Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 39 دقیقه

اولین نشانه های سرطان گلو کدام اند؟

سرطان گلو|درمان سرطان گلو|ابتلا به سرطان گلو|

در شرایطی که سرطان گلو می‌تواند هر فردی را تحت تأثیر قرار دهد، افراد سیگاری یا آن‌هایی که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند. توجه به نشانه‌های اولیه سرطان گلو، همانند دیگر انواع سرطان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا تشخیص زودهنگام می‌تواند احتمال موفقیت درمان را هرچه بیشتر افزایش دهد.

یکشنبه 7 آذر 1400 ساعت 20:19

در شرایطی که سرطان گلو می‌ تواند هر فردی را تحت تأثیر قرار دهد، افراد سیگاری یا آن‌هایی که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا می باشند بیشتر در خطر این نوع سرطان می باشند. از این رو توجه به نشانه‌ های اولیه سرطان گلو، همچون  دیگر انواع سرطان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد چرا که  تشخیص زودهنگام می‌تواند احتمال موفقیت درمان را هرچه بیشتر افزایش دهد.

 

سرطان‌ها انواعی از بیماری به حساب می آیند که به‌ موجب آنها، سلول‌ های غیرعادی در بدن تکثیر و به‌ طور غیرقابل ‌کنترلی پخش می گردند. این سلول‌ های بدخیم، تومور نام دارند. سرطان گلو هم یکی از انواع سرطان می باشد که در حنجره، تارهای صوتی و بخش‌های دیگر گلو همچون حلق و لوزه اتفاق می افتد. با خواندن این مقاله درباره علائم، درمان و چشم انداز این بیماری نادر اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

 

همانطور که می دانید توده های سر و گردن می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند. به طور کلی توده های خوش خیم شامل توده های التهابی ،توده های مادرزادی ، توده های چربی (لیپوم ) و ... هستند.سرطان های مختلف از جمله  لنفوم ، سرطانهای تیروئید ، سرطانهای غدد بزاقی و ... در دسته  توده های بدخیم  می باشنددر مواردی که به دلیل وجود توده ها به پزشک مراجعه می نمایید ، پزشک با معاینه ، آزمایشات خونی و بررسی های تصویر برداری مثل سونوگرافی ، سی تی اسکن ،MRI و غیره علت توده را پیدا کرده و به درمان آن می پردازد.

 

در این بیماری  اغلب سلول‌های صافی که در داخل گلو قرار دارند درگیر می شوند. حنجره یا جعبه صدا درست زیر گلو قرار گرفته‌است. همچنین مستعد سرطان گلو می باشد.همانطور که مسلم است  حنجره از غضروف‌های متعددی ساخته شده است که شامل تارهای صوتی می باشد که هنگام صحبت کردن ارتعاش خواهد یافت. رشد سلول‌های غیرطبیعی در حنجره باعث ایجاد مشکلات صوتی و صحبت کردن می‌ شود.  سرطان گلو اغلب دارای علائمی نبوده  وتا زمانی که بیماری وارد مراحل بعدی شود نشانه ای  ایجاد نمی کند. اما گاهی اوقات می توانید از نشانه هایی آن را تشخیص دهید و تشخیص زود هنگام باعث می شود درمان موثرتر واقع گردد

 

دلایل و فاکتورهای خطر سرطان حنجره

 

ابتلا به سرطان‌ حنجره در مردان از زنان بیشتر مشاهده شده و علاوه بر این، زندگی به سبکی خاص و برخی عادت‌ها می ‌توانند خطر ابتلا به سرطان حنجره را بالا ببرد. از جمله این عادات به شرح زیر می باشند:

  • سیگار کشیدن
  • مصرف زیاد الکل
  • تغذیه نامناسب
  • قرار گرفتن در معرض ماده آزبست
  • بهداشت دندانی ضعیف
  • سندروم ژنتیکی
  • عوامل مادر زادی

 

از عوامل مادر زادی، ایجاد توده های گردنی می باشد. کیست ها و ناهنجارهای عروقی از عوامل این بیماری هستند. غده های لنفاوی گردن بر اثر عفونت بزرگ شده و به صورت توده هایی در گردن قابل لمس می باشند.

 

انواع سرطان گلو

 

هر چند که تمامی انواع سرطان ها شامل پخش شدن سلول های سرطانی در نقاط مختلف بدن می شوند، جراح سر و گردن به منظور ارائه راهکارهای درمانی مناسب باید در ابتدا نوع سرطان گلو را تعیین کند .


 سرطان سلول سنگفرشی

این نوع از سرطان گلو، سلول‌های مسطح دیواره‌ی داخلی گلو را درگیر می‌کند و در برخی از کشورها مانند آمریکا، شیوع زیادی دارد.

 آدنوکارسینوما


این نوع از سرطان گلو می تواند بر سلول های غدد لنفاوی تأثیر منفی بگذارد.

 

سرطان فارنژیال

 

این سرطان در حلق و گلو، یعنی گذرگاه هوایی که پشت بینی را به قسمت بالایی نای وصل می ‌کند،  ایجاد می شود. نوع سرطانی که در گلو و گردن رخ می دهد ، می ‌تواند قسمت‌هایی را که درادامه نام‌ برده شده‌اند، تحت‌الشعاع قرار دهد:

  • نازوفارنکس (nasopharynx)؛ قسمت حلق‌بینی
  • اورفارنکس (oropharynx)؛ قسمت حلق‌دهانی
  • هیپوفارنکس (hypopharynx)؛ قسمت پایینی گلو

 

سرطان لارنژیال

 

سرطان لارنژیال هم در حنجره ایجاد می‌ شود.

 

سرطان حلق و سرطان حنجره

 

همانطور که گفته شد  سرطان گلو در قیاس با سایر سرطان ها زیاد رایج نمی باشد. طبق نتایج به دست آمده توسط موسسه ملی سرطان ،آمار این بیماری  از بین بزرگسالان در کشور آمریکا به شرح زیر می باشد :

  • حدود ۲/۱ درصد در طول زندگی خود دچار سرطان حلق می گردند.
  • حدود ۳/۰ درصد در طول زندگی خود دچار سرطان حنجره می شوند.

همانطور که گفته شد سرطان گلو اغلب علائمی نداشته وتا زمانی که بیماری وارد مراحل بعدی شود نشانه ای  ظاهر نمی گردد. در ادامه به نکاتی که می تواند شما را نسبت به این موضوع آگاه کند اشاره می نماییم.

 

تغییر در صدا

 

سرطانی که تارهای صوتی را درگیر می کند اغلب می تواند باعث گرفتگی صدا یا تغییر در صدای شما گردد. خوشبختانه، این تغییرات قابل توجه اغلب به تشخیص زودتر منجر خواهد شد  اگر گرفتگی صدای شما تا مدت دو هفته از بین نرفت  به دکتر مراجعه کنید.

 

مشکل تنفس

 

انسداد راه هوایی نیز یکی از علائم مربوط به این نوع سرطان است. گاهی اوقات این مسئله به سختی تنفس بستگی ندارد ، بلکه آنچه قابل توجه است ظاهر یک صدای عجیب هنگام تنفس می باشد. این همچنین می تواند علائمی از بروز اختلال در گلو باشد.

 

دلایل و فاکتورهای خطر سرطان حنجره

 

سرفه مکرر ، گاهی اوقات همراه با خون است

 

مورد بعدی  سرفه های مکرر است که ممکن است گاهی همراه با خون مشاهده شود. سرطان گلو می تواند باعث بی نظمی در مسیرهایی شود که هوا از آن طریق گردش می نماید و این برجستگی ها و شکاف های کوچک تمایل به خشک یا جمع شدن مواد آلی دارنداین امر باعث خشک شدن یا تحریک بخشی از گلو می شود که همین موضوع موجب سرفه های خشک و پشت هم می شود.

 

مشکلات بلع

 

گاهی ممکن است هنگام قورت دادن غذا، در ناحیه گلو احساس درد داشته باشید. یا به راحتی نتوانید غذا را قورت دهید. وجود توده سرطانی و تغییر ساختاری و بافتی تارهای صوتی موجب ایجاد مشکلات بلع می شود. همچنین ممکن است حتی در قورت دادن آب با مشکل رو به رو شوید.

 

گوش درد مداوم

 

درد مداوم در گوش یا اطراف آن در هنگام بلع نیز می تواند نشانه عفونت یا تومور گلو باشد. مخصوصا اگر این حالت همراه با اشکال بلع ، خشونت صدا ، یا توده گردنی باشد باید آنرا جدی گرفت . همچنین مراجعه و معاینه توسط متخصص گوش و حلق و بینی توصیه می گردد.

 

وصله های سفید یا خاکستری در دهان

 

بروز وصله های سفید در دهان ممکن است به واسطه تحریک ناشی از غذای مصرفی، بریس های ارتودنسی، دندان های مصنوعی یا محافظ های دندان اتفاق افتد. اما اگر متوجه افزایش ضخامت در برخی قسمت های دهان خود گردیده اید که سفید یا خاکستری به نظر می رسند و امکان از بین بردن آنها وجود ندارد، این ممکن است به لکوپلاکی اشاره داشته باشد که این تغییر در بافت ممکن است پیش سرطانی باشد.با توجه به آمار سالیانه  سازمان بهداشت جهانی، تقریبا 657 هزار ، به صورت سالانه مورد سرطان دهان در جهان تشخیص داده می شود. چنانچه از محصولات تنباکو استفاده می نمایید، الکل مصرف می کنید، یا یک سبک زندگی ناسالم را دنبال می کنید، احتمال مبتلا به این بیماری بالا خواهد بودا لازم به ذکر است این بیماری در صورت تشخیص زودهنگام ممکن است قابل درمان باشد و به سرطان دهان منجر نشود.

 

راه های درمانی سرطان گلو

 

عمل جراحی

 

 اگر تومور گلو کوچک  باشد، پزشک با جراحی تومور را برمی دارد.جراحی در بیمارستان و تحت بیهوشی  صورت می گیرد و پزشک به احتمال زیاد یکی از فرآیند های جراحی که در زیر آمده پیشنهاد می‌کند:

 

 شیمی درمانی

 

با پیشروفت های صورت گرفته در علم پزشکی امروزه با تولید دارو های ضد سرطانی راه های درمان این بیماری آسان تر گردیده است. داروهای ضد سرطانی وجود دارند که می تواند سلول های سرطانی و تومور را بعد از جراحی در خود حل کنند و یا بکشند . شیمی درمانی اغلب به همراه دیگر درمان ها ارائه می گردد.

 

پرتو درمانی

 

 بعد از برداشتن تومور، پزشک پرتودرمانی تجویز می‌ نماید. در واقع  پرتودرمانی عبارت است از اشعه هایی با انرژی بالا برای نابودی سلول های سرطانی استفاده می شود و هرگونه سلول سرطانی که باقی مانده باشد نابود می نماید.

 

پیش گیری از سرطان گلو

 

 در حال حاضر تا کنون هیچ راه مشخصی برای جلوگیری از سرطان گلو تعریف نشده است ، اما راه هایی جهت کاهش خطرابتلا به آن وجود دارد که با رعایت آن از بیماری مصون خواهید ماند.

  •  سیگار کشیدن را متوقف کنید. ازمحصولات موجود در بازار که جایگزین نیکوتین دارند برای ترک سیگار استفاده نمایید و یا از دکتر برای تجویز داروهایی که به این امر کمک می ‌کنند مشاوره بگیرید.
  • مصرف الکل را کاهش دهید. تا حد الامکان مصرف نوشیدنی  های الکلی را به صفر برسانید.مردان نباید در روز بیش از دو نوشیدنی الکلی مصرف نمایند، همچنین  زنان هم نباید بیش از یک نوشیدنی مصرف کنند.
  •  زندگی سالمی داشته باشید . به قدر کافی میوه سبزیجات و گوشت بدون چربی مصرف نمایید  و چربی و سدیم را تا جایی که امکان پذیر می باشد کاهش دهید. اگر اضافه وزن دارید جهت کم کردن آن اقدام نموده و حداقل ۵/۲ ساعت در هفته حرکات ورزشی انجام دهید.
  • خطر hpv را در خود کاهش دهید. این ویروس ارتباط مستقیمی با سرطان گلو دارد. برای حفاظت از خود روابط جنسی ایمن داشته باشید و درباره فواید واکسن hpv با دکتر مشورت نمایید.

 

راه های درمانی سرطان گلو

 

خواننده ها بیشتر در خطر ابتلا به سرطان حنجره هستند؟


 

بسیاری از افراد بر این باورند که خطر ابتلا به سرطان حنجره در خواننده ها بیشتر رخ خواهد داد چرا که  تارهای صوتی آنها بیشتر در معرض فشار می باشند اما در واقع افرادی که به تارهای صوتی شان استرس بیشتری وارد می کنند، بیشتر در معرض برخی بیماری های خوش خیم حنجره قرار خواهند داشت .بیماری ها و مشکلاتی مانند نودول ها (گره) و پولیپ های طناب های صوتی موجب خشونت در صدای فرد می گردد. به همین علت خوانندگان باید بیشتر از خود مراقبت نمایند  و به درمان این مشکلات رسیدگی کنند تا مبتلا به بیماری جدی تری نگردد.

 

با استفاده از روش های زیر می توانید خود را معاینه نمایید:

چنانچه متوجه  علائمی که در بالا گفته شده بود در دهان و گلوی خود شدید می توانید برای اطمینان بیشتر خودتان را گام به گام به صورت موارد ذیل، معاینه نمایید .

  • دقت داشته باشید یکبار در ماه دهان خود را بررسی نمایید.
  • با استفاده از نور روشن و یک آینه، لب ها و جلوی لب ها را مشاهده و بررسی نمایید.
  • سر خود را به عقب بچرخانید و سقف دهان خود را نگاه کنید و احساس کنید.
  • جهت بررسی کردن داخل دهان خود، گونه ها و لثه ها را بررسی کنید.
  • زبان خود را بیرون بیاورید و به خوبی  تمام سطوح آن را مشاهده نمایید.
  • کف دهان خود را بررسی کنید به پشت گلو نگاه کن احساس تجمع یا غدد لنفاوی بزرگ در هر دو طرف گردن و زیر فک پایین خود را احساس کنید.

 

چنانچه متوجه تغییراتی در ظاهر دهان یا علائم و نشانه های که در بالا گفته شده گشتید، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نمایید. از او در خواست نمایید تا معاینه دقیقی برای دهان شما انجام نماید. تشخیص زود هنگام احتمال موفقیت درمان  و بهبود آن را می تواند افزایش دهد.گاهی اوقات وجود لکه های خطرناک و زخمی در دهان از علائم  بسیار کوچک است که شما قادر به دیدن آن نخواهید بود.

انجمن سرطان آمریکا هر سه سال یکبار برای افراد سنین بیست سال و هر ساله برای کسانی که سن بیش از چهل سال دارند، آزمایش های غربالگری سرطان را پیشنهاد می نماید.

 

چشم انداز بلند مدت این بیماری چیست؟


اگر سرطان گلو زود تشخیص داده شود ، احتمال زنده ماندن بیمار بسیار زیاد است ؛ اما اگر سلول های بدخیم به سایر قسمت های گردن و سر گسترش پیدا کنند ، شانس درمان کاهش می یابد. هنگامی که فرد تشخیص داده می شود و بیماری بلافاصله تشخیص داده می شود ، با درمان بعدی ، شانس بهبود و بقا افزایش می یابد و سیر بیماری کند می شود.


اگرچه اقدامات مشخصی برای پیشگیری از سرطان وجود ندارد ، اقدامات زیر را برای جلوگیری از سرطان گلو در نظر بگیرید:


    ترک سیگار: برای ترک سیگار یا استفاده از محصولات جایگزین نیکوتین در بازار از یک مشاور یا پزشک کمک بخواهید.
    یک شیوه زندگی سالم انتخاب کنید: چربی های بیشتری در میوه ها ، سبزیجات و گوشت بخورید و با کاهش مصرف سدیم و چربی گامی مثبت در جهت کاهش وزن بردارید. شما باید حداقل دو ساعت و نیم در هفته را برای ورزش و ورزش بدنی اختصاص دهید.
    از ویروس پاپیلوم انسانی یا زگیل تناسلی اجتناب کنید: این ویروس با سرطان گلو نیز مرتبط است ، و برای اجتناب از آن باید رابطه جنسی سالم داشته باشید. بهتر است در مورد واکسیناسیون با پزشک مشورت کنید.


نکات کلیدی در سرطان گلو


بسیاری از مردم تصور می کنند که سرطان حنجره ارثی است. آیا واقعا موضوع این است؟ سیگار کشیدن عامل اصلی سرطان است. بنابراین ، نمی توان گفت که وراثت عامل گسترش این سرطان است. اگر یکی از اعضا به دلیل سیگار کشیدن دیگران را در معرض خطر قرار دهد ، ممکن است خانواده در ایجاد این سرطان نقش داشته باشند. البته بسیاری از ژن ها اعضای خانواده را در معرض خطر قرار می دهند. برخی از افراد جهش های DNA را از والدین خود به ارث می برند ، که آنها را در معرض ابتلا به سرطان قرار می دهد.


جهش های ژنتیکی در ژن های تومورزا یا سرکوب کننده به ندرت باعث ایجاد سرطان گلو می شوند ، اما به نظر می رسد برخی از افراد توانایی بسیار کمی در تجزیه مواد شیمیایی ایجاد کننده سرطان به ارث برده اند. این افراد نسبت به موادی مانند تنباکو ، الکل و برخی مواد شیمیایی حساس تر هستند.


اقدامات لازم بعد از درمان


پس از درمان ، برخی افراد برای یادگیری نحوه صحبت کردن نیاز به کلاس دارند. این مراحل با کمک روانشناسان و گفتاردرمانگران انجام می شود. مشکلات بعد از درمان سرطان گلو به شرح زیر است:


    بلعیدن سخت است ؛
    تغییر شکل گردن یا صورت ؛
    قادر به صحبت نیست
    مشکل در تنفس ؛
    پوست اطراف گردن سفت شده است.
درمانگران کار می توانند به بهبود وضعیت بلع بیمار کمک کنند. همچنین گزینه هایی برای عمل مجدد و تغییر شکل گردن و صورت وجود دارد ، باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

پیش آگهی در مورد سرطان گلو

 

پزشک شما نمی تواند روند دقیق بیماری را پیش بینی کند ، زیرا به شرایط فردی خود شما مانند نوع سرطان گلو و میزان گسترش آن ، سن ، سابقه پزشکی و سلامت کلی تان بستگی دارد.

 

کمک به خیریه

 

امروزه سرطان در دسته بیماری های شایع قرار دارد. چنانچه که بتوان بیماری را به سرعت تشخیص داد  و برای درمان اقدام کرد، در بسیاری از هزینه های درمان صرفه جویی خواهد شد. ولی به طور کلی درمان سرطان بسیار پرهزینه بوده و بسیاری از خانواده های درگیر را با مشکل تامین مالی مواجه می سازد. از این رو موسسه های حمایتی خیریه سرطان بسیاری  در این جهت فعالیت کرده و افراد مبتلا را یاری می کنند. شما می توانید با کمک به خیریه کمک زیادی به بیماران سرطانی نمایید . برای کمک های غیرمستقیم به این انجمن های خیریه می توانید استندهای تسلیت و تاج گل خیریه را از این مراکز اجاره کرده و از این طریق به بیماران سرطانی در خرید دارو و تامین هزینه های شیمی درمانی یاری رسانید.

 

تعداد بازدید : 56153

ثبت نظر

ارسال