Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 8 و 19 دقیقه

سرطان سینه در مردان

سرطان سینه در مردان|سرطان سینه|پیشگیری از سرطان سینه|درمان سرطان سینه|علائم سرطان سینه در مردان|عمل های جراحی مرتبط با سرطان سینه در مردان|

سرطان سینه در مردان سرطانی نسبتاً نادر است، اما پزشکان اغلب در مراحل بعدی تشخیص می دهند. دانستن چگونگی تشخیص علائم می تواند به فرد کمک کند تا در مراحل اولیه درمان قرار گیرد. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) ، خطر ابتلا به سرطان پستان در طول عمر یک مرد در حدود 1 در 833 است. چشم انداز سرطان پستان در صورت تشخیص در مراحل اولیه بسیار عالی است. با این حال، تشخیص زودهنگام همیشه امکان پذیر نیست.

سه شنبه 30 شهریور 1400 ساعت 11:59

یکی از عوامل تأخیر در تشخیص سرطان سینه در مردان، عدم آگاهی است. در حالی که بسیاری از زنان می دانند چگونه باید به دنبال تغییراتی باشند که می تواند نشان دهنده سرطان پستان باشد، اما آگاهی مردان در این زمینه کمتر است، به این معنی که احتمالاً در مراحل اولیه کمتر به دنبال کمک هستند. سرطان پستان نیز می تواند بر مردان تأثیر متفاوتی بگذارد، زیرا آنها در مقایسه با زنان مقدار کمی بافت پستان دارند.

 

این می تواند تشخیص توده های کوچک را آسان کند، اما همچنین به این معنی است که سرطان فضای کمتری برای رشد در پستان دارد. در نتیجه، ممکن است با سرعت بیشتری به بافت های مجاور گسترش یابد. به همین دلیل، حدود 40٪ از مردان مبتلا به سرطان پستان در مرحله 3 یا 4، زمانی که بیماری قبلاً به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است، تشخیص می دهند. در نتیجه، میزان بقای کلی در مردان کمتر از زنان است.

 

علائم سرطان سینه در مردان

 

علائم اصلی سرطان سینه در مردان، وجود توده در ناحیه پستان است. علائم احتمالی سرطان پستان مردان عبارتند از:

- یک توده در یک پستان که معمولاً بدون درد است

- جمع شدن، زخم شدن و ترشحات پستانک

- پوک زدن یا فرورفتگی روی پستان

- قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست پستان یا نوک سینه

 

در صورت گسترش سرطان، علائم اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

- تورم در غدد لنفاوی، در یا در نزدیکی ناحیه زیر بغل

- درد پستان

- درد استخوان

 

آزمایش و تشخیص :

 

اگر فردی متوجه تغییر پستان خود شد، باید به پزشک مراجعه کند. پزشک از علائم و سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی فرد، از جمله هرگونه سابقه استفاده از استروژن یا پرتو درمانی، سؤال خواهد کرد. آنها همچنین معاینه بدنی را انجام می دهند. آنها ممکن است آزمایش های زیر را پیشنهاد دهند:

 

- ماموگرافی

- سونوگرافی

- تست تخلیه نوک پستان

- یک نمونه برداری

 

گاهی اوقات، پزشک برداشتن یک توده و انجام بیوپسی را همزمان توصیه می کند. آنها فقط ممکن است بخشی از ناحیه ای را که به نظر می رسد تحت تأثیر قرار گرفته برداشته و آزمایش انجام می دهند، یا ممکن است کل ناحیه را از جمله برخی از بافت های طبیعی پستان که اطراف آن را احاطه کرده اند، بردارند.

 

عمل های جراحی مرتبط با سرطان سینه در مردان

 

رفتار

 

اگر نتایج نشان دهد که سرطان سینه در مردان وجود دارد، چندین گزینه درمانی در دسترس است. این انتخاب به بزرگی تومور و گسترش سرطان به مناطق دیگر بستگی خواهد داشت.

 

در عمل جراحی سرطان سینه گزینه ها عبارتند از:

 

- ماستکتومی: جراحی کل پستان و برخی از بافت های اطراف را از بین می برد.

- جراحی برای حفظ پستان: جراح فقط بخشی از پستان را برمی دارد.

- لنفاوی: جراح غدد لنفاوی آسیب دیده را برمی دارد.

 

پرتو درمانی :

 

برخی از افراد ممکن است برای از بین بردن آثار باقی مانده از سرطان سینه در مردان، به پرتو درمانی نیاز داشته باشند. همچنین در مراحل بعدی بیماری گزینه درمانی ممکن است صورت گیرد.

 

هورمون درمانی استروژن :

 

هر کسی که نگران تغییر پستان است باید به پزشک خود مراجعه کند. در برخی از سرطان های سینه در مردان، گیرنده های استروژن در دیواره سلول های سرطانی وجود دارند. در این موارد، استروژن در بین سلول ها تقسیم و رشد می کند. 

هورمون درمانی می تواند اثرات استروژن را مسدود کرده و رشد سرطان را کند کند. تاموکسیفن از ورود استروژن به سلولهای سرطانی جلوگیری می کند. داروی دیگر به نام توریمیفن (فارستون) هم موجود است، اما فقط برای افرادی که مرحله آخر سرطان پستان هستند و سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است مورد تأیید است.

 

مهار کننده های آروماتاز، اثرات پروتئین آروماتاز را بررسی کرده و جلوی آن را می گیرد. این به نوبه خود باعث کاهش سطح استروژن در بدن می شود. ثابت شده است که این داروها در درمان سرطان پستان در زنان مؤثر هستند و برخی از پزشکان آنها را برای سرطان پستان مردان تجویز می کنند.

 

بسته به نوع سرطان، درمان هورمونی می تواند عوارض جانبی داشته باشد، مانند گرگرفتگی، مشکلات جنسی، خستگی، نوسانات خلقی، خطر بالاتر لخته شدن خون، نازک شدن استخوان و درد در عضلات و مفاصل.

 

عمل های جراحی مرتبط با سرطان سینه در مردان

 

شیمی درمانی

 

در بعضی موارد، پزشک شیمی درمانی را توصیه می کند. این روش درمانی با دارویی است که سلولهای سرطانی را از بین می برد. پزشک اغلب آن را به صورت آمپول تزریق می کند، اما گاهی اوقات فرد می تواند آن را از طریق دهان مصرف کند. عوارض جانبی آن شامل:

 

- ریزش مو

- زخم های دهان

- تهوع و استفراغ

- تغییر در اشتها

- خطر بالاتر عفونت

- خستگی

- کبودی یا خونریزی آسان

بیشتر اثرات سوء شیمی درمانی پس از پایان درمان از بین می رود.

 

درمان هدفمند

 

ویژگی ها و تغییرات ژنتیکی مختلف می تواند خطر ابتلا به سرطان را در فرد تحت تأثیر قرار دهد. همانطور که دانشمندان در مورد ارتباط بین جهش های مختلف ژنتیکی و سرطان اطلاعات بیشتری کسب می کنند، آنها در حال تولید داروهایی هستند که می توانند تغییرات خاص نتیجه را مورد هدف قرار دهند. درمان هدفمند نوع نسبتاً جدیدی از درمان سرطان سینه در مردان است که پروتئین هایی را تحت تأثیر قرار می دهد که در آن تغییرات خاص ژنتیکی منجر به سرطان می شود. این با شیمی درمانی متفاوت است زیرا کل بدن را هدف قرار نمی دهد.

 

 به عنوان مثال، در برخی از مردان مبتلا به سرطان پستان، پروتئین زیادی به نام HER2 در سطح سلولهای سرطانی وجود دارد. به نظر می رسد برخی از داروها مانند تراستوزوماب (هرسپتین) با هدف قرار دادن HER2 پیشرفت سرطان را کند می کنند. جهش در ژن های BRCA و سایر ژن ها نیز باعث تغییر پروتئین می شود و درمان هدفمند نیز در این موارد کمک می کند.

دانشمندان ژن های دیگری را شناسایی کرده اند که بر روند سرطان سینه در مردان تأثیر می گذارد و همچنان به تولید داروهایی ادامه می دهند که ممکن است چشم انداز افراد را با این تغییرات خاص بهبود بخشد.

 

علل سرطان سینه در مردان

 

متخصصان دقیقاً نمی دانند که چرا سرطان در پستان ایجاد می شود، اما آنها تعدادی از عوامل خطر را شناسایی کرده اند. عوامل ژنتیکی، محیطی و پزشکی همه می توانند در این امر مؤثر باشند.

 

عوامل ژنتیکی

 

جهش های ژنتیکی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان را افزایش دهد. دانشمندان ارتباطی بین سرطان پستان و جهش در ژن هایی را پیدا کرده اند که آنها را  BRCA1 و  BRCA2 می نامند. در افراد مبتلا به این تغییرات، اغلب دارای سابقه خانوادگی سرطان پستان وجود دارد. حدود 20٪ از مردان مبتلا به سرطان پستان یکی از اعضای خانواده نزدیک آنها، این بیماری را دارند. همانند بسیاری از شرایط، ویژگی های ژنتیکی به تنهایی ممکن است منجر به سرطان نشوند. عوامل محیطی نیز ممکن است لازم باشد وجود داشته باشد.

 

فاکتورهای محیطی

 

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان را افزایش دهند عبارتند از:

- سن: مردانی که تشخیص سرطان پستان را دریافت می کنند به طور متوسط بیش از 72 سال سن دارند.

- تابش: مردی که قبلاً در ناحیه قفسه سینه تحت تابش قرار گرفته است، ممکن است خطر بیشتری داشته باشد.

- الکل: به نظر می رسد ارتباطی بین مصرف زیاد الکل و سرطان پستان در مردان وجود دارد.

- ورزش: داشتن سطح پایین فعالیت بدنی ممکن است خطر را افزایش دهد.

- مشاغل: ممکن است ارتباطی بین سرطان پستان و قرار گرفتن در معرض حلال های آلی یا کار با کارخانه های تولید فولاد وجود داشته باشد.

 

سایر شرایط سلامتی

 

به نظر می رسد مردان دارای برخی از شرایط سلامتی، مانند سندرم کلاین فلتر، 20-60 برابر بیشتر از افراد فاقد این بیماری در معرض خطر سرطان سینه هستند.

 

بیماری های مؤثر در این زمینه عبارتند از:

 

- بیماری کبد

- اوریون در بزرگسالی

- زنانگی، یا رشد بیش از حد سینه های نر

- دیابت

- شرایط تیروئید

- چاقی

به نظر می رسد این شرایط و برخی از درمان های پزشکی و به ویژه مواردی که شامل استروژن هستند خطر را افزایش می دهند. افرادی که برای برداشتن یک یا هر دو بیضه تحت عمل جراحی قرار می گیرند نیز ممکن است خطر بیشتری داشته باشند.

 

جلوگیری از سرطان سینه در مردان

 

تشخیص به موقع می تواند به جلوگیری از شیوع سرطان سینه در مردان کمک کند. اگر در خانواده، سابقه سرطان پستان در مردان وجود داشته باشد، در صورت بروز این موارد، فرد باید مرتباً تغییرات را بررسی کرده و به پزشک مراجعه کند. همچنین ممکن است فرد در مورد آزمایش ژنتیک از پزشک خود سؤال کند. داشتن یک سبک زندگی سالم، به عنوان مثال، با ورزش، حفظ وزن سالم و محدود کردن مصرف الکل، ممکن است به جلوگیری از سرطان پستان در مردان کمک کند.

 

سرطان سینه چگونه منتشر می شود؟


سرطان سینه زمانی می تواند گسترش یابد که سلول های سرطانی وارد خون یا سیستم لنفاوی شده و به سایر نقاط بدن گسترش یابد.سیستم لنفاوی شبکه ای از عروق لنفاوی (یا لنفاتیک) در سراسر بدن است. عروق لنفاوی مایع لنفاوی را حمل می کنند و غدد لنفاوی را به هم متصل می کنند. غدد لنفاوی مجموعه های کوچک و لوبیایی شکل از سلول های سیستم ایمنی هستند. عروق لنفاوی مانند عروق کوچک هستند مگر اینکه مایع شفافی به نام لنف را از سینه (و نه خون) حمل می کنند. این شامل لنف ، مایعات و ضایعات بافتی و سلول های سیستم ایمنی است. سلولهای سرطانی پستان می توانند وارد عروق لنفاوی شوند و در غدد لنفاوی شروع به رشد می کنند. اکثر عروق لنفاوی پستانی منجر به موارد زیر می شوند:


    غدد لنفاوی زیر بغل


    غدد لنفاوی اطراف ترقوه (غدد لنفاوی فوق کلاویکولار [بالای ترقوه] و زیر ترقوه [زیر ترقوه])
    غدد لنفاوی در قفسه سینه نزدیک استخوان سینه (غدد لنفاوی داخلی سینه)


اگر سلول های سرطانی به غدد لنفاوی شما سرایت کرده باشند ، احتمال بیشتری وجود دارد که از طریق سیستم لنفاوی حرکت کرده و به سایر قسمت های بدن گسترش (متاستاز) دهند. هرچه تعداد سلول های سرطانی غدد لنفاوی بیشتر باشد ، احتمال سرطانی شدن اندام های دیگر نیز بیشتر می شود. بنابراین ، تشخیص سرطان در یک یا چند غدد لنفاوی اغلب بر برنامه درمانی شما تأثیر می گذارد. جراحی برای برداشتن یک یا چند غدد لنفاوی معمولاً مورد نیاز است تا مشخص شود آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر.با این حال ، همه مردان مبتلا به سلول های سرطانی به غدد لنفاوی خود متاستاز نمی دهند و برخی از مردان ممکن است دارای سلول های سرطانی در غدد لنفاوی خود باشند که بعدا متاستاز می دهند.


ژنیکوماستی


ژنیکوماستی شایع ترین بیماری پستان در مردان است. این بیماری یک تومور نیست ، بلکه افزایش بیشتر بافت پستان در یک مرد است. مردان معمولاً بافت سینه بسیار کمی دارند. ژنیکوماستی ممکن است به صورت دکمه قابل لمس و گاهی قابل مشاهده یا رشد دیسک مانند در زیر نوک سینه و آرئول (دایره تیره اطراف نوک سینه) ظاهر شود. برخی از مردان ژنیکوماستی شدیدتری دارند و ممکن است سینه های آنها کوچک به نظر برسد. اگرچه ژنیکوماستی در مردان بسیار بیشتر از سرطان پستان شایع است ، هر دو را می توان به صورت یک توده در زیر نوک سینه احساس کرد ، بنابراین برای پزشک مهم است که توده هایی را بررسی کند.
ژنیکوماستی در پسران نوجوان شایع است زیرا تعادل هورمون ها در بدن در دوران بلوغ تغییر می کند. همچنین در مردان مسن به دلیل تغییر در تعادل هورمونی شایع است.


در موارد نادر ، ژنیکوماستی به این دلیل رخ می دهد که تومورها یا بیماری های برخی از اندوکرین (تولید کننده هورمون) که توسط بدن انسان تولید می شود باعث تولید بیشتر استروژن (هورمون اصلی زن) می شود. غدد مرد به طور معمول مقداری استروژن تولید می کنند ، اما برای رشد سینه به تنهایی کافی نیست. بیماری کبدی که یک اندام مهم در متابولیسم هورمون های مردانه و زنانه است ، می تواند با تغییر تعادل هورمونی مردان منجر به ژنیکوماستی شود. چاقی (اضافه وزن) همچنین می تواند سطح استروژن را در مردان افزایش دهد.

تعداد بازدید : 3615

ثبت نظر

ارسال