Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 13 و 49 دقیقه

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی| عوارض لاپاراسکوپی| روش لاپاراسکوپی|

لاپاراسکوپی | روش انجام جراحی لاپاراسکوپی | مشاهده دقیق اندامهای داخلی برای تشخیص بیماری و درمان آن با استفاده از لاپاراسکوپی امکانپذیر است.جراحی لاپاراسکوپی یک نوع جراحی است که با هدف مشاهده دقیق تر و بهتر اندام های داخلی بدن انجام می شود. برای انجام لاپاراسکوپی پزشک با یک برش در محل جراحی لوله ای نازک و چراغ دار را داخل لگن یا شکم فرد بیمار قرار می دهد که با آن بتوان اندام های درونی بدن را مشاهده کرد.

سه شنبه 18 آبان 1400 ساعت 19:42

نوعی عمل جراحی می باشد  که در آن به جای یک برش بزرگ، چند برش بسیار کوچک اعمال می شود ،لاپاراسکوپی نامیده می شود.هدف از جراحی لاپاراسکوپی یافتن بیماری ها و مشکلاتی همچون چسبندگی، کیست، عفونت، چاقی و فیبروییدها (توده های رحمی) می باشد که به وسیله لوله یا پاراسکوپ برای نمونه قسمتی از بافت آن محل برداشته می شود. بسیاری از اوقات جراحی لاپاراسکوپی جایگزین جراحی لاپاراتومی می باشد و به جای آن انجام می گیرد. در جراحی لاپاراتومی از برش های بزرگتری استفاده می کنند.

 

در حالی که جراحی لاپاراسکوپی هزینه ی کمتری برای جراحی های کوچک و جزیی احتیاج دارد و استرس و مشکلات آن نیز بسیار کمتر می باشد . چرا که این جراحی نیازی به بستری شدن ندارد و به صورت سرپایی انجام می گیرد. 

 

چه زمانی به جراحی لاپاراسکوپی نیاز است؟ 

 

اغلب ابزار و تکنیک هایی که در جراحی لاپاراسکوپی انجام می شود مانند ابزار های مورد نیاز در جراحی شانه یا زانو می باشند و فرقی با هم ندارند. مواردی که در ادامه به آن می پردازیم از اهداف اصلی جراحی لاپاراسکوپی می باشد. 

• حذف یا برداشتن اندام های دچار بیماری کیسه صفرا و آپاندیس 

• ترمیم یا حذف قسمت هایی از روده بزرگ یا معده(سیستم گوارش) 

• حذف یا ترمیم کلیه ها (سیستم ادراری)،  مثانه،  میزنای یا حالب 

• ترمیم یا حذف اندام های تولید مثلی زنان مانند لوله های پالوپی و رحم 

• پیوند کلیه از فردی به فرد دیگر 

• انجام جراحی به جهت کاهش وزن مانند بای پس و اسلیویا 

• اصلاح نمودن فتق 

مشاهده پانکراس و کبد به جهت بررسی وجود تومورهای سرطانی

• مشاهده اندام های شکمی برای بیماری هایی که تشخیص آن ها دشوار است (جراحی اکتشافی) 

• بررسی تومور در شکم 

• بررسی منبع درد های شکمی 

• حذف بافت، اسکار یا زخم 

• بررسی خون مردگی یا خونریزی داخلی بدن (در صورتی که فشار خون فرد طبیعی باشد) 

 

فواید و مزیت های عمل لاپاراسکوپی چیست؟

 

قبل از اختراع بشر در جهت انجام   جراحی های شکم می بایست  برشی به طول 15 تا 30 سانتیمتر در شکم اجرا می شد  تا فضای کافی برای دیدن ناحیه تحت درمان و انجام کار بر روی آن امکان پذیر شود. همانطور که  دریافتید   در عمل لاپاراسکوپی چند برش کوچک اعمال می گردد که اغلب  هر کدام کمتر از 1.5 سانتیمتر می باشند . از هر سوراخ یک لوله داخل بدن وارد می گردد  که حاوی دوربین، ابزارهای جراحی و لامپ می باشند که بعد از آن عمل جراحی آغاز می گردد. این عمل نیز مانند هر عمل دیگر بدون مزیت نخواهد بود و در مقایسه با عمل جراحی معمولی از تفاوت هایی برخوردار می باشد که عبارت اند از :

 

کوچک تر بودن جای زخم عمل

زودتر مرخص شدن بیمار از بیمارستان و بهبودی سریع تر

احساس درد و ناراحتی کمتر در دوران نقاهت

سریع تر بودن بازگشت به فعالیت های روزمره فردی و شغلی

برش و جای زخم کمتر در داخل بدن

 

برای مثال در  جراحی سرطان روده با روش معمولی باید یک هفته یا حتی بیشتر، در بیمارستان بستری شوید  و بهبودی کلی 4 تا 8 هفته زمان خواهد برد ولی درصورتی که  جراحی لاپاراسکوپی داشته باشید تنها دو سه شب در بیمارستان  لازم است بمانید  و ظرف دو تا سه هفته بهبود خواهید یافت . ضمن اینکه  هزینه های بیمارستان به علت کوتاهتر بودن مدت بستری، کاهش می یابد.

 

تفاوت لاپاراسکوپی و لاپاراتومی

 

همان طور که گفته شد لاپاراسکوپی یک روش نسبتاً جدید می باشد و یک جراحی کم تهاجم(MIS)  محسوب می شود. در این جراحی لاپاراسکوپ با برش های کوچکی که زده می شود، وارد بدن شده ودرمان صورت می گیرد. پس  از عمل لاپاراسکوپی زخم محل جراحی زود درمان و برطرف می گردد ولی  در روش جراحی لاپاراتومی پزشک یک برش بسیار بزرگ در سطح شکم به وجود خواهد اورد . امروزه این روش در مواقعی صورت می گیرد  که توده که در بدن وجود دارد بیش از حد بزرگ باشد. این روش درمانی تحت بی هوشی کامل صورت می پذیرد.

 

لاپاراسکوپی| عوارض لاپاراسکوپی| روش لاپاراسکوپی|

 

روش انجام جراحی لاپاراسکوپی 

 

جراحی لاپاراسکوپی معمولا نیازی به بستری شدن ندارد و به صورت سرپایی انجام می گیرد.  یعنی فرد بعد از انجام جراحی می تواند به خانه بازگردد. این نوع جراحی می تواند در بیمارستان یا کلینیک جراحی سرپایی انجام شود.  برای این نوع عمل جراحی معمولاً برای فرد بیهوشی عمومی به کار برده می شود.برای شروع جراحی ابتدا پزشک یک سرم وریدی به فرد بیمار وصل می کند که دارای ماده بیهوشی می باشد و مایعات مختلف از طریق آن به بدن منتقل می شود. 

 

البته در بسیاری از مواقع می توان این نوع جراحی را با بی حسی موضعی نیز انجام داد و در حالی که فرد هوشیار است بدون احساس هیچگونه دردی جراحی انجام شود. در هنگام عمل جراحی لاپاراسکوپی پزشک جراح شکاف هایی به اندازه ۳ تا ۳/۵سانتی متر در نقطه پایین شکم و نزدیکی ناف ایجاد می کند. در مرحله بعد نیز لوله نازکی به نام کانولا وارد شکاف می شود تا با گازکربن دی اکسید شکم را متورم سازد. 

 

در واقع پر کردن شکم با گاز کربن دی اکسید و متورم ساختن آن برای راحتی پزشک می باشد. چرا که پزشک می تواند اندام های داخلی بدن را به صورت واضح تر مشاهده کند. زمانی که شکم به صورت کامل متورم شد پزشک  لاپاراسکوپ را در شکاف ایجاد شده وارد می کند. لازم به ذکر است که یک دوربین به لاپاراسکوپ متصل است که به محض ورود به شکم تمام اجزای درونی آن را روی مانیتور یا پرده نشان می دهد. 

 

پزشک نیز می تواند تمام اجزای داخلی شکم را به طور زنده مشاهده نماید.  تعداد و بزرگی شکاف ها به نوع بیماری فرد بستگی دارد. هنگامی که جراحی به اتمام رسید تمام ابزار ها از شکم خارج شده و گاز کربن دی اکسید نیز تخلیه می گردد. در انتها نیز پزشک محل مورد نظر را با بخیه یا بانداژ می دوزد.

 

لازم به ذکر است که اگر بیمار به داروهایی خاصی همچون داروی بیهوشی حساسیت دارد یا از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین (کودمادین) استفاده می کند حتما این مساله را با پزشک در میان بگذارد. همچنین اگر فرد بیمار باردار است یا دچار خونریزی های مختلفی می باشد، ضروری است که در این زمینه با پزشک مربوطه مشورت نماید. 

 

هزینه جراحی لاپاراسکوپی 

 

در واقع برای انجام جراحی لاپاراسکوپی به وسیله هایی نیاز است که داخل شکم بیمار قابل مشاهده باشد و پزشک نوع بیماری را تشخیص دهد .این وسیله ها نیز از قیمت های بالایی برخوردار هستند به همین دلیل این نوع جراحی نسبت به جراحی های باز گران تر می باشد. البته بسیاری از بیمه ها مقداری از وسایل را ساپورت می کنند و هزینه آن ها توسط بیمه پرداخت می شود. 

 

مراقبت های لازم بعد از لاپاراسکوپی 

 

همان طور که اشاره شد در طی فرآیند عمل جراحی شکم با گاز کربن دی اکسید پر می شود که بعد از اتمام عمل تخلیه می گردد اما مقداری از این گاز ممکن است داخل شکم  بماند. بنابراین باید حتما بیمار به طور منظم قدم برند و نفس های عمیق بکشد تا گاز اضافه خارج شود.

 

لازم به ذکر است که تا دو هفته بعد از عمل جراحی بیمار باید از جوراب های ضد آمبولی استفاده نماید. بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی بیمار به زودی بهبود می یابد و می تواند به زندگی عادی خود بر گردد در واقع این جراحی درگیری زیادی را به دنبال ندارد. 

 

اقدامات قبل از جراحی لاپاراسکوپی

 

لازم است که قبل از عمل جراحی  با پزشک معالج خود  مشورت لازم را داشته باشید  و جراح را در جریان سابقه بیماری و دارو های مصرفی و حساسیت های بدن نسبت به دارو ها  آگاه سازید.  جراح شما ممکن است هر دارویی که نتیجه لاپاراسکوپی را تحت تاثیر قرار می دهد حذف و یا دوز آن را تغییر دهد. موارد زیر جمله این دارو ها خواهد بود که عبارت است از :

 

داروهای ضد انعقاد خون وداروهای رقیق کننده خون

داروهای ضد التهاب استروئیدی از جمله آسپرین(بوفرین) یا ایبوپروفن و Advil

داروهایی که روی لخته شدن خون تاثیر مستقیم دارند.

ویتامین K

مکمل های خوراکی غذایی و یا گیاهی

اگر باردار می باشید و یا اقدام به بارداری نموده اید

 

لاپاراسکوپی| عوارض لاپاراسکوپی| روش لاپاراسکوپی|

 

خطرات و عوارض احتمالی جراحی لاپاراسکوپی 

 

در واقع عوارض جراحی لاپاراسکوپی به ندرت پیش می آیند اما عفونت یکی از عوارضی است که ممکن است در همه جراحی ها با آن روبه رو شویم. از جمله عوارض احتمال جراحی لاپاراسکوپی می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

• احتمال خونریزی داخلی در شکم 

• امکان پیشرفت کردن زخم ها بعد ازعمل 

• بروز حمله قلبی، سکته مغزی یا ذات الریه در طی بیهوشی 

 

البته موارد بالا بسیار نادر هستند و خیلی کم احتمال دارد پیش بیایند. در هنگام عمل ممکن است جراح اشتباهی و سهوا یک رگ یا اندام را سوراخ کند که منجر به آسیب و خونریزی اندام مورد نظر می شود. همچنین امکان دارد بافت یا زخم باقی مانده از جراحی های قبلی ورود توکار به داخل شکم را با مشکل مواجه کند.  توکار وسیله ای نوک تیز است که در جراحی های مختلف کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد و به هدف دستیابی به رگ های خونی و حفره های بدن آن را به کار می برند. 

 

همچنین احتمال دارد بافت یا زخم از انتشار و پخش شدن گاز در شکم جلوگیری کند. اگر عوارض ایجاد شود به احتمال زیاد جراح ناچار می شود به جای جراحی لاپاراسکوپی رویه جراحی استاندارد را انتخاب کند و شکاف های بزرگتری را در شکم ایجاد کند تا جراحی ایمن تر انجام شود.

 

 البته پزشک برای انجام هر روشی ابتدا سلامت بیمار را در اولویت قرار می دهد. در صورتی که عوارض جراحی لاپاراسکوپی دوباره عود کند پزشک تنها دو راه دارد جهت رفع این عوارض انجام دهد: 

 

• تجویز آنتی بیوتیک جهت رفع عفونت 

• تزریق نمودن خون برای جبران خون از دست رفته 

 

لازم به ذکر است که انجام جراحی لاپاراسکوپی بر روی افراد چاق بسیار پیچیده تر از افراد عادی می باشد.  به همین دلیل پزشکان به چنین بیمارانی توصیه می کنند که قبل از انجام این نوع جراحی ابتدا نسبت به کاهش وزن خود اقدام کنند. البته امروزه جراحی های مختلفی جهت کاهش وزن از طریق روش لاپاراسکوپی انجام می گیرد. 

 

آیا جراحی لاپاراسکوپی ایمن و بی خطر است؟ 

 

جراحی لاپاراسکوپی نیز به اندازه دیگر جراحی های باز ایمن و بی خطر می باشد.  برای شروع عمل لاپاراسکوپی وسیله ای به نام لاپاراسکوپ در شکافی که نزدیک ناف ایجاد شده قرار داده می شود.  بعد از انجام این مرحله ابتدا پزشک تمام اندام های شکمی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد تا بی خطر بودن جراحی لاپاراسکوپی برای بیمار اطمینان حاصل کند.

 

 پزشک با مشاهده هر گونه تورم غیر طبیعی در اندام های شکمی و یا مبهم بودن ساختارهای شکم، ممکن است شکاف های بزرگتری ایجاد نماید تا جراحی خطرات کمتری را به همراه داشته باشد. 

 

لازم به ذکر است که هر گونه جراحی که با روده مرتبط باشد ممکن عوارضی همچون بیهوشی، خونریزی یا عفونت را به همراه داشته باشد. سلامت عمومی وشرایط پزشکی هر فرد نیز از عوامل موفقیت در جراحی لاپاراسکوپی به شمار می روند. بنابراین لازم است فرد بیمار قبل از انجام عمل درباره شرایط ویژه خود (در صورت وجود) با پزشک مربوطه مشورت کند تا پزشک نیز در طول جراحی مشکلات بیمار را در نظر بگیرد. به این ترتیب جراحی لاپاراسکوپی نیز با ایمنی بیشتری انجام می گیرد. 

 

در نهایت

 

سرطان یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان می باشد  و سالانه افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم  می کنند. بسته به اینکه سلول های سرطانی در بدن از کجا شروع می شوند ، انواع مختلفی از سرطان ایجاد می شود و هر سرطان بسته به موقعیت خاص ، روش درمانی خاص خود را دارد. البته گاهی اوقات ممکن است مجبور شویم از چندین درمان به طور همزمان برای جلوگیری از پیشرفت بیماری استفاده کنیم. درمان این بیماری بسیار  پر هزینه می باشد از این رو مراکز زیادی در جهت همیاری با این بیماران تاسیس شده است.  شما می توانید با اجاره استند تسلیت و تاج گل از مراکز خیریه در این امر خیر خواهانه  سهیم باشید.

 

تعداد بازدید : 3394

نظرات

احمدرضا

2 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

عمل لاپاراسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

موسسه ی خیریه

2 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

عمل لاپاراسکوپی یک جراحی کوچک است که تحت بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد این عمل در مرکز جراحی محدود غزال انجام می شود که ضمن بیهوشی پزشک با استفاده از یک سوزن مخصوص مقداري گاز دي‌اكسيدكربن يا اكسيدنيترو يا هوا را به داخل شكم وارد مي‌كنند. اين گاز باعث ايجاد يك فضاي كافي در زير جدار شكم و همچنين بالا راندن روده‌ها شده و امكان مشاهده راحت‌تر اعضاي تناسلي لگن را فراهم مي‌آورد و بعد از تزریق گاز، سوزن خارج می‌شود.

امین

2 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

لاپاراسکوپی برای تشخیص و درمان چه مواردی از مشکلات افراد به کار می رود؟

موسسه ی خیریه

2 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

این نوع از عمل جراحی معمولا در زمانی که دیگر روش های تشخیص و درمان بازدهی مناسبی ندارند، اغلب برای یافتن و تشخیص منبع درد های لگنی و شکمی استفاده می شود. خوبی این روش آن است که علاوه بر توانایی تشخیص این روش؛ تقریبا در تمامی مراحل عمل اگر مشکلی بوجود بیاید به سرعت و راحتی قابل درمان است لذا امنیت بالاتر و خطر کمتری دارد.

ثبت نظر

ارسال