Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 2 و 46 دقیقه

علائم سرطان سینه

سرطان سینه| درمان سرطان|

سرطان سینه | علائم سرطان سینه | سرطان سینه چیست؟ |‌سرطان سینه مانند بسیاری از سرطان های دیگر شیوع بالایی، به خصوص در زنان، دارد و سالانه افراد زیادی به دلیل دچار شدن به این بیماری جان خود را از دست می دهند . علاوه بر آمار بالای مرگ و میر سرطان سینه ، از لحاظ اقتصادی نیز ، فرد و جامعه متحمل هزینه های زیادی می شوند . با اگاهی از علائم سرطان سینه و پیشگیری و درمان به موقع می توان آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش داد .

شنبه 16 فروردین 1399 ساعت 9:48

 

به مجموعه ی غدد پستانی و مجراهایی که شیر را به خارج از پستان هدایت می کنند، پستان (سینه) گفته می شود . سرطانی شدن بافت پستان زمانی رخ می دهد که بافت های پوشش دهنده ی غدد پستانی و یا سلول های مجاری پستانی به صورت کنترل نشده و بدون نظم و قاعده ی خاصی تکثیر شده و بافت توموری بدخیم ایجاد کنند.

سرطان سینه (سرطان پستان) متاسفانه در مراحل اولیه ی رشد، علائم خاصی ندارد و بعد از مدتی علائمش قابل مشاهده خواهد بود، که این اتفاق درمان سرطان سینه را دشوار می کند.

شیوع

سرطان سینه یکی از شایع ترین انواع سرطان ها در بین زنان محسوب می شود و بعد از سرطان کبد، شایع ترین انواع سرطان در جهان است. یک هشتم زنان سراسر جهان، در طول زندگی خود دچار این سرطان می شوند، گرچه با پیشگیری و درمان های مناسب آمار مرگ و میر سرطان سینه خیلی کمتر از شیوع آن است. روش های تشخیصی

معمول ترین روش های تشخیصی سرطان سینه معاینه توسط خود فرد، معاینه توسط پزشک و انجام سونوگرافی و ماموگرافی ست، که دوره های غربالگری و معاینات ماهیانه ی منظم می تواند در تشخیص زود هنگام و درمان بهتر این سرطان کمک کننده باشد.

به طور کلی در انواع سرطان ها، پیشگیری نقش بسیار مهمی دارد، زیرا متاستاز بافت توموری شده به بافت هایی غیر از منشأ پیدایش آن، می تواند بسیار خطرناک باشد و در این مرحله درمان کاری بسیار سخت یا غیرممکن خواهد بود و اکثر بیماران باید تحت شیمی درمانی و عوارض زیاد آن قرار بگیرند.

برای تشخیص زود هنگام باید به علائم اولیه ی هر اختلالی توجه کرد، سرطان سینه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله علائم سرطان سینه در زنان به رشته ی تحریر درآمده است.

نشانه های سرطان سینه در زنان

 

۱. وجود توده

 

وجود توده ی سفت و سخت در هنگام لمس بافت اصلی سینه یکی از علائم سرطان سینه محسوب می شود. این توده منفرد ، چسبناک و بدون درد می باشد. این توده ها ممکن است در بافت خود سینه یا زیر بغل باشد و معمولا با توده های سینه در زمان پریود اشتباه گرفته می شود.

فرق توده های سرطانی سینه و توده های زمان پریود در این است که توده های سرطانی بعد از اتمام پریود از بین نمی روند و همچنان قابل لمس هستند. این توده های زیر پوست احساس لمسی شبیه به لمس تیله در زیر پوست را القا می کنند.

شخص پس از مواجهه با چنین مشکلی، باید سریعا به پزشک مراجعه کند و تحت بررسی ها و تصویربرداری های مختلفی جهت بررسی وجود توده ی خوش خیم یا بدخیم پستان قرار گیرد.

گرچه توده ی پستانی با لمس دست و خیلی ساده تا حدودی قابل تشخیص است، اما این اتفاق زمانی رخ می دهد که دو سال از شروع سرطان گذشته باشد و در این زمان ممکن است بافت توموری به سایر نقاط دست درازی کرده و آن ها را درگیر کرده باشد.

 

۲. ترشحات پستان

 

ترشحات سینه می تواند در موارد مختلف و به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. ترشحات سینه می تواند به رنگ های قهوه ای، قرمز، بی رنگ و یا حتی آبی باشد. ترشحات ناشی از وجود توده ی پستانی معمولا قرمز خالص ( به دلیل وجود خون) یا به صورت خونابه و یا می تواند مثل آب آشامیدنی بی رنگ باشد.

 

۳. تغییرات بافت پوست سینه

 

این تغییراتی پوستی در پستان به شکل های مختلفی خود را نشان می دهد که از مهمترین آنها می توان فرو رفتگی و کشیدگی بافت سینه را نام برد. کشیدگی پوست پستان، معمولا در موارد خوش خیم تومور پستان هم مشاهده می شود و علامت قطعی تومور بدخیم سینه نیست. ولی وجود فرورفتگی، می تواند علامت قطعی تری باشد.

فرورفتگی سینه هم به صورت دائم و هم به صورت دوره ای بروز می کند و معمولا در معاینات اولیه قابل مشاهده است. علاوه بر این دو مورد تغییرات پوستی پستان، پوسته پوسته شدن، احساس خارش و قرمزی که از علائم التهاب هستند، می تواند بیانگر نوع خاصی از سرطان سینه به نام سرطان پاژه باشد.

 

سرطان سینه

 

۴. تورم غدد لنفاوی زیر بغل

 

تورم غدد لنفاوی زیر بغل، در موارد متعددی مشاهده می شود. حتی اصابت ضربه به ناحیه ی زیر بغل می تواند باعث تورم آن شود. انواع ضایعات خوش خیم و التهاب ها نیز می توانند باعث تورم غدد لنفاوی زیر بغل شوند.

علاوه بر غدد لنفاوی زیربغل، ممکن است استخوان ترقوه و سینه هم متورم شوند، که به این نوع سرطان، "سرطان التهابی سینه" گفته می شود. در صورت مشاهده ی این علامت، بررسی های بیشتر و جامع تر توسط پزشک توصیه می شود.

 

۵. نامتقارن بودن اندازه ی سینه ها

 

نا متقارن بودن اندازه ی سینه ها، تا حدودی امری طبیعی ست، ولی عدم تقارن در اندازه ی پستان ها در صورتی که اخیرا ایجاد شده باشد، نگران کننده است. معمولا علائم سرطان سینه به صورت تک علامتی بروز نمی کند و علائم همراه دیگر آن نیز می تواند به تشخیص بهتر کمک کند.

این تورم به دلیل وجود تومور (که بخشی از فضای پستان را اشغال میکند) و یا تومور به همراه التهاب است. گاها تجمع شیر در سینه، وجود التهاب یا تومور خوش خیم هم می تواند باعث بزرگتر شدن سینه شود.

 

۶.وجود درد در ناحیه ی سینه

 

گرچه توده های سینه ( خوش خیم و بدخیم) دردناک نیستند، ولی مجموع تغییراتی که در بافت سینه در مواقع سرطان اتفاق میفتد، مانند التهاب، تورم، تحت فشار قرار گرفتن اعصاب ناحیه و ... باعث ایجاد احساس درد در ناحیه سینه و قفسه ی سینه می شود.

علاوه بر این علائمی که نام برده شد، با توجه به نوع سرطان ریه و شرایط زمینه ای سلامت هر کس، سرطان سینه با تظاهرات بالینی مختلفی ممکن است خود را نشان دهد. حتی گاها برحسب انواع سرطان های ریه، علائم متفاوت و اختصاصی ست.

ریسک فاکتورها

جنسیت:

شیوع سرطان سینه در زنان، چند برابر مردان است و کمتر از ۱ درصد مردان به سرطان سینه مبتلا می شوند در حالی که شیوع این بیماری در زنان ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

ژنتیک:

وجود این بیماری در اقوام درجه ی ۱، احتمال بروز بیماری در افراد را افزایش می دهد. در صورتی که اقوام درجه ی ۱ قبلا این بیماری را تجربه کرده باشند، به میزان ۵ تا ۱۰ درصد احتمال بروز بیماری افزایش می یابد.

سبک زندگی:

سیگار کشیدن به احتمال زیاد در شیوع سرطان سینه دخیل است، گرچه این مطلب هنوز به طور کامل بررسی نشده و تحت بررسی ست. همچنین در معرض پرتوهای درمانی مختلف قرار گرفتن، مثلا کسانی که قبلا به یک بدخیمی دچار شده و با پرتودرمانی مداوا شده اند، احتمال بروز سرطان سینه در آن ها بیشتر است.

مصرف الکل نیز (اگر بیش از ۱ لیوان در روز مصرف شود)، می تواند تا حدودی ریسک خطر ابتلا را افزایش دهد.

 

انواع سرطان های سینه و علائم آن ها

 

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد و با توجه به نوع آن، می تواند علائم ، راه های تشخیصی و درمانی مختلفی داشته باشد. مثلا سرطان ductal carcinoma که شایع ترین آن ها نیز می باشد، در مجاری شیری رشد کرده و بافت های اطراف سینه را درگیر می کند و یا در سرطان medullary بین بافت های سالم و بافت های درگیر سرطان می توان به خوبی تشخیص افتراقی داشت و میزان متاستاز بافت های اطراف را تعیین کرد.

در نوع سرطان سینه ی inflammatory, به دلیل انسداد عروق لنفاوی ناحیه ی پستان، بافت ناحیه متورم، گرم و قرمز شده و علائم کاملا قابل مشاهده و تشخیص است. سرطان نوک پستان، با پوست پوست شدن و قرمزی نوک سینه خود را نشان می دهد.

نکته ی بسیار مهم در مواقع مواجهه با علائم هر نوعی از سرطان سینه، مراجعه به پزشک و بررسی و پیگیری های دقیق برای درمان و عود مجدد است.

از آن جایی که شیوع این سرطان، در زنان بالای ۵۰ سال خیلی بیشتر است، توصیه می شود خانم های بالای ۵۰ سال، مخصوصا مواردی که با تاخیر شروع یائسگی همراه است، هر ۶ ماه به طور منظم تحت نظر پزشک خود، معاینات مرتبط با سرطان پستان را انجام دهند.

تعداد بازدید : 7030

ثبت نظر

ارسال