Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 11 و 26 دقیقه

انواع نادر سرطان سینه کدام است؟

 انواع نادر شایع سرطان سینه

سرطان سینه بعد از سرطان ریه دومین سرطان شایع در بین بانوان است. جالب است بدانید که مردان نیز به سرطان سینه دچار می شوند.سرطان پستان می تواند از قسمت های مختلف پستان شروع شود. بیشتر سرطان های سینه در سلولهای اپی تلیال پوشاننده مجاری (سرطان داکتال) یا غدد شیر (سرطان لوبولار) ایجاد می شوند.

دوشنبه 11 اسفند 1399 ساعت 23:27

 

سرطان جزء شایع ترین بیماری هاست. کمتر کسی پیدا می شود که با شنیدن این بیماری دلهره در وجودش ایجاد نشود. بسیاری از انواع سرطان ها قابل درمان است و این امر منوط به مراجعه به پزشک در مراحل اول تشخیص بیماری است. این بیماری در یک قسمت از بدن شروع می شود و اگر در ابتدای درگیر مورد درمان قرار نگیرد به تمام قسمت های بدن گسترش پیدا می کند.

سرطان انواع مختلفی دارد، سرطان مغزاستخوان، سرطان کبد، سرطان ریه، سرطان سینه و سایر موارد از انواع سرطانهاست. سینه طبیعی شامل غدد تولید شیر است که به وسیله ی مجاری باریکی به سطح پوست در نوک سینه متصل می‌شود. غدد و مجاری توسط بافت پیوندی ساخته‌ شده از مواد چربی و فیبردار محافظت می­ شوند.

 

این آناتومی سینه در زیرپوست و در بالای عضلات قفسه سینه قرار دارد. همانند سایر انواع سرطان، سلول‌ها بدون کنترل، تکثیر می­ شوند و سرطان سینه را تشکیل می دهند. این سلول‌ها ممکن است به مکان‌هایی دیگر در بدن منتقل شوند که معمولاً در حالت طبیعی آنجا یافت نمی‌شوند. وقتی‌ چنین اتفاقی در بدن می‌افتد، متاستاز نامیده می‌شود.

 

سینه از سه قسمت اصلی:

 

لوبول ها، مجاری و بافت پیوندی تشکیل شده است. لوبولها غده هایی است که شیر تولید می کند. مجاری پستان لوله هایی است که شیر را به نوک پستان منتقل می کند. بافت همبند یا پیوندی (که از بافت فیبر و چربی تشکیل شده است) همه ی قسمت های سینه را در کنار هم قرار داده و نگه می دارد.

 

سرطان پستان :

 

یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در میان زنان سرطان پستان است. سرطان سینه شایع‌ترین سرطان و دومین علت مرگ‌ و میر ناشی از سرطان بعد از سرطان ریه است. از هر ۹ بانو، یکی در طول زندگی‌ خود به سرطان پستان مبتلا می‌شود. سرطان پستان معمولا در زنان بالای ۵۰ سال به وجود می آید اما زنان جوان‌تر نیز در امان نیستند.

برخی گزارش‌ها سنِ بروز سرطان سینه در زنان ایرانی را پایین‌تر از معیارهای جهانی دانسته‌اند. اگر 8 زن تا 85 سالگی زندگی کنند، پیش­بینی می­شود که یکی از آنها در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا شود. دو سوم زنان مبتلا به سرطان سینه بیش از 50 سال دارند و بقیه بیشتر بین 39 تا 49 سال است.

 

سرطان پستان می تواند از قسمت های مختلف پستان شروع شود. بیشتر سرطان های سینه در سلولهای اپی تلیال پوشاننده مجاری (سرطان داکتال) یا غدد شیر (سرطان لوبولار) ایجاد می شوند. در واقع سرطان پستان اغلب یک نوعی از رشد بدخیم سلولهاست به نام سرطان که به شکل غده سرطانی در بافت شروع می شود. انواع دیگر سرطان ها مانند: سارکوم، که در شروع همان سلول های عضلانی، چربی، یا بافت همبند است می تواند در پستان بیش از حد رشد کند.

 

سرطان پستان می تواند به سایر اعضاء بدن در خارج از پستان نیز از طریق رگ های خونی و عروق لنفاوی گسترش پیدا کند. وقتی سرطان پستان به سایر قسمتهای بدن گسترش می یابد، گفته می شود که سرطان متاستاز داده است. حتی اگر این سرطان در آغاز پس از آن که سلول‌ها به مناطق دیگر بدن پخش شده‌اند شناسایی شود، هنوز هم به‌ عنوان سرطان سینه نامیده و درمان می­ شود. در این موارد، سرطان به‌ عنوان سرطان متاستاتیک یا پیشرفته سینه نامیده می‌شود.

 

ممکن است تومور رشد کند و به بافت اطراف سینه مانند پوست یا دیواره قفسه سینه حمله کند. بعضی انواع سرطان سال‌ها طول می‌کشد تا به خارج از سینه گسترش یابند درحالی که برخی دیگر خیلی سریع رشد کرده و گسترش پیدا می کند. برخی توده‌ها خوش‌خیم  است (سرطانی نیستند) اما بعضی بدخیم اند. تنها راه مطمئن برای تشخیص بین توده خوش‌خیم و سرطان، این است که نمونه بافت را زیر میکروسکوپ بررسی شود.

هنگامی‌ که سرطان شروع به گسترش می‌کند، درمان دشوار می‌شود، هر چند درمان اغلب می‌تواند سال‌ها سرطان را کنترل کند. روش‌های غربالگری بهبود یافته و گزینه‌های درمان نشان می­دهد که حدود 8 زن از 10 زن مبتلا به سرطان سینه حداقل 10 سال پس از تشخیص اولیه زنده خواهند ماند.

 

-  علائم و نشانه های سرطان سینه عبارتند از:

 توده در پستان یا زیر بغل، تخلیه از نوک پستان، نوک پستان معکوس، بافت نارنجی پوست یا کمرنگ شدن پوست پستان، درد در سینه و یا  نوک سینه، گره های لنفی متورم در گردن یا زیر بغل، تغییر در اندازه یا شکل سینه  و یا نوک سینه.

 

سرطان سینه در مردان :

 

سرطان سینه در مردان هم ممکن است رخ بدهد اما بروز آن خیلی کم است. اما تنها یک درصد از همه موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهند. دلیل این سرطان نامشخص است ولی به دلیل کمیاب بودن این سرطان در مردان از نظر اتیولوژی مشخص می‌شود که دلیل آن می‌تواند هورمون‌های زنانگی باشد. سرطان سینه می‌تواند در هر سنی با احتمالی نادر در مردان هم رخ بدهد، هر چند در سنین بالا معمول‌تر است.

بسیاری از مردم نمی‌دانند که مردان هم بافت سینه دارند و این سلول‌ها ممکن است دستخوش تغییرات سرطانی شوند. از آنجایی که سلول‌های سینه در مردان کمتر از سلول‌های سینه‌ی زنان تحول یافته‌اند، سرطان سینه در آنها به اندازه‌ی زنان شایع نیست.

 

سرطان پستان

 

انواع مولکولی سرطان پستان :

 

شایع‌ترین زیر شاخه‌های مولکولی سرطان پستان بر اساس میزان پاسخ دهی بافت توموری به هورمون‌های استروژن و پروژسترون تعریف می‌شوند. سرطان سینه بر اساس این که 2 گیرنده هورمونی استروژنی و پروژسترونی وجود دارد یا نه و این که پروتئین HER2 بر سطح سلول های سرطانی وجود دارد یا نه، به چهار گروه سه گانه منفی، سه گانه مثبت، گیرنده هورمونی مثبت و HER2 مثبت تقسیم می شوند.

 

طبقه بندی سرطان پستان :

 

تمام سرطان‌های پستان از یک نوع نیستند، تومور می‌تواند از قسمت های مختلفی از بافت سینه از جمله مجاری، لوبول‌ها و بافت‌های بینابینی آنها نشات بگیرد. دسته بندی سرطان پستان بر اساس نمای بافتی که زیر میکروسکوپ مشاهده می شود و از طریق بیوپسی تهیه شده است، انجام می‌شود.

از آنجایی که نوع بافت منشا سرطان پستان نوع رفتار این سرطان و بهترین گزینه درمانی را تعیین می‌کند، اطلاعات به دست آمده به پزشکان در تعیین برنامه درمانی بیمارکمک خواهد کرد.  نواحی‌ای از پستان که سرطان از آنجا شروع می‌شود، غدد شیری، لوبول‌های تولیدکننده شیر و بافت همبند است.

 

انواع سرطان سینه عبارتند از:

 

- سرطان‌های پستان درجا که خود شامل: کانسینوم مجرای درجا و کارسینوم لوبولار درجا است.

- سرطان‌های پستان تهاجمی شامل:  سرطان پستان تهاجمی مجرایی می شود

- انواع کمتر شایع سرطان پستان تهاجمی مجرایی : کارسینوم توبولار پستان،  کارسینوم مدولاری پستان، کارسینوم موسینی پستان،  کارسینوم پاییلاری پستان،  کارسینوم کریبر یفورم  پستان، سرطان پستان تهاجمی لوبولار.

- انواع نادر سرطان پستان:  سرطان پستان التهابی،  سرطان پستان متاستاتیک، سرطان پستان در مردان بیماری پاژه نوک پستان، سرطان پستان آپوکرین،  سارکوم های پستان ،  آنژیوسارکوم، تومورهای فیلودس پستان،  سرطان پستان متابلاستیک، کارسیینوم آدنوئید کیستیک، کارسینوم آدنواسکواموس.

شایعترین نوع سرطان کارسینوم مجرایی این سایتو DCIS، کارسینوم مجرایی (داکتال) تهاجمی و کارسینوم لوبولار تهاجمی است. کارسینوما ها تومورهایی است که در سلول های پوششی پوشاننده اعضا و بافت های سراسر بدن پیدا می شود.

 

در ادامه به توضیح هر کدام از انواع سرطان سینه می پردازیم

 

سرطان سینه تهاجمی:

 

سرطان مهاجم با منشاء مجاری شیری شایع ترین نوع سرطان پستان است که از سلولهای مجاری شیری نشات می گیرد و به خارج از مجاری، یعنی بافت نگهدارنده اطراف آنها انتشار پیدا می کند. سرطان های سینه ای که به بافتهای سینه اطراف نیز کشیده شده اند به عنوان سرطان سینه تهاجمی شناخته می شوند.

سرطان سینه تهاجمی انواع مختلفی دارد اما شایع ترین نوع آن کارسینوم تهاجمی داکتال (مجرایی) و کارسینوم تهاجمی لوبولار که رایج ترین نوع سرطان پستان است. داکتال کارسینوم تهاجمی از مجاری شیر در پستان شروع می شود و از طریق  شکستن دیواره مجاری می تواند در قسمت بافت چرب پستان رشد کند.

در این مرحله حتی ممکن است قادر به گسترش به دیگر بخش های بدن از طریق سیستم لنفاوی و جریان خون باشد. تقریبا 0.8% سرطان های مهاجم پستان قادر به نفوذ در کارسینومای داکتال است.

 

- سرطان لوبولارمهاجم

 

سرطان لوبولار تهاجمی از غدد تولید شیر( لوبول) شروع می شود همانند IDC ،و می تواند به قسمت های دیگر بدن گسترش یابد (متاستاز). حدود10/1 سرطان های تهاجمی پستان از این نوع سرطان است. تشخیص ماموگرافی سرطان لوبولار تهاجمی ممکن است سخت تر از تشخیص ماموگرافی کارسینوم  داکتال تهاجمی باشد.

 

انواع خاصی از سرطان های مهاجم پستان :

 

-  آدنوئید سیستیک سرطان

-  سرطان آدنواسکواموس درجه پایین

- کارسینوم مدولاری

- سرطان برآمدگی ها

-سرطان لوله

 

سرطان غیر مهاجم:

 

سرطان غیر مهاجم مجاری شیری یا لوبولهای ترشح کننده ی شیر را درگیر می کند. در حقیقت این سرطان به مجاری شیری یا لوبولها محدود می شود و هنوز به بافت اطراف آنها گسترش نیافته است و از آنجا که هنوز تهاجم به بافت اطراف وجود ندارد، در بسیاری از مواقع خطرناک تلقی نمی شود.

 

- سرطان غده ای یا لوبولی:

 

این نوع سطان از انواع سرطان غیر مهاجم است که از لوبولها نشات می گیرد. در این بیماری، سرطانی شدن سلول ها از لوبولها شروع می شود، اما به خارج از دیواره آنها انتشار پیدا نمی کند. این نوع سرطان نسبتاً کمیاب است و بسیاری از متخصصین بر این عقیده اند که این بیماری به انواع مهاجم سرطان پستان تبدیل نمی شود.

اما بانویی که دارای این شکل از بیماری است در مقایسه با سایر بانوان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دو طرفه است. حدود 12 درصد از موارد سرطان پستان از لوبولها یا لوبهای پستان منشاء می گیرند .

 

- سرطان مجاری یا داکتال:

 

منشا این سرطان غیر مهاجم از مجاری شیر است. این بیماری نوع شایعی از تومورهای مجاری شیری است که به خارج از دیواره مجرا گسترش پیدا نمی کند. بر خلاف نوع لوبولی، این نوع از سرطان پستان در صورت عدم درمان در تعداد قابل توجهی از بیماران به سرطان مهاجم تبدیل می شود.

نکته مهم این است که تشخیص بیماری در این مرحله بسیار مشکل بوده و نیاز به معاینات دقیق، انجام ماموگرافی یا سایر روشهای تشخیصی دارد. درمان این نوع از بیماری معمولا جراحی با یا بدون پرتو درمانی است.

نکته مهم در این دو نوع بیماری این است که با توجه به عدم گسترش سلولهای سرطانی به سایر نقاط بدن، به جز در موارد خاص، در قریب به اتفاق این بیماران شیمی درمانی لزومی پیدا نمی کند.

 

- تومور فیلودس سینه:

 

این سرطان بسیار نادر است. برخلاف کارسینوماها که از مجاری یا لوبول ها شروع می شود، تومور فیلودس سینه از بافت همبند (استروما) سینه بر می خیزد. اغلب خوش خیم است اما انواع دیگری وجود دارد که بدخیم است.

 

انواع نادر شایع سرطان سینه

 

انواع نادر شایع سرطان سینه:

 

- سرطان سینه التهابی:

 

این سرطان 5-1 درصد همه ی سرطان های سینه را تشکیل می دهد. این نوع از سرطان پستان تمایل زیادی برای گسترش نسبت به سرطان داکتال مهاجمی معمولی و یا سرطان لوبولار دارد. این بیماری نوع کمیابی از سرطان پستان است که باعث قرمزی، تورم و افزایش دمای پوست پستان می شود.

در سرطان التهابی سلولهای سرطانی در عروق لنفاوی پوست پستان جای دارند و به جای این که به صورت یک غده رشد کنند، به صورت همه جانبه در پستان گسترش می یابند.

معمولا هیچ توده یا تومور به تنهایی علامتی ندارند اما در سرطان التهابی پستان (IBC )  پوست سینه قرمزمی شود و باعث می شود فرد مبتلا احساس گرمی کند. همچنین ممکن است پوست پستان ضخیم شده و ظاهری حفره دارداشته باشد و بنظر شبیه به پوست می شود . 

 

در این بیماری سلولهای سرطانی در بافت پستان، بدون ایجاد تورم مشخص یا توده قابل لمس انتشار پیدا می کند. نکته مهم این که بروز این نوع از سرطان می تواند باعث افزایش تراکم پستانی در مقایسه با ماموگرافیهای قبلی بیمار شود و این یافته باید به عنوان یک یافته مشکوک در نظر گرفته شود.

علائم این نوع از بیماری شامل:

تورم، خارش، کبودی یا افزایش ضخامت پوست پستان که معمولا ناگهانی است و گاهی طی چند روز منجر به تنگ شدن لباس زیر در سمت مبتلا می شود. افزایش حرارت پوست پستان، فرورفتگی نوک پستان، ترشح یا تغییر در رنگ و قوام آن و تغییر رنگ صورتی، قرمز یا تیره قسمتی از پوست پستان که گاهی به صورت پوست پرتقالی درمی آید  اغلب در مراحل اولیه سرطان التهابی پستان با التهاب ناشی از عفونت  اشتباه گرفته می شود و درمان با آنتی بیوتیک شروع می شود.

تشخیص این علائم سرطان التهابی به وسیله ی یک نمونه برداری از سلولهای التهابی انجام می شود. چون هیچ توده واقعی وجود ندارد ممکن است در ماموگرام نشان داده نشود و تشخیص اولیه آن را حتی سخت تر کند.

 

- بیماری پاژه از نوک پستان

 

بیماری پاژه تقریبا همیشه با کارسینوم مجرایی ثابت همراه است، از سرطان پستان از مجاری پستان شروع می شود و به پوست و به نوک پستان گسترش می یابد و سپس به محوطه دایره شکل و تیره مانند اطراف نوک پستان سرایت می کند. این نوع سرطان بسیار نادر است و تنها حدود یک درصد از تمامی موارد سرطان پستان را شامل می شود. پوست نوک پستان اغلب  پوسته پوسته و قرمز می شود و به همراه خونریزی یا ترشح است.

این بیماری از سرطان پستان با خارش و پوسته ریزی پیشرونده نوک پستان خود را نشان می دهد. در بسیاری از موارد این بیماری با اگزما یا حساسیت های پوستی اشتباه می شود. درمان این بیماری اغلب نیاز به عمل جراحی ماستکتومی دارد. اگر سرطان مهاجم وجود داشته باشد این نشانه خوبی نیست و تبدیل به سرطان خواهد شد و نیاز است که همانند هر سرطان مهاجم دیگر. تحت درمان قرار بگیرد.

 

- سرطان سینه سه گانه منفی

 

در این سرطان گیرنده های هورمونی ER, PR و HER2 هر سه منفی است. این سرطان ها در خانم های جوان تر شایع تر است. سرطان سینه سه گانه منفی سریع تر رشد می کند و منتشر می شود. چون سلول های سرطانی گیرنده هورمونی ندارند هورمون درمانی در درمان این موارد تاثیر گذار نیست. چون HER2 زیادی ندارد. شیمی درمانی برای درمان این بیماری تاثیر گذار است ولی داروها برای آن جواب گو نیستند.

 

-   آنژیوسارکوما سینه:

 

سارکوماهای سینه جزء سرطان های کمیاب است و یک درصد از کل سرطان های سینه را تشکیل می دهد. شروع آنژیوسارکوما از سلول های پوشاننده رگهای خونی یا رگهای لنفاوی است. این نوع از سرطان می تواند بافت سینه یا پوست روی آن را نیز درگیر کند.

 

روش‌های تشخیص سرطان سینه

 

برای تشخیص سرطان سینه می توان از روش های مختلف استفاده کرد که عبارتند از:

-  معاینه فیزیکی

- بررسی سابقه پزشکی

- ماموگرافی

-  سونوگرافی

خیریه سرطانی به منظور حمایت از بیماران سرطانی احداث شده است تا باری از روی دوش بیماران و خانواده های آنها بردارد.

تعداد بازدید : 2541

ثبت نظر

ارسال