Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 12 و 41 دقیقه

فرق تومور با سرطان چیست؟

فرق تومور با سرطان چیست؟ | سرطان | تومور چیست؟| خیریه و کمک به خیریه

تومور چیست؟ | فرق تومور و سرطان چیست؟ |‌فرق کارسینوما و سرطان چیست؟ | بسیاری از افراد تفاوت بین تومور ها و سرطان ها را نمی دانند. باید بیان شود که تمور ها به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم بندی می شوند و تومور های بدخیم می توانند سرطانی باشند، بنابراین همه تومور ها سرطانی نیستند. در این مقاله به صورت کامل به تفاوت میان تومور و سرطان پرداخته ایم.

چهارشنبه 24 آذر 1400 ساعت 23:53

آیا میدانید که منظور از سرطان چیست؟ آیا تمور همان سرطان است؟ چگونه میتوان تفاوت بین تمور و سرطان را تشخیص داد؟بسیاری از افراد میپندارند که تومور همان سرطان است اما باید گفت که تعریف جدایی از یکدیگر دارند که منجر به تفاوت در روش درمان آن ها نیز میشود.در این مقاله قصد داریم تا تمامی تفاوت و وجه تمایز بین تومور و سرطان را برای شما علاقه مندان عزیز توضیح دهیم.

 

پس با ما همراه باشید تا فرق تومور با سرطان را بایکدیگر مورد بررسی قرار بدهیم.اگر بخواهیم به صورت کلی فرق آن ها را بیان کنیم باید گفت که هر توموری سرطان نیست اما سرطان نوعی از تمور است.

 

به همین علت است که بسیاری از افراد تفاوت بین تومور ها و سرطان ها را نمی دانند. باید بیان شود که تمور ها به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم بندی می شوند و تومور های بدخیم می توانند سرطانی باشند، بنابراین همه تومور ها سرطانی نیستند. در این مقاله به صورت کامل به تفاوت میان تومور و سرطان پرداخته ایم.

 

مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارت اند از:

 

  • مقدمه ای در مورد سرطان
  • سرطان و تومور
  • سرطان در اصطلاح چیست؟
  • تومور چیست ؟
  • تومور خوش‌خیم
  • تومور بدخیم
  • نئوپلاسم
  • سرطان و انواع آن
  • چه نوع تومورهای توپر وجود دارد؟
  • آیا سرطان‌های خون تومورهای توپر دارند؟
  • تفاوت تومور های خوش خیم و بد خیم
  • بررسی سرطان در بدن
  • تومورهای توپر و سرطان‌های خون چگونه درمان می‌شوند؟
  • تفاوت کارسینوما و سرطان چیست ؟
  • اهمیت بررسی تومورها
  • رشد غیر عادی سلولی
  • درمان تومورها در برابر سرطان
  • چه عواملی باعث ایجاد تومورهای مغزی و نخاعی در بزرگ‌سالان می‌شود؟
  • تغییر ژن مسبب ایجاد سرطان و تومور می شود؟
  • تغییرات ژن به دست آمده در طول زندگی شخص به چه صورت است؟
  • شکل ظاهری توده های بدخیم
  • سفارش تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از موسسه خیریه برای بیماران خاص

 

شاید بسیاری از افراد از تفاوت تومور با سرطان آگاهی نداشته باشند ما قصد داریم شما را با این دو واژه بیشتر آشنا کنیم با ما همراه باشید.سرطان از کلمه لاتین خرچنگ گرفته شده است زیرا شکل بسیار نامنظمی دارد و اندام های گوناگونی را در بر می گیرد. در حقیقت سرطان توانایی حمله به بافت های اطراف و گسترش پیدا کردن به دیگر اعضا را دارد و در صورت عدم درمان منجر به مرگ می شود.تومورها توده های از سلول هستند که در اثر اختلال در تقسیم سلولی ایجاد می شوند و تومور یک  اصطلاح معمولی برای نئوپلاسم است.

 

کلمه تومور به یک توده اشاره دارد که می تواند به صورت خوش خیم(بی خطر) یا بدخیم(سرطانی) باشد.بنابراین سرطان نوعی تومور تهدید آمیز است که در آن سلول ها در هر جای بدن به صورت غیرقابل کنترلی امکان رشد دارند اما تومورها در بافت هایی مانند استخوان، ماهیچه رشد می کنند و تومورها قابلیت حرکت از سیستم لنفاوی به دیگر اعضای بدن را دارند. در این مورد خیریه ها می توانند کمک خوبی به شما بکنند.

 

درمان در هر دو نوع اهمیت ویژه ای دارد هیچگاه نباید از هزینه های سرطان ترسید و از درمان صرف نظر کرد زیرا افراد خیری وجود دارند که این نگرانی را با برپایی خیریه های سرطان برطرف می کنند و افراد داوطلب بسیاری برای کمک به خیریه و خیریه های سرطانی پیش قدم می شوند.شاید بسیاری از افراد ندانند که فرق تومور با سرطان چیست؟ در ادامه این متن شما با این دو کلمه بشتر آشنا خواهید شد. ما در این موسسه از افرادی که با سرطان دست و پنجه نرم می کنند حمایت می کنیم.

 

سرطان و تومور :

 

سرطان از کلمه لاتین خرچنگ گرفته شده است زیرا شکل بسیار نامنظمی دارد و اندام های گوناگونی را در بر می گیرد. در حقیقت سرطان توانایی حمله به بافت های اطراف و گسترش پیدا کردن به دیگر اعضا را دارد و در صورت عدم درمان منجر به مرگ می شود. این بیماری سبب می شود که سلول های بدن به طرز نا مناسبی رشد کنند و تقسیم شوند و همین رشد و تقسیم سلولی سبب خواهد شد که برای افراد مشکلات متعددی به وجود بیاید. البته برای بیماری سرطان درمان هایی وجود دارد و اگر افراد به موقع به آن پی ببرند و به پزشک مراجعه کنند، آن گاه می توانند از بیماری سرطان رهایی یابند.

 

 لازم به ذکر می باشد که تومور ها توده های از سلول هستند که در اثر اختلال در تقسیم سلولی ایجاد می شوند و تومور یک  اصطلاح معمولی برای نئوپلاسم است. کلمه تومور به یک توده اشاره دارد که می تواند به صورت خوش خیم( بی خطر ) یا بدخیم( سرطانی ) باشد. بنابراین می توان اذعان داشت که سرطان نوعی تومور تهدید آمیز است که در آن سلول ها در هر جای بدن به صورت غیرقابل کنترلی امکان رشد دارند اما تومورها در بافت هایی مانند استخوان، ماهیچه رشد می کنند ( بیشتر بافت های تو پر ) و تومور ها قابلیت حرکت از سیستم لنفاوی به دیگر اعضای بدن را دارند.

 

باید بیان شود که بسیاری از بیماران سرطانی به دلیل هزینه های بالا درمان، شانس درمان شدن را از دست می دهند و خوشبختانه در این زمینه خیریه های بسیار متفاوتی تشکیل شده اند که به خیریه سرطانی معروف می باشند و در زمینه درمان سرطان به بیماران یاری می رسانند. درمان در هر دو نوع اهمیت ویژه ای دارد هیچگاه نباید از هزینه های سرطان ترسید و از درمان صرف نظر کرد زیرا افراد خیری وجود دارند که این نگرانی را با برپایی خیریه های سرطان برطرف می کنند و افراد داوطلب بسیاری برای کمک به خیریه و خیریه های سرطانی پیش قدم می شوند.

 

سرطان در اصطلاح چیست؟

 

سرطان‌ها معمولاً بسیار نامنظم شکل می‌گیرند و به دلیل اینکه مانند خرچنگ، «آن‌ها را شکار می‌کنند و رها نمی‌گذارند». اصطلاح سرطان به طور خاص به رشد جدیدی اشاره دارد که توانایی حمله به بافت‌های اطراف، متاستاز کردن (گسترش به اعضای دیگر) را دارد و در صورت عدم درمان ممکن است در نهایت منجر به مرگ بیمار شود.

 

اصطلاحات تومور و سرطان گاهی به صورت متناوب مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌تواند گمراه ‌کننده باشد. همانطور که پیش تر ذکر شد یک تومور لزوماً یک سرطان نیست. کلمه تومور به‌سادگی به یک توده اشاره دارد. به عنوان مثال، مجموعه‌ای از مایعات با تعریف تومور مطابقت دارد. سرطان نوعی تومور به‌ ویژه تهدیدآمیز است. در بحث در مورد تشخیص احتمالی سرطان، روشن نگه داشتن این تمایزها مفید است.

 

تومور چیست ؟

 

تومور یک اصطلاح معمول اما غیر اختصاصی برای نئوپلاسم است. کلمه تومور به‌سادگی به یک توده اشاره دارد. این یک اصطلاح کلی است که می‌تواند به رشد خوش‌خیم (عموما بی‌ضرر) یا بدخیم (سرطانی) مراجعه کند.

 

  • تومور خوش‌خیم :

 

تومورهای خوش‌خیم، تومور غیر بدخیم / غیر سرطانی هستند. تومور خوش‌خیم معمولاً موضعی است و به قسمت‌های دیگر بدن سرایت نمی‌کند. بیشتر تومورهای خوش‌خیم به‌خوبی به درمان پاسخ می‌دهند. با این حال، اگر درمان نشود، برخی از تومورهای خوش‌خیم می‌توانند بزرگ شوند و به بیماری جدی منجر شوند. تومورهای خوش‌خیم همچنین می‌توانند از تومورهای بدخیم تقلید کنند و به همین دلیل گاهی اوقات تحت درمان قرار می‌گیرند. به خاطر داشته باشید که تشخیص درمان تومور ها بر عهده پزشک معالج می باشد و در این زمینه به هیچ عنوان نباید از دارو ها به صورت خودسرانه استفاده کرد و بر طبق نظر پزشک باید عمل کرد.

 

  • تومور بدخیم :

 

تومورهای بدخیم رشد سرطانی هستند. آن‌ها اغلب در برابر درمان مقاوم هستند، ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن نیز سرایت کنند و گاهی پس از برداشتن عود می‌کنند.

 

  • نئوپلاسم :

 

نئوپلاسم، رشد جدید غیر طبیعی سلول ها است. سلولهای یک نئوپلاسم معمولاً با سرعت بیشتری نسبت به سلولهای طبیعی رشد می کنند و در صورت عدم درمان رشد آنها ادامه خواهد یافت. با رشد آنها، نئوپلاسم‌ها می‌توانند بر ساختارهای مجاور آسیب وارد کنند. اصطلاح نئوپلاسم می‌تواند به رشد خوش‌خیم (معمولاً قابل درمان) یا بدخیم (سرطانی) اشاره داشته باشد.

 

  • سرطان :

 

 سرطان کلمه دیگری برای تومور بدخیم (نئوپلاسم بدخیم) است.

 

چه نوع تومورهای توپر وجود دارد؟

 

دو نوع تومور توپر وجود دارد:

 

بدخیم (سرطانی)

 

 خوش‌خیم (غیر سرطانی)

 

 تومورهای سرطانی می‌توانند به بافت‌های اطراف بدن حمله کنند و با رشد آنها، ممکن است برخی از سلول‌ها به سایر نقاط بدن سفر کنند تا تومورهای "ثانویه" دیگری ایجاد شود که به آن‌ها متاستاز نیز گفته می‌شود.

 

بدخیم :

 

نمونه‌هایی از تومورهای بدخیم توپر شامل سرطان و سارکوم است. سرطان‌ها، تومورهایی هستند که در سلول‌های تشکیل‌دهنده اندام‌های بافتی مانند کبد یا کلیه‌ها ایجاد می‌شوند. سارکوم تومورهایی هستند که در بافت‌های همبند بدن مانند عضلات، استخوان‌ها و اعصاب شکل می‌گیرند.

 

خوش‌خیم :

 

تومورهای خوش‌خیم در سراسر بدن پخش نمی‌شوند یا مسافرت نمی‌کنند. گذشته از تومورهای خاصی از مغز که هنوز هم می‌تواند باعث التهاب شود و بر بافت ظریف اطراف تومور فشار وارد کند، اکثر آن‌ها تهدیدکننده زندگی نیستند. پزشک می‌تواند بیوپسی انجام دهد تا تشخیص دهد تومور سرطانی است یا خوش‌خیم.

 

آیا سرطان‌های خون تومورهای توپر دارند؟

 

سرطان‌های خون معمولاً به صورت تومور توپر شکل نمی‌گیرند. در لوسمی، معمولاً برخی گلبول‌های سفید و سلول‌های خونی نابالغ سرطانی می‌شوند و سلول‌های خون سالم را جمع می‌کنند. لنفوم، نوع دیگری از سرطان است که با گلبول‌های سفید شروع می‌شود و تمایل به حرکت در سراسر بدن و فرود در مکان‌های مختلف دارد. سرطان خون دیگر، مولتیپل میلوما شامل تشکیل سلول‌های پلاسما، لنفوسیت‌های بالغ تولیدکننده آنتی‌بادی در مغز استخوان است.

 

تفاوت بین درمان تومور و سرطان

 

یکی از درمان های رایج برای درمان تومورها، جراحی برداشتن تومور است که در اکثر موارد این گزینه بسیار مناسب است و بیماری به طور کامل از بین می رود. اما نکته مهم در مورد سرطان این است که آنها ممکن است دوره درمان طولانی تری داشته باشند و اغلب از گزینه های درمانی مختلفی مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی و ایمونوتراپی به طور همزمان استفاده کنند. در مورد علل این دو باید گفت که تفاوت زیادی بین تومورها و سرطان ها وجود ندارد، دلایل این تقسیم سلولی نابرابر یکسان است مانند قرار گرفتن در معرض مواد مضر، عفونت های ویروسی و باکتریایی و تنباکو.

تفاوت تومور های خوش خیم و بد خیم:

آیا می توان از تومورها پیشگیری کرد؟

 

وراثت نقش مهمی در ایجاد سرطان دارد، بنابراین نمی توان از همه سرطان ها پیشگیری کرد. با این حال، در برخی موارد، خطر ابتلا به سرطان و تومورهای خوش خیم تا حد زیادی کاهش می یابد.

 

    سیگار نکشید، دود و گازهای شیمیایی تنفس نکنید

    الکل را محدود کنید

    وزن ایده آل را حفظ کنید

    میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات را به طور منظم مصرف کنید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

    محدودیت مصرف گوشت قرمز

    ورزش منظم

    از پوست در برابر آفتاب محافظت کنید

    انجام آزمایشات روتین و بازرسی سالانه

 

تفاوت تومور های خوش خیم و بد خیم:

 

تومور های خوش خیم :

 

  • قابلیت تهاجم ندارد
  • به سایر نقاط بدن منتشر نمی‌شود
  • اغلب عود نمی‌کند
  • حاشیه متمایز دارد
  • عموما کشنده نیست
  • گاهاً به درمان نیاز ندارد
  • قابلیلت حرکت دارد

 

تومورهای بدخیم

 

  • قابلیت تهاجم به بافت‌های مجاور دارد
  • ممکن است توسط سیستم گردش خون و سیستم لنفی به سایر بافت‌های بدن انتشار یابد.
  • احتمال عود مجدد دارد
  • حاشیه‌ی نامشخص دارد
  • در صورت فشار دادن، تکان نمی‌خورد
  • می ‌تواند کشنده باشد
  • نیاز به درمان اساسی دارد

 

بررسی سرطان در بدن

 

هر سرطان خون دارای سیستم مرحله‌بندی خاص خود است که تعیین می‌کند چه میزان سرطان در بدن وجود دارد و در کجا واقع است. هر نوع سرطان براساس عواملی مانند اندازه تومور اولیه و میزان گسترش آن در غدد لنفاوی و سایر نقاط بدن موردبررسی قرار می‌گیرد.

 

تومورهای توپر و سرطان‌های خون چگونه درمان می‌شوند؟

 

در مورد سرطان ‌های تومور جامد، گزینه‌ های درمانی می ‌توانند شامل روش ‌های درمانی مانند زیر باشند:

 

  • پرتودرمانی
  • شیمی درمانی
  • سیستم ایمنی درمانی
  • جراحی برای از بین بردن (حذف به طور جزئی) تومور

 

جراحی هم چنین ممکن است عوارض جانبی ناشی از سایر روش‌های درمانی را کاهش دهد. ایمونوتراپی در درمان برخی از بیماران مبتلا به سرطان ریه، مثانه، سر و گردن و کلیه و هم چنین ملانوما و لنفوم موفقیت‌ آمیز بوده است و در حال حاضر در طیف گسترده‌ای از انواع سرطان آزمایش می‌ شود.

 

مانند درمان تومورهای توپر ، درمان سرطان‌های خون می‌تواند شامل موارد زیر باشند :

 

 

نکته بسیار مهم این است که پیوند سلول های بنیادی نیز برای معالجه چندین نوع سرطان خون و همچنین برخی از اختلالات خونی غیر سرطانی مانند کم‌خونی آپلاستیک، بیماری‌های نقص ایمنی و اختلالات متابولیک مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

 

درمان T-cell نوعی روش ایمونوتراپی است که از لنفوسیت‌های T ویژه تغییریافته برای هدف قرار دادن سلولهای سرطانی به‌طور ویژه استفاده می‌کند. تا به امروز، تصویب شده است که برخی از انواع لنفوم غیر هوچکین (NHL) و همچنین لوسمی لنفوبلاستیک حاد در کودکان (ALL) را درمان می کند.هر بیمار متفاوت است و انکولوژیست‌ها بسته به عوامل مختلفی از جمله پیشرفت بیماری، جایی که سرطان در آن قرار دارد و سلامت کلی بیمار، برنامه درمانی هر بیمار را تدوین می‌کنند.

 

تفاوت کارسینوما و سرطان چیست ؟

 

کارسینوما نوعی سرطان است که در سلول هایی تشکیل می شود که پوست یا اندام های بافت ، مانند کبد یا کلیه ها را تشکیل می دهند. لازم به ذکر است که همانند سایر سرطان ها ، کارسینوما ها سلول های غیر طبیعی هستند که بدون هیچ کنترلی در حال تقسیم شدن هستند . آن ها قادر هستند تا به سایر بخش های بدن نیز گسترش یابند. کارسینوما درجا و در سلول های محل شروع خود ، باقی می ماند. باید بیان شود که همه کارسینوما ها سرطان نیستند و هم چنین انواع دیگر سرطان که کارسینوما نیستند از جهات مختلفی به بدن حمله می کنند.

 

اهمیت بررسی تومورها :

 

تومورها بعضی اوقات سرطانی هستند اما این بدان معنی نیست که تومورها و سرطان‌ها مترادف هستند (همانطور که بیشتر مردم فکر می‌کنند). اگرچه همه تومورها سرطانی نیستند، اما تعداد کمی از آن‌ها هستند؛ بنابراین بررسی مناسب تومورها بسیار مهم است.

 

رشد غیر عادی سلولی :

 

تومورها و سرطان‌ها متفاوت هستند. تومور زمانی ایجاد می‌شود که ضایعه یا توده‌ای در بدن شما به دلیل رشد غیر طبیعی سلول مشاهده شود. در مورد سرطان، این رشد سلولی غیر قابل کنترل است و در بدن گسترش می یابد.

 

همه تومورها سرطانی نیستند :

 

درک این نکته مهم است که همه تومورها سرطانی نیستند. تومورهای خوش‌خیمی وجود دارد که رشد آن محدود به قسمت خاصی از بدن است. تومور هنگامی که بدخیم شود، سرطان می‌شود. این بدان معنی است که رشد اولیه می تواند چندین رشد ثانویه ایجاد کند و بدین ترتیب به قسمت‌های حیاتی بدن شما حمله کرده و در همه جا گسترش یابد.

 

همانطور که همه تومورها سرطانی نیستند، تمام موارد سرطان نیز با رشد تومور مشخص نمی‌شوند. به عنوان مثال، در صورت ابتلا به سرطان خون، توموری درگیر نیست. با این حال، از نظر وجود تومور، بیوپسی برای تعیین اینکه رشد آن بدخیم یا خوش‌خیم است یا نه بسیار مهم است. ممکن است یک تومور به سرطان مبتلا نشود. از طرف دیگر سرطان یک بیماری بدخیم است که در آن با گسترش رشد غیرعادی سلولی غیرقابل کنترل مواجه هستیم.

 

درمان تومورها در برابر سرطان 

 

داروها و درمان های تجویز شده برای تومورها و سرطان ممکن است متفاوت باشد. همه تومورها تهدیدکننده زندگی نیستند. حتی اگر تومور خوش‌خیم باشد، پزشکان ممکن است جراحی را برای از بین بردن آن را توصیه کنند. بسته به محل و اندازه تومور، این عمل جراحی می‌تواند نسبتاً آسان باشد یا ممکن است ماهها طول بکشد تا بیمار بهبود یابد.

 

گزینه‌های درمانی سرطان شامل جراحی (از بین بردن بافت سرطانی)، شیمی درمانی (استفاده از مواد شیمیایی قدرتمند برای از بین بردن سلولهای سرطانی به سرعت در حال رشد) و پرتودرمانی (استفاده از پرتودرمانی با انرژی بالا برای کوچک کردن تومورها و از بین بردن سلولهای سرطانی با آسیب رساندن به DNA آن‌ها) است. ژن درمانی نیز موردبررسی قرار می‌گیرد که شامل استفاده از DNA به عنوان یک دارو برای درمان بیماری است.

 

چه عواملی باعث ایجاد تومورهای مغزی و نخاعی در بزرگ‌سالان می‌شود؟

 

علت بیشتر تومورهای مغزی و نخاعی کاملاً درک نشده است و عوامل خطرپذیری کاملاً مشخص وجود دارد؛ اما محققان متوجه شده اند برخی از تغییراتی که در سلولهای طبیعی مغز رخ می‌دهد، ممکن است منجر به ایجاد تومورهای مغزی شود.

 

سلولهای طبیعی انسان عمدتاً بر اساس اطلاعات موجود در DNA هر سلول رشد می کنند و عمل می‌کنند. تومورهای مغزی و نخاعی، مانند سایر تومورها، در اثر تغییر DNA درون سلولها ایجاد می‌شوند. DNA ماده شیمیایی است که ژنهای ما را تشکیل می‌دهد و عملکرد سلولهای ما را کنترل می کند. ما معمولاً شبیه والدین خود هستیم زیرا آن‌ها منبع DNA ما هستند؛ اما DNA بیش از آنچه که فکر کنید در بدن انسان تأثیر می‌گذارد.

 

بعضی از ژنها وقتی سلولهای ما رشد می کنند کنترل می شوند، به سلولهای جدید تقسیم می‌شوند و می‌میرند:

 

  • ژن‌های خاصی که به سلول ها کمک می‌کنند تا رشد کنند، تقسیم شوند و زنده بمانند، انکوژن هستند.
  • ژنهایی که به کنترل تقسیم سلولی کمک می‌کنند یا باعث می‌شوند سلول ها در زمان مناسب از بین بروند، ژنهای سرکوب‌کننده تومور نامیده می‌شوند.

 

این سرطان می‌تواند ناشی از تغییرات DNA باشد که انکوژن‌ها را روشن می‌کنند یا ژن‌های سرکوبگر تومور را خاموش می‌کنند. این تغییرات ژن را می‌توان از والدین به ارث برد، اما بیشتر آن‌ها در طول زندگی یک فرد اتفاق می‌افتد.

 

 

سرطان و تومور

 

تغییر ژن مسبب ایجاد سرطان و تومور می شود؟

 

محققان دریافته اند که تغییرات ژنی باعث برخی سندرم های ارثی نادر (مانند نوروفیبروماتوز، اسکلروز توبروز، سندرم لی-فرومنی و سندرم فون هیپل-لینداو) می‌شود و خطر ابتلا به برخی از تومورهای مغزی و نخاعی را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، سندرم Li-Fraumeni در اثر تغییر در ژن سرکوبگر تومور TP53 ایجاد می‌شود.به طور معمول، این ژن از رشد سلول های DNA آسیب‌دیده جلوگیری می‌کند. تغییرات در این ژن خطر ابتلا به تومورهای مغزی (بخصوص گلیوما) و همچنین برخی سرطان‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

 

تغییرات ژن به دست آمده در طول زندگی شخص به چه صورت است؟

 

بیشتر اوقات، مشخص نیست که چرا افراد بدون سندرم ارثی تومورهای مغزی یا نخاعی ایجاد می‌کنند. بیشتر مواجهه‌هایی که باعث سرطان می‌شوند به نوعی به DNA آسیب می‌رسانند. به عنوان مثال، دود دخانیات یک عامل خطر برای سرطان ریه و چندین سرطان دیگر است زیرا این ماده حاوی مواد شیمیایی است که می‌تواند به ژن‌های داخل سلولی آسیب برساند.

 

مغز نسبتاً از دود تنباکو و سایر مواد شیمیایی ایجادکننده سرطان که ممکن است آنها را استشمام کنیم یا وارد رژیم غذایی ما شوند، محافظت می‌شود، بنابراین به‌احتمال زیاد این عوامل نمی‌توانند نقش عمده‌ای در این سرطان‌ها داشته باشند.

 

چندین تغییر مختلف ژن معمولاً قبل از تبدیل شدن به سرطان در سلولهای طبیعی رخ می‌دهد. انواع مختلفی از تومورهای مغزی وجود دارد که هر یک از آن‌ها ممکن است مجموعه‌های مختلفی از تغییرات ژن را داشته باشند. تعدادی از تغییرات ژنی در انواع مختلف تومور مغزی یافت شده است، اما احتمالاً بسیاری دیگر وجود دارند که هنوز پیدا نشده اند.

 

امروزه محققان برخی از تغییرات ژنی را که در انواع مختلف تومورهای مغزی رخ می‌دهد درک می کنند، اما هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد این تغییرات می‌شود. ممکن است برخی از تغییرات ژنتیکی ارثی باشند، اما بیشتر تومورهای مغزی و نخاعی نتیجه سندرم های ارثی شناخته‌شده نیستند.

 

به غیر از تشعشع، هیچ فاکتور مرتبط با شیوه زندگی یا محیط ‌زیست به وضوح با تومورهای مغزی مرتبط نیست. بیشتر تغییرات ژن احتمالاً فقط حوادث تصادفی هستند که بعضی اوقات در داخل یک سلول اتفاق می‌افتد، بدون اینکه علت خارجی داشته باشد.

 

شکل ظاهری توده های بدخیم:

 

  • کپسول ‌دار بودن تومورهای بدخیم به ‌ندرت می باشد
  • تمایز یافتگی در تومور های بدخیم اندک است
  • مشخصات سلولی تومور بدخیم غیرطبیعی می باشد و بی شباهت به سلول والد است
  • متاستاز غالباً در تومور های بدخیم روی می دهد

 

سفارش تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از موسسه خیریه برای بیماران خاص :

 

تاج گل و استند تسلیت از آن مواردی است که هنگام شرکت در مراسم عزاداری نزدیکانمان، در اکثر مواقع سفارش داده و به همراه خود برای تسکین دل بازماندگان آن مرحوم می‌بریم.

 

شاید برای شما هم سؤال باشد که کدام مورد هم از نظر صرف هزینه و هم حمل ‌و نقل به ‌صرفه‌تر و آسان‌تر است. تاج گل‌های طبیعی از نظر اندازه بزرگ‌تر و حمل‌ و نقل آن سخت‌تر است و گل‌های طبیعی بعد از چند ساعت حالت زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل باعث شده استندهای تسلیت طرفداران بیشتری در بین مردم داشته باشد.

 

موسسه خیریه با فراهم آوردن تاج گل‌های مصنوعی در اندازه‌های مختلف و استندهای متنوع در طرح‌های زیبا با متن‌های مناسبت عزاداری این امکان را به شما می‌دهد تا به‌صورت آنلاین بدون هیچ صرف وقتی و با کمترین هزینه تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه خود را از موسسه سفارش داده تا به محل مورد نظر با نام شما در آنجا تحویل داده و حتی در صورت نیاز استندها را برایتان نصب می‌کنند.

 

با سفارش تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از موسسه خیریه محمدحسین رضوی علاوه بر اینکه احساس همدردی را برای بازماندگان به‌جا آورده‌اید، باعث برداشتن یک گام بلند در کمک به بیماران سرطانی  شده‌اید. تمامی هزینه‌های اجاره استند و تاج گل در موسسه خیریه صرف بیماران خاص و نیازمندان می‌شود.

 

تفاوت تومور و سرطان در شکل گیری و درمان آنها چیست؟

 

تومورهای بدخیم همان سلول های سرطانی هستند که به سرعت رشد می کنند، به رشد و تکثیر ادامه می دهند، به همین دلیل است که تومورها و سرطان ها از تومورهای خوش خیم تا سرطانی متفاوت هستند. اما تنها یک تفاوت کوچک وجود دارد، یعنی تومورها بیشتر در بافت های جامد تشکیل می شوند، در حالی که سرطان ها در تمام سلول های بدن رخ می دهند. تفاوت های قابل توجهی بین تومورهای خوش خیم و سرطان وجود دارد.

 

اولین تفاوت بین تومورها و سرطان ها در نحوه انتشار آنهاست. تومورهای خوش خیم معمولاً به سایر قسمت های بدن گسترش نمی یابند، در عوض در همان جایی که شکل گرفته اند باقی می مانند و شروع به رشد و گسترش می کنند. اما سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق رگ‌های خونی و رگ‌های لنفاوی پخش شوند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند.

 

سایر تفاوت های بین سرطان و تومورهای خوش خیم عبارتند از:

 

    تومورها ممکن است عود کنند، اما تومورهای خوش خیم احتمال عود ندارند.

    سرطان ها می توانند حرکت کنند و حتی به دورترین قسمت های بدن مانند مغز گسترش یابند، اما تومورها در جایی که شکل گرفته اند باقی می مانند.

    سرطان ها معمولا کشنده هستند و باعث مرگ می شوند، اما تومورها اینطور نیستند، خوشبختانه باعث مرگ نمی شوند.

    سرطان به درمان تهاجمی شدید نیاز دارد و روند درمان بیماران سرطانی سال ها طول می کشد. اما این مورد در مورد تومورها صادق نیست و نیازی به درمان اساسی نیست.

 

تعداد بازدید : 102614

نظرات

خالد

4 سال و 3 ماه و 22 روز پیش

دستتون درد نکنه مفید بود...

رضایی

4 سال و 3 ماه و 2 روز پیش

زمانی که آندوکارسینوما تمایز خوبی داشته باشد یعنی چه؟

موسسه

4 سال و 0 ماه و 16 روز پیش

تمایز یافتگی تومور میزان شباهت ان تومور را با بافت منشا گرفته از آن نشان میدهد و تومور های با تمایز بیشتر تهاجم کمتری دارند و این نشانه خوبیست

رضایی

4 سال و 3 ماه و 2 روز پیش

زمانی که آندوکارسینوما تمایز خوبی داشته باشد یعنی چه؟

Pari

3 سال و 9 ماه و 26 روز پیش

سلام ببخید وقتی نوشته ادنوکارسینوماتمایز ضعیف دارد یعنی چی؟

Pari

3 سال و 9 ماه و 26 روز پیش

سلام ببخید وقتی نوشته ادنوکارسینوماتمایز ضعیف دارد یعنی چی؟

Pari

3 سال و 9 ماه و 26 روز پیش

سلام ببخید وقتی نوشته ادنوکارسینوماتمایز ضعیف دارد یعنی چی؟

Pari

3 سال و 9 ماه و 26 روز پیش

سلام ببخید وقتی نوشته ادنوکارسینوماتمایز ضعیف دارد یعنی چی؟

احمدی

3 سال و 9 ماه و 7 روز پیش

سلام دوست من تو گردنش ی توده داشت ک گفته بودن رشد نمیکنه ولی ب تازگی رو زبونش افت میزد اذیت میشد ک چند باری رفت دکتر گفتن افت زده دهنت ولی با دارو درمان نشد ک بعدا متوجه شده بودن ک توده است حالا ی جهارم از زنونش رو برداشت برای پاتولژی میخواستم بدونم ک توده خوش خیم یا خدایه نکرده بد خیم

طناز

3 سال و 3 ماه و 28 روز پیش

سلام لطفاً بررسی بفرمایید بدخیم هست یا خوش خیم

طناز

3 سال و 3 ماه و 28 روز پیش

سلام لطفاً بررسی بفرمایید بدخیم هست یا خوش خیم

مهدی خادم

3 سال و 3 ماه و 12 روز پیش

من یه چیزی شبی تیله رویه بازوی راستم هست.از کجا بفهمم چه چیزیه؟؟؟؟؟خطر داره یانه؟؟؟؟

حسن

3 سال و 0 ماه و 14 روز پیش

خوب بود

Zafar

3 سال و 0 ماه و 14 روز پیش

بسيار مفيد بود

ساواش

2 سال و 7 ماه و 16 روز پیش

سرطان غدد لنفاوی بدخیم هست وزیر گلوش رشد داشته قابل درمان هست یا نه؟؟

سارا

2 سال و 7 ماه و 6 روز پیش

دلایل تشکیل تومورها چیست؟

موسسه خیریه

2 سال و 7 ماه و 6 روز پیش

عواملی که موجب بروز انواع تومورهای خوش خیم و بدخیم در بدن می‌شوند، در بسیاری از موارد ناشناخته هستند، اما در برخی موارد دلایل ایجاد تومورها عبارتند از: عوامل سرطان‌زا، سموم و مواد شیمیایی موجود در محیط مانند قرار گرفتن در معرض پرتوهای سرطان‌زا سابقه ژنتیکی جهش‌های ژنتیکی استرس و فشارهای عصبی رژیم غذایی نامناسب تروما و جراحت‌های موضعی التهاب یا عفونت

امین

2 سال و 7 ماه و 6 روز پیش

تفاوت تومور و سرطان در نحوه تشکیل و درمانشان چیست؟

موسسه خیریه

2 سال و 7 ماه و 6 روز پیش

تومورهای بدخیم همان سلول های سرطانی هستند که رشد سریعی دارند و دائما در حال رشد و تکثیرند به همین منظور تفاوت تومورها و سرطان ها در تومورهای خوش خیم با سرطان هاست. اما تنها یک تفاوت کوچک دارند و آن هم در اینکه تومورها بیشتر در بافت های توپر تشکیل می شوند اما سرطان در تمامی سلول های بدن رخ می دهند. تفاوت محسوس بین تومورهای خوش خیم با سرطان هاست. اولین تفاوت تومور با سرطان در نحوه انتشار آنهاست، تومورهای خوش خیم عموما قابلیت انتشار به سایر نقاط بدن را ندارند و در همان محلی که تشکیل شده اند باقی می مانند و در همان جا شروع به رشد کردن و بزرگ شدن می کنند. اما سلول های سرطانی قابلیت انتشار دارند و از طریق عروق خونی و عروق لنفاوی به دیگر نواحی بدن گسترش می یابند.

ستاره

1 سال و 10 ماه و 2 روز پیش

سلام.سونوگرافی من :نئوپلاسم کیستیک ۱۵×۲۰سانت تخمدان چپ.با دیواره نازک وجداسازی خوب و اکوی داخلی منتشره . لطفا ممکنه خوش خیم باشه؟

ثبت نظر

ارسال