Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 15 دقیقه

همه آنچه که باید در مورد سرطان بدانید

عوامل خطر و دلایل سرطان چیست؟

سرطان علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. این رقم 8.2 میلیون مرگ را به خود اختصاص داده است (حدود 22٪ از کل مرگ ها مربوط به بیماری های واگیر نیست).سرطان ریه، معده، کبد، روده بزرگ و پستان بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان را هر ساله به وجود می آورد.پیش بینی می شود که مرگ های ناشی از سرطان در سراسر جهان با افزایش 13.1 میلیون مرگ در سال 2030 (حدود 70 درصد افزایش)، همچنان در حال افزایش است.

چهارشنبه 13 اسفند 1399 ساعت 11:8

هر چیزی که ممکن است باعث ایجاد یک سلول غیر طبیعی در بدن شود، می تواند باعث سرطان شود. دسته بندی های کلی عوامل مرتبط با سرطان به شرح زیر است:

 

  • قرار گرفتن در معرض ترکیبات شیمیایی یا سمی،
  • اشعه یونیزان
  •  برخی از عوامل بیماری زا و ژنتیک انسانی.

 

علائم و نشانه های مرتبط با سرطان

 

علائم و نشانه های سرطان به نوع و درجه سرطان بستگی دارد. اگر چه علائم و نشانه های عمومی خیلی خاص نیستند، موارد زیر را می توان در بیماران مبتلا به سرطان های مختلف مشاهده کرد: خستگی، کاهش وزن، درد، تغییرات پوستی، تغییر در عملکرد روده یا مثانه، خونریزی غیر معمول، سرفه مداوم یا تغییر صدا، تب، یا توده های بافتی. اگرچه آزمایش های زیادی برای غربالگری و تشخیص فرضی سرطان وجود دارد، اما تشخیص قطعی با بررسی نمونه بیوپسی از بافت مشکوک به سرطان انجام می شود. مرحله بندی سرطان اغلب با نتایج بیوپسی تعیین می شود و به تعیین نوع سرطان و میزان گسترش سرطان کمک می کند.

 

مرحله بندی همچنین در تعیین پروتکل های درمانی به مراقبین کمک می کند. به طور کلی، روش های مرحله بندی، از سرطانی به سرطان دیگر متفاوت است و باید به طور جداگانه با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در میان گذاشته شود. پروتکل های درمانی با توجه به نوع و مرحله سرطان متفاوت است. بیشتر پروتکل های درمانی متناسب با بیماری فرد طراحی شده اند. با این حال، بیشتر درمان ها حداقل یکی از موارد زیر را شامل می شوند و ممکن است شامل همه موارد باشند:

- جراحی

- شیمی درمانی

- پرتودرمانی.

 

نکات مؤثر در رابطه با سرطان

 

سرطان رشد کنترل نشده سلول های غیر طبیعی در هر نقطه از بدن است. این سلول های غیرطبیعی سلول های سرطانی، سلولهای بدخیم یا سلولهای توموری نامیده می شوند. این سلول ها می توانند به بافت های طبیعی بدن نفوذ کنند. بسیاری از سرطان ها و سلول های غیرطبیعی که بافت سرطانی را تشکیل می دهند، بیشتر با نام بافتی که سلول های غیرطبیعی از آن سرچشمه گرفته اند شناسایی می شوند (به عنوان مثال، سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ). سرطان محدود به انسان نیست. حیوانات و سایر موجودات زنده می توانند به سرطان مبتلا شوند.

 

وقتی که سلول های آسیب دیده یا ترمیم نشده از بین نمی روند و به سلول های سرطانی تبدیل می شوند و تقسیم و رشد کنترل نشده ای را نشان می دهند، توده ای از سلول های سرطانی ایجاد می کنند. سلول های سرطانی می توانند از این توده اصلی سلول جدا شده و از طریق سیستم خون و لنفاوی حرکت کرده و در اندامهای دیگر جای بگیرند و دوباره بتوانند چرخه رشد کنترل نشده را تکرار کنند.

این روند، یعنی ترک سلول های سرطانی و رشد در ناحیه دیگری از بدن، گسترش متاستاتیک یا متاستاز نامیده می شود. به عنوان مثال، اگر سلول های سرطانی پستان به یک سلول استخوان گسترش یابد، به این معنی است که فرد دچار سرطان پستان متاستاتیک در استخوان شده است. این همان "سرطان استخوان" نیست، این بدان معنی است که سرطان در استخوان شروع شده است.

روند سرطان و انواع سرطان بسته به عوامل متغیر متفاوت است. به عنوان مثال، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اطلاعات عمومی زیر را در مورد سرطان در سراسر جهان ارائه می دهد:

 

سرطان علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. این رقم 8.2 میلیون مرگ را به خود اختصاص داده است (حدود 22٪ از کل مرگ ها مربوط به بیماری های واگیر نیست).سرطان ریه، معده، کبد، روده بزرگ و پستان بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان را هر ساله به وجود می آورد.پیش بینی می شود که مرگ های ناشی از سرطان در سراسر جهان با افزایش 13.1 میلیون مرگ در سال 2030 (حدود 70 درصد افزایش)، همچنان در حال افزایش است.

 

عوامل خطر و دلایل سرطان چیست؟

 

عوامل خطر و دلایل سرطان چیست؟

 

هر چیزی که ممکن است باعث رشد غیرطبیعی سلول طبیعی بدن شود، می تواند باعث سرطان شود. بسیاری از موارد می توانند باعث ناهنجاری های سلولی شوند و با توسعه سرطان ارتباط دارند. برخی از دلایل سرطان ناشناخته مانده در حالی که سرطان های دیگر محرک های محیطی یا سبک زندگی هستند یا ممکن است از بیش از یک علت شناخته شده ایجاد شوند.

برخی ممکن است تحت تأثیر رشد ژنتیکی فرد قرار بگیرند. بسیاری از بیماران به دلیل ترکیبی از این عوامل دچار سرطان می شوند. اگرچه تعیین وقایع آغازگر که باعث ایجاد سرطان در یک فرد خاص می شود، اغلب دشوار یا غیرممکن است، اما تحقیقات، تعدادی از دلایل احتمالی را برای پزشکان فراهم کرده است که به تنهایی یا در هماهنگی با سایر علل، کاندیداهای احتمالی برای شروع سرطان هستند.

 

  • قرار گرفتن در معرض ترکیبات شیمیایی یا سمی: بنزن، آزبست، نیکل، کادمیوم، وینیل کلراید، بنزیدین،   N-nitrosamines ، دخانیات یا دود سیگار (حاوی حداقل 66 ماده شیمیایی و سموم سرطان زا شناخته شده)، آزبست و آفلاتوکسین است.
  • تشعشعات یونیزان: اورانیوم، رادون، اشعه ماورا بنفش از نور خورشید، تابش از آلفا، بتا، گاما و منابع ساطع اشعه ایکس
  • پاتوژن ها: ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ، ویروس EBV یا Epstein-Barr ، ویروس های هپاتیت B و C ، ویروس تبخال مرتبط با سارکوم کاپوسی (KSHV) و هلیکوباکتر پیلوری، سایر باکتریها به عنوان عوامل احتمالی در حال تحقیق هستند.
  • ژنتیک: تعدادی از سرطان های خاص به ژن های انسانی مرتبط بوده و به شرح زیر است: پستان، تخمدان، روده بزرگ، پروستات، پوست و ملانوم.

 

ذکر این نکته مهم است که اکثر افراد در معرض خطر سرطان و مواد سرطان زا می باشند (به عنوان مثال، نور خورشید، دود سیگار ثانویه و اشعه ایکس)، اما بسیاری از افراد به سرطان مبتلا نمی شوند. علاوه بر این، بسیاری از افراد دارای ژن هایی هستند که با سرطان مرتبط هستند اما به آن مبتلا نمی شوند. اگرچه ممکن است محققان نتوانند جواب رضایت بخشی برای هر فرد بدهند، اما واضح است که هر چه مقدار یا سطح مواد سرطان زای بیشتری در معرض فرد قرار گیرد، احتمال ابتلا به سرطان در فرد بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، افرادی که پیوند ژنتیکی با سرطان دارند ممکن است به دلایل مشابه (کمبود محرک کافی برای عملکرد ژن ها) به آن مبتلا نشوند.

 

به علاوه، ممکن است برخی از افراد دارای یک پاسخ ایمنی افزایش یافته باشند که سلولهای موجود یا احتمالاً سلولهای سرطانی را کنترل یا از بین می برد. شواهدی وجود دارد که حتی برخی از سبک های زندگی غذایی ممکن است در کنار سیستم ایمنی بدن نقش مهمی داشته باشند تا از زنده ماندن سلول های سرطانی جلوگیری کنند. 

اخیراً عوامل خطر دیگری به لیست مواردی که ممکن است خطر سرطان را افزایش دهند اضافه شده است. به طور خاص، گوشت قرمز (مانند گوشت گاو، گوسفند و گوشت خوک) به عنوان یک عامل با خطر بالا برای ایجاد سرطان های بالقوه طبقه بندی شده است، علاوه بر این، گوشت های فرآوری شده (گوشت های نمکی، دودی، نگهداری شده و یا پخته شده) در لیست موارد سرطان زا قرار گرفتند.

 

افرادی که گوشت کباب زیادی مصرف می کنند نیز ممکن است به دلیل ترکیباتی که در دمای بالا ایجاد می شوند، خطر را افزایش دهند. سایر شرایط کمتر تعریف شده که ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد شامل چاقی، عدم ورزش، التهاب مزمن و هورمون ها، به ویژه آن هورمون هایی که برای درمان جایگزین استفاده می شوند.

موارد دیگر مانند تلفن های همراه به شدت مورد مطالعه قرار گرفته است. در سال 2011، سازمان بهداشت جهانی تابش کم انرژی تلفن های همراه را " سرطان زا" طبقه بندی کرد، اما این عامل بسیار کم خطر است که بخواهد موجب ایجاد سرطان در افراد شود.

 

سایر علائم و نشانه های سرطان چیست؟

 

علائم و نشانه های سرطان به نوع سرطان، محلی که در آن واقع شده و یا سلولهای سرطانی گسترش یافته است، بستگی دارد. به عنوان مثال، سرطان پستان ممکن است به صورت یک توده در پستان یا به عنوان ترشحات پستانک ظاهر شود در حالی که سرطان پستان متاستاتیک ممکن است با علائم درد (در صورت گسترش به استخوان ها)، خستگی مفرط (ریه ها) یا تشنج (مغز) بروز کند. تا زمانی که سرطان خیلی پیشرفت نکند، بیمار علائم و نشانه ای از خود نشان نمی دهند.

 

  • تغییر در عادات روده یا مثانه
  • خونریزی یا ترشح غیرمعمول (به عنوان مثال، ترشحات نوک پستانک یا زخمی که باعث ترمیم مواد خارج شده نمی شود.)
  • ضخیم شدن یا برآمدگی در پستان، بیضه ها یا جاهای دیگر
  • سوءهاضمه (معمولاً مزمن) یا مشکل در بلع
  • تغییر واضح در اندازه، رنگ، شکل یا ضخامت زگیل یا خال
  • احساس سرفه یا گرفتگی صدا

 

تعداد بازدید : 1300

ثبت نظر

ارسال