Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 1 و 7 دقیقه

تغییرات پوست در سرطان سینه

سرطان سینه چه نشانه ها و علائمی دارد|سرطان سینه|سن سرطان سینه زنان|

بیماری پاژه پستان شکل غیرمعمول سرطان سینه است که 1 تا 3 درصد از سرطان پستان را به خود اختصاص داده است که به آن بیماری پاژه سینه یا نوک پستان نیز می گویند. در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با تغییرات پوست در سرطان سینه بهتر است ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

یکشنبه 19 دی 1400 ساعت 5:41

بیماری پاژه پستانی تقریباً همیشه با سرطان پستان داخل مجاری که در نزدیکی آرئول قرار دارد، همراه است. بیماری پاژه پستانی از تمایز بیماری پاژه extramammary ایجاد می شود. بیماری پاژه پستان عمدتاً زنان 50 و 60 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد و در طیف سنی گسترده ای از افراد نوجوان تا سالمند گزارش شده است. مردان نیز می توانند به بیماری پاژه پستانی مبتلا شوند، اگرچه این امر نادر است، اما گزارشات نشان داده اند که تغییرات پوست در سرطان سینه ممکن است در مردان هم رخ دهد.

 

دو نظریه اصلی برای پاتوژنز بیماری پاژه پستان ارائه شده است:

 

نظریه اپیدرموتروپیک، این نظریه پیشنهاد می کند که سلول های پاژه در یک کارسینوم داخل مجاری زمینه ای ایجاد می شوند و در امتداد مجاری شیری به اپیدرم نوک پستان مهاجرت می کنند.نظریه تبدیل حالت های بدخیم در سرطان، این نشان می‌دهد که سلول‌های پاژه کراتینوسیت‌ های بدخیم اپیدرم نوک پستان هستند.

 

ویژگی های بالینی بیماری پاژه پستانی

 

بیماری پاژه پستانی معمولاً با تغییرات پوست در سرطان سینه و ایجاد اگزما در نوک پستان شروع می ‌شود و با گذشت زمان در ناحیه آرئول گسترش می ‌یابد، اغلب با ایجاد یک توده زیرین در پستان همراه است. نوک سینه ها ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

 

ویژگی های پوستی و شایع بیماری پاژه پستانی عبارتند از:

تغییر اگزماتوز یا پسوریازیس مانند ایجاد لکه قرمز مشخص اما نامنظم که به آرامی بزرگ می شود و می تواند به قطر 15 سانتی متر برسد.ممکن است نوک پستان پوسته پوسته شود.

 

در ابتدا تغییرات پوست در سرطان سینه بدون علامت است، نوک پستان می تواند خارش داشته باشد، دردناک یا احساس سوزش کند.با گذشت زمان، نوک پستان ممکن است ضخیم شود و یا جمع شود زخم، خونریزی و ترشح ممکن است در این میان ایجاد شود.

 

در بررسی تغییرات پوست در سرطان سینه یک نوع رنگدانه در مردان و زنان به خوبی شناخته شده است، اگرچه این تظاهرات بسیار نادر است. تشخیص بالینی آن از ملانوما می تواند بسیار دشوار باشد. درموسکوپی ممکن است برای تشخیص ضایعه از درماتوز التهابی یا عفونی یا در مورد بیماری پیگمانته پستانی پاژه، از ملانوم انجام شود.

 

ویژگی های درموسکوپی بیماری پاژه پستان معمولی به ندرت توصیف شده است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

بروز رگ های خطی نامنظم

ایجاد نواحی اسکار مانند سفید

ایجاد نقاط خاکستری و آبی روی پوست

گزارش شده است که درموسکوپی بیماری پیگمانته پستان پاژه تقریباً از ملانوم قابل تشخیص نیست.

 

عوارض بیماری پاژه پستانی

 

بیماری پاژه پستان تقریباً همیشه نشانه پوستی سرطان پستان زمینه ای است. این ممکن است یک کارسینوم داخل مجاری درجا یا مهاجم باشد. متاستاز به علائمی که ممکن است در نتیجه سرطان سینه ایجاد شود، گفته می شود: مثل ایجاد تغییرات پوست در سرطان سینه

 

همه چیز در رابطه با تغییرات پوست در سرطان سینه

 

التهاب پوست

 

لکه قرمزی روی پوست ممکن است به دلایل زیادی از جمله اگزما، واکنش آلرژیک به محصولات بدن، عوامل خارجی مانند قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی یا ناشی از نیش حشره ایجاد شود. اگر علت مشخصی وجود نداشته باشد و قرمزی یا التهاب در مدت معقولی پس از درمان موضعی فروکش نکند، ارزیابی این علامت توسط پزشک مهم است.

 

اگر پزشک تشخیص دهد که قرمزی و التهاب پوست ممکن است علتی در پستان داشته باشد، ماموگرافی تشخیصی و سونوگرافی پستان انجام دهید. علت اصلی این علامت می تواند عفونت پستان (ماستیت) یا انواع نادر سرطان سینه باشد. ورم پستان در زنانی که باردار نیستند یا در دوران شیردهی نیستند، غیرمعمول است. دو نوع نادر سرطان سینه وجود دارد که ممکن است به صورت تغییرات پوست در سرطان سینه ظاهر شوند.

 

سرطان سینه التهابی

 

نوع نادری از سرطان سینه که در آن سلول‌های سرطانی به عروق لنفاوی پوست حمله کرده و آن‌ها را مسدود می‌کنند که منجر به بزرگ شدن سینه، ضخیم شدن و قرمزی پوست می‌شود که بیش از یک سوم پستان را درگیر می‌کند. پوست ظاهری حفره دار مانند پوست پرتقال دارد. پوست ممکن است کبود به نظر برسد. معمولاً یک بخش توده مانند در سینه و غدد لنفاوی در بازو وجود دارد.

 

ماموگرافی تشخیصی و سونوگرافی در بیشتر موارد سرطان زمینه ای را شناسایی می کند. تشخیص قطعی نیاز به بیوپسی از پوست و یافتن سلول های سرطانی مسدود کننده عروق لنفاوی پوست دارد. علائم این نوع سرطان می تواند ورم پستان را تشدید کند. ارزیابی دقیق برای تشخیص این نوع سرطان مورد نیاز است تا بتوان درمان را زودتر آغاز کرد.

 

سرطان سینه التهابی یک نوع سرطان تهاجمی با پیشرفت سریع است، بنابراین تشخیص زودهنگام آن مهم است. بیشتر در زنان جوان رخ می دهد. این نوع سرطان اغلب فاقد گیرنده های هورمونی است؛ بنابراین شیمی درمانی هورمونی ممکن است یک گزینه درمانی نباشد. نتیجه و بقای این نوع سرطان به طور کلی ضعیف تر از سایر انواع سرطان پستان است. ماموگرافی نشان دهنده تغییرات پوست در سرطان سینه، ضخیم شدن پوست و تومور زیرین با کلسیفیکاسیون بدخیم در یک زن مبتلا به سرطان سینه التهابی است.

 

عوارض بیماری پاژه پستانی

 

علائم تغییرات پوست در سرطان سینه، تشخیص و پیشگیری

 

خود مدیریتی

 

سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در زنان است (به استثنای سرطان پوست). اکثر زنان مبتلا به سرطان سینه بالای 50 سال سن دارند، اما زنان جوانتر نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. از هر 8 زن، 1 نفر در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می شوند. اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، شانس خوبی برای بهبودی وجود دارد. توصیه می شود که خانم ها به طور مرتب سینه های خود را برای هر گونه تغییر چک کنند و همیشه هر گونه تغییرات پوست در سرطان سینه توسط پزشک عمومی خود معاینه کنند.

 

علائم

 

مهمترین علامت سرطان سینه توده سینه است که معمولاً بدون درد است. اکثر توده های سینه (90%) سرطانی نیستند، اما همیشه بهتر است آنها را توسط پزشک خود بررسی کنید.

 

اگر متوجه شدید که باید به پزشک عمومی خود مراجعه کنید باید این موارد را در نظر بگیرید:

یک توده جدید یا ناحیه ای از بافت ضخیم در هر دو پستان که قبلاً وجود نداشت

تغییر در اندازه یا شکل یک یا هر دو سینه

ترشحات خونی از هر یک از نوک سینه های شما

یک توده یا تورم در هر یک از زیر بغل های شما

فرو رفتن روی پوست سینه ها

راش روی نوک پستان یا اطراف آن

تغییر در ظاهر نوک پستان، مانند فرورفتن در سینه شما

درد سینه معمولاً از علائم سرطان سینه نیست.

 

علل

 

علل سرطان سینه و تغییرات پوست در سرطان سینه به طور کامل شناخته نشده است، بنابراین نمی توان گفت که چرا یک زن ممکن است به سرطان سینه مبتلا شود و دیگری ممکن است مبتلا نشود. عوامل خطری وجود دارد که بر احتمال ابتلا به سرطان سینه تأثیر می گذارد. برخی از این موارد را نمی توانید انجام دهید، اما برخی از آنها را می توانید تغییر دهید.

 

سن

 

خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می یابد. این عارضه در میان زنان بالای 50 سال که در دوران یائسگی قرار گرفته اند، شایع تر است. حدود 8 مورد از هر 10 مورد سرطان سینه در زنان بالای 50 سال رخ می دهد. همه زنان 50 تا 69 ساله باید هر دو سال یکبار به عنوان بخشی از برنامه غربالگری پستان غربالگری سرطان سینه را انجام دهند.

 

قرص های پیشگیری از بارداری

 

خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند کمی افزایش می یابد. با قطع مصرف قرص، خطر شروع به کاهش می کند. خطر ابتلا به سرطان سینه 10 سال پس از توقف به حالت عادی باز می گردد.

 

الکل

 

خطر ابتلا به سرطان سینه با میزان الکلی که می نوشید افزایش می یابد. الکل همچنین می تواند سطح برخی از هورمون ها مانند استروژن را افزایش دهد که می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

 

اضافه وزن یا چاق بودن

 

اگر یائسگی را تجربه کرده اید و اضافه وزن یا چاق هستید، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه باشید. تصور می شود که تغییرات پوست در سرطان سینه به میزان استروژن در بدن شما مرتبط است. اضافه وزن یا چاقی بعد از یائسگی باعث تولید بیشتر استروژن می شود.

 

 تغییرات پوست در سرطان سینه

 

روش های جلوگیری از ایجاد تغییرات پوست در سرطان سینه

 

از آنجایی که علل سرطان سینه به طور کامل شناخته نشده است، نمی توان از آن به طور کلی پیشگیری کرد. برخی از درمان‌ها برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری در زنانی که خطر ابتلا به این بیماری را نسبت به جمعیت عمومی دارند، در دسترس است.

 

رژیم غذایی و سبک زندگی

 

ورزش منظم و رژیم غذایی سالم و متعادل برای همه زنان توصیه می شود. اینها می توانند به پیشگیری از ایجاد تغییرات پوست در سرطان سینه و بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، دیابت و بسیاری از انواع سرطان کمک کنند. مطالعات به ارتباط بین سرطان سینه و رژیم غذایی پرداخته اند.

 

اگرچه هیچ نتیجه گیری قطعی وجود ندارد، اما مزایایی برای زنان وجود دارد که:

حفظ وزن سالم

به طور منظم تمرین کن

مصرف کم چربی اشباع و الکل دارند

 

همچنین پیشنهاد شده است که ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. اگر در دوران یائسگی قرار گرفته اید، به خصوص مهم است که اضافه وزن یا چاقی نداشته باشید. این به این دلیل است که این شرایط باعث می شود استروژن بیشتری توسط بدن شما تولید شود. این می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

 

شیر دادن

 

مطالعات نشان داده است زنانی که شیر می‌دهند از نظر آماری کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. دلایل ایجاد تغییرات پوست در سرطان سینه به طور کامل کشف نشده است. ممکن است به این دلیل باشد که زنان در دوران شیردهی به طور منظم تخمک گذاری نمی کنند و سطح استروژن ثابت می ماند. سطح خطر شما با عواملی مانند سن، سابقه پزشکی خانواده و نتایج آزمایشات ژنتیکی تعیین می شود.

 

اگر تصور شود که خطر ابتلا به سرطان سینه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، معمولاً به یک سرویس تخصصی ژنتیک ارجاع داده می شوید. متخصصان مراقبت های بهداشتی که در این خدمات کار می کنند ممکن است گزینه های درمانی را با شما در میان بگذارند.

 

ماستکتومی

 

ماستکتومی جراحی شناخته شده برای برداشتن سینه است. می توان از آن برای درمان سرطان سینه استفاده کرد و می تواند شانس ابتلا به این بیماری را در تعداد کمی از زنان از خانواده های بسیار پرخطر کاهش دهد. با برداشتن بافت پستان تا حد امکان، ماستکتومی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 95٪ کاهش دهد. با این حال، ماستکتومی خطر ابتلا به سرطان سینه را به صفر نمی رساند. حذف تک تک سلول های پستان در زمان ماستکتومی امکان پذیر نیست.

 

با این حال، مانند همه عمل‌ها، خطر عوارض وجود دارد و برداشتن سینه ‌ها می ‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر تصویر بدن و روابط جنسی شما داشته باشد. اگر بخواهید، معمولاً می توانید بازسازی سینه را در حین عمل ماستکتومی یا در تاریخ بعدی انجام دهید. در طی جراحی بازسازی سینه، شکل سینه شما با استفاده از پروتز سینه یا بافتی از نقاط دیگر بدن شما بازسازی می شود.

 

در ایجاد تغییرات پوست در سرطان سینه جایگزینی برای  ماستکتومی نگهدارنده نوک پستان است که در آن کل غده پستانی برداشته می شود، اما پوشش پوست حفظ می شود. این روش ممکن است برای همه زنان مناسب نباشد. جراح شما می تواند این موضوع را با شما در میان بگذارد.

 

اجاره تاج گل خیریه و استند تسلیت در ابعاد و اندازه های مختلف یکی از مواردی است که می تواند کمکی هر چند کوچک در جهت بهبود حال بیماران سرطانی داشته باشد. می توانید با سفارش  تاج گل از موسسه های خیریه  برای مراسم خود کمک فراوانی جهت بهبود و درمان سریع تر این عزیزان داشته باشید.

 

نتیجه گیری:

ممکن است پس از غربالگری معمول پستان، سرطان سینه شما تشخیص داده شود، یا ممکن است علائمی داشته باشید که به پزشک عمومی خود مراجعه کرده باشید. این می تواند یک توده غیر معمول در سینه شما یا تغییرات پوست در سرطان سینه شما باشد. پزشک عمومی در این زمینه شما را معاینه خواهد کرد. 

تعداد بازدید : 1899

ثبت نظر

ارسال