Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 14 و 11 دقیقه

چگونه سرطان در بدن پخش می شود؟

شناخت سرطان| درمان سرطان | چگونگی پخش سرطان در بدن | سرطان چیست|آیا رشد سرطان یا متاستاز قابل پیشگیری می باشد

بدن ما از تریلیون سلول تشکیل شده است که بافت ها و اندام های بدن را می سازند. ژن های داخل هسته های هر سلول به آن سلول می گویند چه زمانی رشد کرده، فعالیت کند، تقسیم شود و بمیرد. به طور معمول، سلول های ما از این دستورالعمل ها پیروی می کنند و ما زنده می مانیم. اما وقتی تغییری در DNA ما ایجاد شود یا به آن آسیب برسد، یک ژن می تواند جهش یابد.

یکشنبه 7 آذر 1400 ساعت 9:34

به طور معمول بیماری ها از یک سری نشانه های اولیه برخوردار می باشند که همین موضوع را می توان قبل انجام آزمایش با توجه به علائم و نشانه ها به دست آورد و از این نشانه ها برای تشخیص و درمان  هرچه سریع ‌تر بهره مند شد . بیشتر به بدن خودد توجه کنید زیرا بیشتر مواقع نکات مفیدی را برای شناسایی برخی بیماری ها مانند سرطان در اختیار شما قرار می دهد.

 

 سلول های سالم بدن با یک الگوی منظم رشد می نمایند و شروع به تقسیم نمودن می کنند و در نهایت می میرند.  درطول سال های اول عمر انسان سلول ها خیلی سریع تر از دوران بزرگسالی تقسیم می شوند و بعد از آن تقسیم سلول ها فقط محدود به جایگزینی سلول های مرده ویا ترمیم بافت ها می گردد. ولی سلول های سرطانی این توانایی را دارند که همچنان به رشد و تقسیم خود ادامه دهند. این سلول ها در بدن تجمع یافته و تشکیل تومور می دهند که می تواند اثر فشاری، داشته باشند. همچنین سلول های سرطانی می توانند با حرکت به بافتهای نرمال مجاور به طور موضعی پخش شوند و اثر تهاجمی یا تخریبی روی بافت های سالم بگذارد.

 

به طور معمول بیماری ها دارای یک سری نشانه های اولیه هستند و بر همین اساس، پیش از کسب جواب آزمایش برای رسیدن به پاسخ های مد نظر خود می توانید از این نشانه ها برای تشخیص هرچه سریع‌تر استفاده کنید.

 

 از دیدگاه حکمای قدیمی طب ایرانی سرطان نوعی ورم می باشد که به سبب تغییرات اخلاط بدن پیدا می ‌شود ولی امروزه با پیشرفت دانش پزشکی می‌دانیم که اینطور نمی باشد.سلول‌های سرطانی از ساز و کارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده همچنان نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شوند در هسته سلول ناهنجاری به بار آورند.

 

سرطان می تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود. هنگامی که رشد سلول ها از کنترل خارج شده و کنار یکدیگر تجمع می یابند، سرطان ایجاد می شود. این اتفاق در عملکرد بدن اختلال ایجاد می کند. برای بسیاری از افراد سرطان قابل درمان است. در حقیقت تعداد بیشتری از افراد با وجود ابتلا سرطان، آن را درمان کرده و به زندگی خود ادامه می دهند.اما در این مقاله می خواهیم چگونگی پخش سرطان در بدن را شرح دهیم همراه ما باشید.

 

رشد سرطان در بدن به انتقال سلول های سرطانی از مرحله اولیه ی به بافت ‌های دیگر گفته می شود. سلول های سرطانی معمولا از محل اولیه ی انتشار جدا می ‌شوند و از طریق جریان خون یا سیستم ‌های لنفاوی به اعضا یا قسمت‌های دیگر بدن انتقال می یابند. سلول‌های سرطانی از مرحله ی اولیه به دیگر اندام های بدن را متاستاز و به سلول های سرطانی که این کار را انجام می ‌دهند متاستاتیک می گویند.

آیا متاستاز درمان دارد ؟ قبل از بررسی دقیق متاستاز و درمان آن می خواهیم  راجب اینکه سرطان چگونه شروع می شود صحبت کنیم همراه ما باشید.

 

چگونه سرطان به وجود می آید؟

 

وقتی ژن ها به درستی کار می کنند، آنها به سلول ها می گویند که چه زمانی برای رشد و تقسیم مناسب می باشد. وقتی سلول ها تقسیم می شوند، کپی های دقیق از خود می سازند. یک سلول به 2 سلول یکسان تقسیم می شود، سپس 2 سلول به 4 سلول تقسیم می شوند و این روند ادامه پیدا می کند. در بزرگسالان، سلول ها معمولاً رشد می کنند و تقسیم می شوند تا سلول های بیشتری فقط در مواقعی که بدن به آنها احتیاج دارد ایجاد کنند، مانند سلول های پیری یا آسیب دیده.

 

اما سلول های سرطانی تفاوت دارند. سلول های سرطانی جهش های ژنی دارند که سلول را از سلول طبیعی به سلول سرطانی تبدیل می کنند. این جهش های ژنی ممکن است به ارث برسد، با گذشت زمان و پیر شدن ژن ها ایجاد شود یا اگر در اطراف چیزی باشیم که به ژن های ما صدمه بزند مانند دود سیگار، الکل یا اشعه ماوراء بنفش  (UV) از خورشید ایجاد می گردد.

 

سلول سرطانی مانند یک سلول طبیعی عمل نمی کند. زمانی که باید بمیرد، رشد می کند و خارج از کنترل تقسیم می گردد. آنها همچنین به اندازه سلول های طبیعی بالغ نمی شوند و نابالغ می مانند. اگرچه انواع گوناگونی از سرطان وجود دارد، اما همه آنها به دلیل رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل سلول ها شروع می شوند. سرطان می تواند در هر سلول از بدن آغاز گردد.

 

سرطان متاستاز و پخش سرطان در بدن

 

همانطور که اشاره نمودیم متاستاز به انتقال سلول های سرطانی از مرحله اولیه ی به بافت ‌های دیگر می گویند. این روند در مراحل خیلی پیشرفته، سرطان ها را تشکیل می دهد. زمانی که متاستاز اتفاق می افتد تومور سرطانی به بافت و اعضای دیگر بدن سرایت می ‌کند.

 

وقتی تومور سرطانی در بدن پخش شود و به نوعی به مرحله متاستاز برسد درمان آن دشوار خواهد شد.توده های سرطانی معمولا از محل اولیه ی انتشار جدا می ‌شوند و از طریق جریان خود یا سیستم ‌های لنفاوی به اعضا یا قسمت‌های دیگر بدن انتقال می یابند. این تومورها در محل دوم شروع به رشد می کنند و کانون جدیدی از سرطان را در آنجا تشکیل می دهند.

 

اگر این اتفاق بیفتد به توده ی سلولی محل جدید، سرطان دیگری گفته نمی شود بلکه همان سرطان اولیه است که در محل جدیدی خودش را بیشتر نمایان می ‌کند. مانند سرطان پستان که به استخوان متاستاز می کند.زمانی که بدن با متاستاز درگیر می شود، کل اعضای بدن درگیر سرطان می شود و این می ‌تواند درمان را دشوار و حتی غیرممکن سازد. خصوصیات اولیه برخی از سلول‌های تومور کمی تغییر می کند اما باز هم به سلول اولیه که از آن نشأت گرفته شباهت دارد.

 

تومورهایی که بر اثر این سلول ها تشکیل می شوند، توده های خوش خیم هستند. برخی از سلول های توموری ممکن است به دلیل جهش های بیشتر، تغییرات بیشتری در آنها به وجود آید.معمولاً سرطان ها از یک سلول سرچشمه می ‌گیرند اما وقتی تومور به حدی از رشد برسد که تشخیص آن آسان شود، در این صورت  سلول ها هیدروژن می‌ شوند و از ژنوتیپ و فنوتیپ یکسانی برخوردار نیستند.

 

سلول های سرطانی از قدرت و تهاجم متاستاز یکسانی برخوردار نمی باشند. برخی از سلول ‌های سرطانی توانایی انتقال به قسمت های دیگر بدن را در حد متوسط دارند و برخی توانایی بسیار زیادی دارند و امکان به وجود آمدن تومور بدخیم را افزایش می دهند.متاستاز و پخش شدن سرطان در بدن یکی از علت های اصلی مرگ و میر افراد به دلیل سرطان است.

 

باید اضافه کرد که متاستاز می‌ تواند از مشخصه ‌های بیولوژیکی تومور بدخیم نیز باشد. مهاجرت سلول‌های سرطانی از مرحله ی اولیه به دیگر اندام های بدن را متاستاز و به سلول های سرطانی که این کار را انجام می ‌دهند متاستاتیک می گویند.

سلول های سرطانی از سه راه می توانند در بدن  به قسمت های دیگر سرایت کنند:

 

1.از طریق سیستم گردش خون

2.پخش شدن سرطان از طریق سیستم لنفاوی

 

سیستم لنفاوی شبکه ای از لوله ها و غدد در بدن است که مایعات بدن را فیلتر می کند و با عفونت مقابله می نماید. همچنین سلول های آسیب دیده یا مضر مانند سلول های سرطانی را به دام می اندازد.

 

سلول های سرطانی می توانند به رگ های کوچک لنفاوی نزدیک تومور اولیه بروند و به غدد لنفاوی مجاور سفر کنند. در غدد لنفاوی، سلول های سرطانی ممکن است بمیرند. اما امکان دارد برخی زنده بمانند و رشد کنند و در یک یا چند غدد لنفاوی تومور ایجاد کنند. به این عمل گسترش غدد لنفاوی گفته می شود.

 

متاستاز سرطان در چند مرحله انجام می شود؟

 

  • جدا شدن سلول های سرطانی از محل اولیه انتشار
  • از بین بردن بستر خارج سلولی
  • حرکت و انتقال سلول های سرطانی
  • خانه درست کردن و تکثیر سلول های سرطانی در محل جدید

 

چرا متاستاز را خطرناک می دانند؟

 

از آنجایی که متاستاز باعث می ‌شود سلول‌های سرطانی به اعضای دیگر بدن سرایت کنند و در کل بدن پخش شود می‌ تواند درمان را دشوار و یا حتی غیر ممکن سازد. تقریباً 70 درصد بیماران سرطانی در مرحله ی متاستاز قرار می گیرند. بنابراین باید متاستاز را جدی بگیرید. ممکن است تشخیص زودهنگام بتواند به جلوگیری از رشد سرطان در بدن کمک کند. روند متاستاز در افراد با علایم مختلفی خود را نشان می دهد.

 

شناخت سرطان

 

نشانه های غیر مستقیم پخش سرطان در افراد کدامند؟

 

  • خس خس سینه یا تنگی نفس: معمولاً افرادی سرطان ریه دارند یکی از مهمترین نشانه هایی که رشد سرطان را در بدن آنها نشان می‌ دهد، خس خس سینه و تنگی نفس است.
  • تب یا عفونت: این علایم معمولا در افرادی که مبتلا به سرطان مغز و استخوان می باشند بروز می‌ دهد.
  • مشکل در بلع: این علایم برای مبتلایان به سرطان گلو است. اما گاهی کسانی که به سرطان ریه نیز مبتلا هستند می توانند این علایم را تجربه نمایند.
  • ضعف و خستگی: اکثر مبتلایان به انواع سرطان ها زمانی که رشد سرطان در بدن آن‌ها آغاز می گردد ضعف و خستگی را تجربه می‌کنند. با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات بررسی می ‌شود که فرد مبتلا به چه نوع سرطانی است.
  • بی اشتهایی: این علامت می تواند برای مبتلایان به سرطان لوزالمعده باشد.
  • احساس سیری و ناتوانی در خوردن: افرادی که مبتلا به سرطان تخمدان می باشند این علایم را دارند.

 

گاهی زمانی که رشد سرطان در بدن مبتلایان شروع می ‌شود ممکن است تغییرات بدنی قابل مشاهده ای در بدن افراد رخ دهد. این تغییرات بدنی عبارتند از:

 

  1. خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع: یکی از رایج ترین علایم رشد سرطان روده بزرگ است.
  2. توده در گردن زیر بغل و کشاله ران: این نشانه ی تغییراتی در سیستم لنفاوی است و باید آن را جدی گرفت.
  3. کبودی بیش از حد یا خونریزی زیاد: همانطور که مشخص است، این تغییرات بدنی بسیار غیر عادی می باشد. ممکن است سلول های سرطانی گلبول های قرمز خون را تحت فشار قرار داده باشند و این باعث می شود که خون شما لخته شود.
  4. نفخ یا افزایش وزن شکم: این تغییرات معمولا در مبتلایان سرطان تخمدان رخ می دهد.
  5. کاهش وزن بدون دلیل: به طور کلی یکی از تغییراتی که در مبتلایان به سرطان روده بزرگ و دیگر سرطان های دستگاه گوارش اتفاق می ‌افتد کاهش وزن بدون دلیل می باشد. حتی ممکن است این نشانه ی ابتلا به سرطان های دیگری مانند کبد نیز باشد.
  6. پستان قرمز دردناک و متورم: همه ی ما می دانیم که یکی از رایج ترین سرطان ها در میان زنان سرطان پستان است. در صورتی که خانم ها تغییراتی را در پستان خود مشاهده کرده‌اند باید سریعا به پزشک مراجعه نمایند.
  7. تورم اعضای صورت: زمانی که سرطان در بدن گسترش می یابد، مبتلایان به سرطان ممکن است پف، قرمزی و یا تورم را در صورت خود مشاهده نمایند.
  8. تغییرات در ناخن: نقطه های قهوه ای و سیاه ممکن است بر روی ناخن مبتلایان ایجاد گردد که یکی از نشانه های رشد سرطان پوست در بدن می باشد. گاهی ممکن است این نشانه ها سفید و یا بی رنگ باشد.
  9. درد و یا خونریزی توده روی پوست:  این نشانه ممکن است برای مبتلایان به هر سرطانی رخ دهد. تغییراتی که در بدنتان به وجود می‌آید را جدی بگیرید.
  10. دوره های پریود سنگین و دردناک، خونریزی بین هر پریود

متاستاز با تغییرات بدنی و نشانه های غیرمستقیم همراه است اما این موارد می ‌تواند در افراد ،مختلف باشد. در برخی ممکن است نشانه های متاستاز همراه با درد باشد.

 

دردهای ناشی از رشد سرطان در بدن چگونه است؟

 

درد در قفسه سینه: درد در قفسه ی سینه نشانه های رشد سرطان برای سرطان ریه است. ممکن است این درد در مبتلایان تا شانه هایشان گسترش یابد.

درد لگن یا شکم: این درد می ‌تواند نشانه رشد سرطان در سرطان تخمدان باشد.

درد در پشت یا کمر: معمولاً مبتلایان به سرطان کبد و پستان این درد را تجربه می کنند.

ناراحتی معده: افرادی که سرطان معده یا روده بزرگ آنها گسترش یافته است این درد را تجربه می کنند.

درد در دوره های پریود: این درد در  کسانی که مبتلا به سرطان آندومتر و رحم می باشند اتفاق می افتد.

 

آیا رشد سرطان یا متاستاز قابل پیشگیری می باشد؟

 

پزشکان پی بردند که تنها راه جلوگیری از انتشار و رشد سرطان در بدن تشخیص زودهنگام و برداشتن یا از بین بردن تومور می باشد. توصیه می شود که افراد تحت مراقبت ها و معاینات قرار بگیرند.

 

برخی از افراد این توصیه‌ها را جدی نمی گیرند و ممکن است کشف سرطان بعد از انتشار و رشد آن در بدن اتفاق بیفتد. اما باید اضافه نمود که بعضی از سرطان ها با آزمایشات مختلف برای تشخیص سرطان قابل شناسایی نمی باشند و ممکن است زمانی تشخیص داده شوند که در بدن گسترش یافته اند. با این حال پزشکان در پی جستجوی دارویی برای پیشگیری از انتشار سرطان در بدن هستند.

 

آنها می‌خواهند آنزیم هایی را به وجود آورند که بتوانند جدارهای خونی را که سلول های سرطانی از آن عبور می کنند را مسدود کنند. پزشکان گفته اند که رژیم غذایی می تواند از سرطان پیشرفته جلوگیری کند.

 

آنها توصیه می ‌کنند که مبتلایان باید از میوه و سبزیجات زیاد استفاده کنند. میوه های رنگی سرشار از مواد مغذی است. هر چه رنگ میوه پررنگ تر باشد مواد مغذی آن بیشتر است. سعی کنید که رژیم غذایی متناسب را برای خود داشته باشید و از میوه و سبزیجات، غلات و مرکبات زیاد استفاده کنید.

 

توصیه هایی برای کاهش خطر

 

ویتامین D به عنوان یک عامل پیشگیری از سرطان شناخته شده است و از این رو، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از مکمل ها توصیه می شود. سطوح انسولین خون را از طریق کاهش یا حذف مصرف غذاهای فرآوری شده پایین نگه دارید زیرا سطح انسولین می تواند سرطان پروستات را تحت تاثیر قرار دهد. از طریق آزمایش خون می توانید همه چیز را زیر نظر داشته باشید.

 

ورزش منظم نه تنها بدن را سالم نگه می دارد، بلکه در کاهش سطوح انسولین نیز موثر است. سطوح بالای لیکوپن، یک رنگدانه کاروتنوئید که در گوجه فرنگی و بسیاری از توت ها و میوه ها یافت می شود، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را نشان داده اند.میزان قرار گرفتن در معرض سموم محیطی مانند آفت کش ها، مواد پاک کننده شیمیایی خانگی، خوشبوکننده های هوای مصنوعی، و آلودگی هوا را کاهش دهید.

نکاتی کلی در مورد متاستاز:

 

  • متاستاز روندی است که در آن سلول های سرطانی به سراسر بدن مهاجرت می کنند.
  • اکثر مرگ و میر مرتبط با سرطان به علت متاستاز تومور سلول اصلی می باشد.
  • سلول های سرطان متاستازی باید مخلوطی از آنزیم های گوارشی به منظور کاهش موانع ترشح کند.
  • سلول های سرطانی ممکن است از سیستم گردش خون برای حرکت به محل مناسب جهت ایجاد تومور استفاده کنند.

 

متاستاز روندی بسیار ناکارآمد است. بیشتر سلول های سرطانی هنگامی که تومور اصلی را ترک می کنند از بین می روند و می میرند. دلیلش این است که تعداد سلول هایی که تومور را ترک می کنند می توانند به میلیون ها در هر روز برسند.

 

حتی اگر فقط بخش کوچکی از سلول هایی که تومور را ترک می کنند قادر به زنده ماندن برای تشکیل تومور جدید هستند، تلاش تعداد زیادی از آنها به این معنی می باشد که رشد از راه دور است و به احتمال زیاد در چند نقطه رخ می دهد.

 

فرق تومور با سرطان چیست؟

 

تومور ها و سرطان ها به شکل های مختلفی در نقاط مختلف بدن نمایان می شوند و شروع به رشد می کنند. تومور ها توده های از سلول می باشند که با اخلال  در تقسیم سلولی رخ می دهند، زیرا از ان جایی که تمامی بافت های بدن در اثر آسیب دائما در حال ترمیم و بازسازی می باشند و سلول های جدید و تازه تکثیر شده با سلول های قدیمی جایگزین می گردند. حال آن که سلول ها دچار اختلالی شوند که بزرگتر از حد معمول شکل بگیرند تبدیل به توده می گردد که توده های غیر طبیعی در اصطلاح تومور معرفی می گردد.

 

اصطلاحی که به طور معمول برای تومور به کار می برند به وجود یک توده اشاره دارد، این اصطلاح کلی به دو نوع خوش خیم و بد خیم دسته بندی می گردد.به طور معمول تومورهای خوش خیم بی ضرر می باشدو و تومور بدخیم سرطانی هستند.انواع تومور های خوش خیم و  بد خیم :

 

  • لیپوم این تومور های تشکیل یافته در بافت چربی که رشد بسیار کمی دارند شکل می گیرند.
  • همانژیوماین دسته از تومور های خوش خیم هم از عروق خونی
  • آدنوم نوعی از تومور های خوش خیم که در اغلب موارد در غده ی بافت اپی تلیال مشاهده شده می باشد.

 

بعد از درمان چه باید کرد؟


مراقبت و معاینات دوره ای بعد از اتمام درمان بسیارحائز اهمیت می باشد. پزشک شما برایتان توضیح می دهد که چه تست ها و معایناتی در چه فاصله زمانی ضروری است که صورت گیرد. این توصیه ها را جدی بگیرید و حتما آن ها انجام دهید تا در صورت وجود نشانه های متاستاز، سرطان به سرعت و در مراحل زودرس تشخیص داده شده و درمان شود.


درمان سرطان ممکن است شما را خسته کند. بعد از درمان به خود فرصت بدهید تا قوای از دست رفته خود را بازیابید و سپس به فعالیت های روزمره و سرکار خود بازگردید.

 

تارگت ‌تراپی، روش نوین درمان سرطان

 

تارگت‌تراپی به عنوان  روش نوین در جهت  نابودی سلول ‌های سرطانی به شمار می رود  که به شیوه ‌ای متفاوت از درمان ‌های قدیمی رایج همچون شیمی ‌درمانی عمل می نماید .همه سلول‌های بدن از مقداری پروتئین برخوردار می باشند . سلول‌های بدخیم ممکن است پروتئین‌های خاصی تولید کنند. در تارگت‌تراپی، این پروتئین‌ها در سلول‌های بدخیم و یا سلول‌های مرتبط با رشد سلول‌های بدخیم (مثل عروق خونی مغذی تومور)، توسط دارو هدف قرار می‌گیرند. در نتیجه، رشد و انتشار سلول‌های بدخیم متوقف می‌شود.علاوه بر این، مراقبت‌های تسکینی که بر بهبود کیفیت زندگی بیماران و اطرافیانشان تمرکز دارد، از اقدامات حائز اهمیت در درمان است.

 

 درمان سرطان با جراحی

 

بیمار با مشاهده علائم و نشانه ها و یا انجام آزمایشات و چکاب های دوره ای ممکن است متوجه وجود سرطان شود  و یا گاهی پزشک تشخیص دهد که بیمار به نوعی از سرطان مبتلا شده است در این شرایط با توجه به سن بیمار، ژنتیک، وضعیت جسمانی، تایید پزشک یک روش درمانی مناسب انتخاب و اجرا می شود .

 

جراحی می ‌تواند موجب کاهش سرعت هضم گردد. همچنین در صورتی که  شما در ناحیه دهان روده معده و گلو جراحی داشته باشید این امر می تواند غذا خوردن شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. معمولاً بعد از جراحی برخی افراد به سختی می ‌توانند به شرایط غذاخوردن نرمال گذشته بازگردند.


در صورت رخ دادن این موضوع می بایست  افراد از طریق لوله های غذا دهنده و یا تزریق وریدی مواد غذایی را دریافت نمایند.  جراحی منجر به  افزایش نیاز بدن افراد به مواد مغذی می گردد اگر بدن شما ضعیف است و یا کاهش وزن دارید باید حتماً قبل از اینکه جراحی شوید پروتئین و کالری کافی دریافت نمایید.

 

در نهایت

 

امروزه سرطان در دسته بیماری های شایع قرار دارد.چنانچه که بتوان بیماری را به سرعت تشخیص داد  و برای درمان اقدام کرد، در بسیاری از هزینه های درمان صرفه جویی خواهد شد. ولی به طور کلی درمان سرطان بسیار پرهزینه بوده و بسیاری از خانواده های درگیر را با مشکل تامین مالی مواجه می سازد. از این رو موسسه های حمایتی بسیاری در این جهت فعالیت کرده و افراد مبتلا را یاری می کنند. شما برای کمک های غیرمستقیم به این انجمن های خیریه می توانید استندهای تسلیت و تاج گل خیریه را از این مراکز اجاره کرده و از این طریق به بیماران سرطانی در خرید دارو و تامین هزینه های شیمی درمانی یاری رسانید.

 

تعداد بازدید : 58570

نظرات

قادری

3 سال و 0 ماه و 12 روز پیش

من سرطان لنفاوی دارم چکارکنم

زحل

2 سال و 4 ماه و 22 روز پیش

سلام یه خانم ۸۱ ساله هست که به تازگی متوجه گسترش سرطان در اندامهای داخلی از جمله لگن تخمدان کبد کلیه خون واستخوان شده سابقه خونریزی از دستگاه گوارش و آب آوردن ریه هم دارد. ایشون حدودا چقدر فرصت برای زنده ماندن دارن

زهرا

2 سال و 4 ماه و 10 روز پیش

سرطان چگونه شروع می شود؟

خیریه

2 سال و 4 ماه و 5 روز پیش

برخی از سرطان ها در خون تشکیل می شوند و باعث ایجاد تومورهای جامد نمی شود. تفاوتهای زیادی بین سلولهای سرطانی و سلولهای طبیعی وجود دارد. این تفاوت ها به سلول های سرطانی اجازه می دهد که تومورهایی ایجاد کنند که می توانند به اندامها آسیب برسانند و در نهایت باعث مرگ فرد شوند. برخلاف سلولهای سالم و معمولی، سلولهای سرطانی در صورت بالغ شدن رشد نمی کنند؛ بلکه با سرعت غیر قابل کنترل رشد می کنند و تقسیم می شوند

melika

2 سال و 4 ماه و 6 روز پیش

چرا سرطان متاستاز خطرناک است؟

خیریه

2 سال و 4 ماه و 5 روز پیش

بیشتر مرگ و میرهای ناشی از سرطان، به پخش و گسترش سلول‌های اولیه به دیگر اعضای بدن مربوط است که همین موضوع کار درمان را بسیار دشوار می‌کند و از طرف دیگر بنا بر شواهد، حدود 70 درصد بیماران سرطانی در خطر متاستاز قرار دارند.

مهدی سهرابی

2 سال و 4 ماه و 4 روز پیش

سلام پدرمن سرطان بیضه داره که به کبد.پروستات .ریه ی سمت راست وگلوش رسیده ونمیخاددرمانبشه خاستم بددنم چقدرزنده میمونن احتمالا

ثبت نظر

ارسال