Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 6 و 53 دقیقه

چه عواملی باعث بروز سرطان می شوند؟

سرطان

سرطان یکی از بیماری های چالش برانگیز است که امروزه درصد بالایی از جوامع انسانی را درگیر نموده، عوامل متعددی مانند عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی میتواند باعث بروز این بیماری شود که در ادامه به آن می پردازیم.

جمعه 17 دی 1400 ساعت 22:20

سرطان یکی از بیماریهای شایع بوده که افراد زیادی را تاکنون درگیر خود نموده است. بسیاری از افراد از شنیدن نام سرطان هم وحشت دارند و تصور می کنند که هیچ راه درمانی برای آن وجود ندارد ولی امروزه با پیشرفت هایی که در درمان سرطان صورت گرفته است، نقطه امیدی برای غلبه بر این بیماری به وجود آمده است.


عوامل زیادی از جمله ژنتیک و تغذیه در بروز این بیماری در بدن دخیل می باشند. برای همین تصمیم گرفتیم در این مقاله به این موضوع که چه عواملی باعث بروز سرطان می شوند، بپردازیم.

 

سرطان چیست؟


سرطان از یک نقطه در بدن شروع می شود  و اگر زود تشخیص داده نشود، می تواند تمام بدن فرد بیمار را درگیر کند.در حالت عادی، پس از رشد و تقسیم شدن سلول های بدن، سلول های جدیدتری به وجود می آیند  که بدن به آن ها نیاز دارد‌. در صورتی که سلول ها پیر شوند، از بین رفته و سلول های جدید جایگزین آن ها می شوند. هنگامی که فرد دچار سرطان می شود، این عملکرد دچار اختلال می شود و به جای این که سلول های پیر از بین بروند، همچنان باقی می مانند. این سلول ها در صورتی که بدون وقفه شروع به تقسیم شدن کنند، سبب به وجود آمدن تومور در بدن فرد بیمار می شوند.

 

سرطان های شایع در مردان:


سرطان پروستات
●سرطان روده بزرگ و روده راست
●سرطان معده
●سرطان کبد
سرطان ریه

 

سرطان های شایع در زنان:


سرطان پستان
●سرطان ریه
●سرطان دهانه رحم
●سرطان معده
●سرطان کولو رکتال

 

علائم و نشانه های ابتلا به سرطان چیست؟


سرطان همواره با بروز علائمی در بدن همراه است. مهم ترین این نشانه ها عبارتند از:


●کاهش وزن: کاهش وزن در صورتی که بی دلیل باشد و در اثر هیچ گونه رژیم و فعالیت بدنی صورت گیرد، می تواند یکی از علائم بروز سرطان باشد. بنابراین باید توسط پزشک بررسی شود.


●نفخ کردن: نفخ کردن در خانم ها می تواند از علائم سرطان تخمدان باشد. بنابراین اگر فرد به صورت مداوم دچار نفخ باشد، باید علت آن توسط پزشک متخصص بررسی شود.


●خونریزی های غیر معمول در خانم ها: خانم هایی که در دوران قبل از یائسگی هستند، اگر در بین دو عادت ماهیانه، دچار خونریزی شدند، باید مورد آزمایش قرار گیرند.
هم چنین خونریزی هایی که در زنان بعد از یائسگی صورت می گیرد، احتمال دارد از علائم سرطان رحم باشد.


●تغییرات پوستی: اگر پوست دچار تغییر در رنگدانه ها شد و یا خونریزی و حالت  ورقه ورقه شدن بر روی پوست ایجاد شد، ممکن است از نشانه های سرطان پوست باشد.


●مشکل در بلع: اگر فرد در بلع و قورت دادن غذا دچار مشکل باشد، شاید دچار سرطان گوارشی مانند سرطان مری باشد. برای همین لازم است به پزشک متخصص مراجعه نماید.


●وجود خون در مدفوع: یکی از علائم سرطان روده، وجود خون در مدفوع می باشد.

 

سایر علائم وجود سرطان چیست؟


●احساس درد شکم و افسردگی: افرادی که مدام در ناحیه شکم احساس درد می کنند و همزمان با آن نیز احساس افسردگی می کنند، باید توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار بگیرند.


●سوء هاضمه: از علائم سرطان مری، گلو، معده وجود سوء هاضمه و مشکلات گوارشی برای اشخاص می باشد که بدون هیچ علتی برایشان پیش آمده است.


●عفونت دهانی: از نشانه های اولیه سرطان دهان، به وجود آمدن لکه های سفید در دهان و برروی زبان است. بنابراین افرادی که این مشکل برایشان پیش می آید مخصوصا افراد سیگاری، به این نشانه ها دقت کنند و به پزشک مراجعه نمایند.


●درد: دردهایی که افراد به طور مداوم حس می کنند وعلت های مشخصی ندارند یکی دیگر از علائم اولیه بروز سرطان در بدن افراد هستند.


●تب: از نشانه های سرطان مخصوصا سرطان خون، وجود تب در بدن افراد به صورت مداوم است. تب در صورتی ایجاد می شود که سرطان در حال گسترش باشد.


●خستگی: این علامت در ابتدا و شروع برخی از سرطان ها مانند سرطان خون و سرطان روده به وجود می آید. در سایر سرطان ها این مشکل می تواند پس از گسترش آن ایجاد شود.

 

سرطان چیست

 

چه عواملی باعث بروز سرطان می شوند؟


عوامل زیادی در بروز سرطان تاثیر بسزایی  دارند. بعضی از این عوامل ناشناخته هستند ولی عوامل شناخته شده ای از جمله عوامل محیطی و سبک زندگی نیز در بروز سرطان موثر هستند.


در ذیل به توضیح این عوامل می پردازیم:


●قرار گرفتن در معرض مواد شیمیای و سمی: موادی مانند بنزین، آزبست، نیکل، تنباکو، سیگار، کادمیوم و… از جمله مواد خطرناکی هستند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.


●مصرف بیش از حد شکر: شکر یکی از موادی است که مصرف بیش از اندازه آن نه تنها موجب دیابت در بدن فرد می شود، بلکه خطر ابتلا به سرطان را نیز بالا می برد. 


توده های سرطانی از شکر برای بزرگ شدن خود، تغذیه می کنند و عاملی برای رشد این توده ها می باشد.


●غذاهای آماده: غذاهایی که داخل پلاستیک قرار بگیرند، دارای تاریخ مصرف طولانی باشند و ساندویچ ها و فست فود، ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.


●مایعات داغ: نوشیدن مایعات داغ که سبب سوختن زبان می شوند، ممکن است سبب سرطان شوند. به همین دلیل توصیه می شود که از نوشیدن مایعات بسیار داغ که سبب سوزش زبان و گلو می شود، خودداری کنید.


●تابیدن مستقیم آفتاب به پوست: افرادی که مدام از صندلی های آفتاب گیر کنار ساحل استفاده می کنند، ۷۵ درصد در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند.


●کار شبانه: کار کردن در هنگام شب سبب بر هم ریختن نظم خواب می شود. به همین دلیل می تواند یکی از دلایل بروز سرطان در بدن شود‌.


●مصرف آب آلوده به آرسنیک: به دلیل این که پوسته زمین حاوی مواد خطرناکی به نام آرسنیک است، در نتیجه آب های زیر زمینی زیادی به این ماده آغشته می شوند که سبب ابتلا به سرطان می شود.

 

عوامل عجیبی که سبب ابتلا به سرطان می شوند؟


دانشمندان در نتیجه تحقیقاتی که بر روی انواع سرطان انجام داده اند، متوجه شده اند که عوامل ساده و روزمره که افراد به راحتی از کنار آن ها عبور می کنند، نقش عمده ای در بروز بیماری سرطان داشته است.


در ذیل به بیان چند نمونه از عوامل عجیب موثر در بیماری سرطان می پردازیم:


●پوشیدن کفش های پاشنه بلند: ممکن است در بدن اشخاص تورم های مزمنی در نتیجه بیماری هایی مانند آلزایمر، دیابت، بیماری های قلبی و… به وجود بیاید‌ و این بیماری خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.با پوشیدن کفش های راحتی، می توان این تورم های مزمن را درمان کرد و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد.پوشیدن کفش های پاشنه بلند، سبب آسیب و تورم مفاصل شده و باعث بروز سرطان در بدن فرد می شود.


●سرماخوردگی: یکی از عوامل ایجاد تورم در بدن، سرماخوردگی ها می باشند. بنابراین برای پیشگیری از ایجاد تورم در بدن و تبدیل آن به سرطان، باید تا حد ممکن از ابتلا به آن خودداری کرد.
برای این کار توصیه می شود از واکسن های سرماخوردگی استفاده کنید و در صورتی که نمی توانید آن را مصرف کنید، تا حد ممکن بهداشت را رعایت کنید تا به سرماخوردگی مبتلا نشوید.


●دهان شویه ها: دهان شویه هایی که از اناتول تشکیل شده اند، ریسک ابتلا به بیماری سرطان را افزایش می دهند. زیرا سبب می شود که بافت دهان در برابر عوامل سرطان زا، آسیب پذیری بیشتری از خود نشان دهد.بنابراین بهتر است دهان شویه های فاقد الکل را مصرف نمایید و هنگام استفاده آن، از قورت دادنش خودداری کنید.

 

چند نمونه دیگر از عوامل عجیب دخیل در بروز سرطان:


●استفاده از رنگ موها: افرادی که مدام از رنگ مو استفاده می کنند و حداقل هر ماه اقدام به رنگ کردن موهای خود میکنند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند.


هم چنین رنگ آن نیز در میزان ابتلا به سرطان موثر است و رنگ های تیره بیش تر از رنگ های روشن، سبب بروز بیماری سرطان در بدن می شوند.
نه تنها اشخاصی که موهای خود را رنگ می کنند، بلکه کسانی که مدام در معرض آن قرار دارند مانند آرایشگران؛ بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند.


●استفاده از شبکه های اجتماعی: سایت های اجتماعی سبب شده اند که افراد دیگر تمایلی به صحبت کردن رو در رو و ملاقات هم نداشته باشند. این کار باعث می شود که افراد منزوی شده و بر روی سیستم ایمنی بدن آن ها تاثیرات منفی می گذارد.استفاده مداوم از شبکه های اجتماعی باعث کاهش ترشح هورمون علاقه در بدن فرد شده و در نتیجه آن، باعث تغییر فعالیت ژن های بدن که در سیستم ایمنی تاثیر دارند، می شود.


●نشستن مداوم: یکی از دلایل ابتلا به بیماری سرطان، نشستن طولانی مدت است. زیرا سبب افزایش میزان تری گلیسیرید، کلسترول، فشار خون و… می شود. 
بنابراین نشستن طولانی مدت ممکن است بیش از مصرف سیگار، سبب آسیب به بدن شود.


●آبمیوه ها: بسیاری تصور می کنند که آبمیوه ها برای بدن مفید بوده و نقش موثری در سلامت بدن دارند. اما باید بگوییم خیر این گونه نیست. آبمیوه های صنعتی میزان زیادی شکر دارند و به نحوی تولید و بسته می شوند، که ترکیبات ضد سرطان مانند فیبر، ویتامین c و آنتی اکسیدان ها از بین می روند.برای همین مصرف آبمیوه های صنعتی برای بدن مضر بوده و بدن را در معرض ابتلا به سرطان و بیماری های دیگری قرار می دهد.

 

 پیشگیری از بیماری سرطان

 

راه های پیشگیری از بیماری سرطان چیست؟


همانطور که در بالا اشاره نمودیم، درصد زیادی از بیماری سرطان در نتیجه نحوه نادرست زندگی و عوامل محیطی ایجاد می شود. بنابراین می توان با داشتن برنامه غذایی مناسب و رفتارهای سالم از ابتلا به سرطان پیشگیری کنیم.


عوامل موثر در کاهش ابتلا به سرطان عبارتند از:


●مصرف نکردن دخانیات و مواد الکلی
●داشتن تغذیه مناسب و مصرف غذاهای سالم و مفید
●انجام دادن فعالیت های ورزشی مناسب و داشتن وزنی متعادل
●خودداری از انجام رفتارهای جنسی بیماری زا
●مراجعه و دریافت مشاوره های منظم از پزشک
●قرار گرفتن به اندازه در زیر نور خورشید و محافظت از بدن در مقابل آن
●انجام دادن واکسیناسیون

 

 راه های کمک به بیماران سرطانی چیست؟


بسیاری از بیماران سرطانی به حمایت های مالی نیاز دارند و برخی از آن ها به دلیل این که توانایی مالی ندارند، از ادامه دادن روند درمانشان خودداری می کنند.
بیماران سرطانی به خصوص کودکان، علاوه بر حمایت های عاطفی به حمایت های مالی نیاز دارند.یکی از راه های کمک به این بیماران خرید تاج گل خیریه است.

 

بسیاری از افراد هنگامی که عزیزی را از دست می دهند، برای تسلیت اقدام به خرید تاج گل هایی گران و طبیعی می کنند که پس از مدتی پژمرده شده و فایده ای برای کسی ندارند.این افراد می توانند با خرید تاج گل خیریه، قدمی در راه حمایت و کمک به بیماران سرطانی بردارند و هزینه آن را صرف درمان بیماران سرطانی کنند.

 

نتیجه گیری


بیماری سرطان یکی از بیماری های شایع در تمام دنیا می باشد که امروزه دانشمندان با پیشرفت علم، به درمان هایی در این زمینه دست یافته اند.
باید قبل از گسترش این بیماری در بدن و قبل از شیوع آن به سایر نقاط بدن، نسبت به درمان آن اقدام کرد. علائم و نشانه هایی که در این مقاله ذکر شد، هر یک می توانند از نشانه های شروع سرطان در بدن باشند. به همین دلیل در صورت مشاهده هریک از این علائم، باید به پزشک متخصص مراجعه نمود.

 

عوامل ناشناخته زیادی وجود دارند که سبب بروز سرطان در بدن می شوند ولی  عوامل شناخته شده ای مانند سبک زندگی و تغذیه افراد، در کاهش ابتلا به سرطان بسیار موثر می باشند و افراد می توانند با رعایت آن ها، از بروز ابتلا به سرطان پیشگری کنند و ابتلا به آن را کاهش دهند. هم چنین بیماران سرطانی برای انجام درمان خود، به حمایت مالی نیاز دارند و برای همین، افراد می توانند با خرید تاج گل خیریه از موسسات، هزینه خرید گل را صرف درمان بیماران سرطانی نمایند.

 

سخن پایانی


در این مقاله سعی کردیم مطالبی در مورد عوامل موثر در ابتلا به سرطان و راهکارهای پیشگیری از آن را در اختیار شما همراهان قرار دهیم.
امیدواریم که با خواندن این مطالب، توانسته باشیم اطلاعات مفیدی  در این زمینه در اختیارتان قرار داده باشیم.

تعداد بازدید : 18885

ثبت نظر

ارسال