زاهای انسانی که می تواند اثرات ناسالم بی شماری از حفره ها تا آسیب شدید تیروئید داشته باشد. بیاموزید که چگونه استفاده از روغن نارگیل می تواند جایگزینی سالم برای خمیردندان سوپرمارکتی باشد که فکرش را هم نمی کردید.


شامپو


شامپوهای ضد شوره حاوی متیل کلروایزوتیازولینون هستند که مشکوک به جهش زا هستند. همچنین حاوی سولفات آمونیوم لورات است که اگرچه به خودی خود خطری برای سلامتی ندارد، اما گاهی اوقات می تواند در طول فرآیند تولید آلوده شود، مانند دی اکسان 1 و 4. مطالعات اولیه روی موش‌ها نشان داد که آلاینده‌ها باعث سرطان می‌شوند و وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده می‌گوید این ترکیب همچنین یک سرطان‌زا برای انسان است.


توپک های ضد بید


قطعاً دلیلی وجود دارد که این توپ از آسیب دیدن لباس های شما توسط بید ها جلوگیری می کند - بسیار سمی است! این گلوله های بی عیب و نقص حاوی ماده ای به نام نفتالین هستند که می تواند باعث مشکلات سلامتی بسیاری از جمله آسیب کلیه و کبد و همچنین کم خونی همولیتیک شود. این ترکیبات می توانند باعث سرطان در حیوانات شوند، بنابراین آنها را از حیوانات خانگی دور نگه دارید.


صابون آنتی باکتریال


به نظر می‌رسد صابون‌های ضدباکتری آنچه را که می‌گویند انجام می‌دهند و شما را از شر باکتری‌ها و میکروب‌های مضر خلاص می‌کنند، اما مطالعه اخیر FDA نشان داده است که این صابون‌ها حاوی ماده‌ای به نام تریکلوزان هستند که باعث تداخلات هورمونی در حیوانات می‌شود و باعث رشد دارو و باکتری می‌شود. مقاوم هستند، خطر ناباروری، بلوغ زودرس و سرطان را افزایش می دهند.


از استفاده از صابون های شیمیایی خودداری کنید و روش طبیعی تری را انتخاب کنید. صابون خانگی بهترین راه برای جلوگیری از تریکلوزان و سایر مواد شیمیایی ناخواسته در صابون های ضد باکتری است.


اسپری کک حیوانات


واقعیت این است که حذف کک ها ممکن است خطرناک تر از آنها باشد. آزمایشات روی حیوانات آزمایشگاهی مشکلات عمده فیپرونیل را نشان داده است که در بسیاری از ترکیبات ضد کک یافت می شود. این فرآورده می تواند باعث استفراغ یا اسهال، سوزش خفیف و ضعیف پوست، سردرد، تشنج و سرگیجه شود و به عنوان یک "بالقوه سرطان زا" در نظر گرفته می شود.


قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باعث ورود آنها به بدن می شود. بخارات سمی ناشی از مواد شیمیایی پاک کننده سطوح مانند پاک کننده های شیشه و آفت کش ها در خانه می توانند از طریق هوا وارد ریه ها شوند. ورود مواد شیمیایی به بدن می تواند از طریق مصرف داروها و قرص های شیمیایی نیز رخ دهد که هر کدام عوارض خاص خود را دارند .


مضرات لوزام آرایش و بهداشتی


لوازم آرایشی، رنگ موی شیمیایی و کرم های پوست، شامپوهای شیمیایی بدن روی پوست می توانند باعث ورود سموم از طریق منافذ پوست شوند. بسیاری از زنان بدون در نظر گرفتن عواقب مضر استفاده از لوازم آرایشی، بیش از حد از آنها استفاده می کنند. استفاده زیاد از لوازم آرایشی سلامت زنان و دختران را به خطر می اندازد.

 

مضرات لوزام آرایش و بهداشتی


خطر آرایش در دوران بارداری


زنان باردار که سموم آنها از طریق پوست (مواد آرایشی و رنگ موی شیمیایی) یا ریه ها (عطرهای صنعتی، بخارات منتشر شده از پاک کننده های شیمیایی) وارد بدن می شود، کودکانی که از آنها به دنیا می آیند از آسیب پذیرترین افراد در برابر این مواد هستند. بخارات سمی ناشی از مواد شیمیایی پاک کننده سطوح مانند پاک کننده های شیشه و آفت کش ها در خانه می توانند از طریق هوا وارد ریه ها شوند. ورود مواد شیمیایی به بدن می تواند از طریق مصرف داروها و قرص های شیمیایی نیز رخ دهد که هر کدام عوارض خاص خود را دارند.


اثرات لوازم آرایشی بر پوست


بیشتر لوازم آرایشی از جمله رژلب ها حاوی سرب (زیاد) هستند. لوازم آرایشی به طور کلی با ایجاد یک سد مانع از رسیدن اکسیژن کافی به پوست می شود و باعث پیری زودرس پوست می شود. به همین دلیل، شایع ترین دلیل مراجعه به متخصص پوست، عوارض جانبی آرایش است.


تاثیر رنگ مو بر ریزش مو


ریزش مو در اثر رنگ های شیمیایی به یک پدیده رایج تبدیل شده است زیرا به فولیکول های مو آسیب می رساند. همچنین در استفاده از مواد شیمیایی و رنگ موی شیمیایی، مواد سمی موجود در آنها از طریق تماس با پوست از طریق منافذ پوست وارد بدن می شود.  در داخل خانه، هوایی که ما تنفس می کنیم به مواد شیمیایی مختلف آلوده است و خطر ابتلا به سرطان را در افرادی که در آنجا هستند افزایش می دهد.


برای آقایان استفاده از خمیر یا کرم موبر بعد از اصلاح می تواند باعث شود مواد شیمیایی موجود در آن از طریق پوست وارد بدن شود.


تاثیر مواد آرایشی و بهداشتی در ایجاد سرطان


در کشورهای پیشرفته استفاده از آن به دلیل آگاهی از مضرات مواد آرایشی و بهداشتی و داروهای شیمیایی رو به کاهش است.(اما خاورمیانه به بازار بزرگی برای مواد شیمیایی و آرایشی تبدیل شده است.) به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی سمی در لوازم آرایشی و بهداشتی، خوشبو کننده های صنعتی و رنگ موهای شیمیایی، استفاده مداوم از این مواد باعث جذب و آسیب بدن به آنها می شود که می تواند باعث تشکیل سلول های سرطانی شود. ترکیبات سمی مورد استفاده در لوازم آرایشی با رشد تومورهای سرطانی به ویژه سرطان سینه ارتباط مستقیم دارد.تحقیقات اخیر انجمن سرطان آمریکا نشان می دهد زنانی که بیشتر از لوازم آرایشی استفاده می کنند سرطان پیشرفته تر و امید به زندگی کوتاه تری دارند.


تاج گل


تاج گل ترحیم یکی از بهترین هدایایی است که می توانید در مراسم ختم به عزیزان خود بدهید و به خانواده داغدار ادای احترام کنید. امروزه تاج گل ترحیم و کنسول های تسلیت در اندازه ها و شکل های مختلف موجود است. امروزه تاج گل های ترحیم و تسلیت در ابعاد و اشکال متنوع و تفاوت با آماده میشوند.تاج گل های تسلیت در اندازه ها و شکل های مختلفی عرضه می شوند.


کربن سیاه:


کربن سیاه شکل دیگری از کربن است که از طریق تجزیه حرارتی یا اکسیداسیون هیدروکربن ها به صورت تجاری به دست می آید. کربن سیاه عمدتاً در محصولات لاستیکی،رنگدانه ها و جوهرهای چاپ استفاده می شود.اطلاعات مربوط به اثرات کربن بر سلامت انسان در مورد کربن سیاه است،نه عنصر شیمیایی کربن.استنشاق موقت و دائمی کربن سیاه می تواند باعث آسیب ریه و قلب شود.


کلام آخر


امروزه خواسته یا ناخواسته هر روز در معرض مواد شیمیایی مختلف و مضر قرار می گیریم، حتی مواد شیمیایی سمی زیادی در خانه هایمان یافت می شود. سرطان یک بیماری در حال گسترش است و یکی از علل این بیماری عادات غذایی نادرست است.از نظر بیماری های خطرناک، سرطان در صدر فهرست قرار دارد. رشد کنترل نشده سلول ها،به این بیماری سرطان گفته می شود و بیش از 9 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. . بنابراین برای سالم ماندن، باید جایگزین های طبیعی دیگری را پیدا کنید که بتوانید آنها را جایگزین کرده و دور بریزید.

تعداد بازدید : 4526

ثبت نظر

ارسال