Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 9 و 43 دقیقه

15 نشانه اولیه و هشدار دهنده انواع سرطان

علائم سرطان

علائم خاص در حین بروز سرطان می تواند نشانه بیماری یا آسیب باشد. علائم سرطان در مراحل اولیه می تواند شامل تب، صداهای غیرطبیعی ریه یا تنفس سریع باشد. در ادامه به منظور آشنایی بیشتر با 15 نشانه اولیه و هشدار دهنده انواع سرطان بهتر است ادامه مطلب را با ما دنبال کنید.

یکشنبه 19 دی 1400 ساعت 5:52

15 نشانه اولیه و هشدار دهنده انواع سرطان را می توان توسط شخصی که آنها را تجربه می کند احساس کرد، در حالی که از نظر بصری برای دیگران قابل تشخیص نیستند. نمونه هایی از این نوع علائم عبارتند از: درد، ضعف یا خستگی مفرط. اگر این نوع علائم را تجربه می کنید و در مورد علت آن نگران هستید، برای معاینه به متخصص مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید. فقط یک پزشک با تجربه می تواند بیماریهای مرتبط با سرطان را با استفاده از آزمایش خون، بیوپسی، اشعه ایکس و سایر آزمایش های پزشکی به طور دقیق تشخیص دهد.

 

علائم هشدار دهنده سرطان

 

نادیده گرفتن علائم هشدار دهنده سرطان آسان است، زیرا بیشتر آنها شبیه سایر بیماریهای رایج هستند. اما هیچ علامتی را نباید نادیده گرفت. به خصوص اگر با گذشت زمان ادامه داشته باشد یا بدتر شده باشد. برخی از 15 نشانه اولیه و هشدار دهنده انواع سرطان عبارتند از: خستگی شدید، تب و کاهش وزن غیرقابل توضیح. این بیماری به سیستم ایمنی حمله می کند و نحوه استفاده بدن از انرژی و غذا را تغییر می دهد. برخی از سرطان ها مواد مضری را وارد جریان خون می کنند که می تواند باعث لخته شدن خون یا افزایش سطح کلسیم خون شود و باعث سرگیجه و ضعف شود.

 

اندازه و محل سرطان تا حد زیادی علائم و نشانه های تجربه شده را تعیین می کند. اگر سرطان در مراحل اولیه کشف و تشخیص داده شود، شانس بیشتری برای درمان دارید. آزمایش‌های تشخیص زودهنگام وجود دارد که پزشک می‌تواند برای تشخیص سرطان قبل از شروع علائم انجام دهد. اگر سابقه بیماری در خانواده را دارید، می توانید برای معاینات مربوط به سرطان یا آزمایش های خاص قرار ملاقات بگذارید. در زیر علائم هشدار دهنده کلی سرطان آورده شده است. اگر هر یک از این علائم را برای بیش از چند هفته تجربه کردید یا بدتر شد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

 

1. کاهش وزن غیر قابل توضیح

 

در بررسی 15 نشانه اولیه و هشدار دهنده انواع سرطان  می توان گفت کاهش وزن غیرقابل توضیح زمانی است که فرد بدون تغییر سبک زندگی خود، مقدار قابل توجهی از وزن خود را از دست می دهد. به طور معمول، میزان آن 10 کیلوگرم یا بیشتر است و یک علامت شایع سرطان است. کاهش وزن بدون دلیل با سرطان مری، معده، ریه یا پانکراس مرتبط است.

 

2. تب

 

تب یکی از علائم رایج در بسیاری از بیماری ها است. با این حال، تب های مرتبط با سرطان اغلب پس از گسترش سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا می کنند. به طور کلی، همه بیماران سرطانی زمانی تب خواهند داشت، زیرا تومور بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد.

 

3. خستگی

 

خستگی مفرط یکی دیگر از 15 نشانه اولیه و هشدار دهنده انواع سرطان است که هر چقدر هم که استراحت کنید بهتر نمی شود. این یک علامت قابل توجه سرطان است که در مراحل اولیه سرطان خون و برخی سرطان های معده یا روده بزرگ رایج است.

 

4. درد

 

دردهای خاص معمولاً نشانه سرطان مانند سرطان بیضه یا استخوان هستند. میگرن یا سردردی که حتی با درمان نیز از بین نمی‌رود، می‌تواند از علائم تومور مغزی باشد. کمردرد مداوم می تواند نشانه سرطان رکتوم، تخمدان یا کولون باشد. درد مرتبط با سرطان اغلب به این معنی است که به مکان های دیگر متاستاز داده است.

 

5. تغییرات پوستی

 

 نشانه های اولیه و هشدار دهنده انواع سرطان عبارتند از:

زردی

رشد بیش از حد مو

هایپرپیگمانتاسیون

خارش

پوست قرمز شده

انجام معاینات شخصی و هوشیار بودن در مورد پوست بسیار مهم است. حتی باید ایمنی در برابر آفتاب را رعایت کنید. در صورت مشاهده هرگونه خال یا ضایعه مشکوک، فوراً آنها را بررسی کنید. زخم هایی که خونریزی، خارش، تغییر یا بهبود نمی یابند، همگی دلیل مراجعه به پزشک هستند. احتمال از بین بردن انواع مختلف سرطان پوست در صورت تشخیص زودهنگام بسیار زیاد است.

 

علائم هشدار دهنده سرطان

 

6. تغییر در عادات روده یا عملکرد مثانه

 

یبوست طولانی مدت، اسهال یا تغییر در اندازه مدفوع ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ باشد. درد هنگام دفع ادرار، خون در ادرار، یا تغییر در عملکرد مثانه (مانند نیاز به دفع ادرار بیشتر یا کمتر از حد معمول) می تواند مربوط به سرطان مثانه یا پروستات باشد. هرگونه تغییر در عملکرد مثانه یا روده را به پزشک گزارش دهید.

 

7. خونریزی یا ترشح غیرمعمول

 

یک علامت رایج در سرطان زودرس یا پیشرفته، خونریزی غیر معمول است. سرفه خونی می تواند نشانه سرطان ریه باشد مدفوع تیره، سیاه یا خون دار می تواند نشانه سرطان رکتوم یا روده بزرگ باشد. خونریزی غیر طبیعی واژینال معمولاً نشانه سرطان در آندومتر یا دهانه رحم است. ترشحات خونی از نوک سینه ها یکی از علائم شایع سرطان سینه است و وجود خون در ادرار می تواند سرطان کلیه یا مثانه باشد.

 

نکات قابل توجه در بررسی نشانه های اولیه و هشدار دهنده انواع سرطان

افراد دارای عوامل خطر سرطان (به عنوان مثال، سیگاری ها، مصرف زیاد الکل ، قرار گرفتن در معرض زیاد در معرض نور خورشید، ژنتیک) باید به شدت از نشانه های اولیه و هشدار دهنده انواع سرطان آگاه باشند و در صورت بروز علائم توسط پزشک ارزیابی شوند. بهترین راه برای مبارزه با سرطان، پیشگیری (از بین بردن یا کاهش عوامل خطر) و تشخیص زودهنگام است. درمان سرطان هر ساله پیشرفت می کند و همراه با تشخیص زودهنگام بسیاری از سرطان ها را قابل درمان کرده است. در نتیجه، افراد باید بدانند که کدام علائم ممکن است به سرطان اشاره کنند. افراد نباید یک علامت هشدار دهنده را نادیده بگیرند که ممکن است به تشخیص زودهنگام و احتمالاً درمان منجر شود.

 

8-خون در مدفوع

 

یک پزشک همیشه باید خون در مدفوع شما را بررسی کند. بواسیر اغلب باعث خونریزی مقعدی می شود، اما از آنجایی که هموروئید بسیار شایع است، ممکن است همراه با سرطان وجود داشته باشد. بنابراین، حتی زمانی که هموروئید دارید، زمانی که خون در اجابت مزاج شما وجود دارد، باید از پزشک بخواهید که کل دستگاه روده شما را برای روشن کردن تشخیص کافی معاینه کند. در این گونه موارد کولونوسکوپی معمولا توصیه می شود. کولونوسکوپی معمول، حتی بدون علائم، پس از 50 سالگی توصیه می شود. گاهی اوقات که منبع خونریزی کاملاً مشخص است (مثلاً زخم های مکرر)، ممکن است به این مطالعات نیازی نباشد.

 

9-کم خونی غیر قابل توضیح (تعداد کم خون)

 

کم خونی وضعیتی است که در آن افراد تعداد گلبول های قرمز خونشان کمتر از حد انتظار است. کم خونی همیشه باید بررسی شود. انواع مختلفی از کم خونی در بررسی نشانه های اولیه و هشدار دهنده انواع سرطان وجود دارد، اما از دست دادن خون تقریباً همیشه باعث کم خونی فقر آهن می شود. این کم خونی نیاز به توضیح دارد مگر اینکه منبع واضحی برای از دست دادن خون مداوم وجود داشته باشد. بسیاری از سرطان ها می توانند باعث کم خونی شوند، اما سرطان های روده معمولاً باعث کم خونی فقر آهن می شوند. ارزیابی باید شامل آندوسکوپی یا مطالعات اشعه ایکس از دستگاه روده فوقانی و تحتانی شما باشد.

 

10-توده سینه یا ترشح سینه

 

اکثر توده های سینه تومورهای غیر سرطانی مانند فیبروآدنوم یا کیست هستند. اما تمام توده های سینه باید از نظر احتمال سرطان سینه به طور کامل بررسی شوند. نتیجه منفی ماموگرافی معمولا برای ارزیابی توده سینه کافی نیست. پزشک شما باید مطالعه اشعه ایکس مناسب را که ممکن است شامل MRI یا سونوگرافی از پستان باشد، تعیین کند. به طور کلی، تشخیص نیاز به آسپیراسیون سوزنی یا بیوپسی (نمونه بافت کوچک) دارد. ترشح از پستان شایع است، اما برخی از اشکال ترشحات ممکن است نشانه سرطان باشد. اگر ترشحات خونی یا فقط از یک نوک پستان باشد ، ارزیابی بیشتر توصیه می شود. به زنان توصیه می شود که خودآزمایی سینه ماهانه را انجام دهند.

 

11-گرفتگی صدا

 

گرفتگی صدا که ناشی از عفونت تنفسی نباشد یا بیش از سه تا چهار هفته طول بکشد باید ارزیابی شود. گرفتگی صدا می تواند ناشی از آلرژی ساده یا پولیپ تارهای صوتی باشد، اما می تواند اولین نشانه های اولیه و هشدار دهنده انواع سرطان بالاخص سرطان گلو نیز باشد.

 

نشانه های اولیه و هشدار دهنده انواع سرطان

 

12-توده های مداوم یا غدد متورم

 

توده ها اغلب بیانگر شرایط بی ضرری مانند کیست خوش خیم هستند. پزشک باید هر توده جدید یا توده‌ ای را که از بین نمی ‌رود معاینه کند. توده ها ممکن است نشان دهنده سرطان یا یک غده لنفاوی متورم مرتبط با سرطان باشند. غدد لنفاوی به دلیل عفونت و علل دیگر متورم می شوند و ممکن است هفته ها طول بکشد تا دوباره کوچک شوند. توده یا غده ای که به مدت سه تا چهار هفته متورم می ماند باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

  • تغییر آشکار در زگیل یا خال

خال های چند رنگ که دارای لبه های نامنظم هستند ممکن است سرطانی باشند. خال‌های بزرگ ‌تر نگران‌کننده ‌تر هستند و نیاز به ارزیابی دارند، به‌خصوص اگر به نظر می‌رسند که در حال بزرگ شدن هستند. برداشتن خال معمولاً ساده است. شما باید از پزشک خود بخواهید هر خال مشکوکی را برای برداشتن آن ارزیابی کند. پزشک آن را برای بررسی سرطان پوست زیر میکروسکوپ می فرستد.

 

  • سوء هاضمه یا مشکل در بلع

اکثر افراد مبتلا به دل درد مزمن معمولاً مشکلات جدی ندارند. افرادی که با وجود استفاده از داروهای ضد اسید بدون نسخه از علائم مزمن یا پایدار رنج می برند، ممکن است نیاز به آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی داشته باشند. بیماری به نام مری بارت که می تواند منجر به سرطان مری شود، با دارو درمان می شود و سپس توسط پزشک تحت نظر است. مشکل در بلع مشکلی رایج به خصوص در افراد مسن است و دلایل زیادی دارد.

مشکلات بلع باید بررسی شود، زیرا تغذیه همیشه مهم است.

مشکل در بلع مواد جامد با سرطان مری قابل مشاهده است.

 

خونریزی یا ترشح غیرمعمول واژن

 

خونریزی غیرمعمول واژینال یا ترشحات خونی ممکن است نشانه اولیه سرطان رحم باشد. زنان باید در صورت خونریزی پس از مقاربت یا خونریزی بین پریود مورد ارزیابی قرار گیرند.

خونریزی که عود می کند، دو روز یا بیشتر از حد انتظار طول می کشد، یا شدیدتر از حد معمول است، نیز مستحق معاینه پزشکی است.

خونریزی پس از یائسگی، مگر اینکه در هورمون درمانی مورد انتظار باشد، نیز نگران کننده است و باید ارزیابی شود.

معمولاً ارزیابی شامل بیوپسی آندومتر است که در آن پزشک نمونه بافت کوچکی را از داخل رحم برای آزمایش می گیرد.

پاپ اسمیر باید بخشی از مراقبت های پزشکی معمول هر زنی در بررسی نشانه های اولیه و هشدار دهنده انواع سرطان باشد.

 

موسسه خیریه محمد حسین رضوی سال ها است که به منظور کمک به بهبود و درمان سریع بیماران سرطانی گام های فراوانی برداشته است، یکی از آن ها سفارش تاج گل و استند گل بوده که شما می توانید با سفارش آن برای مراسمات خود، به درمان هر چه سریع تر این عزیزان کمک کنید.

 

نتیجه گیری:

 

اگر یک یا چند نشانه های اولیه و هشدار دهنده انواع سرطان را نشان می‌دهید، حتماً فوراً با پزشک مشورت کنید. حتی شرایط خوش‌خیم بعضی از سرطان ها از قبیل بزرگ شدن پروستات نیاز به مراقبت پزشکی به موقع دارد، بنابراین درمان را به تعویق نیندازید و مانند بسیاری از بدخیمی‌های دیگر، سرطان پروستات زمانی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، معمولاً راحت‌تر درمان می‌شود. در مرکز سرطان طیف کاملی از آزمایش‌های تشخیصی سرطان را ارائه می دهند.

 

برنامه انکولوژی اورولوژی شامل یک تیم چندتخصصی است که منحصراً بر ارزیابی و درمان سرطان تمرکز دارد. برای مراجعه به مرکز سرطان نیازی به مراجعه نیست. سایر علائم اولیه احتمالی سرطانی همچون پروستات شامل جریان ادرار ضعیف غیرمعمول و درد غیرقابل توضیح در اطراف پروستات هنگام نشستن است. اگر سرطان به خارج از غده پروستات گسترش یافته باشد، مردان ممکن است تورم در قسمت پایین بدن، کمر، درد لگن یا استخوان، عادات غیرطبیعی روده یا ادرار یا کاهش وزن غیرقابل توضیح را تجربه کنند.

 

توجه به این نکته مهم است که علائم سرطان در بسیاری از بیماریهای کمتر جدی دیگر نیز مشترک است. اگر یک یا چند مورد از این علائم را نشان می دهید، لزوماً به این معنی نیست که سرطان پروستات دارید. به طور مشابه، مردی که سرطان پروستات در او تشخیص داده می شود، ممکن است هیچ یک از این علائم را نداشته باشد.

 

تعداد بازدید : 5644

ثبت نظر

ارسال