Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 55 دقیقه

داروی هرسپتین ؛ عوارض و نحوه مصرف دارو

هرسپتین|داروی هرسپتین|Herceptin|درمان سرطان با Herceptin

هرسپتین یک داروی شیمی درمانی و ضد سرطان است. این داروها به طور خاص برای هدف قرار دادن گیرنده های سطحی یا درون سلولی ساخته شده اند ، بنابراین بر روی سلول های خاصی عمل می کنند و در عین حال تأثیر بیشتری بر روی سلول های سرطانی و عوارض جانبی کمتری بر روی سلول های سالم دارند.

دوشنبه 29 شهریور 1400 ساعت 15:18

سینه ها دقیقاً مانند اندام های فعال بدن تحت تأثیر قرار می گیرند. به طور کلی ، بیماری های پستان به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند. اکثر افرادی که به مراکز مراقبت از سینه مراجعه می کنند می خواهند عمل جراحی بزرگ کردن سینه افراد با درد سینه همراه خواهد بود، اکثر زنان در طول زندگی خود دچار درد سینه می شوند ، بنابراین شما باید با درمان ها و بیماری های سینه آشنا باشید تا در صورت بروز هرگونه عارضه بلافاصله به یک مرکز پزشکی مراجعه کنید. درد سینه در دوران قاعدگی طبیعی است ، اما اگر این درد همچنان ادامه داشت ، باید به متخصص مراجعه کنید. توصیه می کنیم بلافاصله پس از پایان قاعدگی به پزشک مراجعه کنید تا متخصصان بتوانند علت درد را با دقت بیشتری تشخیص دهند. بیماری های پستان به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام درمان منحصر به فرد خود را دارند.


هرسپتین


هرسپتین یک داروی شیمی درمانی و ضد سرطان است. این داروها به طور خاص برای هدف قرار دادن گیرنده های سطحی یا درون سلولی ساخته شده اند ، بنابراین بر روی سلول های خاصی عمل می کنند و در عین حال تأثیر بیشتری بر روی سلول های سرطانی و عوارض جانبی کمتری بر روی سلول های سالم دارند.Herceptin یک آنتی بادی مونوکلونال است که یک پروتئین محرک رشد به نام HER 2 neu را مسدود می کند. این پروتئین معمولاً به مقدار کمی در بافت پستان ، عمدتا در سلول های سرطانی سینه وجود دارد و با تحریک آن برای تولید فاکتور رشد اپیدرمی ، منجر به رشد سلول های سرطانی پستان می شود.

 

در حدود 20 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پستان ، میزان پروتئین HER2 حتی بیشتر افزایش می یابد. به بیمارانی که میزان بیشتری از این پروتئین دارند ، HER2 مثبت گفته می شود. Herceptin می تواند جلوی این اثر تحریک کننده رشد پروتئین HER2 را بگیرد. Herceptin همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را برای تنظیم حمله به سلول های سرطانی غیرطبیعی تحریک کند و یک درمان موثر برای برخی از بیماران مبتلا به HER2 مثبت است که سرطان سینه آنها عود کرده یا بدن آنها در برابر شیمی درمانی مقاوم است.


داروی هرسپتین Herceptin  یا Traztuzumab در یک ویال پودری موجود است که در دوزهای 440 و 150 میلی گرم موجود است. برخی حلال خاص خود را دارند ، در صورت عدم وجود حلال ، می توانید از آب مقطر برای حل دارو استفاده کنید.اگرچه برخی از مطالعات تأثیر این دارو را در کاهش 50 درصدی عود سرطان سینه در زنان نشان داده است ، اما از آنجا که این دارو بسیار گران است و در بیماران ، بیمه ها و سیستم های بهداشت ملی استفاده می شود ، هزینه آن سرسام آور است. پزشک باید نیاز را به دقت انتخاب کنید بیمارانی که سلول های آنها به داروها پاسخ می دهند.


گاهی اوقات بیماران تصور می کنند که به دلیل قیمت بالای این دارو ، می تواند برای همه بیماران معجزه کند و از پزشکان می خواهند که این دارو را تجویز کنند ، اما لازم است تأکید شود که این دارو فقط برای تعداد معینی از بیماران موثر است. به عبارت دیگر ، کمبود گیرنده روی سلول های آنها بی اثر است. و فقط تعداد محدودی از بیماران مجاز به استفاده از Herceptin هستند.


همه بیماران مبتلا به سرطان پستان مجاز به استفاده از این دارو نیستند ، بنابراین وزارت بهداشت با معاون وزیر فناوری ، درمان و غذا و دارو برای کنترل استفاده غیرقانونی از این دارو همکاری کرده است. این بدان معناست که فرد ابتدا باید آزمایش بالینی را پشت سر بگذارد و پس از تأیید اثربخشی دارو برای بیمار ، شروع به مصرف آن کند.


متأسفانه ، علیرغم اثربخشی محدود Herceptin ، از یک سو ، اعتبار زیادی برای واردات این دارو هزینه شد. از سوی دیگر ، مقامات وزارت بهداشت قبل از اطمینان از اثربخشی دارو ، واسطه بودند. به طوری که بیماران فعلی نمی دانند که آیا این دارو عوارضی برای آنها دارد یا خیر ، آنها آن را با قیمت بسیار بالایی خریداری کردند.


چه زمانی از Herceptin استفاده کنیم؟


Herceptin در موارد زیر استفاده می شود:
در مراحل اولیه سرطان سینه به دنبال جراحی و پرتودرمانی یا شیمی درمانی باشید تا احتمال عود سرطان کاهش یابد
در مراحل پیشرفته سرطان سینه ، رشد سرطان را کند کرده و طول عمر بیماران را افزایش می دهد
سرطان پیشرفته معده سرطان مری پیشرفته در تماس با معده
نحوه تجویز و مصرف Herceptin


داروی تراستوزوماب یا هرسپتین را می توان به دو روش در کلینیک تجویز کرد:
با تزریق از جایی که دارو به آرامی و قطره قطره وارد خون می شود  . اولین درمان معمولاً 90 دقیقه و 30 دقیقه بعدی طول می کشد.
با تزریق زیر جلدی ، این معمولاً برای درمان سرطان سینه استفاده می شود و در عرض چند دقیقه از طریق ران وارد جریان خون می شود.
در اولین دوره درمان سرطان توسط Herceptin ، معمولاً 6 ساعت نظارت در بیمارستان ها و کلینیک ها لازم است تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود ، اما در دوره بعدی درمان ، 2 ساعت کافی است.
بیماران مبتلا به سرطان پستان معمولاً هر 1 یا 3 هفته یکبار و بیماران مبتلا به سرطان مری و معده هر 3 هفته یکبار تزریق می کنند.

 

هرسپتین


زمان تزریق مناسب


طبق دستورالعمل های وزارت بهداشت هر کشور ، درمان استفاده از این دارو در رژیم های مختلف دارویی متفاوت خواهد بود. در کشور من ، روش پذیرفته شده این است که دارو را پس از 4 دوره شیمی درمانی اول شروع کرده و همراه با سایر داروها مصرف کنید.بعد از اولین دوز ، سه هفته صبر کنید تا دوز بعدی به بیمار داده شود و سپس تا 9 هفته. مصرف دارو را تا پایان درمان ادامه دهید. برخی از پزشکان پس از اتمام شیمی درمانی ، دارو را شروع می کنند یا بسته به نظر پزشک متخصص سرطان ، فاصله یا دوز تزریق متفاوتی را انتخاب می کنند.


نحوه نگهداری دارو


با توجه به حساسیت محلول و بسته به نوع سازنده دارو ، دارو باید در لایه میانی یخچال و در دمای 4 درجه سانتی گراد نگهداری شود. در صورت حل شدن در آب مقطر ، در صورت حل شدن دارو در حلال دارو ، می توان آن را در همان روز ذخیره و استفاده کرد.


نحوه تزریق


تزریق طبق تجویز پزشک انجام می شود ، اما به طور کلی ، این دارو فقط تحت نظارت بیمارستان و پزشک قابل تزریق است.

 

مراحل تزریق دارو به شرح زیر است:
به پزشک مراجعه کنید و داروها را در پرونده یا جزوه بیمار ثبت کنید
علائم حیاتی را قبل از تزریق کنترل کنید
یک خط وریدی مناسب ایجاد کنید
آنتی هیستامین ها را طبق تجویز پزشک تزریق کنید
دارو را با حلال دارو یا ده میلی لیتر آب مقطر حل کنید
داروی محلول را به سرم نمک (نمک قند) اضافه کنید مقدار سرم توسط پزشک شما تعیین می شود.
تزریق دارو: زمان تزریق اول بیش از 90 دقیقه و زمان تزریق بعدی بیش از 60 دقیقه است.
کنترل علائم حیاتی را دوباره به دست آورید

 

عوارض جانبی


شایع ترین عوارض جانبی افرادی که برای اولین بار تحت درمان با Herceptin قرار گرفتند ، تب و لرز است. برخی از افراد ممکن است درد ، ضعف ، تهوع ، استفراغ ، اسهال ، سردرد ، مشکل تنفس یا بثورات پوستی داشته باشند. پس از اولین درمان ، این عوارض جانبی معمولاً خفیف تر می شوند. گاهی اوقات می تواند باعث آسیب قلبی نیز شود. گاهی اوقات این می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. Herceptin همچنین ممکن است ریه ها را تحت تاثیر قرار دهد ، گاهی اوقات باعث مشکلات تنفسی می شود. در صورت بروز این علائم ، مصرف دارو باید قطع شود. اگر علائم مربوط به عوارض جانبی مانند درد ، ضعف ، تهوع ، استفراغ ، اسهال و غیره را مشاهده کردید ، لطفاً به پزشک خود مراجعه کنید.


آموزش بیمار


به طور مرتب برای دریافت دارو به پزشک مراجعه کنید.
به نحوه نگهداری دارو در خانه توجه کنید تا اثر آن بهتر اعمال شود.
اگر سابقه حساسیت قبل از تزریق دارید ، لطفاً به پرستار یا پزشک خود اطلاع دهید.
لطفاً هنگام تزریق دارو به پرستار خود اعتماد کنید و مراحل تزریق را با آرامش انجام دهید.
اگر در طول تزریق علائم آلرژی مشاهده کردید ، لطفاً به پرستار خود اطلاع دهید
سرعت تزریق اولین درمان بیشتر از زمان درمان بعدی است ، بنابراین برای تکمیل تزریق سرم عجله نکنید.
رعایت رژیم غذایی مناسب بدون محرک برای کاهش عوارض جانبی پس از ترخیص بسیار مهم است.


هنگام مصرف Herceptin بر قلب خود نظارت کنید


به منظور کاهش عوارض قلبی ناشی از داروی ضد سرطان Herceptin ، قلب بیمار باید به طور خاص کنترل شود زیرا این عوارض جانبی می تواند جدی و خطرناک باشد. بنابراین ، قبل از شروع استفاده از تراستوزوماب برای درمان سرطان ، بیماران باید آزمایش های متعددی مانند اسکن قلب را برای بررسی سلامت عملکرد قلب انجام دهند. در طول درمان با این دارو ، قلب بیمار نیز به طور مرتب بررسی می شود. تنگی نفس و متورم شدن مچ پا در طول روز برخی از علائم مشکلات قلبی هستند که در صورت بروز آنها با قطع تزریق می توان آنها را برطرف کرد.

 

مصرف Herceptin


چه کسی نباید Herceptin را مصرف کند؟


این داروی ضد سرطان نباید در بیماران سرطانی که فاکتور HER2 مثبت ندارند استفاده شود زیرا بر این ماده تأثیر می گذارد.

 

Herceptin نیز در موارد زیر توصیه نمی شود:
بیماریهای قلبی مانند نارسایی قلبی و مشکلات دریچه قلب
فشار خون
خانم‌هایی که باردار هستند
دوران شیردهی به نوزاد
توصیه می شود که حداقل تا 7 ماه پس از مصرف Herceptin باردار نشوید. علاوه بر این ، پس از قطع دارو حداقل به مدت 7 ماه به نوزاد خود شیر ندهید ، زیرا این دارو به شیر مادر منتقل می شود و به کودک شما آسیب می رساند.

 

مدت زمان درمان سرطان با Herceptin چقدر است؟


برای افرادی که در مراحل اولیه سرطان سینه هستند ، مدت درمان این دارو معمولاً 1 سال است.برای سرطان پیشرفته پستان ، سرطان مری و سرطان معده ، تا زمانی که درمان موثر و تحت راهنمایی پزشک باشد ، ادامه خواهد داشت. مراقب باشید


آیا Herceptin به تنهایی برای درمان سرطان استفاده می شود؟


در مراحل اولیه سرطان سینه ، این درمان را می توان قبل یا بعد از جراحی سرطان سینه به تنهایی تجویز کرد یا می توان از آن با داروهای شیمی درمانی دیگر استفاده کرد. در سرطان پیشرفته سینه ، این دارو در ترکیب با داروهای شیمی درمانی پاکلیتاکسل و پاکلیتاکسل یا در ترکیب با هورمون درمانی استفاده می شود و در سرطان مری پیشرفته و سرطان معده ، همراه با داروهای شیمی درمانی capecitabine یا zeloda استفاده می شود.


آیا استفاده از Herceptin با داروهای دیگر مجاز است؟


انجام ندهید. هرسپتین می تواند با سایر داروهای شیمیایی و گیاهان تداخل داشته باشد ، بنابراین حتماً در مورد هرگونه دارو و واکسیناسیون با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این ، شما نباید ویتامین ها و گیاهان را به میل خود مصرف کنید.


آیا بعد از درمان سرطان با هرسپتین می‌توان باردار شد؟


بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا در صورت نیاز اسپرم یا تخمک شما را ذخیره کند ، زیرا این دارو ممکن است باعث ناباروری شود.


کلام آخر


سرطان پستان اولین سرطان شایع در بین زنان است ، اگرچه درمان مشخصی دارد ، اما باید در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود. بنابراین ، زنان باید مرتباً چک کنند ، که خود افراد می توانند به راحتی این کار را انجام دهند. در مورد هرگونه تغییر در سینه های خود به پزشک خود اطلاع دهید و نگران نباشید. معاینات منظم می تواند شانس تشخیص زودهنگام سرطان را افزایش دهد.


Herceptin اکنون در ترکیب با داروهای دیگر مانند تاکسان ها (مانند پاکلیتاکسل) یا مهار کننده های آروماتاز (سایر داروهای ضد سرطان بعداً مورد بحث قرار می گیرد) استفاده می شود ، زیرا معمولاً چندین مسیر پیام رسانی وجود دارد که بر سرطان تأثیر می گذارد و برخی مسئول هستند، برای سایر پدیده های پروتئین ، مانند انتقال، نا گفته نماند؛ که با خرید تاج گل خیریه از موسسه های خیریه ، می توان قدمی بزرگ در جهت بهبودی افراد مبتلا به سرطان برداشت،

تعداد بازدید : 20443

نظرات

زهرا شیرمردی

1 سال و 10 ماه و 4 روز پیش

بیمارسرطانی هستم شوهرم بیکاره مستاجرم توانایی هیچ گونه خرید دارویی ندارم

زهرا شیرمردی

1 سال و 10 ماه و 4 روز پیش

بیمارسرطانی هستم شوهرم بیکاره مستاجرم توانایی هیچ گونه خرید دارویی ندارم سن ۳۰ساله

زهرا شیرمردی

1 سال و 10 ماه و 4 روز پیش

بیمارسرطانی هستم شوهرم بیکاره مستاجرم توانایی هیچ گونه خرید دارویی ندارم سن ۳۰ساله

زهراشیرمردی

1 سال و 10 ماه و 4 روز پیش

سلام بیمار سرطانی هستم شوهرم بیکاره توانایی خرید داروهام ندارم جوان ۳۰ ساله هستم ۰۹۱۶۹۸۲۱۰۸۳

میم

1 سال و 9 ماه و 5 روز پیش

در صورتیکه بیماری به موقع تشخیص داده شده باشه، ولی بعد از شیمی درمانی، جراحی و رادیوتراپی، herceptin تجویز نشده باشه، و بیمار بعد از دو سال به لتروزول جوابگو نباشد (50% ESR+) چه راهی باید در پیش بگیریم؟ آیا امکانش هست که herceptin مصرف کنند، یا enhertu، به جای اینکه فقط روی ESR تمرکز کنند؟ پس اگر her2 مورد هدف قرار نگیره، بیمار her2+ در ایران چه فرقی با بیمار her2- داره؟ آیا این کوتاهی نیست که اصلا روی her2 تمرکز نکنند؟؟؟

ثبت نظر

ارسال