Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 19 دقیقه

سن سرطان سینه در کشور ما چند سال است؟

سرطان سینه چه نشانه ها و علائمی دارد|سرطان سینه|سن سرطان سینه زنان|

سرطان سینه نوعی سرطان است که از پستان شروع می شود. سرطان زمانی شروع می شود که رشد سلول از کنترل خارج شود. سلول های سرطانی پستان معمولاً توموری را تشکیل می دهند که در اشعه ایکس به صورت توده دیده یا احساس می شود.

جمعه 15 مرداد 1400 ساعت 21:55

سرطان سینه نوعی سرطان است که از پستان شروع می شود. سرطان زمانی شروع می شود که رشد سلول از کنترل خارج شود. سلول های سرطانی پستان معمولاً توموری را تشکیل می دهند که در اشعه ایکس به صورت توده دیده یا احساس می شود. درک این نکته مهم است که اکثر توده های پستان خوش خیم هستند و سرطانی و بدخیم نیستند. تومورهای پستان غیرسرطانی به طور غیر طبیعی رشد می کنند اما فراتر از پستان گسترش نمی یابند.

آنها تهدید کننده زندگی نیستند ، اما برخی از توده های خوش خیم پستان خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان افزایش می دهند.هر توده سرطانی یا تغییر شکل ظاهری پستان باید توسط پزشک ارزیابی شود تا بدخیمی یا بدخیمی بودن سرطان و تأثیر آن بر خطر ابتلا به سرطان در آینده مشخص شود.


سرطان سینه چگونه شروع می شود؟


یک تغییر یا جهش در DNA می تواند سلولهای پستان طبیعی را به سلولهای سرطانی تبدیل کند. برخی از تغییرات DNA از والدین منتقل می شود و می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. آنچه می خورید ، ورزش می کنید ، و غیره سایر عوامل سبک زندگی می توانند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهند. با این حال ، هنوز دقیقاً مشخص نیست که چگونه برخی عوامل خطر سلولهای طبیعی را به سرطان تبدیل می کنند. به نظر می رسد هورمون ها در بسیاری از موارد سرطان های پستان نقش دارند ، اما چگونگی این اتفاق هنوز مشخص نیست.

 

به طور کلی می توان علت شروع سرطان را موارد زیر برشمرد:
تغییرات یا جهش ژنتیکی: برخی جهش های DNA از طریق والدین به ارث رسیده یا به شما منتقل می شوند. این بدان معنی است که هنگام تولد، جهش ها در تمام سلول های شما وجود دارد. برخی جهش ها می توانند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را به شدت افزایش دهند.


پروتوآنکوژن ها Proto-oncogenes: پروتوآنکوژن ها ژن هایی هستند که به رشد طبیعی سلول ها کمک می کنند. پروتوآنکوژن ها در صورت تغییر یا تکثیر به یک ژن بد تبدیل می شوند که در صورت خارج شدن از کنترل، می توانند منجر به سرطان شوند. این ژن بد، آنکوژن نامیده می شود.


ژن های سرکوب کننده تومور: ژن هایی هستند که تقسیم سلولی را کند می کنند. در صورتی که این ژن ها درست کار نکنند می توانند منجر به سرطان شوند.
تغییر ژن های وراثتی: برخی از جهش های ارثی DNA به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند و منجر به سرطان هایی می شوند که در برخی خانواده ها در جریان هستند.


تغییر ژن های اکتسابی: اغلب جهش های DNA در کانسر پستان، در طول زندگی زنان اتفاق می افتد تا اینکه به آنها به ارث رسیده باشد که ممکن است علت آن تشعشعات یا مواد شیمیایی باشد.


سرطان سینه از کدام قسمت بدن آغاز می شود؟


این سرطان می تواند از بخش های مختلف سینه آغاز شود.
•    اغلب سرطان های پستان از مجاری حمل شیر به نوک پستان شروع می شوند که به آنها سرطان مجرایی یا داکتال گفته می شود.
•    برخی از آنها از غدد تولید کننده شیر آغاز می شوند که سرطان لوبلار یا تهاجمی نامیده می شود.
•    انواع دیگری از سرطان پستان نیز همانند تومورهای فیلودس یا آنژیوسارکوم، زیاد رایج نیستند.
•    تعداد محدودی از سرطان ها در بافت های دیگر پستان آغاز می شوند. این سرطان ها سارکوم یا لنفوم نامیده می شوند و در واقع به عنوان سرطان پستان تصور نمی شوند.


برخی از انواع پستان باعث ایجاد توده هایی در پستان می شوند. با بررسی علائم و نشانه های سرطان ، بهتر می توانید وضعیت خود را با این بیماری بررسی کنید. بیشتر سرطانهای پستان در اوایل غربالگری ماموگرافی ، قبل از احساس و قبل از شروع علائم ، تشخیص داده می شوند.

 

انواع مختلفی از سرطانهای پستان وجود دارد که مواردی مانند کارسینومای مجرای غیرتهاجمی (DCIS) و کارسینوم مهاجم بیشتر مشاهده می شود و موارد دیگر مانند پر کردن تومورها و آنژیوسارکوم در بیماران کمتر مشاهده می شود. پس از نمونه گیری ، سلول های سرطانی پستان برای گیرنده های استروژن ، گیرنده های پروژسترون و پروتئین هایی به نام HER2 آزمایش می شوند. سلول های توموری همچنین در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرند تا مشخص شود که سرطان در چه مرحله ای است. پروتئین های خاص موجود و درجه تومور به تصمیم گیری در مورد گزینه های درمان کمک می کند.


علائم و نشانه های سرطان سینه چیست؟


دانستن اینکه سینه به طور معمول چگونه باید به نظر برسد ، یک قسمت اساسی از سلامت پستان است. در حالی که آزمایش های غربالگری منظم برای تشخیص این سرطان مهم هستند ، ماموگرافی هیچ نوع سرطان پستان را تشخیص نمی دهد. به همین دلیل بسیار مهم است که از تغییرات پستان خود آگاه باشید و علائم و نشانه های سرطان پستان را بدانید.

 

شایع ترین نشانه سرطان پستان توده جدید است. یک توده سخت بدون درد با لبه های نامنظم به احتمال زیاد سرطانی است ، اما توده های سرطانی پستان نیز می توانند نرم یا گرد باشند. حتی می توانند دردناک باشند. بسیار مهم است که هر گونه توده یا تغییر در پستان توسط یک متخصص حرفه ای بررسی شود.


سایر نشانه های احتمالی سرطان سینه:


•    تورم تمام یا قسمتی از پستان (حتی اگر توده ای حس نشود)
•    حفره حفره شدن پوست (گاهی اوقات شبیه به پوست پرتقال به نظر می رسد.)
•    درد پستان یا نوک پستان
•    تو رفتگی نوک پستان
•    قرمز شدن، پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن نوک پستان یا پوست سینه
•    ترشح نوک پستان
•    گره های لنفاوی متورم (گاهی اوقات کانسر پستان می تواند به غدد لنفاوی زیر بازو و یا اطراف استخوان ترقوه گسترش یابد و باعث ایجاد توده یا تورم شود، حتی قبل از اینکه تومور اصلی در پستان به اندازه کافی بزرگ شود تا حس شود.)


اگرچه هر یک از این علائم می تواند به دلیل موارد دیگری غیر از کانسر پستان ایجاد شود، در صورت وجود آنها بایستی به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا علت آن را پیدا کنید. توجه داشته باشید که آزمایش های غربالگری و ماموگرافی کمک می کنند تا قبل از بروز هر گونه علائم، سرطان پستان را هر چه سریع تر کشف کنید و شانس بیشتری برای درمان داشته باشید.

 

انواع مختلف سرطان پستان کدام هستند؟


انواع مختلف سرطان پستان کدام هستند؟


شایع‌ترین انواع سرطان پستان این دو نوع هستند:
•    سرطان تهاجمی مجاری شیر پستان: در این نوع از سرطان پستان، سلول‌های سرطانی در مجرا شکل می‌گیرند. بعد از پیشروی کم‌کم به سمت بیرون از آن حرکت می‌کنند و به سایر قسمت‌های پستان راه پیدا می‌کنند. این سلول‌ها حتی ممکن است از پستان خارج شوند و سایر مناطق بدن را تحت تأثیر قرار بدهند.
•    سرطان تهاجمی لوبولی پستان: در این نوع از سرطان، سلول‌های سرطانی اول در لوبول شکل می‌گیرند و سپس به بقیه‌ی نقاط پستان و خارج از آن حرکت می‌کنند.
سرطان پستان انواع دیگری هم دارد که شایع نیستند مثل بیماری پاژه، سرطان مدولاری، سرطان موسینی و سرطان التهابی پستان

 

علائم سرطان پستان چیست و چطور آنها را تشخیص دهیم؟


این بیماری در بعضی افراد بدون علامت ظاهر می‌شود و گاهی علائم مختلفی دارد که در افراد مختلف متفاوت است.

 

وجود داشتن علامت‌های زیر لزوماً به معنی این نیست که به این بیماری مبتلا شده‌ایم، اما با دیدن این علائم کلی، می‌توانیم به این بیماری شک کنیم و به پزشک مراجعه کنیم:
•    ایجاد شدن برجستگی یا اجزای توده مانند در پستان یا حفره‌ی زیر بغل
•    تورم بخشی از پستان یا ضخیم شدن پوست آن
•    پرتقالی شدن پوست پستان
•    درد نوک پستان یا کشیده شدن نوک پستان به سمت داخل
•    قرمز یا پوست پوست شدن نوک پستان
•    ترشح هر نوع ماده‌ای غیر از شیر از نوک پستان (مثل خون)
•    هرگونه تغییر در شکل پستان یا حس درد

 

چه بررسی‌هایی برای تشخیص سرطان سینه لازم است؟


برای پیشگیری و همچنین تشخیص سرطان سینه اقداماتی لازم است انجام شود که به توضیح مختصر آن‌ها می‌پردازیم.
•    معاینه‌ی فیزیکی
•    ماموگرافی
•    اولتراسوند
•    MRIبیوپسی


برخی از فاکتورها تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان سینه را تحت تأثیر قرار می دهند این عوامل خطر برگشت ناپذیر هستند. به عنوان مثال ، مهمترین عوامل خطر برای سرطان پستان زنان و افزایش سن هستند و عوامل دیگری نیز وجود دارد که می توانید کنترل کنید فقط خطر ابتلا به سرطان پستان را کمی افزایش می دهد. به عنوان مثال ، داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند. دانستن اینکه چه عوامل خطر ممکن است روی شما تأثیر بگذارد می تواند به شما کمک کند تا نگرانی های خود را برطرف کرده و یک طرح غربالگری سرطان پستان ایجاد کنید که مناسب شما باشد.

 

عوامل خطرزای تغییرناپذیری که بر بروز سرطان سینه تاثیر دارند!


•    زن بودن و بالا رفتن سن دو عامل بسیار مهم هستند.
•    اتفاقاتی مثل جهش‌های ژنتیکی در طول زندگی
•    تاریخ شروع پریود (برای اولین بار) و پایان آن (یائسگی) در بروز سرطان پستان تأثیر دارند. هرچه سن شروع پریود پایین‌تر و سن پایان بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود.
•    سابقه‌ی سرطان پستان در خانواده یا خود فرد (قبلاْ) احتمال مبتلا شدن را بیشتر می‌کند.
•    بیماری‌های غیرسرطانی دیگری هم مربوط به پستان هستند، که احتمال ابتلا را افزایش می‌دهند.
•    پرتودرمانی و مصرف داروی دی اتیل ستیل بسترول توسط فرد (توسط مادرش در دوران بارداری) هم، دو مورد تأثیرگذار هستند.
عوامل خطرزای تغییرپذیری که بر بروز سرطان پستان موثر هستند
•    اضافه وزن و چاقی (مخصوصاْ پس از دوران یائسگی)
•    عدم تحرک و ورزش نکردن
•    مصرف هورمون‌های زنانه (برای پیشگیری از بارداری و درمان جایگزین بعد از یائسگی)
•    سابقه‌ی حاملگی بدون زایمان
•    زایمان بعد از ۳۰ سالگی و شیر ندادن به نوزاد تا قبل از آن
•    مصرف نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات
با توجه به این که دسته بالا از عوامل خطرزا تا حدودی در کنترل ماست، می‌توانیم با دوری از آنها احتمال خطر را کم کنیم.

 

 تشخیص سرطان سینه

 

سن سرطان سینه در کشور ما چند سال است؟


آیا می دانید شایع ترین سرطان در میان زنان کشور ما سرطان پستان است؟ سالانه حدود 4500 زن در کشور ما به این نوع سرطان مبتلا می شوند. پیش بینی می شود تعداد این بیماری در زمان آینده افزایش یابد. بر اساس گزارش ها ، هر 37 دقیقه یک فرد به این نوع سرطان مبتلا می شود. البته با افزایش آگاهی در بین افراد و تشخیص به موقع این بیماری می توان آن را کنترل کرد.


سرطان سینه از چه سنی شروع می شود ؟


معمولا سرطان سینه در سنین پایین ( کمتر از 30 سال ) به ندرت دیده می شود و هرچه سن افراد بالاتر می رود ( بالای 40 سال ) احتمال ابتلا به آن بیشتر می شود .


"به دلایل ژنتیکی ، سن ابتلا به سرطان سینه در زنان ایرانی حدود 10 سال کمتر از آمار جهانی است."

 

رئیس انجمن سرطان زنان اعلام کرد که از هر 35 زن در ایران 1 نفر مبتلا به سرطان سینه است.با این حال ، طبق گفته کارشناسان ، سالانه 6000 تا 7000 نفر در ایران مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می شوند.بر اساس آمار منتشر شده ، یک سوم زنان در طول زندگی خود به سرطان مبتلا می شوند. بنابراین ، پس از حوادث و بیماری های قلبی عروقی ، سرطان سینه شایع ترین علت مرگ در زنان است.


چرا سن سرطان سینه در ایران 10 سال کاهش یافته است؟


علت اصلی سرطان سینه هنوز مشخص نیست و تقریباً همه زنان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
عواملی مانند سابقه خانوادگی سرطان سینه ، به ویژه در مادر ، خواهر یا دختر ، و همچنین سابقه سرطان سینه در فرد یا سن در اولین تولد بیش از 35 سال یک عامل خطر است.علاوه بر این ، ناباروری ، بلوغ زودرس ، یائسگی دیررس ، چاقی یائسگی و مصرف زیاد چربی های حیوانی در رژیم غذایی می تواند از مهمترین دلایل سرطان سینه در کشور ما باشد.


در این سن با چه شرایطی شیوع این بیماری در کشور ما بیشتر است؟


این بیماری بیشتر از 50 سال در کشورهای دیگر شیوع دارد. اما طبق آماری که در کشورمان اعلام شد این سن کمتر است.



سفارش استند تسلیت


استند تسلیت بنری است که روی یک پایه چسبانده شده است. شما می توانید در طرح و اندازه دلخواه خود سفارش دهید و آن را به مکان مورد نظر خود تحویل دهید. پیام روی پایه می تواند متن ساده باشد یا با تصویری چاپ شود که قطعاً بیشتر شبیه تصویر خواهد بود. سفارش استند تسلیت خیریه بسیار مقرون به صرفه است. از مزایای این استندها این است که می توان در اسرع وقت بصورت آنلاین سفارش داده و در محل تحویل گرفت.


تاج گل خیریه


هر روز میلیون ها شاخه گل آبیاری طولانی پر شده و دور ریخته می شود. به همین دلیل مراکز خیریه برای حل این مشکل راه اندازی شده اند و شما این فرصت را دارید که از این عزیزان حمایت کنید. آنها با تهیه تاج گل برای مراسم مختلف ، از جمله مراسم تشییع جنازه ، که برای تجارت خیریه هزینه شد ، از صرف هزینه های زیادی برای خرید گل های طبیعی خودداری کردند. با سفارش تاج گل خیریه می توانید از مزایای این لطف بهره مند شوید.

 

سفارش استند تسلیت خیریه یا تاج گل خیریه، کدام بهتر است؟


اهداء تاج گل به بازماندگان آن مرحوم سالهاست که در بین ما ایرانیان مرسوم است. اما با تغییر همه چیز ، به دلیل کمرنگ شدن گلها و مشکل در جابجایی خانواده درگذشته ، تاج گلهای طبیعی با تاج گل مصنوعی جایگزین شدند.اما بین تاج گل و استند تسلیت کدام یک بهتر است؟ اگرچه ممکن است در نگاه اول تاج گل ها زیبا و چشمگیرتر به نظر برسند ، اما یک پیام زیبا و دلنشین روی جایگاه می تواند تأثیر بسیار بیشتری نسبت به گلها ایجاد کند. گلهای تازه داشته باشید.

 

سفارش استند تسلیت خیریه یا تاج گل خیریه هر دو با هدف همدلی با بازماندگان و کمک به موسسات خیریه است. از این گذشته ، این شما هستید که نحوه شرکت در این امر را انتخاب می کنید.


استند تسلیت


استند تسلیت کاربردهای زیادی دارد ، اما اغلب برای بزرگداشت بازماندگان استفاده می شود. استند تسلیت توسط بسیاری از خیریه ها برای کمک به بیماران سرطانی یا کودکان فروخته می شود تا در واقع بتوانند از این پول برای کمک به آنها استفاده کنند. استند تسلیت به عنوان راهی برای کمک به افراد نیازمند و بیمار در این موسسات طراحی و تولید شده است. این روش تسلیت بسیار راحت تر از خرید گل تسلیت است زیرا این گلها به سرعت می میرند ، اما استند تسلیت خیریه چیزی نیست که از بین برود ، بنابراین همیشه برای بازماندگان آن مرحوم یادگار باقی می ماند.

 

خرید جایگاه خیریه در وهله اول می تواند نوعی فرهنگ باشد که منجر به جایگزینی استند تسلیت با گل یا سایر اشکال تسلیت شود. این غرفه ها اغلب با نام خیریه مشخص می شوند ، که مردم را به کمک ترغیب می کند. در واقع ، استند تسلیت چندین هدف خاص را دنبال می کند. با خرید استند تسلیت می توانید سهم بسزایی در ارتقا خیریه و در نتیجه ترویج فرهنگ خیریه داشته باشید. در فرهنگ ایرانی ، تسلیت گفتن و ادای احترام به فرد عزادار از مهمترین سنت ها و آیین های موجود است و غالباً همه ایرانیان برای آن ارزش قائلند. همزمان 40 نفر برای ادای احترام و تسلیت گفتن به نزدیکان خود از روشهای مختلفی استفاده می کنند که این امر می تواند هزینه بر باشد. برای ارزان تر کردن آن ، می توانید به جای خرید گل و سایر مواردی که برای کمک به مردم احتیاج به لطف و برکت بیشتری دارند.

تعداد بازدید : 1660

ثبت نظر

ارسال