Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 17 و 26 دقیقه

هورمون درمانی و پرتودرمانی سرطان سینه مردان

سرطان سینه در مردان×سرطان  سینه|علائم سرطان سینه|پیشگیری از سرطان سینه|معاینه سینه|

مردان مبتلا به سرطان پستان، امروزه از روش های تخصصی از قبیل، هورمون درمانی و پرتو درمانی جهت درمان خود استفاده می کنند. بیشتر مطالعات صورت گرفته در زمینه هورمون درمانی و پرتودرمانی سرطان سینه مردان در بیشتر موارد از نکات درمانی در سرطان پستان زنان نشئت گرفته است، زیرا تحقیقات فراوان در این زمینه صورت نگرفته است. نیاز افراد به روش های درمانی بستگی به میزان شیوع سرطان در ناحیه موردنظر و جراحی افراد دارد که در بیشتر موارد، افراد از همین روش های تخصصی و پیشرفته درمان سرطان جهت بهبود سرطان پستان استفاده می کنند. معمولاً نوع تابش در روش های پرتو درمانی متفاوت است که این امر هم بستگی به ناحیه تحت درمان دارد.

چهارشنبه 13 اسفند 1399 ساعت 11:48

درمان سرطان سینه در مردان به صورت پرتو درمانی، می تواند با اشعه ایکس و یا سایر ذرات و اشعه های مختلف صورت گیرد. رایج ترین روش مورد استفاده در بیشتر افراد بالاخص مردان نوع هورمون درمانی و پرتودرمانی در سرطان سینه مردان، به نام پرتوی خارجی می باشد. در این روش دستگاه، اشعه و نور خود را روی ناحیه مورد نظر در سطح بدن او، می تاباند. در واقع ممکن است همه افراد نیاز به این روش های تخصصی و پیشرفته نداشته باشند، اما درمان با این روش ها در بیشتر موارد کاربردی است. مواردی که نیاز به پرتو درمانی در افراد مختلف دارد می تواند شامل مراحل زیر باشد:

 

ممکن است نیاز به پرتودرمانی بعد از جراحی مراقبت از پستان جهت جلوگیری از برگشت سرطان سینه صورت گیرد که معمولاً اثراتی که تابش اشعه ایکس و سایر تابش ها حین درمان روی بدن فرد می گذارند در مردان کم تر از زنان است.ممکن است بعد از جراحی ماستکتومی پرتو درمانی صورت گیرد، بالاخص زمانی که اندازه و محل سرطان به حدی بزرگ باشد که نیاز مبرم به پرتو درمانی داشته باشد.ممکن است زمانی استفاده شود که سرطان به بخش های دیگر بدن مثلاً تا مغز استخوان شیوع پیدا کرده باشد.

 

اینکه کدام قسمت بیشتر به پرتو تابش نیاز دارد به نظر پزشک و ناحیه تحت درمان بستگی دارد که همه این موارد باید قبل از جراحی و تابیدن اشعه، بررسی و پیگیری شود. هورمون درمانی سرطان سینه در مردان می تواند چالش هایی را برای درمان سرطان به وجود آورد. دلیل این امر این است که سرطان های خاصی از طریق هورمون تغذیه می شوند و به رشد و گسترش سریع آن ها کمک می کنند. به عنوان مثال، سرطان های پستان اغلب توسط استروژن یا پروژسترون تأمین می شوند، اما سرطان های پروستات به آندروژن متکی هستند.

برای درمان این سرطان ها پزشکان ممکن است تصمیم بگیرند که از تولید هورمون جلوگیری کرده و مانع از گسترش سرطان، کاهش سرعت یا کاهش احتمال بازگشت آن شوند. تنظیم هورمون های بدن یک بیمار سرطانی هورمون درمانی نامیده شده که با نام های مختلفی شناخته می شود. معمولاً مطالعات نشان داده است گاهی اوقات از درمان های هورمونی برای کنترل رشد سرطان استفاده می شود. بسته به نوع سرطان تحت درمان، به عنوان مثال: سرطان پستان یا سرطان پروستات در مردان، درمان هورمونی می تواند کوتاه مدت یا طولانی مدت در نظر گرفته شود.

درمان هورمونی گاهی اوقات همراه با تابش پرتوی خارجی برای تقویت اثربخشی درمان انجام می شود. قبل از انجام براکی تراپی، اثربخشی درمان انجام می گیرد. قبل از انجام براکی تراپی، ممکن است برای کاهش اندازه غدد بزرگ پروستات یا پستان از روش درمانی هورمون درمانی استفاده شود تا بتواند به خوبی دارای عملکرد باشد.

در حال حاضر ترکیبی از هورمون درمانی و پرتودرمانی در سرطان سینه مردان یک گزینه استاندارد برای مردان مبتلا به سرطان پستان می باشد. مطالعه ای که سال 2014 انجام شد نشان داد که درمان های هورمونی در مدت زمان طولانی برای بیماران در گروه پر خطر تحت تابش پرتوهایی با دوز بالا نیز قرار دارد.

 

نکات مؤثر در استفاده از هورمون درمانی و پرتو درمانی در سرطان سینه مردان

 

اخیراً دانشمندان نتایج یک مطالعه را در زمینه هورمون درمانی و پرتودرمانی سرطان سینه مردان بررسی کرده اند و نشان دادند که بیمارانی که به طور موضعی دچار سرطان پروستات و پستان قرار می گیرند باید حداقل دو سال پس از رادیوتراپی درمان های هورمونی را دریافت کنند.

داده های حاصل از مطالعات نشان می دهد که پس از 20 سال مردانی که تحت درمان طولانی مدت قرار گرفتند 40 درصد کمتر در معرض خطر گسترش سرطان و 33 درصد خطر مرگ را در اثر سرطان سینه و پروستات دارند.در مجموع هورمون درمانی و پرتودرمانی سرطان سینه مردان با هم می تواند در درمان سرطان به خوبی انجام گیرد.

 

پزشکان معتقدند که درمان های ترکیبی می تواند بسیار مؤثر واقع شوند و درصد بالاتری از بهبود را در بیماران بالاخص مردان نشان می دهد. درمان های ترکیبی بیشتر از اشعه به تنهایی باعث اختلال در نعوظ می شود، همچنین برخی تحقیقات نشان می دهد که این مشکل ممکن است کمتر پاسخ گوی مداخله برای بهبود عملکرد نعوظ پس از درمان باشد. تا زمان شناخت بیشتر روش های درمانی همراه توجه داشته باشید که عوارض جانبی که با درمان های ترکیبی از قبیل هورمون درمانی و پرتو درمانی پدیدار می شود را با پزشک متخصص در این زمینه در میان بگذارید و از راهنمایی مفید آنان استفاده نمایید.

 

نکات مؤثر در استفاده از هورمون درمانی و پرتو درمانی در سرطان سینه مردان

 

نقش تغذیه در هورمون درمانی و پرتودرمانی در سرطان سینه مردان

 

  • مکمل های غذایی

ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی، اسیدهای آمینه و گیاهان همگی از جمله مکمل های غذایی هستند که در هورمون درمانی و پرتودرمانی سرطان سینه مردان لازم است. آنها برای تکمیل رژیم غذایی در نظر گرفته شده اند و افراد به دلایل مختلف این رژیم را مصرف می کنند. سایر خوراکی های مؤثر از قبیل:

 - ویتامین C

- ویتامین  A

- ویتامین  E

- کوآنزیم  Q10

- کاروتنوئیدها (بتا کاروتن، لیکوپن، سلنیوم و لوتئین)

- مولتی ویتامین

- ویتامین D

- ویتامین  B6

- ویتامین  B12

- آهن

- اسید فولیک

- کلسیم

- اسیدهای چرب امگا 3

- گلوکوزامین

- ملاتونین

- اسیدوفیلوس

ویتامین های C ، A و E و همچنین کوآنزیم Q10 و کاروتنوئیدها همه آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. مولکول های ناپایداری که در عملکرد طبیعی سلول ایجاد می شوند. آلودگی، تابش، دود سیگار و علف کش ها نیز می توانند رادیکال های آزاد را در بدن شما ایجاد کنند. رادیکال های آزاد می توانند به قسمت های ژنتیکی سلول آسیب برسانند و باعث می شوند سلول از کنترل خارج شود.

 

چه موقع بهتر است هورمون درمانی کنیم؟

 

هورمون درمانی برای سرطان سینه در مردان ممکن است به صورت:

قبل از جراحی پستان: سعی کنید تومور را کوچک تر کرده تا برداشت آن راحت تر باشد

بعد از جراحی پستان: برای جلوگیری از شیوع یا بازگشت سرطان

به عنوان درمان اصلی شما: زمانی که جراحی امکان پذیر نیست

هورمون درمانی اغلب برای درمان سرطان پستان و پروستات صورت می گیرد، جایی که نقش آن از طریق آزمایشات بالینی متعدد کاملاً مشخص می شود. در همین حال، تحقیقات برای بررسی کاربرد بالقوه هورمون درمانی در درمان انواع مختلف سرطان ادامه دارد. هورمون درمانی در سرطان سینه مردان را می توان به چند روش انجام داد:

 

داروهای خوراکی، برخی از درمان ها از طریق دهان انجام می شود.

تزریق: برخی از روش های درمانی با تزریق در زیر پوست یا در بخش عضلانی بدن انجام می شود.

مداخله جراحی: به عنوان مثال برداشتن تخمدان در زنان، بیضه در مردان که این امر منجر به کاهش تولید برخی هورمون ها می شود. بسیاری از بیماران تصور می کنند که هورمون کم تر از شیمی درمانی است، اما در برخی از سرطان های پستان و پروستات نیز می تواند به همان اندازه مؤثر باشد. هورمون درمانی به عنوان یک درمان سیستمیک در نظر گرفته می شود به این معنی که در سراسر بدن حرکت می کند. هورمون درمانی و پرتودرمانی سرطان سینه مردان معمولاً به عنوان درمان های روتین مورد بررسی قرار می گیرند.

 

عوارض جانبی در هورمون درمانی و پرتو درمانی سرطان سینه مردان

 

عوارض جانبی ناشی از کمبود هورمون معمولاً امری مهم تلقی می شود. این عوارض در بیشتر موارد می تواند شامل: حالت تهوع، ریزش یا نازک شدن موها، درهای عضلانی و درد مفاصل، و به طور جدی تر لخته شدن خون و افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر باشد.معمولاً در بیشتر مردان عوارض جانبی می تواند به صورت گرگرفتگی، خستگی، حساسیت یا بزرگ شدن پستان، از دست دادن میل جنسی و ناتوانی جنسی بروز کند. این کاهش هورمون های بدن می تواند به طور طبیعی زنان و مردان را در معرض خطر بیشتری از سرطان قرار دهد. برای خنثی کردن این عارضه می تواند از درمان بیس فسفونات استفاده شود. علاوه بر این ارائه خدمات بهداشتی درمانی در زمینه هورمون درمانی و پرتودرمانی سرطان سینه در مردان نیازمند اقدامات مؤثر پزشکی و مشورت با پزشک جهت بهبود می باشد.

 

عوارض جانبی در هورمون درمانی و پرتو درمانی سرطان سینه مردان

تعداد بازدید : 1068

ثبت نظر

ارسال