Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 11 و 41 دقیقه

آشنایی با انواع تومور سرطانی و غیرسرطانی

تومور|سرطان چیست|

تومورها زائه ای هستند که بر اثر تکثیر و تجمع سلول ها در بدن افراد تشکیل می شوند و انواع و اقسام مختلفی دارند. لازم به ذکر است که به صورت کلی تومورها به سه دسته خوش خیم، بد خیم و پیش بدخیم تقسیم بندی می شوند. در این مطلب به بررسی تومورهای سرطانی و غیر سرطانی پرداخته ایم.

یکشنبه 19 دی 1400 ساعت 5:48

تومورها زائده هایی هستند که در بدن افراد به وجود می آید و بسیاری از آن ها تصور می کنند که تمامی تومورها از نوع تومورهای سرطانی بوده و می توانند آسیب های بسیار جدی را به بدن افراد وارد نمایند. در صورتی که تمامی تومورها سرطانی نبوده و فقط برخی از آن ها می توانند برای بدن شما مشکل ساز باشد. به این ترتیب در این مطلب قصد داریم به بررسی آشنایی با انواع تومور سرطانی و غیرسرطانی بپردازیم و در این باره اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات لازم و کافی تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

ناگفته نماند که هزینه درمان سرطان ها بسیار هنگفت است و برخی از مردم کشورمان قادر به پرداخت هزینه درمان خود نیستند. به همین دلیل است که خیریه های بسیاری در زمینه درمان سرطان ها (مانند خیریه محمد حسین رضوی) به افراد کمک می کنند.

 

تومور چیست؟

 

اگر بخواهیم تعریفی بسیار جامع از تومور داشته باشیم، باید بیان کنیم که هر نوع برآمدگی و ایجاد توده بزرگ که به دلیل رشد غیر طبیعی و بیش از اندازه سلول ها به وجود می آید را تومور می گویند. همان گونه که اشاره شد، بسیاری از افراد گمان می کنند که همه تومورها سرطانی هستند و می توانند جان آن ها را به خطر بیاندازد. در صورتی که این گونه نیست و باید بیان شود که همه تومورها بدخیم و سرطانی نخواهند بود و برخی از تومورها ممکن است از نوع خوش خیم و غیرسرطانی باشند.

 

لازم به ذکر می باشد که در صورت سرطانی و بدخیم بودن تومورها یا توده های پدید آمده، امکان انتشار آن ها به قسمت های دیگر بدن نیز وجود دارد از این رو بسیار مهم است که در صورت مشاهده هر گونه توده برجسته و برآمده در بدن خود با پزشک متخصص در این باره مشورت نمایید. همان گونه که بارها در مقالات گذشته توضیح داده ایم، تقسیم و رشد سلولی یک فرآیند کاملا طبیعی در زندگی هر فرد است و به نوعی چرخه حیات را برای ایشان فراهم می سازد.

 

اما گاهی این تقسیم سلولی بیش از اندازه بوده و سلول های کهنه از بین نخواهند رفت و سلول های جدید نیز در همان مکان شروع به رشد می کنند که این موضوع می تواند باعث بروز مشکلاتی برای افراد شود. شایان به ذکر می باشد که در بدن یک فرد سالم با رشد و تقسیم شدن سلول ها و ایجاد سلول های جدیدی که بدن به آن ها نیاز ندارد، تومورها یا توده هایی به وجود می آید. این توده ها می تواند به اندازه های مختلف و در هر قسمت بدن ایجاد شود. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که رفتار توده ها در بدن غیر قابل پیش بینی خواهد بود. به گونه ای که یک توده خوش خیم می تواند به مرور زمان باعث بروز یک سرطان شود. بنابراین بسیار مهم است که تحت درمان باشید.

 

سرطان چیست؟

 

لازم به ذکر می باشد که سرطان به دلیل رشد و تکثیر بیش از حد سلول ها در بدن افراد به وجود می آید. در واقع سرطان شکل بسیار نامنظمی دارد و اندام های گوناگونی را در بر می گیرد. همه سرطان ها قرار نیست که جان افراد را به خطر بیاندازند یا زندگی آن ها را با مشکلات متعددی مواجه نمایند. در واقع می توان اذعان داشت که برخی از سرطان ها توانایی حمله به بافت های اطراف و گسترش پیدا کردن به دیگر اعضای بدن را خواهند داشت و در صورتی که به موقع درمان نشوند و نسبت به آن ها بی توجهی صورت بگیرد، آنگاه می تواند باعث مرگ افراد نیز بشوند. در واقع باید اشاره شود که این بیماری باعث می گردد که سلول های بدن به طرز نامناسبی رشد و تکثیر کرده و سپس تقسیم شوند و به بافت های دیگر بروند.

 

همین رشد و تقسیم سلولی سبب خواهد شد که برای افراد مشکلات متعددی به وجود بیاید. البته برای بیماری سرطان درمان هایی وجود دارد و اگر افراد به موقع به آن پی ببرند و به پزشک مراجعه کنند، آن گاه می توانند از بیماری سرطان رهایی یابند. این درمان ها شامل روش های بسیار متعددی می باشد که با توجه به نظر پزشک انجام خواهد شد و پزشک معالج ممکن است از چند روش مختلف برای درمان سرطان استفاده کرده و از آن بهره ببرد.

 

 اگر بخواهیم میان سرطان ها و تومورها تفاوتی را بیان کنیم باید اشاره داشته باشیم که تومور ها توده های از سلول می باشند که در اثر اختلال در تقسیم سلولی به وجود می آیند. در واقع تومور یک  اصطلاح معمولی برای نئوپلاسم به شمار می آید. کلمه تومور به یک توده اشاره دارد که می تواند به صورت خوش خیم ( بی خطر ) یا بدخیم ( سرطانی ) باشد. بنابراین می توان اذعان داشت که سرطان نوعی تومور تهدید آمیز بوده که در آن سلول ها در هر جای بدن به صورت غیرقابل کنترلی امکان رشد دارند. نکته مهمی که باید بدانید، این است که تومورها در بافت هایی مانند استخوان، ماهیچه رشد می کنند ( بیشتر بافت های تو پر ) و تومور ها قابلیت حرکت از سیستم لنفاوی به دیگر اعضای بدن را خواهند داشت.

 

انواع تومور کدام است؟‌

 

همان گونه که در بالا نیز اشاره کرده ایم، تومورها زمانی به وجود می آیند که سلول ها خیلی سریع رشد کرده و سلول های کهنه نیز از بین نروند و همگی آن ها در یک مکان تجمیع یابند. لازم به ذکر می باشد که اندازه تومورها از یک توده کوچک تا یک توده بزرگ بسته به نوع آن می تواند بسیار متفاوت و متغیر باشد و تقریباً در هر نقطه از بدن می تواند خود را نمایان کند.

 

به صورت کلی سه نوع اصلی تومور وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:‌

  • تومورهای خوش خیم
  • تومورهای پیش بدخیم
  • تومورهای بدخیم

 

در واقع نوع رفتار تومورها در بدن افراد ناشناخته می باشد. یعنی اگر شما توموری داشته باشید در آینده نمی توانید پیش بینی کنید که آن تومور چه رفتاری از خود نشان خواهد داد و آیا تومور به نوع بدخیم تبدیل می شود یا خیر! به علاوه باید بیان شود که هیچ راهی برای تشخیص این که تومور به مرور زمان چه وضعیتی را پیدا می کند، وجود نخواهد داشت. بنابراین بسیار مهم است که بعد از تشخیص تومور توسط پزشک حتی اگر تومور شما خوش خیم باشد، همیشه تحت درمان باشید و چکاپ های خود را به موقع انجام دهید. برخی از تومورهای خوش خیم می توانند بدخیم و سپس خطرناک و جدی شوند. به همین علت، بهتر است رشد و پیشرفت ان ها توسط پزشک کنترل شود.

 

در زیر به بررسی هر یک از انواع تومورهای ذکر شده در بالا خواهیم پرداخت.

 

تومور خوش خیم چیست؟

 

همان گونه که می دانید، تومورهای خوش خیم، تومورهای سرطانی نیستند. به عبارتی دیگر آن ها نمی توانند در قسمت های مختلف بدن رشد و انتقال پیدا کنند و عملکرد بدن را با مشکل مواجه سازند. اگر تومورهای خوش خیم توانایی انتقال داشته باشند این کار را بسیار کند انجام می دهند و با درمان های مخصوص می توان جلوی گسترش آن ها را گرفت . هم چنین لازم به ذکر می باشد که اگر پزشک این توده ها را جراحی کند، معمولا قابلیت بازگشت نخواهند داشت.

 

تومورهای سرطانی به صورت معمول مرز مشخصی ندارند و در بیشتر اوقات با خارج شدن از بدن توسط جراحان عود نخواهند کرد و نمی توانند برای افراد مشکلاتی به وجود آورند. ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که علت به وجود امدن تومورهای خوش خیم چیست؟

 

برای پاسخ به این سوال باید اشاره شود که علت دقیق تومور خوش خیم به صورت معمول ناشناخته می باشد و هنوز دلیل مشخص و مبینی برای آن ها وجود ندارد. اما محققان و دانشمندان اعلام کرده اند، زمانی که سلول های بدن با سرعت بیش از حد تقسیم و رشد می کنند، این نوع توده ها به وجود می آیند. به طور معمول، بدن قادر است رشد و تقسیم سلول را متعادل کند. این موضوع بدان معناست زمانی که سلول های قدیمی آسیب می بینند یا می میرند، به طور خودکار سلول های سالم و جدید جایگزین می شوند. در مورد تومور، سلول های مرده باقی می مانند و رشد ایجاد می کنند که به تومور معروف می باشند.

 

انواع تومور

 

تومور پیش بدخیم چیست؟  

 

این نوع از تومورها در واقع همان تومورهای خوش خیمی هستند که احتمال بدخیم شدن و سرایت به نقاط دیگر بدن را دارند. در صورتی که این تومورها زود تشخیص داده شوند و درمان آغاز گردد، قابلیت کنترل آن ها وجود خواهد داشت. بنابراین بسیار مهم است که در صورت داشتن این نوع تومور زیر نظر پزشک باشید و بدین ترتیب درمان خود را تکمیل کنید تا کیفیت زندگی شما عزیزان دستخوش تغییرات نامناسبی نشود.

 

تومور بدخیم چیست؟

 

تومورهای بدخیم سرطانی هستند. سلول ها می توانند رشد کرده و به سایر قسمت های بدن انتشار یابند. می توان اذعان داشت که بدخیمی در علم پزشکی یک اصطلاح به حساب می آید که بدتر شدن و سرعت زیاد در پیش روندگی بیماری سرطان را توصیف خواهد کرد. در واقع همان گونه که می دانید واژه بدخیمی بیشتر برای تومورهایی مورد استفاده قرار می گیرد که رشد سریعی دارند.

 

در تومورها میزان بدخیمی توسط ویژگی‌ های زیر مشخص می گردد:

  • آناپلازی (به هم ریختگی ساختمان طبیعی سلول)
  • سرعت تهاجم تومور به بافت های مجاور
  • متاستاز به بافت های دور

بیشتر موارد ذکر شده در بالا، برای توصیف سرطان‌ های بدخیم مورد استفاده قرار می گیرد.

 

برای توضیحات بیشتر باید بیان شود که تومورهای بدخیم دقیقا مقابل تومورهای خوش خیم یا غیر سرطانی هستند و می توانند کیفیت زندگی افراد را با مخاطراتی مواجه نمایند. قابل ذکر است که تومورهای خوش خیم و بدخیم نشانه های متفاوتی دارند. تومور بدخیم به بافت های مجاور خود حمله می‌کند و حتی ممکن است تا بافت های دور دست نیز گسترش یابد در صورتی که تومور خوش ‌خیم، هیچ کدام از این ویژگی ها را نخواهد داشت. قابل ذکر است که تومور بدخیم را می‌ توان با سرطان یکی دانست بنا به عبارت دیگر نئوپلازی بدخیم را سرطان یا چنگار می ‌نامند و بنابراین اصطلاح سرطان بدخیم یک اشتباه رایج است که میان مردم راه افتاده و ماندگار شده است.

 

مقایسه ای میان تومورهای خوش خیم و بدخیم:

 

 همان گونه که در بالا نیز اشاره کرده ایمتومورهای خوش خیم و بدخیم با یک دیگر تفاوت هایی دارند که می توانند آن ها را از یک دیگر متمایز کنند. اگر بخواهیم ویژگی هایی از تومورهای خوش خیم و بدخیم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، باید اشاره کنیم که:

 

تومور های خوش خیم دارای ویژگی های زیر هستند :

  • تومورهای خوش خیم قابلیت تهاجم به دیگر اعضای بدن را ندارند
  • این نوع از تومورها به دیگر نقاط بدن انتشار نمی یابند.
  • اغلب قابلیت عود کردن ندارند
  • دارای مرز و حاشیه ای متمایز هستند
  • تومورهای خوش خیم به صورت معمول کشنده نیستند
  • گاهاً به درمان نیاز ندارند اما باید با پزشک در این باره مشورت شود.
  • این نوع تومورها می توانند حرکت کنند.

 

تومورهای بدخیم

 

تومورهای بدخیم دارای ویژگی های زیر هستند:

 

  • تومورهای بدخیم قابلیت تهاجم به دیگر بافت های بدن را دارد
  • این نوع از تومورها ممکن است توسط سیستم گردش خون و سیستم لنفی به سایر بافت‌ های بدن منتشر شوند.
  • تومورهای بدخیم می توانند دوباره عود کنند.
  • این نوع از تومورها حاشیه و مرز نامشخص دارد
  • در صورت فشار دادن، تکان نخواهند خورد
  • تومورهای بدخیم می توانند کشنده باشند
  • نیاز به درمان اساسی دارد و برای درمان آن  باید با پزشک مشورت کرد.

 

سخن پایانی:

 

در کل برای درمان تومورها و سرطان ها باید به متخصصان در این زمینه مراجعه فرمایید و از هرگونه خود درمانی در این زمینه دوری کنید.خیریه های سرطانی بسیاری هستند که به بیماران سرطانی در روند درمان و کمک به هزینه های درمان آن ها تلاش می کنند. شما عزیزان می توانید برای شریک شدن در این کار خدا پسندانه به خیریه محمد حسین رضوی مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه کمک به این خیریه سرطانی و هم چنین کسب اطلاعات لازم در زمینه سرطان به وب سایت ما رجوع کنید.

تعداد بازدید : 4581

ثبت نظر

ارسال